eitaa logo
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
1.8هزار دنبال‌کننده
2هزار عکس
120 ویدیو
935 فایل
کانون علمی منطق و فلسفه موسسه آموزش عالی امام خمینی (ره) فارس پیشنهادات و انتقادات @Avicenna
مشاهده در ایتا
دانلود
مجلة_بيت_الفلسفة_٧_الغايات_والمصالح.pdf
5.42M
مجلة بیت الفلسفة رقم سابع عنوان: الغایات و المصالح
فلسفه دین اثر آلوین پلانتینگا ترجمه محمد سعیدی مهر فلسفه دین تفکر فلسفی درباره اندیشه های دینی است؛ زمینه ای شامل تحلیل دقیق اصطلاحات، دلایل و شواهد ارائه شده برای مدعاها، فرض ها و استدلال ها. الوین پلانتینگا فیلسوف پر نفوذ و بحث انگیز امریکایی در کتاب حاضر به طرح و تبیین دو مسئله الحاد طبیعی و الاهیات طبیعی می پردازد. وی در بخش اول، مسئله شر را می کاود و استدلال های گوناگون این مسئله را مطرح می کند و در بخش دوم، براهین اثبات وجود خدا را به میان می کشد و به برخی اعتراض ها در این زمینه پاسخ می گوید. کتاب فلسفه دین خدا، اختیار و شر سال ها منبعی مهم و با نفوذ برای مطالعه و پژوهش های حوزه فلسفه دین بوده است. پلانتینگا در این اثر تلاش کرده است استحکام در محتوا را با قلم روان و ساده همراه سازد، امتیازی که کتاب را برای مخاطبان غیر متخصص نیز کاربردی کرده است.
خوانش فیلسوفان مسلمان.pdf
335.7K
خوانش و تفسیر حکمای مسلمان از پیشاسقراطیان ملطی مهدی عسگری منصور نصیری
مجلة بيت الفلسفة ٨ ما الحقيقة؟.pdf
4.87M
مجلة بیت الفلسفة رقم ثامن عنوان: ما الحقیقة؟
📣📣 انجمن علمی_دانشجویی الهیات دانشگاه شیراز برگزار می کند: 💠 سلسله گارگاه های مهارت افزایی پژوهشی( مقاله نویسی،پروپوزال نویسی،روش تحقیق، نرم افزار نور و..) 🔺به صورت حضوری و مجازی ✳️ با اعطای گواهی معتبر 📌 کارگاه اول: 《راهبردهای دانشجویی برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی》 🔷 با حضور: سرکار خانم زهرا آتشی ⏰ ساعت ۱۰ صبح الی ۱۲ ظهر ⭕️ ثبت نام از طریق ارسال پیام به آدرس زیر: 🆔 @Ad_anjoman_elahiat 💰 هزینه کارگاه: ۱۰ هزار تومان همراه با صدور گواهی معتبر ⏳ زمان برگزاری کارگاه: دوشنبه، ۱ آبان ساعت ۱۰ تا ۱۲ 🏫 مکان: دانشکده الهیات، سالن آیت‌الله حائری 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 💎 انجمن علمی نگاهی نو برای اندیشه ورزی💎 🌀 راه های ارتباط با ما: 📌لینک کانال ایتا: @anjomanelmielahiat 📌لینک کانال واتساپ: https://chat.whatsapp.com/JSlbxM3OCmJFFFxefFtXr2 📌 لینک کانال تلگرام: @elahiat_unishiraz
برای صدور گواهی معتبر، دریافت لینک آنلاین و اطلاع از سلست نشست مهارت افزایی پژوهشی به آیدی زیر مراجعه فرمایید @Ad_anjoman_elahiat
هدایت شده از 🌿 ••[ وجیزه ]••
💠 تأملاتی در مورد «نقدی بر منطق خوانی در حوزه» 🔹 بیان میزان نوآوری‌های ابن‌سینا نسبت به ارسطو و اظهار یک عدد یا درصد مشخصی بسیار سخت است. شکی نیست که ارسطو منطق را تقریبا از هیچ خلق کرده است و ابن سینا بسیار شیفته ارسطو است و بسیاری از اشکالاتی که شارحان یونانی به ارسطو کرده را جواب می‌دهد و آنجا که نمی‌تواند جواب بدهد صراحتا می‌گوید که این حرف‌های ارسطو «امتحانات و لیست فتاوی»: "و اعلم أن أكثر ما يشتمل عليه فى التعليم الأول من أمر الاختلاطات امتحانات، و ليست فتاوى حقيقية." (الشفاء(المنطق)، القياس، ص: 204) " فهذا ما قيل فى التعليم الأول و كله صواب حسن. و لكن مراعاة مقابلة ضرورتى الايجاب و السلب معا للسلب الممكن، أمر كان منسيا إلى هذا الموضع، و قد تذكروه هاهنا. فعسى أن يكون كلامهم فيما سلف ليس بحسب الممكن الحقيقى، بل بحسب الممكن العام، أو هى امتحانات." (الشفاء(المنطق)، القياس، ص: 208)(مقصود از «التعلیم الاول» کتاب ارغنون ارسطو است.) 🔸 این همه نشان خضوع ابن سینا نسبت به ارسطو است. البته مواردی هم هست که ابن سینا صراحتا به ارسطو اعتراض کرده است: "فصل: فى اختلاطهما فى الشكل الثاني‏: فاما الشكل الثاني، فان الظاهر و المشهور، هو أن العبرة بالسالبة ... و قد قلنا فى ذلك: ما قلنا. و الحق يوجب فيها ما لا يجب أن نستحيى منه؛ و هو أن النتيجة، دائما سالبة ضرورية. (النجاة من الغرق فى بحر الضلالات، النص، ص: 67) 🔹 اما این موارد صریح نسبتا کم هستند. اتفاقی که افتاده است این است که ابن سینا مطالب بسیاری را در ضمن سخنان خود گفته است که در ارسطو نفیا یا اثباتا نبوده و خود ابن سینا برای این مطالب، اصطلاحات لازم را جعل نکرده است ولی همین مطالب در سخنان شارحان ابن سینا به مطالب بسیار عمیق و گسترده‌ای دامن زده است. برای نمونه: 1️⃣ موجهاتی که ابن سینا مطرح کرده بعدها توسط فخر رازی به 13 قضیه استاندارد تبدیل شده و بحث عکس مستوی این 13 قضیه بحث‌های مشبعی در ادبیات پس از فخر رازی به وجود آورده است. 2️⃣ ابن سینا در دفاع از موجهات ارسطو و در نقد شارحان یونانی مطالبی را بیان کرده که فخر رازی آن را «بحسب الحقیقه» و «بحسب الخارج» نام‌گذاری کرده و خونجی «حقیقیه» و «خارجیه» نامیده و بیش از ده صفحه از آن بحث کرده است. بعدا ابهری قضیه «ذهنیه» را برساخته و نزاع‌های تاریخی بسیار عجیب و غریبی را دامن زده است که هیچ کدام در ارسطو نبوده. 3️⃣ ابن سینا مبحث عکس نقیض را از موجبه کلیه به محصورات اربع گسترش داده و حاصل آن سی صفحه بحث از عکس نقیض نزد افضل الدین خونجی شده است که هنوز کسی به تحلیل همه جانبه آن نپرداخته است. 4️⃣ ابن سینا در تحلیل قضیه موجبه کلیه مطالبی گفته که جلال الدین دوانی تمایز حمل اولی و شایع صناعی را از آن استخراج کرده و بعدها میرداماد و ملاصدرا و دیگران آن را به اوج رسانده‌اند. 🔻 از این موارد که ابن سینا مطلبی را به صورت غیر صریح به ارسطو افزوده و بعدها هر کدام تبدیل به یک ادبیات گسترده در تاریخ منطق در جهان اسلام شده بسیار است و متاسفانه هنوز هیچ کدام به شایستگی مورد تحلیل و بررسی معاصران قرار نگرفته است. 🔺 یک دلیل این مسئله به گمانم نامأنوسی حوزویان با منطق ریاضی است که به اهمیت نوآوری‌های ابن سینا و منطق‌دانان مسلمان توجه ندارند. کاش در حوزه مراکزی بود که دست کم 10 واحد تاریخ منطق در جهان اسلام و 10 واحد منطق ریاضی آموزش می‌دادند و از دل دانش‌آموختگان، محققانی تربیت می‌شدند که بتوانند تاریخ منطق در جهان اسلام را با کار گروهی بکاوند و به عرصه بین المللی عرضه کنند. ✍🏻 دکتر اسدالله فلاحی (مدیر گروه منطق انجمن حکمت و فلسفه ایران) 👈 نکات بیشتر را اینجا ببینید. 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم https://eitaa.com/vajeazeh
هدایت شده از فلسفه ذهن
📚 📗کتاب «جوهر آگاهی؛ یک دفاعیه جامع از دوئالیسم جوهری معاصر» نوشته ریکابوف و مورلند بتازگی توسط انتشارات ویلی بلک‌ول و در 390 صفحه بچاپ رسیده است. 📙فصل اول کتاب پس از مرور جوهری در قرن 21، به برخی مناقشات از سوی که آن‌ها را نوعی انحراف وجودشناختی می‌نامد، می‌پردازد و با تکیه بر ، رویگردانی نسبی از در دو دهه اخیر را به بحث می‌گذارد. 📕نویسندگان در فصل دوم با تکیه بر ، و ، استدلال‌هایی را بسود ارائه می‌دهند. 📘فصل سوم با عنوان «وحدت بنیادین موجودات آگاه»، با استفاده از و ، بر وحدت و تحقق یکجای نفس غیرفیزیکی استدلال می‌کند که خود در هفت بخش با رفت‌وبرگشت‌های متعدد همراه است. 📒مؤلفان در فصل چهارم با تکیه بر بروزرسانی استدلال موجهات (مودال) و عاملیت آزاد، سعی در تقویت دارند. 📔فصل پنجم و ششم نیز به پاسخ به کامنت‌ها علیه دوئالیسم و ترسیم چشم‌اندازی برای آینده اختصاص دارد و برنامه‌های پژوهشی جدید برای دوئایسم جوهری در قرن 21 را تشریح می‌کند. @PhilMind