eitaa logo
علوم و معارف حدیث
1هزار دنبال‌کننده
611 عکس
189 ویدیو
198 فایل
امام رضا: رَحِمَ اَللَّهُ عَبْداً أَحْيَا أَمْرَنَا. رحمت خدا بر کسی که نام و یاد ما را زنده کند. کانال علوم و معارف حدیث، بستری جهت نشر معارف حدیثی اهل‌بیت علیهم‌السلام است. پاسخگویی ↙️ تبادل ️⬅️ ️ @MaarefHadithi تبلیغ ️↖
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
سوال از آیت الله العظمی وحید خراسانی: _نظر حضرتعالی در مورد لعن علنی خلفا؟ +علنی ابدا. علنی ابدا _همچنین قمه زنی؟ +جایز نیست! @MaarefHadith
تخفیف 70 درصدی نرم افزارهای ویژه هفته پژوهش↙️ 🌐https://noo.rs/off @MaarefHadith
یلدای فراق‌ امام زمان در روایتی امام صادق علیه‌السلام فرمودند: چون که مقدّر شد، چهارصد سال بلا و گرفتارى بر بنى‌اسرائيل به طول بیانجامد، چهل صبح ، رو به درگاه الهى آورده و به گريه و زارى پرداختند. در اینجا بود که خدای متعال هم به موسى و هارون وحى فرستاد كه با امداد غيبى آنها را از شرّ فرعون‏ نجات دهد و صد و هفتاد سال از چهارصد سال گرفتارى آنها را برداشت. سپس امام صادق علیه‌السلام فرمود: 📋 هَكَذَا أَنْتُمْ لَوْ فَعَلْتُمْ‏ لَفَرَّجَ‏ اللَّهُ عَنَّا فَأَمَّا إِذْ لَمْ تَكُونُوا فَإِنَّ الْأَمْرَ يَنْتَهِي إِلَى مُنْتَهَاهُ. 🔹همچنين شما هم اگر مثل بنى‌اسرائيل در درگاه خداوند به گريه و زارى بپردازيد؛ خداوند فرج ما را نزديك خواهد كرد. اما اگر چنين نباشيد، اين سختى تا پايان مدتش خواهد رسيد. 📚تفسير العياشی، ج٢ ص١۵۴ @MaarefHadith
MFH_Volume 10_Issue 1_Pages 137-162.pdf
511.2K
📝"تحلیل زیرساخت استثنای احادیث منفرد محمدبن عیسی‌بن عبید از یونس‌بن عبدالرحمن" ✍سید علیرضا حسینی شیرازی، محمد لطفی پور ✏️چکیده: 🔸 عنوان استثنا، در برخی دانش‌ها و معارف اسلامی از جمله: فقه، اصول، تفسیر و حدیث مطرح شده ‌است. یکی از کاربست‌های این عنوان را می‌توان در دانش اعتبارسنجی احادیث شیعه دنبال ‌کرد. در اطلاعات راه‌یافته به کتاب‌های فهرست با پدیده رایجی در حوزه حدیثی قم، با نام فرایند استثنا مواجه‌ هستیم که معنا و مفهومی خاص از آن، متناسب با موضوع این دانش اراده شده ‌است. به گاه بازخوانی مدخل یونس‌بن‌عبدالرحمن در فهرست شیخ طوسی و رجال نجاشی با عبارتی از ابن‌ولید که استثنای احادیث منفرد محمد‌بن‌عیسی‌بن‌عبید از یونس در خود جای داده‌ است برخورد می‌کنیم که در تحلیل آن احتمالات گوناگونی وجود دارد. در نوشتار پیش‌رو از یک‌سو با رویکرد و نگرش تاریخ حدیث شیعه به سیر تطور و کنش‌گری دانشیان اعتبارسنجی و فقیهان نسبت به استثنای منفردات محمد‌بن‌عیسی از قرن پنجم تا دوران معاصر پرداخته شده‌ است. از سوی دیگر، تمرکز خود را بر نقد و نپذیرفتن نگرش‌های گوناگون پیرامون دلیل و زیرساخت‌های این استثنا قرار داده ‌است که در نوشته‌های پیشین به صورت یک مجموعه مشاهده نمی‌شود. افزون بر آن، در مقاله حاضر از طریق پدیدار کردن یک انگاره نوین، به تحلیل و بازشناسی زیرساخت استثنای منفردات محمد‌بن‌عیسی از یونس در بستر تاریخی پرداخته ‌است. @MaarefHadith
َ قَالَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ ع لَأَنْ أَدْخُلَ السُّوقَ وَ مَعِي دَرَاهِمُ أَبْتَاعُ بِهِ لِعِيَالِي لَحْماً وَ قَدْ قَرِمُوا أَحَبُّ إِلَيَّ مِنْ أَنْ أُعْتِقَ نَسَمَةً. امام سجاد علیه السلام می فرمایند: برای من به بازار رفتن و خرید یک درهم گوشت برای خانواده ام که میل به گوشت دارند، از بنده آزاد کردن دوست داشتنی تر است .» 📚 الكافي، ج‏4، ص12. @MaarefHadith
⭕️حواریون حضرت عیسی و حواریون اهل بیت علیهم السلام 🔹حواریون عیسی (علیه السلام)، شیعیان او بودند و شیعیان ما حواریّون ما هستند و حواریون عیسی (علیه السلام) نسبت به او مطیع‌تر از حواریون ما نسبت به ما نبودند، چرا که عیسی (علیه السلام) به حواریّون گفت: «چه کسی به‌خاطر خدا، از یاران من است»؟ حواریّون گفتند: «ماییم یاران خدا». امّا نه! به خدا سوگند او را در برابر یهود یاری نکردند و در راه او نجنگیدند ولی شیعیان ما به خدا سوگند! پیوسته از زمانی‌که خدای عزّوجلّ پیامبرش را قبض روح نمود، ما را یاری کردند و در راه ما جنگیدند و سوزانده شدند و شکنجه شدند و در شهرها آواره گشتند، خداوند از طرف ما به آنان جزای خیر دهد. 🔹إِنَّ حَوَارِیَّ عِیسَی (علیه السلام) کَانُوا شِیعَتَهُ وَ إِنَّ شِیعَتَنَا حَوَارِیُّونَا وَ مَا کَانَ حَوَارِیُّ عِیسَی (علیه السلام) بِأَطْوَعَ لَهُ مِنْ حَوَارِیِّنَا لَنَا وَ إِنَّمَا قَالَ عِیسَی (علیه السلام) لِلْحَوَارِیِّینَ مَنْ أَنْصارِی إِلَی اللهِ قالَ الْحَوارِیُّونَ نَحْنُ أَنْصارُ اللهِ فَلَا وَ اللَّهِ مَا نَصَرُوهُ مِنَ الْیَهُودِ وَ لَا قَاتَلُوهُمْ دُونَهُ وَ شِیعَتُنَا وَ اللَّهِ لَمْ یَزَالُوا مُنْذُ قَبَضَ اللَّهُ عَزَّ ذِکْرُهُ رَسُولَهُ (صلی الله علیه و آله) یَنْصُرُونَّا وَ یُقَاتِلُونَ دُونَنَا وَ یُحْرَقُونَ وَ یُعَذَّبُونَ وَ یُشَرَّدُونَ فِی الْبُلْدَانِ جَزَاهُمُ اللَّهُ عَنَّا خَیْراً 📗بحارالأنوار، ج۱۴، ص۲۷۴ @MaarefHadith
وصف همنشین از زبان حضرت عیسی علیه‌السلام 🔹عن رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: قَالَتِ اَلْحَوَارِيُّونَ لِعِيسَى يَا رُوحَ اَللَّهِ مَنْ نُجَالِسُ؟ قَالَ مَنْ يُذَكِّرُكُمُ اَللَّهَ رُؤْيَتُهُ وَ يَزِيدُ فِي عِلْمِكُمْ مَنْطِقُهُ وَ يُرَغِّبُكُمْ فِي اَلْآخِرَةِ عَمَلُهُ. 🔸رسول خدا(صلّى الله عليه و آله) فرمود: حواريون به عيسى(عليه السّلام) گفتند:يا روح الله با كه مجالست كنيم‌؟ فرمود: با كسى كه ديدنش شما را به ياد خدا آرد و گفتارش به علم شما بيفزايد و كردارش شما را به آخرت تشويق كند. الکافی، ج۱،ص۳۹. @MaarefHadith
فضائل ام البنین س.pdf
756.9K
ویژگی‌ها و فضایل ام البنین (علیها السلام) ✍زهرا زحمتکش 🔰ام البنین (س) مادر حضرت عباس (ع) ، یکی از مادران برجسته تاریخ است. صفات و ویژگی های فردی ایشان شامل، فضایل اخلاقی ،کمالات انسانی ، نیروی ایمانی ، شکیبایی ، بصیرت و... او را به شایستگی در خانه امامت بانوی بانوان کرده بود. ام البنین (س) با معرفتی که به مقام اهل بیت (ع) داشت ، فرزندانی همچون حضرت ابو الفضل (ع) را در دامان خود پرورش داد که تا آخرین لحظات زندگی خویش دست از ولایت نکشیده اند، در این مقاله ویژگی هایی چون وفاداری،ادب، ولایت دوستی و ولایت پذیری، شجاعت، صبر، سخنوری وشاعری، علم و دانایی که بخشی از فضایل ام البنین (س) است بررسی می شود. @MaarefHadith
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹روضه‌ خوانی آيت الله العظمی جوادی آملی: به من گفتند عباس تو مشک را به دندان گرفت. من از اسرار کربلا بيخبر هستم، مگر مشک را به دندان ميگيرند؟ دستان پسرم چه شد که مشک را به دندان گرفت؟ ای زن های مدينه من از راز کربلا بيخبرم خودم نبودم، اما گفتند عباس تو مشکی به دندان گرفت...» @MaarefHadith
JFIQH_Volume 34_Issue 3_Pages 185-206.pdf
1.44M
(حدیث نفی ضرر و جریان آن در عدمیات) 📜قاعدة لاضرر و أثرها فی العدمیات ✍محمود شریعتمدار طهرانی شاهرود 🔰جریان قاعده لا ضرر ـ و نیز لا حرج ـ در احکام عدمی، همواره از چالشهای تأثیرگذار در فقه به شمار می‌رفته است. این نوشتار، با کند و کاوی نوین، می‌کوشد تا شالودة یک دگرگونی ژرف، در مسائل فراوانی از فقه را فراهم سازد. نویسنده ضمن اشاره به مبانی گوناگون، در استفاده از حدیث نفی ضرر، نمونه‌هایی از جریان قاعده لا ضرر در عدمیات را ـ همچون اثبات ضمان، در زندانی شدن شخص حرّ صاحب حرفه، و جواز طلاق زوجه، در صورت امتناع زوج از انفاق ـ ارائه نموده است. آنگاه با طرح ده مورد از استدلالهای منکران، به نقد آنها می‌پردازد و بدین‌سان، با رفع موانعِ فرضیة جریان قاعده در عدمیات، راه را برای فروع فراوان فقهی که در بسیاری از فتواها، فاقد پیشینه می‌باشد، گشوده است. @MaarefHadith
📽مراسم رونمایی از فیلم مستند «الکافی» روایتی از سرگذشت یک کتاب @MaarefHadith
🔰 مستند «الکافی» به‌کارگردانی مسعود طاهری درباره کتاب «الکافی» و تدوین‌کننده آن «شیخ کلینی» است که در مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی تولید شده است. به گزارش روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی،  مسعود طاهری، کارگردان مستند «الکافی» از تولیدات مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و پویانمایی درباره موضوع این اثر گفت: مستند «الکافی»، درباره کتاب الکافی و تدوین‌کننده آن شیخ کلینی است. این مستند پرتره یک کتاب مهم است و به این سوالات پاسخ می‌دهد که کتاب الکافی، چه زمانی نوشته شده، اصلا چرا نوشته شده و‌ تدوین آن چه حاصلی داشته است. 📎ادامه مطلب را در 👈 اینجا بخوانید. @MaarefHadith
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
⏪در چه حالتی می توان به حديث ضعيف عمل كرد؟ (۱۵) 🎧محمدکاظم رحمان‌ستایش @MaarefHadith
📣 شماره 22 فصلنامه «دانش ها و آموزه های قرآن و حدیث» با هفت مقاله در پنج قالب « سر مقاله، مقاله سفید، مقاله شناختی، مقاله فهرستی و یاداشت آزاد» چاپ و منتشر شد. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ عناوین مقالات این شماره بدین قرار است: 👇👇👇 1. حدیث‌خوانی؛ تاریخچه، قواعد و فواید 2. قمر در عقرب، شناخت، امور ممنوع و راه‌های رهایی 3. بایسته‌ها و معیارهای انفاق بر پایه نصوص وحیانی 4. باب اشتغال از دیدگاه نحو معناگرا در کتاب معانی النحو با تطبیق بر آیات قرآن کریم 5. مخالفان انتخاب جانشین پیامبر صلی الله علیه و آله در سقیفه 6. معرّفی یکصد منبع برای پژوهش دربارۀ کتاب فصل الخطاب محدّث نوری 7. بررسی متن «هلال محرّم و پیراهن خونین امام حسین علیه السلام» ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ 💻 رایانامه مجله majaleh.d.a@gmail.com ☎️ شماره تماس: 09214312651 سامانه مجله: http://majaleh-a.ir/ برای دریافت مقالات این مجله افزون بر سامانۀ اختصاصی می توانید به پایگاه اطّلاعات نشریات کشور (مگیران)، پایگاه مجلّات تخصّصی نور (نورمگز) و پرتال جامع علوم انسانی نیز مراجعه کنید. @MaarefHadith
قمر در عقرب-آقای انجم شعاع.pdf
778.3K
✅ قمر در عقرب، شناخت، امور ممنوع و راه‌های رهایی ✍️ علی انجم شعاع روایات اهل بیت علیهم السلام درباره پدیده‌ای آسمانی به نام «قمر در عقرب» سخن به میان آورده‌اند. گروهی از احادیث، انجام برخی کارها را در ایّام قمر در عقرب نهی کرده‌اند و گروهی دیگر، راه‌هایی را برای رهایی از اثرات این پدیده بیان نموده‌اند. در این پژوهش، هر دو دسته از روایات، تبیین می‌شود. تاکنون بررسی جامعی درباره احادیث این پدیده‌ نجومی انجام نگرفته؛ درحالی‌که پرداختن به آن، به دلیل ابتلای عمومی، داشتن عواقب و جدّیت معصومان علیهم السلام در بیان این موضوع، ضروری است. شناخت این پدیده و راهکارهای رهایی از عواقب آن، می‌تواند افرادی که مجبور به انجام کاری در این اوقات هستند کمک نماید. در متن حاضر، ابتدا توضیحاتی درباره شناخت این پدیده و میزان نفوذ آن ارائه شده و سپس برخی از کارهایی که در هنگام قمر در عقرب نهی شده، تبیین می‌گردد. در پایان، راهکارهایی برای رهایی از عواقب این پدیده بیان خواهد شد. @MaarefHadith
توصیه می کنم این مقاله را مطالعه کنید موضوع قمر در عقرب و کارهایی که در زمان این پدیده نهی شده است همیشه مورد سوال بوده است که در این مقاله به تبیین آن پرداخته می شود.
✅ بانک مقالات درباره حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها ◀️ عنْ أَبِی عَبْدِاللَّهِ(ع) أَنَّهُ قَالَ فی «إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیلَةِ الْقَدْرِ» اللَّیلَةُ فَاطِمَةُ وَ الْقَدْرُ اللَّهُ فَمَنْ عَرَفَ فَاطِمَةَ حَقَّ مَعْرِفَتِهَا فَقَدْ أَدْرَک لَیلَةَ الْقَدْرِ. ⬅️ امام صادق علیه السلام می فرمایند: منظور از «لیله» در سورة قدر، فاطمه و منظور از قدر، الله است، پس هر کسی فاطمه را شناخت، آن گونه که سزاوار شناختن است، به درستی که شب قدر را درک کرده است. در آدرس زیر (و یا با کلیک بر اینجا ) مجموعه 61 مقاله در مورد شخصیت حضرت زهرا سلام الله علیها را می توانید دانلود و مطالعه کنید http://ahlolbait.com/media/4125/ @MaarefHadith
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مقام معظم رهبری: تفاوت نازل شدن جبرئیل بر حضرت مریم و حضرت زهرا سلام الله علیها @MaarefHadith
امروز سالروز ولادت حضرت زهرا سلام الله علیها و همچنین سالروز شهادت حاج قاسم سلیمانی است. به همین مناسبت به این روایت دقت کنید: ِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص فَوْقَ كُلِّ ذِي بِرٍّ بَرٌّ حَتَّى يُقْتَلَ الرَّجُلُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَإِذَا قُتِلَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَلَيْسَ فَوْقَهُ بِرٌّ وَ إِنَّ فَوْقَ كُلِّ عُقُوقٍ عُقُوقاً حَتَّى يَقْتُلَ الرَّجُلُ أَحَدَ وَالِدَيْهِ فَإِذَا فَعَلَ ذَلِكَ فَلَيْسَ فَوْقَهُ عُقُوقٌ. رسول خدا (صلّى الله عليه و آله) فرمود: بالاى نيكى هر نيكوكارى نيكى است تا آنكه انسان در راه خدا كشته شود، و چون در راه خدا كشته شد ديگر بالاى آن نيكى (و عملى بهتر) نيست، و بالاى هر آزردنى آزردنى است، تا آنكه كسى يكى از پدر و مادر خود را بكشد، و چون چنين كرد بالاتر از آن آزردنى نيست. @MaarefHadith
شهادت امری است که فقط خداوند از آن اطلاع دارد و لذا شاید کسی به‌ظاهر در معرکه کشته شود ولی شهید نباشد و فردی دیگر در بستر خود بمیرد ولی در پیشگاه الهی شهید محسوب شود. مطابق احادیث افراد می‌توانند با استفاده از راهکارهای عملی، مقام خود را ارتقا داده و به منزلت شهدا نزدیک شوند؛ از جمله این موارد «پاکدامنی» است. در روایتی از امیرالمؤمنین علیه‌السلام چنین نقل شده است: مَا الْمُجَاهِدُ الشَّهِیدُ فِی سَبِیلِ اللَّهِ بِأَعْظَمَ أَجْراً مِمَّنْ قَدَرَ فَعَفَّ؛ مجاهدى که در راه خدا به شهادت رسیده باشد، پاداشش بیشتر از کسى نیست که بتواند [گناه کند] و پاک‌دامنی ورزد. 📚نهج البلاغة، الحكمة 474. @MaarefHadith