eitaa logo
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
1.9هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
123 ویدیو
972 فایل
کانون علمی منطق و فلسفه موسسه آموزش عالی امام خمینی (ره) فارس پیشنهادات و انتقادات @Avicenna
مشاهده در ایتا
دانلود
ORJ_Volume 5_Issue 9_Page 71-88.pdf
1.01M
بررسی و نقد دیدگاههای ابن سینا در مورد خیال متصل و منفصل محمود صیدی سید محمد موسوی
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
مبانی عرفان نظری ۳ .mp3
50.37M
مدرسه تابستانه « علوم عقلی۱۴۰۳ » 💎موضوع: مبانی عرفان نظری ✅ جلسه سوم 🎙مدرس: دکتر عرفانی فر (استاد گروه فلسفه و کلام موسسه آموزش عالی امام خمینی «ره» فارس) 📲علاقمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر به آیدی ذیل پیام بدهید. @Avicenna 🖌کانون عملی منطق و فلسفه موسسه آموزش عالی امام خمینی (ره) فارس https://eitaa.com/Logicandphilosophy
4_5796312778339781639.mp3
30.79M
درسگفتار فلسفه‌ی فلوطین ( رساله‌ی درباره‌ی نیک یا یک) دکتر سعید بینای مطلق جلسه چهارم @Philosophy_files
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
مبانی منطق ۳.mp3
44.79M
مدرسه تابستانه « علوم عقلی۱۴۰۳ » 💎موضوع: مبانی منطق ✅ جلسه سوم 🎙مدرس: سید امین بدری 📲علاقمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر به آیدی ذیل پیام بدهید. @Avicenna 🖌کانون عملی منطق و فلسفه موسسه آموزش عالی امام خمینی (ره) فارس https://eitaa.com/Logicandphilosophy
FHI_Volume 10_Issue شماره2-پیاپی 37-تابستان 1402)_Pages 197-217.pdf
726.4K
تاثیر فلسفه ابن سینا بر مکانیک کلاسیک رضیه برجیان رضا حاجی ابراهیم
انسان معلق در فضا 💠 در فایدون ادعا کرده است که نفس از بدن جدا است. نظر در این‌باره چندان روشن نیست؛ از آنجا که وی نفس را کمال بدن یا صورت بدن معرفی کرده است، می‌توان چنین برداشت کرد که گویا وجود نفس صرفاً برای اصلاح بدن است و از این روی بدن بخشی از ذات نفس (یعنی آنچه نفس را نفس می‌کند و نفس نمی‌تواند بدون آن باشد) است. 💠 اما با استفاده از آزمایش فکریِ ادعای دیگری را مطرح کرد: اگر چه نفس می‌تواند به بدن بپیوندد، ولی این امر ضروری نیست. این استدلال غالباً نوعی پیش‌دستی بر استدلال معروف دکارت در تأمل ششم (در کتاب ‏ ت‍أم‍لات‌ در ف‍ل‍س‍ف‍ه‌ اول‍ی)‌ ‏ برای تمایز نفس و بدن تلقی می‌شود. دکارت نیز در تأمل ششم با آزمایش فکریِ تصور کردن خود (یا نفس یا ذهن) بدون بدن، حکم به تمایز نفس از بدن کرده است. 💠 تصور کن که خدا به یک مرتبه تو را به طور کامل و معلق در فضا آفریده است. تو هیچ چیزی را نمی‌بینی و هیچ یک از اعضایت در تماس با یکدیگر نیستند. بدنت خودت را نمی‌بینی یا حس نمی‌کنی. همچنین فرض کن که هوای اطراف پوستت را نیز حس نمی‌کنی. در این حالتِ معلق و عجیب، با این که تو هیچ گونه هوشیاری نسبت به بدنت نداری، اما می‌توانی مطمئن باشی که وجود داری. تو نه تنها می‌دانی که وجود داری، حتی بدون فکر کردن به این که مکانی را اشغال کرده‌ای ذات خودت را درک می‌کنی. از آنجا که بدون اندیشیدن به خودت به مثابۀ امری مکان‌مند یا بدن‌مند می‌توانی ذات خود را درک بکنی، ذات تو (و لذا نفس تو) غیرمادی و در نتیجه از بدن مادیِ تو متمایز است. 💠 طبیعی‌ترین پاسخ به استدلال انسان معلق این است که در این استدلال از مقدمه‌ای معرفت‌شناختی (دربارۀ آنچه انسان معلق دربارۀ خودش می‌داند یا نسبت به آن هوشیار است) نتیجه‌ای متافیزیکی (دربارۀ ذات انسان معلق و غیرمادی بودن نفس او) گرفته شده است. به این مثال توجه کنید: من می‌توانم بدانم که سرما خورده‌ام بدون آن که بدانم این یک ویروس است؛ در نتیجه می‌توانم تصور کنم که در جهانی که ویروس وجود ندارد سرما خورده‌ام. ولی در واقع تصور من اشتباه است، زیرا من همۀ واقعیت‌های مربوط را نمی‌شناسم. به همین ترتیب، ممکن است نفس در واقع امری بدنی باشد، ولی هوشیاریِ انسان معلق دربارۀ نفس این واقعیت را درنمی‌یابد. 💠 در مورد پاسخی که علی‌القاعده به این اشکال خواهد داد، در پست‌های آینده خواهیم نوشت. ادامه دارد ... 🖋احمد لهراسبی 📚Philosophy of Mind; 50 Puzzle, Paradoxes, and Thought Experiments
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
مبدا و معاد سه.mp3
54.42M
مدرسه تابستانه « علوم عقلی۱۴۰۳ » 💎موضوع: رساله مبدأ و معاد ملاصدرا ✅ جلسه سوم 🎙مدرس: استاد طلعتی (استاد گروه فلسفه و کلام موسسه آموزش عالی امام خمینی «ره» فارس) 📲علاقمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر به آیدی ذیل پیام بدهید. @Avicenna 🖌کانون عملی منطق و فلسفه موسسه آموزش عالی امام خمینی (ره) فارس https://eitaa.com/Logicandphilosophy