eitaa logo
مهدی شجریان
311 دنبال‌کننده
97 عکس
3 ویدیو
5 فایل
مدرس حوزه و دانشگاه عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی @msh_110 https://eitaa.com/M_shajarian
مشاهده در ایتا
دانلود
لینک فایل صوتی نشست فوق: https://eitaa.com/Islamic_theology/1457 مهدی شجریان 🌐 https://eitaa.com/M_shajarian
لینک فایل صوتی نشست فوق: https://eitaa.com/isca_seda/7617 مهدی شجریان 🌐 https://eitaa.com/M_shajarian
💠 سلسله نشست های "دین و چالش های روز" 🔹ویژه برنامه "چهارشنبه های اعتقادی" ↙️ هر هفته: یک موضوع چالشی جدید 🎙 ارائه کنندگان: صاحب نظران حوزوی و دانشگاهی 🗓 زمان: چهارشنبه های هر هفته 🕘 ساعت: ۲۱ تا ۲۲ ❇️ با ارائه 🟣 حضور برای عموم افراد از طریق لینک زیر:👇 https://www.aparat.com/el_balagh/live 📣 صوت نشست ها در کانال 👇👇👇 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹 🆔@Islamic_theology 🆔@quran_hadith 🆔@jtabiin
31.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم در این جلسه تصویری (لینک آپارات) که به همت مرکز آموزش‌های کاربردی دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد، تمایزات هفتگانه عفاف و حجاب را تبیین کردم: 1️⃣ تمایز در مفهوم و ماهیت 2️⃣ تمایز در دایره مکلفین 3️⃣ تفاوت در ملاک تشخیص 4️⃣تفاوت در دایره مصادیق خارجی 5️⃣ تفاوت در چرائی و توجیه 6️⃣ تفاوت در تکلیف فردی و اجتماعی 7️⃣ تفاوت در اختصاص به زنان. معتقدم این نوع نگاه به مقوله حجاب و عفاف، خیلی ضروری است و خصوصاً در شرایط کنونی که دو قطبی بی‌حجاب و باحجاب غلیظ‌تر شده است، توجه به آن ضروری است. مهدی شجریان 🌐 https://eitaa.com/M_shajarian
میلاد امام جواد(ع) ۱۴۰۲.mp3
6.38M
سخنرانی در دانشگاه باقرالعلوم(ع) در روز میلاد امام جواد(ع) توضیح این روایت که امام جواد(ع) با‌برکت‌ترین مولود در جهان تشیع بوده است. مهدی شجریان 🌐 https://eitaa.com/M_shajarian
شب شهادت امام کاظم(ع) ۱۴۰۲.mp3
8.48M
سخنرانی در شهادت امام کاظم(ع) معنای کظم غیظ و ۳ نوع آن در حیات امام کاظم(ع): ۱. کظم غیظ در ضایع شدن حقوق شخصی (نقل از شبلنجی) ۲. کظم غیظ در مقابل مخالفین اعتقادی (نقل از شیخ صدوق) ۳. کظم غیظ در مقابل ظالمین و قاتلین (نقل از شیخ مفید) مهدی شجریان 🌐 https://eitaa.com/M_shajarian
مقاله جدید نقد و بررسی اشکالات احتمالی بر اصل تناقض (لینک دریافت) استحاله اجتماع نقیضین به‌عنوان ام‌القضایا جایگاه مهمی در نظام مبناگرایی دارد. این مقاله می‌کوشد با روش تحلیلی ـ انتقادی اشکالاتی را که می‌توان نسبت به این اصل وارد کرد تبیین کرده، به آن‌ها پاسخ دهد. تردید در حکایتگری این اصل و ساختار ذهنی شمردن آن، تردید در واقع‌نمایی آن، تردید در مصادیق این اصل به دلیل احتمال عدم کشف برخی از شرایط تناقض، تردید در امکان تنظیم استدلال با تکیه بر این اصل به دلیل عدم وجود گزاره‌ای مستقل از آن و درنهایت تردید در ارجاع به این اصل در تلاش‌های علمی مبناگرایان، مهم‌ترین اشکالات در این مقام‌اند. هیچ‌یک از این اشکالات وارد به نظر نمی‌رسند. استحاله اجتماع حکم ذات نقیضین است، در هر ساحت وجودی که فرض شوند. تردید در واقع‌نمایی این اصل به شکاکیت منجر خواهد شد و علم حضوری نیز مبنای تصدیق آن است. استقرایی بودن شرایط تناقض منافاتی با بداهت خود این اصل ندارد. استدلال منحصر در قیاس نیست، ضمناً براساس برخی مبانی بدیهیات اولیه هم‌عرض این اصل تکثر دارند. مبناگرایان نیز در تلاش‌های علمی خود صرفاً در مقام اقامه برهان و صرفاً بر مبنای انحصار بدیهیات اولیه به این اصل، ملزم به ارجاع استدلال‌های خود به آن هستند. مهدی شجریان 🌐 https://eitaa.com/M_shajarian
مقاله جدید واکاوی تفسیر عفاف اخلاقی در آیه 60 سوره نور 🔸 «القواعد من النساء» زنانی هستند که به تصریح آیه فوق حجاب بر آنها واجب نیست. مقصود زنانی هستند که جاذبه جنسی ندارند و امیدی به ازدواج آنان نیست. ویراستار مجله به نادرستی ترجمه آن را در این مقاله به «زمین‌گیر» تبدیل کرده است، اما چنانچه در متن مقاله توضیح داده‌ام، این تعبیر مصادیق گسترده‌تری دارد. 🔹 به هر روی هر چند در نگاه رایج اندیشمندان عفیف بودن این زنان در آیه به معنای رعایت حجاب شرعی تفسیر شده است، اما مقاله نشان می‌دهد که این برداشت چندان قابل قبول نیست و زنان مذکور به‌رغم عدم رعایت حجاب شرعی، به عفت ورزیدن دعوت شده‌اند. 🔸 قبلاً کرسی ترویجی ناظر به این مقاله برگزار شد و گزارش آن در اینجا قابل دسترسی است و متن مقاله نیز به تازگی در اینجا منتشر شده است. مهدی شجریان 🌐 https://eitaa.com/M_shajarian
اخیراً کتاب «عقل، استدلال و عقلانیت»، دکتر سعید زیباکلام را مطالعه کردم. بر خلاف آنچه در ابتدا از عنوان کتاب به ذهن می‌آید، تلاشی برای تمجید از عقلانیت نیست. عقلانیت به اعتقاد او امری زمینه‌ و زمانه‌مند با خاستگاه تعلقات، امیال و آمال انسانی است و در نتیجه از نسبیتی افسارگسیخته رنج می‌برد. نکات کتاب در حاشیه عبارت‌هایی از فیلسوفان غربی و نیز آیاتی از قرآن در 64 بخش و در حدود 170 صفحه طرح شده است. صرف‌نظر از اشکالاتی که مدعیات این کتاب به ذهن می آورد ـ که عمده آن‌ها روشِ خودشکنِ اقامه استدلال عقلی برای نقد استدلال عقلی است ـ کتاب برای مقابله با که برخی اندیشمندان به آن مبتلا هستند، سودمند است. نویسنده غالباً به آیاتی استدلال کرده است که در آن‌ها هدایت بشر منحصر به فعل الهی یا انذار انبیا است. او بر این باور است که این آیات دلالت بر این دارند که عقلانیت راهی برای رسیدن به خدا نیست و الا انذار و هدایت تنها راه نبودند. ابهام جدی این است که چرا نویسنده محترم به آیات فراوان دیگری که به تمجید عقل پرداخته‌اند، گریزی ندارد و نیز چرا هدایت الهی و انذار پیامبران را در تقابل با عقلانیت می‌شمارد. البته این نکته که عقلانیت ممدوح قرآن کریم، چیزی غیر از خصوص عقلانیت مطلوب نظام‌های فلسفی است، مطلبی صحیح است اما اینچنین مطلق سخن گفتن و قرآن را یکسره ساکت در موضوع عقلانیت نشان‌دادن، محل تأمل است. به‌هرروی مطالعه این کتاب برای آن‌ها که از جزم‌اندیشی خام حاکم بر دستگاه‌های فکری رایج رنج می‌برند، مفید است. مهدی شجریان 🌐 https://eitaa.com/M_shajarian
🌀 حضور فعال اعضای هیأت علمی گروه مطالعات عدالت اجتماعی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا علیه السلام به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، اعضای هیأت علمی گروه مطالعات عدالت اجتماعی پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا علیه السلام حضور فعال داشتند. 🔹در این کنگره که با رویکرد عدالت اجتماعی در تاریخ ۲۴ و ۲۵ اردیبهشت امسال در مشهد برگزار شد، حجت الاسلام دکتر مهدی شجریان مقاله «بررسی فلسفه حجاب ذیل عدالت جنستی در کلام رضوی» و حجت الاسلام دکتر احمد اولیایی مقاله «عدالت فرهنگی و امام رضا علیه السلام» را ارائه کردند. 🔹همچنین هفتمین پیش‌نشست این کنگره، سال گذشته با همکاری گروه مطالعات عدالت اجتماعی برگزار شده بود. 🔹کنگره جهانی امام رضا علیه السلام با رویکرد عدالت اجتماعی با حضور اندیشمندان داخلی و خارجی مانند دکتر ادریس هانی اندیشمند مطرح مراکشی، امام‌‌خطیب دکتر عادل‌پور نماینده سازمان دیانت ترکیه، حجت الاسلام جعفر لاداک امام جماعت دارالعلم لیدز انگلستان، اسقف ایگناتیوس اسقف اعظم کلیسای ارتودکس یونان، طلال عتریسی اندیشمند مطرح لبنانی و دیگران به مدت دو روز با پیام تصویری رهبری و مراجع در افتتاحیه و سخنرانی رئیس جمهور در اختتامیه برگزار شد. 🔹گروه مطالعات عدالت اجتماعی با برگزاری پیش نشست و ارائه مقاله در کنگره و همچنین ارتباط با اساتید، حضور فعال در کنگره داشت. 🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir 🌐 https://eitaa.com/M_shajarian
انا لله و انا الیه راجعون و من یَخْرُجْ مِن بَیْتِهِ مُهَاجِرًا إِلَی اللَّهِ وَرَسُولِهِ ثُمَّ یُدْرِکْهُ الْمَوْتُ فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلَی اللَّهِ وَکَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِیمًا شهادت رئیس جمهور و همراهان او عمیقاً موجب تالم است. امید ما در این لحظات به این جمله حکیمانه است: "ملت ایران نگران و دلواپس نباشند، هیچ اختلالی در کار کشور به وجود نمی‌آید". مهدی شجریان 🌐 https://eitaa.com/M_shajarian
📣کتاب «عدالت اجتماعی و فکر اسلامی معاصر» از چاپ خارج شد. 🔹کتاب «عدالت اجتماعی و فکر اسلامی معاصر» اثر تازه حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد واعظی در عرصه عدالت اجتماعی از چاپ خارج شد. 🔸این کتاب حاصل فصل اول درسگفتار‌های عدالت اجتماعی است که توسط گروه مطالعات عدالت اجتماعیِ پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در پاییز ۱۴۰۲ با ارائه استاد واعظی برگزار گردید. 🔹بررسی وضعیت عدالت‌پژوهی در فکر فلسفی و تفکر فقهی معاصر و ارزیابی رهاوردهای متفکران اسلامی در این عرصه مقدس از اهداف اصلی این کتاب است. 🔸کتاب عدالت اجتماعی و فکر اسلامی معاصر که در چهارده گفتار تنظیم شده است، در صدد است اطلاعات و تحلیل‌های ارزشمندی را در باب گستره عدالت‌پژوهی و مباحث عدالت اجتماعی و نظریه‌های عدالت متفکران غرب در کنار دیگر گفتارهای تکمیلی درباره نظریه های معاصر عدالت را در اختیار علاقمندان جدی مطالعات این حوزه قرار دهد. 🔹پیشتر با کتاب های «نقد و بررسی نظریه‌های عدالت»، «مطهری و عدالت»، «جان رالز؛ از نظریه عدالت تا لیبرالیسم سیاسی» و «بازاندیشی عدالت اجتماعی؛ چیستی، چرایی، قلمرو» در عرصه عدالت اجتماعی از حجت الاسلام احمد واعظی استاد تمام فلسفه دانشگاه باقرالعلوم علیه‌السلام آشنا شده بودیم. 🔸کتاب «عدالت اجتماعی و فکر اسلامی معاصر» را می توانید از نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و فروشگاه بوستان کتاب تهیه کنید. https://eitaa.com/edalateejtemaei
السلام علیک یا اباعبدالله جان‌ها فدای آقای غریبی که او را در روز تاسوعا ضعیف شمردند. روز تاسوعا روز محاصره و استضعاف امام حسین(ع) است؛ این فرمایش امام صادق(ع) است (الکافی، ج 4، ص 147). استضعاف به معنای ضعیف یافتن و ضعیف شمردن چیزی است (مفردات، ج 1، ص 507). از روایت امام صادق(ع) استفاده می‌شود که تا قبل تاسوعا، دشمن احتمال می‌داد که شاید یارانی به امام ملحق شوند. اما امروز اهل شام گروه‌گروه در کربلا صف کشیدند و حلقه‌های محاصره امام را تنگ کردند و یقین کردند که دیگر «هیچکس» به یاری امام نمی‌آید (لَا يَأْتِيَ الْحُسَيْنَ ع نَاصِر). امروز روز استضعاف امام است؛ روزی که دشمن او را ضعیف یافت و برای حمله و غارت و جسارت، جرئت پیدا کرد. ضعیف شمرده شدن امامی که هزاران نفر از او برای آمدن به عراق دعوت کرده بودند، رمز عزا و اشک و آه در این روز است و به همین دلیل امام صادق(ع) با سوز دل فرمود: «بِأَبِي الْمُسْتَضْعَفُ الْغَرِيب‏؛ پدرم فدای آن‌که ضعیف شمرده‌شده و غریب بود». 🌐 https://eitaa.com/M_shajarian
السلام علیک یا اباعبدالله موضوع سخنرانی: معاد در اندیشه حسینی ساعت شروع سخنرانی: 21 🌐 https://eitaa.com/M_shajarian
محرم ۱۴۰۳ شب اول.mp3
8.99M
🔸اهمیت طرح مسائل اعتقادی در تبلیغ دین 🔹اهمیت بحث معاد 🔸مروری بر دعای ۴۰ صحیفه سجادیه 🔹مقتل امام سجاد 🌐 https://eitaa.com/M_shajarian
محرم ۱۴۰۳ شب دوم.mp3
10.26M
🔸 اهمیت مباحث اعتقادی 🔹 دلیل عدالت الهی بر معاد 🔸 چرا بهشت و جهنم نمی‌تواند در این دنیا محقق شود؟ 🌐 https://eitaa.com/M_shajarian
محرم ۱۴۰۳ شب سوم.mp3
10.48M
🔸 قرآن و برهان عدالت بر اثبات معاد 🔹 برهان حکمت بر اثبات معاد 🌐 https://eitaa.com/M_shajarian
محرم ۱۴۰۳ شب چهارم.mp3
10.84M
🔸 قرآن و قدرت الهی بر معاد 🔹 شواهدی از قدرت الهی بر معاد: ۱. خلقت آسمان‌ها و زمین ۲. خلقت اولیه انسان ۳. خلقت گیاهان 🌐 https://eitaa.com/M_shajarian