eitaa logo
علوم و معارف حدیث
1هزار دنبال‌کننده
633 عکس
216 ویدیو
216 فایل
امام رضا: رَحِمَ اَللَّهُ عَبْداً أَحْيَا أَمْرَنَا. رحمت خدا بر کسی که نام و یاد ما را زنده کند. کانال علوم و معارف حدیث، بستری جهت نشر معارف حدیثی اهل‌بیت علیهم‌السلام است. @amirmam
مشاهده در ایتا
دانلود
❗️تفاوت (فلان عن فلان) و (روی فلان عن فلان) نوع گزارش یک حدیث توسط راوی آن، گاه اشاره به نحوه ارتباط آن راوی با راوی قبل از خود دارد. از اینرو در أسناد روایات گاه به این دو تعبیر بر می‌خوریم (روی فلان عن فلان) و (فلان عن فلان)، این دو عبارت هر چند در نگاه اول تفاوت چندانی از لحاظ معنا با هم ندارند، ولی با دقت نظر علماء این دو تعبیر هر کدام معنای خاصی را إفاده می‌کنند. چنانچه گفته شده؛ عبارت (فلان عن فلان) اشاره به نقلِ بی‌واسطه حدیث توسط راوی از راوی دیگر دارد. ولی عبارت (روی فلان عن فلان) أعم از تعبیر قبل است یعنی هم شامل نقل حدیث با واسطه و هم نقل حدیث بدون واسطه می‌باشد. مرحوم تستری (شوشتری) در فصل پنجم از مقدمه کتاب قاموس الرجال خود می‌نویسد: فرق بين قولهم:«فلان عن فلان»و قولهم:«روى فلان عن فلان» فالأوّل يستلزم الرواية بلا واسطة،و أمّا الثاني فأعمّ.و لذا قال في أحكام الجماعة في التهذيب و في باب المهور منه:«روى أحمد بن محمّد بن عيسى عن عبد اللّه بن المغيرة»مع أنّ الكشّي و النجاشي قالا:إنّه لم يرو عنه قطّ. 📗قاموس الرجال، ج1، ص14. @MaarefHadith
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
به مناسبت شهادت امام صادق علیه السلام کتاب تلخیص «مُسند امام صادق علیه السلام» تالیف عالم محقق مرحوم «شیخ عزیزالله عُطاردی» که حاوی احادیث حضرت می باشد به تازگی به چاپ رسیده است. فایل این کتاب خدمت دوستان و سروران گرامی ارسال می شود؛ کتاب حاضر با عنوان «زندگانی، سیره و اصحاب امام صادق علیه السلام» با همکاری سیدمجید نبوی، دکتر سمیه خلیلی آشتیانی و تحت نظارت دکتر عبدالحسین طالعی تلخیص و تدوین شده است. این کتاب بخشی از سلسله کتابهای تلخیص امام صادق علیه السلام است که جلدهای بعدی ان شاء الله در آینده نزدیک به چاپ خواهد رسید. @MaarefHadith 👇👇👇👇👇👇👇فایل کتاب
زندگانی، سیره و اصحاب امام صادق علیه السلام.pdf
693.8K
👆👆👆👆👆👆👆 کتاب «زندگانی، سیره و اصحاب امام صادق علیه السلام» نویسندگان: سیدمجید نبوی، دکتر سمیه خلیلی آشتیانی تحت نظارت دکتر عبدالحسین طالعی @MaarefHadith
78.pdf
673.5K
📖📖📖📖ـ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ عبارت «لولا السنتان لهلک النعمان» منصوب به ابوحنیفه و برخی آنرا در وصف امام صادق علیه السلام می دانند. چنانچه گفته شده: هذا أبو حنيفة و هو بين أهل‌السنة كان يفتخر ويقول بأفصح لسان«لولا السنتان لهلك النعمان» يريد السنتين اللتين صحب فيهما لأخذ العلم الإمام جعفر‌الصادق رضي‌الله تعالى‌عنه.[۱] اما در مقابل گفته شده: زمينه هاي گرايش ابوحنیفه به زيدبن علي (ع) نشان می دهد که اين سخن به زيد اشاره دارد و هموست که در اين جمله بحث برانگيز مورد ستايش قرار گرفته است. مقاله: (بررسي سخن پيشواي حنفيان: «لو لا السنتان لهلک النعمان») نوشته آقای رستگار پرويز به بررسی این سخن و مراد از آن پرداخته است. 👆🏻👆🏻👆🏻👆🏻 📗(1) مختصر التحفة الاثني عشرية، ج1، ص8 @MaarefHadith
چند نکته رجالی جالب، مفید و مختصر از شیخ بهائی. [من إفادات شیخنا (ره) فی الرجال علی جهة الاختصار] ۱)كلّ جميل جميل ۲)كلّ حميد حميد ۳)كلّ صفوان صاف ۴)كلّ عبد السلام صالح غير عبد السلام بن صالح ۵)كلّ يعقوب بلا خيبة إلّا يعقوب بن شيبة ۶)كلّ عاصم حسن إلّا عاصم بن حسن ۷)كلّ شعيب بلا عيب ۸)كلّ سالم غير سالم ۹)كلّ طلحة طالح @MaarefHadith
(17) امير المؤمنين عليه السّلام فرمودند: بنده مومن تا آنگاه كه ساکت باشد همواره نيكوكار نوشته مي شود و هر گاه سخن گفتند، در اين هنگام يا نيكوكار و يا بد كار به حساب مي آيند. پی‌نوشت:ثواب‌الأعمال وعقاب‌الأعمال،ج2،ص164 @MaarefHadith
(۱۸) از امام جعفر صادق عليه السلام روایت شده: هر كس در حال انتظار اين امر (فرج) بميرد، مانند كسى است كه همراه قائم و در خيمه اوست؛ بلكه مانند شمشيرزن پيش روى پيامبر خدا صلى الله عليه و آله است. __________________________ عن الامام الصّادِقَ جَعفَرَ بنَ مُحَمَّدٍ عليهما السلام: مَن ماتَ مُنتَظِراً لِهذَا الأَمرِ كانَ كَمَن كانَ مَعَ القائِمِ في فُسطاطِهِ‌، لا بَل كانَ كَالضّارِبِ بَينَ يَدَي رَسولِ اللَّهِ صلى الله عليه و آله بِالسَّيفِ. 📗كمال الدين: ص 338، ح 11. @MaarefHadith
دانش های حدیثی را می توان دریک تقسیم بندی کلی به دانش های مربوط به رجال و سند حدیث و علوم مرتبط با متن و محتوای آن تقسیم کرد. دسته سوم دانشهای حدیثی به هر دو بخش وابسته است و از فرآورده های هر دو دسته برای ابداع و حل مسائل خود کمک می گیرد. ۱)دسته نخست و مسائل مربوط به احوال راویان و معاصرت و اتصال طبقات آنان با یکدیگر و دیگر مشکلات مربوط به اسناد روایات در ساماندهی شده و همواره یاریگر حجیت و مقبولیت حدیث بوده است. ۲)دسته دوم علوم حدیث که به فهم محتوا و مضمون حدیث یاری می رساند نام دارد و شرح متن حدیث و حل مشکلات بر سر راه فهم آن را به عهده دارد. ۳)دسته سوم با شاخه هایی همچون ، ، و تاریخ و کتاب شناخت حدیث ، بیشتر به مسائل برونی و جانبی حدیث ناظر است. اگر چه همه این دانشها با تمام شاخه های فرعی مهم و حتی ضروری اند، اما آنچه مستقیما با مقصود اصلی حدیث، یعنی بهره گیری از آن در دیگر علوم الهی و انسانی و به صحنه عمل در آوردن وتحقق بخشیدن آن در زندگی و گفتار و رفتار دینی، مرتبط است، دانش است که اگر درست به کار بسته شود و مصیر منطقی آن به تمام و کمال پیموده شود ما را به مفهوم حقیقی حدیث نزدیک می کند. @MaarefHadith
من در گذشته به قلب خود مغرور بودم، بزرگ‌ترین پناهگاه خود را در عالم قلبم می‌دانستم، و فکر می‌کردم که اگر در مقابل خدا در صحرای محشر مورد عتاب قرار بگیرم، فقط قلب خود را عرضه می‌کنم و زمین و آسمان و فرشتگان مرا سجده می‌کنند؛ اما وای بر من، چه ورشکسته‌ام، چه ناچیز و ناتوانم، پر کاهی در عالم وجود که به این قلب خود این قدر بنازد؟! هیهات .... هیهات ... ای علی به تو پناه می‌آورم، قلب خود را به تو می‌دهم، تو مرا در مقابل خدای بزرگ شفاعت کن. @MaarefHadith
دخالت ذهنیت راویان.pdf
3.26M
📋 ذهنیت راوی، ناقل یا گردآورنده حدیث در نحوه گزارش و همچنین چگونگی فهم مخاطب حدیث، تاثیر بسزایی دارد. این امر گاه در فرایند انتقال یک حدیث از فردی به فردی دیگر، معنای نادرستی را در ذهن مخاطب القاء می کند. البته راهکارهایی وجود دارد که با تکیه بر آنها می توان به مراد معصوم علیه السلام اطمینان پیدا کرد. : «واکاوی گونه های دخالت ذهنیت راویان در فهم حدیث» نوشته (ابوالفضل ساجدی و سید محمود مرتضوی) به بررسی این مسئله و راهکار موجود در این زمینه پرداخته است. 👆🏻👆🏻👆🏻 @MaarefHadith