eitaa logo
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
1.7هزار دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
111 ویدیو
877 فایل
کانون علمی منطق و فلسفه موسسه آموزش عالی امام خمینی (ره) فارس پیشنهادات و انتقادات @Avicenna
مشاهده در ایتا
دانلود
تفاوتهای کل و کلی
انتشار بخش منطق از کتاب «حدائق الحقائق» نوشته‌ی زین الدین الکشی در ترکیه ترجمه و تصحیح: علی رضا شاهین زین الدین کشی از شاگردان فخررازی است. آراء بدیعی در منطق مطرح کرده و نظراتش در کتب متأخرین مانند خونجی و کاتبی و... بیان شده و مورد توجه بوده @safsat
هدایت شده از 🌿 ••[ وجیزه ]••
حجت الاسلام والمسلمین صفدرالهی 17-8-1402.mp3
27.51M
💠 هرمنوتیک کلاسیک 👤 استاد صفدر الهی‌راد ➖➖➖➖➖ 🗳@vajeazeh
هدایت شده از 🌿 ••[ وجیزه ]••
حجت الاسلام والمسلمین مهدی عبداللهی 17-8-1402.mp3
33.52M
💠 تبارشناسی و دورنمای مباحث هرمنوتیک 👤استاد مهدی عبداللهی ➖➖➖➖➖ 🗳@vajeazeh
هدایت شده از 🌿 ••[ وجیزه ]••
حجت الاسلام والمسلمین مجیدابوالقاسم زاده 18-8-1402.mp3
36.12M
💠 معرفی هرمنوتیک فلسفی گادامر 👤 استاد مجید ابوالقاسم زاده ➖➖➖➖➖ 🗳@vajeazeh
هدایت شده از 🌿 ••[ وجیزه ]••
حجت الاسلام والمسلمین عبدالله محمدی 18-8-1402.mp3
44.26M
💠 نقد هرمنوتیک گادامر 👤 استاد عبدالله محمدی ➖➖➖➖➖ 🗳@vajeazeh
4_5961004141118491498.mp3
91.99M
🔺درسگفتار تاریخ فلسفه غرب 👤دکتر محمدمهدی اردبیلی 🔹 ترم هفتم: تجربه گرایی مدرن؛‌ از ایمان تا شکاکیت 🎙صوت جلسه‌ سوم @nutqiyyat
🔰حكمت متعاليه از دو نظر بر طريقه اشراقى برترى دارد... آیت‌الله سبحانی: 1️⃣يكى اين كه صدر المتألهين راهى را كه شيخ اشراق آغاز نمود تكميل كرد، و در اثبات هماهنگى و تطابق عقل و شرع در معارف الهى سعى بيشترى نمود و توفيق بيشترى به دست آورد چنانكه از مراجعه به كتب فلسفى، و تفسيرى او به دست مى‌آيد. 2️⃣نكته ديگر اين كه: وى اصولى را در فلسفه تأسيس كرد، كه در فلسفه شيخ اشراق وجود نداشت و از اين طريق فلسفه او امتياز بيشترى يافت مانند «اصالت وجود»، «تشكيك در حقيقت وجود»، «حركت جوهرى»، «اتحاد عاقل و معقول» و بحثهاى مهم ديگر؛ و چنان كه مى‌دانيم اصول مزبور در تبيين و تحكيم معارف الهى نقش مؤثر دارد و بر پايه آنها بسيارى از معضلات فلسفى حل مى‌گردد. 🆔@hekmateislami
JPT_Volume 12_Issue شماره 46-45_Pages 77-115.pdf
245.4K
🔻نظریه‌ امر الاهی رابرت آدامز ترجمه‌ سید محمود موسوی رابرت آدامز از فیلسوفان معاصر اخلاق است که از نظریه‌ی امر الاهی در اخلاق دفاع می‌کند. @safsat
هدایت شده از مهر و ماه
آکادمی آموزش‌های تخصصی مهدا دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه شیراز برگزار می‌کند: دوره مقاله نویسی برای دانشجویان رشته فلسفه مدرس دوره: آقای محمدرضا فرهمندکیا به صورت حضوری و مجازی موضوع دوره: آموزش نگارش اصولی مقالات پژوهشی و مستخرج از پایان نامه و رساله پس از واریز وجه ثبت نام به شماره کارت دانشکده
6104338622758544
فیش واریزی را به آیدی ایتایی Ya_zahraali@ ارسال فرمایید تا ثبت نام شما انجام شده و لینک اختصاصی گروه کلاسی برای شما ارسال گردد. به کانال آکادمی آموزش‌های تخصصی مهدا بپیوندید: https://eitaa.com/academy_mahda
هدایت شده از مهر و ماه
