هَلَكَ خُزَّانُ الْأَمْوَالِ وَ هُمْ أَحْيَاءٌ وَ الْعُلَمَاءُ بَاقُونَ مَا بَقِيَ الدَّهْرُ أَعْيَانُهُمْ مَفْقُودَةٌ وَ أَمْثَالُهُمْ فِي الْقُلُوبِ مَوْجُودَةٌ.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خاطره مرحوم آیه الله علوی گرگانی از علامه طباطبایی و المیزان
یازده پله زمین رفت به سمت ملکوت
یک قدم مانده زمین شوق تکامل دارد
هیچ سنگی نشود سنگ صبورت، تنها
تکیه بر کعبه بزن، کعبه تحمل دارد
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#معرفی_کتاب
دو کتاب ذخیره الاخره (تألیف در اواسط قرن ۶) و نزهه الزاهد، کهن ترین نگاشته فارسی در باب ادعیه و اعمال زیارتی شیعه دوازده امامی به شمار می روند.
برای دانشیان حدیث فقدان عالم مجاهد و با تقوا آیت الله محمدی ری شهری تلخ و اندوهبار است.
به تعبیر رهبر معظم انقلاب، مرحوم شخصیتی کم نظیر در تنوع عرصه های علمی، اخلاقی، انقلابی، سیاسی و اداری بود.
به تعبیر آیت الله حسینی بوشهری حقا ایشان را کلینی زمان و مجلسی ثانی می توان دانست.
خداوند ایشان را با اولیاء خود همنشین کند.
بسیاری از اعضای کانال علوم و معارف حدیث خود را مدیون این عالم ربانی می دانند، رحم الله من قرأ الفاتحه مع صلوات.
بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون
مصیبت رحلت استاد بزرگ و ارزشمند مرحوم آیت الله ری شهری، سخت و اندوهبار است. آنچه این داغ را التیام می بخشد، کریمه قرآنی است که می فرماید: "و لنبلونکم بشیء من الخوف و الجوع و نقص من الاموال و الانفس و الثمرات و بشر الصابرین. الذین اذا اصابتهم مصیبة قالوا انا لله و انا الیه راجعون"
حضرت آیت الله ری شهری استادی دلسوز و متعهد بودند که تربیت شاگرد را ارزش می دانستند و برای آن وقت می گذاشتند. آرزوی ایشان، تربیت علامه مجلسی ها و شیخ کلینی ها بود و در همین مسیر با جدیت گام برداشتند.
ایشان فردی انقلابی و ولایی بودند که عمر خود را برای خدمت به انقلاب اسلامی در عرصه عمل و نظر، صرف کردند.
دشمنان ایشان، طیفی از ضد انقلاب، باند معدومان و نماینده های استکبار چون شبکه بی بی سی و امثال آن بودند. همین، نشان دهنده راه درست و الهی آن مرد بزرگ است.
دفاع از ولایت و ولی فقیه جزو اندیشه و رفتار ثابت آن عالم بصیر بود. ایشان کسی است که در کوران فتنه ۸۸ شجاعانه اعلام کرد: "اگر کسی در برابر رهبری بایستد، عاقبت به خیر نخواهد شد و جهنمی است. مسیر من مسیر رهبری است."
آیت الله ری شهری فقیهی مجاهد بود که با کسی تعارف نداشت؛ سخن خود را شفاف بیان می کرد و رفتار خود را متناسب با برداشت مجتهدانه از قرآن و سنت تنظیم می کرد.
عبادت و تهجد، تفریح آن مرد زاهد بود. از مناجات لذت می برد و بیشتر اوقات در حال ذکر لسانی، قلبی و عملی بود.
او جام شیرین اخلاق را نوشید و پاکیزگی را با شجاعت و زهد را با حضور در میان جامعه، جمع کرد. ساده و اندک می خورد و ساده می پوشید و به دنیا دلبستگی نداشت.
هیچگاه ندیدم که مخالفت با کسی ایشان را از حریم انصاف خارج کند و یا دوستی با کسی ایشان را به سخن ناحق بکشاند. غضب و تعصب را کشته بود و غیبت و تهمت از او شنیده نمی شد.
قوت دشمنانش را نادیده نمی گرفت و از ضعف دوستانش غافل نبود.
بخیل در دانش نبود بلکه جواد بود و تلاش می کرد تا دانسته هایش را به دیگران برساند. در عین حال، سینه اش مخزن اسرار بود؛ اسراری که ملاحظات شرعی و مصالح انقلاب اسلامی مانع از افشایش می شد.
ایشان احیاگر حدیث اهل بیت علیهم السلام در عصر حاضر است؛ کسی که زمینه تحصیل حدیث را برای هزاران نفر فراهم کرد و خود، دهها شاگرد خوب پرورش داد. کتابهای ارزشمندشان در بسیاری از موضوعات، پاسخگوی پژوهشگران و اندیشمندان است؛ کتابهایی که روش آن ارتقایافته شیوه محدثان بزرگی چون ثقةالاسلام کلینی، شیخ صدوق و علامه مجلسی است.
آیت الله ری شهری مدیری توانمند بود و مصداقی از "خذ الکتاب بقوة" محسوب می شد. هر کاری را که می پذیرفت، با جدیت به آن می پرداخت و اساسا با پذیرش تشریفاتی کارها، میانه ای نداشت؛ چراکه اسیر عنوان و مدرک نبود بلکه شان خود را بالاتر از این عناوین دنیوی می دانست و همین هم بود.
هیچگاه به حواشی نپرداخت و عمر خویش را صرف خدمت به قرآن و اهل بیت علیهم السلام کرد.
کمتر کسی را می توان یافت که عمری چنین بابرکت داشته باشد؛ شاگردان فراوان و خدوم، کتابهای ارزشمند و اثرگذار و مجموعه های بزرگ و ماندگار همگی از صدقات جاریه آن عالم اندیشه مند است. دارالحدیث، موسسه ای بزرگ و اثرگذار است که بخشی از عمر پربرکت آن مرحوم را نمایندگی می کند و آستان حضرت عبدالعظیم حسنی با کارهای بزرگ صورت گرفته در آن، بخش دیگری از خدمات آن فقیه پرتلاش است.
از سید الکریم جناب عبدالعظیم، درخواست عاجزانه می کنم که این خادم قرآن کریم و اهل بیت علیهم السلام را در بر گیرد و او را به بهترین شکل که شایسته کریمان باشد، استقبال کند.
اللهم انی اسالک بصفاتک العلیا یا رحمن یا رحیم یا غفور یا کریم و اسالک بکتابک العظیم و اسالک بمحمد و اهل بیته الطاهرین ان تقبل عنه بقبول حسن یا من یقبل الیسیر و یعفو عن الکثیر و ان تغفر له و تسکنه فی فسیح جناتک و احشره مع محمد و آل محمد.
عاش سعیدا و مات سعیدا
محمد مهدی احسانی فر
دوم فروردین ۱۴۰۱
آغاجاری
نوروز در روایات اسلامی.pdf
1.7M
✅ مقاله: نوروز در روایات اسلامی
✍️ مهدی مهریزی
🔖 دين جهاني، با آداب و سُنن ملي چه رفتاري دارد؟ آيا آنها را کنار مينهد و خود به ساختن آداب و رسوم تازه ميپردازد؟ يا آنها را تأييد ميکند و در کنار خويش مينشاند؟ و يا از ميان آنها گزينش ميکند؟
روايتها در زمينهي نوروز، به دو گروه تقسيم ميشوند: گروهي به تصريح يا اشاره، آن را تأييد کردهاند و گروهي ديگر، آن را مذمت ميکنند.
وجه جمع بین این دو دسته روایات چیست؟ دیدگاه علما و محققان شیعه در این زمینه چیست؟
مقاله «نوروز در روایات اسلامی» به بیان روایات شیعه و سنی در این زمینه، به پاسخ گویی این سوالات نیز پرداخته است.
برای مطالعه مقاله با لینک مستقیم به 👈اینجا مراجعه کنید.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
هدایت شده از علوم و معارف حدیث
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
توصیه امام رضا به اباصلت هروی درباره باقیمانده ماه شعبان.
خواندن این دعا🤲
🔅اللّهُمَّ اِنْ لَمْ تَکُنْ غَفَرْتَ لَنا فیما مَضى مِنْ شَعْبانَ فَاغْفِرْ لَنا فیما بَقِىَ مِنْهُ
🔸خدایا اگر در آنچه از ماه شعبان گذشـته ما را نیامرزیـدهای در باقیمانده این ماه ما را مورد رحمت و غفران خودت قرار بده
📗وسائل الشیعة، ج۱۰، ص۳۰۱.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
شهر ری از جمله مراکز مهم اسلامی است که در طول تاریخ بزرگان و محدثانی همچون حضرت عبدالعظیم حسنی، شیخ کلینی، شیخ صدوق و ... در آن می زیستند. در روایات اسلامی این شهر مورد تمجید و تعریف قرار گرفته است، اما در مقابل در برخی از منابع حدیثی، روایاتی نیز در مذمت شهر ری ثبت شده است و اهل آن را ملعون، شوم و از دشمنان اهل بیت علیهم السلام شمرده اند. مقالات متعددی به اعتبار سنجی این احادیث پرداخته اند که به دو نمونه اشاره می شود.
1-مقاله «اعتبار سنجی احادیث شهر ری»، مجله: پژوهش نامه علوم حدیث تطبیقی، سال هشتم، شماره 14، بهار و تابستان 1400.برای مطالعه مقاله 👈اینجا کلیک کنید
2- مقاله «نقش مفاخر شیعه در نشر حدیث در ری»، مجله: پژوهش نامه علوم حدیث تطبیقی، سال چهارم، شماره 7، پاییز و زمستان 1396.برای مطالعه مقاله👈 اینجا کلیک کنید
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#شرح_حدیث
🎙آیةالله جوادی آملی حفظهالله
🔹امیرالمومنین علیهالسلام: كُلُّ وِعَاء يَضِيقُ بِمَا جُعِلَ فِيهِ إِلاَّ وِعَاءَ الْعِلْمِ، فَإِنَّهُ يَتَّسِعُ بِهِ.
🔸هر ظرفى بر اثر قرار دادن چيزى در آن از وسعتش كاسته مى شود مگر پيمانه علم كه هرقدر از دانش در آن جاى گيرد وسعتش افزون مى گردد.
⏪علم مثل غذای شکم و دستگاه گوارش نيست، آن که رفت جا پُر می کند و راه را براي ديگری می بندد، اما علم وقتی وارد صحنه دل شد، ظرفيت اين دل را توسعه می دهد...
📗نهجالبلاغه، حکمت ۲۰۵.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#حدیث_انتظار
امام صادق عليه السلام: مَن آمَنَ بِنا و صَدَّقَ حَدِيثَنا وَانتَظَرَ أمرَنا كانَ كَمَن قُتِلَ تَحتَ رايَةِ القائِمِ.
امام صادق عليه السلام: آن كه به ما ايمان آورَد و سخن ما را تصديق كند و منتظر امر [فرج] ما باشد ، همچون كسى است كه زير پرچم قائم به شهادت برسد.
📗بحارالأنوار ، ج 27 ، ص 138.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
هدایت شده از علوم و معارف حدیث
#در_محضر_معصوم
💠عن رسول الله صلیاللهعلیهوآله: لَو يَعلَمُ العِبادُ ما في رَمَضانَ لَتَمَنَّت أن يَكونَ رَمَضانُ سَنَةً.
🔸پیامبر اکرم (ص) اگر بندگان مى دانستند كه در #رمضان چه [بركاتى] هست، آرزو مى كردند كه رمضان، يك سال باشد.
📗فضائل الأشهرالثلاثة ص١٤٠ح١٥١.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
یک کتاب در یک مقاله (دو شاهکار علوی) پژوهشی درباره خطبه های «بی الف» و «بی نقطه» امیرالمؤمنین.pdf
957.8K
#مقاله_بخوانیم
✅ یک کتاب در یک مقاله (دو شاهکار علوی) پژوهشی درباره خطبه های «بی الف» و «بی نقطه» امیرالمؤمنین
✍️ محمد احسانی فر
🔖این مقاله چکیده کتاب دو شاهکار علوی (شرح و تحقیق خطبه های «بی الف» و «بی نقطه» امیرالمومنین علیه السلام است. نویسنده خلاصه این از این کتاب را در غالب مقاله حاضر ارائه کرده است.
همانگونه که از عنوان کتاب و مقاله نیز مشخص است، دو خطبه به حضرت امیر علیه السلام منسوب است به نام خطبه «بی الف» و «بی نقطه» که نویسنده به شرح و تحقیق این دو خطبه پرداخته است.
برای مطالعه لینک مستقیم مقاله 👈 اینجا کلیک کنید.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
دوره های کوتاه مدت موسسه امام هادی «علیه السلام»
▫️راویان سرشناس، ویژگی ها و دیدگاه ها
🎙 ارائه توسط استاد بزرگوار
سید علیرضا حسینی شیرازی
📌 ۶ جلسه _ شب های ماه مبارک رمضان
🕰 ساعت ۲۱:۳۰ الی ۲۳
🗓 ۲۳ فروردین لغایت۲۹ فروردین
مهلت ثبت نام تا ۲۰ فروردین۱۴۰۱
👇👇 لینک ثبت نام 👇👇
https://survey.porsline.ir/s/xr0SqTe/
👇 راه های ارتباطی 👇
02537725225-7
@emamhadi_qom
هندسۀ علوم حدیث با تأکید بر تأسیس «فلسفۀ حدیث» به مثابۀ دانش نوین.pdf
14.02M
✅هندسۀ علوم حدیث با تأکید بر تأسیس «فلسفۀ حدیث» به مثابۀ دانش نوین
🔖 دانشهای حدیثی در گذر زمان به حسب نیاز شکل گرفتهاند، آیندهپژوهی علوم حدیث، حکایت از ضرورت تولید و پایهگذاری دو دانش دیگری به نام «فلسفۀ حدیث» و «فلسفۀ علوم حدیث» دارد. این دو دانش، محصول دو نوع نگاه نسبت به حدیث و علوم حدیث است. فلسفۀ حدیث از فلسفۀهای مضاف به امور و از دانشهای درجه یک و فلسفۀ علوم حدیث از فلسفۀهای مضاف به علوم و از دانشهای درجه دو تلقی می شود. هر کدام دارای نظام معرفتی خاصی است. تأسیس فلسفۀهای مضاف در دوران معاصر نه فقط نسبت به حدیث و یا علوم حدیث بلکه برای بخشی از علوم اسلامی، ضرورت دارد. پایهگذاری فلسفۀ حدیث لزوما به معنای جدیدبودن همۀ مفردات و مسائل آن نیست برخی از مباحث آن، در گذشته نیز کموبیش مطرح بوده است. تعمق و نگاه جدیتر نسبت به مسائل بنیادین حدیث در چینش و ساختار خاصی، همراه با تحلیل، نقد و بررسی و افزودن مباحث نوین معاصر بر آن، با رویکرد تاریخی – منطقی، تأسیس فلسفۀ حدیث را به مثابۀ دانش نوین، لازم ساخته است. هدف نگارنده نیز در این مقاله، ساختارشناسی و تقسیمات هندسۀ علوم حدیث و تکمیل آن با افزودن دو دانش جدید با تاکید بر چیستی و بیان ضرروت و أهم مسائل است. تبیین تفصیلی هر یک از مسائل فلسفۀ حدیث، نیازمند پژوهش مستقل بعدی است.
برای مطالعه لینک مستقیم به 👈 اینجا مراجعه کنید.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
هدایت شده از اطلاع رسانی گروه پاسخگوئی فضای مجازی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #پاسخگویی_رسانه_ای
#شرف_الشمس
این محتوای رسانه ای در آپارات مرکز ملی پاسخگویی نیز در دسترس است.
aparat.com/v/Pjzny
بحث درباره دعای ندبه.
از متونی که در دوران غيبت صغری شيعيان زمزمه می کردند و هويت اعتقادی شيعی دوازده اماميان و منظرشان را نسبت به "تاريخ مقدس" و حضور خداوند در تاریخ بازتاب می داد
لینک مطالعه👇👇
http://ansari.kateban.com/post/1713
https://t.me/azbarresihayetarikhi
#در_محضر_معصوم
#حفظ_زبان
قال رسول الله صلی الله علیه و آله:
«یُعَذِّبُ اللهُ اللِّسَانَ بِعَذَابٍ لَایُعَذِبُ بِهِ شَیئاً مِنَ الجَوَارِحَ فَیَقُولُ یَا رَبِّ عَذَّبْتَنِى بِعَذَابٍ لم تعذب بِهِ شَیئاً مِنَ الجَوَارِحِ، فَیُقَالُ لَهُ: خَرَجَتْ مِنکَ کَلِمَهٌ فَبَلَغَتْ مَشارِقَ الاَرضِ وَ مَغارِبِهَا فَسَفِکَ بِهَا الدّمُ الحَرَامُ، وَ اِنْتَهَبَ بِهِ المَالُ الحَرَامُ، وَ اِنْتَهَکَ بِهَا الفَرْجُ الحَرَامُ؛
خداوند چنان عذاب شدیدی مى کند زبان را که اعضا و جوارح دیگر به آن شدت عذاب نمى شوند. زبان به سخن آمده و مى گوید: پروردگار من، مرا به گونه ای عذاب کردی که دیگر اعضا را به آن شدَّت عذاب نکردى! به او خطاب مى شود از تو سخنی خارج شد که در شرق و غرب منتشر شد و به سبب آن خون محترمى به زمین ریخته شد و مال محترمى به غارت برده شد و آبروى محترمى مورد هتک حرمت قرار گرفت.
📚 الکافی، ج2، ص115.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مواعظی از شهید صدر رحمه الله
آیا ما با تقواتر از هارون الرشید هستیم؟
آیا دنیایی که دست هارون الرشید بود به ما داده شده است تا بعد ببینیم چگونه رفتار می کنیم؟
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
MFH_Volume 6_Issue 1_Pages 243-263.pdf
391.3K
#مقاله_بخوانیم
مأثور بودن دعاهای روزانه ماه رمضان در بوته نقد
✍محمد ابراهیم روشن ضمیر_علی اکبر حبیبی مهر
🔖یکی از ویژگیهای دین اسلام بالأخص مذهب تشیع، وجود دعاهای مأثور در قالب کتابهای دعاست که به رغم تلاشهای بسیار دانشمندان، دچار آسیبهای متعددی شده است. راهیابی برخی دعاها با اهداف گوناگون به مجموعههای دعایی، شناخت دعاهای مأثور از غیر آن را ضروری ساخته است. هرچند راز و نیاز با خداوند، متوقف بر مأثور بودن الفاظ و محتوای دعاها نیست اما استناد آنها به معصوم و استفاده هدایتی از محتوای آنها به عنوان آموزهای دینی، مشروط به اثبات صدور آن از معصوم است. پژوهش حاضر با بهرهگیری از منابع رجالی و حدیثی و با روش تحلیل اسنادی- محتوایی در صدد پاسخ به این پرسش است که آیا میتوان دعاهای روزانه ماه رمضان را جزو دعاهای مأثور به حساب آورد. یافتههای این پژوهش نشان از آن دارد که ضعف سندی و نیز برخی ایرادهای محتوایی این دعاها، باعث سلب اطمینان از مأثور بودن آنها شده یا دستکم آن را با تردید جدی روبرو نموده است.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#در_محضر_معصوم
❗️سختترین بلاء
الإمامُ الصّادقُ عليه السلام: ما بَلا اللّهُ العِبادَ بشَيءٍأشَدَّ علَيهِم مِن إخْراجِ الدِّرْهَمِ.
امام صادق عليه السلام: خداوند بندگان را به چيزى #سختتر از خرج کردن مال نيازموده است.
📗خصال، ص۲۷.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
هدایت شده از علوم و معارف حدیث
خديجة امرأة باكرة
...و كانت خديجة #امرأة_باكرة هذا ذات شرف ومال كثير وتجارة تبعث بها إلى الشام فتكون عيرها كعامة عير قريش...
خديجه، زنى باكره، داراى اعتبار و مال بسيارى بود، كاروان تجارىاش را به سوى شام مىفرستاد و كاروان او به اندازه تمام كاروان قريش بود.
دلائل النبوة، ج۱، ص۱۸۷.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
هدایت شده از علوم و معارف حدیث
◾️عَنْ عَائِشَةَ قَالَتْ: كَانَ النَّبِيُّ ص إِذَا ذَكَرَ خَدِيجَةَ أَحْسَنَ الثَّنَاءَ عَلَيْهَا فَقُلْتُ لَهُ يَوْماً مَا تَذْكُرُ مِنْهَا وَ قَدْ أَبْدَلَكَ اللَّهُ خَيْراً مِنْهَا فَقَالَ مَا أَبْدَلَنِيَ اللَّهُ خَيْراً مِنْهَا صَدَّقَتْنِي إِذْ كَذَّبَنِيَ النَّاسُ وَ وَاسَتْنِي بِمَالِهَا إِذْ حَرَمَنِيَ النَّاسُ وَ رَزَقَنِيَ اللَّهُ الْوَلَدَ مِنْهَا وَ لَمْ يَرْزُقْنِي مِنْ غَيْرِهَا
🏴عایشه: پیامبر هر زمانی که خدیجه را یاد می کرد او را به نیکویی یاد می کرد و ثنا می گفت. پس روزی به پیامبر گفتم چرا از او یاد میکنی در حالی که خدا بهتر از او را به تو داده است!!
حضرت فرمودند: خدا زنی بهتر از #خدیجه به من نداد. هنگامی که مردم تکذیبم میکردند، او مرا تصدیق کرد و هنگامی که مردم مرا تحریم کردند، با ثروتش کمکم کرد. و خدا از او فرزندانی به من داد در حالی که از دیگر زنانم به من فرزندی نداد.
📗الإفصاح في الإمامة، ص۲۱۷.
وفات #حضرت_خدیجه_علیهاالسلام تسلیت باد
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
"العلم" و ابن سينا
يکی از نويسندگان معاصر وقتی در کتابی نوشته بود ببينيد ذهبی دشمنی اش با ابن سينا و فلسفه به کجا کشيده که درباره اش گفته که دانش و فضلی برای او نمی شناسم. عبارت مورد استناد او اين تعبير در ذيل نام ابن سينا در کتاب ميزان الاعتدال بود: " الحسين بن عبد الله بن سيناء، أبو على الرئيس. ما أعلمه روى شيئا من العلم، ولو روى لما حلت الرواية عنه، لانه فلسفي النحلة ضال." (ميزان الاعتدال، 1/539).
اينجا برخلاف نظر آن نويسنده محترم روشن است ذهبی قصدش خوار شمردن دانش ابن سينا نيست. بلکه می گويد ابن سينا حديثی روايت نمی کرد تا شايسته ذکر او در کتاب ميزان الاعتدال باشد؛ کتابی که مخصوص ياد کرد راويان ضعيف و "مجروح" است اما اگر روايت می کرد حتما به دليل گرايش فلسفی او و "گمراهی" اش شايسته نيست کسی از او روايت حديث کند.
اينجا هم تعبير "العلم" برای علم حديث به کار رفته و نه مطلق علم و دانش.
اين را هم تذکر دهم که عين عبارت ذهبي بر روال معمول ابن حجر در لسان الميزان هم تکرار شده.
https://t.me/azbarresihayetarikhi
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#اقرار_به_امامت
عَلِیُّ بنُ جعفرٍ عَنْ أَخِیهِ مُوسَی بنِ جعفرٍ علیهما السّلام أنّه قالَ ؛ مَا وَکَّدَ اللهُ عَلَی الْعِبَادِ فِی شَیْءٍ مَا وَکَّدَ عَلَیْهِمْ بِالْإِقْرَارِ بِالْإِمَامَةِ ، وَ مَا جَحَدَ الْعِبَادُ شَیْئاً مَا جَحَدُوهَا.
علی بن جعفر میگوید برادرم موسی بن جعفر امام کاظم سلام الله علیه می فرمودند : خدا به بندگان در مورد هیچ چیزی مثل اقرار به امامت تأکید نفرمودند ، و بندگان نیز هیچ چیزی را مثل امامت انکار نکردند.
📚بحارالأنوار ج۲۳، ص ۶۹.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
هدایت شده از علوم و معارف حدیث
امام حسن(علیهالسلام) شجاعترین چهره تاریخ اسلام است
رهبرانقلاب(حضرت آيةالله خامنهای)
◀️من معتقدم امام حسن مجتبى #شجاعترین چهرهى تاریخ اسلام است. میپرسید از على هم شجاعتر است، از برادرش حسین هم شجاعتر است که در میدان جنگ، آن جنگ خونین، با آن فداکارى عجیب خودش را به کشتن داد؟
🔸️ بله، شجاعت واقعى این است که انسان برطبق آنچه مصلحت فکر و ایدئولوژى او است اقدام بکند، اگرچه کسى نفهمد. و امام حسن حاضر شد خود را و نام خود را و وجههى خود را و محبوبیّت خود را در میان دوستان نزدیکش، فداى مصلحت واقعى بکند؛ حاضر شد که او را نشناسند، براى اینکه اسلام را بشناسند و اسلام بماند.
🔹️ آیا امام حسن میتوانست در جنگ با معاویه شهید باشد؟ نه، نمیتوانست. شهید کیست؟ شهید آن کسى است که جان خود را مایه میگذارد، خون خود را میریزد، براى ابقای فکر و ایدهاى که به آن احترام میگذارد؛ این شهید است.
🔺️ امام حسن اگر در میدان جنگ کشته میشد، به این معنا بود که معاویه تنها منازع خود را، تنها کسى را که امکان دارد نقش افشاگرى و رسواگرى در برابر روشهاى پنهانى و ریاکارانهى معاویه ایفا کند، یک چنین رقیبى را دیگر در مقابل راه خود نبیند.
📗کتاب دو امام مجاهد، ص۴۲-۴۴.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
📣 شماره 13 فصلنامه «دانش ها و آموزه های قرآن و حدیث» منتشر شده است.
✅ از مزیتهای بی نظیر مجله انتشار نگاشته ها در 28 قالب متنوع است.
❓ توضیح این قالب ها در شماره یکم و ششم مجله منتشر گردیده است.
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
◀️ در شماره 13 نگاشته هایی در چهار قالب سرمقاله، مقاله سفید، مقاله شناختی و مقاله نقد چاپ و منتشر شد.
عناوین مقالات این شماره بدین قرار است:
👇👇👇
1. تبلیغ سنتی و مجازی؛ قوت ها و ضعف ها
2. روایات زیارت امام حسین علیه السلام با پای پیاده؛ گونه شناسی و دلالت سنجی
3. ضرورت مدارا در مدیریت اسلامی و آثار اجتماعی آن با تاکید بر سیره پیامبر صلی الله علیه و آله و امام علی علیه السلام
4. تحلیل سماعی اموات با تاکید بر آیات 80 و 81 سوره نمل (با رویکرد قرآن به قرآن)
5. موانع پیشرفت مادی از دیدگاه صحیفه سجادیه
6. مقایسه چاپ آفاق از کتاب جمال الاسبوع با چاپ منشورات الرضی بر پایه مقابله
7. امکان ارتباط متقابل با نبی مکرم صلی الله علیه و آله پس از وفات ایشان
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
💻 رایانامه مجله majaleh.d.a@gmail.com
☎️ شماره تماس: 09214312651
برای دریافت مقالات این مجله در پایگاه اطلاعات کشور (مگیران) 👈 اینجا پایگاه مجلات تخصص نور (نور مگز) 👈 اینجا و پرتال جامع علوم اسلامی، 👈اینجا مراجعه کنید.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#شب_قدر
#مذاکرة_العلم
❓آیا علم آموزی در شب قدر فضیلتش بیشتر است یا عبادت؟
✍️ رضا عطائی
شب قدر بافضیلت ترین ایام سال است. قرآن کریم می فرماید: «لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ»؛ شب قدر، بهتر از هزار ماه است.
شیخ صدوق در کتاب امالي، پس از بيان نوافل شب هاى ماه رمضان و صد ركعت نماز براى هر يك از شب هاى بيست و يكم و بيست و سوم، درباره شب های قدر «مذاکرة العلم» را افضل از اعمال مستحبی ديگر می داند و مى گويد: «من أحيا هاتين الليلتين بمذاكرة العلم فهو أفضل» هر كس اين دو شب را با گفتگوى علمى احيا بدارد، بهتر است». (1)
وی این سخن را به معصوم نسبت نمی دهد بلکه این سخن، نظر شخصی شیخ صدوق است. در نتیجه هیچ روایتی نسبت به «برتری گفتگوی علم نسبت به دیگر اعمال مستحبی در شب قدر» نیست.
از سوی دیگر در روایات متعدد، معصومان علیهم السلام برای شب های ماه مبارک رمضان اعمال خاصی را بیان کرده اند.
فضیل بن یسار می گوید: «امام باقر عليه السلام در شب بیست و یکم و بیست و سوم ماه رمضان مشغول دعا مى شد و چون شب از نيمه مي گذشت نماز مي خواند». (2)
بررسى و تأمّل در این روایات به روشنی نشان می دهد که معصومان علیهم السلام سفارش ویژه ای به عبادت و ذکر در شب قدر داشتند و تاکید بر این داشتند که شب قدر به عبادت و راز و نیاز با خداوند پرداخته شود.
بنابراین برای شب قدر، ادعیه، اذکار و نماز های خاصی از سوی معصومان علیهم السلام توصیه شده است و هیچ تاکیدی بر برتری علم آموزی نسبت به این اعمال در روایات وجود ندارد.
در نتیجه نبايد در شب قدر، از بركات اُنس با خداوند و بهره بردن از تضرّع در پيشگاه او غافل شد، بلکه باید بر انجام اعمال اختصاصی شب های قدر همت گماشته شود.
البته می توان در شب های قدر علاوه بر عبادت های اختصاصی، به تأليف يا بيان معارف و علومى نیز پرداخت به عبارت دیگر هیچ منافاتی میان علم و عبادت در شب قدر نیست چنان که برخی از علما در این شب، به دعا و عبادت می پرداختند در عین حال بخشی از آن شب را به تألیف نیز اشتغال داشتند.
به عنوان نمونه علامه طباطبائی تفسیر «المیزان» را در شب 23 ماه مبارک رمضان به اتمام رساند. یا مرحوم اربلی، نگارش کتاب «كشف الغمة في معرفة الأئمة» و صاحب جواهر کتاب «جَواهرُ الکَلام فی شَرحِ شَرایعِ الاسلام» را در شب 21 به پایان رسانده اند.
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
📗 1. الأمالي، ص 649.
📗 2. الکافي (دارالکتب الإسلامية)، ج4، ص 155.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
علوم و معارف حدیث
#در_محضر_معصوم #زیارت_امام_حسینعلیهالسلام 💠 عن الامام الصادق علیهالسلام: یا سَدِیرُ، أَنْ تَزُو
📜زیارت امام حسین علیهالسلام در شب قدر
◀️عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: إِذَا کَانَ لَیْلَهُ الْقَدْرِ فِیها یُفْرَقُ کُلُّ أَمْرٍ حَکِیمٍ نَادَى مُنَادٍ تِلْکَ اللَّیْلَهَ مِنْ بُطْنَانِ الْعَرْشِ إِنَّ اللَّهَ قَدْ غَفَرَ لِمَنْ زَارَ قَبْرَ الْحُسَیْنِ ع فِی هَذِهِ اللَّیْلَهِ.
◀️امام صادق(ع) درباره زیارت امام حسین(ع) در #شب_قدر فرمود: «هنگامى که شب قدر فرا برسد؛ یعنى شبى که در آن کارهاى مصلحتآمیز عباد توزیع و تفریق مىشود، از طرف عرش منادى ندا مىکند: خداوند متعال در این شب گناهان کسى را که به زیارت قبر حضرت امام حسین علیهالسلام رفته مىآمرزد.
📗کامل الزیارات، ص ۱۸۴
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith