14.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
برای عدالت
زندگی سید الشهدا، زندگی حضرت صاحب- سلام الله علیه- زندگی همه انبیای عالم، همه انبیا از اول، از آدم تا حالا همهشان این معنا بوده است که در مقابل جور، حکومت عدل را میخواستند درست کنند. 01 فروردین 1367
الإمام الحسین والإمام المهدی الموعود، قد اتمت الحجه علینا للاقتداء بسیرتهما وسیره جمیع الانبیاء منذ آدم وحتی الخاتم، حیث نهضوا جمیعاً لمقارعه الظلم والجور وإقامه حکومه العدل. ۲ شعبان ۱۴۰۸ ه- ق
The essence of the life of the Doyen of the Martyrs, the Imam of the Time (may God's peace be upon him) and all prophets in the world the Adam up to now were associated with this mentality. They struggled to establish the rule of justice vis-a-vis oppression. March ۲۱, ۱۹۸۸
#امام_خمینی
بيشتر بخوانيد: http://emam.com/#quote27966
#معرفی_کتاب
📚مقررات شرعی ساختمان و مهندسان؛مبحث فقه و معماری
✍️ #درباره_کتاب :
این کتاب با تلاش گروه نویسندگان مجمع حوزویان مهندس به سرپرستی آقای دکتر محمد معرفت، و با حمایت سازمان بسیج مهندسین استان قم، به زیور طبع آراسته شد.
📙در این کتاب، احکام شرعی مرتبط با ساختمان و مهندسان مطابق با فتاوا و استفتائات فقیهان با عباراتی ساده، روان و اصطلاحات مأنوس، همراه با برخی از مثالها و نمونهها بیان شده است؛ افزون بر آن، در پایانِ کتاب به تعریف و تبیین لغات و اصطلاحات فقهی نیز پرداخته شده است؛ همچنین برای آگاهی و آشنایی بیشتر مهندسان با قواعد قانونیِ حاکم بر ارتباطات اشخاص با یکدیگر در جامعه، در موارد گوناگون به مواد «قانون مدنی» ارجاع داده شده است.
🖨 ناشر: انتشارات خادمالرضا علیهالسلام
☎️ تلفن ناشر: 02537736165-09127461205
🌐آدرس خرید اینترنتی:
yun.ir/z7ift5
مجمع نمایندگان طلاب
#شرح_حدیث / #جلسه_چهل_و_نهم / سه چیزی که باعث قبول نشدن اعمال میشود / ۱۳۸۲/۰۳/۰۴
حَدَّثَنا اَبی رَضیَ اللهُ عَنهُ قالَ حَدَّثَنا سَعدُ بنُ عَبدِ اللهِ عَن اَحمَدَ بنِ اَبی عَبدِاللهِ البَرقیِّ عَن اَبیهِ عَن صَفوانَ بنِ یَحیى عَن عَبدِ الرَّحمنِ بنِ الحَجّاجِ عَن اَبی عَبدِالله (عَلَیهِ السَّلام) قالَ: قالَ اِبلیسُ لَعنَةُ اللهِ عَلَیهِ لِجُنودِهِ اِذا استَمکَنتُ مِنِ ابنِ آدَمَ فی ثَلاثٍ لَم اُبالِ ما عَمِلَ فَاِنَّهُ غَیرُ مَقبُولٍ مِنهُ اِذَا استَکثَرَ عَمَلَهُ وَ نَسیَ ذَنبَهُ وَ دَخَلَهُ العُجب.(۱)
قالَ اِبلیسُ لَعنَةُ اللهِ عَلَیهِ لِجُنودِهِ اِذا استَمکَنتُ مِنِ ابنِ آدَمَ فی ثَلاثٍ لَم اُبالِ ما عَمِلَ فَاِنَّهُ غَیرُ مَقبُول
سند این روایت به ابلیس میرسد که این لعین، به لشکریان خود این جور گفت که اگر من توانستم در سه چیز بر بنیآدم مسلّط بشوم، دیگر غصّهی این را نمیخورم که حالا او اعمال نیکی دارد به جا میآورد و ممکن است مراتب سعادت را طی کند؛ نه، خاطرم آسوده است؛ چون هر کاری بکند از او قبول نخواهد شد؛ عمده این است که من این سه چیز را بتوانم تدارک کنم و در این سه کار بر بنیآدم مسلّط بشوم؛ اگر [مسلّط] شدم دیگر خیالم آسوده است. آن سه چیز چیست؟
اِذَا استَکثَرَ عَمَلَه
یکی این است که او کار نیک خود را زیاد به شمار بیاورد، به نظرش زیاد بیاید؛ به خودش که نگاه میکند میگوید: «ما واقعاً چقدر آدم خوبی هستیم! این همه نماز و این قدر نافله و این قدر خدمت به مردم و روزی چند ساعت در دادگاهها و در فلان مسئولیّتها، درس هم که میرویم و درس هم که میگوییم»؛ همین طور کارهای خودش به نظرش زیاد بیاید؛ اعمال خیر خودش را [زیاد بشمارد و] از خود خشنود شود، راضی بشود از خود به خاطر کارهایی که انجام میدهد. اوّلین ضربهای که به انسان میخورد و خاکریز اوّلی که جلوی دشمن او -یعنی ابلیس- باز میشود این است؛ ما گاهی هم بعضیها را میبینیم که میگویند: «آقا ما دیگر چه کار کنیم؟ این همه داریم کار میکنیم»؛ به نظرشان آن کاری که میکنند زیاد میآید؛ خود را مقایسه نمیکنند با بندگان صالح خدا که یک لحظه از لحظات عمرشان را فارغ از خدمت و عبادت و کار خیر و حسنه نبودند؛ این مقایسه را حاضر نیستند بکنند و همین کارهای کوچک خودشان به نظرشان بزرگ میآید.
وَ نَسیَ ذَنبَه
دوّم [اینکه] گناهان خود را فراموش بکند؛ مثل همهی عادات ماها که به خودمان به چشم حسنظن نگاه میکنیم؛ [یعنی] این همه گناه کوچک، بزرگ، خلاف، غیبت، دروغ، خدای نکرده تهمت و تخلّفات گوناگون را فراموش کنیم، از یادمان برود. اینکه میبینید در بعضی از دعاها مدام اسم گناه تکرار میشود -اَللهُمَّ اغفِر لِیَ الذُّنوبَ الَّتی تَهتِکُ العِصَم-(۲) تا که انسان به یادش بیاید؛ یا دربارهی انسان در روایت دارد که «وَ بَکى عَلى ذَنبِه»،(۳) بنشیند بر گناه خود، به گناههایی که کرده بگرید؛ [این] به یاد آوردن گناه است که اینها را انسان فراموش نکند؛ در مراقبتها و در باب مراقبة هم میگویند که هر شبی بنشینید ببینید چه کار کردید آن روز؛ این مانع از فراموشی میشود. یکی هم اینکه فراموش کند.
وَ دَخَلَهُ العُجب
سوّم [اینکه] خودشگفتی در او وارد بشود؛ این خودشگفتی طبعاً برای اَعمال نیست، چون آن قبلاً گفته شد؛ برای خصوصیّات خود او است؛ [یعنی] علم خودش، تقوای خودش، حلم خودش، صبر خودش به نظرش بزرگ بیاید. خودشگفتی یا عُجب یعنی انسان در مقابل خودش که قرار میگیرد دچار اعجاب بشود و به شگفت بیاید که واقعاً «ما هم چه آدم خوب و برجستهای هستیم»! گاهی هم انسان گلهمند میشود که چطور دیگران نمیفهمند این خوبیهای ما را؟ چطور قدر نمیدانند؟
بله جناب ابلیس به دوستانش این جور میگوید که وقتی این سه خصوصیّت در کسی وارد شد و من توانستم از این سه ناحیه، بر یک انسان سلطه و سیطره پیدا کنم، دیگر غصّهی این را که حالا عبادت کرد و روزه گرفت و نماز خواند نمیخورم؛ چون میبینم همهی اینها باطل خواهد بود؛ یعنی قبول نخواهد بود.
۱) خصال، روایت هشتادوششم، ج ۱، ص ۱۱۲؛ « امام صادق (علیه السّلام) فرمود: شیطان لعین به لشگر خود گفت که من اگر در سه مورد بر فرزند آدم دست یابم، پس از آن هر عملى که به جا آورد پریشانخاطر نگردم که میدانم عملش پذیرفته نیست: هنگامى که عمل خود را زیاد پندارد و گناه خود را فراموش کند و خودپسندى در او راه یابد.»
۲) مصباحالمتهجّد، ج ۲، ص ۸۷۲
۳) روضةالواعظین، ج ۲، ص ۴۵۲
🔷 دریافت سایر جلسات:
🆔https://eitaa.com/MNT_QOM/6103
🆔https://eitaa.com/MNT_QOM/6214
هدایت شده از مجمع نمایندگان طلاب
💠 آدرس کانال های رسمی مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم:
1. کانال مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم
2. کانال مجمع نمایندگان طلاب استان اردبیل
3. کانال مجمع نمایندگان طلاب استان اصفهان
4. کانال مجمع نمایندگان طلاب استان البرز
5. کانال مجمع نمایندگان طلاب استان ایلام
6. کانال مجمع نمایندگان طلاب استان آذربایجان شرقی
7. کانال مجمع نمایندگان طلاب استان آذربایجان غربی
8. کانال مجمع نمایندگان طلاب استان بوشهر
9. کانال مجمع نمایندگان طلاب استان تهران
10. کانال مجمع نمایندگان طلاب استان چهارمحال و بختیاری
11. کانال مجمع نمایندگان طلاب استان خراسان جنوبی
12. کانال مجمع نمایندگان استان خراسان رضوی
13. کانال مجمع نمایندگان استان خراسان شمالی
14. کانال مجمع نمایندگان استان خوزستان
15. کانال مجمع نمایندگان استان زنجان
16. کانال مجمع نمایندگان استان سمنان
17. کانال مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان
18. کانال مجمع نمایندگان استان فارس
19. کانال مجمع نمایندگان طلاب استان قزوین
20. کانال مجمع نمایندگان طلاب استان قم
21. کانال مجمع نمایندگان طلاب استان کردستان
22. کانال مجمع نمایندگان طلاب استان کرمان
23. کانال مجمع نمایندگان طلاب استان کرمانشاه
24. کانال مجمع نمایندگان طلاب استان کهگیلویه و بویراحمد
25. کانال مجمع نمایندگان طلاب استان گلستان
26. کانال مجمع نمایندگان طلاب استان گیلان
27 کانال مجمع نمایندگان طلاب استان لرستان
28. کانال مجمع نمایندگان طلاب استان مازندران
29 کانال مجمع نمایندگان طلاب استان مرکزی
30. کانال مجمع نمایندگان طلاب استان هرمزگان
31. کانال مجمع نمایندگان طلاب استان همدان
32. کانال مجمع نمایندگان طلاب استان یزد
#معرفی_کتاب
📚طالبان؛ خاستگاه و مبانی فکری
✍️ #درباره_کتاب :
کتاب حاضر به بررسی مبانی نظری و فکری جنبش طالبان در افغانستان می پردازد. این کتاب در چهار بخش تنظیم شده است.
با توجه به تأثیر گذاری جنبش طالبان در حوزه مسائل فکری،سیاسی و فرهنگی منطقه و جهان اسلام و نیز اهمیت تحولات افغانستان به عنوان کشور دوست و همسایه ایران، بررسی مبانی فکری طالبان منشأ و نحوه شکل گیری این اندیشه موضوعی است قابل اهمیت که مطالعه آن می تواند برای مخاطبان پرسشگر ما سودمند باشد.
نگارنده برای نیل به اهداف پژوهش بر آن شد تا مبانی فکری طالبان را در سه حوزه کلام، سیاست و قومیت پشتون مورد بررسی قرار دهد تا تأثیرگذاری هر حوزه در شکل گیری تفکر این گروه مشخص شود.
🌐 آدرس خرید اینترنتی:
yun.ir/9zxv3b
📢 #اخبار_کوتاه
✅ خبر خوب برای مبلغان؛ سامانهٔ شمع راهاندازی شد.
https://eitaa.com/shabaketabligh/880
✅ پیگیری رساله سطح 3 و 4 و دریافت مدرک به صورت مجازی.
https://eitaa.com/sotohaali/1037
✅ راه اندازی کانون هنرهای ادبی با حضور جمعی از بانوان طلبه و مبلغ اهل قلم
https://eitaa.com/hawzahnews/28366
مجمع نمایندگان طلاب
#شرح_حدیث / #جلسه_و_چهل_نهم / سه چیزی که باعث قبول نشدن اعمال میشود / ۱۳۸۲/۰۳/۰۴
حَدَّثَنا اَبی رَضیَ اللهُ عَنهُ قالَ حَدَّثَنا سَعدُ بنُ عَبدِ اللهِ عَن اَحمَدَ بنِ اَبی عَبدِاللهِ البَرقیِّ عَن اَبیهِ عَن صَفوانَ بنِ یَحیى عَن عَبدِ الرَّحمنِ بنِ الحَجّاجِ عَن اَبی عَبدِالله (عَلَیهِ السَّلام) قالَ: قالَ اِبلیسُ لَعنَةُ اللهِ عَلَیهِ لِجُنودِهِ اِذا استَمکَنتُ مِنِ ابنِ آدَمَ فی ثَلاثٍ لَم اُبالِ ما عَمِلَ فَاِنَّهُ غَیرُ مَقبُولٍ مِنهُ اِذَا استَکثَرَ عَمَلَهُ وَ نَسیَ ذَنبَهُ وَ دَخَلَهُ العُجب.(۱)
قالَ اِبلیسُ لَعنَةُ اللهِ عَلَیهِ لِجُنودِهِ اِذا استَمکَنتُ مِنِ ابنِ آدَمَ فی ثَلاثٍ لَم اُبالِ ما عَمِلَ فَاِنَّهُ غَیرُ مَقبُول
سند این روایت به ابلیس میرسد که این لعین، به لشکریان خود این جور گفت که اگر من توانستم در سه چیز بر بنیآدم مسلّط بشوم، دیگر غصّهی این را نمیخورم که حالا او اعمال نیکی دارد به جا میآورد و ممکن است مراتب سعادت را طی کند؛ نه، خاطرم آسوده است؛ چون هر کاری بکند از او قبول نخواهد شد؛ عمده این است که من این سه چیز را بتوانم تدارک کنم و در این سه کار بر بنیآدم مسلّط بشوم؛ اگر [مسلّط] شدم دیگر خیالم آسوده است. آن سه چیز چیست؟
اِذَا استَکثَرَ عَمَلَه
یکی این است که او کار نیک خود را زیاد به شمار بیاورد، به نظرش زیاد بیاید؛ به خودش که نگاه میکند میگوید: «ما واقعاً چقدر آدم خوبی هستیم! این همه نماز و این قدر نافله و این قدر خدمت به مردم و روزی چند ساعت در دادگاهها و در فلان مسئولیّتها، درس هم که میرویم و درس هم که میگوییم»؛ همین طور کارهای خودش به نظرش زیاد بیاید؛ اعمال خیر خودش را [زیاد بشمارد و] از خود خشنود شود، راضی بشود از خود به خاطر کارهایی که انجام میدهد. اوّلین ضربهای که به انسان میخورد و خاکریز اوّلی که جلوی دشمن او -یعنی ابلیس- باز میشود این است؛ ما گاهی هم بعضیها را میبینیم که میگویند: «آقا ما دیگر چه کار کنیم؟ این همه داریم کار میکنیم»؛ به نظرشان آن کاری که میکنند زیاد میآید؛ خود را مقایسه نمیکنند با بندگان صالح خدا که یک لحظه از لحظات عمرشان را فارغ از خدمت و عبادت و کار خیر و حسنه نبودند؛ این مقایسه را حاضر نیستند بکنند و همین کارهای کوچک خودشان به نظرشان بزرگ میآید.
وَ نَسیَ ذَنبَه
دوّم [اینکه] گناهان خود را فراموش بکند؛ مثل همهی عادات ماها که به خودمان به چشم حسنظن نگاه میکنیم؛ [یعنی] این همه گناه کوچک، بزرگ، خلاف، غیبت، دروغ، خدای نکرده تهمت و تخلّفات گوناگون را فراموش کنیم، از یادمان برود. اینکه میبینید در بعضی از دعاها مدام اسم گناه تکرار میشود -اَللهُمَّ اغفِر لِیَ الذُّنوبَ الَّتی تَهتِکُ العِصَم-(۲) تا که انسان به یادش بیاید؛ یا دربارهی انسان در روایت دارد که «وَ بَکى عَلى ذَنبِه»،(۳) بنشیند بر گناه خود، به گناههایی که کرده بگرید؛ [این] به یاد آوردن گناه است که اینها را انسان فراموش نکند؛ در مراقبتها و در باب مراقبة هم میگویند که هر شبی بنشینید ببینید چه کار کردید آن روز؛ این مانع از فراموشی میشود. یکی هم اینکه فراموش کند.
وَ دَخَلَهُ العُجب
سوّم [اینکه] خودشگفتی در او وارد بشود؛ این خودشگفتی طبعاً برای اَعمال نیست، چون آن قبلاً گفته شد؛ برای خصوصیّات خود او است؛ [یعنی] علم خودش، تقوای خودش، حلم خودش، صبر خودش به نظرش بزرگ بیاید. خودشگفتی یا عُجب یعنی انسان در مقابل خودش که قرار میگیرد دچار اعجاب بشود و به شگفت بیاید که واقعاً «ما هم چه آدم خوب و برجستهای هستیم»! گاهی هم انسان گلهمند میشود که چطور دیگران نمیفهمند این خوبیهای ما را؟ چطور قدر نمیدانند؟
بله جناب ابلیس به دوستانش این جور میگوید که وقتی این سه خصوصیّت در کسی وارد شد و من توانستم از این سه ناحیه، بر یک انسان سلطه و سیطره پیدا کنم، دیگر غصّهی این را که حالا عبادت کرد و روزه گرفت و نماز خواند نمیخورم؛ چون میبینم همهی اینها باطل خواهد بود؛ یعنی قبول نخواهد بود.
۱) خصال، روایت هشتادوششم، ج ۱، ص ۱۱۲؛ « امام صادق (علیه السّلام) فرمود: شیطان لعین به لشگر خود گفت که من اگر در سه مورد بر فرزند آدم دست یابم، پس از آن هر عملى که به جا آورد پریشانخاطر نگردم که میدانم عملش پذیرفته نیست: هنگامى که عمل خود را زیاد پندارد و گناه خود را فراموش کند و خودپسندى در او راه یابد.»
۲) مصباحالمتهجّد، ج ۲، ص ۸۷۲
۳) روضةالواعظین، ج ۲، ص ۴۵۲
🌷همراهان گرامی و کتابخوان سلام🌷
برای دسترسی بهتر به کتاب های معرفی شده در کانال از #قفسه_کتاب استفاده کنید:
💠 #قفسه_پنجم
21_ خاندان ویرانی
🆔 https://eitaa.com/MNT_QOM/6235
22_ 72 سخن عاشورایی
🆔 https://eitaa.com/MNT_QOM/6239
23_ نظام سیاسی در اسلام
🆔 https://eitaa.com/MNT_QOM/6247
24_ مقررات شرعی ساختمان و مهندسان
🆔 https://eitaa.com/MNT_QOM/6267
25_ طالبان؛خاستگاه و مبانی فکری
🆔 https://eitaa.com/MNT_QOM/6272
#معرفی_کتاب
💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠
آدرس سایر قفسه های کتاب
✅ #قفسه_اول
🆔https://eitaa.com/MNT_QOM/6215
✅ #قفسه_دوم
🆔https://eitaa.com/MNT_QOM/6226
✅ #قفسه_سوم
🆔https://eitaa.com/MNT_QOM/6245
✅ #قفسه_چهارم
🆔https://eitaa.com/MNT_QOM/6261