3-1.mp3
62.71M
🔺درسگفتار کامل متنخوانی پدیدارشناسی روح هگل
👤دکتر محمدمهدی اردبیلی
🎙صوت جلسه سیزدهم
🔺 بخش دوم ـ آگاهی و خودآگاهی پدیدارشناسی ( ۱ )
#اردبیلی
#هگل
#پدیدارشناسی
#صوتی
t.me/nutqiyyat
Instagram.com/nutqiyyat
[معاني لفظ "الخارج"]
للخارج عند المحققين معانٍ منها:
١- نفس الأمر.
كما يُقال: هذا الحكم ثابتٌ في الخارج، أي: في نفس الأمر بدون فرض الفارض.
ويعارضه: الفرض.
٢- المحكي عنه.
وهو الذي يكون للخبر دون الإنشاء.
ويقابله: الحكاية.
٣- العرضي.
ويقابله: الداخل.
٤- الظرف الخارجي.
ويقابله: الظرف الذهني.
https://t.me/maghulat_manghulat
💠 دستهبندی ملاجامی از پارهای از اختلافات میان فیلسوفان، متکلمان و صوفیه در جهان اسلام:
🔻صفات خداوند:
۱.اشاعره: صفات خدا قدیم و زائد بر ذات است.
۲.فیلسوفان: صفات خداوند عین ذات است و جدای از ذات صفتی نداریم (خود ذات کارکرد صفات را دارد).
۳.صوفیه: صفات خداوند بحسب الوجود عین ذات است ولی بحسب التعقل عین ذات نیستند.
🔸علم خداوند:
۱. شرذمهای از فیلسوفان قدیم: خداوند علم ندارد.
۲.متکلمین: علم خداوند مستقل از ذات موجود است.
۳.فیلسوفان: تعقل ذات، علم به کثرت میآورد چون ذات علتِ کثرت است.
۴.صوفیه: علم خداوند قبل از ایجاد است، ایجاد بر پایهی علم بوده.
🔻استناد اثر قدیم به خداوند:
۱.متکلم: اثر قدیم مستند به خدا نیست، خداوند اختیار دارد.
۲.فیلسوف: اثر قدیم مستند به خدا است، خداوند اختیار ندارد.
۳. صوفیه: اثر قدیم مستند به خداوند است، خداوند اختیار دارد.
🔸صدور کثرت از وحدت:
۱.اشاعره: استناد آثار متعدد به واحد بسیط جایز است. خداوند مصداق واحد بسیط نیست چون صفاتش زائد بر ذات است.
۲.فیلسوف: استناد آثار متعدد به واحد بسیط جایز نیست. خداوند مصداق واحد بسیط است.
۳. صوفیه: استناد آثار متعدد به واحد بسیط جایز نیست. خداوند مصداق واحد بسیط نیست.
منبع: الدرة الفاخرة في تحقيق مذاهب الصوفية و المتكلمين و الحكماء المتقدمين
@safsat
هدایت شده از مجمع عالی حکمت اسلامی
#کلام_اساتید
✅حكمت اسلامى با فلسفه يونان همان اندازه متفاوت است كه فيزيك اينشتين با فيزيك يونان
استاد شهید مطهری:
🔅حكمت الهى مشرق زمين سرمايه عظيم و گرانبهايى است كه در پرتوى اشعّه تابناك اسلام بوجود آمده و به بشريّت اهداء گرديده است.
🔹اما افسوس كه عده قليل و بسيار محدودى عميقانه با اين سرمايه عظيم آشنا هستند و از ناحيه بىخبران و دشمنان متعصّب، بر آن، ستمها شده است. عدهاى كه اطلاعاتشان از فلسفه قديم عموما از حدود افلاك تسعه و عقول عشره تجاوز نمىكند، و چون فقط نام آن را شنيده و يا اگر به كتابها مراجعه كردهاند چيزى از آن سر در نياوردهاند، خيال كردهاند #فلسفه اسلامى همان است كه درباره افلاك تسعه و عقول عشره بحث مىكند، و چون امروز بىاساسى نظريّه افلاك روشن شده پس آنها مىتوانند گردن برافرازند و خود را از فارابى و بوعلى و صدرالمتألّهين برتر شمارند. آرى، اين عده مىپندارند #حكمت الهى اسلامى همان فلسفه قديم يونانيان است و چيز علاوهاى ندارد و ناروا هم داخل اسلام شده است.
👈 اينان، نفهميده يا فهميده، جنايت عظيمى نسبت به اسلام و معارف اسلامى مرتكب مىگردند.
🔸حكمت اسلامى با فلسفه يونان همان اندازه متفاوت است كه فيزيك اينشتين با فيزيك يونان. دلائلى هست كه حتى الهيّات ابن سينا هم بطور كامل به اروپا نرفته است و اروپائيان از اين گنجينه ارزنده هنوز هم بىخبرند.
📚مجموعه آثار شهید مطهری(عدل الهی)،ج۱، ص۱۱۲
#شهید_مطهری
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
4_5850346112623316334.mp3
8.33M
درسگفتار تفکر ملل شرق
ژاپن جلسه ۵
دکتر حامد ناجی اصفهانی
✔️@Philosophy_Society_98
#صوتی
#شرق
#ناجی_اصفهانی
4_5850346112623316333.mp3
9.29M
درسگفتار تفکر ملل شرق
ژاپن جلسه ۶
دکتر حامد ناجی اصفهانی
✔️@Philosophy_Society_98
#صوتی
#شرق
#ناجی_اصفهانی
3-2.mp3
53.15M
🔺درسگفتار کامل متنخوانی پدیدارشناسی روح هگل
👤دکتر محمدمهدی اردبیلی
🎙صوت جلسه چهاردهم
🔺 بخش دوم ـ آگاهی و خودآگاهی پدیدارشناسی ( ۲ )
#اردبیلی
#هگل
#پدیدارشناسی
#صوتی
t.me/nutqiyyat
Instagram.com/nutqiyyat
00048402.2021.pdf
1.66M
📜 آیا مادّه و هیولای اولیٰ انرژی است ؟
Is Prime Matter Energy ?
هل المادة الأولية طاقة؟
نوشتهی فیلسوف تحلیلی دیوید اودِربرگ
چاپ ۲۰۲۳ میلادی
ویژگیهای مهم این دو چیز را مقایسه کرده است، مثلاً اینکه (أ) هر دو در هنگام تبدیل یک جوهر به جوهر دیگر به عنوان لایهی زیرین باقی میمانند، (ب) هر دو نه خلق میشوند و نه از بین میروند، (ج) هیچ کدام آزاد از جوهر و صورت نمیتوانند موجود باشند و (د) هر دو دارای اجزاء و بخش نیستند.
نویسنده همچنین پس از ذکر ادلهی ایجابی وجوهی را در بخش پایانی در نفی اینهمانی مادهی اولیٰ و انرژی ذکر کرده است.
@safsat
لینک گروه تدریس فلسفه و معارف (دروس علمی آنلاین مختلف)
https://t.me/+GEPqGAXoIKI2YTVk