eitaa logo
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
1.7هزار دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
95 ویدیو
850 فایل
کانون علمی منطق و فلسفه موسسه آموزش عالی امام خمینی (ره) فارس پیشنهادات و انتقادات @Avicenna
مشاهده در ایتا
دانلود
گفتارهایی در باب بینایی مجموعه ی مطالعات بصری به متون نظری ای اختصاص یافته که طی چند دهه ی اخیر، به ویژه با مطرح شدن (چرخش تصویری) یا (چرخش شمایلی)، پیرامون مسائل و مقولاتی چون تصویر، بازنمایی، تجربی و ادراک بصری، رابطه ی بینایی و قدرت، رابطه ی متن و تصویر، سوژه ی مشاهده گرو دلالت ها و کارکردهای اجتماعی آنها نوشته شده اند. مطالعات بصری از این حیث به پژوهش هایی میان رشته ای نظر داد که از تعادل میان حوزه های متنوعی مانند تاریخ هنر، زیبایی شناسی، فلسفه، روان کاوی، نظریه ی فیلم، نظریه ی عکاسی، و مطالعات رسانه حاصل شده اند. این شیوه ی مطالعه در عین حال مستلزم عبور از شی محوری تاریخ هنر و تاکید و ارزش گذاری انحصاری اش بر تصویر به عنوان یک ابژه ی زیبایی شناختی است. در اینجا علاوه بر کارکردهای سیاسی و اجتماعی تصویر، خودکردار دیدن و مشاهده نیز در مقام یک پدیده ی تاریخی و به عنوان یکی از عوامل سازنده ی مشخصه های فرهنگی مورد توجه قرار می گیرد. و با توجه به نحوه ی ساخت اجتماعی امر بصری و متقابلا قرار میگیرد. به این ترتیب امید می رود که این حوزه ی مطالعه، با تکیه بر چنین محتوای پر دامنه و چند جانبه ای، بتواند هم به کار هنرجویایی بیاید که در قالب انواع رسانه ها و انواع کردارهای دیداری درگیر فرایند تولید بصری اند، و هم برای آن دسته از پژوهش گران حوزه ی علوم انسانی مفید باشد که ممکن است به طریق مختلف به مطالعه ی وجوهی از مسئله ی تصویر، نگاه و ادراک بصری اشغال داشته باشد. @Bookcitycc
1_3830728489.pdf
210.8K
آیا فلسفه اسلامی داریم؟ آیا ممکن است فلسفه‌ای در عین اینکه فلسفه است وحیانی نیز باشد؟ اسلامی بودن فلسفه به چیست؟ عبدالرسول عبودیت @vajeazeh
عشق در سه مکتب فلسفی .mp3
19.85M
📚 دروس « مهر خوبان» 🎙فایل صوتی جلسه هفتم 📖 مبحث: -عشق در سه مکتب فلسفی مشاء،اشراق و حکمت متعالیه 👤 استاد الاسلام دکترعلی-کریمیان صیقلانی 🗓یکشنبه فروردین۱۴۰۲ کانون علمی فلسفه، ادبیات،اخلاق و تعلیم و تربیت موسسه آموزش عالی امام خمینی (ره) وابسته به نهاد نماینده مقام معظم رهبری در استان فارس و امام جمعه شیراز 🌐 https://ieks.ir 🆔 @azadieks
Talking about God- The Concept of Analogy and the Problem of Religious Language .pdf
2.14M
Talking about God: The Concept of Analogy and the Problem of Religious Language سخن گفتن از خدا: مفهوم تمثیل و مسئله زبان دینی وایت, راجر ام. (Roger M White؛ فیلسوف تحلیلی؛ پژوهشگر افتخاری در دانشگاه لیدز «University of Leeds» در لیدز یورکشایر انگلیس؛ صاحب کتاب «ساختار استعاره»، «صحبت درباره خدا: مفهوم قیاس و مسئله زبان دینی») (نویسنده) یک سؤال اساسی برای الهیات این است که چگونه ادعاهایی را که درباره خدا می کنیم بفهمیم. تنها زبانی که می توانیم بفهمیم زبانی است که برای صحبت در مورد انسان ها و محیط اطرافش استفاده می کنیم. چگونه می توانیم از آن زبان برای صحبت در مورد خدا استفاده کنیم و در عین حال به تفاوت بی نهایت بین خدا و بشریت احترام بگذاریم؟ پاسخ سنتی توسل به مفهوم قیاس بوده است. با این حال، این درخواست به روش های مختلف تفسیر شده است این کتاب بر آن است تا با تحلیل مفهوم، سؤال و این پاسخ را روشن کند. این با کاوش در راه تکامل این مفهوم توسط ارسطو از ریاضیات یونانی به عنوان تکنیکی برای مقایسه "چیزهایی که دور بودند" آغاز می شود. پس از آن بررسی انتقادی سه روایت کلاسیک بسیار متفاوت از نحوه عملکرد زبان دینی انجام شد: روایت‌های توماس آکویناس، امانوئل کانت و کارل بارت. این کتاب در نهایت به بررسی روشی می‌پردازد که از طریق آن می‌توان قیاس را برای پاسخ به سؤالی که در ابتدا مطرح شد به کار برد - چگونه می‌توان از زبان انسان برای صحبت درباره خدا استفاده کرد. این پرسشی است که برای کل دین و الهیات اهمیت اساسی دارد، به همان اندازه که در کل درک ما از آنچه در مورد خدا صحبت می کنیم، به آن توجه دارد
هدایت شده از فلسفه ذهن
🚩 تمایز بین و براساس نگرشی است که مرزی بین فیزیک و فرافیزیک قرار می‌دهد. پیش از این البته بجای فیزیکالیسم مطرح می‌شد. اما بعدها که علاوه بر ماده، هویاتی مانند انرژی و نیرو و میدان هم در فیزیک جدید کشف شد، (ماتریالیسم) به (فیزیکالیسم) تغییر نام داد تا این هویات تازه را نیز در بر گیرد. 🚩 کشفیات مذکور البته برخی اشکالات سابق ماتریالیستی در را بی‌اثر می‌ساخت. مثلا اشکال مبتنی بر ضرورت تماس و اِعمال نیروی جنبشی برای توضیح . این از تبعات مهم ورود قلمرو غیر ماده به فیزیک بود. امروزه اما آن‌چه به عنوان قلمرو غیر فیزیکی تلقی می‌شود نیز در تئوری‌های مهم فیزیک وارد شده و مرزبندی بین فیزیک و فرافیزیک را هم زیر سؤال برده است. 🚩 به عنوان مثال تئوری گیج (gauge theory) نظریه‌ای اساسی در به شمار می‌رود که بر مبنای آن تعریف می‌شود. فادیف و پوپوف - دو فیزیکدان برجسته در حوزه - نشان داده‌اند که وقتی یک دگرگونی در یک میدان فیزیکی (مثلا میدان کوارک‌ها) اِعمال می‌کنیم، مجبور به افزودن پارامتر جدید غیرفیزیکی به تئوری گیج هستیم تا آن را معنادار سازد. این یک الزام تئوریک (و نه یک آپشن) است تا بتوان محاسبات را با تئوری مذکور به انجام رساند. 🚩 این پارامتر را خیالی (fictitious) و غیر متناسب با کلیت تئوری‌های امروز دانسته‌اند و آن را میدان روح (ghost field) نامیده‌اند (روح در این‌جا به معنای روح انسان نیست). میدان روح با این‌که به معنای رایج، فیزیکی نیست، اما در محاسبات دیاگرام‌های اغتشاش فریمن (framan perturbation) حضور می‌یابد و نقش و تأثیر قابل توجهی در محاسبه اعداد حاصل از تئوری گیج برجای می‌گذارد. این نه یک بحث حاشیه‌ای، بلکه جزو متون تدریس تئوری کوانتوم قرار دارد. 🚩 بدین‌ترتیب مناقشه معنای فیزیکالیسم دوباره زنده می‌شود که آیا براساس علم فیزیک فعلی تعریف می‌گردد یا علم فیزیک کامل (ایده‌آل)؟ اگر فیزیکالیسم را برمبنای علم فیزیک کامل در نظر بگیریم، چه بسا حرارت نزاع فیزیکالیسم و دوئالیسم کاهش یابد و حتی مرز بین فیزیک و غیرفیزیک هم با چالش جدی روبه‌رو شود. 🚩 این نکته یادآور نگرش پیوستار به عالم است که از سطح ماده تا بالاترین سطوح هستی را در قالب یک حقیقت پیوسته و چارچوبی واحد در نظر می‌گیرد. ما بازاء چنین نگرشی را در می‌توان در تعریف و تحلیل از پیگیری کرد. @PhilMind
نشست_نقد_و_بررسي_کتاب_ابن_سينا_08.mp3
31.48M
🔴 نقد و بررسی کتاب ابن سینا نشست تخصصی سخنران: استاد سید عبدالله انوار - دکتر سید صادق سجادی - دکتر محمد دهقانی زمان برگزاری :8 مهر برگزار کننده: اندیشگاه سازمان اسناد و کتابخانه ملی https://t.me/nabardb
🔸غیاث الدین الدشتکی: همانا حکیم بزرگ {ارسطو} هنگامی که علوم را تدوین کرد، برای هر یک از علوم موضوعی را تعیین کرد اما از موضوع علم متافیزیک بحثی نکرد. پس شیخ {ابن سینا} خواست {و تلاش کرد} تا موضوع آن را با استفاده از قرائن و أمارات مطابق با مرام {ارسطو} مشخص کند. _ حاشیه بر الاهیات شفاء @safsat
📚نشریات علمی پژوهشی در زمینه فلسفه و کلام 1- آیین حکمت ( دانشگاه باقر العلوم)، سردبیر یارعلی کرد فیروزجایی وب سایت: www.bou.ac.ir 2- آینه معرفت ( دانشگاه شهید بهشتی) سردبیر حسن سعیدی، وب سایت: www.sbu.ac.ir 3- اسراء ( موسسه فرهنگی تحقیقاتی اسراء) سردبیر سید محسن میری، وب سایت: www.esramagazine.net 4- الهیات تطبیقی ( دانشگاه اصفهان)، سردبیر مهدی دهباشی، وب سایت: www.ui.ac.ir 5- اندیشه دینی ( دانشگاه شیراز)، سردبیر قاسم کاکائی، وب سایت: www.shirazu.ac.ir 6- اندیشه نوین دینی ( دانشگاه معارف اسلامی قم)، سردبیر احمد بهشتی، وب سایت: www.maaref.ac.ir 7- انسان پژوهی دینی ( مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی)، سردبیر اسحاق طاهری، وب سایت: www.journal.smc.ac.ir 8- انسان شناسی ( انجمن انسان شناسی ایران)، سردبیر: جلال الدین رفیع پور، وب سایت: www.asi.org.ir 9- پژوهش نامه فلسفه دین ( دانشگاه امام صادق)، سردبیر: رضا اکبری، وب سایت: www.mag.isu.ac.ir 10-پژوهش های اعتقادی کلامی ( دانشگاه آزاد اسلامی ساوه)، سردبیر: محمد حسن قدردان قراملکی، www.isq.iau-saveh.ac.ir 11- پژوهش های انسان شناسی ایران (دانشگاه تهران) سردبیر: غلامرضا جمشیدی ها، وب سایت: www.ijar.ut.ac.ir 12- پژوهش های فلسفی و کلامی ( دانشگاه قم) سردبیر: احمد بهشتی، وب سایت: www.qom.ac.ir 13- پژوهش های فلسفی ( دانشگاه تبریز) سردبیر: سید یحیی یثربی، وب سایت: www.tabrizu.ac.ir 14- پژوهش های هستی شناختی ( دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی) سردبیر: عین اله خادمی، وب سایت www.orj.srttu.edu 15- تاریخ فلسفه ( انجمن علمی تاریخ فلسفه)، سردبیر حسین کلباسی اشتری، وب سایت: www.mullasadra.org 16- تحقیقات کلامی ( انجمن کلام اسلامی)، سردبیر هادی صادقی، وب سایت www.ikq.ir 17- جاویدان خرد ( موسسه حکمت و فلسفه ایران)، سردبیر: غلامحسین ابراهیمی دینانی، وب سایت www.irip.ir 18- جستارهای فلسفه دین ( انجمن علمی فلسفه دین ایران)، سردبیر: حمیدرضا آیت اللهی، وب سایت www.ihcs.ir 19-حکمت سینوی ( دانشگاه امام صادق)، سردبیر: سید حسن سعادت مصطفوی، وب سایت www.isuw.ac.ir 20 - حکمت معاصر ( پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی)، سردبیر: حمیدرضا آیت اللهی، وب سایت www.wisdom.ihcs.ac.ir 21- حکمت و فلسفه (دانشگاه علامه طباطبایی)، سردبیر حسین کلباسی، وب سایت www.hekmat.atu.ac.ir 22- خردنامه صدرا ( بنیاد حکمت اسلامی صدرا)، سردبیر سید محمد خامنه ای، وب سایت www.mullasadra.org 23- ذهن (پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی)، سردبیر علیرضا قائمی نیا، وب سایت www.magazines.iict.ac.ir 24- فلسفه (دانشگاه تهران) سردبیر محمود خاتمی، و ب سایت www.jop.ut.ac.ir 25- فلسفه علم ( پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی)، سردبیر سید حسین حسینی سروری وب سایتwww.ihcs.ir 26- فلسفه و کلام ( دانشگاه فردوسی مشهد)، سردبیر سید مرتضی حسینی شاهرودی، www.jm.um.ac.ir/index.php/muslim 27 - فلسفه و کلام اسلامی ( دانشگاه تهران)، سردبیر عبدالرسول کشفی، www.jitp.ut.ac.ir 28- فلسفه دین ( پردیس فارابی دانشگاه تهران)، سردبیر محمد محمدرضایی، www.journals.ut.ac.ir 29- قبسات (پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی)، سردبیر محمد محمدرضایی، www.magazines.iict.ir 30 - کلام اسلامی ( موسسه امام صادق)، سردبیر عبدالرحیم سلیمانی بهبهانی، www.imamsadiq.org 31- معرفت فلسفی ( موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی)، سردبیر محمد فنایی اشکوری، www.nashriyat.iki.ac.ir 32- منطق پژوهی ( پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی)، سردبیر سید محمد علی حجتی، www.logicalstudy.ihcs.ac.ir
هدایت شده از فلسفه نظری
┄═❁❁࿇༅═‎‌‌‌‌‌‌┅─ 🔻 : من از چندین نفر پرسش داشتم همه عنوان می‌کنند که و ،استدلالی تر از هستند و یا فلسفه رو همون مطالب و حالا به نحو فلسفی میدونند چرا این برداشت رو دارند و میگن ملاصدرا بدون عرفان از کار میفته ؟ مگه ملاصدرا چه فرقی با ابن سینا داره؟ ࿇༻⃘⃕༻⃘⃕❀༅═┅─ 🔸 : باید بین مسائل فلسفی و طریق اثبات آنها تفاوت قائل شد توضیح آنکه: فلسفه حائز دو مقام است. ۱_مقام جمع آوری ۲_مقام داوری. در مقام جمع آوری فیلسوف صاحب ایده‌ و نظریات و مسائل خاص میباشد. و در مقام داوری فیلسوف سعی میکند آن ایده و فکری که دارد را با روش استدلال و قیاس و برهان اثبات کند. نکته اینجاست که جناب مسائل فلسفی که طرح می کند به تبع فضای مشائی، مسائلی است که حال و هوای امور طبیعی دارد یعنی بیشتر به مسائلی مانند حرکت و سکون، جوهر و عرض، مقولات عشر، نفس افلاک، نفوس فلکی، قوای ادراکی وجود ومساوقاتش و....میپردازد. البته در چند اثر مانند نمطهای آخر کتاب الاشارات یا در کتاب حی بن یقظان وارد مسائل عرفانی نیز می شود. اما بطور کلی مسائل و ایده‌هایی کلی و آنچه جناب بوعلی در مقام جمع‌آوری مطرح می‌کند حال و هوای عرفانی ندارد. اما ایده های فلسفی بیشتر حال و هوای عرفانی دارد یعنی صدرا در مقام جمع‌آوری توجه زیادی به قرابت و نزدیکی مسائل فلسفی با مسائل عرفانی دارد. ایده‌های را از عرفان اخذ کرده. وسعی در اثبات استدلالی وفلسفی آنها دارد. اما هر دو در مقام داوری به شدت مقید به ارائه استدلال و قیاس منطقی و فلسفی می باشند. این نکته قابل طرح است که ملاصدرا در هیچ اثر و کتاب فلسفی برای اثبات مسائلش به امور غیر استدلالی نظیر عرفان اشاره نکرده است. اتفاقاً به نظر من جنبه استدلالی ملاصدرا به مراتب قوی‌تر از بوعلی می باشد. بر این اساس نمی‌توان مکتب فلسفی ملاصدرا را ضعیف و ناقص دانست چرا که فلسفه عبارت است از شهود عقلی فیلسوف نسبت به حقیقت. وقتی فیلسوف از فطرت اول که مقام تدبیر امور روزمره است منقطع میشود و به مواجهه با هستی میپردازد و دچار حیرت میشود... درواقع فلسفه آغاز میشود. هر فیلسوفی در این مقام به بُعد وحیثیتی از حقیقت توجه میکند. برخی به بُعد طبیعی هستی توجه میکنند مانند مشائیان و برخی مثل ملاصدرا به حیث عرفانی وشهودی هستی توجه میکند. لذا هر فیلسوفی ایده و کشفی از حقیقت دارد و نمیتوان او را به این خاطر توبیخ کرد. آنچه که مهم است مقام داوری می باشد این مطلب خیلی مهم است که آیا فیلسوف میتواند یافته حضوری و آن کشف عقلی خود از هستی و واقعیت را با زبان عقل و برهان برای دیگران توضیح داده و اثبات بکند؟؟ یا نه؟؟ که البته صدرا در این زمینه بسیار موفق عمل کرده البته ما منکر وجود نقد به حکمت متعالیه نیستیم اما دستاورد کلی فلسفه صدرایی توجه زیاد به عقل می باشد 𖤓┅┅┅┅┅┅┅┅┄‌┄‌ 🔹فلسفه نظری ⌜@falsafeh_nazari