eitaa logo
علوم و معارف حدیث
1هزار دنبال‌کننده
626 عکس
207 ویدیو
214 فایل
امام رضا: رَحِمَ اَللَّهُ عَبْداً أَحْيَا أَمْرَنَا. رحمت خدا بر کسی که نام و یاد ما را زنده کند. کانال علوم و معارف حدیث، بستری جهت نشر معارف حدیثی اهل‌بیت علیهم‌السلام است. پاسخگویی ↙️ تبادل ️⬅️ ️ @MaarefHadithi تبلیغ ️↖
مشاهده در ایتا
دانلود
دعای عرفه.pdf
3.17M
📝متن و ترجمه دعای روز عرفه امام حسین(ع) التماس دعا🤲
امیرالمومنین علیه‌السلام عن رسول الله صلی الله علیه و آله: مَنْ كَتَبَ فَضِيلَةً مِنْ فَضَائِلِ عَلِيٍّ لَمْ تَزَلِ اَلْمَلاَئِكَةُ تَسْتَغْفِرُ لَهُ مَا بَقِيَ لِتِلْكَ اَلْكِتَابَةِ رَسْمٌ أَوْ أَثَرٌ. پیامبر اکرم ص: هر كس فضيلتى از فضايل او را ،تا آن نوشته باقى است و اثر و نشانى از آن بر جاست،فرشتگان براى او طلب آمرزش مى‌كنند.   الأمالی (للصدوق)، ج۱، ص۱۳۸. @MaarefHadith
محمدبن نَوفِل صَيرَفى گويد: «نزد هَيثَم بن حبيب صيرفى بودم كه ابوحنيفه نُعمان بن ثابت بر ما وارد شد؛ ما از اميرمؤمنان على بن ابىطالب(ع) ياد كرديم و درباره ماجراى غديرخُم سخن به ميان آمد. ابوحنيفه گفت: من به ياران خود گفته‏ ام: نزد اينان( شيعيان) به صحّت خبر ماجراى غدير اعتراف نكنيد كه شما را محكوم می كنند.» 📚شیخ مفید، الامالی، ص26. @MaarefHadith
استحباب نماز روز عید غدیر به جماعت ✍️ رضا عطائی عید غدیر از اعیاد بزرگ اسلامی است. برای این روز با عظمت، اعمال و آداب فراوانی در روایات ذکر شده است. یکی از این اعمال، نماز روز عید غدیر است. بر اساس روایات «وقت خواندن این نماز حدودا نیم ساعت قبل از ظهر است؛ به اين صورت که دو ركعت نماز اقامه می شود و در هر ركعت بعد از حمد، سوره‌هاي توحيد، قدر و آيه الكرسي 10 بار خوانده شود». (1) مرحوم شیخ مفید و ابن مشهدی می گویند: اگر یک‌بار سوره حمد و یک‌بار سوره توحید خوانده شود نیز کفایت می‌کند. (2) در طول تاریخ، فقیهان شیعه مانند: شیخ مفید، شیخ طوسی، سلار، علامه حلی و... بر این نماز اهتمام داشتند و آن را از سنت‏هاى مؤکد دانسته اند. (3) امام صادق علیه السلام فرمودند: ثواب این نماز نزد خداوند معادل یکصد هزار حج و یکصد هزار عمره است و نمازگزار چیزی از حاجتهای دنیا و آخرت را از خداوند درخواست نمی کند مگر اینکه حاجتش بر آورده می شود. (4) برخی از فقهای شیعه، فتوا به استحباب این نماز به جماعت داده اند. از عالمان معاصر می توان به دیدگاه مرحوم آیت الله بهجت در مساله «١١٣٢» و صافی گلپایگانی اشاره کرد که چنین نظری دارند. حضرت آیت الله صافی می گوید: «نماز غدير به كيفيتي كه در كتب ادعيه وارد شده است به جماعت مستحب است». از عالمان گذشته نیز شیخ مفید، ابوالصلاح حلبی، ابن زهره حلبی، مقدس اردبیلى، محقق کرکى و... چنین نظری دارند. به عنوان مثال ابوالصلاح حلبی نوشته است: از سنتهاى سفارش شده، پیروى از رسول الله صلى الله علیه وآله در روز غدیر، هجدهم ذى‏حجة، است. پیروى از پیامبر اکرم صلى الله علیه وآله با خروج از شهر و برگزار کردن نماز غدیر در نیم ساعت قبل از زوال خورشید به وسیله کسى که داراى شرایط امامت جماعت است، تحقق مى‏یابد. (5) و محقق کرکی می گوید: نماز غدیر دو رکعت است ... این نماز پس از خطبه خطیب، که فضیلت آن روز را بیان مى‏کند، پس از پایان خطبه مردم به یکدیگر دست داده، تبریک مى‏گویند. (6) مقدس اردبیلى نیز مى‏نویسد: مشهور میان اصحاب جواز خواندن نماز [عید غدیر] به جماعت است و این سخن بعید نیست؛ زیرا خواندن نمازهاى نافله به جماعت منع مطلقى ندارد که ظاهر این مورد را شامل شود و اجماعى نیز بر منع تحقق نیافته است. علاوه بر این. جماعت در نمازها، بخصوص در نماز این روز، مورد تشویق شرع قرار گرفته است. (7) البته در طول تاریخ، ظاهرا به غیر از شیخ مفید، فقهای دیگر امکان برگزاری جماعت نماز روز عید غدیر را نداشتند؛ در عصر حاضر چندین سال است که این نماز در مناطق مختلف به جماعت اقامه می شود. بر اساس روایات چنین برداشت می شود که در بین معصومان علیهم السلام نیز فقط امیرالمومنین علیه السلام این نماز را به جماعت اقامه کرده اند و شرایط برای دیگر معصومان فراهم نبوده است. ایشان در زمانى که عید غدیر و روز جمعه هم‌زمان بوده است، ظاهرا نماز جمعه نخوانده و نماز عید غدیر را به جاى آن اقامه کرده اند که خطبه نماز عید غدیر امیرالمومنین علیه السلام نیز در کتاب های حدیثی گزارش شده است. (8) ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ 📚 1. تهذیب الأحکام، ج‏3، ص 144. 2. کتاب المزار، ص90؛ المزار الکبیر، ص286. 3. المقنعة، ص204؛ المبسوط في فقه الإمامية، ج1، ص 133؛ المراسم في الفقه الامامي، ج1، ص82؛ منتهى المطلب في تحقيق المذهب‌، ج6، ص152. 4. تهذیب الأحکام، همان، ج‏3، ص143. 5. الكافي في الفقه، ج1، ص160. 6. جامع المقاصد في شرح القواعد، ج2، ص485. 7. مجمع الفائدة والبرهان في شرح إرشاد الأذهان، ج3، ص32. 8. مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، ج‏2، ص 758. @MaarefHadith
امام باقر علیه السلام فرمودند: إِنَّ إِبْلِیسَ عَدُوُّ اللَّهِ رَنَّ أَرْبَعَ رَنَّاتٍ: یَوْمَ‏ لُعِنَ‏، وَ یَوْمَ أُهْبِطَ إِلَى الْأَرْضِ، وَ یَوْمَ‏ بُعِثَ‏ النَّبِیُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ، وَ یَوْمَ الْغَدِیرِ»؛ دشمن خداوند شیطان ، چهار مرتبه ناله ای با صدای بلند و محزون زد : روزی که لعن شد ؛ روزی که به زمین آمد ؛ روز بعثت پیامبر خدا صلی الله علیه و آله ؛ روز غدیر. 📚 قرب الاسناد، ص۹، ح۳۰. @MaarefHadith
تبریک گویی خلفا اهل تسنن به امیرالمومنین در روز غدیر خم حدیث غدیر از روایاتی است که در منابع فریقین گزارش شده است. برخی از اهل سنت در مورد دلالت این حدیث بر ولایت امیرالمومنین علیه السلام اختلاف نظر با شیعیان دارند. یکی از قرائنی که می توان از آن لفظ مولی را به معنای امامت تفسیر کرد، تبریک گفتن خلفاء اهل سنت به خصوص عمر بن خطاب است. طبری می‌ نویسد: ابو بکر و عمر و عثمان و طلحه و زبیر نخستین کسانی بودند به پیامبر صلی الله علیه و آله و امام علی تبریک گفتند. .(1) اِبْن عُقْده (2) ، ابن حجر (3) و مُناوی (4) از دیگر کسانی هستند که تبریک گویی خلفا را گزارش کرده اند همچنین خطیب بغدادی، (5) حاکم حسکانی، (6) احمد بن حنبل، (7) ابن ابی شیبه، (8) قندوزی، (9) فخر رازی (10) ذهبی،(11) ابن عساکر، (12) ابن کثیر،(13) ابوبکر باقلانی، (14) محمد بن أحمد دمشقی(15) و ... نیز با عبارت های مختلف تبریک و تهنیت خلفا را در کتاب های خود بیان کرده اند. عبارت های «أمْسَيْتَ يَا ابْن أبي طَالِبٍ مَوْلَيَ كُلِّ مُؤْمِنٍ وَ مُؤْمِنَهٍ، «بَخْ بَخْ لَكَ يَا ابْن أبي طَالِب أَصْبَحْتَ مَوْلَايَ وَ مَوْلَى كُلِّ مُؤْمِنٍ ٍ وَ مُؤْمِنَة»، «هَنيئاً لَکَ يَا بْنَ أَبي طالِبٍ أَصْبَحْتَ مَوْلاى و مولی كُلِّ مُؤمِنٍ وَ مُؤمِنَةٍ» و... در این منابع به عنوان سخن عمر بن خطاب در روز غدیر بیان شده است. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ 📚 1. الغدیر، ص 271-270. 2. الولایه، ص 155. 3. الصواعق المحرقه على أهل الرفض والضلال والزندقه، ج 1، ص 110. 4. فیض القدیر شرح الجامع الصغیر، ج 6، ص 282. 5. تاریخ بغداد، ج 8، ص 248. 6. شواهد التنزیل لقواعد التفضیل، ج 1 ص 203. 7. مسند احمد، ج 4 ، ص 281. 8. مصنف ابن ابی شیبه، تحقیق، ج 7، ص 503. 9. ینابیع الموده لذوی القربى، ص 220 – 224 . 10. التفسیر الکبیر، ج 12، ص 50. 11. سیر أعلام النبلاء، ج 19 ص 328 ؛ 12. تاریخ مدینه دمشق، ج 42 ص 221 و 233. 13. البدایه والنهایه. ج 7 ص 386؛ ج 5، ص 229. 14. تمهید الأوائل وتلخیص الدلائل، ص 453. 15. جواهر المطالب فی مناقب الإمام علی (علیه السلام)، ج 1، ص 296 . @MaarefHadith
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عن موسی بن جعفر علیه السلام: ليْسَ مِنَّا مَنْ لَمْ يُحَاسِبْ نَفْسَهُ فِي كُلِّ يَوْمٍ فَإِنْ عَمِلَ حَسَناً اِسْتَزَادَ اَللَّهَ وَ إِنْ عَمِلَ سَيِّئاً اِسْتَغْفَرَ اَللَّهَ مِنْهُ وَ تَابَ إِلَيْهِ امام کاظم علیه السلام: از ما نيست كسى كه هر روز به حساب اعمال خود رسيدگى نكند تا اگر دید كار نيك كرده ، از خداوند، بيشتر بخواهد و اگر كار بد كرده ، براى آن از خداوند، آمرزش بخواهد و به درگاه او توبه كند 📗الکافي ج2 ص453 مبارک باد @MaarefHadith
❗️هم نشینی با عالم در خاکروبه عَنْ أَبِي اَلْحَسَنِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: مُحَادَثَةُ اَلْعَالِمِ عَلَى اَلْمَزَابِلِ خَيْرٌ مِنْ مُحَادَثَةِ اَلْجَاهِلِ عَلَى اَلزَّرَابِيِّ. موسي بن جعفر عليهما السلام: گفتگوي با عالم در خاكروبه بهتر از گفتگوي با جاهل است روي فرشهای فاخر است. 📗الکافي، ج۱، ص۳۹. @MaarefHadith
۲۴ ذی الحجه است. این روز از اعیاد مهجور مانده مسلمین است. این روز را باید جشن گرفت که بر حقانیت اهل بیت علیهم السلام صحه میگذارد.
پیامبر اسلام طبق ایه مباهله امام علی و حسن و حسين و فاطمه عليهم السلام را برای مباهله بردند و فرمودند اینها اهل بیت من هستند. 📚صحیح مسلم، کتاب فضائل الصحابه، ح۳۲. @MaarefHadith
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیت الله جوادی آملی: از غریب‌ترین ایام زندگی ما همین روز مباهله است، مباهله از واجبات رکنی است.
هدایت شده از علوم و معارف حدیث
آیا این روایت صحیح است که اول ماه محرم، پیراهن خونین امام حسین بر عرش آویزان می شود؟ ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ متعدد شنیده ایم که برخی از مداحان و سخنران ها، سخنی را به نقل از امام صادق علیه السلام بیان می کنند. این حدیثی که در ادامه به آن اشاره می شود، در هیچ منبع حدیثی یافت نشد بلکه ظاهرا اولین بار در کتاب «ثمرات الأعواد» جلد 1، صفحه 36 بیان شده است. نویسنده این کتاب: علي بن الحسين، الهاشمي الخطيب متوفی 1328 قمری است. وی هیچ منبع و سندی نیز برای این کتاب بیان نکرده است. در سال های بعدی نیز برخی از افراد همانند سید نورالدین جزایری در «خصائص زینبیه» این حدیث را بیان کرده اند. حدیث چنین است: قال للصادق علیه السلام: سیدی جعلت فداک! ان المیت یجلسون بالنیاحه بعد موته او قتله، و اراکم تجلسون انتم وشیعتکم من اول شهر بالمأتم و العزا للحسین علیه السلام. فقال: ما هذا… إذا هل هلال محرم نشرت الملائکه ثوب الحسین و هو مخرق من ضرب السیوف و ملطخ بالدماء فنراه نحن و شیعتنا بالبصیره و لا بالبصر فإذا تنفجر دموعنا.. ترجمه: به امام صادق علیه السلام عرض شد: آقای من به فدایتان شوم!…وقتی کسی می میرد یا کشته می شود جلسه نوحه ای برای او می گیرند، و من مشاهده می کنم که شما و شیعیانتان از اول ماه محرم اقامه ی جلسه عزا می کنید. حضرت فرمودند: این چه حرفی است! هنگامی که هلال ماه محرم دمیده می شود ملائکه پیراهن امام حسین را آویزان می کنند در حالیکه پاره پاره شده از ضربه های شمشیر و آغشته به خون است؛ ما و شیعیانمان این پیراهن را با چشم دل (و نه با چشم ظاهری) می بینیم پس اشک های ما سرازیر می شود. @MaarefHadith
فضل پور شاذان می گوید: از امام على بن موسى الرضا علیه‌السلام شنیدم که مى‌گفتند: زمانی که خداوند به جناب ابراهیم علیه‌السلام دستور داد به‌جای فرزندش اسماعیل، گوسفند را ذبح کند، ابراهیم آرزو ‌کرد که ای‌کاش اسماعیل را به دست خود براى خدا قربانى مى‌کرد و در عوض گوسفند را نمى‌کشت تا مستحق بزرگ‌ترین درجه‌هاى پاداش‌گیرندگان شود. خداى بزرگ به او وحى کرد: اى ابراهیم بهترین مخلوق نزد تو کیست‌؟ گفت: خدایا، مخلوقى نیافریدى که نزد من از حبیبت، محمد صلی الله علیه و آله گرامى‌تر باشد. سپس پرسید: تو خود را بیشتر دوست دارى یا او را؟ گفت او را و نیز فرزند او را از فرزند خود، بیشتر دوست دارم. سپس به ابراهیم فرمود: کشته شدن فرزند وى به ستم به دست دشمنانش بیشتر دل تو را مى‌سوزاند یا کشته شدن فرزندت اسماعیل به دست خودت در راه بندگى من‌؟ عرض کرد: اینکه فرزند او به دست دشمنانش کششته شود بیشتر دل مرا مى‌سوزاند. خداوند فرمود: اى ابراهیم، گروهى مى‌پندارند که از پیروان محمدند اما فرزندش حسین را به ستم چون گوسفند سر می‌برند و به همین خاطر مستحق عذاب مى‌گردند. ابراهیم از این گفتار ناله کرد و دلش سوخت و بسیار گریست. سپس خداوند متعال فرمود: اى ابراهیم دل‌سوزی وگریه تو بر حسین را فداى سوختن دل تو بر فرزندت اسماعیل گرداندم اگر او را به دست خویش سر مى‌بریدى. به همین علت بالاترین درجات پاداش‌گیرندگان را براى تو قرار دادم. [امام رضا علیه‌السلام فرمودند:] و این است مقصود از آیه شریفه که خدا می‌فرماید: «فَدَیْناهُ بِذِبْحٍ عَظِیمٍ». 📚الخصال، ج 1، ص 58. @MaarefHadith
حکم پیاده روی برای زیارت اماکن مقدسه.pdf
445.4K
✅ حکم فقهی پیاده روی برای زیارت قبور اولیای الهی و اماکن مقدس ✍️ مهدی درگاهی 🔖 در روایات فضیلت پیاده روی برای زیارت امام علی و امام حسین علیهما السلام منعکس شده است و فقهای شیعه با تکیه بر این روایات به استحباب آن حکم کرده اند، اما استحباب آن برای قبور سایر معصومان علیهم السلام، امامزادگان و اماکن مقدس در فقه به صراحت بیان نشده است. مقاله حاضر با هدف شناخت حدود و ثغور ادله و تبیین حکم پیاده روی برای زیارت قبور اولیاء الهی و اماکن مقدس به نگارش در آمده است. @MaarefHadith
📖 واقعه عاشورا در منابع کهن ✍ به کوشش جمعی از پژوهشگران ▫️ متن کامل شش منبع مهم و جامع با ترجمه • تاریخ طبری، • ارشاد مفید، • فتوح ابن اعثم، • لهوف سید بن طاووس، • امالی صدوق، • مقاتل الطالبیین ابوالفرج. 🔸 ماجرای عاشورا در کتاب های فراوان آمده است اما آنچه در شش منبع آمده، به دلیل قدمت، اعتبار نسبی، جامعیت و نیز پیوستگی روایت، از گذشته تا امروز، به گستردگی مورد استناد قرار گرفته اند. @MaarefHadith
🔵حسن و حسین علیهما السلام بهترین راه تقرب الی الله امیرالمؤمنین علیه السلام پس از بازگشت از وصیتنامه‌ی مالی خودش () را نوشت و اموال خود را به صورت مساوی بین فرزندان خود تقسیم کرد. حضرت تصریح کرد که سهم همه فرزندان مساوی است اما فرزندان فاطمه ( و بن علی) را به سرپرستی این اموال منصوب کرد و در وصیتنامه تصریح کرد که به چهار دلیل را به سرپرستی اموال خود منصوب می‌کنند: 1️⃣برای خوشنودی خدا (إبتغاء وجه الله) 2️⃣برای تقرب به پیامبر خدا (قربةً الی رسول الله) 3️⃣بزرگداشت حرمت رسول الله (تکریماَ لِحُرمتِه) 4️⃣رعایت احترام خویشاوندی با پیامبر (تشریفاً لوُصلتِه) ↩️در اینجا باید توجه کرد که علی علیه السلام بر اساس آیه خود پیامبر (نفس پیامبر) است و برای «نفس پیامبر» تقرّب به «پیامبر» قابل تصور نیست مگر اینکه وسیله مقرّب کننده، «حسن و حسین» باشد. یعنی حسن و حسین چنان ظرفیتی در تقرب انسانها به رسول الله دارند که حتی «خود پیامبر» را هم می‌توانند به «پیامبر» نزدیک کنند.
عَنِ اَلسَّكُونِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: أَطْرِفُوا أَهَالِيَكُمْ‏ فِي كُلِّ جُمُعَةٍ بِشَيْ‏ءٍ مِنَ الْفَاكِهَةِ أَوِ اللَّحْمِ حَتَّى يَفْرَحُوا بِالْجُمُعَةِ. از امام صادق، از رسول خدا (صلوات‌الله‌علیهما) نقل شده است: خانواده‌هایتان را در تمام روز‌های جمعه، با مقداری میوه یا گوشت شگفت‌زده کنید تا در روز جمعه شادمان باشند. 📚الكافي، ج‏۶، ص۲۹۹. @MaarefHadith
رسم است هر که داغ جوان دید، دوستان رأفت برند حالت آن داغدیده را یک دوست زیر بازوی او گیرد از وفا وان یک ز چهره پاک کند اشک دیده را آن دیگری بر او بفشاند گلاب قند تا تقویت شود دل محنت کشیده را یک چند دعوتش به گل و بوستان کنند تا برکنندش از دل، خار خلیده را القصه هرکس به طریقی ز روی مهر تسکین دهد مصیبت بر وی رسیده را آیا که داد تسلیت خاطر حسین چون دید نعش اکبر در خون تپیده را؟ آیا که غم‌گساری و اندُه‌بری نمود لیلای داغدیدۀ محنت‌کشیده را بعد از پسر دل پدر آماج تیغ شد آتش زدند لانۀ مرغ پریده را @MaarefHadith
گزارش جراحات امام حسین علیه السلام.pdf
573.9K
📝 مقاله «گزارش رویدادهای مرتبط با جراحات امام حسین علیه السلام در روز عاشورا» ✍️ سید حسن فاطمی (موحد) محمد حسین فیض اخلاقی چکیده: شاید کمتر رویدادی را بتوان یافت که مانند «واقعه عاشورا» بر جریان تاریخِ پیش و پس از خود، اثری این چنین گذاشته باشد. در روز عاشورا، مصائبی به صورت مستقیم بر امام حسین علیه السلام وارد شد و مصیبت هایی نیز به اطرافیان ایشان رسید. نگاشته کنونی زخم هایی را که بر خود امام علیه السلام وارد شد، از منابع متقدّم یا کتاب هایی که از آن منابع بهره گرفته اند، بررسی می کند. همچنین در این نوشتار، قاتل امام حسین علیه السلام و نیز حملاتی که پس از شهادت ایشان به آن بزرگوار شده به بحث گذاشته می شود. مناجات های حضرت اباعبدالله علیه السلام پس از هر جراحت نیز، نقل می گردد. گردآوری همه اقوال به صورت خلاصه و بررسی مختصر آن از ویژگی های این مقاله است. نوشتار حاضر، دستیابی به گزارش این رویدادها را آسان کرده و مستندات آن را به روشنی نقل می کند. این نگاشته در شش گفتار، به جراحات و صدمات رسیده به امام حسین علیه السلام، تعداد ضربات واردشده بر ایشان، مناجات های امام علیه السلام پس از جراحت، قاتلان آن حضرت، سارقان اموال ایشان و دواندن اسب بر بدن مطهّرشان، می پردازد. @MaarefHadith
امام صادق علیه‌السلام فرمودند: الشِّیعَهُ ثَلَاثٌ مُحِبٌّ وَادٌّ فَهُوَ مِنَّا وَ مُتَزَیِّنٌ بِنَا وَ نَحْنُ زَیْنٌ لِمَنْ تَزَیَّنَ بِنَا وَ مُسْتَأْکِلٌ بِنَا النَّاسَ وَ مَنِ اسْتَأْکَلَ بِنَا افْتَقَرَ. شیعه سه گروه‌اند، دوست صمیمى که او از ماست و کسى که خود را با محبت ما آراسته است و ما موجب زینت اوییم و کسى که به نام ما مى‏خواهد از مردم نان بخورد و هر کس چنین کند فقیر و نیازمند مى‏شود. 📚 الخصال، ج‏1، ص 103، ح 61. @MaarefHadith
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: سَیَأْتِی زَمَانٌ عَلَى أُمَّتِی یَفِرُّونَ مِنَ الْعُلَمَاءِ کَمَا یَفِرُّ الْغَنَمُ عَنِ الذِّئْبِ فَإِذَا کَانَ کَذَلِکَ ابْتَلَاهُمُ اللَّهُ تَعَالَى بِثَلَاثَهِ أَشْیَاءَ الْأَوَّلُ یَرْفَعُ الْبَرَکَهَ مِنْ أَمْوَالِهِم‏. روزگاری بر امت من خواهد آمد که از علماء فرار می‌کنند همان‌گونه که گوسفند از گرگ فرار می‌کند. وقتی چنین شد، خداوند آن‌ها را به سه چیز مبتلا می‌کند که اولین آن این است که برکت از اموال آن‌ها می‌رود. 📚 جامع الأخبار (للشعیری) ص 130. @MaarefHadith
شیخ طوسی در کتاب مصباح المتهجد می گوید اگر ترس از آن داری که برای نماز شب بیدار نشوید هنگام خوابیدن این آیه شریفه را قرائت کنید: قُلْ إِنَّما أَنَا بَشَرٌ مِثْلُكُمْ يُوحى‏ إِلَيَّ أَنَّما إِلهُكُمْ إِلهٌ واحِدٌ فَمَنْ كانَ يَرْجُوا لِقاءَ رَبِّهِ فَلْيَعْمَلْ عَمَلًا صالِحاً وَ لا يُشْرِكْ بِعِبادَةِ رَبِّهِ أَحَداً. سپس این دعا را بخوانید: اللَّهُمَّ لَا تُنْسِنِي ذِكْرَكَ وَ لَا تُؤْمِنِّي مَكْرَكَ وَ لَا تَجْعَلْنِي مِنَ الْغَافِلِينَ وَ أَنْبِهْنِي لِأَحَبِّ السَّاعَاتِ إِلَيْكَ أَدْعُوكَ فِيهَا فَتَسْتَجِيبَ لِي وَ أَسْأَلُكَ فَتُعْطِيَنِي وَ أَسْتَغْفِرُكَ فَتَغْفِرَ لِي إِنَّهُ لَا يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلَّا أَنْتَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ. همچنین از امام کاظم علیه السلام نقل می کند که این دعا قرائت شود اللَّهُمَّ لَا تُؤْمِنِّي مَكْرَكَ وَ لَا تُنْسِنِي ذِكْرَكَ وَ لَا تُوَلِّ عَنِّي وَجْهَكَ وَ لَا تَهْتِكْ عَنِّي سِتْرَكَ وَ لَا تَأْخُذْنِي «469» عَلَى تَمَرُّدِي وَ لَا تَجْعَلْنِي مِنَ الْغَافِلِينَ وَ أَيْقِظْنِي مِنْ رَقْدَتِي وَ سَهِّلْ لِيَ الْقِيَامَ فِي هَذِهِ اللَّيْلَةِ فِي أَحَبِّ الْأَوْقَاتِ إِلَيْكَ وَ ارْزُقْنِي فِيهَا «470» الصَّلَاةَ وَ الشُّكْرَ وَ الدُّعَاءَ حَتَّى أَسْأَلَكَ فَتُعْطِيَنِي وَ أَدْعُوكَ فَتَسْتَجِيبَ لِي وَ أَسْتَغْفِرُكَ فَتَغْفِرَ لِي إِنَّكَ أَنْتَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ. 📚 مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، ج‏1، ص: 123 @MaarefHadith
بسم الله الرحمن الرحیم ✅ نقل مضمون، متفاوت با نقل معنا ✍ محمد مهدی احسانی فر نقل الفاظ احادیث معصومان علیهم السلام، ضرورتی عقلی است؛ اما در شرایطی و با لحاظ قیودی، نقل معنای آن مجاز است. نقل معنا به معنی رساندن منظور، مراد و مقصود معصوم با الفاظی دیگر است. گاهی برداشتی از یک حدیث، به عنوان نقل معنا، عرضه می شود. این برداشت می تواند شرحی مضاف از یک حدیث باشد، یا تقریری جدید از آن یا نگاهی قلبی و عرفانی به آن، یا نوعی تداعی معانی. فارغ از اینکه پیمودن هر یک از این راهها برای برداشت از حدیث، علمی است یا نه، این کار، متفاوت با نقل معناست. در مسامحه گرانه ترین تعبیر، میتوان این کار را نقل مضمون حدیث دانست. برخی از متونی که در دست مردم است و یا مفاهیمی که در ذهن داشته و از آن متاثر می شوند، از قبیل مضامین و یا برداشتهایی آزاد از حدیث است. این برداشتها ممکن است درست یا نادرست باشد و یا نیازمند اصلاح. این برداشتها، با جست و جوی لفظی در نرم افزارها یافت نمی شوند؛ حتی مراجعه دستی به کتابهای حدیثی نمی تواند راهگشای یافتن متون عربی معادل برای این مفاهیم و برداشتها باشد. راهِ یافتن این متون آن است که پژوهشگر بتواند حدیث یا گروهی از احادیث را که برای تولید این مفهوم یا برداشت از آن استفاده شده، حدس بزند و سپس با یافتن و برقراری ارتباط میان آن احادیث و این متن، به ریشه آن دست یابد. گاهی پس از دستیابی به این احادیث، روشن میشود که فاصله این برداشت با اصل و ریشه، بسیار زیاد است و اساسا این مفهوم قابل انتساب به معصوم نیست و گاهی معلوم میشود که نقل مضمونی درست بوده است. برای حدس زدن و تقریب آن به واقع، نیاز به پیشینه مطالعاتی گسترده احادیث است و یا مراجعه به ابوابی که با مفهوم مورد نظر ارتباط موضوعی دارند. والحمد لله رب العالمین @MaarefHadith