#ازدواج
✅ ازدواج با کسی که هم عقیده نیستی
📝 یکی از ملاکهای ازدواج کفو بودن زوجین است. ایمان و اسلام باعث میشود که مرد و زن در زمینه اعتقادی با یکدیگر کفو باشند، پس اسلام و ایمان باعث همطراز شدن زوجین میشود.
در روایت ذکر شده؛ امام صادق(ع) از زراره درباره وضعیت تأهلش میپرسد و میفرماید: «ای زراره! آیا متأهلی یا مجرّد؟» گفت: مجرّدم. آنحضرت فرمود: «چه باعث شده است که ازدواج نکنی؟» گفت: آنکه را میخواهم نمییابم و نمیدانم آیا ازدواج با دیگران جایز است یا نه؟ امام(ع) فرمود: «چگونه صبر میکنی با آنکه تو جوان هستی؟» گفت: کنیزی میخرم. فرمود: «از کجا پاکدامنی و اعتقاد نیک کنیزان را میدانی؟» گفت: کنیز را اگر نخواسته باشم و مطابق میل و اعتقادم نباشد؛ میفروشم ... آنحضرت فرمود: «میتوانی با کسانی [از زنان آزاد] ازدواج کنی که همعقیدهات نبوده اما ناصبی هم نیست، همانا پیامبر خدا(ص)، دخترانش را به ابوالعاص بن ربیع و عثمان بن عفان داد، همانطور که خودش نیز با عائشه و حفصه ازدواج کرد...».(1)
همانطور که در این روایت امام(ع) توضیح دادهاند، جوانان مؤمن (دختر یا پسر) اگر همسری که در امور اعتقادی همطرازشان باشد دست نیافتند، میتوانند با کسانی ازدواج کنند که با آنان از جهت اعتقادی کاملاً همطراز نیستند.
📗إختیار معرفة الرجال(رجال الکشی)، ص 141 – 142،
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
⁉️ آیا پیامبر اسلام(ص) از نژاد ایرانی بود؟!
🔖 با توجه به نکات زیر، میتوان به پاسخ رسید:
1. بر اساس منابع جغرافیایی، به منطقه خاصی از سرزمین فعلی عراق و یا به کل آن سرزمین، «بابل» میگفتند.[1] بعدها به مجموعه سرزمینهای عراق، فارس، جبال(مناطق کوهستانی شمال عراق)، خراسان و ...، «ایران شهر» گفته میشد.[2] یاقوت حموی ذیل نام «ایران» میگوید که مقصود از ایران شهر، همان ایران است.[3]
2. حضرت ابراهیم(ع) اهل سرزمین «بابِل» بود[4] و زبان گفتوگوی دوره حضرتشان در منطقه «بابل» زبان عربی نبود و بر همین اساس، نمیتوان ایشان را از نژاد اصیل عرب دانست.
3. هنگامی که ابراهیم(ع) به فرمان خدا، همسر و فرزندش را در بیابان حجاز رها کرد، اسماعیل(ع) در کنار طایفه «جُرهُم» در اطراف مکه ساکن شد و با آنان ارتباط خویشی برقرار کرد.[5]
4. در راستای بند قبلی، اعراب قبل از اسلام را به دو دسته تقسیم میکردند:
الف. قحطانیان؛ فرزندان «یَعرُب بن قَحطان» که «عرب عاربه»و یا (نژاد اصیل عرب) نامیده میشدند.[6]
ب. عدنانیان؛ فرزندان «اسماعیل بن ابراهیم(ع)» که نتیجه ازدواج حضرتشان با طایفه جرهم بوده[7] و طوایف فراوانی از آنان پدید آمد که معروفترین آنها همان «قریش» است که پیامبر گرامی اسلام(ص) نیز از آن قبیله بوده است. به آنها «عرب مستعربه» گفته میشد. [8] آنان از نژاد عرب اصیل نبوده، بلکه بعدها به دلیل همجواری با اعراب با این زبان گفتوگو میکردند.
5. عرب بودن به دو معنا است: الف. با زبان عربی گفتوگو کردن؛ ب. نژاد عربی داشتن.
با توجه به مطالب فوق باید گفت:
پیامبر اکرم(ص) از این جهت که به زبان عربی، سخن میگفت، عرب به شمار میآمد، ولی چون نسل ایشان به پیامبری غیر عربی میرسید که در منطقه »بابل» زندگی میکرد،و بعدها بخشی از «ایران» شد، با اندکی تسامح میتوان پیامبر اسلام(ص) را دارای نژاد ایرانی دانست.
📚 پی نوشت ها
[1]. مؤلف مجهول، حدود العالم من المشرق الى المغرب، ص 160، قاهره، الدار الثقافیه للنشر، 1423ق؛ قزوینى، زکریا بن محمد بن محمود، آثار البلاد و اخبار العباد، ص 363، تهران، امیر کبیر، چاپ اول، 1373ش؛ حافظ ابرو، شهاب الدین عبد الله خوافى، جفرافیاى حافظ ابرو، ج 2، ص 74، تهران، میراث مکتوب، چاپ اول، 1375ش.
[2]. یاقوت حموى، بغدادى، معجم البلدان، ج 1، ص 289، بیروت، دار صادر، چاپ دوم، 1995م؛ بغدادى، صفى الدین عبد المؤمن بن عبد الحق، مراصد الاطلاع على اسماء الامکنة و البقاع، ج 1، ص 136، بیروت، دار الجیل، چاپ اول، 1412ق؛ البکرى، ابو عبید، المسالک و الممالک، ج 1، ص 496، بیجا، دار الغرب الاسلامى، 1992م.
[3]. معجم البلدان، ج 1، ص 289.
[4]. ابن کثیر دمشقی، اسماعیل بن عمر، البدایة و النهایة، ج 1، ص 140، بیروت، دارالفکر، 1407ق.
[5]. ر. ک: قمى، على بن ابراهیم، تفسیر القمی، ج 1، ص 61، قم، دار الکتاب، چاپ سوم، 1404ق؛ البدایة و النهایة، ج 1، ص 193 و ج 2، ص 184؛ المقدسى، مطهر بن طاهر، البدء و التاریخ، ج 3، ص 60، بور سعید، مکتبة الثقافة الدینیة، بیتا.
[6]. خیر الدین زِرِکلى، محمود بن محمد، الأعلام (قاموس تراجم لأشهر الرجال و النساء من العرب و المستعربین و المستشرقین)، ج 8، ص 192، بیروت، دار العلم للملایین، چاپ هشتم، 1989م.
[7]. الأعلام، ج 1، ص 307 و ج 3، ص 28؛ البدایة و النهایة، ج 1، ص 121.
[8]. البدایة و النهایة، ج 1، ص 121؛ ابن خلدون، عبدالرحمن بن محمد، دیوان المبتدأ و الخبر فى تاریخ العرب و البربر و من عاصرهم من ذوى الشأن الأکبر(تاریخ ابن خلدون)، ج 2، ص 18، بیروت، دار الفکر، چاپ دوم، 1408ق.
برگرفته از سایت اسلام کوئیست
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
توضیحات یکی از مخاطبان کانال (حجتالاسلام والمسلمین حامد منتظری مقدم) در مورد این مطلب👆👆
سلام عليکم
بر اساس منابع تاريخ اسلام و انساب و نيز روايتي از شخص رسول خدا (ص) حضرت، خود را از عدنان دانسته و عدناني ها عرب بوده اند.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیت الله العظمی جوادی آملی: «اگر به این انقلاب آسیبی برسد، تمام لعن گذشتگان از انبیاء و اولیاء دامن گیرمان می شود.»
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#ترس_از_بی_خوابی
محمد بن مسلم از امام باقر علیه السلام و آن حضرت از امیرالمؤمنین علیه السلام)نقل نموده که کسی که از شب می ترسد و زنی که از درد دچار بی خوابی شده است، از این تعویذ استفاده نماید:
«فَضَرَبْنا عَلَى آذانِهِمْ فِي الْكَهْفِ سِنِينَ عَدَداً ثُمَّ بَعَثْناهُمْ لِنَعْلَمَ أَيُّ الْحِزْبَيْنِ أَحْصى لِما لَبِثُوا أَمَداً»
📚 طبّ الأئمة (عليهم السلام)، ص 36.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
دانشگاه قرآن و حدیث و انجمن حدیث حوزه برگزار می کند.
سلسله نشست های علمی سیره شناسی نبوی
به مناسبت میلاد پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و امام جعفر صادق علیه السلام و هفته وحدت، مهرماه ۱۴۰۱
1) مبانی سیره نبوی: حجت الاسلام و المسلمین دکتر عبدالهادی مسعودی،
یکشنبه ۱۷/ مهر/۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۳۰ تا ۱۲
۲) قواعد سیره پژوهی: حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید محمد کاظم طباطبایی،
سه شنبه 19/مهر/1401 ساعت ۱۰:۳۰ تا ۱۲
۳) اصول حاکم بر سبک زندگی پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله: حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمد غلامعلی،
پنج شنبه ۲۱/ مهر/۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۳۰ تا ۱۲
مکان: قم، سالن جلسات موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث
لینک برخط حضور:
https://vc1.qhu.ac.ir/neshasteelmee
🔴 آقای ضرغامی گفته که مردم اگر نخوان امر به معروف بشن کیو باید ببینند؟!
ای کاش آقای ضرغامی این حدیث را با دقت می خواند و بعد می فهمید که
#راه_برخورد_با_افراط_تفریط_نیست
امام باقر (ع) فرمود: «خداوند به حضرت شعیب پیامبر فرمود: صد هزار نفر از قوم تو را عذاب خواهم نمود، چهل هزار نفر از بدها و شصت هزار نفر از خوبان. حضرت شعیب عرض کرد: خدایا! عذاب بدها معلوم است اما خوبان را چرا عذاب خواهی کرد؟ خداوند به او وحی نمود: چون آنها با گناهکاران سازش کردند و به خاطر خشم و غضب من، به گناهکاران خشم نکردند.»
این هم متن اصلی حدیث:
👇👇
أَوْحَى اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَى شُعَيْبٍ النَّبِيِّ ص أَنِّي مُعَذِّبٌ مِنْ قَوْمِكَ مِائَةَ أَلْفٍ أَرْبَعِينَ أَلْفاً مِنْ شِرَارِهِمْ وَ سِتِّينَ أَلْفاً مِنْ خِيَارِهِمْ فَقَالَ ع يَا رَبِّ هَؤُلَاءِ الْأَشْرَارُ فَمَا بَالُ الْأَخْيَارِ فَأَوْحَى اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَيْهِ دَاهَنُوا أَهْلَ الْمَعَاصِي وَ لَمْ يَغْضَبُوا لِغَضَبِي.
📚 الكافي (ط - الإسلامية)، ج5، ص: 56
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
ویژگی وتحلیل آشوبهای1401وراهکارحل مشکل.pdf
443.1K
✅ ویژگی و تحلیل آشوب های 1401 و راهکار حل مشکل
✍️ محمد مهدی احسانی فر
#آشوب_1401
‼️ با فروکش کردن آشوب 1401، نباید سخن از «جمع شدن» و «پیروزی» گفت؛ بلکه باید به فکر «حلّ مشکل» بود که انقلاب اسلامی با فکر و تدبیر و تلاش چند صدساله به وجود آمده و نباید آن را به راحتی از دست داد.
🔖 یادداشت جامع و خواندنی در ارائه ویژگی های آشوب 1401 و ارائه راهکار برای جلوگیری از چنین اتفاق ها
این یاداشت👆👆 شامل سه بخش است:
1️⃣ ویژگی های آشوب 1401
2️⃣ ارائه تحلیل کوتاه از برخی جوانب آن
3️⃣ ارائه راهکاری ترکیبی
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
قال رسول الله صلی الله علیه و آله:
خَیرُ الأصحابِ مَن قَلَّ شِقاقُهُ و کَثُرَ وِفاقُهُ.
بهترین یاران کسی است که ناسازگاری اش اندک باشد و سازگاری اش بسیار.
📚 تنبیه الخواطر، ج 2، ص 123
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#آغوش_جاهلیت
#تکرار_تاریخ
مشرکان قریش در جنگ احد زنانی را با خود آورده بودند که دف می زدند و می خواندند:
إِنْ تُقْبِلُوا نُعَانِق (اگر پیش بتازید شما را در آغوش می کشیم)...
شوق آغوش باز، سبب شد کفار، حمزه سید الشهدا را به مسلخ شهادت ببردند و بدن او را مُثله کنند.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
✅ گریه هایی به رنگ و بوی پشکل شتر جنگ جمل
✍️......ر.ع
یکی از “بازی“گران زن مدعی شده من مادر همه شما هستم!! (یعنی ام الایرانی)😳
چندین ماه پس از خلافت امیرالمومنین علیه السلام، گروهی که احساس کردند آلاف و الوفشان (علوف) قرار است کم شود به رهبری همسر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله (ام المومنین) و دنیاطلبانی همچون طلحه و زبیر بر علیه امام عادل بپا خواستند.
بهانه این جنگ، خونخواهی عثمان بود و شاید در آینده خونخواهی دخترکی به نام مهسا امینی از پیروان همان خلیفه!
فرقی نمی کند این خونخواهی حقیقت داشته باشد یا نه!! قرار است برخی از نمایندگان مجلس، مسئولین و سلبریتی ها فوری بگویند نظام مقصر است، حتی اگر ببینند علی علیه السلام در دفاع از نکشتن خلیفه تمام قد بایستد.
