بسم الله الرحمن الرحیم
✅ نگاهی به شبکه پویا (2)
✍️ محمد مهدی احسانی فر
۶. برخی از کارتون های ایرانی داستان ندارد. داستان تعریف خاصی دارد که متشکل از آغاز و گره و اوج و بازشدن گره و فرود است. ولی گویا برخی از کارتون های ایرانی "بساز، برو" بوده است!
۷. عروسک ها در بیشتر برنامه های عروسکی ایرانی، دارای کیفیت پایین، چهره های زشت و برخی از آنها غیر ایرانی و یا ترکیبی از چهره ایرانی و غربی است!
۸. کارتون های کامپیوتری ایرانی، معمولا کیفیت پایینی دارند. این کارتون ها از نداشتن فرهنگ ایرانی در پس زمینه خود، رنج می برند.
۹. برخی از برنامه های شبکه پویا بازسازی ناقصی از داستانهای غربی است؛ گویا سازندگان این برنامه ها نمی دانند که داستان های ایرانی بسیار جذاب و متناسب با فرهنگ ما هستند.
۱۰. بسیاری از کارتون ها و برنامه های ایرانی شبکه پویا، تیتراژ تقریبا مشترکی دارد. گویا یک تیم به صورت کنتراتی تولید برنامه این شبکه را بر عهده گرفته اند. البته باید رابطه این تیم را با مدیران شبکه و سازمان بررسی کرد.
۱۱. بهتر است برنامه سازان و کارشناسانی با شبکه پویا همکاری کنند که درک درستی از کودک و نوجوان و نیازهای در مسیر رشد او داشته باشند؛ وگرنه کپی کردن برنامه های خارجی سرگرم کننده و زدن برچسب ایرانی بر روی آن مشکلی را حل نمی کند بلکه بر مشکلات موجود، می افزاید.
۱۲. افتخار به تولید ایرانی به تنهایی مشکلی را حل نمی کند؛ بلکه تولید ایرانی متناسب با سبک زندگی اسلامی ایرانی است که کارگشاست. اگر قرار باشد که شبکه پویا برنامه ای با زمینه غربی بسازد، تفاوت تربیتی آن با کارتون های اصلی غربی چیست؟
۱۳. در کارتون های خارجی ای که از شبکه پویا پخش می شود، آموزه های شیطان پرستی، عرفان یهودی، وحشت و خشونت نهادینه شده و به آسانی به خورد کودک و نوجوان ایرانی می دهند.
۱۴. شایسته است که برنامه های کودک و نوجوان ارتباط میان مخاطب و محیط اطرافش شامل خانواده و طبیعت، اشیا را برقرار کند؛ نه اینکه با منزوی کردن کودک و تربیت نادرست او، ارتباط وی را با اطراف قطع کند.
۱۵. آموزش مهارتهای ارتباطی متناسب با سبک زندگی اسلامی ایرانی، یکی از نیازهای شبکه پویاست؛ چون پخش پشت سر هم برنامه موجب قطع ارتباط کودک و نوجوان با محیط اطرافش می شود.
۱۶. میان برنامه های پشت سر هم این شبکه ارتباطی دیده نمی شود. نمی دانم آیا مدیران پخش می توانند محور ارتباطی مشترکی برای برنامه های یک روز یا یک هفته، برشمرند؟ آیا کودک یا نوجوان می تواند در یک روز پیام های مختلف و بسیار متعدد را با محورهای متفاوت، درک کند و به کار بندد؟
۱۷. گاهی میان پخش برنامه ها و وضعیت جاری جامعه یا مناسبتها و ... نیز تناسبی دیده نمی شود. مثلا در گرمترین روزهای سال که به بهانه گرمای بی سابقه، ناگهان برق ها قطع می شد، شاهد بودم که روش ساخت آدم برفی را آموزش می دادند!
۱۸. فرهنگ غیر ایرانی در شبکه پویا ترویج می شود. شاید اگر کارتون های متعدد خارجی که برخی از آنها رایانه ساز بوده و کیفیت بسیار پایینی دارد به همراه برنامه های به ظاهر ایرانی که کپی برداری از مشابه خارجی است، از جدول پخش شبکه حذف شود به همان روزی یکی دو ساعت برنامه برسیم.
۱۹. گویا "پرکردن برنامه به هر قیمتی" از سیاست های اصلی شبکه پویاست همانگونه که گویا از سیاست های اصلی سازمان صدا و سیماست. زمانی می گفتند: این کار را می کنیم تا مردم به سراغ ماهواره نروند. کسانی که این استدلال را مطرح کرده بودند، آیا اکنون پاسخگو هستند؟
والحمد لله رب العالمین
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
ادب نقل حديث
🔰يكى از آداب مهمّ نقل حديث، چگونگى نسبت دادن آن به پيامبر صلى الله عليه و آله و اهل بيت عليهم السلام است. كلينى رحمه الله، از امام على عليه السلام روايت كرده است كه فرمود:
إذا حَدَّثتُم بِحَديثٍ فَأسنِدوهُ إلَى الَّذي حَدَّثَكُم؛ فَإِن كانَ حَقّا فَلَكُم وَ إِن كانَ كَذِبا فَعَلَيهِ.(الكافى، ج۱، ص۵۲)
هنگامى كه حديثى را نقل مىكنيد، آن را به كسى كه آن را روايت نموده، نسبت دهيد، كه اگر درست باشد، به سود شماست و اگر دروغ باشد، به زيان راوى است.
🔸بنابراين، براى رعايت احتياط، توصيه اكيد داريم كه هر كس مىخواهد از اين كتاب يا ساير كتب روايى، حديثى را نقل كند، آن را مستقيما به پيامبر صلى الله عليه و آله و اهل بيت عليهم السلام نسبت ندهد؛ بلكه حديث را از طريق منبعى كه آن را روايت كرده است، به آنان منسوب نمايد. براى نمونه، نگويد: «پيامبر صلى الله عليه و آله چنين فرمود» يا: «امام عليه السلام چنين فرمود»؛ بلكه بگويد: «فلان كتاب، از پيامبر صلى الله عليه و آله چنين روايت كردهاست» و يا بگويد: «از پيامبر صلى الله عليه و آله چنين روايت شده است».
📗کتاب تحكيم خانواده از نگاه قرآن و حديث، ج۱، ص۹.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#در_محضر_معصوم
یَا ابْنَ آدَمَ لاَ تَحْمِلْ هَمَّ یَوْمِکَ الَّذِی لَمْ یَأْتِکَ عَلَی یَوْمِکَ الَّذِی قَدْ أَتَاکَ فَإِنَّهُ إِنْ یَکُ مِنْ عُمُرِکَ یَأْتِ اللَّهُ فِیهِ بِرِزْقِکَ.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
به مناسبت هفتمین روز درگذشت اسلام شناس عدالتخواه مرحوم حکیمی
✍ محمد مهدی احسانی فر
مرحوم محمد رضا حکیمی را از کتابهایش می شناختم. همه کتابهای او در کتابخانه پدرم بود و همه آنها را در سنین ابتدایی و راهنمایی و دبیرستان خوانده بودم. برخی را بیش از یک بار خوانده بودم. پس از آمدن به حوزه، کتابهای جدیدش را نیز می خریدم و می خواندم. شخصیت این شخص را می شد از کتابهایش شناخت؛ آرمان خواهی علوی، شجاعت در تعبیر، صبر و حوصله، احترام به دیدگاه مخالف، تلاش برای اصلاح جامعه، قدرت تحلیل اجتماعی، اعتقاد راسخ به توانایی دین در ساختن دنیا و آخرت انسان، اعتقاد به اختیار و جایگاه انسان به همراه مسوولیت او، اعتقاد به نقصان انسان غیر معصوم و لزوم اعتراف به این حقیقت، بخشی از ویژگی های آن مرحوم بود که در کتابهایش نمود داشت. با کتابهای او روح انقلاب و اصلاح در انسان زنده می شد.
به این شخصیت علاقه پیدا کرده بودم؛ تا اینکه شبی در مدرسه شهیدین ایشان را دیدم. تواضع، سادگی و آرامش او بیش از گذشته جذبم کرد و این اولین دیدار بود و الحمدلله آخرین دیدار نبود.
از پدرم شنیدم که مرحوم حکیمی از سخنرانان پیش از انقلاب بود و سخنان جذاب وی علیه رژیم شاه، نوجوانان و جوانان بسیاری را جذب انقلاب اسلامی کرد.
او پس از انقلاب نیز سخنرانی های سیاسی در دفاع از حکومت اسلامی می کرد؛ ولی هنگامی که عملکردها و به ویژه برخی از انتصابات مانند صدا و سیما و نیز بعضی از مقررات همچون مقررات بانکی را دید، آنها را غیر اسلامی دانست و پس از آن همانند بسیاری دیگر از صاحب نظران متعهد و متقی همانند مرحوم آیت الله انصاری شیرازی، سکوت سیاسی را بر حمله به حکومت ترجیح داد و از فرصت ایجادشده در جمهوری اسلامی برای تحقیق و تبلیغ دین بهره برد.
وی که با سران نهضت رابطه داشت، بزرگ منشانه، انتقادهای خود را به آنها منتقل می کرد ولی قدمی برای تضعیف نظام بر نمی داشت.
او که همواره مورد بی مهری رسانه های رسمی کشور بود، بدون خروج از مسیر انصاف، همواره حرفهایش را در جلسات با شاگردان و ... به صورت محترمانه بیان می کرد.
اندیشه های عدالت خواهانه وی در پیروی از نهج البلاغه بود. او با قرآن و حدیث آشنایی خوبی داشت و می توان وی را در عداد مفسران و محدثان برشمرد.
آن مرحوم با اینکه اهل تفکیک بود ولی در منش علمی از مسیر بزرگان شیعه خارج نشد و هیچگاه علم مخالفت با کلیت برهان و عرفان را بلند نکرد؛ بلکه خود عارفی دلسوخته بود و اهل دلیل.
وی وصی اصلی مرحوم شریعتی بود و حتی اجازه اصلاح همه کتابهای او را به نام خود وی داشت؛ ولی وقتی از ایشان علت انجام نشدن این کار را پرسیدم، گفت: این کار خلاف امانت است و نیز در بین علمای شیعه مرسوم نبوده. همچنین اصلاح کتابهای ایشان موجب تغییر ماهوی آن خواهد شد.
خدا رحمتش کند که عمرش را در راه قرآن و سنت خرج کرد و در بین زمینیان شناخته شده نبود.
به روح آن خادم شریعت، صلوات و فاتحه ای نثار کنیم.
والحمد لله رب العالمین
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
✅ سیر مطالعه حدیث شیعه
#وادی_اول 👆👆👆
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
✍️ رضا عطائی
دست یازیدن به سنت معصومان علیهم السلام به عنوان ثقل اصغر در کنار قرآن کریم، سفارش پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در حدیث ثقلین است. فهم درست احادیث معصومان و ترسیم اندیشه های اسلام بر پایه آن، نیازمند برنامه ای برای «حدیث خوانی روشمند» است.
مدیر پژوهشکده علوم و معارف حدیث، «حجت الاسلام و المسلمین سید محمد کاظم طباطبائی» برنامه ای را با عنوان «هفت وادی، چهل منزل» برای طلاب و دانشجویان رشته علوم حدیث ارائه کرده اند.
بر اساس این برنامه، علاقه مندان به حدیث خوانی در هفت مرحله، به متن خوانی برخی از کتاب های حدیثی می پردازند.
برای گذراندن این هفت وادی، چهل منزل، وجود دارد که میانگین مطالعه هر کتاب حدیثی در هر منزل 25 ساعت است.
ان شاء الله این هفت وادی جهت مطالعه علاقه مندان به حدیث خوانی ارسال می شود تا با سیر مطالعاتی خاص به این مهم اهتمام ورزند.
این مقاله به صورت فهرستی و نموداری در مجله دانش ها و آموزه های قرآن و حدیث، ش4، منتشر شده است. (برای مطالعه اینجا👈 کلیک کنید)
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
✅ تاثیر دانش بلاغت در فهم قرآن و حدیث
✍ محمد مهدی احسانی فر
بسم الله الرحمن الرحیم
بلاغت، دانشی اثرگذار بر معناست. تصور اینکه بلاغت تنها برای زیبایی سخن است، وهمی ناقص میباشد. کتابهای بلاغی فراوانی در ایران و جهان عرب نگاشته شده که بیشتر طلبهها با آن آشنایی ندارند. در فهرست زیر چند کتاب خوب بلاغی را که در فهم برتر قرآن و حدیث کاربرد دارد، آوردهام. این کتابها توسّط بزرگان ادب شیعی نگاشته و با تحقیق قابل تحمّلی منتشر شده است.
1. انوار الربیع فی انواع البدیع، سید علی خان مدنی، هفت جلد، مطبعة النعمان، عراق، تحقیق شاکر هادی شکر (کتابهای دیگر مرحوم سید علی خان نیز با همین تحقیق، منتشر شده است.)
2. کشکول (المخلاة فی المحاضراة)، سید علی خان مدنی
3. التذکرة فی الفوائد النادر، سید علی خان مدنی
4. سلوة الغریب و اسوة الادیب، سید علی خان مدنی
5. حدیقة العلم، سید علی خان مدنی
6. اغالیط الفیروزآبادی فی القاموس، سید علی خان مدنی
7. الکلم الطیب و الغیث الطیب، سید علی خان مدنی
8. سلوة الغریب و خلوة الحبیب، شیخ بهایی
9. حدائق الصالحین فی شرح صحیفة سید الساجدین، شیخ بهایی
10. کتاب مرحوم دکتر محمود بستانی، چاپ آستان قدس
امید است با بهرهگیری از این کتابها، دانش بلاغت در حوزههای علمیه، به سمت فضای شیعی حرکت کرده و محتوای آن به سوی قرآن و حدیث میل کند.
والحمد لله رب العالمین
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
علوم و معارف حدیث
✅ سیر مطالعه حدیث شیعه #وادی_اول 👆👆👆 ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ ✍️ رضا عطائی دست یازید
✅ سیر مطالعه حدیث شیعه
#وادی_دوم 👆👆👆
مقاله «سیر مطالعه حدیث شیعه» به صورت فهرستی و نموداری در مجله دانش ها و آموزه های قرآن و حدیث، ش4، منتشر شده است. (برای مطالعه اینجا👈 کلیک کنید)
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
علوم و معارف حدیث
⏪ كاربرد علم رجال در علوم و تفاسير قرآني(۴) 🎧محمدکاظم رحمانستایش #دانش_رجال #کاربررد_دانش_رجال #ن
r43521a2079.mp3
2.36M
⏪ آشنايي با منابع علم رجال و تاليفات رجالی(۵)
🎧محمدکاظم رحمانستایش
#دانش_رجال #کاربررد_دانش_رجال #منابع_علم_رجال #تالیفات_رجالی
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
4_5877246935907175371.pdf
3.31M
#معرفی_کتاب
#محمد_سعید_حکیم
#رجال
📚📚📚کتاب الفوائد الرجالیة فی مصباح المنهاج دربردارنده نکات رجالی مرحوم آیت الله سید محمد سعید حکیم است که از مطالب کتاب دیگر ایشان باعنوان «مصباح المنهاج» استخراج شده است. مصباح المنهاج شامل مباحث فقه استدلالی باب طهارت است كه به عنوان شرحى بر كتاب منهاج الصالحین حضرت آية الله خويى (ره) تأليف گرديده است.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
غوغای اربعین معنا میشه...
هدایت شده از علوم و معارف حدیث
r61226a7110.pdf
606.6K
#مقاله_بخوانیم
#نحوست_ماه_صفر
🔴آیا ماه صفر نحس است؟
روایت بشارت دادن به خروج از #ماه_صفر در مجموعه های روایی شیعه نقل نشده و تنها در دو - سه کتاب معاصر آمده است. هیچ کدام از این کتابها سندی برای آن ذکر نکرده و منبع حدیثی کهن یا معتبری برای آن نیاورده اند. در میان اهل سنت نیز، محدثانِ مشهور به #ساختگی_بودن این خبر تصریح کرده اند.
حدیث مشابه این خبر با متن: «مَنْ بَشَّرَنِی بِخُروجِ آذارَ فَلَهُ الْجَنَّةُ» نیز نقل شده که اهل تسنن آن را هم ساختگی دانسته اند، اما محدثان شیعه هرچند آن را ساختگی نخوانده اند، ولی با توجه به فضا و #سبب_صدورش، با موضوع #نحوست_ایام و ماه صفر مرتبط ندانسته اند.
📋مقاله: (پنداره نحوست ماه صفر) به بررسی این موضوع و روایات مرتبط پرداخته است.
#فایل_دانلود👆👆👆
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
پنداره نحوست ماه صفر .pdf
606.6K
#مقاله_بخوانیم
#نحوست_ماه_صفر
🔴آیا ماه صفر نحس است؟
روایت بشارت دادن به خروج از #ماه_صفر در مجموعه های روایی شیعه نقل نشده و تنها در دو - سه کتاب معاصر آمده است. هیچ کدام از این کتابها سندی برای آن ذکر نکرده و منبع حدیثی کهن یا معتبری برای آن نیاورده اند. در میان اهل سنت نیز، محدثانِ مشهور به #ساختگی_بودن این خبر تصریح کرده اند.
