کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
17حال و هوای ارسطویی ابنسینا و مشرب سقراطی مولانا. ناصر مهدوی.mp3
17.78M
⭕️ فهرست مغالطهها
🔸قسمت اول
آنچه در زیر میآید، مروری گذرا بر برخی از مغالطههاست:
✅ مغالطات ابهام
●مغالطهٔ اشتراک لفظ: استفاده از واژههایی که دارای دو یا چند معنا هستند، بدون قرینهای که بر معنای مورد نظر، دلالت کند.
●کژتابی یا ابهام ساختاری: بهکارگیری جملهای که میتواند به دو یا چند گونه بیان و فهمیده شود.
●مغالطهٔ ابهام واژه: استفاده از واژههای مبهمی که قابلیت تفسیرهای گوناگون دارند.
●اهمال سور: عدم ذکر سورِ قضیه و تلقی آن بهعنوان قضیهای کلی.
●تعریف دوری: تعریف دو شیء یا لفظ مبهم به یکدیگر، درحالیکه برای شناخت هریک نیازمند به شناخت دیگری باشیم.
✅ مغالطات عدم دقت برای گمراهسازی
●مغالطهٔ کُنه و وجه: معرفی یک صفت یا یک جنبهٔ خاص از یک پدیده بهعنوان ذات و اساس آن.
●علت جعلی: معرفی امری که علت نیست یا بخش کوچکی از علت است بهعنوان علت اصلی.
●بزرگنمایی: جلوه دادن جنبه یا جنبههای خاصی از یک واقعیت بهصورت بزرگتر و مهمتر از آنچه هست.
●کوچکنمایی: جلوه دادن جنبه یا جنبههای خاصی از یک واقعیت بهصورت کوچکتر و کماهمیتتر از آنچه هست.
●مغالطهٔ متوسط: مغالطهٔ آماری برای بیان اطلاعات خاص موردنظر.
●نمودار گمراهکننده: استفاده از نمودارهای مغرضانه برای بیان اطلاعات آماری.
●تصویر گمراهکننده: استفادهٔ نادرست از اندازهٔ تصویری که بهعنوان نشانهٔ دادههای آماری بهکار میرود.
✅ مغالطات نقل
●دروغ: عدم مطابقت خبر با واقعیت.
●توریه: بیان سخنی که معنای آن بهظاهر درست است، اما آنچه مخاطب از آن درک میکند نادرست و دروغ است.
●نقل قول ناقص: نقل گزینشی بخشی از سخنان دیگران بدون توجه به پیام اصلی او در مجموعهٔ سخنانش.
●تحریف: کاستن و افزودن محتوای یک متن.
●تفسیر به رأی یا تفسیر نادرست: تفسیر یک سخن مغایر با اغراض گوینده و موافق با اغراض شخص.
●مغالطهٔ تأکید لفظی: تکیه و تأکید بر برخی از الفاظ یک قضیه و استنباط معانیای که موردنظر گوینده نیست.
@critical_thinking_skills
@mantegh_logic
#منطق
#مغالطه
✴️ معرفتشناسی اجتماعی چیست؟
🔹 معرفت شناسی اجتماعی در مقایسه با معرفت شناسی فردی سنجیده می شود. در معرفت شناسی فردی، شخص یا فاعل شناسا، فردی واحد است که به تنهایی و بدون مشورت با دیگران، وظیفه جستجوی حقیقت را بر عهده دارد. در مقابل، معرفت شناسی اجتماعی به این موضوع می پردازد که چگونه افراد می توانند به بهترین نحو، حقیقت را با کمک دیگران یا در مواجهه با آنها، همچنین توسط گروه ها یا عوامل جمعی دنبال کنند.
🔹 معرفت شناسیای که توسط رنه دکارت به تصویر کشیده شده است، نوعی معرفت شناسی فردی است که موضوعش این است چگونه فاعل شناسا با استفاده از ابزارهای شناختی شخصی خود می تواند به شناخت حقیقت دست پیدا کند. دکارت مدعی بود که امیدوارکننده ترین راه برای کسب حقیقت، دلائل خود شخص است. سؤالی که باقی میماند این بود که دقیقاً چگونه میتوان حقیقت را با تلاش های فردگرایانه به چنگ آورد که دکارت آغاز آن را در ایده های فطری و محتوای ذهنی درونی فاعل شناسا جستجو میکرد.