سپاه طلحه و زبیر در حالی آماده جنگ شد که عایشه، همسر پیامبر، بر شتری سوار شده و پیشاپیش صفوف سربازان پیش میرفت.
هزینه جنگ جمل از سوی یعلی بن امیة و عبدالله بن عامر تامین شد و شاید در آینده توسط دلارهایی به رنگ صهیونیست، سعودی، آمریکا و انگلیس تامین شود.
اصحاب جمل با سپاهی ۹۰۰ نفری از مردم مدینه و مکه، به سوی بصره حرکت کردند و سپاه آنها به تدریج به حدود سه هزار نفر (یا سی هزار) رسید. ادامه این جمعیت در 1401 قرار بود با گروهک منافقین، کومله، سازمان جاسوسی بهاییت، وابستگان رژیم منحوس پهلوی و از سلطنتطلبان، اراذل و اوباش، صهیونیست و سعودی کامل شود.
عدهای، از هر دو طرف کناره گرفتند؛ از جمله اَحْنَف بن قیس و عده ای هم سکوت کردند همچون احمدی نژاد و حسن روحانی.
امام علیه السلام تمایلی به جنگ ندارد و در نامه ای به طلحه و زبیر از بی گناهی خویش در قتل عثمان، حقانیت نداشتن طلحه و زبیر در خونخواهی عثمان، و اقدام نادرست طلحه و زبیر در نقض دستور قرآن (بیرون آوردن همسر پیامبر(ص) از خانه و قرارگاه خود) سخن گفت.
جنگ آغاز شد، محمد بن جریر طبری مورخ و مفسر مشهور اهل سنت در تاریخش (ج4،ص522) می نویسد: افرادی که در جنگ جمل اطراف شتر عایشه بودند، مدفوع این شتر را برمیداشتند و بو میکردند و میگفتند: مدفوع شتر مادر ما، بوی مشک و عنبر میدهد!!
گریه های این پیر زن بازیگر که بیشتر عمرش را در حال بازی کردن بوده (و اکنون خود را مادر همه معرفی میکند) ظاهرا برای جملیان 1401 بوی پشکل شتر جنگ جمل را می دهد. کار او بازی است اما این بازی بسیار متعفن و منفور بود، اما همچنان برای برخی بوی خوبی می داد.
اگر شتر پِی شود بوی تعفن همه جا را فرا خواهد گرفت. شتر که پِی شود دلارها و اقامت هم از بین خواهد رفت.
امام، پس از آن، سلاح ، اسب و استر فراریان از میدان را تقسیم کرد، مگر قرار است ضرر و زیان اغتشاشگران را نظام اسلامی بدهد؟!
طلحه باشی یا زبیر، کریمی باشی یا مدیری، کیانیان یا احسان کرمی، هیچ فرقی ندارد، عاقبت خوبی نخواهی داشت وقتی از میدان فرار کنی هم توسط مروان (هم رزم خودت) زخمی و یا کشته خواهی شد.
پ.ن: البته گریه های این "بازی"گر به اندازه پشکل شتر جملیان طرفدار جذب نکرد.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
راهکار وحدت امّت همراه با ویژگی هدایت، در نگاه قرآن و سنّت.pdf
468.8K
🔴 راهکار وحدت امّت همراه با ویژگی هدایت، در نگاه قرآن و سنّت
✍️ حسین احسانی فر
#هفته_وحدت
📝 قرآن کریم، مسلمانان را به وحدت دعوت کرده است. پیامبر صلی الله علیه و آله، پیشبینی کرده بودند که پس از ایشان، بین امّت، اختلافهایی ایجاد شود. ازاینرو قرآن کریم و پیامبر صلی الله علیه و آله، راهکار حفظ وحدت و رهایی از اختلاف را بیان فرمودند.
ریشههای اختلاف، راهکارهای سیاسی و اجتماعی و فرهنگی رفع اختلاف، اشتراکات امّت اسلامی، وحدت در دفاع از مشترکات و موضوعاتی از این دست، شاکله نگاشتههای پیشینی را میسازد.
نگاشتۀ کنونی وحدت را به دو گونه «همراه با هدایت» و «بدون هدایت» تقسیم کرده است. آنگاه راهکار وحدت همراه با ویژگی هدایت را تبیین میکند.
در این مقاله ابتدا پیشبینی قرآن کریم و پیامبرص درباره اختلاف میان امّت، مطرح شده، سپس انگیزهها و ویژگیهای اختلافافکنان بر اساس نصوص، ذکر میشود. بخش سوم به تبیین چاره کتاب و سنّت برای رهایی از اختلاف، اختصاص دارد.
