#صلوات_بر_امام_رضا_علیهالسلام
✴️اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلَىٰ عَلِيِّ بْنِ مُوسَى الَّذِي ارْتَضَيْتَهُ وَرَضَّيْتَ بِهِ مَنْ شِئْتَ مِنْ خَلْقِكَ . اللّٰهُمَّ وَكَمَا جَعَلْتَهُ حُجَّةً عَلَىٰ خَلْقِكَ، وَقائِماً بِأَمْرِكَ، وَناصِراً لِدِينِكَ، وَشاهِداً عَلَىٰ عِبادِكَ، وَكَمَا نَصَحَ لَهُمْ فِي السِّرِّ وَالْعَلانِيَةِ، وَدَعا إِلَىٰ سَبِيلِكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ، فَصَلِّ عَلَيْهِ أَفْضَلَ مَا صَلَّيْتَ عَلَىٰ أَحَدٍ مِنْ أَوْلِيائِكَ وَخِيَرَتِكَ مِنْ خَلْقِكَ إِنَّكَ جَوادٌ كَرِيمٌ.
📗مصباحالمتهجد، ج۱، ص۳۹۹
#ولادت_امام_رضا_علیهالسلام مبارک باد.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#شمس_الشموس #امام_رضا_علیه_السلام
✅ در بین مردم مشهور است که به امام رضا علیه السلام لقب «شمس الشموس» می گویند و معمولا بعد از نماز، وقتی به حضرت، سلام می دهند با تعبیر «السلام علیک یا شمس الشموس و ...» عرض ارادت می کنند.
❓❓اما سوال این است که آیا این تعبیر برداشت از روایات است یا نه؟
◀️ ابتدا به این نکته اشاره کنیم که «شمس الشموس» در فارسی به معنای «خورشید خورشیدها» است.
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
✅ با جستوجویی که در منابع روایی صورت گرفت، این لقب برای امام رضا علیه السلام نقل نشده است. بلکه فقط در خطبهای که مرحوم کفعمی در کتاب مصباح از بعضی علما نقل کرده، این تعبیر و توصیف برای امام رضا علیه السلام به کار برده است.
⬅️ این خطبه به این صورت است: «اللَّهُمَّ وَ صَلِّ عَلَى الْإِمَامِ الْمَعْصُومِ وَ السَّیِّدِ الْمَظْلُومِ وَ الشَّهِیدِ الْمَسْمُومِ وَ الْبَدْرِ بَیْنَ النُّجُومِ شَمْسِ الشَّمُوسِ وَ أُنْسِ النُّفُوسِ الْمَدْفُونِ بِأَرْضِ طُوسَ الرِّضَا الْمُرْتَضَى وَ السَّیْفِ الْمُنْتَضَى الْعَادِلِ فِی الْقَضَاءِ الْإِمَامِ أَبِی الْحَسَنِ الثَّانِی عَلِیِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا». (1)
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
⬅️ البته این لقب در بحار الانوار در «باب زیارة الإمام المستتر عن الأبصار الحاضر فی قلوب الأخیار المنتظر فی اللیل و النهار الحجة بن الحسن»، در زیارتی برای توصیف امام زمان(عج) نیز به این صورت به کار رفته است:
«... السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا شَمْسَ الشُّمُوسِ السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا مَهْدِیَّ الْأَرْضِ وَ مُبِیِّنَ عَیْنِ الْفَرْضِ السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا مَوْلَایَ یَا صَاحِبَ الزَّمَان...».(2)
📚 پی نوشت ها:
1. المصباح (جنة الأمان الواقیة و جنة الإیمان الباقیة)، ص 719.
2. بحار الانوار، ج 99، ص 85.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#معرفی_کتاب
برخی از منابع علوم حدیث شیعه عبارتند از:
1. بدایة الدرایة
نویسنده: زینالدین بن علی عاملی، شهید ثانی
2. الرعایة فی شرح بدایة الدرایة
نویسنده: زینالدین بن علی عاملی، شهید ثانی
3. وصول الاخیار الى اصول الاخبار
نویسنده: عز الدین حسین بن عبد الصمد حارثى (پدرشیخ بهایى)
4. الوجیزة فی علم الدرایة
نویسنده: شیخ بهایی محمد بن حسین بن عبدالصمد
5. الرواشح السماویه
نویسنده: میرداماد
6. سُبل الهدایه فی علم الدرایه
نویسنده: ملاّ علی خلیلی تهرانی
7. منظومه الدرایه
نویسنده: میرزا محمد تنكابنی
8. توضیح المقال فی علم الدرایة و الرجال
نویسنده: ملا علی كنی تهرانی
9. الجوهرة العزیزة فی شرح الوجیزة
نویسنده: سید علی محمدبن محمدبن دلدار علی نقوی لكنهویی
10. مبدأ الآمال فی قواعد الحدیث والدرایه والرجال
نویسنده: علی بن محمد جعفر شریعتمدار
11. الكفایه فی الدرایه
نویسنده: میرزا ابوطالب زنجانی تهرانی
12. مقباس الهدایه
نویسنده: عبداللّه مامقانی
13. نهایه الدرایه (شرح الوجیزه)
نویسنده: سید حسن صدر
14. اخبار و آثار ساختگی
ترجمه «الموضوعات فی الآثار و الاخبار» هاشم معروف حسنی است كه توسط بنیاد پژوهشهای آستان قدس رضوی در 389 ص منتشر شده است.
15. اصول الحدیث و احكامه فی علم الدرایة
نویسنده: جعفر سبحانی
16. الاعلام الهادیة الرفیعة فی اعتبارالكتب الاربعة و امثالها
نویسنده: علی نمازی شاهرودی
17. الحدیث النبوی بین الروایة و الدرایة
نویسنده: جعفر سبحانی
18. درایة الحدیث
نویسنده: كاظم مدیر شانهچی
19. درایه و حدیثشناسی
نویسنده: سید موسی شبیری زنجانی
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
28.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ویژگیهای دوران زندگی امام رضا علیه السلام
🎤سیدمحمدکاظم طباطبایی
گفتگوی تلویزیونی در مورد ویژگیهای فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و ... دوران زندگی #امام_رضا_علیهالسلام.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
مجمع الرجال، موسوعه ای جامع و مفید
✍محمدباقر ملکیان
در روزگار صفویه کتاب های رجالی متعددی نوشته شد، برخی مختصر و برخی مفصل و برخی میانه.
در این میان کتاب #مجمع_الرجال مرحوم مولی عنایة الله #قهپایی بسیار سودمند و قابل توجه است.
مرحوم قهپایی هر آنچه در مصادر رجالی پنج گانه (رجال کشی، رجال نجاشی، رجال ابن غضائری، رجال و فهرست شیخ طوسی) آمده همه را بدون کوچکترین دخل و تصرفی به ترتیب حروف الفبا آورده است. او حتی خطبه های این مصادر رجالی را نیز آورده است!
✅از خصوصیات و امتیازات این کتاب (علاوه بر نقل همه نصوص مصادر رجالی) می توان به این موارد اشاره کرد:
1⃣نقل رجال ابن غضائری. قبل از قهپایی تنها نقل هایی که از ابن غضائری چشم می خورد منقولات علامه حلی و ابن داود از اوست که نقل این دو هم(خصوصا ابن داود) در بسیاری از موارد اختصاری است. اما مرحوم قهپایی تنها نسخه برجای مانده از رجال ابن غضائری را (که توسط استادش مرحوم ملا عبدالله شوشتری استنساخ شده است) در این کتاب گنجانده است.
2⃣قهپایی تنها به نقل نصوص اکتفا نکرده است بلکه در حاشیه کتاب نکات مهم و سودمند فراوانی را نقل کرده است، نکاتی که بیشتر استنباطات و اجتهادات رجالی خود اوست.
3⃣متن نقل شده در این کتاب از مصادر رجالی از صحیح ترین نسخه های این مصادر به شما می رود.
4⃣خاتمه کتاب نیز مشتمل است بر فوائد سودمند و قابل توجهی از جمله مشیخه صدوق در من لا یحضره الفقیه و مشیخه شیخ طوسی در تهذیبین.
◀️این کتاب ارزشمند تنها یک بار و آن هم به کوشش مرحوم آیتالله ضیاءالدین علامه چاپ و منتشر شده است. من هم چند سال پیش قصد داشتم به تصحیح مجدد این اثر مشغول شوم و حتی مقدمات کار را هم فراهم کردم، ولی بازار بی رونق کتاب و بی رغبتی ناشران به انتشار چنین موسوعه های دراز دامن و تخصصی مرا از انجام این کار منصرف کرد؛ لعل الله یحدث بعد ذلک أمراً.
⚠️یک نکته دیگر
آقای #حسن_انصاری در کتاب «بررسی های تاریخی دیگر» نوشته است: از مجمع الرجال نسخه ای به قلم نویسنده آن در کتابخانه دکتر علی نقی منزوی موجود بود .... این نسخه طبعا بیشتر از نسخه چاپی رجال قهبائی میتواند در امر تصحیح رجال کشی یاریگر باشد.( ص57 )
نمیدانم این که آقای انصاری میگوید: «این نسخه طبعا بیشتر ...» چه وجهی دارد چرا که نسخه چاپ شده #مجمع_الرجال بر اساس همین نسخه آقای منزوی است . این نسخه - چنان که در مقدمه جلد اول مجمع الرجال آمده است - در تملک مرحوم #آقا_بزرگ بوده و ایشان این نسخه را به نوه شان (یعنی فرزند علی نقی منزوی) هدیه کرده اند .
🆔@derasatfimabanielmrejal
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
با سلام و احترام
نشست علمی «سنت حدیثخوانی در مدارس علوم دینی»
با حضور آقایان حجتالاسلام مسعودی و مولوی سیدزاده از سوی مدرسه علوم دینی عین العلوم گُشت برگزار میشود.
چهارشنبه ۹ تیر، ساعت: ۱۸ الی ۱۹:۳۰
پخش زنده با اینترنت رایگان: online.dmsonnat.ir/neshast
#مقاله_بخوانیم
✅ با پیامبر در ساحت عشق و محبت
✍️ عباسعلی شاملی- هادى حسین خانى
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
📝 این مقاله در بررسی گزارشات مختلف از نبوی معروف «حُبّبَ الىَّ مِن دنیاکم ثلاثٌ: النساءُ و الطّیب و جُعلت قرّةُ عینى فى الصلاةِ.» یعنی از دنیاى شما سه چیز مورد علاقه من قرار داده شده است: زنان، عطر و نور چشم من در نماز است.
همچنین دیدگاه برخی از عرفا در این زمینه ارائه و نقد می شود.
این نوشتار برگردان فارسى یکى از مقالات دوره کارشناسى ارشد نویسنده در گرایش روان شناسى فلسفى اسلامى (علم النفس فلسفى) در دانشگاه «مک گیل» کشور کانادا است. اصل این مقاله به زبان انگلیسى بوده و در یک نیم سال درسى دوره کارشناسى ارشد زیر عنوان «موضوعات ویژه در کلام اسلامى» به پرفسور «اریک ارمزبی» ارائه شده است.
برای مطالعه مقاله 👈 اینجا 👉 کلیک کنید.
📚 مجله معرفت 1382 شماره 64.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#شرح_حدیث
تضمین بهشت با شش شرط
#شرح_حدیث تصویری🎥
مقام معظم رهبری (حفظه الله)
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
📣 شماره 11 فصلنامه «دانش ها و آموزه های قرآن و حدیث» منتشر شد.
✅ از مزیتهای بی نظیر مجله انتشار نگاشته های در 28 قالب متنوع است.
❓ توضیح این قالب ها در شماره یکم و ششم مجله منتشر گردیده است.
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
◀️ در شماره 11 نگاشته هایی در قالب های: سرمقاله، مقاله سفید، مقاله شناختی، مقاله نکته نگاری، مقاله ترجمه، یاداشت آزاد، با این عناوین ذیل چاپ شده است: 👇👇👇
• وضعیت شناسی نیاز سنجی های پژوهشی در حوزه دین
• راهکار وحدت امت همراه با ویژگی هدایت، در نگاه قرآن و سنت
• صفات الهی هم نشین با حاجت ها و استعاذه های معصومان علیهم السلام (با تکیه بر کتاب عدة الداعی)
• گزارشی از سازماندهی روایات ذیل آیه بسمله در کتاب «تفسیر الاثری الجامع»
• گزارشی از کتاب «مفاتیح الشفاء»
• راه هایی برای کشف معنای علائم اختصاری در نسخه های خطی
• بررسی تحلیلی میراث حدیثی ابن ابی جمهوی اَحسائی
• گزارشی از پایان نامه موانع پیشرفت انسان از منظر صحیفه سجادیه و تطبیق آن با آیات قرآن کریم
• نقش شرط و جزاء در خوانش جمله های درهم تنیده با تطبیق بر حدیث «لَو أنَّ العِبادَ إذا جَهِلوا وَقَفوا وَ لَم يَجْحَدوا لَم يَكْفُروا»
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
📡 تارنمای مجلّه www.majaleh-a.ir
💻 رایانامه majaleh.d.a@gmail.com
☎️ شماره تماس: 09214312651
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
مقالات شماره یازده مجله «دانش ها و آموزه های قرآن و حدیث» به صورت رایگان در آدرس ذیل قابل دانلود است
http://majaleh-a.ir/
نویسندگان و پژوهشگران می توانند مقالات خود را در یکی از 28 قالب معرفی شده، برای این مجله ارسال کنند.
فصلنامه مورد نظر با هدف «1- نشر آسان اندیشه ها، 2-کمک به شکل گیری نگاشته ها، 3- نشر نگاشته های مرتبط با پایان نامه و یاداشت های آزاد» منتشر می شود.
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
📡 تارنمای مجلّه www.majaleh-a.ir
💻 رایانامه majaleh.d.a@gmail.com
☎️ شماره تماس: 09214312651
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#دحوالارض
در برخی از آیات و روایات به جریان دحو الارض و گسترش زمین از کعبه اشاره شده است. مفسران نیز ذیل آیات همچون «سوره شوری، آیه 7، سوره انعام، آیه 92، سوره ق، آیه 7، سورة رعد، آیه 3، سوره شمس، آیه 6، سوره نازعات، آیه 30» به بحث «دحوالارض» پرداخته اند.
از مجموع سخنان چنین برداشت می شود که همه زمين ابتدا زير آب غرق بود و خشكي ها تدريجا نمایان شد و نخستين نقطهاى كه از زير آب بیرون آمد «كعبه» بود و سپس خشكي هاى زمين از كنار آن گسترش يافت كه از آن به عنوان دحو الارض (گسترش زمين) ياد شده است.
در روایات به صراحت، مسئله «دحوالارض» بیان شده است مثلا امام رضا علیه السلام فرمودند: «در شب بيست و پنجم از ذى قعده زمين از زير كعبه گسترش يافت». (1)
علامه طباطبایی پس از نقل این روایت میگوید: اولین بقعهای که از زمین آفریده شد، کعبه بود، پس از آن سایر نقاط زمین از آن گسترش یافت. سپس می افزاید: اخبار درباره «دحو الارض» و گسترش یافتن زمین از زیر خانه کعبه، بسیار زیاد است و این روایات نه مخالف قرآن است و نه برهان عقلی آن را ردّ می کند». (2)
📚1. من لا يحضره الفقيه، ج2، ص 242.
2. المیزان فی تفسیر القرآن، ج3، ص356.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
شیخ طوسی در کتاب «مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، جلد 2، صفحه 669» می گوید در روز 25 ذی القعده مستحب است این دعا خوانده شود
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
اللَّهُمَ دَاحِيَ الْكَعْبَةِ وَ فَالِقَ الْحَبَّةِ وَ صَارِفَ اللَّزْبَةِ وَ كَاشِفَ كُلِّ كُرْبَةٍ أَسْأَلُكَ فِي هَذَا الْيَوْمِ مِنْ أَيَّامِكَ الَّتِي أَعْظَمْتَ حَقَّهَا وَ أَقْدَمْتَ سَبْقَهَا وَ جَعَلْتَهَا عِنْدَ الْمُؤْمِنِينَ وَدِيعَةً وَ إِلَيْكَ ذَرِيعَةً وَ بِرَحْمَتِكَ الْوَسِيعَةِ أَنْ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ عَبْدِكَ الْمُجِيبِ فِي الْمِيثَاقِ الْقَرِيبِ يَوْمَ التَّلاقِ فَاتِقِ كُلِّ رَتْقٍ وَ دَاعٍ إِلَى كُلِّ حَقٍّ وَ عَلَى أَهْلِ بَيْتِهِ الْأَطْهَارِ الْهُدَاةِ الْمَنَارِ دَعَائِمِ الْجَبَّارِ وَ وُلَاةِ الْجَنَّةِ وَ النَّارِ وَ أَعْطِنَا فِي يَوْمِنَا هَذَا مِنْ عَطَائِكَ الْمَخْزُونِ غَيْرِ مَقْطُوعٍ وَ لَا مَمْنُونٍ تَجْمَعُ لَنَا بِهِ التَّوْبَةَ وَ حُسْنَ الْأَوْبَةِ يَا خَيْرَ مَدْعُوٍّ وَ أَكْرَمَ مَرْجُوٍّ يَا كَفِيُ يَا وَفِيُّ يَا مَنْ لُطْفُهُ خَفِيٌّ الْطُفْ لِي بِلُطْفِكَ وَ أَسْعِدْنِي بِعَفْوِكَ وَ أَيِّدْنِي بِنَصْرِكَ وَ لَا تُنْسِنِي كَرِيمَ ذِكْرِك بِوُلَاةِ أَمْرِكَ وَ حَفَظَةِ سِرِّكَ احْفَظْنِي مِنْ شَوَائِبِ الدَّهْرِ إِلَى يَوْمِ الْحَشْرِ وَ النَّشْرِ وَ أَشْهِدْنِي أَوْلِيَاءَكَ عِنْدَ خُرُوجِ نَفْسِي وَ حُلُولِ رَمْسِي وَ انْقِطَاعِ عَمَلِي وَ انْقِضَاءِ أَجَلِي اللَّهُمَّ وَ اذْكُرْنِي عَلَى طُولِ الْبِلَى إِذَا حَلَلْتُ بَيْنَ أَطْبَاقِ الثَّرَى وَ نَسِيَنِي النَّاسُونَ مِنَ الْوَرَى وَ أَحْلِلْنِي دَارَ الْمُقَامَةِ وَ بَوِّئْنِي مَنْزِلَ الْكَرَامَةِ وَ اجْعَلْنِي مِنْ مُرَافِقِي أَوْلِيَائِكَ وَ أَهْلِ اجْتِبَائِكَ وَ أَصْفِيَائِكَ وَ بَارِكْ لِي فِي لِقَائِكَ وَ ارْزُقْنِي حُسْنَ الْعَمَلِ قَبْلَ حُلُولِ الْأَجَلِ بَرِيئاً مِنَ الزَّلَلِ وَ سُوءِ الْخَطَلِ اللَّهُمَّ وَ أَوْرِدْنِي حَوْضَ نَبِيِّكَ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ أَهْلِ بَيْتِهِ وَ اسْقِنِي مِنْهُ مَشْرَباً رَوِيّاً سَائِغاً هَنِيئاً لَا أَظْمَأُ بَعْدَهُ وَ لَا أُحَلَّأُ وِرْدَهُ وَ لَا عَنْهُ أُذَادُ وَ اجْعَلْهُ لِي خَيْرَ زَادٍ وَ أَوْفَى مِيعَادٍ يَوْمَ يَقُومُ الْأَشْهادُ اللَّهُمَّ وَ الْعَنْ جَبَابِرَةَ الْأَوَّلِينَ وَ الْآخِرِينَ وَ بِحُقُوقِ أَوْلِيَائِكَ الْمُسْتَأْثِرِينَ اللَّهُمَّ وَ اقْصِمْ دَعَائِمَهُمْ وَ أَهْلِكْ أَشْيَاعَهُمْ وَ عَامِلَهُمْ وَ عَجِّلْ مَهَالِكَهُمْ وَ اسْلُبْهُمْ مَمَالِكَهُمْ وَ ضَيِّقْ عَلَيْهِمْ مَسَالِكَهُمْ وَ الْعَنْ مُسَاهِمَهُمْ وَ مُشَارِكَهُمْ اللَّهُمَّ وَ عَجِّلْ فَرَجَ أَوْلِيَائِكَ وَ ارْدُدْ عَلَيْهِمْ مَظَالِمَهُمُ وَ أَظْهِرْ بِالْحَقِّ قَائِمَهُمْ وَ اجْعَلْهُ لِدِينِكَ مُنْتَصِراً وَ بِأَمْرِكَ فِي أَعْدَائِكَ مُؤْتَمِراً اللَّهُمَّ احْفُفْهُ بِمَلَائِكَةِ النَّصْرِ وَ بِمَا أَلْقَيْتَ إِلَيْهِ مِنَ الْأَمْرِ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ مُنْتَقِماً لَكَ حَتَّى تَرْضَى وَ يَعُودَ دِينُكَ بِهِ وَ عَلَى يَدَيْهِ جَدِيداً غَضّاً وَ يُمَحِّضَ الْحَقَّ مَحْضاً وَ يَرْفَضَ الْبَاطِلَ رَفْضاً اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَيْهِ وَ عَلَى جَمِيعِ آبَائِهِ وَ اجْعَلْنَا مِنْ صَحْبِهِ وَ أُسْرَتِهِ وَ ابْعَثْنَا فِي كَرَّتِهِ حَتَّى نَكُونَ فِي زَمَانِهِ مِنْ أَعْوَانِهِ اللَّهُمَّ أَدْرِكْ بِنَا قِيَامَهُ وَ أَشْهِدْنَا أَيَّامَهُ و صَلِّ عَلَيْهِ وَ عَلَيْهِ السَّلَامَ وَ ارْدُدْ إِلَيْنَا سَلَامَهُ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَكَاتُهُ.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#یاعلی
آیا خداوند در شب معراج، با گفتن «یا علی» با پیامبر(ص) خداحافظی فرمود؟!
در بخشی از متن عربی این روایت چنین آمده است: «یا رَبِّ أَنْتَ خَاطَبْتَنِی أَمْ عَلِی؟»؛ یعنی: پروردگارا! تو مرا مخاطب قرار دادى و با من صحبت میکنی یا اینکه على با من سخن میگوید؟
✅ در برخی پایگاهها مشاهده میشود که از ترجمه «َامْ عَلِی» که به معنای «یا علی؟» به معنای استفهام است، برداشت نادرست شده است که گویا «یا علی!» به معنای ندائی آن در خداحافظی خداوند با پیامبر مورد استفاده قرار گرفته است!
پاسخ را در آدرس ذیل مطالعه کنید
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa54850
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
4_5990097923164080576.pdf
2.79M
✅کتاب «اولويت هاي پژوهشي تفسير و علوم قرآن.
📝 کتاب حاضر برای پژوهشگران، اساتید و دانش پژوهان در مساله یابی و گزینش موضوعات کمک می کند.
این اثر در قالب طرح نیاز سنجی پژوهشی، توسط معاونت پژوهش حوزه های علمیه به اجرا در آمد و در سال 96 نهایی و سپس در قالب کتاب منتشر گردید.
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
قبلا کتاب «اولویت های پژوهشی علوم و معارف حدیث» معرفی شده است.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#حدیث_انتظار
عن أبیعَبْدِاللّه عليه السلام: اِنَّ الْمَيِّتَ مِنْكُمْ عَلى هذَا الاَْمْرِ، بِمَنْزِلَةِ الضّارِبِ بِسَيْفِهِ فى سَبيلِ اللّه.
امام صادق عليه السلام: كسى كه در حال انتظار فرج امام زمان عليه السلام بميرد بمنزله كسى است كه در راه خدا با شمشيرش جهاد كرده است.
📗بحارالأنوار،ج۴۲، ص۱۲۶
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#طب_اسلامی
مصاحبه ای از حجتالاسلام دکتر احمد مروارید، استاد دانشگاه علوم اسلامی رضوی مشهد در سال 1398 خبرگزاری مهر منتشر شده است(متن خبر ). استاد رشته «فقه و مبانی حقوق اسلامی» در نقد قائلین به طب اسلامی گفته است: «طب اسلامی باید این مسئله را تبیین کنند که اگر ائمه (علیهم السلام) خودشان طبیب بودند دیگر چرا به طبیب مراجعه میکردند؟»
جناب آقای دکتر مروارید نقدی را بر طب اسلامی بیان کرده اند در حالی که خود این سخن نیاز به اثبات دارد چون بر اساس جستجوهای انجام گرفته در منابع شیعه، به غیر از کارهایی مانند «حجامت» و «فصد» که اساسا نیاز به کمک دیگران است، هیچ گزارش معتبری مبنی بر مراجعه معصومان علیهمالسلام به طبیبان وجود ندارد. برخی از جریان های مشهور مانند حاضر شدن طبیب بر بالین امیر مومنان علیهالسلام نیز در منابع غیر شیعی گزارش شده است.
البته معصومان علیهمالسلام از داروهایی استفاده می کردند و برای دیگران هم تجویز کرده اند و حتی دیگران را بر مراجعه به طبیب منع نکرده اند اما هیچ گزارش معتبر وجود ندارد که خود حضرات به طبیب مراجعه کرده باشند.
شبیه این سخنان توسط آیتالله علوی بروجردی در سال 1397 نیز منتشر شده است. خبر گزاری تسنیم یاداشتی را از حجتالاسلام امیری، مدیر مؤسسه فقهالطب، در نقد آقای بروجردی منتشر کرده است که در (👈اینجا👉) می توانید مطالعه کنید.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#صلوات_بر_امام_محمدتقی
اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیِّ بْنِ مُوسَی عَلَمِ التُّقَی وَ نُورِ الْهُدَی وَ مَعْدِنِ الْوَفَاءِ وَ فَرْعِ الْأَزْكِیَاءِ وَ خَلِیفَةِ الْأَوْصِیَاءِ وَ أَمِینِكَ عَلَی وَحْیِكَ اللَّهُمَّ فَكَمَا هَدَیْتَ بِهِ مِنَ الضَّلاَلَةِ وَ اسْتَنْقَذْتَ بِهِ مِنَ الْحَیْرَةِ وَ أَرْشَدْتَ بِهِ مَنِ اهْتَدَی وَ زَكَّیْتَ بِهِ مَنْ تَزَكَّی فَصَلِّ عَلَیْهِ أَفْضَلَ مَا صَلَّیْتَ عَلَی أَحَدٍ مِنْ أَوْلِیَائِكَ وَ بَقِیَّةِ أَوْصِیَائِكَ إِنَّكَ عَزِیزٌ حَكِیمٌ.
📗مصباحالمتهجد، ج۱، ص۲۹۹.
#شهادت_امام_جواد_علیهالسلام تسلیت باد.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#در_محضر_معصوم
امام جواد عليه السلام فرمودند:
مومن به توفیق خدا و داشتن پندگویی درونی و خوی نصیحت پذیری از کسی که او را نصیحت می کند نیاز دارد.
الْمُؤْمِنُ يَحْتَاجُ إِلَى تَوْفِيقٍ مِنَ اَللَّهِ وَ وَاعِظٍ مِنْ نَفْسِهِ وَ قَبُولٍ مِمَّنْ يَنْصَحُهُ
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دکتر دینانی: از #هنری_کربن سوال کردم #ذکر_جلی شما چیست؟
در پاسخ گفتند: من شبها تا صبح که درس میخواندم و قال الصادق و قال الباقر میگویم، اینها #ذکر_جلی من هست.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#در_محضر_معصوم
مِنْ خَطِّ الشَّهِيدِ رَحِمَهُ اللَّهُ قِيلَ لِلصَّادِقِ ع عَلَى مَا ذَا بَنَيْتَ أَمْرَكَ فَقَالَ عَلَى أَرْبَعَةِ أَشْيَاءَ عَلِمْتُ أَنَّ عَمَلِي لَا يَعْمَلُهُ غَيْرِي فَاجْتَهَدْتُ وَ عَلِمْتُ أَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ مُطَّلِعٌ عَلَيَّ فَاسْتَحْيَيْتُ وَ عَلِمْتُ أَنَّ رِزْقِي لَا يَأْكُلُهُ غَيْرِي فَاطْمَأْنَنْتُ وَ عَلِمْتُ أَنَّ آخِرَ أَمْرِي الْمَوْتُ فَاسْتَعْدَدْتُ.
بخط شهيد رحمه اللّٰه نوشته است به حضرت صادق (ع) عرض كردند كار خود را بر چه چيز بنا كردهاى؟ فرمود بر چهار چيز:
1- فهميدم كه عمل مرا ديگرى انجام نمي دهد. پس به كوشش پرداختم.
2- دانستم كه خداوند بر حال من اطلاع دارد خجالت كشيدم.
3- فهميدم روزى مرا ديگرى نخواهد خورد آرامش يافتم.
4- و دانستم بالاخره بسوى مرگ مي روم به همين جهت آماده آن شدم.
📚 بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج75، ص: 228.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#اجازات
یکی از چهره های تأثیرگذار در عرصه علمی و اجتماعی حوزه علمیه بروجرد، مرحوم آیة الله آخوند ملا عبدالله بروجردی است. این عالم ربانی علاوه بر تألیف آثار علمی و خدمات اجتماعی، طلاب علوم دینی هم از سرچشمه معارف ایشان سیراب می شدند که از جمله ایشان می توان به مرجع عالی قدر جهان تشیع حضرت آية الله سید حسین بروجردی اشاره کرد. مرحوم شیخ آقا بزرگ تهرانی در نقباء البشر می نویسد:
هو الشيخ عبدالله بن المولى عبد الباقي بن محمد بن درويش عالم جليل وفقیه کبیر وكان من تلاميذ المولى أسدالله البروجردي والشيخ محمد باقر الإصفهاني ابن صاحب الحاشية وغيرهما، وقد بلغ درجة عالية في الفقه والحديث والكلام وغيرها من العلوم الإسلامية ورأس في البروجرد وصار من المراجع، كما تصدر للتدريس فقرأ عليه السطوح عدد من طلاب العلم وقد بلغ بعضهم المراتب العالية كالزعيم الحجة السید آغا حسین البروجردي فقد قرأ عليه في بعض السطوح. فرزندان ذکور ملا عبدالله، همگی از شخصیت های شاخص علمی و تأثیرگذار در عرصه خدمات اجتماعی و فقاهت بوده اند. از آن مرحوم آثار گران بهایی در فقه و اصول به جای مانده که می توان به عناوین ذیل اشاره کرد: . کتاب الصلاة ۲. رسالة الاجماع ۳. رسالة في مقدمة الواجب ۴. رسالة في اجتماع الأمر والنهي ۵. رسالة في القطع.
مرحوم آیة الله آخوند ملا عبدالله بروجردی در ۲۹ صفر سال ۱۳۲۹ درگذشت و در جوار مسجد رنگینه بروجرد که خود بنیان نهاده بودند آرام گرفت.
📚 مجله کتاب شیعه، سال نهم، شماره اول و دوم، ۱۳۹۷ش.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
r43520a2078.mp3
2.44M
⏪ كاربرد علم رجال در علوم و تفاسير قرآني(۴)
🎧محمدکاظم رحمانستایش
#دانش_رجال #کاربررد_دانش_رجال #نقش_رجال_در_تفسیر #علوم_قرآنی
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith