eitaa logo
علوم و معارف حدیث
1هزار دنبال‌کننده
622 عکس
201 ویدیو
213 فایل
امام رضا: رَحِمَ اَللَّهُ عَبْداً أَحْيَا أَمْرَنَا. رحمت خدا بر کسی که نام و یاد ما را زنده کند. کانال علوم و معارف حدیث، بستری جهت نشر معارف حدیثی اهل‌بیت علیهم‌السلام است. پاسخگویی ↙️ تبادل ️⬅️ ️ @MaarefHadithi تبلیغ ️↖
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ عبدالرزاق الصنعانی شخصیته و تراثه العلمی ✍️ پديدآورنده : سید حمیدرضا محمودزاده حسینی محمد جعفر محمودتبار 🔖 کتابی است در شرح حال عبد الرزاق صنعانی (۱۲۶ ـ ۲۱۱ق) و معرفی تفصیلی کتاب المصنف. عبدالرزاق صنعانی ـ صاحب المصنف ـ از محدثان برجسته ای است که خدمات ارزنده ای در حفظ و نشر احادیث اهل بیت(ع) دارد. وی افتخار معاصرت با امام صادق(ع) و امامان بعدی تا امام جواد(ع) را دارد. برخی وی را در زمره ی اهل سنت به شمار می آورند اما این کتاب با ذکر قرائن و شواهد، تشیع او را نشان داده است و نیز اقوال صاحب نظران شیعه و سنی را در مورد تشیع او، نقل کرده است؛ شخصیت هایی چون: آیت الله خویی، شرف الدین، آقابزرگ تهرانی، شیخ عباس قمی، ذهبی، ابن اثیر و... مطالب کتاب در دو فصل سامان یافته است. فصل اول با بیان ولادت و درگذشت عبدالرزاق، زندگی، آثار علمی، دلایل تشیع او، اشاره به روایاتش در فضایل اهل بیت(ع) و امور اعتقادی، مثالب برخی صحابه، به شرح حال او پرداخته است. نویسندگان در فصل دوم، از جهات مختلف به معرفی کتاب المصنف پرداخته اند. به این منظور از نسخه های خطی، اساتید عبدالرزاق و شاگردانش (با توجه به المصنف) و ابواب کتاب و احادیث ائمه(ع) در این اثر، سخن به میان آمده است. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ برگرفته از سایت حدیث نت @MaarefHadith
نشست علمی «عصری‌سازی سیره پیامبر(ص)؛ چیستی و چرایی» 🎙حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدکاظم طباطبایی 🔻عصری‌سازی باید همراه با روش و تحلیل درست و استخراج معیارها باشد..... 🔻مهمترین کار در عصری‌سازی آن است که بتوانیم رفتار حضرات را دقیقا بررسی و تحلیل کنیم و معیارهای حاکم بر رفتار حضرات را استخراج کنیم. در این بین گفتار معصومین(ع) و عرضه بر قرآن خیلی مفید خواهد بود و با این روش تا حد زیادی استخراج این معیارها برای ما ممکن است و وقتی معیار روشن باشد می‌توان رفتارهای امروزی را بر آن رفتارها منطبق کنیم... ادامه👈http://hadith.net/post/74548/ @MaarefHadith
اعتبارسنجی روایات تفسیری فریقین دربارۀ ایمان ابوطالب.pdf
657.8K
✅ اعتبارسنجی روایات تفسیری فریقین دربارۀ ایمان ابوطالب ✍️ سید مهدی احمدی نیک- محمد امامی 📝 یکی از راه‌های شناخت درست تاریخ اسلام و نیز شخصیت‌های تأثیرگذار صدر اسلام، واکاوی روایات واردشده دربارۀ آنهاست. جناب ابوطالب یکی از شخصیت‌های این دوره بوده که روایات متعدد دربارۀ او گزارش شده است. دربارۀ ایشان دو دیدگاه متفاوت مطرح شده: گروهی با استناد به برخی از روایات در مورد سه آیه از قرآن کریم، چنین پنداشته‌اند که وی بدون ایمان از دنیا رفته است. گروهی دیگر بر این باورند که این روایات، نمی‌تواند شاهد قابل اعتمادی بر این پندار باشد. اکنون مسئله مطرح دربارۀ ایشان این است که آیا ایشان به پیامبر اسلامa ایمان آورد و با ایمان از دنیا رفت؟ مقاله پیش رو با استفاده از منابع کتابخانه‌ای و به شیوۀ توصیفی ـ تحلیلی به بررسی این روایات پرداخته و با بیان اشکالات اساسی و بنیادین آنها، از قبیل ضعف سندی، دلالی، تعارض با روایات دیگر، ناسازگاری با مفاد و سیاق آیات و... بی‌اعتباری آنها را اثبات نموده و با استناد به روایات متواتر، اتفاق اهل‌بیتb، اجماع امامیه، اشعار صریح ابوطالب و درنظرگرفتن معیار تشخیص حق، ایمان وی را از مسلّمات تاریخ اسلام و غیر قابل تردید دانسته است. 🖌همچنین متن کامل مقاله را در 👈اینجا بخوانید. @MaarefHadith
ابو حمزه می گويد: از حضرت باقر عليه السلام اجازه خواستم که خدمتش بروم، آن حضرت بيرون آمد و لبانش به هَم می خورد، به او عرض كردم (كه آنچه مي فرمودى چه بود؟) فرمود: آن را متوجه شدى؟ عرض كردم: آرى فدايت شوم. فرمود: همانا به خدا سوگند من به كلامى تكلم كردم كه هيچ كس بدان لب نگشايد جز اينكه خداوند از كار دنيا و آخرت آنچه كه او را اندوهگين ساخته، کفایت کند عرضكردم: مرا از آن آگاه فرما، فرمود: آرى هر گه بگويد هنگامى كه از خانه‏اش بيرون آيد: بِسْمِ اللَّهِ حَسْبِيَ اللَّهُ تَوَكَّلْتُ عَلَى اللَّهِ اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ خَيْرَ أُمُورِي كُلِّهَا وَ أَعُوذُ بِكَ مِنْ خِزْيِ الدُّنْيَا وَ عَذَابِ الْآخِرَة خداوند او را از كارهاى دنيا و آخرتش که او را اندوهگين کند، كفايت كند 📚 الکافی، (ط-اسلامیه) ، ج ‏2، ص 541 @MaarefHadith
📣 شماره 15 فصلنامه «دانش ها و آموزه های قرآن و حدیث» منتشر شده است. ✅ از مزیتهای بی نظیر مجله انتشار نگاشته ها در 28 قالب متنوع است. ❓ توضیح این قالب ها در شماره یکم و ششم مجله منتشر گردیده است. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ ◀️ در شماره 15 نگاشته هایی در چهار قالب سرمقاله، مقاله سفید، مقاله شناختی و مقالۀ گزارش پروژه چاپ و منتشر شد. عناوین مقالات این شماره بدین قرار است: 👇👇👇 1. شرایط کامیابی جهاد تبیین 2. تحلیل روایات «شهود معصومان وفات‌یافته، در خواب» 3. الگوی تربیتی قرآن کریم در مواجهه با مخالفان و دشمنان (مطالعه موردی آیه 108 سوره انعام) 4. بازخوانی راهکارهای تربیتی در بهبود روابط اجتماعی با تکیه بر قرآن و احادیث 5. جلوه های کار و فواید آن در سیره و سخن پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله 6. دفاع از قرآن کریم و اعجاز آن در سخنان امام حسن عسکری 7. گونه‌شناسی آسیب‌های یافت‌شده در مقابله با محوریت کتاب‌های الاصول الستّة عشر، مصباح الشریعة، جمال الاسبوع و فلاح السائل 8. مقالۀ گزارش پروژه (گزارشی از نشست کتاب «تحوّل گفتمان در گزارش واقعه کربلا» روش‌شناسی و نتایج) ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ 💻 رایانامه مجله majaleh.d.a@gmail.com ☎️ شماره تماس: 09214312651 سامانه مجله: http://majaleh-a.ir/ برای دریافت مقالات این مجله افزون بر سامانۀ اختصاصی می توانید به پایگاه اطّلاعات نشریات کشور (مگیران)، پایگاه مجلّات تخصّصی نور (نورمگز) و پرتال جامع علوم انسانی نیز مراجعه کنید. @MaarefHadith
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️ جوان‌ها را دریابید 🎥 استاد نجم الدین طبسی ♨️ حکایت تلخ غفلت حوزه نجف و به خاک و خون کشیده‌شدن طلاب نجف! 〰〰〰〰〰〰 برگرفته از کانال تنبیه الامه @MaarefHadith
کتاب «مطلع انوار» دست نوشته های علامه سید محمد حسین حسینی طهرانی(ره) است که به صورت موضوعی با مقدمه و تعلیقات فرزند ایشان منتشر می شود. خاطرات جالبی است و ارزش خواندن دارد. در این جا (آدرس سایت) می توانید به صورت رایگان تمام جلد های این کتاب را دانلود و یا مطالعه کنید. @MaarefHadith
✅ ازدواج با کسی که هم عقیده نیستی 📝 یکی از ملاک‌ها­ی ازدواج کفو بودن زوجین است. ایمان و اسلام باعث می‌شود که مرد و زن در زمینه اعتقادی با یکدیگر کفو باشند، پس اسلام و ایمان باعث هم‌طراز شدن زوجین می‌شود. در روایت ذکر شده؛ امام صادق(ع) از زراره درباره وضعیت تأهلش می‌پرسد و می‌فرماید: «ای زراره! آیا متأهلی یا مجرّد؟» گفت: مجرّدم. آن‌حضرت فرمود: «چه باعث شده است که ازدواج نکنی؟» گفت: آن‌که را می‌خواهم نمی‌یابم و نمی‌دانم آیا ازدواج با دیگران جایز است یا نه؟ امام(ع) فرمود: «چگونه صبر می‌کنی با آن‌که تو جوان هستی؟» گفت: کنیزی می‌خرم. فرمود: «از کجا پاک‌دامنی و اعتقاد نیک کنیزان را می‌دانی؟» گفت: کنیز را اگر نخواسته باشم و مطابق میل و اعتقادم نباشد؛ می‌فروشم ... آن‌حضرت فرمود: «می‌توانی با کسانی [از زنان آزاد] ازدواج کنی که هم‌عقیده‌ات نبوده اما ناصبی هم نیست، همانا پیامبر خدا(ص)، دخترانش را به ابوالعاص بن ربیع و عثمان بن عفان داد، همان‌طور که خودش نیز با عائشه و حفصه ازدواج کرد...».(1) همان‌طور که در این روایت امام(ع) توضیح داده‌اند، جوانان مؤمن (دختر یا پسر) اگر همسری که در امور اعتقادی هم‌طرازشان باشد دست نیافتند، می‌توانند با کسانی ازدواج کنند که با آنان از جهت اعتقادی کاملاً هم‌طراز نیستند. 📗إختیار معرفة الرجال(رجال الکشی)، ص 141 – 142، @MaarefHadith
⁉️ آیا پیامبر اسلام(ص) از نژاد ایرانی بود؟! 🔖 با توجه به نکات زیر، می‌توان به پاسخ رسید: 1. بر اساس منابع جغرافیایی، به منطقه خاصی از سرزمین فعلی عراق و یا به کل آن سرزمین، «بابل» می‌گفتند.[1] بعدها به مجموعه سرزمین‌های عراق، فارس، جبال(مناطق کوهستانی شمال عراق)، خراسان و ...، «ایران شهر» گفته می‌شد.[2] یاقوت حموی ذیل نام «ایران» می‌گوید که مقصود از ایران شهر، همان ایران است.[3] 2. حضرت ابراهیم(ع) اهل سرزمین «بابِل» بود[4] و زبان گفت‌وگوی دوره حضرتشان در منطقه «بابل» زبان عربی نبود و بر همین اساس، نمی‌توان ایشان را از نژاد اصیل عرب دانست. 3. هنگامی که ابراهیم(ع) به فرمان خدا، همسر و فرزندش را در بیابان حجاز رها کرد، اسماعیل(ع) در کنار طایفه «جُرهُم» در اطراف مکه ساکن شد و با آنان ارتباط خویشی برقرار کرد.[5] 4. در راستای بند قبلی، اعراب قبل از اسلام را به دو دسته تقسیم می‌کردند: الف. قحطانیان؛ فرزندان «یَعرُب بن قَحطان» که «عرب عاربه»و یا (نژاد اصیل عرب) نامیده می‌شدند.[6] ب. عدنانیان؛ فرزندان «اسماعیل بن ابراهیم(ع)» که نتیجه ازدواج حضرتشان با طایفه جرهم بوده[7] و طوایف فراوانی از آنان پدید آمد که معروف‌ترین آنها همان «قریش» است که پیامبر گرامی اسلام(ص) نیز از آن قبیله بوده است. به آنها «عرب مستعربه» گفته می‌شد. [8] آنان از نژاد عرب اصیل نبوده، بلکه بعدها به دلیل همجواری با اعراب با این زبان گفت‌وگو می‌کردند. 5. عرب بودن به دو معنا است: الف. با زبان عربی گفت‌وگو کردن؛ ب. نژاد عربی داشتن. با توجه به مطالب فوق باید گفت: پیامبر اکرم(ص) از این جهت که به زبان عربی، سخن می‌گفت، عرب به شمار می‌آمد، ولی چون نسل ایشان به پیامبری غیر عربی می‌رسید که در منطقه‌ »بابل» زندگی می‌کرد،و بعدها بخشی از «ایران» شد، با اندکی تسامح می‌توان پیامبر اسلام(ص) را دارای نژاد ایرانی دانست. 📚 پی نوشت ها [1]. مؤلف مجهول، حدود العالم من المشرق الى المغرب، ص 160، قاهره، الدار الثقافیه للنشر، 1423ق؛ قزوینى، زکریا بن محمد بن محمود، آثار البلاد و اخبار العباد، ص 363، تهران، امیر کبیر، چاپ اول، 1373ش؛ حافظ ابرو، شهاب الدین عبد الله خوافى، جفرافیاى حافظ ابرو، ج ‏2، ص 74، تهران، میراث مکتوب، چاپ اول، 1375ش. [2]. یاقوت حموى، بغدادى، معجم البلدان، ج ‏1، ص 289، بیروت، دار صادر، چاپ دوم، 1995م؛ بغدادى، صفى الدین عبد المؤمن بن عبد الحق، مراصد الاطلاع على اسماء الامکنة و البقاع، ج ‏1، ص 136، بیروت، دار الجیل، چاپ اول، 1412ق؛ البکرى، ابو عبید، المسالک و الممالک، ج ‏1، ص 496، بی‌جا، دار الغرب الاسلامى، 1992م. [3]. معجم البلدان، ج ‏1، ص 289. [4]. ابن کثیر دمشقی‏، اسماعیل بن عمر، البدایة و النهایة، ج 1، ص 140، بیروت، دارالفکر، 1407ق. [5]. ر. ک: قمى، على بن ابراهیم، تفسیر القمی، ج ‏1، ص 61، قم، دار الکتاب، چاپ سوم، 1404ق؛ البدایة و النهایة، ج ‏1، ص 193 و ج 2، ص 184؛ المقدسى، مطهر بن طاهر، البدء و التاریخ، ج 3، ص 60، بور سعید، مکتبة الثقافة الدینیة، بی‌تا. [6]. خیر الدین زِرِکلى، محمود بن محمد، الأعلام (قاموس تراجم لأشهر الرجال و النساء من العرب و المستعربین و المستشرقین)، ج ‏8، ص 192، بیروت، دار العلم للملایین، چاپ هشتم، 1989م. [7]. الأعلام، ج ‏1، ص 307 و ج 3، ص 28؛ البدایة و النهایة، ج ‏1، ص 121. [8]. البدایة و النهایة، ج ‏1، ص 121؛ ابن خلدون، عبدالرحمن بن محمد، دیوان المبتدأ و الخبر فى تاریخ العرب و البربر و من عاصرهم من ذوى الشأن الأکبر(تاریخ ابن خلدون)، ج ‏2، ص 18، بیروت، دار الفکر، چاپ دوم، 1408ق. برگرفته از سایت اسلام کوئیست @MaarefHadith
توضیحات یکی از مخاطبان کانال (حجت‌الاسلام والمسلمین حامد منتظری مقدم) در مورد این مطلب👆👆 سلام عليکم بر اساس منابع تاريخ اسلام و انساب و نيز روايتي از شخص رسول خدا (ص) حضرت، خود را از عدنان دانسته و عدناني ها عرب بوده اند. @MaarefHadith
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیت الله العظمی جوادی آملی: «اگر به این انقلاب آسیبی برسد، تمام لعن گذشتگان از انبیاء و اولیاء دامن گیرمان می شود.» @MaarefHadith
محمد بن مسلم از امام باقر علیه السلام و آن حضرت از امیرالمؤمنین علیه السلام)نقل نموده که کسی که از شب می ترسد و زنی که از درد دچار بی خوابی شده است، از این تعویذ استفاده نماید: «فَضَرَبْنا عَلَى آذانِهِمْ فِي الْكَهْفِ سِنِينَ عَدَداً ثُمَّ بَعَثْناهُمْ لِنَعْلَمَ أَيُّ الْحِزْبَيْنِ أَحْصى‏ لِما لَبِثُوا أَمَداً» 📚 طبّ الأئمة (عليهم السلام)‏، ص 36. @MaarefHadith
دانشگاه قرآن و حدیث و انجمن حدیث حوزه برگزار می کند. سلسله نشست های علمی سیره شناسی نبوی به مناسبت میلاد پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و امام جعفر صادق علیه السلام و هفته وحدت، مهرماه ۱۴۰۱ 1) مبانی سیره نبوی: حجت الاسلام و المسلمین دکتر عبدالهادی مسعودی، یکشنبه ۱۷/ مهر/۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۳۰ تا ۱۲ ۲) قواعد سیره پژوهی: حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید محمد کاظم طباطبایی، سه شنبه 19/مهر/1401 ساعت ۱۰:۳۰ تا ۱۲ ۳) اصول حاکم بر سبک زندگی پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله: حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمد غلامعلی، پنج شنبه ۲۱/ مهر/۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۳۰ تا ۱۲ مکان: قم، سالن جلسات موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث لینک برخط حضور: https://vc1.qhu.ac.ir/neshasteelmee
🔴 آقای ضرغامی گفته که مردم اگر نخوان امر به معروف بشن کیو باید ببینند؟! ای کاش آقای ضرغامی این حدیث را با دقت می خواند و بعد می فهمید که امام باقر (ع) فرمود: «خداوند به حضرت شعیب پیامبر فرمود: صد هزار نفر از قوم تو را عذاب خواهم نمود، چهل هزار نفر از بدها و شصت هزار نفر از خوبان. حضرت شعیب عرض کرد: خدایا! عذاب بدها معلوم است اما خوبان را چرا عذاب خواهی کرد؟ خداوند به او وحی نمود: چون آنها با گناهکاران سازش کردند و به خاطر خشم و غضب من، به گناهکاران خشم نکردند.» این هم متن اصلی حدیث: 👇👇 أَوْحَى اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَى شُعَيْبٍ النَّبِيِّ ص أَنِّي مُعَذِّبٌ مِنْ قَوْمِكَ مِائَةَ أَلْفٍ أَرْبَعِينَ أَلْفاً مِنْ شِرَارِهِمْ وَ سِتِّينَ أَلْفاً مِنْ خِيَارِهِمْ فَقَالَ ع يَا رَبِّ هَؤُلَاءِ الْأَشْرَارُ فَمَا بَالُ الْأَخْيَارِ فَأَوْحَى اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَيْهِ دَاهَنُوا أَهْلَ الْمَعَاصِي وَ لَمْ يَغْضَبُوا لِغَضَبِي. 📚 الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏5، ص: 56 @MaarefHadith
ویژگی وتحلیل آشوبهای1401وراهکارحل مشکل.pdf
443.1K
ویژگی و تحلیل آشوب های 1401 و راهکار حل مشکل ✍️ محمد مهدی احسانی فر ‼️ با فروکش کردن آشوب 1401، نباید سخن از «جمع شدن» و «پیروزی» گفت؛ بلکه باید به فکر «حلّ مشکل» بود که انقلاب اسلامی با فکر و تدبیر و تلاش چند صدساله به وجود آمده و نباید آن را به راحتی از دست داد. 🔖 یادداشت جامع و خواندنی در ارائه ویژگی های آشوب 1401 و ارائه راهکار برای جلوگیری از چنین اتفاق ها این یاداشت👆👆 شامل سه بخش است: 1️⃣ ویژگی های آشوب 1401 2️⃣ ارائه تحلیل کوتاه از برخی جوانب آن 3️⃣ ارائه راهکاری ترکیبی @MaarefHadith
قال رسول الله صلی الله علیه و آله: خَیرُ الأصحابِ مَن قَلَّ شِقاقُهُ و کَثُرَ وِفاقُهُ. بهترین یاران کسی است که ناسازگاری اش اندک باشد و سازگاری اش بسیار. 📚 تنبیه الخواطر، ج 2، ص 123 @MaarefHadith
مشرکان قریش در جنگ احد زنانی را با خود آورده بودند که دف می زدند و می خواندند: إِنْ تُقْبِلُوا نُعَانِق‏ (اگر پیش بتازید شما را در آغوش می کشیم)... شوق آغوش باز، سبب شد کفار، حمزه سید الشهدا را به مسلخ شهادت ببردند و بدن او را مُثله کنند. @MaarefHadith
✅ گریه هایی به رنگ و بوی پشکل شتر جنگ جمل ✍️......ر.ع یکی از “بازی“گران زن مدعی شده من مادر همه شما هستم!! (یعنی ام الایرانی)😳 چندین ماه پس از خلافت امیرالمومنین علیه السلام، گروهی که احساس کردند آلاف و الوفشان (علوف) قرار است کم شود به رهبری همسر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله (ام المومنین) و دنیاطلبانی همچون طلحه و زبیر بر علیه امام عادل بپا خواستند. بهانه این جنگ، خونخواهی عثمان بود و شاید در آینده خونخواهی دخترکی به نام مهسا امینی از پیروان همان خلیفه! فرقی نمی کند این خونخواهی حقیقت داشته باشد یا نه!! قرار است برخی از نمایندگان مجلس، مسئولین و سلبریتی ها فوری بگویند نظام مقصر است، حتی اگر ببینند علی علیه السلام در دفاع از نکشتن خلیفه تمام قد بایستد. سپاه طلحه و زبیر در حالی آماده جنگ شد که عایشه، همسر پیامبر، بر شتری سوار شده و پیشاپیش صفوف سربازان پیش می‌رفت. هزینه جنگ جمل از سوی یعلی بن امیة و عبدالله بن عامر تامین شد و شاید در آینده توسط دلارهایی به رنگ صهیونیست، سعودی، آمریکا و انگلیس تامین شود. اصحاب جمل با سپاهی ۹۰۰ نفری از مردم مدینه و مکه، به سوی بصره حرکت کردند و سپاه آنها به تدریج به حدود سه هزار نفر (یا سی هزار) رسید. ادامه این جمعیت در 1401 قرار بود با گروهک منافقین، کومله، سازمان جاسوسی بهاییت، وابستگان رژیم منحوس پهلوی و از سلطنت‌طلبان، اراذل و اوباش، صهیونیست و سعودی کامل شود. عده‌ای، از هر دو طرف کناره گرفتند؛ از جمله اَحْنَف بن قیس و عده ای هم سکوت کردند همچون احمدی نژاد و حسن روحانی. امام علیه السلام تمایلی به جنگ ندارد و در نامه ای به طلحه و زبیر از بی ‌گناهی خویش در قتل عثمان، حقانیت نداشتن طلحه و زبیر در خون‌خواهی عثمان‌، و اقدام نادرست طلحه و زبیر در نقض دستور قرآن (بیرون آوردن همسر پیامبر(ص) از خانه و قرارگاه خود) سخن گفت‌. جنگ آغاز شد، محمد بن جریر طبری مورخ و مفسر مشهور اهل سنت در تاریخش (ج4،ص522) می نویسد: افرادی که در جنگ جمل اطراف شتر عایشه بودند، مدفوع این شتر را برمی‌داشتند و بو می‌کردند و می‌گفتند: مدفوع شتر مادر ما، بوی مشک و عنبر می‌دهد!! گریه های این پیر زن بازیگر که بیشتر عمرش را در حال بازی کردن بوده (و اکنون خود را مادر همه معرفی میکند) ظاهرا برای جملیان 1401 بوی پشکل شتر جنگ جمل را می دهد. کار او بازی است اما این بازی بسیار متعفن و منفور بود، اما همچنان برای برخی بوی خوبی می داد. اگر شتر پِی شود بوی تعفن همه جا را فرا خواهد گرفت. شتر که پِی شود دلارها و اقامت هم از بین خواهد رفت. امام‌، پس‌ از آن‌، سلاح‌ ، اسب‌ و استر فراریان‌ از میدان‌ را تقسیم کرد، مگر قرار است ضرر و زیان اغتشاشگران را نظام اسلامی بدهد؟! طلحه باشی یا زبیر، کریمی باشی یا مدیری، کیانیان یا احسان کرمی، هیچ فرقی ندارد، عاقبت خوبی نخواهی داشت وقتی از میدان فرار کنی هم توسط مروان (هم رزم خودت) زخمی و یا کشته خواهی شد. پ.ن: البته گریه های این "بازی"گر به اندازه پشکل شتر جملیان طرفدار جذب نکرد. @MaarefHadith
راهکار وحدت امّت همراه با ویژگی هدایت، در نگاه قرآن و سنّت.pdf
468.8K
🔴 راهکار وحدت امّت همراه با ویژگی هدایت، در نگاه قرآن و سنّت ✍️ حسین احسانی فر 📝 قرآن کریم، مسلمانان را به وحدت دعوت کرده است. پیامبر صلی الله علیه و آله، پیش‌بینی کرده بودند که پس از ایشان، بین امّت، اختلاف‌هایی ایجاد شود. ازاین‌رو قرآن کریم و پیامبر صلی الله علیه و آله، راهکار حفظ وحدت و رهایی از اختلاف را بیان فرمودند. ریشه‌های اختلاف، راهکارهای سیاسی و اجتماعی و فرهنگی رفع اختلاف، اشتراکات امّت اسلامی، وحدت در دفاع از مشترکات و موضوعاتی از این دست، شاکله نگاشته‌های پیشینی را می‌سازد. نگاشتۀ کنونی وحدت را به دو گونه «همراه با هدایت» و «بدون هدایت» تقسیم کرده است. آنگاه راهکار وحدت همراه با ویژگی هدایت را تبیین می‌کند. در این مقاله ابتدا پیش‌بینی قرآن کریم و پیامبرص درباره اختلاف میان امّت، مطرح شده، سپس انگیزه‌ها و ویژگی‌های اختلاف‌افکنان بر اساس نصوص، ذکر می‌شود. بخش سوم به تبیین چاره کتاب و سنّت برای رهایی از اختلاف، اختصاص دارد. @MaarefHadith
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴حدود 11 روز پیش برخی از اساتید دانشگاه تهران دور هم جمع شدند و در مورد اتفاقات دانشگاه صنعتی شریف و... گفتگو کردند. نکته جالب این است که اکثر این ها همچون آقای عاملی، حدادعادل، ظریف، طیب نیا، آقای فرجی دانا، خانم جنیدی و... از مسئولین فرهنگی، سیاسی و اقتصادی بوده و هستند. انتقاد های آن ها انسان را یاد واقعه حَکَمیّت بعد از جنگ صفین می اندازد. جنگ صفین در سال ۳۷ق بین امام علی علیه السلام و معاویه اتفاق افتاد. بعد از آن که برخی از خواص سپاه امیرالمومنین(ع)، مذاکره و حکمیت را به امیرالمومنین(ع) تحمیل کردند و بدینوسیله جنگ صفین را در مقابل سپاه معاویه از پیروزی به شکست تبدیل کردند، انگشت اتهام را به سوی امیرالمومنین(ع) بردند و از او درخواست توبه نمودند. پ.ن: در این پست، مقایسه بین شخصیت این بزرگواران با خوارج نشده است بلکه این افراد به جای این که پاسخگوی اشتباهات خود باشند در نقش نظریه پرداز و منتقد و روشنفکر نشستند! @MaarefHadith
هم اندیشی حوزه علمیه، دین و راهبرد های فرهنگ عمومی
مُسْلِم ثَّقَفِي‏ می گوید به امام باقر علیه السلام یا ابن رسول الله، قائم شما چه زمانی خروج مى‏‌کند؟ حضرت فرمودند: آنگاه که مردان به زنان تشبّه کنند و زنان به مردان، و مردان به مردان اکتفا کنند و زنان به زنان ... و شهادت‌هاى دروغ پذیرفته و گواهان عادل مردود شود و مردم خونریزى و ارتکاب زنا و رباخوارى را سبک شمارند و از اشرار به خاطر زبان‌شان پرهیز کنند. متن عربی حدیث👇👇 إِذَا تَشَبَّهَ الرِّجَالُ بِالنِّسَاءِ وَ النِّسَاءُ بِالرِّجَالِ وَ اکْتَفَى الرِّجَالُ بِالرِّجَالِ وَ النِّسَاءُ بِالنِّسَاءِ وَ رَکِبَ ذَوَاتُ الْفُرُوجِ السُّرُوجَ وَ قُبِلَتْ شَهَادَاتُ الزُّورِ وَ رُدَّتْ شَهَادَاتُ الْعُدُولِ وَ اسْتَخَفَّ النَّاسُ بِالدِّمَاءِ وَ ارْتِکَابِ الزِّنَاءِ وَ أُکِلَ الرِّبَا وَ اتُّقِیَ الْأَشْرَارُ مَخَافَةَ أَلْسِنَتِهِمْ. 📚کمال الدین و تمام النعمة، ج‏1، ص 331 @MaarefHadith
وحدت و انسجام اسلامی از دیدگاه قرآن و نهج البلاغه.pdf
303K
✅ وحدت و انسجام اسلامی از دیدگاه قرآن و نهج البلاغه ✍️ سید حنان رضوی مقاله حاضر انواع وحدت را از دیدگاه قرآن و نهج البلاغه بررسی شده است. در حوزه اسلامی، به مبانی و محورهای وحدت اشاره شده است که نمونه هایی از آن را می توان توحید، اسلام، قرآن، پیامبر اکرم، دوستی اهل بیت، برادری اسلامی، قبله مسلمین و مراسم عبادی حج معرفی کرد. هم چنین، راه کارهای عملی ایجاد وحدت اسلامی مانند: تحکیم مشترکات، تحمّل عقاید متقابل، انتقاد بدون اهانت، ارتباط علمی دانشمندان اسلامی، اجتناب از تعصب، فرهنگ سازی وحدت اسلامی، خیرخواهی متقابل از دیدگاه قرآن و نهج البلاغه، به طور مختصر بررسی گردیده است. آثار وحدت اسلامی، از قبیل: امنیّت، عزّت و اقتدار دینی، عزّت و اقتدار ملّی، رشد جامعة اسلامی، و افزایش نعمت های الهی، از دیدگاه قرآن و نهج البلاغه از دیگر مطالب بررسی شده در این مقاله می باشد. برای مطالعه لینک مستیقیم 👈به اینجا مراجعه کنید. @MaarefHadith
نتیجه آزادی سلبریتی ها و به اصطلاح روشنفکران در عصر حیرت!!
وَ قَالَ [امیرالمومنین] عليه‌السلام: وَ أُتِيَ بِجَانٍ وَ مَعَهُ غَوْغَاءُ فَقَالَ لاَ مَرْحَباً بِوُجُوهٍ لاَ تُرَى إِلاَّ عِنْدَ كُلِّ سَوْأَةٍ. جنايتكارى را بخدمتش آوردند. و عده‌اى اوباش (اغتشاشگر) همراه او بودند، فرمود: درود بر شما نباشد اى كسانى كه چهره‌هاى شما جز بهنگام بديها ديده نمى‌شود. 📗نهج‌البلاغه، حکمت ۲۰۰. @MaarefHadith