#هفته_وحدت
#ما_متحدیم
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴حدود 11 روز پیش برخی از اساتید دانشگاه تهران دور هم جمع شدند و در مورد اتفاقات دانشگاه صنعتی شریف و... گفتگو کردند.
نکته جالب این است که اکثر این ها همچون آقای عاملی، حدادعادل، ظریف، طیب نیا، آقای فرجی دانا، خانم جنیدی و... از مسئولین فرهنگی، سیاسی و اقتصادی بوده و هستند.
انتقاد های آن ها انسان را یاد واقعه حَکَمیّت بعد از جنگ صفین می اندازد.
جنگ صفین در سال ۳۷ق بین امام علی علیه السلام و معاویه اتفاق افتاد. بعد از آن که برخی از خواص سپاه امیرالمومنین(ع)، مذاکره و حکمیت را به امیرالمومنین(ع) تحمیل کردند و بدینوسیله جنگ صفین را در مقابل سپاه معاویه از پیروزی به شکست تبدیل کردند، انگشت اتهام را به سوی امیرالمومنین(ع) بردند و از او درخواست توبه نمودند.
پ.ن: در این پست، مقایسه بین شخصیت این بزرگواران با خوارج نشده است بلکه این افراد به جای این که پاسخگوی اشتباهات خود باشند در نقش نظریه پرداز و منتقد و روشنفکر نشستند!
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#آخرالزمان
مُسْلِم ثَّقَفِي می گوید به امام باقر علیه السلام یا ابن رسول الله، قائم شما چه زمانی خروج مىکند؟
حضرت فرمودند:
آنگاه که مردان به زنان تشبّه کنند و زنان به مردان، و مردان به مردان اکتفا کنند و زنان به زنان ... و شهادتهاى دروغ پذیرفته و گواهان عادل مردود شود و مردم خونریزى و ارتکاب زنا و رباخوارى را سبک شمارند و از اشرار به خاطر زبانشان پرهیز کنند.
متن عربی حدیث👇👇
إِذَا تَشَبَّهَ الرِّجَالُ بِالنِّسَاءِ وَ النِّسَاءُ بِالرِّجَالِ وَ اکْتَفَى الرِّجَالُ بِالرِّجَالِ وَ النِّسَاءُ بِالنِّسَاءِ وَ رَکِبَ ذَوَاتُ الْفُرُوجِ السُّرُوجَ وَ قُبِلَتْ شَهَادَاتُ الزُّورِ وَ رُدَّتْ شَهَادَاتُ الْعُدُولِ وَ اسْتَخَفَّ النَّاسُ بِالدِّمَاءِ وَ ارْتِکَابِ الزِّنَاءِ وَ أُکِلَ الرِّبَا وَ اتُّقِیَ الْأَشْرَارُ مَخَافَةَ أَلْسِنَتِهِمْ.
📚کمال الدین و تمام النعمة، ج1، ص 331
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
وحدت و انسجام اسلامی از دیدگاه قرآن و نهج البلاغه.pdf
303K
#وحدت_اسلامی
✅ وحدت و انسجام اسلامی از دیدگاه قرآن و نهج البلاغه
✍️ سید حنان رضوی
مقاله حاضر انواع وحدت را از دیدگاه قرآن و نهج البلاغه بررسی شده است. در حوزه اسلامی، به مبانی و محورهای وحدت اشاره شده است که نمونه هایی از آن را می توان توحید، اسلام، قرآن، پیامبر اکرم، دوستی اهل بیت، برادری اسلامی، قبله مسلمین و مراسم عبادی حج معرفی کرد.
هم چنین، راه کارهای عملی ایجاد وحدت اسلامی مانند: تحکیم مشترکات، تحمّل عقاید متقابل، انتقاد بدون اهانت، ارتباط علمی دانشمندان اسلامی، اجتناب از تعصب، فرهنگ سازی وحدت اسلامی، خیرخواهی متقابل از دیدگاه قرآن و نهج البلاغه، به طور مختصر بررسی گردیده است.
آثار وحدت اسلامی، از قبیل: امنیّت، عزّت و اقتدار دینی، عزّت و اقتدار ملّی، رشد جامعة اسلامی، و افزایش نعمت های الهی، از دیدگاه قرآن و نهج البلاغه از دیگر مطالب بررسی شده در این مقاله می باشد.
برای مطالعه لینک مستیقیم 👈به اینجا مراجعه کنید.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#در_محضر_معصوم
وَ قَالَ [امیرالمومنین] عليهالسلام: وَ أُتِيَ بِجَانٍ وَ مَعَهُ غَوْغَاءُ فَقَالَ لاَ مَرْحَباً بِوُجُوهٍ لاَ تُرَى إِلاَّ عِنْدَ كُلِّ سَوْأَةٍ.
جنايتكارى را بخدمتش آوردند. و عدهاى اوباش (اغتشاشگر) همراه او بودند، فرمود: درود بر شما نباشد اى كسانى كه چهرههاى شما جز بهنگام بديها ديده نمىشود.
📗نهجالبلاغه، حکمت ۲۰۰.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#امربه_معروف_و_نهی_ازمنکر
در روز جمعهای حضرت علی(ع) خطبه بلیغی بیان فرمود. در پایان این خطبه فرمود: ای مردم هشت مصیبت بزرگ وجود دارد که باید از آنها به خدا پناه برد: از عالم گمراه، عابد خسته، مؤمن گمراه، امانتدار خائن، ثروتمند ورشکسته، عزیز خوار شده، و فقیری که بیمار شده است. در این هنگام مردی برخاست و گفت: راست میگویی. ای امیرالمؤمنین، تو قبلهی ما هستی هنگامی که به بیراهه میرویم و نور هستی آن زمان که در تاریکی قرار میگیریم. ولی از تو دربارهی این سخن خدا میپرسم که فرمود: «مرا بخوانید تا خواسته شما را برآورده سازم» چه شده است که ما خدا را میخوانیم، ولی جواب داده نمیشود؟! حضرت فرمود: همانا قلبهای شما با هشت خصلت خیانت کرد:
1️⃣ شما خدا را شناختید، ولی حقش را همانگونه که واجب کرده است، ادا نکردید؛ از اینرو این شناخت برای شما سودی نداشت.
2️⃣ شما به فرستادهی خدا ایمان آوردید، ولی به روش و سیرهی وی عامل نبودید و شریعت وی را از بین بردید. پس فایدهی ایمان شما چیست؟!
3️⃣ شما قرآن را خواندید، ولی آنرا به کار نبستید. گفتید چشم اطاعت میکنیم، ولی مخالفت کردید.
4️⃣ گفتید از آتش جهنم میترسید، ولی هر لحظه با انجام گناهان به آن نزدیک شدید. پس ترس شما کجا است؟!
5️⃣ گفتید مشتاق بهشت هستید و حال آنکه هر لحظه کاری میکنید که شما را از آن دور میکند. پس اشتیاق شما کجا است؟!
6️⃣ از نعمتهای الهی بهرهمند میشوید، ولی شکر آنها را به جای نمیآورید.
7️⃣خداوند به شما فرمان داد با شیطان دشمنی کنید و فرمود: «همانا شیطان دشمن شما است پس او را دشمن خود بدانید»، ولی شما بدون مخالفت با او دوستی کردید.
8️⃣ تنها عیوب مردم را میبینید و از عیبهای خویش غافل هستید. شما در حالی که خود به سرزنش کردن سزاوارترید، دیگران را ملامت میکنید.
با این اوصاف کدام دعای شما مستجاب شود؟! شما درها و راههای دعا را به روی خود بستهاید. از خدا پروا داشته باشید و کارهایتان را درست کنید و باطن خویش را خالص سازید و امر به معروف و نهی از منکر کنید تا خداوند دعاهای شما را اجابت کند»
📚 مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، ج 5، ص 268 – 269.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
برادر غرق خونه
برادر نیمه جونه...
#شهید_آرمان_علی_وردی
#معرفی_پایگاههای_پژوهشی_مقالات_و_کتاب ...
۱. قائمیه ghbook.ir
بیش از 15 هزار جلد کتاب با دسته بندی موضوعی و به 8 فرمت جهانی وورد پی دی اف اندروید ای او اس و ... قرار داده است که بسیار سایت مفید و پر کاربردی می باشد.
۲. المکتبه الشیعه http://www.shiaonlinelibrary.com
این سایت همان مکتبه اهل بیت نسخه 1 است که کتابهای آن را در بخش الکتب می شود یافت.
۳. پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران Lib.ir
۴. گنج ؛ پایگاه اطلاعات علمی ایران https://ganj.irandoc.ac.ir
۵. کتابخانه دیجیتال نور http://www.noorlib.ir/view/fa/default
مرکز نور کتابهای موجود در نرم افزار های خود را در سایت عرضه کرده و قابلیت دانلود 30 صفحه از کتاب را دارد شرط استفاده از این سایت عضویت و پرداخت هزینه می باشد
۶. کتابخانه مدرسه فقاهت http://lib.eshia.ir
کتابخانه مدرسه فقاهت در موضوعات مختلف تاریخی، علوم قرآنی تفسیر علوم حدیث و فقه کتابها را رایگان با قابلیت جست و جو در متن و کپی به کاربران ارائه میدهد
۷. التفسیر http://www.altafsir.com/
این سایت کتابهای تفسیری و تجوید و ... را به زبان عربی ارائه می دهد.
۸. مکتبه الوقفیه http://waqfeya.com
از بهترین سایتهای کتابخانه ای به زبان عربی که در موضوعات مختلف کتابهای مرجع بسیاری را دارد
۹. المکتبه الشامله shamela.ws
۱۰. کتابخانه دیجیتالی دفتر تبلیغات قم http://dl.islamicdoc.com/faces/home.jspx
زیر نظر دفتر تبلیغات قم می باشد تعداد زیادی منابع را ارائه می دهد
۱۱. کتابخانه کتاب پدیا ( کتابهای تخصصی عربی) http://www.ketabpedia.com
۱۳. کتابخانه دیجیتالی تبیان https://library.tebyan.net
۱۳.کتابخانه یعسوب الدین http://www.yasoob.com
بیش از 3 هزار منبع از شیعه و سنی در موضوعات مختلف
۱۴. دایره المعارف بزرگ اسلامی https://www.cgie.org.ir
۱۵. دانشنامه جهان اسلام http://rch.ac.ir/home
۱۶. پایگاه مقالات علوم قرآن و حدیث https://maarefnet.ir
۱۷. جامع علوم و معارف قرآن ، مقالات قرآنی https://quran.isca.ac.ir/fa/article/Index
۱۸. پژوهشکده باقر العلوم علیه السلام http://www.pajoohe.com/fa
۱۹. سایت پارس قرآن http://www.parsquran.com
۲۰. اندیشه قم http://www.andisheqom.com
۲۱. قرآن اِستادیز http://www.quranstudies.ir
۲۲. اهل بیت http://www.ahlolbait.com
۲۳. پایگاه اطلاع رسانی اسلامی پارسا http://islamicdatabank.com
۲۴. حدیث نت http://www.hadith.net
۲۵. شهر حدیث http://hadithcity.com
۲۶. جست و جوگر حدیثی میزان http://mizan.hadith.net
اگر به دنبال یافتن حدیثی در موضوع خاص یا از معصوم خاص باشید این سایت کمک خوبی برای یافتن حدیث می باشد.
۲۷. پرسمان http://www.porseman.org
۲۸. مرکز ملی پاسخ گویی به سوالات دینی http://www.pasokhgoo.ir
۲۹. پایگاه پاسخگویی به شبهات http://x-shobhe.com
۳۰. تبیان http://www.tbyane.net
۳۱. تنزیل http://tanzil.net/#19:1
۳۲. شیعه سرچ http://www.shiasearch.com/fa/%D9%81%D8%A7%D8%B1%D8%B3%DB%8C.html
۳۳. امام علی imamalin.net
۳۴. الشیعه http://farsi.al-shia.org
۳۵. مرکز اطلاع رسانی غدیر http://www.ghadeer.org/Home
۳۶.الجامعه الاسلامیه http://www.uofislam.net/uofislam
۳۷. دانشنامه اسلامی http://wiki.ahlolbait.com/%D8%B5%D9%81%D8%AD%D9%87%D9%94_%D8%A7%D8%B5%D9%84%DB%8C
۳۸. ویکی فقه http://fa.news.wikifeqh.ir/wiki/index.php
۳۹. ویکی شیعه http://fa.wikishia.net/view/%D8%B5%D9%81%D8%AD%D9%87%D9%94_%D8%A7%D8%B5%D9%84%DB%8C
۴۰. اسلام کوئست http://www.islamquest.net/fa
۴۱. اسلام پدیا http://islampedia.ir/fa
۴۲. پایگاه مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی https://www.sid.ir/fa/journal
۴۳. بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی http://iranemoaser.ir
۴۴. پایگاه تخصصی نهج البلاغه http://www.balaghah.net
۴۵. واژه یاب https://www.vajehyab.com
۴۶. آبادیس https://dictionary.abadis.ir
علاوه بر لغتنامه های فارسی لغت و متون انگلیسی و سایر زبان ها را نیز ترجمه می کند
۴۷. گوگل ترنسلیت https://translate.google.com
۴۸. اصطلاح نامه علوم اسلامی https://thesaurus.isca.ac.ir
۴۹. پژوهه ؛ بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی http://pajoohe.ir
۵۰. پرتال جامع علوم انسانی ensani.ir
۵۱. حوزه نت hawzah.net
۵۲. مقالات https://www.magiran.com
۵۳. پایگاه مجلات تخصصی https://www.noormags.ir
54. پیشخوان برخط اجرای نرم افزارهای نور https://abrenoor.ir
55. پایگاه مطالعات انقلاب اسلامی http://negaresh57.whc.ir
@myganj
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
السلام علیک یا بنت رسول الله (ص)
«یَا فَاطِمَةُ اشْفَعِی لِی فِی الْجَنَّةِ»
@MaarefHadith
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
✅ تفاوت های «توسعه کوثری» با «توسعه تکاثری» از منظر اسلام
#کار_در_اسلام
🔖 سخنان حضرت آیت الله جوادی آملی در موضوع اهمیت کار در اسلام.
📝 متأسفانه ما همین که افراد کار دارند و مجموعه ای از افراد را اجیر کردیم، می گوییم اشتغال ایجاد شده است!
ما نمی توانیم هر کاری بکنیم تا روزی به دست بیاوریم، چون مالک آبروی خویش نیستیم. در حفظ آبرو، ما امین الله هستیم.
همین که چهار نفر جوان را به مغازهای بردیم و آنها را مزدور کردیم، نباید بگوییم آنها اشتغال پیدا کردند. زیرا این اشتغال با کراهت همراه است، نه با کرامت.
متن این سخنان را در 👈اینجا (آدرس سایت) مطالعه کنید.
@MaarefHadith
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
✅ دانلود مجموعۀ ۱۱ جلدی اسناد لانه جاسوسی
🔴 پیرو تاکید رهبر معظم انقلاب در دیدار روز ۱۲ آبان سال ۹۵ و دیدار ۱۱ آبان ۱۴۰۱ با دانشآموزان و دانشجویان بر مطالعه درسآموز اسناد لانه جاسوسی آمریکا
🔰دانلود رایگان همه این اسناد از لینکهای زیر امکان پذیر است:
1️⃣ | جلد اول:
basij.aut.ac.ir/usemb/farsi/1.pdf
2️⃣ | جلد دوم:
basij.aut.ac.ir/usemb/farsi/2.pdf
3️⃣ | جلد سوم:
basij.aut.ac.ir/usemb/farsi/3.pdf
4️⃣ | جلد چهارم:
basij.aut.ac.ir/usemb/farsi/4.pdf
5️⃣ | جلد پنجم:
basij.aut.ac.ir/usemb/farsi/5.pdf
6️⃣ | جلد ششم:
basij.aut.ac.ir/usemb/farsi/6.pdf
7️⃣ | جلد هفتم:
basij.aut.ac.ir/usemb/farsi/7.pdf
8️⃣ | جلد هشتم:
basij.aut.ac.ir/usemb/farsi/8.pdf
9️⃣ | جلد نهم:
basij.aut.ac.ir/usemb/farsi/9.pdf
0️⃣1️⃣ | جلد دهم:
basij.aut.ac.ir/usemb/farsi/10.pdf
1️⃣1️⃣ | جلد یازدهم:
basij.aut.ac.ir/usemb/farsi/11.pdf
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
نقش علمای شیعه در علم تخریج.pdf
578.2K
✅ نقش علمای شیعه در علم تخریج
✍️ عباس محمودی
🔖 تخریج یعنی خارج کردن متن ها، موضوعات، محتواها، منابع و طرق متعدد حدیث از مصادر آن. این موضوع، ابتدا زیرمجموعه قواعد الحدیث یا درایه الحدیث بوده و اکنون، دانشی مستقل محسوب می شود. اهل سنّت در روشمندسازی این دانش، فعالیت هایی انجام داده اند. عالمان شیعه گرچه در مباحث نظری تخریج اثری تألیف ننموده اند، به شیوه های مختلف به تخریج احادیث پرداخته اند. در این نوشتار، نقش موثر عالمان شیعه در توسعه و برجسته سازی فایده های دانش تخریج تبیین شده است. فایده این پژوهش، علاوه بر تبیین جایگاه تخریج، شناسایی گونه ها و طرق تخریج حدیث است. این نوشتار توانسته با مطالعه و تحقیق آثار حدیثی شیعه، علاوه بر رد شبهه اختصاصی بودنِ دانش تخریج به اهل سنت، نقش مؤثر شیعه در توسعه این دانش را نشان داده و ضمن شناسایی گونه های مختلف تخریج به تحلیل و بررسی آن بپردازد.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith