eitaa logo
علوم و معارف حدیث
1هزار دنبال‌کننده
633 عکس
216 ویدیو
216 فایل
امام رضا: رَحِمَ اَللَّهُ عَبْداً أَحْيَا أَمْرَنَا. رحمت خدا بر کسی که نام و یاد ما را زنده کند. کانال علوم و معارف حدیث، بستری جهت نشر معارف حدیثی اهل‌بیت علیهم‌السلام است. @amirmam
مشاهده در ایتا
دانلود
امام صادق علیه السلام فرمودند: احاديث ما شما را به هم مهربان مى كند. اگر به آنها عمل كنيد، كمال و نجات مى يابيد و اگر رهايشان كنيد، گمراه و هلاك مى شويد؛ پس به احاديث ما عمل كنيد كه در اين صورت من ضامن نجات شما هستم. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ أحادِيثُنا تُعَطِّفُ بعضَكُم عَلى بعضٍ، فإن أخَذتُم بها رَشَدتُم و نَجَوتُم، و إن تَرَكتُمُوها ضَلَلتُم و هَلَكتُم، فَخُذُوا بها و أنا بِنَجاتِكُم زَعِيمٌ. 📚 الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏2، ص186. @MaarefHadith
◀️مقتل دربندی و نهادینه‌سازی مطالب بی‎پایه 🔸آقا بزرگ تهرانی ضعف مقتل دربندی را با خلوص او پیوند داده است: «... من شدة خلوصه و صفاء نفسه نقل في هذا الكتاب أمورا لا توجد في الكتب المعتبرة و انما أخذها عن بعض المجاميع المجهولة اتكالا على قاعدة التسامح في أدلة السنن مع أنه لا يصدق البلوغ عنه بمجرد الوجادة بخط مجهول، و قد تعرض شيخنا في اللؤلؤ و المرجان إلى بعض تلك الأمور فلا نطيل بذكره‏.» (الذريعة إلى تصانيف الشيعة، ج‏2، ص279؛ ش 1134) 🔺اگر چه آقا بزرگ نیز کتاب دربندی را بی اعتبار شمرده؛ اما پذیرش توجیهات ایشان در تبرئه خود دربندی با موانعی مواجه است. معلوم نیست شدّت خلوص و صفاء نفس چه ملازمتی با نقل مطالب مجاهیل و مجعولات دارد؟! و یا قاعده تسامح در ادله سنن، چه ربطی به نقل حوادث تاریخی دارد؟ 🔻وانگهی دربندی تنها مطالب ساخته دیگران را نقل نکرده؛ بلکه بنا بر قرائن متعددی خود او نیز مطالبی را ساخته و به ائمه ع نسبت داده است. ابتدایی‌ترین قرینه بر این مطلب در تصریحات و توجیهات خود دربندی در این زمینه است. 🔸ملاآقای دربندی به بهانه تحلیل عقلی و استنباط از قواعد کلی، حوادثی ذکر کرده که به اعتراف خودش هیچ جایی ذکر نشده است؛ از جمله این که می نویسد: وقتی سیّد الشهداء ع ندای «هل من معین» سر داد، خداوند پاسخ داد: «لبیک لبیک حجتی علی جمیع خلقی فانا ناصرک و معینک» و خود دربندی می گوید:«لم یصل فیه خبر خاص الا انه مما یستنبط من ملاحظة جملة من الآیات العامة!!» (دراین باره روایت خاصی نرسیده ولی از ملاحظه برخی آیات عام می شود استنباط کرد!» ▪سپس مدّعی می شود که پس از خداوند، رسول خدا و امیرالمؤمنین و ارواح انبیاء و ملائکه لبیک گفتند. و شگفت تر از همه آن که می نویسد: در این هنگام بدنهای شهیدان تکان خوردند و لرزیدند و برخی نشستند و برخی ایستادند و گفتند: «لبیک لبیک یابن رسول الله مرنا بالقیام حتی نجاهد بین یدیک مرة اخری» و سپس باز هم تصریح می کند که هیچ نقلی در این باره وجود ندارد و آن را استنباط کرده است!!! و مدعی می شود که این گونه استنباطها برای حاملان علوم و کسانی که مهارت دارند جایز است!! و سپس می‌افزاید: علی اصغر وقتی ندای «هل من معین» را شنید؛ قنداق را پاره کرد و خود را بر زمین انداخت و گریست و ضجه زد! و باز هم تصریح می‌کند که این را با همان استنباط خود فهمیده نه آن که روایتی دیده باشد و مدّعی الهام غیبی نیز می شود! (اکسیرالعبادات فی اسرار الشهادات، شرکة المصطفی، ج2، ص753-760) 🔶صد افسوس که این قضایا پس از او به عنوان روایت در منابر نقل شده است. دیگر این‌که در نمونه‌ای ملا آقای دربندی پس از آن که اعتراف می‌کند عروسی قاسم در روز عاشوراء را هیچ نقل معتبری -ولو با تعریف گشاده خودش- نیافته؛ هفت قرینه ذوقی و ضعیف بر وقوع آن ذکر می‌کند. نخستین قرینه ای که ذکر می کند چنین است: 🔺«إنّ کمالیة المصائب و تمامیة محنة آل الله و اهل بیت رسول الله (ص) فوق التمامیة و الکمالیة قاضیة بوقوع هذه القضیة أیضاً» (اکسیر العبادات، ج2، ص387) یعنی چون مصیبت و رنج اهل بیت ع در نهایت کمال است؛ حتماً باید این قصّه هم رخ داده باشد! این اصل تأسیسی آقای دربندی نیز منجر به این می‌شود، هر مصیبت دروغی را به اهل بیت ع نسبت دهیم، یا هر مصیبت دروغی را که نقل شد، باور کنیم؛ زیرا کمال مصیبت اهل بیت ع اقتضا دارد هر حادثه غم باری که ما در ذهن و خیال ما آید، برای آنها رخ داده باشد! @Al_Rijal @MaarefHadith
امام صادق علیه السلام: هیچ کس نیست در روز قیامت مگر اینکه آرزو می‌کند ای کاش امام حسین علیه السلام را زیارت کرده بودم آن هنگامی که می بیند که با زوار امام حسین علیه السلام چه می‌کنند، چقدر نزد خداوند مورد کرامت واقع می‌شوند. 💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐 عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ سَمِعْتُهُ وَ هُوَ يَقُولُ مَا مِنْ أَحَدٍ يَوْمَ الْقِيَامَةِ إِلَّا وَ هُوَ يَتَمَنَّى أَنَّهُ مِنْ زُوَّارِ الْحُسَيْنِ لِمَا يَرَى مِمَّا يُصْنَعُ بِزُوَّارِ الْحُسَيْنِ ع مِنْ كَرَامَتِهِمْ عَلَى اللَّهِ تَعَالَى. 📚📚كامل الزيارات، ص135. @MaarefHadith
ابراهيم بن أبى البِلاد می گويد به امام رضا عليه السّلام گفتم: ثواب خواندن نماز جعفر چيست؟ فرمود: اگر گناهان او به اندازه شن‏هاى انبوه و كف درياها باشد آمرزيده مى‏شود، گفتم آیا اين آمرزش فقط مخصوص ما (شيعيان) است؟ حضرت فرمود: پس مخصوص چه كسى است؟ فقط مخصوص شماست. 💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐 عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ أَبِي الْبِلَادِ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي الْحَسَنِ ع أَيُّ شَيْ‏ءٍ لِمَنْ صَلَّى صَلَاةَ جَعْفَرٍ قَالَ لَوْ كَانَ عَلَيْهِ مِثْلُ رَمْلِ عَالِجٍ وَ زَبَدِ الْبَحْرِ ذُنُوباً لَغَفَرَهَا اللَّهُ لَهُ قُلْتُ هَذِهِ لَنَا قَالَ فَلِمَنْ هِيَ إِلَّا لَكُمْ خَاصَّة. 📝در روایات متعددی به فضیلت «نماز جعفر طیار» اشاره شده است. علاوه بر روایات متعدد، در بین علماء نیز این نماز جایگاه ویژه ای دارد. دفع بلاهای مختلف و جلب انواع خیرات، از جمله ثمرات خواندن این نماز است. ⏰ بهترین وقت این عبادت پُر فضیلت، پیش از ظهر جمعه است. @MaarefHadith
نظریه شهید مطهری درباره ادعای مهدویت مختار؛ توهّم یا واقعیت.pdf
348.5K
📝 نظریه شهید مطهری درباره ادعای مهدویت مختار؛ توهم یا واقعیت 👆👆👆👆👆👆 ✍️ سید محمد مرتضوی اندیشه مهدویت، در میان شیعه و اهل سنت مشترک است. در طول تاریخ اسلام، عده ای با ادعای مهدویت، جامعه اسلامی را تا مدتی مشغول ساخته و سبب انحرافاتی شده اند. شهید مطهری بر این باور است که مختار ثقفی درباره محمد بن حنفیه، ادعای مهدویت داشته و خود را نائب او معرفی کرده است. مقاله «نظریه شهید مطهری درباره ادعای مهدویت مختار؛ توهم یا واقعیت»👆 به نقد و برسی این ادعای شهید مطهری پرداخته است و در نتیجه این ادعای شهید مطهری را نادرست دانسته است. @MaarefHadith
محمد بن مسلم از امام باقرعلیه السلام روایت کرده: اگر مردم می‌دانستند، زیارت امام حسین علیه السلام چقدر فضیلت و ثواب دارد، به درستی که از شوق می مردند و نفس‌هایشان از روی حسرت بند می آمد. 💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐 لَوْ يَعْلَمُ النَّاسُ مَا فِي زِيَارَةِ قَبْرِ الْحُسَيْنِ علیه السلام مِنَ الْفَضْلِ لَمَاتُوا شَوْقاً وَ تَقَطَّعَتْ أَنْفُسُهُمْ عَلَيْهِ حَسَرَاتٍ. 📚كامل الزيارات، ص142. @MaarefHadith
Shab09Safar1397[05].mp3
8.11M
دوباره دلم راهی اربعین مولاست پیاده در این جاده قدم زدن چه زیباست
تمدن زایی شیعه .pdf
3.92M
📗 کتاب تمدن زایی شیعه 👆👆👆👆👆👆 ✍️ اصغر طاهر زاده 📝 سلسله مباحث «تمدن‌زایی شیعه»، حاصل پاسخ به سؤالاتی است که حدود سه‌سال متمادی و طی نُه جلسه‌ توسط عده‌ای از طلاب و دانشجویانی که مایل بودند در رابطه با موضوع تمدن اسلامی تحقیق کنند خدمت استاد طاهرزاده مطرح شده و پس از پیاده‌شدن جواب‌ها و تکمیل و تصحیح مطالب، منتشر گردید. 📖 عناوین جلسات شامل موارد ذیل است: جلسه اول، بشریت و نیاز به تمدن قدسی؛ جلسه دوم، شیعه و مسئولیت تمدن آینده‌ی جهان؛ جلسه سوم، اولین قدم، رویکرد به تمدن اسلامی؛ جلسه چهارم، قواعد دوران گذار؛ جلسه پنجم، تمدنی مبتنی بر فطرت؛ جلسه ششم، کمیت‌گرایی غربی و غفلت از کیفیت؛ جلسه هفتم، تمدن سکولار و ناکامی نهایی؛ جلسه هشتم، تفاوت نگاه فرهنگ مدرنیته و تفکر اسلامی به عالَم؛ جلسه نهم، بازگشت به ظرائف عالَم وجود. ناشر کتاب : لب المیزان، سال نشر: 1393. @MaarefHadith
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: فرزند شايسته، دسته گلى است از جانب خداوند كه ميان بندگانش قسمت مى كند. 💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐 الْوَلَدُ الصَّالِحُ رَيْحَانَةٌ مِنَ اللَّهِ قَسَمَهَا بَيْنَ عِبَادِهِ. 📚 الكافي (دار الحديث)، ج‏11، ص327. @MaarefHadith
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چه فراقی ... امام صادق عليه السّلام فرمودند: وقتى كه خانه و منزلت دور بود بر بالاى بام منزل برو دو ركعت نماز بگذار و با اشاره به قبور و مزار ما سلام بده كه سلام تو به ما خواهد رسيد. 🌴🌴🌴🌴🌴🌴 قَالَ لِي أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع إِذَا بَعُدَتْ عَلَيْكَ الشُّقَّةُ وَ نَأَتْ بِكَ الدَّارُ فَلْتَعْلُ عَلَى أَعْلَى مَنْزِلِكَ وَ لْتُصَلِّ رَكْعَتَيْنِ فَلْتُومِ بِالسَّلَامِ إِلَى قُبُورِنَا فَإِنَّ ذَلِكَ يَصِلُ إِلَيْنَا. 📚کامل الزیارات، ص288. @MaarefHadith
علوم و معارف حدیث
#ملاآقا_دربندی #اسرار_الشهادة #تحريف ◀️مقتل دربندی و نهادینه‌سازی مطالب بی‎پایه 🔸آقا بزرگ تهرانی ض
(۲) ❗️ ملاآقای دربندی و اهتمام به مجعولات عوام ◀️محدث پرتلاش، میرزا حسین نوری و به تبع ایشان استاد مطهری نمونه‌های بسیاری از متفردات دربندی را که خلاف ضروری تاریخ است ذکر کرده‌اند. مانند: كشته شدن 25 هزار نفر به دست عبّاس و 330 هزار نفر به دست امام حسين عليه السلام و يا قصّه پردازى در باره چگونگى بيرون آمدن امام حسين عليه السلام از مدينه كه به زىّ پادشاهان شبيه كرده، و به تعبیر محدث نوری هر سطر آن مشتمل بر چند دروغ است. (نک‍: لؤلؤ و مرجان، ص262 و 263) و يا ارائه رقم 1/600/000 نفرى براى سپاه عمر سعد (نک‍: حماسه حسينى، ج3، ص39) جعلیاتی که به تمسخر واقعه عاشورا شبیه‌تر است؛ تا روضه‌خوانی. ▪ما نیز در این‌جا نمونه‌هایی را ذکر می‌کنیم، که از خلال آن روش پرآسیب دربندی در جمع روایات بهتر فهمیده می‌شود: 1⃣ابلیس در روز عاشورا از خداوند خواست که حرارت خورشید را هفتاد برابر کند و خدا دعایش را مستجاب کرد و ابلیس برای آن که نسوزد از کربلاء گریخت! این قصه بی اساس را دربندی از زبان شخصی مجهول نقل می کند و به توجیه و تأویل آن می پردازد. (اکسیر العبادات فی اسرار الشهادات، شرکة المصطفی، ج2، ص760) 2⃣افتادن نامه ای از آسمان در روز عاشوراء که امام را بین شهادت و زندگی مخیّر کرده بود. دربندی این قصه را به تفصیل از «بعض» نقل می کند و می گوید حتما روایتی دیده که چنین نقل کرده! (اکسیر العبادات، ج2، ص761) 3⃣امام حسین ع پس از شهربانو با شاه زنان خواهر او ازدواج کرد و از او صاحب دختری به نام زبیده شد. زبیده را در كربلا به عقد قاسم درآورد و در همان جا قاسم و زبیده هم بستر شدند و زبیده آبستن شد. زبیده به ری آمده و فرزندش متولد شده و نام او را قاسم ثانی گذاشته اند. قاسم سپس در شمیرانات بر ضدّ بنی امیه قیام می کند و در همان جا به شهادت می رسد. سر قاسم بن الحسن شهید کربلا را هم به ری آورده اند و در کوچه و خیابان با آن بازی می کرده اند و همان جا دفن کرده اند. دربندی چنان که خود معترف است این توهمات را از زبان عوام تهران یا کتابهایی امثال کتاب خود گرفته است. (اکسیر العبادات، ج2 ، ص387 -415) ◀️جالب آن‌که مستوفی در مورد دربندی نوشته‌: «يكروز نزد معتمد الدوله فرهاد ميرزا رفته اظهار عقيده كرده بود كه امامزاده قاسم كه مقبره او در بالاى تجريش واقع است، مدفن سر قاسم بن حسن شهيد روز عاشوراست كه از كوفه آورده اينجا دفن كرده‏اند. معتمد الدوله شاهزاده بااطلاع دقيق البته زير بار اين حرف نرفته، از او مستند اين دعوى را خواسته است. آخوند سندى براى اين گفته نداشته ولى قرآنى از بغل خود بيرون آورده گفته است «به اين قرآن قسم كه اين قبر، مدفن سر قاسم بن حسن، شهيد وقعه طف است.» (شرح زندگانى من، عبد الله مستوفی، نشر زوار، ‏ج‏1، ص276) ⚠️تذکر: چنین نقدهایی ابداً در راستای سبک‌تر کردن بار مصیبت‌ها نیست، و نادرست بودن مطالب مورد اشاره به این معنا نیست که مصائب بزرگ نبوده و صرفاً بعضی کم‌دقتان و تحریف‌گران آن را در این حد بزرگ کرده‌اند. بلکه عظمت این مصیبت فراتر از معرفت ماست، و این امثال فضای خیالی گفته‌های امثال دربندی است که چهره عاشورا و مصائب آن را مخدوش‌ می‌کند. تلاش برای انضباط در روایت‌گری و پیراستن منابع از زوائد متأخر، نه تنها خللی به حقائق وارد نمی‌کند، بلکه قدمی در راستای تحکیم آن و فهم بهتر است. @Al_Rijal @MaarefHadith