eitaa logo
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
1.5هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
66 ویدیو
771 فایل
کانون علمی منطق و فلسفه موسسه آموزش عالی امام خمینی (ره) فارس پیشنهادات و انتقادات @Avicenna
مشاهده در ایتا
دانلود
4_5901997432274684207.mp3
51.17M
جلسه دهم استدلال معرفت دکتر مهدی ذاکری 🔰انبارستان @anbar100
هدایت شده از 🌿 ••[ وجیزه ]••
سه پرسش فلسفی الهیاتی حکمرانی درباره کوانتوم .mp3
9.79M
🏷سه پرسش فلسفی، الهیاتی و حکمرانی درباره 👤استاد همایش کوانتوم دانشگاه شهید بهشتی ➖➖➖➖➖ 🗳@vajeazeh
🔹جاناتان لو (فیلسوف تحلیلی بریتانیایی) در مورد رابطه‌ی بین دو مفهوم «واحد» و «موجود» مقاله‌ی فوق را نوشته است و در صدد اثبات این مطلب بر آمده که این غلط است که «هر موجودی یک واحد است». 🔻این قاعده که «کل موجود فهو واحد» در فلسفه‌ی اسلامی نیز مورد توجه بوده و بسیاری از آن دفاع کرده‌اند. جاناتان لو اما مثال های نقضی برای این قاعده ذکر کرده از جمله ذرات بنیادین فیزیک کوانتوم (مثلاً دو الکترون‌ اوربیتال اتم هلیوم) @safsat
🔻یکی از دلایل جاناتان لو برای این ادعا در مقاله‌ی فوق همین استدلالی است که مرحوم علامه طباطبایی در نهایة الحکمة ذیل یک توهم ذکر کرده و پاسخ گفته است. جای یک کار تطبیقی و مقارنه‌ای دارد. @safsat
🔔فصلنامه حکمت اسلامی(۴۰) منتشر شد ▫️تقریری نو از نظریه «بازگشت علم حصولی به علم حضوری» علامه طباطبایی / حسام یزدی، احسان کرمانشاهانی ▫️بررسی و نقد بیرونقانگاری دين در نگرش هراری / محمد عباسی، حسن عبدی ▫️نقد کفایت نظریه بقچه‌ای ذهن در تبیین «این‌همانی شخصی» / محمدحسن فاطمی‌نیا ▫️کاوشی در منشأ تصدیق اولیات / احمد ابوترابی واکاوی تردیدزایی بر انگارۀ تشکیک وجود و پیامد آن در تعلیم و تربیت / محمدرضا ارشادی‌نیا ▫️بررسی انتقادی ادله مخالفان مسأله «توجیه وسیله توسط هدف» / رامین عزیزی جهانگیر مسعودی سید مرتضی حسینی شاهرودی ▫️تبیین وجه اشتراک توحید و الحاد در برهان نظم طبیعتشناختی: تتمیم معرفتبخشی برهان نظم طبیعتشناختی / طیبه خسروی ▫️نقد نظریه آلستون درباره انتساب حقیقی مفاهیم ذهنی و عملی به خدا از منظر مبانی ملاصدرا / مصطفی ایزدی یزدان آبادی ▫️تقریری نوین از نظریه تبیین علّی از کنش ارادی / مهدی عبدالهی ، سید حمیدرضا حسینی ▫️کاربرد منطق در کشف برهان «امکان و وجوب» و «امکان فقری» بر اثبات وجود خدا در قرآن / احمد ملکی ▫️تجلی عشق حقیقی در نفس ناطقه از منظر شهابالدین سهروردی، با تأکید بر رساله مُونس العُشاق / فرخنده منصوریان، سید سعید لواسانی، حسین یزدی 🌐 فصلنامه حکمت اسلامی ۳۸ و ۳۹ و ۴۰ https://hekmateislami.com/?page_id=3622 🆔@hekmateislami
4_5901997432274684208.mp3
49.39M
جلسه یازدهم رویکرد بازنمودگرایی به آگاهی دکتر هادی قهار 🔰انبارستان @anbar100
🌺🌸🌼📕📗📘📙🌺🌸🌼 مدرسه تابستانه « علوم عقلی » 💎موسسه آموزش عالی امام خمینی (ره) فارس، مدرسه تابستانه «علوم عقلی» را برگزار می نماید. 📚 اساتید و عنوان دروس : 🔴 استاد طلعتی: 🔸رساله مبدأ و معاد ملاصدرا 🔹رساله خیر الاثر در رد جبر و قدر 🟣 دکتر کلانی: 🔸فلسفه اخلاق 🔹معرفت شناسی 🔵 دکتر عرفانی فر: 🔸مبانی عرفان نظری 🟢 استاد دهنوی: 🔸فلسفه حقوق 🟤 استاد بدری: 🔸مبانی منطق 🔷 زمان برگزاری: شنبه الی پنج شنبه 📲علاقمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر به آیدی ذیل پیام بدهید. @Avicenna 🖌کانون عملی منطق و فلسفه موسسه آموزش عالی امام خمینی (ره) فارس https://eitaa.com/Logicandphilosophy 🌺🌸🌼📕📗📘📙🌺🌸🌼
Jurisprudence Themes and Concepts (Scott Veitch, Emilios Christodoulidis etc.) (Z-Library)-1.pdf
4.35M
متن درس فلسفه حقوق استاد دهنوی Jurisprudence themes and concepts Scott Veitch Emilios Christodoulidis Marco Goldoni
4_5904389522900126153.mp3
47.67M
جلسه دوازدهم (پایانی) اراده آزاد دکتر مصطفی مهاجری 🔰انبارستان @anbar100
20120329104449-2088-30.pdf
905.6K
بررسی و نقد نظریه حداقلی صدق مصطفی مهاجری
نسب الموجبة الجزئيّة
💠 گروه فلسفه اسلامی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار می کند: 🔶 کارگاه علم النفس دینی ( با نگاهی تطبیقی به رویکرد فلسفی) 🔸ارائه دهنده: دکتر احمد شه‌گلی (عضو هیئت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران) ✍ ارائه گواهی معتبر به شرکت کنندگان در دوره 🔸ظرفیت ۳۰ نفر 🔻تعداد جلسات : دو روز؛ شش جلسه ۲ ساعته 🔹نحوه برگزاری: حضوری و مجازی 🔸زمان برگزاری: ۹ و ۱۰ مردادماه 🔹مهلت ثبت نام: تا ۵ مردادماه ▪️مخاطب: اساتید و دانشجویان و محققان رشته‌های علوم انسانی و اسلامی 🔸 شرایط: داشتن حداقل لیسانس در حوزه رشته الهیات و فلسفه 📞 جهت هماهنگی و ثبت نام با آقای صادقی تماس بگیرید: 02532941251 🆔@Enoensani
💢برگزاری همایش بین‌المللی «کانت و جهان معاصر» ✍️به گزارش روابط عمومی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، همایش بین‌المللی «کانت و جهان معاصر» از تاریخ 27 تا 29 آبان‌ماه 1403 با اهتمام گروه «فلسفه غرب» مؤسسه و با همکاری و حمایت دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی داخلی و خارجی، در محل مؤسسه برگزار می‌‌شود. کمیتۀ علمی همایش از کانت‌شناسان، پژوهشگران فلسفه، و تمامی علاقه‌مندان دعوت می‌نماید تا متن مقالات کامل خود را به دبیرخانه همایش ارسال نمایند. وب‌گاه همایش: https://kcw.irip.ac.ir تاریخ‌های مهم: مهلت ارسال مقالات کامل: 1403/05/30 تاریخ برگزاری همایش: 27 الی 29 ابان ماه 1403 اطلاعات تماس: برای راهنمایی و همچنین پیشنهادها و نظرات، راههای ارتباطی زیر در دسترس پژوهشگران است. رایانامه: kcwirip@gmail.com ، kcw@irip.ac.ir محورهای همایش: فلسفة نظری معرفت‌شناسی منطق فلسفة علم و فلسفة طبیعی فلسفه عملی زیبایی‌شناسی و فلسفه هنر کانت و مسائل امروز کانت و فلسفه‌های غیرغربی توضیحات: 1- محورهای اصلی همایش، همان محورهای هشت گانه است و عناوینِ ذیل آن‌ها صرفاً پیشنهادی است. 2-نویسندگان محترم باید مقالات کامل (2500 تا 6000 کلمه) خود را به یکی از دو زبان فارسی یا انگلیسی در سامانۀ همایش (https://kcw.irip.ac.ir/contacts?_action=signup) بارگزاری نمایند. 3- با تأیید شورای علمی مؤسسه، مقالات پذیرفته‌‎شده در مجلّد مجموعه‌ مقالات همایش منتشر خواهد شد. 4- نحوۀ برگزاری همایش به صورت حضوری و مجازی خواهد بود. 🌏لینک ادامه ی خبر: https://www.irip.ac.ir/u/14S 🆔https://eitaa.com/hekmatfalsafe
001-231204171436.pdf
570K
اختلاف آرای جهان‌بینی ها قبل از ملاصدرا اسلاید اول: برگرفته از مقدمه جلد اول شرح اسفار مرحوم آقای مصباح «کانون علمی منطق و فلسفه» موسسه آموزش عالی امام خمینی (ره) فارس https://eitaa.com/Logicandphilosophy
002-231204175718.pdf
245.3K
اختلاف آرای جهان‌بینی ها قبل از ملاصدرا اسلاید دوم: برگرفته از مقدمه جلد اول شرح اسفار مرحوم آقای مصباح «کانون علمی منطق و فلسفه» موسسه آموزش عالی امام خمینی (ره) فارس https://eitaa.com/Logicandphilosophy
003-231204183529.pdf
235.9K
اختلاف آرای جهان‌بینی ها قبل از ملاصدرا اسلاید سوم: خداوند () برگرفته از مقدمه جلد اول شرح اسفار مرحوم آقای مصباح «کانون علمی منطق و فلسفه» موسسه آموزش عالی امام خمینی (ره) فارس https://eitaa.com/Logicandphilosophy
🔹 این عبارت جالب، از مقاله خواندنی پروفسور اشترومایر است. در این مقاله نسبت اندیشه سینوی با پزشکی جالینوسی مورد توجه قرار گرفته است. در دومین نشست حکمت و تاریخ، این مقاله مورد تدقیق و توجه قرار می‌گیرد:👇 🌾 @naturalphilosophy
💠نشست ماهیانه حکمت و تاریخ پزشکی 💠 🔰نشست دوم🔰 🔷🔹 عنوان مقاله: 📃 Avicenna between Galen and Aristotle ✒️ Gotthard Strohmaier ❇️ ارائه: دکتر مجید دادمهر عضو هیئت علمی گروه تاریخ پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران 🗓 چهارشنبه 1403/4/20 ⏰ 13 تا 14:30 🔸 مکان: دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی ایران، سالن جرجانی ❇ حضوری و مجازی 🔷 پیوند: https://www.skyroom.online/ch/iums/teb 🌾 @naturalphilosophy
▫️ 📖 ابن سینا در میان ارسطو و جالینوس گوتهارد اشترومایر 🌾 @naturalphilosophy
1_8233322888_240710_115942.pdf.pdf
7.2M
📖 Avicenna between Galen and Aristotle ✒️ Gotthard Strohmaier It was one of the fates of Ibn Sīnā (980–1037), known in the West as Avicenna, that he had no successor of equal stature who would replace his Canon of Medicine with a new and better handbook. Kurt Sprengel (1766–1833), one of the first European historians of medicine, laid the blame for this on none other than Avicenna himself, regarding him as a tyrant who, through his overwhelming authority, halted further progress for a long time to come. Such judgments continue to be repeated today. Galen is today considered the culmination of ancient medicine, because likewise he had no comparable successor, and by transmitting for posterity what had been achieved until his time, stifled further efforts in the field of medical theory. In reality, however, guilt must be assigned to the adverse social conditions of the age, both during the decline of the Roman Empire and in the early Middle Ages as well as the period of stagnation ... 🌾 @naturalphilosophy
مفاهیم فلسفی - شماره (۱۵) 📌 ایده‌آلیسم [Idealism] ایده‌آلیسم به‌طور کلی دیدگاهی است که واقعیت را امری ذهنی یا وابسته به ذهن می‌داند. این دیدگاه برخلاف مکتب ماتریالیسم است که واقعیت را امری مادی و مستقل از ذهن می‌بیند. کانت یکی از فیلسوفان برجسته ایده‌آلیست است که ایده‌آلیسم استعلایی (Transcendental Idealism) را مطرح کرده است. او بین فنومن (پدیدارها) و نومن (اشیاء فی‌نفسه) تفاوت قائل می‌شود. فنومن‌ها اشیائی هستند که از طریق تجربه و ادراک بر ما پدیدار می‌شوند، در حالی که نومن‌ها اشیاء فی‌نفسه را گویند که فراتر از تجربه انسانی قرار دارند. اگر دیدگاه ایده‌آلیستی درست باشد، به نظر می‌رسد که ما هرگز نمی‌توانیم به خودِ جهان، آنگونه که هست دسترسی پیدا کنیم و تنها چیزی که از جهان می‌دانیم، درک پدیداری ما از آن است. مصطفی بسمل 📕 📚Epistemology A-Z [2005] ➖➖➖ 🌐@EpistemeHub | کانال معرفت‌شناسی
بحث علت و معلول-231208105014.pdf
139.7K
علت و معلول: ۱. بحثی فلسفی است ۲. از مسایل تقسیمی فلسفه است ۳. از مباحث اولی فلسفه نیست در باب علت و معلول برگرفته از فلسفه صدرا آیت الله جوادی آملی جلد دوم «کانون علمی منطق و فلسفه» موسسه آموزش عالی امام خمینی (ره) فارس https://eitaa.com/Logicandphilosophy