🔹برخلاف جهتگیریهای فردگرایانه دکارت، معرفتشناسی اجتماعی مبتنی بر این ایده است که میتوان دانش را اغلب از طریق دیگران کسب کرد. مطمئناً، این گام مبتنی بر این است که محقق در مرحله اول قبلاً تشخیص داده باشد که چنین افرادی در جهان خارج وجود دارند، تصمیمی که احتمالاً مستلزم استفاده از منابع فردی (شنوایی، دیدن، زبان، و غیره) است. بنابراین معرفتشناسی اجتماعی را نباید شکلی کاملاً متمایز و مستقل از معرفت شناسی فردی درک کرد؛ بلکه در طول معرفت شناسی فردی قرار دارد که در موضوع و مسائلش وابسته به آن است.
🔹مهم ترین موضوعاتی که در معرفت شناسی اجتماعی بررسی می شود:
▪️معرفت شناسی گواهی
▪️اختلاف نظر همتایان
▪️نسبی گرایی
▪️علم و معرفت شناسی اجتماعی (مسئله اجماع، جامعه شناسی علم)
▪️معرفت شناسی گروه یا جمعی
▪️معرفت شناسی فمینیسم
▪️معرفت شناسی دموکراسی
📝Social Epistemology
✍️ Cailin O’Connor
#معرفت_شناسی_اجتماعی #معرفت_شناسی_سنتی #گواهی #اختلاف_نظر #فمینیسم #نسبی_گرایی #گروه #دموکراسی
🔸🔸🔸
🌐کانال معرفت شناسی
🆔@epistemology_issues
هدایت شده از فلسفه ذهن
🌀 دورهی اول سلسله نشستهای ماهانه فلسفه ذهن و علوم شناختی
👤 سخنرانان: سید حسین نصر، امیر صائمی، ابراهیم آزادگان، مهدی همازاده، ابوطالب صفدری، مریم فرحمند، جواد درویش، محمدحسن مرصعی
📅 زمان دقیق برگزاری هر نشست متعاقبا و به صورت مجزا اعلام خواهد شد.
📍مکان: جلساتِ حضوری در خانه اندیشهورزان و در صورت مجازی بودن در اتاق مجازی اختصاص یافته برگزار میشوند.
🔺این نشستها توسط موسسه حامی و خانه اندیشهورزان و با حمایت ستاد علوم شناختی برگزار میشوند.
✔️حضور برای عموم آزاد و رایگان است.
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
18نویسندگان اروپایی ابنسینا را مشهورترین دانشمند جهان میدانند. نجفقلی حبیبی.mp3
12.39M
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
⭕️ فهرست مغالطهها 🔸قسمت اول آنچه در زیر میآید، مروری گذرا بر برخی از مغالطههاست: ✅ مغالطات ابه
⭕️ فهرست مغالطهها
🔸قسمت دوم
✅ مغالطات ادعای بدون استدلال
●استدلال از راه سنگ: ایجاد زمینهای برای طلب نکردن دلیل ازسوی مخالفان و سلب امکان نقّادیِ مدعای موردنظر.
●اتهام نادانی: ادعای اینکه آن مدعا بسیار واضح و بدیهیست و نیاز به استدلال ندارد.
●مسموم کردن سرچشمه: نسبت دادن یک صفت منفی و مذموم به مخالفان آن مدعا یا کسانی که تردید میکنند.
●مغالطهٔ تلهگذاری: نسبت دادن یک صفت مثبت و ممدوح به موافقان آن مدعا یا مخاطبانی که آن را میپذیرند.
●مغالطهٔ توسل به جهل: اینکه مدعای موردنظر نفی نشدهاست یا دلیلی برخلاف آن نیست؛ پس آن درست است.
●مغالطهٔ طلب برهان: درخواست از مخاطبان که اگر مدعای موردنظر را نمیپذیرند، ضد آن دلیل بیاورند.
●مغالطهٔ طردِ شُقوق: با ذکر عیوب شُقوق مختلف، مطلوبیت شِقّ موردنظر را اثبات کردن.
●مغالطهٔ تکرار: تکرار مدعا بهجای استدلال برای اثبات آن.
●فضلفروشی: تظاهر به داشتن کمالات و فضل بسیار برای اینکه سخن گوینده (فاعلِ امر یا سخن) پذیرفته شود.
●کمیتگرایی افراطی: استفادهٔ نابهجا از اعداد و ارقام برای نشان دادن دقت زیاد مدعا.
●مغالطهٔ بیان عاطفی: استفاده از کلماتی با بار ارزشیِ مثبت بهجای استدلالهای موافق یک مدعا، و بالعکس.
●عبارات جهتدار: استفاده از کلماتی با بار ارزشیِ مثبت و منفی بهجای استدلال یک مدعا.
●مغالطهٔ توسل به احساسات: تأثیر روانی بر مخاطب و استفاده از احساسات و عواطف برای منحرف کردن او از مقام استدلال.
●تهدید: جایگزین کردن زور بهجای استدلال؛ یعنی اگر مدعای موردنظر را نپذیرد، آسیبی به او خواهد رسید.
●تطمیع: جایگزین کردن منفعتطلبی بهجای استدلال؛ یعنی اگر مدعای موردنظر را بپذیرد، نفعی به او میرسد.
●جلب ترحم: جایگزین کردن ترحم و دلسوزی بهجای استدلال؛ یعنی تشویق به پذیرفتن سخن شخص قابل ترحم.
●آرزواندیشی: جایگزین کردن امید و آرزو بهجای استدلال.
●عوامفریبی: استفاده از هیجان جمعی؛ گرایش به تفاخر بهجای استدلال.
●مغالطهٔ توسل به مرجع: استفاده از نظر افراد مشهور بهعنوان حجت و دلیل برای یک مدعا.
●مغالطهٔ تجسم: فرض و گمانِ یک جسم عینی و خارجی بهازای هریک از الفاظ و کلمات.
●مغالطهٔ توسل به احتمالات: بهرهگیری از احتمالات بهجای استدلال.
●مغالطهٔ جَزمیگرایی: مطرح کردن مدعا و اجازه ندادن تشکیک در آن.
●مغالطهٔ توسل به ترس: مغالطهای است که در آن فرد تلاش میکند که حمایت از نظر خود را با ایجاد ترس و غرضورزی به سمت رقیب ایجاد کند. این نوع از مغالطه در سیاست و بازاریابی امری عادیست.
●مغالطه وجودی: شخص به جای آوردن دلیل و برهان برای حقانیت و درستی یک عقیده یا نظر، به موجود بودن آن عقیده متوسل میشود و احتجاج میکند که چون فلان عقیده در بین بعضی افراد وجود دارد، پس حقیقت نیز دارد.
@critical_thinking_skills
@mantegh_logic
مبانی_معرفت_شناختی_سویین_برن_در_برهان_تجربه_دینی.pdf
235.8K
#معرفی_مقاله
📝 مبانی معرفت شناختی سویین برن در برهان تجربه دینی
✍محمدجواد اصغری، سید محمود موسوی
چکیده:
یکی از محورهای مهم در بحث تجربه دینی موضوع واقع نمایی و ارزش معرفتی آن است. سویین برن، فیلسوف دین خداباور، از کسانی است که در آثار مهـم خـود از جمله کتاب وجود خدا ضمن تبیین برهان تجربه دینی و دفاع از آن، برای اثبات واقع نمایی تجربه دینی و ارزش معرفتی آن دو اصل «آسان باوری» و «گواهی» را مطرح کرده است و آنها را اصول» عام عقلانیت میداند که هم در تجارب دینی و هم در تجارب حسی قابل اعمال .است این پژوهش درصدد تبیین این اصول و ارزیابی آنهاست.
🔸🔸🔸
🌐کانال معرفت شناسی
🆔@eoistemology_issues
آشنایی با اساتید معاصر منطق
۱۱. سید حسین موسویان
https://motahari.ac.ir/fa/person/212/%D8%AF%DA%A9%D8%AA%D8%B1-%D8%B3%DB%8C%D8%AF-%D8%AD%D8%B3%DB%8C%D9%86-%D9%85%D9%88%D8%B3%D9%88%DB%8C%D8%A7%D9%86?moduleId=thesis&collaborationTypeId=5
#اساتید
#منطق
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
19ساماندهی گیاهان دارویی در قانون ابنسینا ستودنی است نجفقلی حبیبی.mp3
11.52M
آشنایی با اساتید معاصر منطق
۱۲. غلامرضا فیاضی
https://fa.wikinoor.ir/wiki/%D9%81%DB%8C%D8%A7%D8%B6%DB%8C%D8%8C_%D8%BA%D9%84%D8%A7%D9%85%D8%B1%D8%B6%D8%A7
#اساتید
#منطق
CRTLS_Volume 17_Issue 5_Pages 49-70.pdf
207.9K
اخلاق باور کلیفورد و دلیل گرایی افراطی حداکثری
قاسم پور حسن
افسانه پندجو
#مقاله
#معرفت_شناسی
هدایت شده از فلسفه ذهن
⏳یکی از مباحث محوری در #فلسفه_ذهن، مسئله #هویت_شخصی (Personal Identity) است که وحدت و ثبات شخصیت را با تغییرات در طول زمان به چالش میکشد.
از جمله نکاتی که در این مسئله مورد علاقه #دوئالیسم بوده، تغییرات بدنی کامل و اثباتشده در طی زمانی نه چندان زیاد است که در عین حال، وحدت شخصیت را منتفی نمیسازد و در نتیجه این وحدت و ثبات، به جایی غیر از بدن تعلق دارد.
⏳اما دیدگاهی در #متافیزیک_تحلیلی درباره تغییر و حرکت در اشیاء وجود دارد که میتواند ارتباط وثیقی با این بحث داشته و پاسخی برای #فیزیکالیسم فراهم آورد.
در نسبت بین اشیاء و تغییرات زمانی، یک دیدگاه سازگارتر با عرف در متافیزیک تحلیلی با عنوان (ثباتگرایی: #Endurantism) وجود دارد که در تعارض با دیدگاه (تطورگرایی: #Perdurantism) قرار دارد.
⏳ثباتگرایی یا سه بعدیگرایی، فقط سه بعد برای اشیاء به رسمیت میشناسد و شیء O را بتمامه در بخشهای زمانی مختلف از طول عمر و حضور آن، ثابت و برقرار میداند. در مقابل اما perdurantism یا چهاربعدی گرایی، بعد زمان را نیز علاوه بر سه بعد دیگر هر شیء، داخل در ذات و هویت آن شیء میانگارد. بر این اساس شیء بطور کامل در کل بازه زمانی طول عمرش، وجودی کِشدار دارد و مانند مکان (که در هر نقطه مکانی، بخشی از شیء حاضر است)، در هر نقطه از زمان نیز بخشی از شیء محقق میشود.
هر دو دیدگاه را طرفداران زیادی پشتیبانی میکنند و نزاع دامنهدار بین آنها ادامه دارد.
⏳ثباتگراها میگویند موضع ما شهودی است و Perdurantist ها مجبورند دلیل بیاورند. چون طبق دیدگاه آنها، کامران در امروز، صرفا بخشی و پارهای از کل کامران است و کاری که این بخش در امروز انجام میدهد، منتسب به بخش دیگر کامران در یک ماه آینده نیست و شما نمیتوانید آن بخش را مجازات کنید!
البته از سوی مقابل، Endurantist ها هم برای تبین ویژگیهای موقت و متغیر اشیاء، دچار مشکل هستند؛ زیرا شیء حاضر در زمان t1 را همان شیء حاضر در زمان t2 میدانند؛ در حالیکه برخی صفات درونی اشیاء تغییر میکنند.
⏳این بحث ارتباط نزدیکی با #حرکت_جوهری نزد #ملاصدرا دارد. به هرحال منازعه بین دو دیدگاه مذکور را میتوان دنبال کرد؛ اما یکی از خط سیرهای استدلال فیزیکالیستها در برابر استناد دوئالیستها به وحدت و اینهمانی شخصی در طول زمان، تکیه بر همین چهاربعدیگرایی است که البته با برخی نگرشهای معاصر فیزیک (مانند #نظریه_نسبیت) نیز سازگاری دارد.
⏳بر این اساس، وجود شخص بتمامه در طول عمر خویش، به نحو وجودی ارگانیک و کشدار محقق میشود و از زمان t1 تا tn ادامه دارد. تغییرات بدنی در طول زمان، بخشهای مختلف زمانی این شخص را تشکیل میدهند و وحدت و ثبات آن به وجود واحد کشدار و چهاربعدیاش استناد مییابد.
طبیعتاً طرفداران استدلال هویت شخصی در داخل کشور باید پاسخهای خود را در برابر به روزرسانی دیدگاههای مقابل، به روزرسانی کنند.
@PhilMind
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
20انسان+معلق؛+استدلالی+موسوم+به+ابداعات+ابنسینا.+حسین+شیخ+رضایی_out.mp3
44.21M
🚩 نشست های علمیِ حکمت طبیعی
🔸 دومین نشست حکمت طبیعی سال ۱۴۰۲
موضوع: تولد خود به خودی موجودات زنده از منظر طبیعیات فلسفه اسلامی
سخنران: دکتر سعید انواری
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
زمان: سه شنبه، ۲ خردادماه ۱۴۰۲، ساعت ۱۰:۳۰
فرهنگستان علوم پزشکی ایران
با همکاری گروه حکمت طبیعی
از همه بزرگواران دعوت می کنیم در این نشست حضور داشته باشند
لینک شرکت مجازی:
https://www.skyroom.online/ch/farhangestan/hekmat
#حکمت_طبیعی
#نشست_ها
🌾 @naturalphilosophy
آشنایی با اساتید معاصر منطق
۱۳. علیرضا دارابی
https://www.magiran.com/author/profile/451788/%D8%B9%D9%84%DB%8C%D8%B1%D8%B6%D8%A7-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D8%A8%DB%8C
#اساتید
#منطق
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
21رازگشایی ابنسینا از فراروانشناسی در اشارات. مهدی عظیمی.mp3
44.18M