eitaa logo
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
1.7هزار دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
95 ویدیو
850 فایل
کانون علمی منطق و فلسفه موسسه آموزش عالی امام خمینی (ره) فارس پیشنهادات و انتقادات @Avicenna
مشاهده در ایتا
دانلود
43.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 | 💠 ستارگان حکمت 🔰ویژه‌برنامه بزرگداشت علامه محمدتقی جعفری(ره) 💢علامه جعفری؛ فیلسوف زمانه و زمینه ⬅️موضوع: فلسفه سیاسی علامه جعفری و دین معقول(۱) 🔸جلسه ششم 🎤استاد دکتر مرتضی یوسفی‌راد 🆔@hekmateislami
38.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 | 💠 ستارگان حکمت 🔰ویژه‌برنامه بزرگداشت علامه محمدتقی جعفری(ره) 💢علامه جعفری؛ فیلسوف زمانه و زمینه ⬅️موضوع: فلسفه سیاسی علامه جعفری و دین معقول(۲) 🔸جلسه هفتم 🎤استاد دکتر مرتضی یوسفی‌راد 🆔@hekmateislami
35.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 | 💠 ستارگان حکمت 🔰ویژه برنامه‌های روز بزرگداشت ابونصر فارابی 💢فلسفه سیاسی فارابی ⬅️موضوع: شرح حال فارابی 🔸جلسه اول 🎤حجت الاسلام دکتر محسن مهاجرنیا 🆔@hekmateislami
مقاله "خودکارسازی برهان هستی‌شناختی گودل برای اثبات وجود خدا با استفاده از قضیه-اثبات‌های خودکار مرتبه بالاتر" نوشته کریستوف بنزمولر و برونو ولتزنلوگل پالئو به بررسی امکان اثبات وجود خدا با استفاده از منطق ریاضی و ابزارهای خودکارسازی قضیه می‌پردازد. آنها برهان هستی‌شناختی گودل را به عنوان مبنای کار خود قرار داده و سعی کرده‌اند با استفاده از منطق موجهات مرتبه بالاتر و قضیه‌اثبات‌های خودکار، این برهان را به صورت ماشینی اثبات کنند. برهان هستی‌شناختی گودل: کورت گودل، ریاضیدان و منطق‌دان برجسته، برهان هستی‌شناختی خود را برای اثبات وجود خدا ارائه داد. این برهان بر پایه مفاهیم فلسفی و منطقی بنا شده و از تعاریف و اصول موضوعه برای رسیدن به نتیجه استفاده می‌کند. برهان گودل به زبان ساده به شرح زیر است: 1.  تعریف صفت مثبت (Positive Property):  یک صفت مثبت است اگر و تنها اگر نقیض آن منفی باشد. به عبارت دیگر، صفات خوب مانند مهربانی، دانایی و قدرت، صفات مثبت هستند، در حالی که صفات بد مانند شرارت، نادانی و ضعف، صفات منفی هستند. 2.  اصل موضوعه 1:  اگر یک صفت مثبت باشد، آنگاه ترکیب منطقی آن با صفات مثبت دیگر نیز مثبت است. به عبارت دیگر، اگر P و Q دو صفت مثبت باشند، آنگاه P و Q نیز یک صفت مثبت است. 3.  اصل موضوعه 2:  اگر یک صفت، مثبت باشد، آنگاه امکان وجود داشتن چیزی که آن صفت را دارد، وجود دارد. به عبارت دیگر، اگر P یک صفت مثبت باشد، آنگاه ممکن است موجودی وجود داشته باشد که دارای صفت P باشد. 4.  اصل موضوعه 3:  صفت خداگونه بودن (God-likeness) یک صفت مثبت است. صفت خداگونه بودن به معنای داشتن تمام صفات مثبت است. 5.  تعریف ذات (Essence):  ذات یک شیء، مجموعه‌ای از صفات ضروری آن شیء است. به عبارت دیگر، اگر یک شیء دارای ذات خود باشد، آنگاه آن شیء وجود دارد. 6.  اصل موضوعه 4:  اگر چیزی خداگونه باشد، آنگاه ذاتاً خداگونه است. به عبارت دیگر، اگر موجودی دارای تمام صفات مثبت باشد، آنگاه این صفت (داشتن تمام صفات مثبت) برای آن موجود ضروری است. 7.  لم 1:  اگر چیزی خداگونه باشد، آنگاه صفت خداگونه بودن یک صفت ضروری برای آن است. (این لم از اصل موضوعه 4 و تعریف ذات نتیجه می‌شود) 8.  قضیه 1:  امکان وجود یک موجود خداگونه وجود دارد. (این قضیه از اصل موضوعه 3 و اصل موضوعه 2 نتیجه می‌شود) 9.  لم 2:  اگر چیزی خداگونه باشد و صفت خداگونه بودن یک صفت ضروری برای آن باشد، آنگاه آن موجود ضرورتاً وجود دارد. (این لم از تعریف ذات نتیجه می‌شود) 10. قضیه نهایی:  ضرورتاً موجودی خداگونه وجود دارد. (این قضیه از قضیه 1، لم 1 و لم 2 نتیجه می‌شود) خودکارسازی برهان گودل: بنزمولر و پالئو در مقاله خود، برهان گودل را به زبان منطق موجهات مرتبه بالاتر (Higher-order Modal Logic) فرموله کرده‌اند. این منطق به آنها اجازه می‌دهد تا مفاهیمی مانند "ضرورت"، "امکان" و "صفات مرتبه بالاتر" (صفاتی که به صفات دیگر اطلاق می‌شوند، مانند "مثبت بودن") را به طور دقیق بیان کنند. سپس آنها با استفاده از قضیه‌اثبات‌های خودکار مانند LEO-II و Isabelle/HOL، این فرمول‌بندی را به صورت ماشینی اثبات کرده‌اند. فرمول‌بندی ریاضی برهان گودل (بدون لتکس): 1.  تعریف صفت مثبت:     P(x) ↔ ¬N(x)     که در آن P(x) به معنای "x یک صفت مثبت است" و N(x) به معنای "x یک صفت منفی است" می‌باشد. 2.  اصل موضوعه 1:     ∀P∀Q [P(x) ∧ Q(x) → (P ∧ Q)(x)]     که در آن P و Q صفات هستند. 3.  اصل موضوعه 2:     ∀P [P(x) → ◊∃y P(y)]     که در آن ◊ به معنای "امکان" است. 4.  اصل موضوعه 3:     G(x)     که در آن G(x) به معنای "x صفت خداگونه بودن را دارد" است. و همچنین:     G(x)↔∀φ [P(φ) → φ(x)]     که یعنی چیزی خداگونه است اگر و تنها اگر تمام صفات مثبت را داشته باشد. 5.  تعریف ذات:     E(x, φ) ↔ φ(x) ∧ ∀ψ [ψ(x) → □(ψ(x))]     که در آن E(x, φ) به معنای "φ ذات x است" و □ به معنای "ضرورت" است. 6.  اصل موضوعه 4:     ∀x [G(x) → E(x, G)] 7.  لم 1:     ∀x [G(x) → □G(x)] 8.  قضیه 1:     ◊∃x G(x) 9.  لم 2:     ∀x [(G(x) ∧ □G(x)) → □∃y(y=x)] 10. قضیه نهایی:     □∃x G(x) ادامه:👇👇 @ReligionandScience2021
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
مقاله "خودکارسازی برهان هستی‌شناختی گودل برای اثبات وجود خدا با استفاده از قضیه-اثبات‌های خودکار مرت
توضیحات بیشتر در مورد نمادها: *   ∀: به معنای "برای هر" یا سور عمومی است. *   ∃: به معنای "وجود دارد" یا سور وجودی است. *   ∧: به معنای "و" یا عطف منطقی است. *   →: به معنای "اگر ... آنگاه" یا شرطی منطقی است. *   ¬: به معنای "نقیض" یا نفی منطقی است. *  و ↔: به معنای "اگر و تنها اگر" یا دو شرطی منطقی است. * و  □: عملگر موجهات برای ضرورت است. *  و ◊: عملگر موجهات برای امکان است. * و   φ و ψ: متغیرهایی هستند که بر روی صفات دلالت می‌کنند. نتیجه‌گیری: بنزمولر و پالئو با استفاده از منطق موجهات مرتبه بالاتر و قضیه‌اثبات‌های خودکار، نشان داده‌اند که برهان هستی‌شناختی گودل را می‌توان به صورت ماشینی اثبات کرد. این بدان معنا نیست که وجود خدا به طور قطعی اثبات شده است، زیرا اعتبار برهان گودل همچنان مورد بحث فلاسفه و منطق‌دانان است. با این حال، کار بنزمولر و پالئو نشان می‌دهد که می‌توان از ابزارهای منطق ریاضی برای بررسی مفاهیم فلسفی پیچیده مانند وجود خدا استفاده کرد. همچنین، خودکارسازی این برهان، امکان بررسی دقیق‌تر و عمیق‌تر فرض‌ها و استدلال‌های به کار رفته در آن را فراهم می‌کند. منبع: Automating Godel’s Ontological Proof of God’s Existence ¨ with Higher-order Automated Theorem Provers. Christoph Benzmuller ¨ and Bruno Woltzenlogel. @ReligionandScience2021
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
مقاله "خودکارسازی برهان هستی‌شناختی گودل برای اثبات وجود خدا با استفاده از قضیه-اثبات‌های خودکار مرت
برهان هستی‌شناختی گودل، اگرچه از برهان آنسلم الهام گرفته شده، اما با آن یکسان نیست و پیچیدگی‌ها و ظرافت‌های بیشتری دارد. در واقع، برهان گودل را می‌توان نسخه‌ی مدرنیزه شده و فرمال‌تر برهان آنسلم در نظر گرفت که با استفاده از منطق موجهات (Modal Logic) بیان شده است. شباهت‌ها: هر دو برهان آنسلم و گودل تلاش می‌کنند وجود خداوند را با استفاده از استدلال منطقی و بدون توسل به شواهد تجربی اثبات کنند. هر دو برهان بر این ایده استوارند که خدا موجودی کامل است و وجود داشتن، بخشی از کمال است.  بنابراین، اگر خدا کامل است، باید وجود داشته باشد. تفاوت‌ها: 1.  فرمالیسم:  برهان آنسلم به زبان طبیعی و غیر فرمال بیان شده است، در حالی که برهان گودل با استفاده از منطق موجهات مرتبه بالاتر به طور دقیق فرموله شده است. این فرمالیسم به گودل اجازه می‌دهد تا مفاهیمی مانند "ضرورت"، "امکان" و "صفات" را به طور دقیق تعریف کند و از ابهامات موجود در برهان آنسلم جلوگیری کند. 2.  مفهوم صفت مثبت:  آنسلم به طور واضح مفهوم "صفت مثبت" را تعریف نمی‌کند، در حالی که گودل این مفهوم را به طور دقیق تعریف می‌کند و اصولی را برای ترکیب صفات مثبت ارائه می‌دهد. 3.  ساختار برهان:  ساختار برهان گودل پیچیده‌تر از برهان آنسلم است و شامل لم‌ها و قضایای میانی بیشتری است.  گودل از مفاهیم منطق موجهات مانند عملگرهای "ضرورت" و "امکان" برای ساختاردهی برهان خود استفاده می‌کند. 4.  دامنه برهان:  برهان آنسلم بیشتر بر مفهوم "وجود داشتن در ذهن" و "وجود داشتن در واقعیت" تمرکز دارد، در حالی که برهان گودل بر مفهوم "ذات" و "ضرورت وجود" تأکید دارد. به طور خلاصه: برهان گودل را می‌توان به عنوان تلاشی برای formalize کردن و دقیق‌تر کردن برهان آنسلم در نظر گرفت.  گودل با استفاده از ابزارهای منطق مدرن، سعی کرده است استدلال آنسلم را از ابهامات و انتقادات وارد بر آن رها کند. با این حال،  اعتبار هر دو برهان همچنان مورد بحث و مناقشه فلاسفه و منطق‌دانان است. @ReligionandScience2021
برخی از منتقدان برجسته برهان گودل عبارتند از: *   جردن هاوارد سوبل (Jordan Howard Sobel):  سوبل در کتاب خود "منطق و تئولوژی" (Logic and Theism) به تفصیل به نقد برهان گودل پرداخته است. او استدلال می‌کند که برهان گودل مبتنی بر مفاهیم مبهم و اصول موضوعه مشکوک است. *   گراهام اوپی (Graham Oppy):  اوپی، فیلسوف دین، در نوشته‌های خود به نقد براهین هستی‌شناختی، از جمله برهان گودل، پرداخته است. *   جان هالدن (John Haldane): هالدن، فیلسوف و متکلم، نیز از منتقدان برهان گودل است. و اما پاسخ به انتقادات سوبل به گودل در منطق موجهات:👇👇 @ReligionandScience2021
از کتاب خود روبرت کونز، درباره‌ی چالش‌هایی بر نقدهای سوبل. دکتر کونز از بزرگترین منطق‌دانان و متخصصان منطق موجهات در عصر مدرن است. @ReligionandScience2021
استدلال گودل در ضرورت منطقی وجود خداوند توسط: Christoph Benzmüller and Bruno Woltzenlogel-Paleo. با کامپیوتر پروف سیستم  (Verified) شد و صحت آن تأیید شد، به عبارت دیگر استدلال گودل خطای منطقی ندارد و استدلال‌های آن موجود است. دکتر «Robert C. Koons» که پروفسور فلسفه تحلیلی می‌باشد در رد ادعای (Sobel) می‌نویسد. دکتر (Sobel) علیت یا (Causation) را با ضرورت مترادف گرفته تا بتواند استدلال گودل را به چالش بکشد، او می‌نویسد: Sobel may be confusing causation with necessitation. Its quite right, as he shows in his critique of Leibniz, that it is impossible for a necessary being to necessitate or give a sufficient reason for contingent beings. However, thats irrelevant to the question of causation. Similarly, Sobel insists that contingent things cant “matter to” necessary beings: but of course, the question at issue is the converse one: can necessary beings “matter to” contingent ones? Why not?  استدلال گودل از اکسیوم ۴  (theorem) و ۳ تعریف تشکیل می‌شود که بر فونداسیون ریاضیات و تئوری مجموعه‌ها (set theory) استوار است،   انچه گودل در تعریف ویژگی‌های  مثبت  در استدلال خود آورده است که (Sobel) آن را قبول ندارد بر پایه یک مفهوم آشکار می‌باشد و آن اینکه تعاریفی وجود دارند که احتیاج به اثبات ندارند، کلیه انسان‌های منطقی در قبول آن‌ها متفق القول هستند مثل غیر اخلاقی بودن کشتن نوزاد . (Sobel) در کتاب خود در صفحه ۱۵۷ در رد استدلال گودل می‌نویسد: The axioms in G¨odel’s ontological proof [7, 8] (cf. Fig. 1) entail what is called modal collapse [20, 9]: the formula ϕ → ϕ, abbreviated as MC, holds for any formula ϕ and not just for ∃x.God(x) as intended. سوبل غافل از آن است که شهود انسان سلیم احتیاج به اثبات مفاهیم اشاره شده در  بالا را ندارد و (MC) یا (modal collapse) به معنای (collapse) استدلال نیست و به نوع تفسیر و فهم دقیق از تعریف (positive properties) و یا ویژگی‌های مثبت بستگی  دارد. از دیدگاه گودل ویژگی‌های مثبت صفاتی می‌باشند که متقارن (Epistemic) ان با (Intuition) در تضاد است مثل مثال کشتن نوزاد غیراخلاقی است. گودل نشان داد که جهت پل زدن بین ریاضیات و متاریاضی تنها روش‌های استنتاج  (deductive) و یا (inductive) کافی نیست. او با دو قضیه ناتمامیت نشان داد که هیچ سیستم فرمالی کامل نیست و (intution) نقش اعظم را بازی می‌کند. او می‌گوید: What directly is shown is that mathematics goes beyond applying deductive or formal steps, also insight, intuition or meaning on a higher level come into play. Further, no formal system is complete, as a mathematician can always provide true statements that are formally improvable. خوب نتیجه این است که ادعای سوبل و (modal collapse) نه تنها معنا ندارد بلکه کارایی هم در مفاهیم متاریاضی ندارد و فقط یک مفهوم بی‌ثمر است. Ontological Proofs Today. از صفحه ۴۸ به بعد را در کتاب بالا را بخوانند. The Puzzle of Existence. ‌ به چالش کشیدن سوبل بین صفحه ۲۶۷ تا ۲۷۷. Modality Matters: Twenty-five Essays in Honour of Krister. صفحه ۴۰۰. Neo-Aristotelian Perspectives in Metaphysics - Page 266. صفحه‌ی ٢۶۶. 👤Dr Rahman Hosseinzade. @ReligionandScience2021
4_5879454420248300502.mp3
87.5M
🔺درسگفتار تاریخ فلسفه غرب 👤دکتر محمدمهدی اردبیلی 🔹 ترم اول: ظهور لوگوس یونانی؛ فلسفه پیش سقراطی و سقراط 🎙صوت جلسه‌ اول @nutqiyyat
به مناسبت صدمین سال تولد استاد سید عبدالله انوار یادنامه دو جلدی با عنوان «آسمان معرفت» توسط سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران منتشر شد. آسمان معرفت مجموعه مقالات در گرامیداشت سید عبدالله انوار به کوشش غلامرضا امیرخانی تعداد صفحات 1384 صفحه در دو جلد https://t.me/AbdollahAnvar
✅ظرفیت های فلسفه اسلامی در پاسخ به نیازهای معاصر ✅استاد فنائی اشکوری 🆔➡️https://B2n.ir/u68793 🌐 🆔@irip_ir
39.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 | 💠 ستارگان حکمت 🔰ویژه‌برنامه بزرگداشت علامه محمدتقی جعفری(ره) 💢علامه جعفری؛ فیلسوف زمانه و زمینه ⬅️موضوع: علامه جعفری و سیاست حیات مطلوب و معقول(۱) 🔸جلسه هشتم 🎤استاد دکتر مرتضی یوسفی‌راد 🆔@hekmateislami
4_5879454420248300503.mp3
70.18M
🔺درسگفتار تاریخ فلسفه غرب 👤دکتر محمدمهدی اردبیلی 🔹 ترم اول: ظهور لوگوس یونانی؛ فلسفه پیش سقراطی و سقراط 🎙صوت جلسه‌ دوم @nutqiyyat
🔰زندگینامه ابونصر فارابی 🔹ابونصر محمد بن طرخان معروف به حکیم فارابی متولد سال 259 یا 257 قمری در قریه کوچک «وسیج» از توابع فاراب ترکستان (ماوراءالنهر) به دنیا آمد. معروف است که پدرش فرمانده نظامى و از خاندانى پارسى و ایرانى بود. 🔸فارابی تا حدود چهل سالگی در فاراب به تحصیل علم مشغول بود و سپس برای تکمیل مبانی راهی بغداد شد و مدت زیادى را در بغداد ماند و آموخته‌های خود را در آنجا تکمیل کرد، سپس در سال 330ق، به حلب رفت و در پناه امیر سیف‌الدوله حمدانى (والی حلب از طرف دو خلیفه عباسی راضى و مقتدر) در این شهر زندگى کرد؛ زیرا سیف‌الدوله قدر او را مى‌دانست و از او تجلیل مى‌کرد و عطاها مى‌بخشید؛ البته فارابى از آن‌همه عطاها چشم پوشید و فقط روزانه به چهار درهم اکتفا کرد. 🔹فارابى در انواع علوم بى‌همتا بود؛ چنان‌که در هر علمى از علوم زمان خویش استاد شد و کتابى نوشت. از کتاب‌هاى او که به ما رسیده یا از میان رفته و فقط نامى از آنها در کتب تاریخ و باقى مانده، معلوم مى‌شود که در علوم مدنى و ریاضیات و کیمیا و هیئت و علوم نظامى و موسیقى و طبیعیات و الهیات و فقه و منطق، دستى قوى داشته است. ◽️درست است که کندى، نخستین فیلسوف عرب است که راه را گشوده؛ ولى او نتوانست مکتبى فلسفى تأسیس کند و میان مسایلى که مورد بحث قرار داد، وحدتى ایجاد کند؛ اما فارابى که به قول ابن‌ خلکان «از بزرگ‌ترین فلاسفه اسلام است على‌الاطلاق» توانست مکتبى کامل تأسیس کند. او در عالم اسلام همان نقشى را داشت که فلوطین در فلسفه غرب. او را استاد خود شمرد و ابن‌ رشد و دیگر حکماى اسلام و عرب شاگرد او بودند و به‌حق او را بعد از که ملقب به «معلم اول» بود، «معلم ثانى» لقب دادند. 🔸ابن ابى‌اصیبعه گفته است او فیلسوفى کامل و پیشوایى فاضل بود که علم حکمت را به‌طور کامل و متقن مى‌دانست و در علوم ریاضى تفوق یافته، به شعر، ادبیات، لغت و فقه توجه خاص داشت. بسیار باهوش و ذکاوت، پاک‌دل، به‌دور از مظاهر دنیا و عاری از غرور بود. روزى از او پرسیدند شما دانشمندتر هستید یا ارسطو (معلم اوّل)؟ جواب داد: اگر در دوره او بودم بزرگ‌ترین شاگرد او مى‌بودم. ♻️ویژگى سبک نگارش فارابى ایجاز و صراحت آمیخته به دقت آن است. وى همان گونه که درباره تصورات و افکار خود ژرف مى‌اندیشد، با بصیرت تمام، کلمات و تعابیر را نیز برمى‌گزیند. بیانات موجز او، حاوى معانى عمیقى است. به همین دلیل است که مارکس هورتن براى تبیین رساله کوچک «فصوص الحكمة» شرح و تفسیر مفصلى به دست آورده است. بارى، فارابى داراى سبک خاصى است و کسى که با آن آشنا باشد، قادر است آن را از سبک‌هاى دیگر بازشناسد. او از تکرار و به کار بردن حشو و زوائد اجتناب مى‌ورزد و اختصار و ایجاز را ترجیح مى‌دهد. ظاهراً فارابى طرف‌دار تعلیم خفی (تعلیم به خواص) بود و عقیده داشت که نباید را در اختیار ناآشنا یا عوام‌الناس گذاشت و فلاسفه باید افکار خود را در لفافى از تاریکى و رمز و ابهام بیان کنند. امروز نیز فهم معناى بعضى از کلمات حکمى فارابى کار آسانى نیست. ◾️سرانجام این دانشمند و فیلسوف برجسته در سال 339 هجری قمری در دمشق دیده از جهان فرو بست و نامی ماندگار از خود بجا گذاشت. 👈اندیشه فارابی سبب ایجاد راهی برای فلسفه اسلامی شد كه هماهنگ كننده عقاید ارسطو و عقاید اسلامی بود و در سایه این هماهنگی او توانست در زمینه خداشناسی طرحی نو بیافریند و عقلانیت دینی را در قالب سبكی جدید به جهانیان ارائه دهد. 🆔@hekmateislami
JPTR_Volume 10_Issue 3_Pages 185-203.pdf
262.3K
تاملی در تحول روش شناسی دانش متافیزیک (با نگاه به رابطه آن با علوم تجربی) عباس ایزدپناه
40.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 | 💠 ستارگان حکمت 🔰ویژه‌برنامه بزرگداشت علامه محمدتقی جعفری(ره) 💢علامه جعفری؛ فیلسوف زمانه و زمینه ⬅️موضوع: علامه جعفری و سیاست حیات مطلوب و معقول(۲) 🔸جلسه نهم 🎤استاد دکتر مرتضی یوسفی‌راد 🆔@hekmateislami
🔰گروه علمی عرفان، جلسه ۲۲۵ 🔹هستی شناسی ملائکه از منظر علامه طباطبایی(ره) 🎤حجت‌الاسلام علی امینی‌نژاد 🗓دوشنبه، ۱۴۰۳/۰۹/۰۵، ساعت ۱۹ 🖇حضوری و مجازی 💻لینک حضور در جلسه https://b2n.ir/g.erfan 🏢 قم، خیابان ۱۹ دی، کوچه ۱۰، فرعی اول سمت چپ، اتاق جلسات مجمع عالی حکمت اسلامی 🆔@hekmateislami
31.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 | 💠 ستارگان حکمت 🔰ویژه برنامه‌های روز بزرگداشت ابونصر فارابی 💢فلسفه سیاسی فارابی ⬅️موضوع: روش اسلامی سازی فلسفه 🔸جلسه دوم 🎤حجت الاسلام دکتر محسن مهاجرنیا 🆔@hekmateislami
🔴گروه فلسفه اسلامی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران شعبه قم برگزار می کند: 🔸به مناسبت روز جهانی فلسفه، نشست علمی ➕ با حضور استاد حسن معلمی ➕ موضوع " وضعیت فلسفه اسلامی در جهان امروز: آسیب ها و چالش ها" ⏰ زمان: دوشنبه ۵ آذر۱۴۰۳ ساعت ۱۳ 📍مکان: قم، بلوار صدوقی، خیابان حضرت ابوالفضل علیه السلام خیابان دانش کوچه سوم پلاک ۷۱ موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران - شعبه قم 🖥لینک شرکت به صورت مجازی : http://irip.ac.ir/u/136 🆔@irip_ir
ابن_سينا_موسوعة_ستانفورد_الفلسفية.pdf
2.17M
🔹مدخل استنفورد ابن‌سینا 🖌دیمیتری گوتاس ترجمه‌ عربی @safsat
مبانی و چسیتی مسائل حکمت عملی.mp3
8.85M
۱. مبانی تحقق حکمت عملی ۲. چیستی مسائل حکمت عملی درس شواهد استاد کرمانشاهانی لینک اصوات: https://eitaa.com/Shavahed
وحدت آگاهي دکتر قهار.MP3
66.19M
مدرسه پائیزه فلسفه ذهن 🎙وحدت آگاهی دکتر قهار اول آذرماه ۱۴۰۳ موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران شعبه قم 🆔@irip_ir
هوش مصنوعي و تجربه هاي نزديک به مرگ دکتر مرصعي.MP3
63.85M
مدرسه پائیزه فلسفه ذهن 🎙هوش مصنوعی و تجربه های نزدیک به مرگ دکتر مرصعی اول آذرماه ۱۴۰۳ موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران شعبه قم 🆔@irip_ir