eitaa logo
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
1.8هزار دنبال‌کننده
2هزار عکس
123 ویدیو
948 فایل
کانون علمی منطق و فلسفه موسسه آموزش عالی امام خمینی (ره) فارس پیشنهادات و انتقادات @Avicenna
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹فلسفه و الهیات مسیحی در انجیل / امیرحسین ساکت ١٢ جلسه، تاریخ شروع: ١۴٠٢/٠٧/٢٣؛ یکشنبه‌ها، ساعت ٢١-١٩ غیر‌حضوری @cgie_org_ir
عرفان ادبی.mp3
25.21M
🔊 🔸 صوت کامل کرسی علمی- ترویجی ماهیت و ضرورت عرفان ادبی 🎙 با حضور: محمدحسین گیلانپور محمد رودگر 📅 چهارشنبه ۱۹ مهرماه ۱۴۰۲ 🏢 قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🆔 @iictchannel
أنحاء وقوع الجهل المركب (ملخَّصًا من برهان الشفاء)
ابتکارات ابن سینا در نظریه صدور .pdf
409.1K
ابتکارات ابن سینا در نظریه صدور سید مهدی امام جمعه
◾️میرشمس‌الدین ادیب سلطانی در آغوش خاک کشیده شد. او فیلسوف، زبان‌شناس، ریاضی‌دان، نویسنده و مترجم کتابهای سنجش خرد ناب امانوئل کانت، منطق ارسطو، جستارهای فلسفی برتراند راسل، سوگنمایش هملت اثر ویلیام شکسپیر و همچنین رساله منطقی- فلسفی ویتگنشتاین بود.
▪️منتشر شد: ▪️ آشنایی با حکمت فهلوی | تألیفِ بابک عالیخانی | چاپِ اول | انتشارات مؤسسۀ پژوهشی حکمت و فلسفۀ ایران | ۶۵۲ صفحه | قطعِ وزیری | کاغذِ تحریر | جلدِ سخت سلفون | قیمت ۵۲۰,۰۰۰ تومان | ▪️ اطلاعات بیشتر و خرید با تخفیف ۲۰ درصد و ارسال رایگان: https://www.irip.ac.ir/u/14C
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
▪️منتشر شد: ▪️ آشنایی با حکمت فهلوی | تألیفِ بابک عالیخانی | چاپِ اول | انتشارات مؤسسۀ پژوهشی حکمت
📙 حکمت اشراق را گاه از دید ابن‌سینا بررسی کرده‌اند و گاه از دید صدرالمتألّهین، و کمتر محقّقی همانند هانری کربن پیدا شده است که اسرار سهروردی را نه از ظنّ خود، بلکه از درون تعالیم او جستجو کند، ولی همین فیلسوف اخیرالذکر نیز مع‌الاسف با توقّف در نیمه‌‌راه، لباب حکمت اشراق را با آراء و اهواء مانویه و اسمعیلیه و آذرکیوانیه، و به‌ویژه با مطالب شیخیه، پاک در هم آمیخته است. عنصر اصلی حکمت سهروردی، طلب خمیرۀ ازلی و ابدی- یا پوریوتکیشی به لفظ پهلوی- است که شیخ اشراق آن را در سه سنّت ایرانی و اسلامی و یونانی جُسته و یافته است. حکمت ایرانی در زبان و بیان سهروردی، حکمت خسروانی یا حکمت فهلوی نام گرفته و او خصوصاً در چارچوب کتاب حکمةالاشراق در پی احیاء و تجدید آن بوده است. در کتاب حاضر که گونه ای درسنامه به شمار تواند رفت، با کاوش در متون دو زبانه‌ای مانند هیاکل‌النّور و الواح عمادی - هر دو از شیخ اشراق - و جزئی از شاهنامۀ فردوسی و کل نامۀ تنسر و پاره‌ای از متون اندرزی پهلوی و جملگی آبان‌یشت اوستا، کوشیده‌ایم تا دریابیم که ابعاد گوناگون احیاء حکمت فهلوی چیست؟ همچنین، حکمت اشراق صرفاً در جنبۀ بحثی و استدلالی خلاصه نمی‌شود، و جنبۀ ذوقی آن هرگز کم‌اهمّیّت نیست. به همین مناسبت، ترجمه و توضیح دعای صباح حضرت امیر(ع) که گنج شایگان اشراق و عرفان باشد، به‌منزلۀ زیب و زیور رخشان یا شمسۀ این دفتر است.
💠 ویلیام جیمز و اراده معطوف به باور 🔺ویلیام جیمز معتقد است در برخی مواقع، ناگزیریم تصمیم بگیریم به امری باور بیاوریم، در حالی که شواهد قاطعی در تأیید آن نداریم و با این حال در آن شرایط خاص باور داشتن بهتر از باور نداشتن است. جیمز درصدد پاسخ گفتن به موضع کلیفورد است؛ کلیفورد استدلال می‌کند که فرد نباید به امری باور بیاورد، مگر آن که شواهد خوبی در تأیید چنین باوری در اختیارش باشد. جیمز علیه دیدگاه کلیفورد و به سود موضعی استدلال می‌کند که بر اساس آن، داشتن باور در غیاب شواهد کاملاً موجه است. بنا به استدلال او، مواقعی در زندگی وجود دارد که داشتن باور با وجود شواهد اندک کاملاً موجه است. 🔺از دید جیمز باور‌های ما نتایجی عملی و عمل‌گرایانه دارند و گاهی عمل کردن سودمند است؛ حتی زمانی که شواهد به حد کفایت نیستند. در برخی موارد [تصمیم‌گیری] فرض‌های مختلف را می‌توان پذیرفت. در چنین مواردی چگونه باید تصمیم گرفت؟ او هر تصمیم‌گیری میان فروض مختلف را یک گزینه می‌نامد و آن‌ها را به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌کند: 📌گزینه‌های زنده و گزینه‌های مرده گزینه‌ای که هر دو طرف آن تا حدی گرایش‌های عاطفی فرد را بر می‌انگیزد گزینه زنده است، ولی گزینه مرده چنین گرایش‌هایی را برنمی‌انگیزد؛ برای مثال در قرن نوزدهم برای بسیاری از اروپاییان و ساکنان امریکای شمالی «هندو بودن یا بودایی بودن» گزینه‌ای مرده به حساب می‌آمد در حالی که«مسیحی یا لاادری بودن» گزینه‌ای زنده بود. 📌 گزینه‌های جبری و گزینه‌های قابل رد گزینه جبری به دو طرف منحصر است و هیچ امکان سومی وجود ندارد؛ برای مثال گزینه خواندن این کتاب یا نخواندن آن گزینه‌ای جبری است، اما گزینه‌ای که دو طرف آن تعارض منطقی ندارند گزینه قابل رد است؛ برای مثال اگر از کسی پرسیده شود طرفدار کدام یک از دو حزب بزرگ امریکایی است، هیچ گزینه جبریی در اینجا وجود نخواهد داشت. 📌گزینه‌های خطیر و گزینه‌های سطحی گزینه‌ای را که فرد بسیار معطل تصمیم‌گیری درباره آن است گزینه خطیر می‌گویند؛ برای مثال اگر به شما این فرصت داده شود که به گروه مسافران بعدی شاتل که به فضا می‌رود ملحق شوید، گزینه شما خطیر خواهد بود. این فرصتی یگانه و بسیار درخور توجه است؛ از طرف دیگر فرصت نوشیدن چای به جای قهوه گزینه‌ای سطحی است. ✔️ گزینه اصیل گزینه اصیل گزینه‌ای است که زنده و جبری و خطیر باشد. جیمز اشاره می‌کند که برای برخی از مردم، دین گزینه‌ای اصیل است. هنگامی که با گزینه‌ای اصیل مواجه می‌شوید، حتی در صورت کمبود شواهد، ممکن است‌ ایمان آوردن بهترین انتخاب باشد. به گفته او، از آنجا که در موارد تصمیم‌گیری جبری شواهدی وجود ندارد، ما باید از طبیعت غیر عقلانی یا «شور» خود استفاده کنیم. 📕 درآمدی به فلسفه دین (ص ۲۷۴-۲۷۷) ✍ چاد مایستر ▫️ترجمه محمد یوسف‌ثانی 🔸🔸🔸 🌐 کانال معرفت‌شناسی 🆔 @epistemology_issues
علت غايي.pdf
1.53M
بحثی پیرامون علت غایی محمد تقی مصباح یزدی