آکادمی آموزش‌های تخصصی مهدا دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه شیراز برگزار می‌کند: دوره متن خوانی کتاب شرح منظومه حکیم سبزواری(حکمت متعالیه) مدرس دوره: آقای محمدرضا فرهمندکیا به صورت حضوری و مجازی موضوع دوره: آموزش متن محور کتاب شرح منظومه پس از واریز وجه ثبت نام به شماره کارت دانشکده
6104338622758544
فیش واریزی را به آیدی ایتایی Ya_zahraali@ ارسال فرمایید تا ثبت نام شما انجام شده و لینک اختصاصی گروه کلاسی برای شما ارسال گردد. به کانال آکادمی آموزش‌های تخصصی مهدا بپیوندید: https://eitaa.com/academy_mahda
🔻نقد قوشچی بر ابن‌سینا: انسان مجرد ؟ ◾️ابن سینا برای اثبات غیرمادی بودن نفس استدلال آورده که بخشی از علم انسان مجرد از عوارض مادی است، پس محل این علم که نفس است هم باید مجرد از عوارض مادی باشد 🔹بخشی از اشکال علی قوشچی بر این استدلال: 🔸مانعی ندارد که بگوئیم که صورتی که در ذهن حاضر می‌شود، در تمام ماهیتش مساوی با شیء خارجی نیست، مانند طرح نقاشی اسب بر روی دیوار که حاکی از اسب است اما این نقاشی در تمام ماهیتش مساوی با اسب واقعی خارجی نیست (اسب خارجی مثلاً از گوشت تشکیل شده اما نقاشی اسب از رنگ و خطوط؛ با این‌حال دومی حاکی از اولی است) 🔻بنابراین اگر مثلاً علم به یک معلومی پیدا کنیم که مجرد است (مثلاً علم به خداوند)، لازم نمی‌آید که بگوئیم که صورتی که از آن در ذهن ما حاضر شده نیز مجرد از ماده است بلکه مجرد فقط همان معلوم خارجی ذو الصورة است. شرح جدید بر تجرید العقائد نکته‌: بعد التحریر این اشکال را در حاشیه‌ی سید شریف جرجانی بر شرح قدیم اصفهانی دیدم، لذا اشکال در حقیقت برای جرجانی است که قوشچی با اندک تصرفی در کتابش نقل کرده. @safsat
گروه منطق با همکاری گروه فلسفه اسلامی برگزار می‌کند: 🟩 کارگاه منطق تطبیقی 📝 با ارائه گواهی معتبر 🔻مدرس: دکتر اسدالله فلاحی استاد تمام گروه منطق موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 📲 حضوری و مجازی 🗓 زمان: روزهای چهارشنبه و پنجشنبه ۱۲ و ۱۳ دی ماه و ۱۹ و ۲۰ دی ماه ⏰ ساعت برگزاری: چهارشنبه‌ها ۱۶ تا ۱۷:۳۰ و ۱۸ تا ۱۹:۳۰ پنجشنبه‌ها ۸:۳۰ تا ۱۰ و ۱۰:۳۰ تا ۱۲ 👥 مخاطبان: طلاب و دانشجویان آشنا با منطق اسلامی 🔻 هزینه ثبت نام: ۱۵۰ هزار تومان ⌛️ مهلت ثبت نام: دوشنبه ۱۰ دی ماه ✍ جهت ثبت نام به آی دی زیر پیام دهید: @Ensaniyaat_admin 🔻موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران شعبه قم @irip_ir
◾️وصیّت ابن‌سینا به فلسفه‌خوان‌ها: 🔻پس من وصیتی به تو می‌کنم و آن اینکه وقتی خواستی ببینی یک گزاره «اولیة» و «بدیهی» است، آن را بگونه‌ای بنگر که گویی از آمیختگی با مردم و عادات و گفته‌های مردم دور هستی، گویی که نخستین روزی که یک چیزی را می‌شنوی یا تعقل میکنی همین روز است. 🔹 سپس معنای آن گزاره را در ذهنت حاضر کن و نه الفاظش را، و بنگر که آیا می‌توانی در آن شک کنی ؟ آیا در خودت می‌بینی که بتوانی نقیضش را جایز بدانی ؟ 🔻اگر هیچ کدام را نتوانستی، ببین که علت اینکه آن را می‌پذیری این است که نقیض آن گزاره به وهم تو نمی‌آید و علتش این است که حسّ‌ات به آن عادت ندارد ؟ اگر علتش این بود پس در آن شک کن اما اگر علتش این نبود پس آن به خودی خود هویدا است و بدیهی است. 🔸مراقب باش که مبادا چیزی را قبول کنی چون مثال نقضی برایش نیافته‌ای یا چون مثال‌های موافق بسیاری برایش یافته‌ای یا چون خجالت میکشی و زشت می‌بینی که از آن صحبت کنی 🔺الحق حقٌ بنفسه لا لأجل اعتقاد الناس له. حق به خودی خود حق است و نه بخاطر اینکه مردم به آن باور دارند. المختصر الأوسط ۲۵۴-۲۵۵ و نیز الموجز في المنطق (در دست تصحیح) @safsat
4_5961004141118491499.mp3
79.3M
🔺درسگفتار تاریخ فلسفه غرب 👤دکتر محمدمهدی اردبیلی 🔹 ترم هفتم: تجربه گرایی مدرن؛‌ از ایمان تا شکاکیت 🎙صوت جلسه‌ چهارم @nutqiyyat
67.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▫️ درسگفتار فلسفهٔ اسلامی 🟠 دکتر رضا اکبری 📽 فایل تصویری جلسه‌ چهارم 🔴جهان‌شناسی ملاصدرا: این جلسه به توضیح جهان‌شناسی ملاصدرا اختصاص یافته است. توضیح داده می‌شود که چگونه ملاصدرا با بهره‌گیری از استعارۀ نور، نظریات فلسفی خود را ساماندهی کرده است. 🔮 t.me/nutqiyyat 🔮 t.me/loghatsaz 🔮 instagram.com/nutqiyyat 🔮 https://youtube.com/@nutqiyyat
Dr Talebzadeh.mp3
92.11M
فارابی و تأسیس فلسفهٔ اسلامی دکتر سیدحمید طالب‌زاده 🔰انبارستان @anbar100
DOC-20220822-WA0014.PDF
970.4K
تاریخ فلسفه در نیمۀ دوم قرن نوزدهم درس‌نوشتار هدایت علوی‌تبار @book_phi
🔻المباحث المشرقية The Eastern Investigations پژوهش‌های شرقی نوشته‌ی فخررازی ▪️چاپ ۱۹۹۰ میلادی، بیروت. 🔹در شهر گرگانج (خوارزم) نوشته شده است. بنابه گفته‌ی فخررازی در مقدمه‌ی کتاب، این اثر در حقیقت بررسی انتقادی مطالبی است که در کتب فلسفی موجود بوده. خلاصه‌ای است از فلسفه و حکمت سینوی، اما در مواضع مختلف به نقد مبانی ابن‌سینا نیز پرداخته است (مثلاً در این کتاب از تمایز وجود و ماهیت در مورد خداوند دفاع نموده است) 🔸کتاب، فاقد بخش منطق است. سه بخش دارد: (۱) امور عامه، (۲) جواهر و اعراض و (۳) الهیات محضه. نزدیک به ۸۰ درصد از کتاب راجع به جواهر و اعراض است که مباحث علوم طبیعی هستند لذا بخش طبیعیات این اثر مفصل است. ▪️این کتاب (به ویژه بخش امور عامه‌ی آن) منبع خواجه در نوشتن کتاب تجرید الإعتقاد بوده است و مرحوم خواجه در حقیقت این کتاب را اصلاح نموده است. @safsat
JPTR_Volume 10_Issue 4_Pages 5-26.pdf
314K
نقد و بررسی وجود ذهنی از دیدگاه ابن سینا قاسم کاکایی عزت مقصودی
🔸️انجمن علمی دانشجویی فلسفه وحکمت اسلامی دانشگاه الزهرا (س) به مناسب هفته وحدت حوزه و دانشگاه برگزار می‌کند: 🔹️ظرفیت‌هاوچالش‌های فلسفه پژوهی درحوزه ودانشگاه 👤باارائه استاداحمد ملکی ▪️مسئول موسسه پژوهشی امام علی(ع) ▪️استادسطوح عالی حوزه علمیه قم ▪️نویسنده۱۸ کتاب ومقاله پژوهشی 📆شنبه۸دی ۱۴۰۳ 🕛ساعت۱۸:۳۰الی۱۹:۳۰ 📱 درفضای اسکای روم https://www.skyroom.online/ch/alzahrafarhangi/hekmat1
4_5961004141118491500.mp3
100.72M
🔺درسگفتار تاریخ فلسفه غرب 👤دکتر محمدمهدی اردبیلی 🔹 ترم هفتم: تجربه گرایی مدرن؛‌ از ایمان تا شکاکیت 🎙صوت جلسه‌ پنجم @nutqiyyat
56.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▫️ درسگفتار فلسفهٔ اسلامی 🟠 دکتر رضا اکبری 📽 فایل تصویری جلسه‌ پنجم 🔴جهان‌شناسی ملاصدرا: این جلسه، ادامه مباحث جهان شناسی ملاصدرا توضیح داده شده است. 🔮 t.me/nutqiyyat 🔮 t.me/loghatsaz 🔮 instagram.com/nutqiyyat 🔮 https://youtube.com/@nutqiyyat
هدایت شده از  فلسفه و عرفان
شواهد الربوبیة.pdf
1.85M
📖درسنامه شواهد الربوبیه ✍استاد حشمت پور 📑290صفحه 🌐کانال فلسفه و عرفان https://t.me/+SjKdfj3zgEdshYaj https://eitaa.com/joinchat/1963720741C05b59f4cf3
JPTR_Volume 10_Issue 4_Pages 27-52.pdf
355.7K
حقیقت ادراک و مراتب آن از دیدگاه شیخ اشراق محمد ملکی (جلال الدین)