هدایت شده از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🔸نشست علمی عرفان در ادعیه
🔰 گروه عرفان و معنویت پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه برگزار میکند:
💢 با حضور اندیشمندانی از کشور عراق
🎙 با ارائه:
#محمدجواد_رودگر
#علی_فضلی
⏰ سه شنبه ۲۵ مهرماه ۱۴۰۲، ساعت ۱۰
🏢 قم، سالن جلسات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
📡 حضور مجازی از طریق:
🌐 skyroom.online/ch/iict/hekmat
🔍 مشروح خبر👇
🌐 iict.ac.ir/erfanadeyeh
#نشست
🆔 @iictchannel
درآمدی بر علم منطق 11.mp3
27.57M
درآمدی بر علم منطق
جلسه ۱۱ (پایانی)
استاد طالب زاده
#منطق
#طالب_زاده
https://eitaa.com/Logicandphilosophy
مجلة_بيت_الفلسفة_٥_الفلسفة_والراهن.pdf
39.51M
مجلة بیت الفلسفة
رقم خامس
عنوان: الفلسفة و الراهن
#فلسفه
گزارشي از مناظره الوين پلنتينگا با دنيل دنت درباره سازگاري خداباوري با نظريه تكامل
خداباوري و داروينيسم
✍️عظيم محمودآبادي
الوين پلنتينگا و دنيل دنت در سال 2009 در انجمن فلسفي امريكا (در شيكاگو) روبهروي هم نشستند تا در مناظرهاي عالمانه به تبيين ديدگاههاي خود درباره اين پرسش بپردازند كه آيا «علم و دين سازگارند»؟ در اين مقاله بنا دارم مروري بر آن مناظره داشته باشم اما پيش از شروع بهتر است به معرفي اجمالي اين دو فيلسوف امريكايي بپردازم.
درباره الوين پلنتينگا
الوين پلنتينگا در شمار پرنفوذترين و بحثانگيزترين فيلسوفان دين است. نوشتهها و انديشههاي وي در احياي مجدد فلسفه دين و جلبتوجه و علاقه فيلسوفان به اين شاخه از فلسفه، سهم بزرگي داشته است. او دكتراي خود را از دانشگاه ييل دريافت كرده و سالها در دانشگاه ايالتي وين و كالج كالوين درس آموخته است. وي در حال حاضر استاد فلسفه و صاحب كرسي در دانشگاه نتردام است. به علاوه، مدتي رياست شاخه غربي انجمن فلسفي امريكا را برعهده داشته است. پلنتينگا در معرفتشناسي متفكري صاحب نام و نظر است. پلنتينگا را «معرفتشناس اصلاحشده» توصيف ميكنند زيرا او از دل سنت مسيحي اصلاحشده پروتستان برخاست و كارش اين بود كه بررسي كند چگونه مدعيات مومنان در مورد معرفت به وجود خدا را ميتوان توجيه عقلاني كرد. او تلاش براي استدلال به سود وجود خدا (الهيات طبيعي) را رد ميكند چراكه معتقد است اين استدلالها به جاي وحي، عقل را محور قرار ميدهند. اعتقاد بر اين است كه خداوند حقيقت را در جهان نازل كرد و اين وحي است كه بايد مقدم باشد نه عقلِ انسان كه به دليل گناه آدم وحوا هبوط كرد.
درباره دنيل دنت
دنيل كلمنت دنِت (زاده ۲۸ مارس ۱۹۴۲) نيز فيلسوف و نويسنده شناختهشده اهل ايالات متحده امريكا است. او در زمينه فلسفه ذهن، فلسفه علم و فلسفه زيستشناسي، بهويژه فرگشت (نظريه تكامل) و علوم شناختي پژوهش ميكند. دنت برخلافِ پلنتينگا، خداناباور است و از حاميان جنبش «روشنها» بهشمار ميآيد.
دنت بخشي از كودكي خود را در لبنان سپري كرده است. پدرش در طول جنگ جهاني دوم مامور مخفي ضداطلاعات در بيروت بود. در سال ۱۹۴۷ وي پدرش را در يك سانحه مشكوك سقوط هواپيما از دست داد و پس از آن به ماساچوست بازگشت. در سال ۱۹۶۳ او موفق به دريافت مدرك كارشناسي از دانشگاه هاروارد شد. دنت دكتراي خود را از كالج هارتفورد در دانشگاه آكسفورد دريافت كرد. او در آكسفورد شاگرد فيلسوف معروف گيلبرت رايل و در امريكا شاگرد كواين بود. دنت هماكنون استاد دانشگاه تافتس است و در سال ۲۰۰۱ جايزه ژان نيكو به وي اهدا شد. انجمن انسانگراي امريكايي وي را به عنوان انسانگراي سال ۲۰۰۴ معرفيكرد. وي در سال ۲۰۰۶ تحت عمل جراحي نه ساعتهاي به دليل ديسكسيون آئورت قرار گرفت و سپس از دانشمندان و پزشكاني كه با تلاش خود بهبود وي را ممكن كردند سپاسگزاري كرد و همچنين هرگونه توبه و برگشت به خدا در بستر مرگ را تكذيب كرد! همانطور كه در مقدمه آمد، اين دو فيلسوف بزرگ امريكايي (الوين پلنتينگا و دنيل دنت) در سال 2009 روبروي هم نشستند و در مورد نسبت علم و دين با يكديگر مناظره كردند. اين مناظره به همراه مباحث تكميلي آن توسط انتشارات آكسفورد منتشر شد و به تازگي با قلم علي شهبازي به فارسي ترجمه و به همت انتشارات دانشگاه مفيد قم منتشر شده است… .
متن کامل در👇
https://www.etemadnewspaper.ir/fa/main/detail/203672/%D8%AE%D8%AF%D8%A7%D8%A8%D8%A7%D9%88%D8%B1%D9%8A-%D9%88-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D9%88%D9%8A%D9%86%D9%8A%D8%B3%D9%85
#معرفی_کتاب منطق رواقی
اثر بنسون میتس
ترجمه مهدی عظیمی
منطق رواقی که در آثار منطق دانان «شاهکاری هم سنگ منطق ارسطو»، «نخستین دستگاه منطق گزاره ها» و «اساس تمام دستگاه های منطقی و ریاضی» خوانده شده است، از چنان اهمیتی برخوردار است که هیچ پژوهشی درباره تاریخ منطق، نمی تواند از پرداختن به آن چشم پوشی کند؛ و از آنجا که منطق رواقی بر منطق سینوی نیز اثرگذار بوده است، در پژوهش های مرتبط با منطق اسلامی نیز دارای اهمیتی ویژه است. با این حال، زبان فارسی تاکنون از منابع مرجع و معتبر درباره منطق رواقی بی بهره بوده است.
کتاب پیشِ رو ترجمه یکی از معتبرترین آثار درباره منطق رواقی است.
❎ تفاوت اصطلاحات (۲۰)
تفاوت مشترک لفظی و مشترک معنوی:
۱. در مشترک لفظی برای هر معنا وضع جداگانهای وجود دارد، ولی در مشترک معنوی یک وضع بیشتر نیست.
۲. در مشترک لفظی چند معنای متباین وجود دارد، ولی در مشترک معنوی یک معنا وجود دارد.
۳. مشترک لفظی قابل تقسیم نیست، اما مشترک معنوی قابل تقسیم است.
#تفاوت
مجلة بيت الفلسفة ٦ الاعتراف.pdf
6.63M
مجلة بیت الفلسفة
رقم سادس
عنوان: الاعتراف
#فلسفه
دروس صوتی فلسفه اسلامی استاد سید حمید طالب زاده بارگذاری می شود.
۵۶ جلسه
#فلسفه_اسلامی
#طالب_زاده
مجلة_بيت_الفلسفة_٧_الغايات_والمصالح.pdf
5.42M
مجلة بیت الفلسفة
رقم سابع
عنوان: الغایات و المصالح
#فلسفه
#معرفی_کتاب فلسفه دین
اثر آلوین پلانتینگا
ترجمه محمد سعیدی مهر
فلسفه دین تفکر فلسفی درباره اندیشه های دینی است؛ زمینه ای شامل تحلیل دقیق اصطلاحات، دلایل و شواهد ارائه شده برای مدعاها، فرض ها و استدلال ها. الوین پلانتینگا فیلسوف پر نفوذ و بحث انگیز امریکایی در کتاب حاضر به طرح و تبیین دو مسئله الحاد طبیعی و الاهیات طبیعی می پردازد. وی در بخش اول، مسئله شر را می کاود و استدلال های گوناگون این مسئله را مطرح می کند و در بخش دوم، براهین اثبات وجود خدا را به میان می کشد و به برخی اعتراض ها در این زمینه پاسخ می گوید. کتاب فلسفه دین خدا، اختیار و شر سال ها منبعی مهم و با نفوذ برای مطالعه و پژوهش های حوزه فلسفه دین بوده است. پلانتینگا در این اثر تلاش کرده است استحکام در محتوا را با قلم روان و ساده همراه سازد، امتیازی که کتاب را برای مخاطبان غیر متخصص نیز کاربردی کرده است.
مجلة بيت الفلسفة ٨ ما الحقيقة؟.pdf
4.87M
مجلة بیت الفلسفة
رقم ثامن
عنوان: ما الحقیقة؟
#فلسفه
هدایت شده از انجمن علمی دانشکده الهیات شیراز
📣📣 انجمن علمی_دانشجویی الهیات دانشگاه شیراز برگزار می کند:
💠 سلسله گارگاه های مهارت افزایی پژوهشی( مقاله نویسی،پروپوزال نویسی،روش تحقیق، نرم افزار نور و..)
🔺به صورت حضوری و مجازی
✳️ با اعطای گواهی معتبر
📌 کارگاه اول:
《راهبردهای دانشجویی برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی》
🔷 با حضور: سرکار خانم زهرا آتشی
⏰ ساعت ۱۰ صبح الی ۱۲ ظهر
⭕️ ثبت نام از طریق ارسال پیام به آدرس زیر:
🆔 @Ad_anjoman_elahiat
💰 هزینه کارگاه: ۱۰ هزار تومان همراه با صدور گواهی معتبر
⏳ زمان برگزاری کارگاه:
دوشنبه، ۱ آبان ساعت ۱۰ تا ۱۲
🏫 مکان: دانشکده الهیات، سالن آیتالله حائری
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
💎 انجمن علمی نگاهی نو
برای اندیشه ورزی💎
🌀 راه های ارتباط با ما:
📌لینک کانال ایتا:
@anjomanelmielahiat
📌لینک کانال واتساپ:
https://chat.whatsapp.com/JSlbxM3OCmJFFFxefFtXr2
📌 لینک کانال تلگرام:
@elahiat_unishiraz
هدایت شده از انجمن علمی دانشکده الهیات شیراز
برای صدور گواهی معتبر، دریافت لینک آنلاین و اطلاع از سلست نشست مهارت افزایی پژوهشی به آیدی زیر مراجعه فرمایید
@Ad_anjoman_elahiat
هدایت شده از 🌿 ••[ وجیزه ]••
#نکات_علمی
#منطق
💠 تأملاتی در مورد «نقدی بر منطق خوانی در حوزه»
🔹 بیان میزان نوآوریهای ابنسینا نسبت به ارسطو و اظهار یک عدد یا درصد مشخصی بسیار سخت است. شکی نیست که ارسطو منطق را تقریبا از هیچ خلق کرده است و ابن سینا بسیار شیفته ارسطو است و بسیاری از اشکالاتی که شارحان یونانی به ارسطو کرده را جواب میدهد و آنجا که نمیتواند جواب بدهد صراحتا میگوید که این حرفهای ارسطو «امتحانات و لیست فتاوی»:
"و اعلم أن أكثر ما يشتمل عليه فى التعليم الأول من أمر الاختلاطات امتحانات، و ليست فتاوى حقيقية." (الشفاء(المنطق)، القياس، ص: 204)
" فهذا ما قيل فى التعليم الأول و كله صواب حسن. و لكن مراعاة مقابلة ضرورتى الايجاب و السلب معا للسلب الممكن، أمر كان منسيا إلى هذا الموضع، و قد تذكروه هاهنا. فعسى أن يكون كلامهم فيما سلف ليس بحسب الممكن الحقيقى، بل بحسب الممكن العام، أو هى امتحانات." (الشفاء(المنطق)، القياس، ص: 208)(مقصود از «التعلیم الاول» کتاب ارغنون ارسطو است.)
🔸 این همه نشان خضوع ابن سینا نسبت به ارسطو است. البته مواردی هم هست که ابن سینا صراحتا به ارسطو اعتراض کرده است:
"فصل: فى اختلاطهما فى الشكل الثاني: فاما الشكل الثاني، فان الظاهر و المشهور، هو أن العبرة بالسالبة ... و قد قلنا فى ذلك: ما قلنا. و الحق يوجب فيها ما لا يجب أن نستحيى منه؛ و هو أن النتيجة، دائما سالبة ضرورية. (النجاة من الغرق فى بحر الضلالات، النص، ص: 67)
🔹 اما این موارد صریح نسبتا کم هستند. اتفاقی که افتاده است این است که ابن سینا مطالب بسیاری را در ضمن سخنان خود گفته است که در ارسطو نفیا یا اثباتا نبوده و خود ابن سینا برای این مطالب، اصطلاحات لازم را جعل نکرده است ولی همین مطالب در سخنان شارحان ابن سینا به مطالب بسیار عمیق و گستردهای دامن زده است. برای نمونه:
1️⃣ موجهاتی که ابن سینا مطرح کرده بعدها توسط فخر رازی به 13 قضیه استاندارد تبدیل شده و بحث عکس مستوی این 13 قضیه بحثهای مشبعی در ادبیات پس از فخر رازی به وجود آورده است.
2️⃣ ابن سینا در دفاع از موجهات ارسطو و در نقد شارحان یونانی مطالبی را بیان کرده که فخر رازی آن را «بحسب الحقیقه» و «بحسب الخارج» نامگذاری کرده و خونجی «حقیقیه» و «خارجیه» نامیده و بیش از ده صفحه از آن بحث کرده است. بعدا ابهری قضیه «ذهنیه» را برساخته و نزاعهای تاریخی بسیار عجیب و غریبی را دامن زده است که هیچ کدام در ارسطو نبوده.
3️⃣ ابن سینا مبحث عکس نقیض را از موجبه کلیه به محصورات اربع گسترش داده و حاصل آن سی صفحه بحث از عکس نقیض نزد افضل الدین خونجی شده است که هنوز کسی به تحلیل همه جانبه آن نپرداخته است.
4️⃣ ابن سینا در تحلیل قضیه موجبه کلیه مطالبی گفته که جلال الدین دوانی تمایز حمل اولی و شایع صناعی را از آن استخراج کرده و بعدها میرداماد و ملاصدرا و دیگران آن را به اوج رساندهاند.
🔻 از این موارد که ابن سینا مطلبی را به صورت غیر صریح به ارسطو افزوده و بعدها هر کدام تبدیل به یک ادبیات گسترده در تاریخ منطق در جهان اسلام شده بسیار است و متاسفانه هنوز هیچ کدام به شایستگی مورد تحلیل و بررسی معاصران قرار نگرفته است.
🔺 یک دلیل این مسئله به گمانم نامأنوسی حوزویان با منطق ریاضی است که به اهمیت نوآوریهای ابن سینا و منطقدانان مسلمان توجه ندارند. کاش در حوزه مراکزی بود که دست کم 10 واحد تاریخ منطق در جهان اسلام و 10 واحد منطق ریاضی آموزش میدادند و از دل دانشآموختگان، محققانی تربیت میشدند که بتوانند تاریخ منطق در جهان اسلام را با کار گروهی بکاوند و به عرصه بین المللی عرضه کنند.
✍🏻 دکتر اسدالله فلاحی (مدیر گروه منطق انجمن حکمت و فلسفه ایران)
👈 نکات #علمی بیشتر را اینجا ببینید.
🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
https://eitaa.com/vajeazeh
هدایت شده از فلسفه ذهن
📚#معرفی_کتاب
📗کتاب «جوهر آگاهی؛ یک دفاعیه جامع از دوئالیسم جوهری معاصر» نوشته ریکابوف و مورلند بتازگی توسط انتشارات ویلی بلکول و در 390 صفحه بچاپ رسیده است.
📙فصل اول کتاب پس از مرور #دوگانه_انگاری جوهری در قرن 21، به برخی مناقشات از سوی #طبیعی_گرایی که آنها را نوعی انحراف وجودشناختی مینامد، میپردازد و با تکیه بر #آگاهی، رویگردانی نسبی از #فیزیکالیسم در دو دهه اخیر را به بحث میگذارد.
📕نویسندگان در فصل دوم با تکیه بر #درون_نگری، #حیث_التفاتی و #خودآگاهی، استدلالهایی را بسود #دوئالیسم ارائه میدهند.
📘فصل سوم با عنوان «وحدت بنیادین موجودات آگاه»، با استفاده از #پدیدارشناسی و #ذات_گرایی، بر وحدت و تحقق یکجای نفس غیرفیزیکی استدلال میکند که خود در هفت بخش با رفتوبرگشتهای متعدد همراه است.
📒مؤلفان در فصل چهارم با تکیه بر بروزرسانی استدلال موجهات (مودال) و عاملیت آزاد، سعی در تقویت #دوئالیسم_جوهری دارند.
📔فصل پنجم و ششم نیز به پاسخ به کامنتها علیه دوئالیسم و ترسیم چشماندازی برای آینده #دوگانه_انگاری_جوهری اختصاص دارد و برنامههای پژوهشی جدید برای دوئایسم جوهری در قرن 21 را تشریح میکند.
@PhilMind
هدایت شده از موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
💢گروه فلسفه اسلامی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار میکند:
🔷برگزاری کرسی ترویجی:
عشق از منظر اخوان الصفا
⏰تاریخ برگزاری: سهشنبه 2 آبانماه، ساعت ۱۶
👤ارائهدهنده:
حجه الاسلام و السلمین ضرابی
مدرس حوزه
👤ناقد:
دکتر سیداحمد غفاری
دانشیار و معاون پژوهشی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
👤دبیر نشست:
دکتر محمدصادق علیپور
دکتری فلسفه و کلام اسلامی
(مدرس حوزه و دانشگاه)
🏫مکان : قم، بلوار شهید صدوقی، خیابان حضرت ابوالفضل(ع)، خیابان دانش، کوچه دانش ۳ ، پلاک ۷۱ مؤسسه حکمت و فلسفه ایران
🌏لینک مجازی شرکت در جلسه:
http://irip.ac.ir/u/136
🆔https://eitaa.com/hekmatfalsafe
هدایت شده از نبرد اندیشه ها
4_5832398625409340705.mp3
23.74M
🔸 صوت نشست علمی حیث التفاتی و هوش مصنوعی قوی
🎙 با حضور:
ابوالفضل کیاشمشکی
علیرضا قائمی نیا
⏰ یکشنبه ۹ مهرماه۱۴۰۲
🏮https://eitaa.com/nabardA
هدایت شده از موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
💢با اهتمامِ «گروه کلام» مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، «سخنرانیهای پائیزه» این گروهِ پژوهشی برگزار میشود.
🔷دومین سخنرانی با موضوع «الاهیات مسیحی؛ تأملی در عناصر افلاطونی انجیل»
👤با ارائه «دکتر امیرحسین ساکت» (عضو هیئت علمی دانشگاه بهشتی)
⏰زمان: دوشنبه 1 آبان ماه ۱۴۰۲ ساعت 16
🏛مکان: محلّ مؤسسه واقع در تهران، خیابان ولیعصر، خیابان نوفل لوشاتو، خیابان آراکلیان، شماره 4
🌏لینک مجازی:
https://www.skyroom.online/ch/irip/kalam
✅از عموم علاقهمندان دعوت میشود در این نشست شرکت نمایند.
🆔https://eitaa.com/hekmatfalsafe
هدایت شده از مطالعات علم و اجتماع معنا
📘 کتاب «فروغ حکمت؛ نقد و بررسی سیر تفکر غرب از دیدگاه حکمت الهی»
💠 کتاب فروغ حکمت اثر دکتر غلامرضا اعوانی است که به تازگی توسط پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی منتشر و روانه بازار نشر شده است.
🔸 کتاب فوق همانطور که از نامش پیداست نقد و بررسی سیر تفکر غرب است البته از دیدگاه حکمت الهی، و تبیین مبادی حکمت و نیز بررسی جهات مختلفی که حکمت را از علوم دیگر متمایز میکند.
🔹 این کتاب از چهار بخش تشکیل شده است که موضوع هر یک بدین شرح است: بخش اول تعریف حکمت و مبادی آن، بخش دوم بررسی حکمت در یونان، بخش سوم تبلور حکمت در جهان اسلام و بخش چهارم فلسفه جدید از دیدگاه حکمت الهی.
📝 معرفی کتاب: B2n.ir/s45661
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_غرب
#معرفی_کتاب
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
هدایت شده از 🌿 ••[ وجیزه ]••
تقرير نهايه، دوازده مرحله کامل.doc
3.09M
تقرير کامل نهايه، هر دوازده مرحله همراه با نقد و بررسی
@sarbakhshi
https://eitaa.com/vajeazeh