حدیث مشابه این خبر با متن: «مَنْ بَشَّرَنِی بِخُروجِ آذارَ فَلَهُ الْجَنَّةُ» نیز نقل شده که اهل تسنن آن را هم ساختگی دانسته اند، اما محدثان شیعه هرچند آن را ساختگی نخوانده اند، ولی با توجه به فضا و #سبب_صدورش، با موضوع #نحوست_ایام و ماه صفر مرتبط ندانسته اند.
📋مقاله: (پنداره نحوست ماه صفر) به بررسی این موضوع و روایات مرتبط پرداخته است.
#فایل_دانلود👆👆👆
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
علوم و معارف حدیث
#مقاله_بخوانیم #نحوست_ماه_صفر 🔴آیا ماه صفر نحس است؟ روایت بشارت دادن به خروج از #ماه_صفر در مجموعه
با عرض پوزش، ظاهرا این فایل pdf برای برخی دانلود نمی شود، به همین خاطر در فرسته بعدی، فایل دیگری بارگذاری گردید.
📘«منطق شناخت شبهه» روانه بازار نشر شد.
کتاب «منطق شناخت شبهه» اثر حجت الاسلام والمسلمین دکتر مسعود حکیمیان است که به همت انتشارات دار العلم راهی بازار نشر شد.
♨️ این کتاب محصول سالها تدریس و برگزاری کارگاهها و کلاسهای «شبههشناسی و جریانهای تولیدکننده شبهه» در سراسر کشور بوده است.
👈 علاقهمندان میتوانند جهت تهیه کتاب علاوه بر مراجعه به کتابفروشی انتشارات دارالعلم (واقع در میدان روحالله)، با شماره 09306348486 تماس بگیرند.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
❓ در بین مردم شایع و معروف گشته که ماه صفر نحس و شوم است، آیا بر اساس روایات، نحوست ماه صفر حقیقت دارد؟
#نحوست_ماه_صفر
✅ پاسخ:
ماه صفر در میان مردم به نحس و شوم بودن شهرت دارد، اما در منابع دینی اشارهای به نحوست این ماه نشده است.
کسانی که معتقد به نحس بودن این ماه هستند، به چند دلیل متمسک می شوند:
1. رخدادهای ماه صفر
دلیل وقایعی که در این ماه اتفاق افتاده یعنی «ورود کاروان اسرای کربلا به شهر شام، رحلت رسول الله صلی الله علیه و آله، شهادت امام حسن و امام رضا علیهما السلام».
2. حدیث «من بشرنی بخروج الصفر بشرته بالجنه»
3. حدیث «مَنْ بَشَّرَنِي بِخُرُوجِ آذَارَ فَلَهُ الْجَنَّة»
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
حال آنکه رخدادهای ماه صفر را نمیتوان دلیل بر نحس بودن آن دانست و سپس آن را به کل ماه سرایت داد. از سوی دیگر حدیث «من بشرنی بخروج الصفر بشرته بالجنه» از صحت سندی برخوردار نیست و حدیث «مَنْ بَشَّرَنِي بِخُرُوجِ آذَارَ فَلَهُ الْجَنَّة» نیز هیچ دلالتی بر نحوست ماه صفر ندارد.
توضیح کامل پاسخ را در لینک زیر مطالعه کنید:
https://pasokhgoo.ir/content/نحوست-ماه-صفر
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
نرم افزار تحت ویندوز کشف الرجال
برنامهای كاربردي تحقيقاتي در علم رجال.
🔸فهرست حدود 355 جلد از كتب رجالي شيعه و سني
🔸متن كامل 112 جلد كتاب از كتب فریقين
🔸مصادر ترجمه حدود 40000 راوی از روات فریقين
🔸طبقات روات كتب اربعه حدیثي شيعه
🔸طريق شيخين (شيخ صدوق و شيخ طوسي) و ارزيابي آن.
دانلود👈http://ganjineh.valiasr-aj.com/software/view/20/
@MaarefHadith
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
جهان پس از امام مهدی(عج) از دیدگاه روایات.pdf
365.1K
#مقاله_بخوانیم
✅ جهان پس از امام مهدی(عج) از دیدگاه روایات
✍️ محمدکاظم رحمان ستایش-منیره قضاوی
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
#جهان_بعد_از_ظهور
ظهور و قیام امام زمان(عج) سبب ساز تغییرات و دگرگونی های وسیع می شود و جهان را در جایگاهی مطلوب و ایده آل قرار می دهد. در روایات، تصویری روشن و شفاف از عصر ظهور ارائه شده است؛ اما درباره وضعیّت جهان پس از پایان زندگی امام(عج) و ماندگاری دولت عدل جهانی تا برپایی قیامت، ابهاماتی وجود دارد. در این مقاله ، وضعیّت حاکمیّت جهان پس از پایان زندگی حضرت مهدی(عج) و به دنبال آن، پایایی یا عدم پایایی وضعیّت مطلوب عصر ظهور بررسی می شود.
در این زمینه سه نظریه: «رجعت معصومین»، «جانشینی اولیای صالح»، و «برپا شدن قیامت با پایان یافتن زندگی حضرت مهدی(عج)» مطرح شده است.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
به مناسبت آغاز سال تحصیلی حوزههای علمیه
همزمان با آغاز سال تحصیلی حوزههای علمیه سراسر کشور در سال 1400، از تخفیف ویژه محصولات نور استفاده نمایید:
*پیشخوان برخط نرمافزارهای نور
با عضویت در این سایت و خرید اشتراک، برای اجرای 232 عنوان نرم افزار نور، فقط به اینترنت و مرورگر نیاز خواهید داشت!
اجرای نرم افزار بر روی هر سخت افزاری که امکان مرور اینترنت را دارد، اامکان پذیر است.
* طرح همراهان نور
بدون نیاز به نصب و فعال سازی!
می توانید 95 عنوان از محصولات نور را داشته باشید!
این پیشخوان بر روی هارد قابل حمل (external) یا رایانه همراه، قابل اجراء است.
اطلاع از تخفیف:
www.noorsoft.org/fa/News/View/111121
مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور)
پیشگام در ارائه محصولات نرم افزاری علوم اسلامی و انسانی
www.noorsoft.org
▫️▫️▫️
📢 @noorsoft کانال رسمی نور در ایتا
@MaarefHadith
20120325205608-1114-293.pdf
310.2K
#مقاله_بخوانیم
📝منابع تحریفگستر در حادثه عاشورا
✍سیدحسن فاطمی
مقالهای که به معرفی و بررسی کتبی پرداخته که ضمینه برخی تحریفات حادثه کربلا را بوجود آوردهاند.
در این مقاله کتبی همچون؛ اسرارالشهادات، تذکرةالشهدا، روضةالشهدا، عنوانالکلام، محرقالقلوب، معالیالسبطین، مقتل ابومخنف، المنتخب، ناسخالتواریخ، نورالعین فی مشهدالحسین؛ معرفی شده و سپس به ارائه مواردی با عنوان نمونههای تحریف پرداخته و دیدگاه صاحبنظرانی را پیرامون این کتب بیان نموده است.
#تحریف
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
✳️ پیوسته نشستهای علمی «سید مرتضی (17)»
〽️ (تاثیر جن بر سلامتی جسم انسان از نگاه قرآن و حدیث)
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
🎙حجت الاسلام والمسلمین دکتر علی محمد راهی
🔖(محقق و مدرس جامعه المصطفی العالمیه)
دبیر علمی: حجت الاسلام والمسلمین رضا عطایی
🔖(محقق و مدرس حوزه علمیه قم)
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
🗓 چهار شنبه 26 شهریور 1400
⏰ ساعت 17
🏢 برگزارکننده: دبیرخانه پیوسته نشست های علمی سیدمرتضی (ره) و مجله دانش ها و آموزه های قرآن و حدیث
❗️با توجه به رعایت دستورالعمل های بهداشتی این نشست به صورت مجازی و آنلاین برگزار میگردد .
🔗 لینک ورود به جلسه
https://ac.ismc.ir/anjomanhawzah2/
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
قَالَ الْحُسَيْنُ ع لَمَّا وُضِعَ الْحَسَنُ فِي لَحْدِهِ
أَ أَدْهُنُ رَأْسِي أَمْ تَطِيبُ مَجَالِسِي
وَ رَأْسُكَ مَعْفُورٌ وَ أَنْتَ سَلِيبٌ
أَوْ أَسْتَمْتِعُ الدُّنْيَا لِشَيْءٍ أُحِبُّهُ
أَلَا كُلُّ مَا أَدْنَى إِلَيْكَ حَبِيبٌ
فَلَا زِلْتُ أَبْكِي مَا تَغَنَّتْ حَمَامَةٌ
عَلَيْكَ وَ مَا هَبَّتْ صَبَا وَ جَنُوبٌ
وَ مَا هَمَلَتْ عَيْنِي مِنَ الدَّمْعِ قَطْرَةً
وَ مَا اخْضَرَّ فِي دَوْحِ الْحِجَازِ قَضِيبٌ
بُكَائِي طَوِيلٌ وَ الدُّمُوعُ غَزِيرَةٌ
وَ أَنْتَ بَعِيدٌ وَ الْمَزَارُ قَرِيبٌ
غَرِيبٌ وَ أَطْرَافُ الْبُيُوتِ تَحُوطُهُ
أَلَا كُلُّ مَنْ تَحْتَ التُّرَابِ غَرِيبٌ
وَ لَا يَفْرَحُ الْبَاقِي خِلَافَ الَّذِي مَضَى
وَ كُلُّ فَتًى لِلْمَوْتِ فِيهِ نَصِيبٌ
فَلَيْسَ #حَرِيباً مَنْ أُصِيبَ بِمَالِهِ
وَ لَكِنَّ مَنْ وَارَى أَخَاهُ #حَرِيْبٌ
نَسِيبُكَ مَنْ أَمْسَى يُنَاجِيكَ طَرْفُهُ
وَ لَيْسَ لِمَنْ تَحْتَ التُّرَابِ نَسِيبٌ
📗مناقب ابنشهرآشوب،ج۴، ص۴۵
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
هدایت شده از مهدوی ارفع
📢 فراخوان دعوت به همکاری
بسم الله الرحمن الرحیم
📜 پیرو امضای تفاهمنامه بین #نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی و سازمان زندانهای کل کشور
در راستای گسترش فرهنگ نهج البلاغه خوانی و کاهش آسیبهای اجتماعی از طریق نهج البلاغه
1️⃣ گام اول : مقرر شده است که کادر سازمان، سربازان، زندانیان و خانوادههای آنان در استانهای خراسان رضوی ، قم ، تهران ، اصفهان و البرز تحت پوشش این طرح قرار بگیرند.
لذا از مبلغین و مروجین نهج البلاغه شریف اعم از خواهران و برادران که در استانهای فوق الذکر حضور و آمادگی همکاری دارند، دعوت میشود حداکثر تا پایان شهریور ماه از طریق لینک زیر نسبت به ثبت نام اقدام فرمایند.
http://nahjolbalagheh.net/pay/mz
📌 جزئیات برنامههای آموزشی، توجیهی و همچنین برنامه حضور در مراکز مربوط به سازمان زندانها و اقدامات تامینی متعاقبا به اطلاع ثبت نام کنندگان خواهد رسید.
خادم نهج البلاغه مهدوی ارفع
🆔 @mahdavi_arfae
#طب_اسلامی
✍️محمد مهدی احسانی فر
بسم الله الرحمن الرحیم
کدام طب؟
سالهای قبل، همایشهای بزرگی با عنوان "طب اسلامی" و "طب سنتی" برگزار می شد. کمیته علمی این همایشها از بزرگان و آیات حوزوی و پزشکان و استادان مبرز دانشگاهی تشکیل شده بود. آن روزها که دور هم نیست، هنوز طرفداری از طب اسلامی و سنتی تبدیل به فحش نشده بود؛ بلکه نوعی روشنفکری و جامع نگری به حساب می آمد.
کم کم روی این موضوع کار شد و طرفداری از طب سنتی تبدیل به یک فحش مبتذل گشت.
معمولا در چنین موقعیت هایی، برخی صلاح خود را در آن می دانند که تغییر موضع دهند.
نویسنده، نه طرفدار طب سنتی است و نه طرفدار طب جدید؛ بلکه طرفدار سلامتی و عافیت است.
اگر طب سنتی، برای تامین سلامتی بشر، کافی بود، انسانها به سراغ روشهای جدید نمی رفتند. امروزه نیز اگر طب جدید برای تامین سلامتی بشر کافی باشد، مردم به سراغ طب سنتی نمی روند.
اساسا مردم، کاری با نامها و شعارها ندارند؛ بلکه به دنبال نتیجه هستند.
نگارنده در طول چند سال، دوازده هزار روایت مرتبط با سلامت و درمان روحی و جسمی را از حیث سند و دلالت حدیثی (نه دلالت پزشکی) بررسی کرده است. اما هیچگاه خود را طبیب و حکیم و ... نمی داند؛ چراکه پژوهش رجالی، فقه الحدیثی و اعتبارسنجی روایات، چیزی است و طبابت و پزشکی، چیزی دیگر. نگارنده شاید در جهت نخست، سخن بگوید، ولی در جهت دوم، ترجیح می دهد که نظریه پردازی را به اهالی آزمایشگاه و میکروسکوپ بسپارد.
اما چند سوال از طرفداران دو آتشه طب اسلامی و مخالفان و منکران آن برایم پیش آمده که به صورت خلاصه و اجمال، مطرح می کنم.
۱. منکران طب اسلامی، چرا منکر اقتصاد اسلامی، روان شناسی اسلامی، جامعه شناسی اسلامی، علوم سیاسی اسلامی و برخی دیگر از دانشها با پسوند اسلامی نیستند؟ تفاوت طب اسلامی با سایر "اسلامی" ها چیست؟
۲. منکرانی که میگویند، روایات طبی برای مخاطبی خاص صادر شده و باید ویژگی های مخاطب، منطقه صدور و ... را در نظر گرفت، آیا قایل به این هستند که مثلا روایات فقهی، عقیدتی و اخلاقی را می توان بدون در نظر گرفتن مخاطب، فرهنگ و فضای تخاطب، فهمید و اخذ و عمل کرد یا به آن معتقد شد؟
۳. منکرانی که میگویند برخی از روایات طبی، ضعیف است، آیا قایلند که همه روایات فقهی، عقیدتی، اخلاقی، تفسیری و ... صحیح به مصطلح متاخران است؟
۴. طرفداران دوآتشه ای که با دیدن هر روایت طبی، آن را تبدیل به نسخه می کنند، آیا قایل اند که هر دستور پزشکی برای هر مخاطبی، درمان است؟
۵. طرفداران دوآتشه ای که پیش از رسیدن به اجتهاد از روایات پزشکی استفاده قواعدی می کنند، آیا قایل اند که در روایات پزشکی نیازی به اجتهاد نیست و تنها در روایات فقهی و مثلا عقیدتی باید اجتهاد کرد؟ با چه ملاکی این حرف را می گویند یا عمل می کنند؟
۶. طرفداران دوآتشه ای که هر متن منسوب به معصوم را به عنوان نسخه پزشکی پیشنهاد می دهند، آیا قایل اند که انتساب نسخه ها به جناب ابن سینا باید ثابت شود ولی نیازی به بررسی انتساب گزاره ها به حضرات معصومان علیهم السلام نیست؟
گمان می کنم بهتر است به جای دعوا و کشاندن آن به سطح جامعه و نیز به جای سخن گفتن یک طرفه و ندیدن نظریات مخالف، مباحثات علمی، برای دریافت حقیقت و حل مشکل مردم رونق گیرد.
در این میانه، کسانی هم در بین پزشکان جدید و هم در میان طبیبان سنتی و کارشناسان دینی هستند که بدون سر و صدا مشغول کار پژوهشی اند و نتایج تحقیقات خود را بدون کوفتن بر سر دیگران، منتشر می کنند. روش و کار اینها جای تقدیر و الگوگیری دارد.
می توان به جای بیانیه دادن، طرح شعارهای کلی و دستوری، باید و نباید گفتن در سطح جامعه علمی و "زنده باد" و "مرده باد" گفتن، عمر گرانبها را صرف مباحثات علمی مفید در خدمت به مومنان کرد.
کسی که مسیر خود را حق می داند، بهتر است که راه حق را با منطق دنبال کند چراکه به فرمایش اهل بیت علیهم السلام، حقیقت با عقل و منطق دریافته می شود؛ نه با فریادکشیدن و بیانیه و بخشنامه دادن.
به امید روزی که فرصت بزرگ خدمت به قرآن کریم و اهل بیت علیهم السلام را که انقلاب اسلامی برایمان فراهم کرده، ارج نهیم و در این راستا، رشد مردم را مقصد فعالیتها و گفت وگوهای خویش سازیم.
والحمدلله رب العالمین
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
علوم و معارف حدیث
✅ سیر مطالعه حدیث شیعه #وادی_اول 👆👆👆 ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ ✍️ رضا عطائی دست یازید
✅ ادامه سیر مطالعه حدیث شیعه
#وادی_سوم 👆👆👆
مقاله «سیر مطالعه حدیث شیعه» به صورت فهرستی و نموداری در مجله دانش ها و آموزه های قرآن و حدیث، ش4، منتشر شده است. (برای مطالعه اینجا👈 کلیک کنید)
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith