eitaa logo
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
1.7هزار دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
115 ویدیو
885 فایل
کانون علمی منطق و فلسفه موسسه آموزش عالی امام خمینی (ره) فارس پیشنهادات و انتقادات @Avicenna
مشاهده در ایتا
دانلود
آشنایی با اساتید معاصر منطق ۱۶. محمد حسن وکیلی https://mhva.ir/about/?v=5ac5ab377085 https://towhid.org/about
هدایت شده از 🌿 ••[ وجیزه ]••
بررسی منحنی تحول پیشینه مسئله اتحاد عاقل و معقول ت.pdf
255.6K
✅بررسی منحنی تحول پیشینه مسئله اتحاد عاقل و معقول تا زمان صدرالمتألهین(مقاله علمی وزارت علوم) ⚛نویسنده: ☢دکتر قاسم پورحسن زید عزه ☢دکتر محمدهادی توکلی زید عزه ❇️منبع: تاریخ فلسفه سال دوم زمستان ۱۳۹۰ شماره ۳ (پیاپی ۷) 🆔@shatahiat
هدایت شده از فلسفه ذهن
🌕 قائل به بعنوان جوهری مستقل از بدن است که تقریباً همراه با بدن حادث شده و به وجود می‌آید. او برای ترجیح­ یافتن این پیدایش و ، آمادگی بدن (جنین) را شرط می‌داند. این وجه ترجیح از آن‌جا لازم است که جواهر غیر فیزیکی (ارواح) نسبت به عالم مادی و بطور خاص نسبت به بدن­ها، حالت یکسانی دارند. در نتیجه به عامل تعیین­ کننده­ ای نیاز داریم که نفس الف را به بدن ب مربوط سازد. 🌕 بوعلی در این‌جا از توضیحات برگرفته از طبیعیات قدیم مدد می‌جوید تا براساس آن‌چه «مزاج» می‌نامیده‌اند، این عامل تعیین‌کننده را تبیین کند. طبق دیدگاه طب قدیم، عناصر اربعه در تضاد کامل با یکدیگرند و باید در هر بدن به حدی از اعتدال برسند تا مزاج آن بدن شکل گرفته و آماده تعلق نفس مجرد گردد. البته مزاج بدن‌ها در این دیدگاه، از لحاظ درجه اعتدال و کیفیت) با همدیگر متفاوت‌اند و بدین ترتیب، هر بدن، نفس خاصی را طلب می­ کند. 🌕 با توجه به آن‌چه گفته شد، بدن از منظر سینوی تا قبل از نیل به مزاجی خاص که آماده و مستحق/مستلزم ارتباط با نفس غیر فیزیکی است، دارای و نیست. البته بلافاصله پس از حاصل‌شدن این مزاج در بدن، نفس مجرد نیز حادث می­ گردد و تدبیر بدن را در اختیار می­ گیرد. 🌕 براساس نگرش مرسوم در تراث اسلامی، نفس مجرد در حدود چهارماهگی جنین به وجود می­ آید. مشکلی که مطابق دیدگاه سینوی خودنمایی می‌کرده، این بوده که بدن را تا رسیدن به آستانه حدوث نفس (حوالی چهارماهگی)، چه چیزی / چه نفسی اداره می‌کند؟ 🌕 فخر رازی (شارح بوعلی) در پاسخ به این پرسش، نفس مادر را مدبّر جنین می­ داند. ولی بلافاصله این ابهام پیش آمده که پس از حدوث نفس جنین که تدبیر آن را بر عهده می­ گیرد، انتقال تدبیر بدن از نفس مادر (یا هر تدبیرکننده دیگر) به نفس فرزند، چگونه اتفاق می‌افتد؟ به نحو کلاسیک این اشکال با این پرسش مشهور آغاز می­ شود که «حافظ و مدبّر بدن قبل از حدوث نفس، چه بوده است»؟ 🌕 طرفداران نفس مجرد در که عموماً – به جز و تابعینش - از دوگانه­ انگاران محسوب می­ شوند، در تبیین لحظه پیدایش نفس دچار مشکلاتی شده­ اند و توضیحات ایشان نیز چشم‌انداز روشنی را پیش روی مخاطب نگذاشته است. 🌕 در واقع عدم سنخیت نفس غیر فیزیکی با بدن فیزیکی، معضل ارتباط و اثرگذاری این دو را فقط از بالا به پایین (از نفس به بدن) مطرح نمی‌کند؛ بلکه چگونگی تأثیر بدن بر نفس نیز مورد سؤال و اشکال قرار گرفته است. از جمله همین ابهام که بدن چگونه توانسته موجب حدوث نفس شود و اگر قادر به ایجاد چنین اثری در نفس شده، چرا نتواند موجب ابطال آن گردد؟  @PhilMind
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
24تاثیر بوعلی‌سینا بر سایر عارفان عرفان عملی. فرشته ندری ابیانه.mp3
29.52M
