أمیر و نظیر و أسیر
🔻عن علی علیه السلام: احْتَجْ إلى مَن شِئتَ تَكُن أسيرَهُ ، و اسْتَغْنِ عَمَّن شِئتَ تَكُنْ نَظيرَهُ ، و أفْضِلْ على مَن شِئتَ تَكُن أميرَهُ .
🔻امام على عليه السلام: دست نياز به سوى هر كه خواهى دراز كن، تا اسير او شوى ؛ و از هر كه خواهى بى نيازى جوى، تا همتاى او گردى؛ و به هر كه خواهى خوبى كن، تا فرمانرواى او باشى.
📗ارشاد، ۳۰۳.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
🔷عن رسول الله: لَوْ كَانَ اَلْفَضْلُ شَخْصاً لَكَانَ اَلْحَسَنَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ.
🔶پیامبر اکرم ص: اگر فضیلت یک شخص می بود، آن شخص حسن علیه السلام است .
📗مائة منقبة، ص ۱۳۵.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
علوم و معارف حدیث
از جمله نامها و صفات #ماه_رمضان بر پایه روایات معصومان علیهمالسلام 1. ماه خدا: إنَّهُ قَد أقبَ
❓آيا «رمضان» نام خداست؟
شمارى از احاديث شيعه و اهل سنّت، صراحت دارند كه «رمضان» از نامهاى خداى سبحان است.[۱] از اين رو، نهى شده كه آن را بدون افزودنِ واژه «ماه» به كار برند، همان گونه كه سزاوار نيست انسان بگويد: اين، رمضان است؛ رمضان آمد؛ رمضان رفت؛ رمضان را روزه گرفتم؛ و... و هر كه چنين بگويد، بايد به عنوان كفّاره اين سخن، صدقه بدهد و روزه بگيرد[۲].
❗️ليكن اين روايات، با مشكلات متعدّدى رو به رويند؛ زيرا هم سندشان مخدوش است و هم دلالتشان نارساست، با اين توضيح كه:
✅اوّلًا، هيچ يك از روايات مورد اشاره، از نظر سند، معتبر نيستند.
✅ثانيا، با مراجعه به رواياتى كه به شمارش نامهاى خداوند پرداختهاند، ديده مىشود كه چنين نامى در ميان آنها نيست.
✅ثالثا، در بسيارى از رواياتى كه از پيامبر صلى الله عليه و آله و اهل بيت عليهم السلام نقل شده است، كلمه «رمضان» بدون آن كه واژه «ماه» در اوّل آن باشد، به كار رفته است و بسيار بعيد است كه راويان، از پيش خود، مضاف را از همه اين روايات، حذف كرده باشند.
1⃣رک: الكافى: 4/ 70/ 2، كتاب من لا يحضره الفقيه: 2/ 172/ 2050.
2⃣الجعفريّات: 241 و ص 59، النوادر، راوندى: 208/ 407، الإقبال: 1/ 29.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
1_3614202591.pdf
21.4M
#کتاب_بخوانیم
📖 کتاب رمضان در تاریخ
کتابی درباره مناسبتهای تاریخی #ماه_رمضان. نوشته: آیت الله العظمی#صافی_گلپایگانی(ره)
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
✅ به گزارش ایکنا از قم، سلسله نشستهای علمی موسسه فرهنگی قرآن و عترت سید مرتضی(ره) با موضوع آشنایی با جریانها، اندیشهها و تلاشهای حدیثی معاصر در موسسه سید مرتضی (ره) قم برگزار شد.
🟣 گزارش این نشست را می توانید در آدرس زیر مطالعه کنید:
https://iqna.ir/00HeP4
#کانال_علوم_و_معارف_حدیث
@MaarefHadith
#شب_قدر
#مذاکرة_العلم
❓آیا علم آموزی در شب قدر فضیلتش بیشتر است یا عبادت؟
✍️ رضا عطائی
شب قدر بافضیلت ترین ایام سال است. قرآن کریم می فرماید: «لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ»؛ شب قدر، بهتر از هزار ماه است.
شیخ صدوق در کتاب امالي، پس از بيان نوافل شب هاى ماه رمضان و صد ركعت نماز براى هر يك از شب هاى بيست و يكم و بيست و سوم، درباره شب های قدر «مذاکرة العلم» را افضل از اعمال مستحبی ديگر می داند و مى گويد: «من أحيا هاتين الليلتين بمذاكرة العلم فهو أفضل» هر كس اين دو شب را با گفتگوى علمى احيا بدارد، بهتر است». (1)
وی این سخن را به معصوم نسبت نمی دهد بلکه این سخن، نظر شخصی شیخ صدوق است. در نتیجه هیچ روایتی نسبت به «برتری گفتگوی علم نسبت به دیگر اعمال مستحبی در شب قدر» نیست.
از سوی دیگر در روایات متعدد، معصومان علیهم السلام برای شب های ماه مبارک رمضان اعمال خاصی را بیان کرده اند.
فضیل بن یسار می گوید: «امام باقر عليه السلام در شب بیست و یکم و بیست و سوم ماه رمضان مشغول دعا مى شد و چون شب از نيمه مي گذشت نماز مي خواند». (2)
بررسى و تأمّل در این روایات به روشنی نشان می دهد که معصومان علیهم السلام سفارش ویژه ای به عبادت و ذکر در شب قدر داشتند و تاکید بر این داشتند که شب قدر به عبادت و راز و نیاز با خداوند پرداخته شود.
بنابراین برای شب قدر، ادعیه، اذکار و نماز های خاصی از سوی معصومان علیهم السلام توصیه شده است و هیچ تاکیدی بر برتری علم آموزی نسبت به این اعمال در روایات وجود ندارد.
در نتیجه نبايد در شب قدر، از بركات اُنس با خداوند و بهره بردن از تضرّع در پيشگاه او غافل شد، بلکه باید بر انجام اعمال اختصاصی شب های قدر همت گماشته شود.
البته می توان در شب های قدر علاوه بر عبادت های اختصاصی، به تأليف يا بيان معارف و علومى نیز پرداخت به عبارت دیگر هیچ منافاتی میان علم و عبادت در شب قدر نیست چنان که برخی از علما در این شب، به دعا و عبادت می پرداختند در عین حال بخشی از آن شب را به تألیف نیز اشتغال داشتند.
به عنوان نمونه علامه طباطبائی تفسیر «المیزان» را در شب 23 ماه مبارک رمضان به اتمام رساند. یا مرحوم اربلی، نگارش کتاب «كشف الغمة في معرفة الأئمة» و صاحب جواهر کتاب «جَواهرُ الکَلام فی شَرحِ شَرایعِ الاسلام» را در شب 21 به پایان رسانده اند.
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
📗 1. الأمالي، ص 649.
📗 2. الکافي (دارالکتب الإسلامية)، ج4، ص 155.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
هدایت شده از علوم و معارف حدیث
❗️برتری مذاکره علمی بر دعا در لیالی قدر
آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی:
◀️شیخ صدوق متفرداتی دارد که نظر شخصی خود اوست و در جای دیگری نیامده است. از جمله گفته که مستحب است احیای شبهای بیست و یکم و بیست و سوم رمضان برای #مذاکره_علم باشد و این افضل است. او این را نسبت به کسی نمیدهد و نه در کتاب «ثواب الاعمال» و نه در «کتاب من لایحضره الفقیه» که مهمترین کتابش است و کتاب فتوایی هم هست چیزی نقل نکرده است. در کتاب «امالی» هم از ادله خودش استفاده کرده و گفته که #مذاکره_علم_افضل است. پس چون حدیثی در کار نیست و شمالفقاهه خود ایشان است، برای ما حجت نیست. درست است که کلیاتی از ثواب علم آمده است، ولی نگفتهاند در این شبهای قدر افضل از بقیه اعمال است. پس این دعاها که خوانده میشود باید محفوظ شود و نباید متروک شود. نباید طلبه از اینها جدا شود.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
جوادی_آملی_تفاوت_حکومت_امیرالمومنین_علیهالسلام_و_حکومت_جمهوریاسلامی.mp3
6.83M
🎙تفاوت حکومت امیرالمومنین (علیهالسلام) و حکومت جمهوریاسلامی
🔸چرا جمهوری اسلامی با این همه اشکالات بهتر از حکومت امیرالمومنین است؟!
#کانال_علوم_و_معارف_حدیث
@MaarefHadith
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
برسانید خبر به عشاق علی...
بوی سجادهی خونین علی میآید..
امام صادق علیه السلام فرمودند:
✅ قَالَ سَلْمَانُ رَحْمَةُ اَللَّهِ عَلَيْهِ عَجِبْتُ بِسِتِّ ثَلاَثٌ أَضْحَكَتْنِي وَ ثَلاَثٌ أَبْكَتْنِي فَأَمَّا اَلَّتِي أَبْكَتْنِي فَفِرَاقُ اَلْأَحِبَّةِ مُحَمَّدٍ وَ حِزْبِهِ وَ هَوْلُ اَلْمُطَّلَعِ وَ اَلْوُقُوفُ بَيْنَ يَدَيِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ أَمَّا اَلَّتِي أَضْحَكَتْنِي فَطَالِبُ اَلدُّنْيَا وَ اَلْمَوْتُ يَطْلُبُهُ وَ غَافِلٌ وَ لَيْسَ بِمَغْفُولٍ عَنْهُ وَ ضَاحِكٌ مِلْ ءَ فِيهِ لاَ يَدْرِي أَ رَضِيَ اَللَّهُ أَمْ سَخِطَ.
🟢 امام صادق(ع)فرمود: سلمان خدايش رحمت كند گفته است از شش چيز در شگفتم بحدي كه سه تاي آنها مرا مي خندانند و سه ديگرم ميگريانند اما آن سه كه مرا بگريه آورد جدايي از دوستان يعني محمد و طرفدارانش و هراس از روز آخرت و حضور در پيشگاه احديت و اما آن سه كه براي من خنده آور است حال كسي كه او دنيا را مي طلبد و مرگ او را و از خدا بي خبري كه خداوند از او غافل نيست و آنكه بپري دهان ميخندد و نميداند كه خداوند از او راضي است يا ناراضي.
#کانال_علوم_و_معارف_حدیث
@MaarefHadith
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اذان صبح روز نوزدهم ماه رمضان
حرم نجف این اینطوری میشه...
در عالم بالا این ندا سر داده میشود:
تهدَّمَت واللهِ ارکانُ الهُدی، قُتِل ابنُ عمِّ المصطفی، قُتِل علیٌّ المرتضی
بخدا ارکان هدایت فروریخت، پسر عمّ پیغمبر را کشتند، علی مرتضی را بهشهادت رساندند... 😭
الغارات..mp3
36.78M
🌀 پادکست خلاصه کتاب «ترجمه الغارات»
🖋 تألیف جناب ابنهلال ثقفی
🎙 عطا یاوری
♨️ آنچه خواهید شنید:
00:30 معرفی نویسنده
02:43 معرفی کتاب
06:50 خلاصهای از بعد رحلت رسول خدا تا پایان نیمه اول حکومت امیرالمومنین
12:39 فضای جامعه اسلامی بعد از نهروان
18:46 بخش اول کتاب (تلاش برای تصرف بخشهایی از حکومت امام)
19:30 بخش دوم (فسادها و فرارهای اصحاب حضرت به شام)
24:17 بخش سوم(شورش گروههایی از خوارج)
24:58 بخش چهارم (اقدامات معاویه برای تصاحب شئون امیرالمومنین)
30:07 بخش پنجم (غارتها و شبیخونهای معاویه)
〰️〰️〰️〰️〰️
#خلاصه_کتاب
#الغارات
#ابنهلال_ثقفی
📻 رادیو مناهج همراه شماست👇🏻
https://eitaa.com/joinchat/2812674312C2b3579343e
#نهج_البلاغه
۱۹ ماه مبارک رمضان، روز ملی نهج البلاغه گرامی باد.
#کانال_علوم_و_معارف_حدیث
@MaarefHadith
✅تعیین شب قدر
رواياتى كه از اهل بيت عليهم السلام در تعيين شب قدر نقل شده، به پنج دسته قابل تقسيم اند:
دسته اوّل: رواياتى كه شب قدر را در دهه آخر ماه رمضان تعيين مى كنند.
دسته دوم: رواياتى كه مى گويند: شب قدر را در يكى از سه شبِ: نوزدهم ، بيست و يكم و بيست و سوم بجوييد.
دسته سوم: رواياتى كه مى گويند: شب قدر ، در يكى از دو شبِ بيست و يكم و بيست و سوم است.
دسته چهارم: رواياتى كه شب بيست و سوم را به طور معيّن ، شب قدر مى دانند.
دسته پنجم: رواياتى كه دلالت مى كنند بر اين كه شب هاى: نوزدهم ، بيست و يكم و بيست و سوم ، هر كدام به گونه اى در تعيين سرنوشت انسان ها و امور آنان نقش دارد؛ ولى نقش اساسى و نهايى ، مربوط به شب بيست و سوم است.
تأمّل در اين پنج دسته از روايات ، نشان مى دهد كه نه تنها ميان آنها تعارضى نيست ، بلكه مؤيّد يكديگرند. توضيح ، اين كه: از ديد روايات اهل بيت عليهم السلام و شمار قابل توجّهى از روايات اهل سنّت ، شب قدر ، شب بيست وسوم است.
از اين رو ، ابن بابويِه صدوق (م ۳۸۱ ق) مى فرمايد: اتّفق مشايخنا رضي الله عنهم [ في ليلة القدر ] على أنّها الليلة الثالثة والعشرون من شهر رمضان ؛
بزرگان ما درباره شب قدر ، همه يك سخن اند كه: شب بيست و سوم ماه رمضان است.
روايات دسته اوّل ، دوم و سوم كه براى درك فضيلت شب قدر ، به احيا و كارهاى خوب در دهه آخر ماه رمضان توصيه دارند ، همچنين رواياتى كه به اِحياى شب هاى: نوزدهم ، بيست و يكم و بيست و سوم سفارش دارند ، همگى به دو نكته بر مى گردند:
نخست . مسلمانان از شب زنده دارى شب هاى ماه رمضان ، بيشترين بهره را از عطايا و دستاوردهاى آن داشته باشند.
از اين رو ، در روايتى كه رازِ پوشيده بودن شب قدر را ميان شب ها بيان مى كند ، آمده است: إنَّ اللّهَ إنَّما يَستُرُها عَنكم نَظَرا لَكم ؛
خداوند ، آن را از شما پنهان داشته تا عنايت بيشترى به شما كند.
دوم . گرچه شب قدر شب بيست و سوم است ، امّا به آن معنا نيست كه آن دو شب ، ديگر هيچ نقشى نداشته و در تقدير امور و سرنوشت انسان ، بى اثر باشند.
🌐برگرفته از سایت حدیث نت
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
تَهَدَّمَتْ وَ اللَّهِ أَرْكَانُ الْهُدَى وَ انْطَمَسَتْ وَ اللَّهِ نُجُومُ السَّمَاءِ وَ أَعْلَامُ التُّقَى وَ انْفَصَمَتْ وَ اللَّهِ الْعُرْوَةُ الْوُثْقَى قُتِلَ ابْنُ عَمِّ مُحَمَّدٍ الْمُصْطَفَى قُتِلَ الْوَصِیُّ الْمُجْتَبَى قُتِلَ عَلِیٌّ الْمُرْتَضَى قُتِلَ وَ اللَّهِ سَیِّدُ الْأَوْصِیَاءِ قَتَلَهُ أَشْقَى الْأَشْقِیَاء.
@MaarefHadith
مُرغ از قفس پرید ندا داد جبرئیل
اینک شما و وحشتِ دنیای بی علی
قرآنِ بی علی ثمرَش ابنِ ملجم است
دارد خطر تلاوتِ هر آیه بی علی
بوی شکافِ کعبه گرفته طوافِ ما
باید گریخت وَرنَه ز هَر جای بی علی
جز یاعلی مگو و مَدد از جهان مجو
شیطان نشسته در پَسِ هر (یا) ی بی علی
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
ثواب قرائت سوره #روم و #عنکبوت در شب بیست و سوم
عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) قَالَ: مَنْ قَرَأَ سُورَهًَْ الْعَنْکَبُوتِ وَ الرُّومِ فِی شَهْرِ رَمَضَانَ لَیْلَهًَْ ثَلَاثٍ وَ عِشْرِینَ فَهُوَ وَ اللَّهِ یَا بَا مُحَمَّدٍ مِنْ أَهْلِ الْجَنَّهًِْ وَ لَا أَسْتَثْنِی فِیهِ أَبَداً وَ لَا أَخَافُ أَنْ یَکْتُبَ اللَّهُ عَلَیَ فِی یَمِینِی إِثْماً وَ إِنَّ لِهَاتَیْنِ السُّورَتَیْنِ مِنَ اللَّهِ مَکَاناً.
ابوبصیر نقل میکند: امام صادق (علیه السلام) فرمود: هرکس سورهی عنکبوت و روم را در شب بیستوسوّم ماه رمضان بخواند، به خدا سوگند ای ابامحمّد! از بهشتیان است و هرگز هیچ استثنایی هم قائل نمیشوم و از آن بیم ندارم که بابت این سخن، گناهی بر من نوشته شود؛ زیرا این دو سوره نزد خدا جایگاهی والا دارند.
📗وسائل الشیعة، ج۱۰، ص۳۶۱
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
فرازی زیبا از دعای سحر
أَسْتَغْفِرُكَ لِكُلِّ خَيْرٍ أَرَدْتُ بِهِ وَجْهَكَ فَخالَطَنِى فِيهِ مَا لَيْسَ لَكَ.
از تو طلب بخشش میکنم، برای هر عمل خیری که خالصانه برای تو انجام دادم، ولی آنچه برای رضای تو نبود آمیخته به آن شد.
@MaarefHadith
#معرفی_کتاب
الموسوعة الفلسطینیة
مجموعهای که در تدوین آن بیش از 230 محقق از کشورهای عربی سهیم بودهاند . این دایرةالمعارف، به تحقیق و تدوین مدخلهایی پرداخته است که تا پایان سال 1983 را دربر میگیرد . بنابراین ، بسیاری از رویدادهایی مانند مواضع کشورهای اسلامی، انقلاب اسلامی ایران، مقاومت اسلامی لبنان، انتفاضه، طرحهای صلح و روندهای سازش با اسرائیل و... را در برمیگیرد.
این مجموعه یکی از بهترين کتبی است که تاکنون درباره تاريخ و جغرافيا و فرهنگ و تمدن و مدارس و معاهد علمی و ادوار مختلف تاريخی فلسطين نوشته شده.
سازمان علمی دانشنامۀ فلسطین، علاوه بر ترجمۀ این #موسوعه ، با پژوهش و تألیف در زمینههای دیگر، مدخلهای تازهای را بدان افزوده است.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
💠ششصد هزار جمله در شش جمله!
🔻600 هزار جملهای که پیامبر(ص) در 6 بند به علی(ع) آموخت
🔸پیامبر گرامی اسلام(ص) فرمود: اى على 600 هزار گوسفند مىخواهى یا 600 هزار دینار یا 600 هزار جمله؟ عرض کرد: اى رسول خدا! ششصد هزار جمله. پیامبر(ص) فرمود: [آن ] 600 هزار جمله را در شش جمله جمع (خلاصه) مىکنم.
1️⃣ هرگاه دیدی مردم به فضایل و مستحبات میپردازند، تو به کامل کردن واجبات بپرداز؛
2️⃣ هرگاه دیدی مردم سرگرم دنیایند، تو سرگرم آخرت شو؛
3️⃣و هرگاه دیدی مردم به عیبهای دیگران میپردازند، تو به عییبهای خودت بپرداز؛
4️⃣و هرگاه دیدی مردم به آراستن دنیا میپردازند، تو به زینت دادن آخرت بپرداز؛
5️⃣و هرگاه دیدی مردمی به زیادی عمل میپردازند، تو به خالص کردن عمل بپرداز؛
6️⃣و هرگاه دیدی مردم به خلق متوسل میشوند، تو به خالق متوسل شو؛
🔹قالَ النّبيُّ صلى الله عليه و آله : يا عليُّ ، تُريدُ سِتَّمِائةِ ألفِ شاةٍ ، أو سِتَّمِائةِ ألفِ دينارٍ ، أو ستَّمِائةِ ألفِ كَلِمةٍ ؟ قالَ : يا رسولَ اللّه ، سِتَّمِائةِ ألفِ كَلِمَةٍ . فقالَ صلى الله عليه و آله : اِجمَعْ سِتَّمِائةِ ألفِ كَلِمَةٍ في سِتِّ كَلِماتٍ ؛ يا عليُّ إذا رَأيتَ الناسَ يَشتَغِلُونَ بالفَضائلِ فاشتَغِلْ أنتَ بِإتمامِ الفَرائضِ ، و إذا رَأيتَ الناسَ يَشتَغِلُونَ بِعَمَلِ الدنيا فاشتَغِلْ أنتَ بعَمَلِ الآخِرَةِ ، و إذا رأيتَ الناسَ يَشتَغِلونَ بِعُيوبِ الناسِ فاشتَغِلْ أنتَ بِعُيوبِ نفسِكَ ، و إذا رَأيتَ الناسَ يَشتَغِلونَ بتَزيينِ الدنيا فاشتَغِلْ أنتَ بتَزيينِ الآخِرَةِ ، و إذا رَأيتَ الناسَ يَشتغِلونَ بكَثرَةِ العَمَلِ فاشتَغِلْ أنتَ بصَفوَةِ العَمَلِ ، و إذا رَأيتَ الناسَ يَتوسَّلُونَ بالخَلقِ فَتَوَسَّلْ أنتَ بالخالِقِ
📗المواعظ العدديّة ص293
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
سفارش رسول خدا صلی الله علیه وآله درآخرین جمعه ماه رمضان
عن جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ الْأَنْصَارِيِّ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَآلِه فِي آخِرِ جُمُعَةٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ فَلَمَّا بَصُرَ بِي قَالَ لِي: يَا جَابِرُ! هَذَا آخِرُ جُمُعَةٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ فَوَدِّعْهُ وَ قُلِ:
«اللَّهُمَّ لَا تَجْعَلْهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنْ صِيَامِنَا إيَّاهُ ، فَإنْ جَعَلْتَهُ فَاجْعَلْنِي مَرْحُوماً وَ لَا تَجْعَلْنِي مَحْرُوماً». فَإنَّهُ مَنْ قَالَ ذَلِكَ ظَفِرَ بِإحْدَى الْحُسْنَيَيْنِ: إمَّا بِبُلُوغِ شَهْرِ رَمَضَانَ مِنْ قَابِلٍ، وَ إمَّا بِغُفْرَانِ اللَّهِ وَ رَحْمَتِهِ.
🔰جابربن عبدالله انصاری نقل میکند که در آخرین جمعه ماه رمضان بر رسول خدا صلّی الله علیه وآله وارد شدم. وقتی حضرتش مرا دید، فرمود: ای جابر! امروز آخرین جمعه ماه رمضان است، پس با آن وداع کن و بگو:
«اللَّهُمَّ لَا تَجْعَلْهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنْ صِيَامِنَا إيَّاهُ، فَإنْ جَعَلْتَهُ فَاجْعَلْنِي مَرْحُوماً وَ لَا تَجْعَلْنِي مَحْرُوماً»
همانا کسی که این ذکر را بگوید، یکی از ایندو نتیجه نیکو شامل حالش خواهد شد: یا ماه رمضان سال بعد را درک می کند، و یا به غفران الهی و رحمتش میرسد.
📚وسائل الشيعة، ج ۱۰ ،ص ۳۶۵
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
هدایت شده از علوم و معارف حدیث
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#شرف_الشمس
روز 19 فروردین ماه برخی دکان باز می کنند برای این که دعای شرف الشمس را بر پشت عقیق زرد حکاکی کنند و....
علاوه بر این که این دعا سند روایی معتبری ندارد، چند نکته نیز قابل تامل است:
1. مگر دعاهای اسلامی بر اساس تاریخ قمری نیست؟ پس 19 فروردین از کجا آمده؟!!
2. اگر حکاکی این دعا بر روی عقیق زرد این قدر اهمیت داشت چرا معصومان علیهم السلام این کار را نکردند؟ اصلا چرا در سیره علما نیز این کار مرسوم نبوده است؟
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
هدایت شده از علوم و معارف حدیث
#شرف_الشمس
چند نکته در مورد شرف الشمس
آيا شرف شمس و دعايي که پشت آن سنگ زرد حک مي شود و به عنوان فزاينده رزق و روزي به مردم عرضه مي شود صحت روايي دارد يا خير؟
✍️ رضا عطائی
به نام خدا
اولا در باور عامیانه، «شرف الشمس» نگین انگشتری زرد رنگ است که برخی به نیت گشایش در کارها به دست میکنند. در حالی که، شرف الشمس، سنگ نیست، بلکه دعایی منسوب به امام علی علیه السلام است.
ثانیا بر اساس جستجوهای انجام شده روایت مستندی در کتب متقدمین اعم از روایی و ادعیه و اذکار یافت نشد که سفارش به استفاده از شرف الشمس کرده باشند، فقط برخی از متاخرین در چند قرن اخیر به آن پرداخته اند و بعد از آن هم تحلیل های مختلفی در مورد آن صورت گرفته است مثلا برخی با بدگمانی به آن نگریسته اند و آن را ساخته یهود می دانند ( در حالی که این سوظن بدون ارائه دلیل و برهان است) و برخی با نظر مثبت به این قضیه پرداخته اند و ستاره پنج پر را برگرفته از پنج نام مبارک خداوند می دانند. اما هیچ کسی به صورت مستند ظاهرا مطالبی ارائه نکرده. با این وجود برخی از علما استفاده از انگشتری که اذکار و شکل مشهور به شرف شمس در آن حک شده است، را رد نمی کنند و به دست کردن چنین انگشتری به قصد رجا (به امید کسب ثواب) را دارای اشکال نمی دانند.
بنابراین روایت مستند و صحیح در این باره وجود ندارد و برخی از سخنان هم که در این خواص و ... ذکر شده است صرف تحلیل های خارج از مستند روایی است. در پایان به این نکته نیز اشاره می کنیم که سیره اهل بیت علیهمالسلام نیز ارجاع به اینگونه رموز نجومی و علوم غریبه نبوده و حتی اهلبیت علیهمالسلام با برخی از افرادی که ستارشناس بودند و برای ستارگان قدرتهای استقلالی و در مقابل قدرت خداوند قائل بودند، برخورد می کرد. (1) به نظر می رسد به جای استفاده از شرف الشمس که نکات مبهم زیادی در مورد آن وجود دارد، از انگشتر هایی با نگین عقیق سرخ یمانی، فیروزه، حدید صینی و ... استفاده کنید که روایات متعددی در کتاب های حدیثی شیعه در مورد آن ها وجود دارد.
مرحوم کلینی در کتاب شریف «الکافی» (ط - الإسلامية)، جلد 6، صفحه: 468 روایت در این زمینه را بیان می کند که می توان برای اطلاع بیشتر از آنها به این کتاب مراجعه کنید و مجموعه روایات در مورد سنگ ها را مطالعه کرد.
پی نوشت:
1-ر.ک: نهج البلاغه خطبه 78، ترجمه انصاريان، ص: 153.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith