eitaa logo
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
1.8هزار دنبال‌کننده
2هزار عکس
123 ویدیو
956 فایل
کانون علمی منطق و فلسفه موسسه آموزش عالی امام خمینی (ره) فارس پیشنهادات و انتقادات @Avicenna
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از فلسفه نظری
┄═❁❁࿇༅═‎‌‌‌‌‌‌┅─ 🔻 : من از چندین نفر پرسش داشتم همه عنوان می‌کنند که و ،استدلالی تر از هستند و یا فلسفه رو همون مطالب و حالا به نحو فلسفی میدونند چرا این برداشت رو دارند و میگن ملاصدرا بدون عرفان از کار میفته ؟ مگه ملاصدرا چه فرقی با ابن سینا داره؟ ࿇༻⃘⃕༻⃘⃕❀༅═┅─ 🔸 : باید بین مسائل فلسفی و طریق اثبات آنها تفاوت قائل شد توضیح آنکه: فلسفه حائز دو مقام است. ۱_مقام جمع آوری ۲_مقام داوری. در مقام جمع آوری فیلسوف صاحب ایده‌ و نظریات و مسائل خاص میباشد. و در مقام داوری فیلسوف سعی میکند آن ایده و فکری که دارد را با روش استدلال و قیاس و برهان اثبات کند. نکته اینجاست که جناب مسائل فلسفی که طرح می کند به تبع فضای مشائی، مسائلی است که حال و هوای امور طبیعی دارد یعنی بیشتر به مسائلی مانند حرکت و سکون، جوهر و عرض، مقولات عشر، نفس افلاک، نفوس فلکی، قوای ادراکی وجود ومساوقاتش و....میپردازد. البته در چند اثر مانند نمطهای آخر کتاب الاشارات یا در کتاب حی بن یقظان وارد مسائل عرفانی نیز می شود. اما بطور کلی مسائل و ایده‌هایی کلی و آنچه جناب بوعلی در مقام جمع‌آوری مطرح می‌کند حال و هوای عرفانی ندارد. اما ایده های فلسفی بیشتر حال و هوای عرفانی دارد یعنی صدرا در مقام جمع‌آوری توجه زیادی به قرابت و نزدیکی مسائل فلسفی با مسائل عرفانی دارد. ایده‌های را از عرفان اخذ کرده. وسعی در اثبات استدلالی وفلسفی آنها دارد. اما هر دو در مقام داوری به شدت مقید به ارائه استدلال و قیاس منطقی و فلسفی می باشند. این نکته قابل طرح است که ملاصدرا در هیچ اثر و کتاب فلسفی برای اثبات مسائلش به امور غیر استدلالی نظیر عرفان اشاره نکرده است. اتفاقاً به نظر من جنبه استدلالی ملاصدرا به مراتب قوی‌تر از بوعلی می باشد. بر این اساس نمی‌توان مکتب فلسفی ملاصدرا را ضعیف و ناقص دانست چرا که فلسفه عبارت است از شهود عقلی فیلسوف نسبت به حقیقت. وقتی فیلسوف از فطرت اول که مقام تدبیر امور روزمره است منقطع میشود و به مواجهه با هستی میپردازد و دچار حیرت میشود... درواقع فلسفه آغاز میشود. هر فیلسوفی در این مقام به بُعد وحیثیتی از حقیقت توجه میکند. برخی به بُعد طبیعی هستی توجه میکنند مانند مشائیان و برخی مثل ملاصدرا به حیث عرفانی وشهودی هستی توجه میکند. لذا هر فیلسوفی ایده و کشفی از حقیقت دارد و نمیتوان او را به این خاطر توبیخ کرد. آنچه که مهم است مقام داوری می باشد این مطلب خیلی مهم است که آیا فیلسوف میتواند یافته حضوری و آن کشف عقلی خود از هستی و واقعیت را با زبان عقل و برهان برای دیگران توضیح داده و اثبات بکند؟؟ یا نه؟؟ که البته صدرا در این زمینه بسیار موفق عمل کرده البته ما منکر وجود نقد به حکمت متعالیه نیستیم اما دستاورد کلی فلسفه صدرایی توجه زیاد به عقل می باشد 𖤓┅┅┅┅┅┅┅┅┄‌┄‌ 🔹فلسفه نظری ⌜@falsafeh_nazari
آشنایی با اساتید معاصر فلسفه ۴۸. محمد حسین حشمت پور استاد محمد حسین حشمت پور شاید گمنام ترین حکیم معاصر ایران باشند. یکی از بهترین و معتبرترین مدرسان حکمت در ایران که بسیاری از کتب مهجور در فلسفه اسلامی را نیز با تبحر مثال زدنی تدریس کرده اند که از آن جمله می توان به شرح حکمت الاشراق سهروردی، شرح طبیعیات شفا و منطق ابن سینا، شرح شواهد الربوبیه ملاصدرا اشاره کرد. ایشان اخیرا تدریس بخش منطق منظومه را شروع کرده اند که این درسها همچنان ادامه دارد. ایشان از آنجا که بسیار از شهرت پرهیز دارند هیچ اثر نوشتاری از خود منتشر نکرده اند و تنها به تربیت شاگردان و تدریس اشتغال دارند اما همه اهل فن می دانند که این پیرمرد ساده پوش و بی ریا یکی از مسلط ترین افراد به حکمت اسلامی در دوران معاصر است.  
بسم الله الرحمن الرحیم: مجموعة الإشارات والتنبيهات ١-متن الإشارات والتنبيهات للشيخ الرئيس https://t.me/kobpdf/1935 ٢-الإشارات والتنبيهات باللّغة الإنگليزية https://t.me/kobpdf/2638 https://t.me/kobpdf/2639 https://t.me/kobpdf/3424 ٣-لباب الإشارات للإمام الفخر الرازي https://t.me/kobpdf/1941 https://t.me/kobpdf/3862 ٤-تهذيب منطق الإشارات للدكتور أيمن المصري https://t.me/kobpdf/1986 ٥-شرح النخجواني https://t.me/kobpdf/1942 ٦-شرح الإمام فخر الدين الرازي https://t.me/kobpdf/1944 https://t.me/kobpdf/1945 https://t.me/kobpdf/2725 ٧-شرح نصير الدين الطوسي مع حاشية القطب الرازي https://t.me/kobpdf/1952 https://t.me/kobpdf/1958 https://t.me/kobpdf/1963 ٨-شرحا الإشارات للإمام الرازي والخواجه الطوسي https://t.me/kobpdf/4841 ٩-كشف التمويهات لسيف الدين الآمدي https://t.me/kobpdf/1946 ١٠-شرح ابن كمونة https://t.me/kobpdf/1947 https://t.me/kobpdf/1993 ١١-المباحث والشكوك للمسعودي https://t.me/kobpdf/1948 ١٢-بشارات الإشارات للسمرقندي https://t.me/kobpdf/1949 ١٣-المحاكمات بين شرحي الإشارات، لبدر الدين التستري https://t.me/kobpdf/6151 https://t.me/kobpdf/2218 https://t.me/kobpdf/3611 ١٤-شرح النجواني https://t.me/kobpdf/2444 https://t.me/kobpdf/2526 ١٥-شرح سراج الدين الأرموي https://t.me/kobpdf/6163 ١٦-حاشية على محاكمات القطب الرازي، للسيد الشريف الجرجاني https://t.me/kobpdf/2584 https://t.me/kobpdf/2585 ١٧-حاشية على شرح النصير الطوسي، للقطب الشيرازي https://t.me/kobpdf/2607 ١٨-حاشية على محاكمات شرح الإشارات، لميرزا جان الشيرازي https://t.me/kobpdf/3331 https://t.me/kobpdf/4378 https://t.me/kobpdf/4379 https://t.me/kobpdf/4842 ١٩-المحاكمات بين شراح الإشارات، للعلامة الحلي https://t.me/kobpdf/3708 ٢٠-الحاشية على شروح الإشارات، لحسين الخوانساري https://t.me/kobpdf/4849 https://t.me/kobpdf/4366 https://t.me/kobpdf/4367 ٢١-ترجمة وشرح الإشارات إلى الفارسية، لحسن ملكشاهي https://t.me/kobpdf/4417 ٢٢-ترجمة الإشارات إلى الفارسية، لعبد السلام الفارسي https://t.me/kobpdf/4595 ٢٣-ترجمة الإشارات إلى الفارسية https://t.me/kobpdf/4596 ٢٤-ترجمة الإشارات إلى الفارسية https://t.me/kobpdf/4597 ٢٥-شرح منطق الإشارات بالفارسية، لمهدي عظيمي https://t.me/kobpdf/4418 https://t.me/kobpdf/4419 ٢٦-شرح النمط الثالث من الإشارات بالفارسية، حسن المصطفوي https://t.me/kobpdf/4589 ٢٧-شرح ونقد النمط التاسع والعاشر من الإشارات بالفارسية، لمحمد رضا نكونام https://t.me/kobpdf/4590 ٢٨-شرح النمط الرابع من الإشارات باللغة الفارسية، لعلي الشيرواني https://t.me/kobpdf/4591 ٢٩-شرح النمط الرابع والخامس والسابع من الإشارات باللغة الفارسية، لأحمد بهشتي https://t.me/kobpdf/4592 https://t.me/kobpdf/4593 https://t.me/kobpdf/4594 ٣٠-أنفع التقريرات في شرح الإشارات والتبيهات، للدكتور أيمن المصري https://t.me/kobpdf/5978 https://t.me/kobpdf/5979 https://t.me/kobpdf/5980 🌹@kobPDF🌹
🌸🌺🌼📚📚🌸🌺🌼 💎«کانون علمی منطق و فلسفه» موسسه آموزش عالی امام خمینی (ره) فارس https://eitaa.com/Logicandphilosophy ⭐️ اهداف کانون علمی منطق و فلسفه 1⃣ زمینه سازی جهت آشنایی بیشتر طلاب با حوزه های دانشی مرتبط با علوم و معارف اسلامی 2⃣ ایجاد زمینه ی لازم جهت شناسایی و سازماندهی طلاب مستعد 3⃣ ایجاد نشاط علمی با رویکرد پژوهش محوری 4⃣ زمینه سازی جهت فعالیت هدفمند و تخصصی در علوم اسلامی 5⃣ تقویت سطح مشارکت و همکاری های علمی پژوهشی بین طلاب ،اساتید و واحدهای آموزشی 6⃣ ارتقای سطح دانش، مهارت، توانمندی های علمی و پژوهشی طلاب واحدهای آموزشی 7⃣ ارتقای توان تفکر نقد و آزاد اندیشی علمی در واحدهای آموزشی 🌸🌺🌼📚📚🌸🌺🌼
فارابی_و_پارادوکس_منون_در_رساله_الجمع_بین_رأیی_الحکیمین.pdf
448.5K
فارابی و پارادوکس منون در رساله الجمع بین رأیی الحکیمین مجید صدرمجلس چکیده: افلاطون در محاوره منون مسأله معرفت شناختی «امکان تحقیق» یا تعلیم و تعلّم را مطرح می کند که نزد اهل فن به پارادوکس منون یا تحقیق مشهور است. طبق این پارادوکس، ما آدمیان یا چیزی را می شناسیم یا نمی شناسیم؛ لیکن در هر دو صورت، امکان تحقیق و پژوهش منتفی است. افلاطون در محاوره نامبرده، معضل را با قول به نظریه «معرفت، یادآوری است» می خواهد حلّ کند. ارسطو نیز با پارادوکس منون روبرو بوده و کوشیده است در کتاب تحلیلات ثانی (برهان) آن را از راه تفکیک میان شناخت به نحو کلّی و شناخت به نحو جزئی، حلّ نماید. فارابی از جمله در کتاب الجمع بین رأیی الحکیمین به پارادوکس منون پرداخته و سعی کرده است به رفع اختلاف میان دیدگاه های افلاطون و ارسطو بپردازد. نوشته حاضر ضمن توضیح پارادوکس تحقیق، می کوشد تا هم تلّقی فارابی از راه حلّ های افلاطون و ارسطو را تبیین نماید و هم چگونگی جمع میان آراء آن دو را نزد خود فارابی، بررسی و تحلیل کند. نتیجه گیری اجمالی ما چنین است که فارابی با تکیه بر جوهره نظریه یادآوری (= معرفت)، تفسیر پرسش و پاسخهای سقراط در محاوره فایدون به عنوان استشهاد افلاطون بر مسأله خودش و بی توجهّی افلاطون به دلایل بقای نفس (و وجود قبلی آن)، توانسته است به جمع میان آراء افلاطون و ارسطو در خصوص پارادوکس منون دست یازد. @epistemology_issuew