eitaa logo
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
1.7هزار دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
95 ویدیو
846 فایل
کانون علمی منطق و فلسفه موسسه آموزش عالی امام خمینی (ره) فارس پیشنهادات و انتقادات @Avicenna
مشاهده در ایتا
دانلود
دفاع عقلانی از دین؛ از بایستگی تا بایسته‌ها 🎤با ارائه آيت‌الله فیاضی، ریاست هیئت مدیره مجمع عالی حکمت اسلامی 🗓 پنجشنبه ۱۶ آذرماه ساعت ۱۰:۱۵ 🏢سالن اجتماعات حوزه علمیه کرمانشاه 🖥 پخش زنده از کانال مرکز تخصصی https://eitaa.com/kalamkermanshah 🖥 لینک نشست در فضای اسکای روم https://www.skyroom.online/ch/aq2aq2/jalaseh 🔖 جهت ارائه گواهی نشست، چکیده مباحث استاد را در ایتا از طریق شماره یا آی دی ارسال کنید ۰۹۳۳۶۵۳۳۹۷۵ @amirhossein_keihani 🆔@hekmateislami
💢برنامه زمان‌بندی سخنرانی‌های همایش «منطق: میراث ارسطو» (یادبود تلاش‌های علمی استاد مرحوم دکتر میرشمس‌الدّین ادیب سلطانی) 🆔https://eitaa.com/hekmatfalsafe
❎ تفاوت اصطلاحات (۲۴) تفاوت اضافه حقیقی و اضافه مشهوری مضاف حقیقی نفس اضافه است، مانند نسبت پدری و فرزندی. اما مضاف مشهوری ذاتی است که معروض اضافه است، مانند پدر و فرزند.
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
#الإشارات_والتنبيهات #نقد_تحقیق 🌾 @naturalphilosophy
Isharat Tanbihat.pdf
5.91M
تصحیح انتقادی یا تضییع انتفاعی؟ مروری بر ویراستی غیرعلمی از شرح الاشارات و التنبیهات ارموی حمید عطایی نظری
ابتکارات سهروردی در نظریه صدور .pdf
447.2K
ابتکارات سهروردی در نظریه صدور سید مهدی امام جمعه
🔸 نشست علمی فیزیک جدید و نقش خدا در جهان 🔰 قطب علمی فلسفه دین اسلامی و گروه منطق فهم دین پژوهشگاه با همکاری موسسه فرهنگی هنری حکمت بالغه برگزار می‌کند: 🎙 با حضور حجج اسلام و المسلمین: ➖ دکتر مدیر گروه منطق فهم دین پژوهشگاه ➖ دکتر مهدی افتخار عضو هيئت علمی دانشگاه علوم پزشکی سمنان ➖ دکتر مدیر قطب علمی فلسفه دین اسلامی ✍️ دبیر علمی: ⏰ شنبه ۱۸ آذرماه۱۴۰۲، ساعت۱۳ 🏢 قم، سالن جلسات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📡 حضور مجازی از طریق: 🌐 skyroom.online/ch/iict/qotb 🔍 مشروح خبر👇 🌐 iict.ac.ir/modern-physics 🆔 @iictchannel
Conference Schedule .pdf
373.5K
"زمان‌بندی سخنرانی‌ها و ارائه‌های دهمین همایش سالیانه انجمن منطق ایران" ------------------------------ برای آگاهی از اطلاعات جدید درباره همایش لطفاً به سایت انجمن منطق ایران https://ialogic.ir مراجعه کنید و سؤالات خود را با ما از طریق ایمیل lc1401@ialogic.ir در میان بگذارید. کمیته اجرایی دهمین همایش سالیانه انجمن منطق ایران
بحث علت و معلول-231208105014.pdf
139.7K
علت و معلول: ۱. بحثی فلسفی است ۲. از مسایل تقسیمی فلسفه است ۳. از مباحث اولی فلسفه نیست در باب علت و معلول برگرفته از فلسفه صدرا آیت الله جوادی آملی جلد دوم «کانون علمی منطق و فلسفه» موسسه آموزش عالی امام خمینی (ره) فارس https://eitaa.com/Logicandphilosophy
✅ نشست علمی « فیزیک جدید و نقش خدا در جهان » 💠 پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با همکاری موسسه فرهنگی حکمت بالغه نشستی علمی با موضوع «فیزیک جدید و نقش خدا در جهان» برگزار می‌کنند. 🔸 این نشست علمی با حضور و سخنرانی حجج اسلام؛ دکتر حمیدرضا شاکرین (مدیر گروه منطق فهم دین پژوهشگاه)، دکتر مهدی افتخار (عضو هيئت علمی دانشگاه علوم پزشکی سمنان) و دکتر علیرضا قائمی‌نیا (مدیر قطب علمی فلسفه دین اسلامی پژوهشگاه) برگزار خواهد شد. 🔹 زمان برگزاری این نشست شنبه ۱۸ آذرماه۱۴۰۲، ساعت۱۳ و محل برگزاری آن سالن جلسات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در شهر قم می‌باشد. 🔸 همچنین علاقه‌مندان جهت شرکت در این نشست به صورت آنلاین می‌توانند به لینک زیر مراجعه فرمایند: 🌐 skyroom.online/ch/iict/qotb 📝 متن خبر: B2n.ir/y93071 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ ✅ آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
فراخوان ارسال مقاله فصل‌نامه الهیات برای کوکان نخستین نشریه فارسی‌زبان کشور در قالب فصل‌نامه و با عنوان «الهیات برای کودکان» با تمرکز بر نسبت تفکر و خردورزی کودک و نوجوان با مباحث و موضوعات و مسائل الهیاتی، در هر شماره با محوریت شاخه‌های هم‌پیوند با این موضوع، به چاپ و انتشار مقاله می‌پردازد. استادان و دانش‌جویان و پژوهش‌گران رشته‌های تخصصی زیر با توجه به اضلاع این مثلث (دین، تفکر و کودک) و با تأکید بر موضوع‌های مندرج ذیل آنها، به هم‌کاری با این نشریه دعوت می‌شوند: الف) ادبیات کودک و نوجوان شعر دینی کودک و نوجوان داستان دینی کودک و نوجوان ... ب) تعلیم و تربیت کودک و آموزش رسمی دین کودک و رسانه دینی ... ج) روان‌شناسی دین و رشد و تحول شناختی کودک دین و رشد و تحول انگیزشی کودک ... د) جامعه‌شناسی هویت دینی کودک و نوجوان فرهنگ دینی و کودک ... ه) فلسفه دین کودک و معرفت دینی کودک و ایمان و اعتقاد  کودک و مسئله شر ... 📧 رایانامه info@theology4children.ir ☎️ تلفن 09033507257 📲 شبکه اجتماعی اِلهیات بَرای کودکان https://eitaa.com/theology4children 🌐 بستر ارسال مقاله www.theology4children.ir/quarterly
در باب فرهنگ.mp3
27.88M
💯🔊 🔸 صوت کامل کرسی ترویجی گزارش و مقایسه دیدگاه صدرالمتالهین و علامه طباطبایی در باب فرهنگ 📌 هشتمین پیش نشست علمی همایش ملی فلسفه فرهنگ؛ 🎙 با حضور: ✍️ دبیرعلمی: 📅 چهارشنبه ۱۵ آذرماه ۱۴۰۲ 🏢 قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🆔 @iictchannel
تصویری از قسمتی از صفحه چهارم مقاله نگاهی انتقادی به استدلال‌های هاوکینگ بر مبنای مدل «بی‌مرز» علیه خداباوری. نوشته آقای حامد منوچهری کوشا @ReligionandScience2021
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
نگاهی انتقادی به استدلال‌های هاوکینگ بر مبنای مدل «بی‌مرز» علیه خداباوری @ReligionandScience2021
نگاهی انتقادی به استدلال‌های هاوکینگ بر مبنای مدل «بی‌مرز» علیه خداباوری نوع مقاله : پژوهشی نویسنده حامد منوچهری کوشا   پژوهشگر مرکز علم و الهیات، پژوهشکده مطالعات بنیادین علم و فناوری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران؛ دانشجوی دکتری کیهان شناسی، دانشکده فیزیک، دانشگاه صنعتی شریف، تهران، ایران  10.30497/PRR.2023.243487.1792 چکیده مطابق مدل «بی‌مرز» هارتل-هاوکینگ، در ابتدای عالم، بُعد زمان هم رفتاری مانند ابعاد مکانی داشته است، که در نتیجۀ آن، تکینگی ابتدای عالم حذف می‌شود. استیون هاوکینگ معتقد است که این مدل چالش‌هایی جدی برای خداباوری به همراه دارد. زیرا طبق آن (1) عالم نقطۀ آغازین خلقت ندارد، (2) پیدایش عالم از هیچ به صورت طبیعی توضیح داده می‌شود، و (3) نیازی به تعیین شرایط اولیۀ عالم توسط خداوند نیست. بنابراین کیهان «بی‌مرز» نیازی به خالق ندارد. در این مقاله، ابتدا چهار اشکال مبنایی پیرامون اعتبار علمی مدل و تفسیر هاوکینگ مطرح شده است. نخست، این مدل مبتنی بر گرانش کوانتومی است، که فعلاً نظریۀ قابل اتکایی در این زمینه در دست نیست. دوم، این مدل با چالش‌های علمی نظری و رصدی مختلفی روبروست. سوم، واقعی پنداشتن زمان موهومی و کیهان اقلیدسی مبنای علمی ندارد. و چهارم، نیاز کیهان به خالق منحصر در لحظۀ آغازین نیست که از بین رفتن آن نشان‌دهندۀ عدم نیاز کیهان به خالق باشد. سپس نشان داده شده است که حتی اگر در این موارد کاملاً با او همراهی کنیم باز هم این مدل دلالتی بر مدعای هاوکینگ ندارد. زیرا اولاً عالم در این مدل همچنان آغازمند و حتی دارای لحظۀ مشخص آغازین است؛ ثانیاً این مدل اصولاً پیدایش عالم از «هیچ محض» را توصیف نمی‌کند؛ ثالثاً خود این مدل نوعی شرط اولیۀ ممکن و نه ضروری محسوب می‌شود و در درون خود پذیرای شرایط مختلف بسیاری برای محتوای عالم است. بنابراین به نظر می‌رسد که این مدل، بر خلاف ادعای هاوکینگ، هیچ گونه دلالت جدی الهیاتی ندارد. @ReligionandScience2021
✅ نشست علمی «مسئله چارچوب و عواطف انسانی: از هوش مصنوعی به فلسفه» 💠 دانشکده‌های الهیات و مهندسی پردیس فارابی دانشگاه تهران با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی سومین جلسه از سلسله نشست‌های فلسفه هوش مصنوعی را با موضوع«مسئله چارچوب و عواطف انسانی» برگزار می‌کنند. 🔸 این نشست با ارائه دکتر ابوالفضل صبرآمیز، پژوهشگر فلسفه در روز سه‌شنبه ۲۱ آذر، ساعت ۱۰:۱۵ تا ۱۲ برگزار خواهد شد. 🔹 همچنین مکان برگزاری نشست، سالن اجتماعات دانشکده مهندسی پردیس فارابی دانشگاه تهران در شهر قم می‌باشد. 🔸 علاقه‌مندان جهت شرکت در این نشست به صورت آنلاین می‌توانند به لینک زیر مراجعه فرمایند: 🌐 http://vroom.cysp.ir/a 📺 پخش زنده این نشست نیز در سایبرنما از طریق لینک زیر قابل مشاهده خواهد بود: 🔗 http://tv.cysp.ir _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ ✅ آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
هو الحکیم حلقهٔ تخصصی گفتگوهای منطقی 📆از 15 آذر، چهارشنبه‌ها 🕒ساعت 14 تا 17 📲شماره تماس جهت ثبت نام 09367942387 @khaneHekmat