eitaa logo
علوم و معارف حدیث
1هزار دنبال‌کننده
622 عکس
201 ویدیو
213 فایل
امام رضا: رَحِمَ اَللَّهُ عَبْداً أَحْيَا أَمْرَنَا. رحمت خدا بر کسی که نام و یاد ما را زنده کند. کانال علوم و معارف حدیث، بستری جهت نشر معارف حدیثی اهل‌بیت علیهم‌السلام است. پاسخگویی ↙️ تبادل ️⬅️ ️ @MaarefHadithi تبلیغ ️↖
مشاهده در ایتا
دانلود
آشفتگی در مصادر نصيری ✍محمدباقر ملکیان 🔰مصادر نصيری، منابعی مغفول مانده در مطالعات شيعی‏اند. هنوز از بسياری از مصادر نصيری اطّلاع دقيقی نداريم، يعنی نمی‏دانيم آيا نسخه‏ای مخطوط از آنها موجود است، و يا در اثر گذر زمان ـ مانند بسياری ديگر از آثار فرق شيعه ـ نيست و نابود شده است. البته با توجه به اهتمام نصيريون به سنّت کتمان ـ آن هم به شديدترين وجه ممکن ـ به گونه‏ای که حتّی از اظهار نام برخی مصادر، مثل «الرسالة الرستباشية» و «فقه الرسالة الرستباشية» خودداری می‏کنند ـ اين بی‏اطّلاعی، چندان غريب نمی‏نمايد، و البته اين نويد را به ما می‏دهد که به مرور زمان، بسياری از آثار ناشناخته‏شان چاپ و منتشر شود، يا لا اقلّ تصويری از مخطوطات آنها در فضای ديجيتال دستياب شود، «لعلّ الله يحدث بعد ذلک أمراً». اين چند سطر را مقدّمه‏وار نوشتم تا بگويم آنچه در اين يادداشت ـ و نيز يادداشت‏های ديگرم پيرامون نصيريه ـ قلمی می‏کنم تنها بر اساس تعداد محدودی از مصادر نصيری است که به يمن لا ابالی گری برخی اتباع اين فرقه در امر کتمان و نيز برملا ساختن اسرار آنها توسّط دشمنان‏شان به دست ما رسيده است؛ بگذريم. در مصادر نصيريه ـ علی‏رغم همه اطّلاعات جالب و دست اوّلی که به ما می‏دهد و قبلاً در بعضی يادداشت‏ها به نمونه‏اش اشاره کردم ـ با آشفتگی فراوانی مواجهيم. آشفتگی‏هايی از قبيل: 1⃣روايات موضوعه: نمونه‏اش روايت مفصّلی است که در مورد فضائل نهم ربيع الأوّل در مصادر نصيری نقل شده است، روايتی که با تحريف مضاعف در برخی مصادر شيعی هم آمده است. 2⃣تضادّ و اختلاف: نمونه‏اش روايات مختلف و متضادّی است که در مسأله خروج ابو الخطاب در مصادر نصيريه آمده است. البته نصيريون اين اختلاف و تضادّها را طبيعی می‏دانند، چرا که از نظر آنها، روايت و گزارشی برای اهل ظاهر است، و گزارش و روايت ديگر برای اهل باطن. در اين يادداشت، در صدد جمع آوری وگزارش اين دو گونه آشفتگی نيستم. در اينجا از دو نوع ديگر آشفتگی، مطالبی را ذکر می‏کنم: 👈 ادامه مطلب @MaarefHadith
جایگاه و ویژگی های مستضعفین در برزخ و قیامت بر اساس آیات و روایات 🎤 آیت الله مظاهری بر اساس آیات و روایات مستضعفین چه کسانی هستند؟ سرنوشت مستضعفين در برزخ و قيامت چگونه است؟ مستضعفين به چهار گروه تقسیم می شوند؟ 1. کساني که کشش فکري لازم را ندارند و در روايات و مباحث فقهي، با نام ابله و سفيه از آنان ياد مي‌شود. 2. افرادي که کشش فکري آنها خوب است،‌ امّا راهي براي هدايت ندارند. 3. کساني که در رنج و سختي دنيا به آمده و بزرگ شده‌اند و در اثر مشقّت زندگي، هيچگاه به فکرشان خطور نمي‌کند که به دنبال هدايت و رستگاري بروند. 4. افرادي هستند که دچار جهل مرکّبند. ادامه مطلب در لینک زیر مطالعه کنید: https://www.teribon.ir/archives/183986/ ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @MaarefHadith
زیارت نامه ای با عنوان «الزيارة المفجعة للإمام الحسين عليه السّلام» در کتابی به نام «مفتاح الجنان» آمده است. ❇️ زیارت مفجعه در کتاب «مفتاح الجنان» ذکر شده است. ‼️ این زیارت نامه، در هیچ منبعی حدیثی و دعایی معتبر شیعه وجود ندارد. ✅ مرحوم شیخ عباس قمی وقتی که زیارت وارث را با جملۀ «فافوز معکم» ختم می‌کند می‌گوید: این دعا را من از کتاب‌های معتبری هم چون کتاب مصباح المتهجد شیخ طوسی نقل کرده‌‌ام، اما عده‌ای اضافه کرده‌‌اند: «فی الجنان مع النبیین و الصدیقین و الشهداء و الصالحین و حسن اولئک رفیقاً» که همه زیادی از خودشان است. ✅ در ادامه شیخ عباس به‌ نقل از استاد خود؛ مرحوم میرزا حسین نوری به کتاب «مفتاح الجنان» اشاره کرده و بیان می‌دارد که این کتاب در آن زمان، میان مردم رواج داشته و به قول شیخ عباس؛ کتاب مرجع عوام و خواص و عرب و عجم بوده است. شیخ عباس قمی، کلام استادش را چنین کامل می کند: ⁉️ امروز کتاب مصباح المتهجد و اقبال و مصباح الزائر و بلد الامین و ... متروک شده و چنین مجموعه‌هایی شایع گشته است. او در ادامه کلامش به چند مورد از تحریفات اشاره کرده و می‌گوید: با بودن این همه زیارات مأثوره، زیارت مفجعه جعل می‌کنند. ❇️ بنابراین این زیارت در منابع متعبر روایی و حدیثی شیعه نیامده است علاوه بر آن شیخ عباس قمی کتاب «مفتاح الجنان» را که این دعا را ذکر کرده غیر معتبر می داند و آن را جمع شده برخی عوام می داند که نمی شود به آن اعتنا کرد. بنا بر نقل برخی، مرحوم شیخ عباس قمی کتاب «مفاتیح الجنان» را در پاسخ‌گویی نیاز جامعه به ادعیه معتبر نگاشته و نامش را شبیه نام «مفتاح الجنان» آورده است تا مردم کم کم با این نام جدید خو کرده و به جای مفتاح الجنان، مفاتیح الجنان را مطالعه نمایند. @MaarefHadith
الموسوعة الفلسطینیة مجموعه‌ای که در تدوین آن بیش از 230 محقق از کشورهای عربی سهیم بوده‌اند . این دایرةالمعارف، به تحقیق و تدوین مدخل‌هایی پرداخته است که تا پایان سال 1983 را دربر می‌گیرد . بنابراین ، بسیاری از رویدادهایی مانند مواضع کشورهای اسلامی، انقلاب اسلامی ایران، مقاومت اسلامی لبنان، انتفاضه، طرح‌های صلح و روندهای سازش با اسرائیل و... را در برمیگیرد. این مجموعه یکی از بهترين کتبی است که تاکنون درباره تاريخ و جغرافيا و فرهنگ و تمدن و مدارس و معاهد علمی و ادوار مختلف تاريخی فلسطين نوشته شده. سازمان علمی دانشنامۀ فلسطین، علاوه بر ترجمۀ این ، با پژوهش و تألیف در زمینه‌های دیگر، مدخل‌های تازه‌ای را بدان افزوده است. @MaarefHadith
علیهم‌السلام اَلسَّلامُ عَلَیْکُمْ اَئِمَّةَ الْهُدى، اَلسَّلامُ عَلَیْکُمْ اَهْلَ التَّقْوى، اَلسَّلامُ عَلَیْکُمْ اَیُّهَا الْحُجَجُ على اَهْلِ الدُّنْیا، اَلسَّلامُ عَلَیْکُمْ اَیُّهَا الْقُوّامُ فِى الْبَرِیَّةِ بِالْقِسْطِ، اَلسَّلامُ عَلَیْکُمْ اَهْلَ الصَّفْوَةِ، اَلسَّلامُ عَلَیْکُمْ آلَ رَسُولِ اللهِ، اَلسَّلامُ عَلَیْکُمْ اَهْلَ النَّجْوى، اَشْهَدُ اَنَّکُمْ قَدْ بَلَّغْتُمْ وَنَصَحْتُمْ وَصَبَرْتُمْ فى ذاتِ اللهِ، وَکُذِّبْتُمْ وَاُسیئَ اِلَیْکُمْ فَغَفَرْتُمْ، وَ اَشْهَدُاَنَّکُمُ الاَْئِمَّةُ الرّاشِدُونَ الْمُهْتَدُونَ. @MaarefHadith
در ملحقات کتاب بحارالانوار، نقل شده که در برخی از کتب ادعیه آمده است که علامه مجلسی در برخی از شب های جمعه این دعا را می خواند: بسم الله الرحمن الرحیم، اَلْحَمْدُ لله مِنْ اَوَّلِ الدُّنْیا اِلی فَنائِها وَ مِنَ الآخِرَه اِلی بَقائِها. اَلْحَمْدُاللهِ عَلی کُلِّ نِعْمَه، اَسْتَغْفِرُالله مِنْ کُلِّ ذَنْبٍ وَ اَتُوبُ اِلَیْه، وَ هُوَ اَرْحَمُ الرّاحِمینَ. وقتی در شب جمعه‌ی هفته‌ی بعد خواست دوباره آن‌را بخوانم، صدایی از طرف بالا و یا پشت خانه شنیدم که می‌گفت: هنوز ملائکه از کار نوشتن ثواب دفعه قبلی که این دعا را خوانده‌ای فارغ نشده‌اند. البته این دعا در کتاب‌های دیگر علامه مجلسی و نیز در دیگر کتاب‌های ادعیه یافت نشده است. و همچنین این کرامت توسط شاگردان و فرزندان ایشان ذکر نشده است. (1) پس این انتساب به علامه مجلسی قابل اثبات نیست، و نمی‌توان این ذکر را دعایی مأثور نامید؛ اما به هر حال محتوای آن ایرادی ندارد و از آن‌جا که انسان هر خواسته‌ای که منطبق بر آموزه‌های دینی باشد را می‌تواند از خدا بخواهد و با هر محتوای درستی می‌تواند با خداوند مناجات کند، می‌توان با استفاده از این دعا نیز با خدا سخن گفت. 📚 بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏102، ص: 35 @MaarefHadith
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 نشست علمی با موضوع قاعده عسر و حرج در سقط جنین 📅 یکشنبه ۱۴۰۰/۰۳/۰۲ 🕰 ساعت ۱۸:۰۰ 🌐 آدرس اینترنتی وبینار: https://class.mfos.ir/neshaste-elmi/ 📌 این نشست به صورت حضوری با تعداد محدود و رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیز برگزار می‌شود. @Manahejj
✅ امالی شريف مرتضی، کتابی مجهول القدر در ميان اماميه ✍️ حسن انصاری 📝 امالی شريف مرتضی يکی از بزرگترين و مهمترين آثار شريف مرتضی است. اين کتاب شايد بيش از آنکه در طول تاريخ در ميان شيعيان شهرت داشته باشد در ميان اهل سنت مورد توجه بوده است. غير از چاپی که شنيده ام از اين کتاب به تازگی فراهم شده دست کم دو چاپ معروف و دسترس آن و از جمله چاپ انتقادی آن به وسيله محمد ابوالفضل ابراهيم از سوی اهل سنت صورت گرفته. در میان نسخه های خطی کتاب هم تعداد زیادی از آنها در ميان اهل سنت تداول داشته و حتی به روايت آنان منتقل شده است. علت اقبال اهل سنت به اين کتاب دو چيز است: يکی جنبه های ادبی با اهميت اين کتاب و همچنين جهات تاريخی و روايی آن و ديگری جايگاه تفسير در اين کتاب به نحوی که می توان اين اثر را تفسيری از شريف مرتضی بر قرآن قلمداد کرد. شريف مرتضی در اين اثر با وجود آنکه همه جا نظر به تفسير و بيانی متناسب با عقيده شيعه و معتزله دارد اما در مجموع اين کتاب حاصل مجالس مرتضی در بافتی عامتر و با عنايت به مخاطبی فارغ از گرايشات مذهبی است. او سعی می کند تعاليم شيعی را هم اگر بيان می کند در همين چارچوب کلی و با بهره وری از زبانی خارج از چارچوب های مذهبی بيان کند. اين احتمالا بر می گردد به اين نکته که مخاطب مجالس او تنها شيعيان نبوده اند؛ به ويژه اگر بر اين باور باشيم، کما اينکه گفته شده، که اين مجالس را شريف مرتضی در طی دوران حج و آن هنگام که امير الحاج بود برگزار می کرد. رويکرد کلی مرتضی در اين کتاب به معتزله در مجموع مثبت است و از مشايخ معتزلی نقل های زيادی دارد. ◀️ امالی شريف مرتضی شامل همه چيزی است که يک طلبه علوم دينی بايد بداند، از ادب و شعر و روايت و تاريخ گرفته تا تفسير قرآن و نکات فقهی و اصولی و کلامی و اعتقادی. به نظرم اين کتاب می تواند به عنوان کتابی درسی در حوزه های علوم دينی تدريس شود؛ هم برای آموزش ادب عربی کتاب بسيار مناسبی است و هم برای آشنایی عميقتر با تفسير قرآن. @MaarefHadith
✳️ پیوسته نشست‌های علمی «سید مرتضی (16)» 〽️ «بررسی روند پیدایش و انتقال احادیث طوال» مطالعه موردی میراث علوی علیه السلام ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ 🎙حجت الاسلام والمسلمین امین حسین پور 🔖(محقق و مدرس حوزه علمیه قم) دبیر علمی: حجت الاسلام والمسلمین مهدی مرادی 🔖(محقق و مدرس حوزه علمیه قم) ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ 🗓 چهار شنبه 5 خرداد 1400 ⏰ ساعت 17:30 🏢 برگزارکننده: دبیرخانه پیوسته نشست های علمی سیدمرتضی (ره) و مجله دانش ها و آموزه های قرآن و حدیث ❗️با توجه به رعایت دستورالعمل های بهداشتی این نشست به صورت مجازی و آنلاین برگزار می‌گردد . 🔗 لینک ورود به جلسه https://ac.ismc.ir/anjomanhawzah2/ 🆔 @pnesm_ir
عَنِ الصَّادِقِ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه و آله: ✅ يَلْزَمُ أُمَّتِيَ الْحَقُّ فِي أَرْبَعٍ يُحِبُّونَ التَّائِبَ وَ يُعِينُونَ الْمُحْسِنَ وَ يَسْتَغْفِرُونَ لِلْمُذْنِبِ وَ يَدْعُونَ لِلْمَلَإِ. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ امام صادق علیه السلام به نقل از پيامبر صلى الله عليه و آله فرمودند: امّت من ، چهار وظيفه دارند: 1️⃣ توبه كار را دوست بدارند؛ 2️⃣ نيكوكار را يارى برسانند؛ 3️⃣ براى گنهكار آمرزش بطلبند؛ 4️⃣ براى عموم ، دعا كنند. 📚 مشكاة الأنوار في غرر الأخبار، ص: 151 @MaarefHadith
یکی از ابزار قابل استفاده برای افرادی که در عرصه حدیث فعالیت دارند است. این سامانه توسط موسسه حضرت ولی‌عصر(عج) طراحی گردیده که در آن به جمع‌آوری اطلاعات ۱۴ هزار راوی احادیث پرداخته شده است. استفاده رایگان، سهولت در دسترسی، جامعیت، فضای کار آسان و ... از مزیتهای این سامانه است. لینک سامانه👈http://hoveyat.valiasr-aj.com/ @MaarefHadith
دو فصلنامه تخصصی موسسه «کتاب شناسی شیعه» شماره ۱۷ و ۱۸ با ۴۶ نگاشته در قالب های مختلف منتشر شده است. این شماره از مجله ویژه تراجم، کتاب شناسی، نسخه پژوهی و نقد کتاب است. فهرست نگاشته ها در سه پست در قالب عکس ارسال می شود. @MaarefHadith
هدایت شده از علوم و معارف حدیث
عن الامام الهادی علیه السلام: مَن زارَ عَبدالعَظیمِ الحَسَنی(ع) بِرِی کَمَن زارَ الحُسَین(ع) بِکَربَلا.[۱] امام هادی علیه السلام کسی که قبر را در شهر ری زیارت کند چنان است که گویی امام حسین علیه السلام را در کربلا زیارت کرده است. ۱۵ شوال سالروز وفات عبدالعظیم حسنی امامزاده واجب التعظیم و راوی بزرگ شیعه است که در کتب حدیثی و متون روایی، بیش از صد روایت از ایشان آمده است.  امام هادی(ع) وی را این‌گونه خطاب می‌کند: یا اباالقاسم! تو به حق ولی ما هستی... تو همان دینی را که پسندیده خداست، انتخاب کرده‌ای... خداوند تو را با گفتار ثابت در دنیا و آخرت تثبیت کند[۲].  این گفتگو میان امام و عبدالعظیم به مشهور است. 📗[۱]مستدرک الوسائل،ج۳،ص۶۱۶ 📗[۲]التوحید(صدوق)،ص۸۲_۸۱. @MaarefHadith
نشست احادیث طوال ۲۰۲۱۰۵۲۶_۲۳۴۶۱۳.m4a
17.97M
🎧 صوت نشست ⭕️ پیوسته نشست‌های علمی سیدمرتضی (۱۶) 〽️ "بررسی روند پیدایش و انتقال احادیث اطوال" 🔺 «مطالعه موردی میراث علوی(ع)» 🎙 حجت الاسلام والمسلمین امین حسین‌پور 🗓 چهارشنبه / ۵ خرداد ۱۴۰۰ #️⃣ 🆔 @pnesm_ir
عن رسول الله صلي الله عليه وآله: إنّ حمزة عمی یُنَحّی جهنّم مِن مُحِبِّیه. پیامبر اکرم (ص) همانا در قیامت عمویم جهنم را از دوستدارانش دور خواهد کرد». 📗تفسیر امام حسن عسکری علیه السلام، ص 176. @MaarefHadith
شهادت حضرت حمزه سیدالشهدا علیه‌السلام تسلیت باد. @MaarefHadith
مطالعه تطبیقی آداب خوابیدن در آموزه های اسلام و علوم سلامت.pdf
1.07M
📝 مطالعه تطبیقی آداب خوابیدن در آموزه های اسلام و علوم سلامت ✍️ سید ضیاء الدین علیانسب و... هدف از مطالعه‌ی حاضر، مقایسه‌ی تطبیقی آداب خوابیدن از منظر اسلام و علوم سلامت می‌باشد. دین اسلام توصیه‌های خاصی در خصوص زمان و مکان و کمیت و کیفیت خواب دارد. تحقیقات علوم تجربی نیز در موارد متعددی، همسو با آموزه‌های اسلامی بوده است. نقش خواب در سلامت جسم و روان، هم در دین مبین اسلام و هم در علوم سلامت مورد تأکید قرار گرفته است. بر این اساس در مقاله حاضر به طور جزیی به ارایۀ تعالیمی در حوزه ی کمیت و کیفیت خواب که سبب ارتقاء بهداشت خواب می شود پرداخته شده است. @MaarefHadith
نقش کتب فقهی در تصحیح متون روایی ✍ از جمله راهکارهای روایی، بهره‌گیری از کتب فقهیِ مبتنی بر شیوه است. زیرا کتب و منابعی که به روش استدلالی در فقه امامیه به نگارش درآمده‌اند، هر چند بهره آنها از اصول استنباطی و معلومات عقلی و ... بیش از ذکر روایات است، لکن منابع ارزشمند و مورد اعتمادی هستند که توسط عالمان بزرگی به رشته تحریر در آمده اند، و دقت نویسندگان در نقل روایات، به جهت مورد استناد و استدلال قرار گرفتنِ این روایات قابل توجه است. از این رو می‌توان در تصحیح متون و روایاتِ جوامعی که دربردارنده هستند،(همچون وسائل‌الشیعه) از منابع فقه استدلالی بهره برد. چگونگی استفاده از این راهکار نیازمند مقدمات و لوازمی است. @MaarefHadith