جلسه بیست و چهارم درس‌گفتارهای درباره‌ی بوعلی سینا تاثیر بوعلی سینا بر سایر عارفان عرفان عملی سخنران: دکتر فرشته مدرس ابیانه
⭕️ چرا معرفت شناسی مهم است؟ ◾️هدف معرفت‌شناسان تشخیص معرفت واقعی در میان ادعاهای معرفت است. برای توضیح بیشتر به چند نکته توجه کنید: 1⃣ ما معمولاً با ادعاهای معرفت سروکار داریم. تفاوتی ندارد در چه موقعیتی باشیم؛ همه ی اطلاعاتی که ما به دیگران میدهیم یا آنها به ما میدهند فقط ادعاهای معرفت است و نه بیشتر. 2⃣ همه ی ادعاهای معرفت لزوماً موردی از معرفت نیست. اگر شخصی بگوید چیزی را میدانم لزوماً چنین نیست که او آن را بداند؛ گاهی میداند و گاهی نمیداند و شاید در بیشتر موارد خودش نمیداند که آن را میداند یا نمیداند. بر این اساس هر ادعای معرفت لزوماً معرفت نیست. 3⃣ در میان ادعاهای معرفت احتمال دارد بعضی واقعاً معرفت نباشد. اگر بپذیریم هر ادعای معرفت لزوماً معرفت نیست، آنگاه هر ادعای معرفت ممکن است معرفت باشد یا نباشد. به بیان دیگر، در هر مجموعه ادعاهای معرفت احتمالش منتفی نیست که برخی مورد واقعی معرفت نباشد. 4⃣ معرفت ارزش مثبت دارد نه ادعای معرفت. همه‌ی ما میخواهیم درباره خودمان، درباره جهان پیرامونمان و درباره‌ نسبت‌مان با امور موجود در جهان بدانیم. دانستن به لحاظ عملی هر فردی را تواناتر میکند. معرفت واقعی به پیرامون و نسبتهای بین چیزهای پیرامونی، عموماً ضریب کنترل افراد را بر اوضاع و احوال افزایش میدهد و پیامد کنترل بیشتر معمولاً توانایی بیشتر است. لذا معرفت ارزش مثبت دارد. 5⃣ در مجموعه‌ی ادعاهای معرفت، به خودی خود نمیتوان فهمید کدام ادعای معرفت واقعاً معرفت نیست. اگر احتمالش منتفی نیست که بعضی از ادعاهای معرفت واقعاً موردی از معرفت نباشند و از نگاه ما موارد واقعی معرفت ارزش مثبت داشته باشد، آنگاه باید به ترتیبی تشخیص داد کدام ادعای معرفت واقعاً معرفت نیست و کدام ادعای معرفت واقعاً معرفت است. پس نوعی فعالیت ارزیابانه لازم است که بر مبنای نوعی ارزش هدف مشخصی را تعیین کند. ▪️هدف معرفت شناسان تشخیص موارد واقعی معرفت از میان ادعاهای معرفت است که به آن هدف معرفتی گفته می شود. هدف معرفتی بر این مبنا تعیین می شود که معرفت ارزش مثبت دارد و باید نوعی ارزیابی در کار باشد که بشود به هدف معرفتی رسید. به این ارزیابی در اصطلاح ارزیابی معرفتی گفته می شود. این نوع فعالیتهای ارزیابانه‌ی فلسفی در «معرفت شناسی» انجام میشود. 📕آشنایی با معرفت شناسی- صفحه ۲ تا ۴ ✍ منصور شمس @epistemology_issues
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
25ابن‌سینا قدیم‌ترین دانشمندی که گذر زهره را دیده است.امير محمد گميني.mp3
34.8M
جلسه بیست و پنجم درس‌گفتارهای درباره‌ی بوعلی سینا ابن سینا قدیمی ترین دانشمندی است که گذر زهره را دیده است سخنران: دکتر امیر محمد گمینی
WPH_Volume 5_Issue 17_Pages 31-47.pdf
325.3K
مبانی معرفت‌شناسی حکمت اشراق سهروردی سیما سادات نوربخش
1_4915104486.pdf
636.5K
تبیین اعتباریت وجود به معنای معقول ثانی فلسفی در نظام فلسفی شیخ اشراق و نفی اصالت ماهیت از ایشان میثم زنجیرزن حسینی احمد عابدی @vajeazeh
1_1174197436.pdf
714.6K
📜معرفی و نقد مکتب تفکیک 💎فصل پايانى کتاب "منزلت عقل در هندسه معرفت دينى" ✍آیت الله 🆔 @Kotob_howzavy
هدایت شده از معرفی کتاب
کتابی زیبا و سرشار از نکته در شرح حافظ شیرازی عارف بزرگ شهرمان شیراز. نویسنده جناب دکتر یثربی از افرادی اند که هم از نظر علمی و هم عملی در این مسیر قدم‌های خوبی برداشته اند. https://eitaa.com/boookkk
هدایت شده از معرفی کتاب
بهترین گزیده از مثنوی و مقدمه ای خوب برای ورود به کتاب پرعظمت مثنوی معنوی https://eitaa.com/boookkk
هدایت شده از معرفی کتاب
کتابی بزرگ و بس عالی. به نظر حقیر یکی از کتابهایی که هر کسی باید در زندگی اش چندین مرتبه بخواند کتاب شریف مثنوی معنوی از عارف بزرگ ایرانی مولوی است. کتاب فوق گزارشی کامل از مثنوی به نثر است نه به زبان شعر. متاسفانه قیمت کتاب بالاست اما می ارزد که برای تهیه آن هزینه کرد
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
جلسه بیست و ششم درس‌گفتارهای درباره‌ی بوعلی سینا فراز و فرود اندیشه ابن سینا در اروپای سده های میانه سخنران: دکتر عاطفه اسماعیلی مشاهده فیلم و دانلود از طریق لینک زیر https://www.aparat.com/v/APfDX
هدایت شده از 🌿 ••[ وجیزه ]••
استاد عبودیت.mp3
36.43M
نقد و بررسی دیدگاه های افراطی و تفریطی در مواجه با اصالت الوجود و اعتباریت ماهیت 🎤استاد عبودیت @vajeazeh
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
جلسه بیست و هفتم درس‌گفتارهای درباره‌ی بوعلی سینا ابن سینا و رجل همدانی سخنران: دکتر پرویز اذکایی مشاهده فیلم و دانلود از طریق لینک زیر https://www.aparat.com/v/PDsal
استاد فنایی .mp3
16.85M
📚 آن در جامعه امروز 🎙فایل صوتی 📖 مبحث: در جامعه امروز 👤 استاد 🗓شنبه6خردادماه۱۴۰۲ 📝بخشی از مطالب ارائه شده: ✏️تعریف فلسفه و تقسیم بندی آن و کاربردهای آن در کهن ✏️متوقف شدن فلسفه در حد نظری ✏️ظرفیت های فلسفه اسلامی و کاربردهای عینی آن ✏️فلسفه و پاسخ به چالشها ✏️حکمت متعالیه و گره گشایی آن ✏️برهان، قرآن و عرفان ✏️فلسفه نظری و کشف حقیقت ✏️هستی شناسی ✏️انسان شناسی ✏️معرفت شناسی ✏️حکمت عملی و سعادت انسان ✏️سعادت اجتماعی انسان ✏️ساختن تمدن مطلوب و مولفه های آن ✏️فلسفه وفن خردورزی ✏️تفکر الحادی ✏️فیزیکدان و استنتاجات غلط از مطالعات تجربی ✏️فلسفه های مضاف و شکل گیری آن در غرب کانون علمی فلسفه موسسه آموزش عالی امام خمینی (ره) وابسته به نهاد نماینده مقام معظم رهبری در استان فارس و امام جمعه شیراز 🌐 https://ieks.ir 🆔 @azadieks
مقایسه ارای منطقدانان قرن سیزدهم میلادی و گلنبوی در طرح قیاس.pdf
302.1K
مقایسه آرای منطق دانان قرن سیزدهم و گلنبوی در طرح قیاس ملیحه احسانی نیک
هدایت شده از 🌿 ••[ وجیزه ]••
EPK_Volume 54_Issue 1_Pages 11-34 (15).pdf
491.6K
📃 بررسی و نقد "برداشت های نادرست از وحدت شخصی وجود" با تکیه بر اندیشه علامه جوادی آملی ✍ امین دهقانی ▫️ مشاهده و دانلود @vajeazeh
آشنایی با اساتید معاصر منطق ۲۰. محمد حسین حشمت پور استاد محمد حسین حشمت پور شاید گمنام ترین حکیم معاصر ایران باشند. یکی از بهترین و معتبرترین مدرسان حکمت در ایران که بسیاری از کتب مهجور در فلسفه اسلامی را نیز با تبحر مثال زدنی تدریس کرده اند که از آن جمله می توان به شرح حکمت الاشراق سهروردی، شرح طبیعیات شفا و منطق ابن سینا، شرح شواهد الربوبیه ملاصدرا اشاره کرد. ایشان اخیرا تدریس بخش منطق منظومه را شروع کرده اند که این درسها همچنان ادامه دارد. ایشان از آنجا که بسیار از شهرت پرهیز دارند هیچ اثر نوشتاری از خود منتشر نکرده اند و تنها به تربیت شاگردان و تدریس اشتغال دارند اما همه اهل فن می دانند که این پیرمرد ساده پوش و بی ریا یکی از مسلط ترین افراد به حکمت اسلامی در دوران معاصر است.  
28 28نگاه تفسیری و انتقادی به ابن‌سینا سيناسالاري.mp3
10.75M
جلسه بیست و هشتم درس‌گفتارهای درباره‌ی بوعلی سینا نگاه تفسیری و انتقادی به ابن سینا سخنران: دکتر سینا سالاری