eitaa logo
علوم و معارف حدیث
1هزار دنبال‌کننده
622 عکس
201 ویدیو
213 فایل
امام رضا: رَحِمَ اَللَّهُ عَبْداً أَحْيَا أَمْرَنَا. رحمت خدا بر کسی که نام و یاد ما را زنده کند. کانال علوم و معارف حدیث، بستری جهت نشر معارف حدیثی اهل‌بیت علیهم‌السلام است. پاسخگویی ↙️ تبادل ️⬅️ ️ @MaarefHadithi تبلیغ ️↖
مشاهده در ایتا
دانلود
امشبی را شه دین در حرمش مهمان است🖤 امام حسین علیه‌السلام خطاب به حضرت عباس علیه‌السلام: (نزد آنان برگرد، چنانچه توانستى از آنان بخواه که جنگ را تا سپیده دم فردا به تأخیر بیاندازند و یک امشب را مهلت بگیر، تا در این شب به درگاه خداوند نماز بگذاریم و به راز و نیاز و استغفار بپردازیم. خدا مى داند که من براى او و تلاوت کتابش (قرآن) و راز و نیازِ فراوان و استغفار را ). اِرْجَعْ اِلَیْهِمْ فَاِنِ اسْتَطَعْتَ أَنْ تُؤَخِّرَهُمْ إِلى غُدْوَة وَ تَدْفَعَهُمْ عَنَّا الْعَشِیَّةَ لَعَلَّنا نُصَلِّىَ لِرَبِّنَا اللَّیْلَةَ وَ نَدْعُوهُ وَ نَسْتَغْفِرُهُ، فَهُوَ یَعْلَمُ أَنِّی کُنْتُ لَهُ وَ تِلاوَةَ کِتابِهِ وَ کَثْرَةَ الدُّعاءِ وَ الاِسْتِغْفارِ» @MaarefHadith
Article.pdf
630.9K
✅ گزارش رویدادهای مرتبط با جراحات امام حسین علیه السلام در روز عاشورا ✍ سید حسن فاطمی _ محمد حسین فیض اخلاقی 📃 در روز عاشورا، مصائبی به صورت مستقیم بر امام حسین علیه السلام وارد شد و مصیبت‌هایی نیز به اطرافیان ایشان رسید. نگاشته کنونی زخم‌هایی را که بر خود امام علیه‌السلام وارد شد، از منابع متقدّم یا کتاب‌هایی که از آن منابع بهره گرفته‌اند، بررسی می‌کند. همچنین در این نوشتار، قاتل امام حسین علیه السلام و نیز حملاتی که پس از شهادت ایشان به آن بزرگوار شده به بحث گذاشته می‌شود. مناجات‌های حضرت اباعبدالله علیه السلام پس از هر جراحت نیز، نقل می‌گردد. برای مطالعه با لینک مستقیم 👈 اینجا کلیک کنید. @MaarefHadith
به دست خويش كندم قبر او را كه اين قنداقه را مادر نبيند ... @MaarefHadith
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مادرم زهرا در این گودال مهمان من است. السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا بَقیةَ اللَّهِ أَحْسَنَ اللَّهُ لَكَ الْعَزَاءَ فِي جَدِکَ الْحُسَيْنِ. فرارسیدن عاشورای حسینی تسلیت باد.🖤 @MaarefHadith
بخشی از قصیده زیبای عمان سامانی در رثای سیدالشهدا علیه‌السلام. قصهْ کوته شمر ذی‌الجوشن رسید🖤 گفتگو را، آتش خرمن رسید از شنیدن، دیده بیتابست و گوش شد سخنگوی از زبان من، خموش @MaarefHadith
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 یا ایتها النفس المطمئنة ارجعی الی ربک خداحافظ ای برادر زینب بخون غلتان در برابر زینب حسین جان ای آبروی دو عالم نگین سلیمان به حلقه خاتم برادر جان بی تو در دل صحرا شده تنها خواهرت گل زهرا ز زخم تنت روی ریگ بیابان به اشک دل و سوز و آه یتیمان تنت بی سر مانده در دل صحرا سرت هر دم روی نیزه اعدا سرت بر نی خون چکد به بیابان کند گریه خواهر تو به هر شب شده محمل جای روضه ی زینب تو ای سوره ی پاره در بر زینب مزن دست و پا در برابر زینب به شهر شام در هجوم نظر ها کند خنده دشمنت به غم ما زند سیلی دشمنت به رخ من دلم خون است از جسارت دشمن حسین جان ای آبروی دو عالم نگین سلیمان به حلقیه خاتم 🏴 آجرک الله یا بقیةالله... @MaarefHadith
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽روضه خوانی آیت الله العظمی جوادی آملی برای شهادت امام حسین سلام الله علیه. امام حسین علیه السّلام به شمر فرمود: «لقد ارتقیت مرتقیً عظیماً طالما قبّله رسول الله» كیستی جای بلندی نشستی، اینجا كه تو الآن پا گذاشتی، مكرّر پیغمبر بوسید. @MaarefHadith
⁉️یزید بر علیه امام کودتا کرد یا امام علیه یزید قیام کرد؟ 📝 تحلیلی جدید پیرامون ماهیت قیام سیدالشهداء 🖋آیت الله سیداحمد مددی ❌نفی ادعای قصد بیعت با یزید با قرائن متنی که ما داریم، این که امام قصد بیعت با یزید را در کربلا و بعد از قضایای مسلم داشته، نادرست و نامربوط است. در همان تاریخ طبری که معمولا مبنای بقیه نقل‌ها از این کتاب است و یا در مقتل ابومخنف که این سه مطلب نقل شده است، در ادامه متن اسم عقبة‌بن‌قیاس ذکر شده است و مطلبی از او نقل شده که حقیقت امر را مشخص می‌کند. این فرد از نزدیکان امام بوده و روز عاشورا ترسیده و امام را تنها گذاشته است. وی آدم زرنگ و چابکی بوده و توانسته فرار کند و نقل‌های زیادی از وقائع کربلا دارد و نقل‌هایش هم معمولا قابل استناد است، چرا که همیشه همراه امام بوده است. عقبة‌بن‌قیاس در ادامه روایت می‌گوید: من همیشه در کنار امام بوده‌ام و هیچ وقت از این حرف‌ها نزد. اصلا قصد بیعت با یزید را نداشت. طبری و دیگران، با این که آن نقل را آورده‌اند، اما خودشان این عبارت را هم آورده‌اند که مشخص می‌کند این عبارت را دقیق نمی‌دانسته‌اند. به خاطر این قضایا و قرائن زیادی که هست این عبارت نامربوط است و سندیت دقیقی ندارد و به احتمال زیاد توسط دیگران جعل شده است. ✅ تحلیلی جدید پیرامون قیام سیدالشهداء 🔹من تحلیلی از واقعه عاشورا دارم که قرائن تاریخی فراوانی هم برایش دارم و از صدر اسلام تاکنون کسی این تحلیل را بیان نکرده است. حتی یکی از محققان عاشورا ـ در تهران ـ که حدود 20 نظر در مورد عاشورا را جمع کرده است، با من تلفنی صحبت کرد و وقتی بنده تحلیل خودم را گفتم می‌گفت: ما با این همه تحقیق این نظر را تا به حال از کسی نشنیده‌ام. تحلیل بنده این است که امام حسین علیه‌السلام علیه یزید قیام نکرد، بلکه یزید علیه امام قیام کرد. به عبارتی بعد از معاویه از یک سو امام حسین علیه‌السلام، حاکم اسلامی را فردی می‌دانست که به احکام و شریعت عامل و عالم باشد و از سوی دیگر جامعه اسلامی نیز حاکمیت امام حسین علیه السلام را پذیرفته بود و امام حاکم بود. در زمان معاویه با صلحی که امام حسن انجام داد، جامعه اسلامی معاویه را پذیرفت ولی بعد معاویه، یزید به هیچ وجه جایگاه حاکم را نداشت و در همان زمان هم در کوفه بحث‌های زیادی بر سر حاکمیت یزید بعد از معاویه مطرح شد. لذا قصد یزیدیان این بود که علیه امام کودتا و قیام کنند و ایشان را با محاصره ترور کنند و از بین ببرند تا بدون رقیب حاکمیت یزید را اثبات کنند. جو جامعه اسلامی به هیچ وجه یزید را به عنوان حاکم نمی‌پذیرفت و معاویه با ارعاب و پول می‌خواست جا برای یزید باز کند ولی جامعه اسلامی بعد از معاویه، یزید را در حد حاکم اسلامی نمی‌دانست لذا بیعت با او را خیلی‌ها حرام می‌دانند چه برسد به امام حسین علیه‌السلام که خود را حاکم به حق می‌دانست و جامعه اسلامی ایشان را حاکم می‌دانست، لذا ایشان بیعت با مثل یزید را حرام می‌دانست. ادامه در فرسته بعد👇👇👇
ادامه از فرسته قبل 👆👆👆 🔹قرائنی هم برای این تحلیل داریم؛ مثلا یزیدیان در عاشورا، راه را بستند و نگذاشتند کسی بیاید و با ارعاب و پول، نیرو جذب کردند تا جلوی حرکت یاران امام حسین علیه‌السلام را به کربلا ببندند. این نشان می‌دهد که امام یارانی داشت و جامعه اسلامی تا آخرین لحظه قصد داشت از حاکم اصلی خودش حمایت کند ولو به شمشیر و جنگ؛ برای مثال در تاریخ داریم که راه‌های کوفه را بستند و به زور از پیوستن به ایشان جلوگیری کردند و بعضی‌ها هم به زور و از راه شط خود را به امام رساندند. یا در تاریخ نقل است فردی که در بعضی‌ نقل‌ها داماد امام هم معرفی شده است، با 12 هزار نفر از بصره به سمت کربلا راه افتاده بود و وقتی رسید که واقعه کربلا رخ داده بود. هم‌چنین قضایای حر و غیره نشان می‌دهد که این‌ها قصد ترور امام را داشتند و حاکمیت خودشان را با وجود امام در خطر می‌دانستند؛ لذا حاکم جامعه اسلامی امام بود و می‌خواستند با حذف ایشان، با ارعاب حکومت خود را تشکیل دهند. علاوه بر بصره و کوفه، از مناطق مختلف اسلامی نیز گروه‌هایی قصد پیوستن به امام را داشتند که خیلی‌ها دیر رسیدند و بعدها قیام‌هایی را انجام دادند. 🔹هم‌چنین امام در جاهای مختلف بیان کردند که « مَا الْإِمَامُ إِلَّا الْحَاكِمُ بِالْكِتَابِ الْقَائِمُ بِالْقِسْطِ الدَّائِنُ بِدِينِ الْحَقِّ الْحَابِسُ نَفْسَهُ عَلَى ذَاتِ اللَّهِ وَ السَّلَامُ.» این نشان می‌دهد که امام و حاکم جامعه اسلامی در نظر امام کسی بود که توانایی اجرای احکام الهی را داشته باشد و یزید را به عنوان حاکمی اینچنین نمی‌پذیرفتند. 🔹با توجه به قرائن فوق حاکم جامعه اسلامی امام بوده و این همان شجره طیبه‌ای است که از زمان پیامبر بود؛ یزید نیز همان شجره خبیثه‌ای است که علیه جریان حکومت اصیل کودتا می‌کند. همچنانکه ابوسفیان علیه پیامبر اقدام می‌کرد ولی هیچ‌کس او را حاکم اسلامی نمی‌دانست یا معاویه علیه امیر‌المومنین علیه السلام در جنگ صفین اقدام می‌کرد و باز هیچ کس او را حاکم اسلامی نمی‌دانست. در زمان امام حسین علیه‌السلام هم یزید می‌خواست همین کودتا را رقم بزند و لذا راه‌ها را بست، می‌خواست به زور برای خودش بیعت بگیرد تا به جامعه‌ اسلامی بفهماند که امام با او بیعت کرده است و در نهایت در کربلا ایشان را محاصره و شهید کردند. در حالی که جامعه اسلامی امام را حاکم می‌دانستند. لذا عبارت درست‌تر در مورد حرکت امام حسین علیه‌السلام این است که بگوییم امام قیام نکردند علیه یزید بلکه یزید با کودتا علیه امام حرکت کرد و به عبارتی یزید علیه امام قیام کرد و با ارعاب و نفوذی که داشت،‌ ایشان را ترور کرد. https://eitaa.com/Tanbiholomah @MaarefHadith
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 حال امام سجاد علیه السلام بعد از واقعه کربلا 🎙آیت الله ضیاءآبادی شهادت سیدالساجدین زین‌العابدین حضرت علیه‌السلام را تسلیت باد.🖤🥀 @MaarefHadith
❇️دیدگاه آیت الله جاودان در باب «دلایل و علل قیام امام حسین علیه السلام» (خلاصه ای از کتاب عاشورا چرا و چگونه) 🔹اشاره این توضحیات، چکیده ای از نظریه استاد جاودان در مورد دلایل و علل قیام سیدالشهداء علیه السلام است والبته مطالب مذکور در این نوشته با شواهد تاریخی متعدد و بیانات گوناگون خود حضرت، در کتاب عاشورا چگونه و چرا مستدل و مبین گردیده است. 🔹تفصیل مطالب مقدمه: وظائف اصلی پیامبر اکرم و ائمه معصومین علیهم السلام سه چیز است: 1⃣تبلیغ دین: وظیفه اولیه پیامبر و اوصیاء او سلام الله علیهم رساندن دین خدا به مردم است و این وظیفه منوط به پذیرش و عدم پذیرش مردم نیست. 2⃣تربیت و تزکیه: این وظیفه بدون قبول مردم و تمکین و اطاعت از آنان محقق نمی شود لکن نیاز به پذیرش جامعه نیست و حتی اگر یک نفر هم این تمکین را داشته باشد، وظیفه تربیت و تزکیه او بر امام فعلی می گردد. 3⃣تشکیل حکومت: این وظیفه هم بدون قبول مردم محقق نمی گردد منتهی اینجا نیاز به پذیرش جمعی یک جامعه هست تا امام بتواند حکومت تشکیل بدهد. البته پیامبر یا امام تمام تلاششان برای تحقق شرایط این مرحله را انجام می‌دهند ولی به هرحال اگر این شرایط محقق نشد این وظیفه بر امام منجز نمی‌گردد. تشکیل حکومت شانی از شوون امامت است نه همه آن و لذا با عدم امکان تحقق آن بقیه وظائف امامت پابرجاست. ⬅️بعد از این مقدمه کلامی، می گوییم: آنچه امام علیه السلام درنظر داشتند کاملا در قالب و عمق یک حرکت اسلامی بوده است، همان اسلام آشنا و مانوس که همه کس لااقل با اصول اولیه آن آشنایی دارد. در تحلیل حرکت سید الشهداء علیه السلام بهترین روش تفسیر و تحلیل، به دست آوردن دلیل یا دلایل یک تفسیر، از متن حادثه و آنچه خود امام به عنوان علت یا یکی از علل قیام خود مطرح کردند. ✅با توجه به این نکته، وارد تحلیل حرکت سید الشهداء علیه السلام می‌شویم: اگرچه تشکیل حکومت توسط امام معصوم امری الهی و ضروری است و امکان ندارد ایشان براندازی حاکم جائر و مقابله با ستم او و همچنین تشکیل حکومت اسلامی را نخواهد، ولی شرایط آن زمان نشان می دهد که پذیرش جامعه نبوده است و حتی عقلای غیر معصوم هم می فهمیدند که راهی که امام علیه السلام برگزیده است برای تشکیل حکومت مناسب نیست. البته گمان آنها این بود که هدف حضرت تشکیل حکومت بود لذا به ایشان راههای دیگری را پیشنهاد می‌کردند ولی حضرت می‌دانستند آن پیشنهادها صائب نیست و یزید جای دیگری را هم نمی‌گذارد برای ایشان امن باشد. پس نمی شود هدف اولی حرکت امام را تشکیل حکومت دانست. با رجوع به تاریخ و کلمات امام حسین علیه السلام می بینیم که علت اصلی و اولی حرکت امام و خروجشان از مدینه به مکه و سپس به کوفه، امتناع از بیعت بود (این امتناع هم صرفا یک عملیات سلبی نبود بلکه دارای اهدافی بود که می آید) . البته بعد از دعوت مردم کوفه و بیعت ایشان با جناب مسلم، شرایط برپا کردن حکومت اسلامی هم محقق شده بود و آن حضرت وظیفه دانست به این خواست عمومی پاسخ بگویند. اگر تا به حال وظیفه امام بیعت نکردن بود، ولی اکنون به حسب ظاهر با بیعت مردم کوفه وظیفه ی تازه ای از وظائف امامت بر عهده ایشان آمده بود که امام می بایست به آن عمل کند. در واقع وظیفه امام از دوحال خارج نبود: یا باید یاورانی می یافتند تا با کمک آنها خلافت یزید را ریشه کن می کردند و خود تشکیل حکومت می دادند (که بحسب ظاهر، اگر کوفیان عهد شکنی نمی کردند این مهم تامین می شد) و یا تنها وظیفه اولی و اصلیشان را انجام می دادند که امتناع از بیعت با یزید و اعلان نامشروع بودن حکومت او بود. ایشان این مطلب را در جای جای کلماتشان در مدینه و بعد از خروج از مدینه بیان کردند. ادامه در فرسته بعدی 👇👇👇
ادامه از فرسته قبل 👆👆👆 ⁉️حال ایشان چرا از بیعت با یزید خودداری می کردند و به هیچ نحو خلافت او را بر نمی تابیدند؟ هدفشان از این اعلام مخالف چه بود؟ 1⃣یزید برخلاف خلفای قبلی چیزی از ظواهر اسلام را رعایت نمی کرد و حتی برخی از افراد شاخص آن زمان به این مسئله اعتراض کرده بودند و این خود نشانه روشنی بر عدم مشروعیت حاکمیت او در نظر همگان بود. 2⃣ جلوگیری از نابودی اسلام. خلافت یزید اصل اسلام را در معرض نابودی قرار می داد بواسطه اینکه در مکتب سقیفه به تدریج خلافت تبدیل به ربوبیت و خدایی شد و حاکمان اینگونه برای مردم جاانداختند که حتی در محرمات قطعی باید از خلیفه اطاعت کرد. اینها منکرهایی بودند که حضرت برای نهی از آنها، لازم دیدند که به گونه‌های مختلف چون سخنرانی عمومی و نامه نوشتن و صحبتهای فردی اقدام کنند و حتی از زندگی دنیوی خود بگذرند، شهادت فرزندان و اصحابشان را نظاره کنند، و آماده اسارت خاندان رسالت گردند تا اسلام عزیز از خطر تحریف و نابودی حفظ شود. قابل توجه است که در هردو بخش اگرچه اصل پایه کج از خلفای قبل شروع شده بود اما در زمان یزید به اوج خود رسیده و خطر نابودی اسلام را بسیار جدی کرده بود و چیزی نمانده بود که حتی ظواهر اسلام نیز ازبین برود برخلاف اسلافش که معمولا تحت پوشش توجیهات شرعی ولو غلط انجام می‌شد. ✳️این خلاصه‌ای از نظریه ایشان در باب علل قیام سید الشهداء علیه السلام بود که در کتاب مذکور مستندات روایی و تاریخی آن مفصلا ذکر شده است. در انتهای کتاب نیز، ایشان با استفاده از شواهد تاریخی ، آثار و نتایج قیام سیدالشهداء علیه السلام را در جامعه اسلامی و در روشن کردن خط حق و باطل و متزلزل شدن حکومت بنی امیه و درنهایت استمرار دین حقیقی اسلام تا امروز بررسی کرده اند. https://eitaa.com/Tanbiholomah @MaarefHadith
🔰 علت ترویج حدیث در قالب دعا[توسط امام سجاد علیه‌السلام] الف) موقعیت ویژه جامعه: موقعیت اجتماعی و فرهنگ عمومی جامعه اقتضای جذب معارف محض را نداشت تلقی مردم در مواجهه با امام سجاد علیه السلام نیز در ابتدا به گونه ای نبود که به دانش آموزی از حضرت پردازند و با توجه به اینکه دیگر راه های تعلیم و تربیت در زمان امام سجاد علیه السلام هموار نبود آن حضرت با استفاده از روش دعا و تلطیف احساس معارف الهی را به مردم القا می کرد. ب) ضعف فرهنگ دینی: سلطه طولانی معاویه و سایر حکام بنی امیه موجب تضعیف فرهنگ مذهبی در میان مردم شده بود لهو و لعب رواج یافته بود و حتی در مدینه نیز خوانندگان و نوازندگان جایگاه خاصی یافته بودند به گونه ای که مدینه مرکز غنا گشته بود و خوانندگان فراوانی داشت اسامی برخی از این مطربان و مغنیان در کتاب الاغانی(ج۸، ص۳۴۳) آمده است. زمانی که خلیفه اموی یکی از کنیزکان آواز خوان مدینه را به مبلغ ۲۰ هزار دینار خرید و عازم شام شد مردم مدینه به تودیع او آمده و در غم فراق او گریستند در این اوضاع و احوال بود که امام سجاد با دعا های لطیف و پر احساس خود به مبارزه با فضای رایج فرهنگی و علاج بیماری واگیردار لهو و لعب و کوشش در نشر معارف اسلامی می‌پرداخت. 📗تاریخ حدیث شیعه، ج۱، ص۱۳۱. @MaarefHadith
چقدر این حدیث قابل تامل است امام صادق علیه السلام فرمودند: و گاهی خود را به عبادت وامی‏داری و روی تکلف عبادت می‏کنی، در صورتی که مطلوب نزد پروردگار متعال اخلاص در عبادت است. و بسا هست که به وسیله علم و نسب خود به خود بالیده و مغرور می‏گردی، در صورتی که از باطن و از غیب و نتیجه جریان کارهای خود غافل هستی. و گاهی خدا را می‏خوانی، ولی در حقیقت توجه و اقبال تو به غیر خداوند است. و بسا هست که خود را نصیحت کن و خدمتگزار مردم قرار می‏دهی، در صورتی که مقصد و منظور تو دعوت مردم است به سوی خود و می‏خواهی خود را معرفی کرده و دیگران را به جانب خود سوق بدهی. و گاهی هست که در مقابل مردم خود را کوچک شمرده و مذمت می‏کنی، در صورتی که منظور تو بزرگ کردن و تعریف خود است. 📚 بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏69، ص: 319 @MaarefHadith
امام صادق علیه السّلام در روایت بالا فرمودند: گاهی هست که در مقابل مردم خود را کوچک شمرده و مذمت می‏کنی، در صورتی که منظور تو بزرگ کردن و تعریف خود است. مثلا برخی افراد نزد دیگران به نوعی برخورد می کنند که نشان بدهند انسان متواضع هستند!! حال آنکه هدفشان این است که دیگران بگویند ایشان انسان متواضع هست. @MaarefHadith
وجه مشهور شدن کلمه روضه.mp3
3.11M
💢مشهور شدن کلمه «روضه» 🎙استاد یوسفی غروی 🔅مشهور شدن کلمۀ «روضه» در معنای فعلی به واسطۀ کتاب بوده اما استعمال کلمۀ روضه به قبل‌تر و کتاب برمی‌گردند. 🔅ساختار کتاب روضة الواعظین فتال نیشابوری و وجه نگاشته شدن آن. 🔅مرسل بودن کتاب روضة الواعظین. 🔅هر متن مرسلی بی‌اعتبار نیست بلکه کتاب‌های مرسلی داشته‌ایم که دیگران توانسته‌اند مسندش کنند. @MaarefHadith
🔰 ⭕️ چرا مردم روز عاشورا را می نامند؟ 🔻[جریان] حدیث سازی را [که] می توان با پیدایش حدیث، هم عصر دانست، پس از معاویه نیز ادامه یافت. روایت زیر، این وضعیت را در روزگار یزید بن معاویه، نشان می دهد. 🔻فردی به نام عبد اللّه هاشمی از امام صادق(ع) می پرسد: «چرا توده مردم روز عاشورا را روز برکت می نامند؟». 🔻امام(ع) می فرماید: هنگامی که حسین(ع) کشته شد، مردم در شام، خود را به یزید، نزدیک ساختند و برای او و جایزه می گرفتند و از جمله چیزهایی که برای او ساختند، درباره بود که آن را مبارک خواندند تا مردم را از گریه و بی تابی و غم و مصیبت به سوی شادی و شادمانی و جشن و سرور بکشانند، خدا میان ما و ایشان، داوری کند. 📗رجال النجاشی : ج ۱، ح ۸۲۸. برگرفته از کتاب: شناخت نامه حدیث ج 2 ص 412 ـ 427 @MaarefHadith
🔰 ✅ شرح حال از زبان شاگرد خود سید نعمة‌الله جزائری ✍مرحوم سید نعمة الله جزایری در شرح حال استادش مرحوم علامه مجلسی (رحمه الله) چنین می‌نویسد: 🔻و لقد عاشرته أعواما كثيرة ليلا و نهارا فما رأيت منه فعل مباح فضلا عن المكروهات، لأنه كان ممتثلا قول النبي (صلّى اللّه عليه و آله) «يا أبا ذر! ليكن لك في كل شي‏ء نية حتى في النوم و الأكل». بل كانت أفعاله كلها طاعات. 🔻و كان مع شباب سنه الشريف قد تتبع العلوم تتبعا لم يقاربه أحد من فضلاء عصره، سيّما علم الحديث، و ما كنت أسأله في حلّ حديث الا و قد أجابني بحديث مفصل يشتمل على حلّ ذلك الحديث المجمل. 🔻و قد كان يعظ الناس في مسجد الجامع في اصفهان، فما رأيت أفصح منه و لا أحلى منه منطقا. 🔻و قد كانت الأخبار التي نطالعها في الليل اذا سمعناها منه في النهار نكون كأنّا لم نسمعها من حسن تقريره و عذوبة منطقه. 📗كشف الأسرار في شرح الإستبصار ؛ ج‏۲، ص۷۵،۷۶. @MaarefHadith
پدر و مادر همه خوبی ها، فکر کردن است الإمامُ الحسنُ عليه السلام : اُوصيكُم بتَقوَى اللّه ِ وإدامَةِ التَّفَكُّرِ ؛فإنَّ التَّفَكُّرَ أبو كُلِّ خَيرٍ واُمُّهُ . امام حسن عليه السلام فرمودند : شما را به تقواى الهى و تفکر هميشگى سفارش مى كنم؛ زيرا فکر کردن، پدر و مادر همه خوبي‌هاست. 📚تنبيه الخواطر، ج1، ص52 @MaarefHadith
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شب جمعه، شب زیارتی امام حسین علیه السلام همخوانی دسته جمعی شهدا با مهدی رسولی با هوش مصنوعی... یه عده پای حق که میرسه فراری و یه عده پای حق که میرسه فدایی ان...
✅برترین عمل در روز جمعه 🔹امام صادق عليه السلام: هیچ عملی در روز جمعه برتر از بر محمّد و آل محمد (عليهم السلام) نيست. 🔸ما مِن عَمَلٍ يوَمَ الجُمُعَةِ أفضَلَ مِن الصَّلاةِ عَلى مُحَمَّدٍ و آلِهِ. 📗الخصال ، ص 394. @MaarefHadith
📜 نکته‌ای پیرامون مقاتل 🔰 آیة‌الله شبیری زنجانی 💢در میان کتاب‌های مقتـل، «مقتل أبی‌مخنف» قابل اعتناست. اصلا خیلی از روضه‌ها در این مقتل است. ابومخنف شاگرد حضرت امام صادق (علیه السلام) بود. در تاریخ طبری در قسمت تاريـخ کـربـلا عـمـده مـطـالـب از ايـن مـقـتـل نقل شده است. 🔸در باب مقتـل، «نفس المهموم» حاج شیخ عباس قمی نیز کتاب خوبی است. 🔹 برای آگاهی از احوال انصار اباعبدالله (علیه السلام)، «إبصار العين في أحوال أنصار الحسين علیه السلام» نوشته شیخ محمد سماوی کتاب خوبی است. وی خیلی متتبّع و متقن بود. 🔸 همچنیـن كـتـاب «فـداکاری هفتاد و دو تـن و يـک تـن» يـا «عنصر شجاعت» نوشته مرحوم حاج میرزا خلیل کمره‌ای کتاب خوبی است. وی در تألیف کتابش از مدارک مورد اعتنا نقل کرده است. کتاب دیگر ایشان در باب زندگانی مسلم بن عقیل از بهترین کتب درباره آن حضرت است. 🔹 «مـقـتـل لهـوف» يـا «مـلـهـوف» نیز کتاب خوبی است، منتهی حاجی نوری همه آن را قبول نکرده و معتقـد اسـت کـه سید بن طاوس ایـن مـقـتـل را در سنین جوانی و دوران نپختگی نگاشته است، ولی آقای استادی در نقد شهید جاوید به تناسبی از مقتل سيد دفاع کرده و نوشته است که خود سید در کتاب اقبال که از کتب اخیر و مهم اوست، از کتاب ملهوف به بزرگی یاد و مطالب آن را تأیید می‌کند. 📗جرعه‌ای از دریا ؛ ج ۳ ص ۲۴۷ @MaarefHadith
27.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 بیانات آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی در رابطه با امر به معروف و نهی از منکر ◻️وقتی بی‌عفتی بیاد همه آسیب می‌بینند @MaarefHadith
کسی که به مسجد رفت و آمد دارد به یکی از هشت حقیقت می رسد: «مَنْ اخْتَلَفَ إلَی المَسْجِدِ أصَابَ إحدَی الثَّمَانِ: أخاً مُسْتَفَاداً فِی اللَّهِ أو عِلْماً مُسْتَطْرَفاً أَوْ آیةً مُحْکمَةً أوْ رَحْمَةً مُنْتَظِرَةً أوْ کلِمَةً تَرُدُّهُ عَنِ رَدی أوْ یسْمَعُ کلِمَةً تَدُلُّهُ عَلی هُدی أوْ یترُک ذَنْباً خَشْیةً أوْ حَیاءً». یافتن برادر دینی در راه خدا که از او سود معنوی و بهره الهی نصیبش می شود، یا دانشی جدید و تازه، یا آیه ای استوار و محکم، یا مهر و رحمتی قابل انتظار، یا سخنی که او را از گمراهی و ضلالت برگرداند، یا شنیدن حقیقتی که او را به سوی راه خدا راهنمایی نماید، یا گناهی را از ترس خدا یا شرم از او ترک کند. 📚 الأمالي( للصدوق)، النص، ص: 389 @MaarefHadith
SaveInsta.App-2910543480971499886.mp3
4.89M
❇️سند زیارت عاشوراء 🎙استاد یوسفی غروی ▪️زیارت عاشورا در کتاب کامل الزیارات که از کهن‌ترین کتاب‌های زیارات و ادعیه مروی از ائمه است آمده است. ▪️علما پنج راه سندی برای تشخیص داده‌اند. ▪️در زیارت عاشورا و نسبت آن به امام باقر و صادق شکی وجود ندارد. ▪شیخ طوسی در کتاب مصباح المتهجد این زیارت را از کامل الزیارات نقل کرده ولی کتاب شیخ طوسی بیش از کامل الزیارات در دست مردم بوده لذا محدث قمی هم در مفاتیح زیارت عاشورا را ازمصباح المتهجد شیخ طوسی نقل کرده است. @MaarefHadith