#حضرت_خدیجه_سلام_الله_علیها
💠پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم :
« أَيْنَ مِثْلُ خَدِيجَةَ صَدَّقَتْنِي حِينَ كَذَّبَنِي النَّاسُ وَ وَازَرَتْنِي عَلَى دِينِ اللَّهِ وَ أَعَانَتْنِي عَلَيْهِ بِمَالِهَا إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَمَرَنِي أَنْ أُبَشِّرَ خَدِيجَةَ بِبَيْتٍ فِي الْجَنَّةِ مِنْ قَصَبِ الزُّمُرُّدِ لَا صَخَبَ فِيهِ وَ لَا نَصَب »
مثل خديجه پيدا نخواهد شد. خديجه در آن هنگام كه مردم مرا تكذيب كردند، مرا تصديق نمود ، و مرا با ثروت خود براى پيشرفت دين خدا يارى نمود. خدا به من دستور داد خديجه را به قصر زمرّدى كه در بهشت دارد و هيچ رنج و زحمتى در آن نيست بشارت دهم.
📗 بحار الأنوار ، ج ۴۳ ، ص ۱۳۱
#کانال_علوم_و_معارف_حدیث
@MaarefHadith
✅ آیتالله محمدی ریشهری؛ صاحب انقلابی بزرگ در علوم حدیث شیعه
#آیتالله_ریشهری
🏴 نخستین روز فروردین ۱۴۰۱ سالروز رحلت آیتالله محمد محمدی ریشهری است. به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی «برای کسانی که از تقوا و سلامت نفس و مجاهدت مستمر این روحانی انقلابی با خبر بودند، فقدان وی ضایعهای تلخ و اندوهبار بود.» ایشان علاوه بر مسئولیتهای خطیر در جایگاههای مختلف مدیریتی و سیاسی، آثار گرانسگ علمی نیز از خود بر جای گذاشته است.
👈 به همین مناسبت، خبرنگار ایکنا از قم در این خصوص با حجتالاسلام والمسلمین محمدمهدی احسانیفر، مدیرمسئول مجله دانشها و آموزههای قرآن و حدیث که از شاگردان آن مرحوم بودند، گفتوگویی انجام داده است که در لینک زیر می توانید مطالعه کنید
https://iqna.ir/00HeDj
#کانال_علوم_و_معارف_حدیث
@MaarefHadith
عن رسول الله صلى الله عليه و آله:
... إنّ الشَّقِيَّ مَن حُرِمَ غُفرانَ اللّه ِ في هذا الشَّهرِ العَظيمِ.
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله: #بدبخت كسى است كه در اين #ماه_بزرگ از آمرزش خداوند محروم ماند.
📗عيون أخبار الرِّضا، ج۱، ص۲۹۵.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
از آداب نقل حديث
آیةالله محمدی ریشهری:
🔻یکی از آداب مهم نقل حدیث چگونگی نسبت دادن آن به پیامبر و اهل بیت است. کلینی، از امام علیه روایت کرده است که فرمود: إذا حَدَّثْتُم بِحَدِيثٍ فَأسندوهُ إِلَى الَّذِي حَدَّثَكُم ؛ فَإِن كَانَ حَقًّا فَلَكُمْ وَإِن كَانَ كَذِباً فعليه .
هنگامی که حدیثی را نقل میکنید آن را به کسی که آن را روایت نموده ، نسبت دهید، که اگر درست باشد به سود شماست و اگر دروغ باشد، به زبان راوی است.
بنا بر این، برای رعایت احتیاط، توصیه اکید داریم که هر کس میخواهد از این کتاب (میزان الحکمة) یا سایر کتب روایی، حدیثی را نقل کند آن را مستقیماً به پیامبر و اهل بیت نسبت ندهد؛ بلکه حدیث را از طریق منبعی که آن را روایت کرده است به آنان منسوب نماید. برای نمونه نگوید: «پیامبر چنین فرمود یا امام چنین فرموده؛ بلکه بگوید: «فلان کتاب از پیامبر چنین روایت کرده است و یا بگوید: «از پیامبر چنین روایت شده است.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
أمیر و نظیر و أسیر
🔻عن علی علیه السلام: احْتَجْ إلى مَن شِئتَ تَكُن أسيرَهُ ، و اسْتَغْنِ عَمَّن شِئتَ تَكُنْ نَظيرَهُ ، و أفْضِلْ على مَن شِئتَ تَكُن أميرَهُ .
🔻امام على عليه السلام: دست نياز به سوى هر كه خواهى دراز كن، تا اسير او شوى ؛ و از هر كه خواهى بى نيازى جوى، تا همتاى او گردى؛ و به هر كه خواهى خوبى كن، تا فرمانرواى او باشى.
📗ارشاد، ۳۰۳.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
🔷عن رسول الله: لَوْ كَانَ اَلْفَضْلُ شَخْصاً لَكَانَ اَلْحَسَنَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ.
🔶پیامبر اکرم ص: اگر فضیلت یک شخص می بود، آن شخص حسن علیه السلام است .
📗مائة منقبة، ص ۱۳۵.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
علوم و معارف حدیث
از جمله نامها و صفات #ماه_رمضان بر پایه روایات معصومان علیهمالسلام 1. ماه خدا: إنَّهُ قَد أقبَ
❓آيا «رمضان» نام خداست؟
شمارى از احاديث شيعه و اهل سنّت، صراحت دارند كه «رمضان» از نامهاى خداى سبحان است.[۱] از اين رو، نهى شده كه آن را بدون افزودنِ واژه «ماه» به كار برند، همان گونه كه سزاوار نيست انسان بگويد: اين، رمضان است؛ رمضان آمد؛ رمضان رفت؛ رمضان را روزه گرفتم؛ و... و هر كه چنين بگويد، بايد به عنوان كفّاره اين سخن، صدقه بدهد و روزه بگيرد[۲].
❗️ليكن اين روايات، با مشكلات متعدّدى رو به رويند؛ زيرا هم سندشان مخدوش است و هم دلالتشان نارساست، با اين توضيح كه:
✅اوّلًا، هيچ يك از روايات مورد اشاره، از نظر سند، معتبر نيستند.
✅ثانيا، با مراجعه به رواياتى كه به شمارش نامهاى خداوند پرداختهاند، ديده مىشود كه چنين نامى در ميان آنها نيست.
✅ثالثا، در بسيارى از رواياتى كه از پيامبر صلى الله عليه و آله و اهل بيت عليهم السلام نقل شده است، كلمه «رمضان» بدون آن كه واژه «ماه» در اوّل آن باشد، به كار رفته است و بسيار بعيد است كه راويان، از پيش خود، مضاف را از همه اين روايات، حذف كرده باشند.
1⃣رک: الكافى: 4/ 70/ 2، كتاب من لا يحضره الفقيه: 2/ 172/ 2050.
2⃣الجعفريّات: 241 و ص 59، النوادر، راوندى: 208/ 407، الإقبال: 1/ 29.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
1_3614202591.pdf
21.4M
#کتاب_بخوانیم
📖 کتاب رمضان در تاریخ
کتابی درباره مناسبتهای تاریخی #ماه_رمضان. نوشته: آیت الله العظمی#صافی_گلپایگانی(ره)
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
✅ به گزارش ایکنا از قم، سلسله نشستهای علمی موسسه فرهنگی قرآن و عترت سید مرتضی(ره) با موضوع آشنایی با جریانها، اندیشهها و تلاشهای حدیثی معاصر در موسسه سید مرتضی (ره) قم برگزار شد.
🟣 گزارش این نشست را می توانید در آدرس زیر مطالعه کنید:
https://iqna.ir/00HeP4
#کانال_علوم_و_معارف_حدیث
@MaarefHadith
#شب_قدر
#مذاکرة_العلم
❓آیا علم آموزی در شب قدر فضیلتش بیشتر است یا عبادت؟
✍️ رضا عطائی
شب قدر بافضیلت ترین ایام سال است. قرآن کریم می فرماید: «لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ»؛ شب قدر، بهتر از هزار ماه است.
شیخ صدوق در کتاب امالي، پس از بيان نوافل شب هاى ماه رمضان و صد ركعت نماز براى هر يك از شب هاى بيست و يكم و بيست و سوم، درباره شب های قدر «مذاکرة العلم» را افضل از اعمال مستحبی ديگر می داند و مى گويد: «من أحيا هاتين الليلتين بمذاكرة العلم فهو أفضل» هر كس اين دو شب را با گفتگوى علمى احيا بدارد، بهتر است». (1)
وی این سخن را به معصوم نسبت نمی دهد بلکه این سخن، نظر شخصی شیخ صدوق است. در نتیجه هیچ روایتی نسبت به «برتری گفتگوی علم نسبت به دیگر اعمال مستحبی در شب قدر» نیست.
از سوی دیگر در روایات متعدد، معصومان علیهم السلام برای شب های ماه مبارک رمضان اعمال خاصی را بیان کرده اند.
فضیل بن یسار می گوید: «امام باقر عليه السلام در شب بیست و یکم و بیست و سوم ماه رمضان مشغول دعا مى شد و چون شب از نيمه مي گذشت نماز مي خواند». (2)
بررسى و تأمّل در این روایات به روشنی نشان می دهد که معصومان علیهم السلام سفارش ویژه ای به عبادت و ذکر در شب قدر داشتند و تاکید بر این داشتند که شب قدر به عبادت و راز و نیاز با خداوند پرداخته شود.
بنابراین برای شب قدر، ادعیه، اذکار و نماز های خاصی از سوی معصومان علیهم السلام توصیه شده است و هیچ تاکیدی بر برتری علم آموزی نسبت به این اعمال در روایات وجود ندارد.
در نتیجه نبايد در شب قدر، از بركات اُنس با خداوند و بهره بردن از تضرّع در پيشگاه او غافل شد، بلکه باید بر انجام اعمال اختصاصی شب های قدر همت گماشته شود.
البته می توان در شب های قدر علاوه بر عبادت های اختصاصی، به تأليف يا بيان معارف و علومى نیز پرداخت به عبارت دیگر هیچ منافاتی میان علم و عبادت در شب قدر نیست چنان که برخی از علما در این شب، به دعا و عبادت می پرداختند در عین حال بخشی از آن شب را به تألیف نیز اشتغال داشتند.
به عنوان نمونه علامه طباطبائی تفسیر «المیزان» را در شب 23 ماه مبارک رمضان به اتمام رساند. یا مرحوم اربلی، نگارش کتاب «كشف الغمة في معرفة الأئمة» و صاحب جواهر کتاب «جَواهرُ الکَلام فی شَرحِ شَرایعِ الاسلام» را در شب 21 به پایان رسانده اند.
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
📗 1. الأمالي، ص 649.
📗 2. الکافي (دارالکتب الإسلامية)، ج4، ص 155.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
هدایت شده از علوم و معارف حدیث
❗️برتری مذاکره علمی بر دعا در لیالی قدر
آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی:
◀️شیخ صدوق متفرداتی دارد که نظر شخصی خود اوست و در جای دیگری نیامده است. از جمله گفته که مستحب است احیای شبهای بیست و یکم و بیست و سوم رمضان برای #مذاکره_علم باشد و این افضل است. او این را نسبت به کسی نمیدهد و نه در کتاب «ثواب الاعمال» و نه در «کتاب من لایحضره الفقیه» که مهمترین کتابش است و کتاب فتوایی هم هست چیزی نقل نکرده است. در کتاب «امالی» هم از ادله خودش استفاده کرده و گفته که #مذاکره_علم_افضل است. پس چون حدیثی در کار نیست و شمالفقاهه خود ایشان است، برای ما حجت نیست. درست است که کلیاتی از ثواب علم آمده است، ولی نگفتهاند در این شبهای قدر افضل از بقیه اعمال است. پس این دعاها که خوانده میشود باید محفوظ شود و نباید متروک شود. نباید طلبه از اینها جدا شود.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
جوادی_آملی_تفاوت_حکومت_امیرالمومنین_علیهالسلام_و_حکومت_جمهوریاسلامی.mp3
6.83M
🎙تفاوت حکومت امیرالمومنین (علیهالسلام) و حکومت جمهوریاسلامی
🔸چرا جمهوری اسلامی با این همه اشکالات بهتر از حکومت امیرالمومنین است؟!
#کانال_علوم_و_معارف_حدیث
@MaarefHadith
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
برسانید خبر به عشاق علی...
بوی سجادهی خونین علی میآید..
امام صادق علیه السلام فرمودند:
✅ قَالَ سَلْمَانُ رَحْمَةُ اَللَّهِ عَلَيْهِ عَجِبْتُ بِسِتِّ ثَلاَثٌ أَضْحَكَتْنِي وَ ثَلاَثٌ أَبْكَتْنِي فَأَمَّا اَلَّتِي أَبْكَتْنِي فَفِرَاقُ اَلْأَحِبَّةِ مُحَمَّدٍ وَ حِزْبِهِ وَ هَوْلُ اَلْمُطَّلَعِ وَ اَلْوُقُوفُ بَيْنَ يَدَيِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ أَمَّا اَلَّتِي أَضْحَكَتْنِي فَطَالِبُ اَلدُّنْيَا وَ اَلْمَوْتُ يَطْلُبُهُ وَ غَافِلٌ وَ لَيْسَ بِمَغْفُولٍ عَنْهُ وَ ضَاحِكٌ مِلْ ءَ فِيهِ لاَ يَدْرِي أَ رَضِيَ اَللَّهُ أَمْ سَخِطَ.
🟢 امام صادق(ع)فرمود: سلمان خدايش رحمت كند گفته است از شش چيز در شگفتم بحدي كه سه تاي آنها مرا مي خندانند و سه ديگرم ميگريانند اما آن سه كه مرا بگريه آورد جدايي از دوستان يعني محمد و طرفدارانش و هراس از روز آخرت و حضور در پيشگاه احديت و اما آن سه كه براي من خنده آور است حال كسي كه او دنيا را مي طلبد و مرگ او را و از خدا بي خبري كه خداوند از او غافل نيست و آنكه بپري دهان ميخندد و نميداند كه خداوند از او راضي است يا ناراضي.
#کانال_علوم_و_معارف_حدیث
@MaarefHadith
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اذان صبح روز نوزدهم ماه رمضان
حرم نجف این اینطوری میشه...
در عالم بالا این ندا سر داده میشود:
تهدَّمَت واللهِ ارکانُ الهُدی، قُتِل ابنُ عمِّ المصطفی، قُتِل علیٌّ المرتضی
بخدا ارکان هدایت فروریخت، پسر عمّ پیغمبر را کشتند، علی مرتضی را بهشهادت رساندند... 😭
الغارات..mp3
36.78M
🌀 پادکست خلاصه کتاب «ترجمه الغارات»
🖋 تألیف جناب ابنهلال ثقفی
🎙 عطا یاوری
♨️ آنچه خواهید شنید:
00:30 معرفی نویسنده
02:43 معرفی کتاب
06:50 خلاصهای از بعد رحلت رسول خدا تا پایان نیمه اول حکومت امیرالمومنین
12:39 فضای جامعه اسلامی بعد از نهروان
18:46 بخش اول کتاب (تلاش برای تصرف بخشهایی از حکومت امام)
19:30 بخش دوم (فسادها و فرارهای اصحاب حضرت به شام)
24:17 بخش سوم(شورش گروههایی از خوارج)
24:58 بخش چهارم (اقدامات معاویه برای تصاحب شئون امیرالمومنین)
30:07 بخش پنجم (غارتها و شبیخونهای معاویه)
〰️〰️〰️〰️〰️
#خلاصه_کتاب
#الغارات
#ابنهلال_ثقفی
📻 رادیو مناهج همراه شماست👇🏻
https://eitaa.com/joinchat/2812674312C2b3579343e
#نهج_البلاغه
۱۹ ماه مبارک رمضان، روز ملی نهج البلاغه گرامی باد.
#کانال_علوم_و_معارف_حدیث
@MaarefHadith
✅تعیین شب قدر
رواياتى كه از اهل بيت عليهم السلام در تعيين شب قدر نقل شده، به پنج دسته قابل تقسيم اند:
دسته اوّل: رواياتى كه شب قدر را در دهه آخر ماه رمضان تعيين مى كنند.
دسته دوم: رواياتى كه مى گويند: شب قدر را در يكى از سه شبِ: نوزدهم ، بيست و يكم و بيست و سوم بجوييد.
دسته سوم: رواياتى كه مى گويند: شب قدر ، در يكى از دو شبِ بيست و يكم و بيست و سوم است.
دسته چهارم: رواياتى كه شب بيست و سوم را به طور معيّن ، شب قدر مى دانند.
دسته پنجم: رواياتى كه دلالت مى كنند بر اين كه شب هاى: نوزدهم ، بيست و يكم و بيست و سوم ، هر كدام به گونه اى در تعيين سرنوشت انسان ها و امور آنان نقش دارد؛ ولى نقش اساسى و نهايى ، مربوط به شب بيست و سوم است.
تأمّل در اين پنج دسته از روايات ، نشان مى دهد كه نه تنها ميان آنها تعارضى نيست ، بلكه مؤيّد يكديگرند. توضيح ، اين كه: از ديد روايات اهل بيت عليهم السلام و شمار قابل توجّهى از روايات اهل سنّت ، شب قدر ، شب بيست وسوم است.
از اين رو ، ابن بابويِه صدوق (م ۳۸۱ ق) مى فرمايد: اتّفق مشايخنا رضي الله عنهم [ في ليلة القدر ] على أنّها الليلة الثالثة والعشرون من شهر رمضان ؛
بزرگان ما درباره شب قدر ، همه يك سخن اند كه: شب بيست و سوم ماه رمضان است.
روايات دسته اوّل ، دوم و سوم كه براى درك فضيلت شب قدر ، به احيا و كارهاى خوب در دهه آخر ماه رمضان توصيه دارند ، همچنين رواياتى كه به اِحياى شب هاى: نوزدهم ، بيست و يكم و بيست و سوم سفارش دارند ، همگى به دو نكته بر مى گردند:
نخست . مسلمانان از شب زنده دارى شب هاى ماه رمضان ، بيشترين بهره را از عطايا و دستاوردهاى آن داشته باشند.
از اين رو ، در روايتى كه رازِ پوشيده بودن شب قدر را ميان شب ها بيان مى كند ، آمده است: إنَّ اللّهَ إنَّما يَستُرُها عَنكم نَظَرا لَكم ؛
خداوند ، آن را از شما پنهان داشته تا عنايت بيشترى به شما كند.
دوم . گرچه شب قدر شب بيست و سوم است ، امّا به آن معنا نيست كه آن دو شب ، ديگر هيچ نقشى نداشته و در تقدير امور و سرنوشت انسان ، بى اثر باشند.
🌐برگرفته از سایت حدیث نت
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
تَهَدَّمَتْ وَ اللَّهِ أَرْكَانُ الْهُدَى وَ انْطَمَسَتْ وَ اللَّهِ نُجُومُ السَّمَاءِ وَ أَعْلَامُ التُّقَى وَ انْفَصَمَتْ وَ اللَّهِ الْعُرْوَةُ الْوُثْقَى قُتِلَ ابْنُ عَمِّ مُحَمَّدٍ الْمُصْطَفَى قُتِلَ الْوَصِیُّ الْمُجْتَبَى قُتِلَ عَلِیٌّ الْمُرْتَضَى قُتِلَ وَ اللَّهِ سَیِّدُ الْأَوْصِیَاءِ قَتَلَهُ أَشْقَى الْأَشْقِیَاء.
@MaarefHadith
مُرغ از قفس پرید ندا داد جبرئیل
اینک شما و وحشتِ دنیای بی علی
قرآنِ بی علی ثمرَش ابنِ ملجم است
دارد خطر تلاوتِ هر آیه بی علی
بوی شکافِ کعبه گرفته طوافِ ما
باید گریخت وَرنَه ز هَر جای بی علی
جز یاعلی مگو و مَدد از جهان مجو
شیطان نشسته در پَسِ هر (یا) ی بی علی
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
ثواب قرائت سوره #روم و #عنکبوت در شب بیست و سوم
عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) قَالَ: مَنْ قَرَأَ سُورَهًَْ الْعَنْکَبُوتِ وَ الرُّومِ فِی شَهْرِ رَمَضَانَ لَیْلَهًَْ ثَلَاثٍ وَ عِشْرِینَ فَهُوَ وَ اللَّهِ یَا بَا مُحَمَّدٍ مِنْ أَهْلِ الْجَنَّهًِْ وَ لَا أَسْتَثْنِی فِیهِ أَبَداً وَ لَا أَخَافُ أَنْ یَکْتُبَ اللَّهُ عَلَیَ فِی یَمِینِی إِثْماً وَ إِنَّ لِهَاتَیْنِ السُّورَتَیْنِ مِنَ اللَّهِ مَکَاناً.
ابوبصیر نقل میکند: امام صادق (علیه السلام) فرمود: هرکس سورهی عنکبوت و روم را در شب بیستوسوّم ماه رمضان بخواند، به خدا سوگند ای ابامحمّد! از بهشتیان است و هرگز هیچ استثنایی هم قائل نمیشوم و از آن بیم ندارم که بابت این سخن، گناهی بر من نوشته شود؛ زیرا این دو سوره نزد خدا جایگاهی والا دارند.
📗وسائل الشیعة، ج۱۰، ص۳۶۱
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
فرازی زیبا از دعای سحر
أَسْتَغْفِرُكَ لِكُلِّ خَيْرٍ أَرَدْتُ بِهِ وَجْهَكَ فَخالَطَنِى فِيهِ مَا لَيْسَ لَكَ.
از تو طلب بخشش میکنم، برای هر عمل خیری که خالصانه برای تو انجام دادم، ولی آنچه برای رضای تو نبود آمیخته به آن شد.
@MaarefHadith
#معرفی_کتاب
الموسوعة الفلسطینیة
مجموعهای که در تدوین آن بیش از 230 محقق از کشورهای عربی سهیم بودهاند . این دایرةالمعارف، به تحقیق و تدوین مدخلهایی پرداخته است که تا پایان سال 1983 را دربر میگیرد . بنابراین ، بسیاری از رویدادهایی مانند مواضع کشورهای اسلامی، انقلاب اسلامی ایران، مقاومت اسلامی لبنان، انتفاضه، طرحهای صلح و روندهای سازش با اسرائیل و... را در برمیگیرد.
این مجموعه یکی از بهترين کتبی است که تاکنون درباره تاريخ و جغرافيا و فرهنگ و تمدن و مدارس و معاهد علمی و ادوار مختلف تاريخی فلسطين نوشته شده.
سازمان علمی دانشنامۀ فلسطین، علاوه بر ترجمۀ این #موسوعه ، با پژوهش و تألیف در زمینههای دیگر، مدخلهای تازهای را بدان افزوده است.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith