eitaa logo
علوم و معارف حدیث
1هزار دنبال‌کننده
626 عکس
207 ویدیو
214 فایل
امام رضا: رَحِمَ اَللَّهُ عَبْداً أَحْيَا أَمْرَنَا. رحمت خدا بر کسی که نام و یاد ما را زنده کند. کانال علوم و معارف حدیث، بستری جهت نشر معارف حدیثی اهل‌بیت علیهم‌السلام است. پاسخگویی ↙️ تبادل ️⬅️ ️ @MaarefHadithi تبلیغ ️↖
مشاهده در ایتا
دانلود
مقالات شماره یازده مجله «دانش ها و آموزه های قرآن و حدیث» به صورت رایگان در آدرس ذیل قابل دانلود است http://majaleh-a.ir/ نویسندگان و پژوهشگران می توانند مقالات خود را در یکی از 28 قالب معرفی شده، برای این مجله ارسال کنند. فصلنامه مورد نظر با هدف «1- نشر آسان اندیشه ها، 2-کمک به شکل گیری نگاشته ها، 3- نشر نگاشته های مرتبط با پایان نامه و یاداشت های آزاد» منتشر می شود. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ 📡 تارنمای مجلّه www.majaleh-a.ir 💻 رایانامه majaleh.d.a@gmail.com ☎️ شماره تماس: 09214312651 @MaarefHadith
در برخی از آیات و روایات به جریان دحو الارض و گسترش زمین از کعبه اشاره شده است. مفسران نیز ذیل آیات همچون «سوره شوری، آیه 7، سوره انعام، آیه 92، سوره ق، آیه 7، سورة رعد، آیه 3، سوره شمس، آیه 6، سوره نازعات، آیه 30» به بحث «دحوالارض» پرداخته اند. از مجموع سخنان چنین برداشت می شود که همه زمين ابتدا زير آب غرق بود و خشكي ها تدريجا نمایان شد و نخستين نقطه‏اى كه از زير آب بیرون آمد «كعبه» بود و سپس خشكي هاى زمين از كنار آن گسترش يافت كه از آن به عنوان دحو الارض (گسترش زمين) ياد شده است. در روایات به صراحت، مسئله «دحوالارض» بیان شده است مثلا امام رضا علیه السلام فرمودند: «در شب بيست و پنجم از ذى قعده زمين از زير كعبه گسترش يافت‏». (1) علامه طباطبایی پس از نقل این روایت می‌گوید: اولین بقعه‌ای که از زمین آفریده شد، کعبه بود، پس از آن سایر نقاط زمین از آن گسترش یافت. سپس می افزاید: اخبار درباره «دحو الارض» و گسترش یافتن زمین از زیر خانه کعبه، بسیار زیاد است و این روایات نه مخالف قرآن است و نه برهان عقلی آن را ردّ می کند». (2) 📚1. من لا يحضره الفقيه‏، ج‏2، ص 242. 2. المیزان فی تفسیر القرآن، ج3، ص356. @MaarefHadith
شیخ طوسی در کتاب «مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، جلد ‏2، صفحه 669» می گوید در روز 25 ذی القعده مستحب است این دعا خوانده شود ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ اللَّهُمَ‏ دَاحِيَ‏ الْكَعْبَةِ وَ فَالِقَ‏ الْحَبَّةِ وَ صَارِفَ‏ اللَّزْبَةِ وَ كَاشِفَ كُلِّ كُرْبَةٍ أَسْأَلُكَ فِي هَذَا الْيَوْمِ مِنْ أَيَّامِكَ الَّتِي أَعْظَمْتَ حَقَّهَا وَ أَقْدَمْتَ سَبْقَهَا وَ جَعَلْتَهَا عِنْدَ الْمُؤْمِنِينَ وَدِيعَةً وَ إِلَيْكَ ذَرِيعَةً وَ بِرَحْمَتِكَ الْوَسِيعَةِ أَنْ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ عَبْدِكَ الْمُجِيبِ‏ فِي الْمِيثَاقِ الْقَرِيبِ‏ يَوْمَ التَّلاقِ‏ فَاتِقِ كُلِّ رَتْقٍ وَ دَاعٍ إِلَى كُلِّ حَقٍّ وَ عَلَى أَهْلِ بَيْتِهِ الْأَطْهَارِ الْهُدَاةِ الْمَنَارِ دَعَائِمِ الْجَبَّارِ وَ وُلَاةِ الْجَنَّةِ وَ النَّارِ وَ أَعْطِنَا فِي يَوْمِنَا هَذَا مِنْ عَطَائِكَ الْمَخْزُونِ غَيْرِ مَقْطُوعٍ وَ لَا مَمْنُونٍ تَجْمَعُ لَنَا بِهِ التَّوْبَةَ وَ حُسْنَ الْأَوْبَةِ يَا خَيْرَ مَدْعُوٍّ وَ أَكْرَمَ مَرْجُوٍّ يَا كَفِيُ‏ يَا وَفِيُّ يَا مَنْ لُطْفُهُ خَفِيٌّ الْطُفْ لِي بِلُطْفِكَ وَ أَسْعِدْنِي بِعَفْوِكَ وَ أَيِّدْنِي بِنَصْرِكَ وَ لَا تُنْسِنِي كَرِيمَ ذِكْرِك‏ بِوُلَاةِ أَمْرِكَ وَ حَفَظَةِ سِرِّكَ احْفَظْنِي مِنْ شَوَائِبِ الدَّهْرِ إِلَى يَوْمِ الْحَشْرِ وَ النَّشْرِ وَ أَشْهِدْنِي أَوْلِيَاءَكَ عِنْدَ خُرُوجِ نَفْسِي وَ حُلُولِ رَمْسِي وَ انْقِطَاعِ عَمَلِي وَ انْقِضَاءِ أَجَلِي اللَّهُمَّ وَ اذْكُرْنِي عَلَى طُولِ الْبِلَى إِذَا حَلَلْتُ بَيْنَ أَطْبَاقِ‏ الثَّرَى وَ نَسِيَنِي النَّاسُونَ مِنَ الْوَرَى وَ أَحْلِلْنِي‏ دَارَ الْمُقَامَةِ وَ بَوِّئْنِي مَنْزِلَ الْكَرَامَةِ وَ اجْعَلْنِي مِنْ مُرَافِقِي أَوْلِيَائِكَ وَ أَهْلِ اجْتِبَائِكَ وَ أَصْفِيَائِكَ‏ وَ بَارِكْ لِي فِي لِقَائِكَ وَ ارْزُقْنِي حُسْنَ الْعَمَلِ قَبْلَ حُلُولِ الْأَجَلِ بَرِيئاً مِنَ الزَّلَلِ وَ سُوءِ الْخَطَلِ اللَّهُمَّ وَ أَوْرِدْنِي حَوْضَ نَبِيِّكَ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ أَهْلِ بَيْتِهِ‏ وَ اسْقِنِي مِنْهُ مَشْرَباً رَوِيّاً سَائِغاً هَنِيئاً لَا أَظْمَأُ بَعْدَهُ وَ لَا أُحَلَّأُ وِرْدَهُ وَ لَا عَنْهُ أُذَادُ وَ اجْعَلْهُ لِي خَيْرَ زَادٍ وَ أَوْفَى مِيعَادٍ يَوْمَ يَقُومُ الْأَشْهادُ اللَّهُمَّ وَ الْعَنْ جَبَابِرَةَ الْأَوَّلِينَ وَ الْآخِرِينَ وَ بِحُقُوقِ أَوْلِيَائِكَ الْمُسْتَأْثِرِينَ اللَّهُمَّ وَ اقْصِمْ دَعَائِمَهُمْ وَ أَهْلِكْ أَشْيَاعَهُمْ وَ عَامِلَهُمْ وَ عَجِّلْ مَهَالِكَهُمْ وَ اسْلُبْهُمْ مَمَالِكَهُمْ وَ ضَيِّقْ عَلَيْهِمْ مَسَالِكَهُمْ وَ الْعَنْ مُسَاهِمَهُمْ وَ مُشَارِكَهُمْ اللَّهُمَّ وَ عَجِّلْ فَرَجَ أَوْلِيَائِكَ وَ ارْدُدْ عَلَيْهِمْ مَظَالِمَهُمُ وَ أَظْهِرْ بِالْحَقِّ قَائِمَهُمْ وَ اجْعَلْهُ لِدِينِكَ مُنْتَصِراً وَ بِأَمْرِكَ فِي أَعْدَائِكَ مُؤْتَمِراً اللَّهُمَّ احْفُفْهُ بِمَلَائِكَةِ النَّصْرِ وَ بِمَا أَلْقَيْتَ إِلَيْهِ مِنَ الْأَمْرِ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ مُنْتَقِماً لَكَ حَتَّى تَرْضَى وَ يَعُودَ دِينُكَ بِهِ وَ عَلَى يَدَيْهِ جَدِيداً غَضّاً وَ يُمَحِّضَ الْحَقَّ مَحْضاً وَ يَرْفَضَ الْبَاطِلَ رَفْضاً اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَيْهِ وَ عَلَى جَمِيعِ آبَائِهِ وَ اجْعَلْنَا مِنْ صَحْبِهِ وَ أُسْرَتِهِ وَ ابْعَثْنَا فِي كَرَّتِهِ حَتَّى نَكُونَ فِي زَمَانِهِ مِنْ أَعْوَانِهِ اللَّهُمَّ أَدْرِكْ بِنَا قِيَامَهُ وَ أَشْهِدْنَا أَيَّامَهُ و صَلِّ عَلَيْهِ وَ عَلَيْهِ السَّلَامَ‏ وَ ارْدُدْ إِلَيْنَا سَلَامَهُ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَكَاتُهُ. @MaarefHadith
آیا خداوند در شب معراج، با گفتن «یا علی» با پیامبر(ص) خداحافظی فرمود؟! در بخشی از متن عربی این روایت چنین آمده است: «یا رَبِّ أَنْتَ خَاطَبْتَنِی أَمْ عَلِی‏؟»؛ یعنی: پروردگارا! تو مرا مخاطب قرار دادى و با من صحبت می‌کنی یا این‌که على با من سخن می‌گوید؟ ✅ در برخی پایگاه‌ها مشاهده می‌شود که از ترجمه «َامْ عَلِی» که به معنای «یا علی؟» به معنای استفهام است، برداشت نادرست شده است که گویا «یا علی!» به معنای ندائی آن در خداحافظی خداوند با پیامبر مورد استفاده قرار گرفته است! پاسخ را در آدرس ذیل مطالعه کنید https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa54850 @MaarefHadith
4_5990097923164080576.pdf
2.79M
✅کتاب «اولويت هاي پژوهشي تفسير و علوم قرآن. 📝 کتاب حاضر برای پژوهشگران، اساتید و دانش پژوهان در مساله یابی و گزینش موضوعات کمک می کند. این اثر در قالب طرح نیاز سنجی پژوهشی، توسط معاونت پژوهش حوزه های علمیه به اجرا در آمد و در سال 96 نهایی و سپس در قالب کتاب منتشر گردید. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ قبلا کتاب «اولویت های پژوهشی علوم و معارف حدیث» معرفی شده است. @MaarefHadith
عن أبی‌عَبْدِاللّه عليه السلام: اِنَّ الْمَيِّتَ مِنْكُمْ عَلى هذَا الاَْمْرِ، بِمَنْزِلَةِ الضّارِبِ بِسَيْفِهِ فى سَبيلِ اللّه. امام صادق عليه السلام: كسى كه در حال انتظار فرج امام زمان عليه السلام بميرد بمنزله كسى است كه در راه خدا با شمشيرش جهاد كرده است. 📗بحارالأنوار،ج۴۲، ص۱۲۶ @MaarefHadith
مصاحبه ای از حجت‌الاسلام دکتر احمد مروارید، استاد دانشگاه علوم اسلامی رضوی مشهد در سال 1398 خبرگزاری مهر منتشر شده است(متن خبر ). استاد رشته «فقه و مبانی حقوق اسلامی» در نقد قائلین به طب اسلامی گفته است: «طب اسلامی باید این مسئله را تبیین کنند که اگر ائمه (علیهم السلام) خودشان طبیب بودند دیگر چرا به طبیب مراجعه می‌کردند؟» جناب آقای دکتر مروارید نقدی را بر طب اسلامی بیان کرده اند در حالی که خود این سخن نیاز به اثبات دارد چون بر اساس جستجوهای انجام گرفته در منابع شیعه، به غیر از کارهایی مانند «حجامت» و «فصد» که اساسا نیاز به کمک دیگران است، هیچ گزارش معتبری مبنی بر مراجعه معصومان علیهم‌السلام به طبیبان وجود ندارد. برخی از جریان های مشهور مانند حاضر شدن طبیب بر بالین امیر مومنان علیه‌السلام نیز در منابع غیر شیعی گزارش شده است. البته معصومان علیهم‌السلام از داروهایی استفاده می کردند و برای دیگران هم تجویز کرده اند و حتی دیگران را بر مراجعه به طبیب منع نکرده اند اما هیچ گزارش معتبر وجود ندارد که خود حضرات به طبیب مراجعه کرده باشند. شبیه این سخنان توسط آیت‌الله علوی بروجردی در سال 1397 نیز منتشر شده است. خبر گزاری تسنیم یاداشتی را از حجت‌الاسلام امیری، مدیر مؤسسه فقه‌الطب، در نقد آقای بروجردی منتشر کرده است که در (👈اینجا👉) می توانید مطالعه کنید. @MaarefHadith
اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیِّ بْنِ مُوسَی عَلَمِ التُّقَی وَ نُورِ الْهُدَی وَ مَعْدِنِ الْوَفَاءِ وَ فَرْعِ الْأَزْكِیَاءِ وَ خَلِیفَةِ الْأَوْصِیَاءِ وَ أَمِینِكَ عَلَی وَحْیِكَ‏ اللَّهُمَّ فَكَمَا هَدَیْتَ بِهِ مِنَ الضَّلاَلَةِ وَ اسْتَنْقَذْتَ بِهِ مِنَ الْحَیْرَةِ وَ أَرْشَدْتَ بِهِ مَنِ اهْتَدَی وَ زَكَّیْتَ بِهِ مَنْ تَزَكَّی فَصَلِّ عَلَیْهِ أَفْضَلَ مَا صَلَّیْتَ عَلَی أَحَدٍ مِنْ أَوْلِیَائِكَ وَ بَقِیَّةِ أَوْصِیَائِكَ إِنَّكَ عَزِیزٌ حَكِیمٌ. 📗مصباح‌المتهجد، ج۱، ص۲۹۹. تسلیت باد. @MaarefHadith
امام جواد عليه السلام فرمودند: مومن به توفیق خدا و داشتن پندگویی درونی و خوی نصیحت پذیری از کسی که او را نصیحت می کند نیاز دارد. الْمُؤْمِنُ يَحْتَاجُ إِلَى تَوْفِيقٍ مِنَ اَللَّهِ وَ وَاعِظٍ مِنْ نَفْسِهِ وَ قَبُولٍ مِمَّنْ يَنْصَحُهُ @MaarefHadith
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دکتر دینانی: از سوال کردم شما چیست؟ در پاسخ گفتند: من شبها تا صبح که درس می‌خواندم و قال الصادق و قال الباقر میگویم، اینها من هست. @MaarefHadith
لینک ثبت نام: qhu.ac.ir کسب اطلاعات بیشتر: 02151292610
مِنْ خَطِّ الشَّهِيدِ رَحِمَهُ اللَّهُ قِيلَ لِلصَّادِقِ ع عَلَى مَا ذَا بَنَيْتَ أَمْرَكَ فَقَالَ عَلَى أَرْبَعَةِ أَشْيَاءَ عَلِمْتُ أَنَّ عَمَلِي لَا يَعْمَلُهُ غَيْرِي فَاجْتَهَدْتُ وَ عَلِمْتُ أَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ مُطَّلِعٌ عَلَيَّ فَاسْتَحْيَيْتُ وَ عَلِمْتُ أَنَّ رِزْقِي لَا يَأْكُلُهُ غَيْرِي فَاطْمَأْنَنْتُ وَ عَلِمْتُ أَنَّ آخِرَ أَمْرِي الْمَوْتُ فَاسْتَعْدَدْتُ. بخط‍‌ شهيد رحمه اللّٰه نوشته است به حضرت صادق (ع) عرض كردند كار خود را بر چه چيز بنا كرده‏اى؟ فرمود بر چهار چيز: 1- فهميدم كه عمل مرا ديگرى انجام نمي دهد. پس به كوشش پرداختم. 2- دانستم كه خداوند بر حال من اطلاع دارد خجالت كشيدم. 3- فهميدم روزى مرا ديگرى نخواهد خورد آرامش يافتم. 4- و دانستم بالاخره بسوى مرگ مي روم به همين جهت آماده آن شدم. 📚 بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏75، ص: 228. @MaarefHadith
یکی از چهره های تأثیرگذار در عرصه علمی و اجتماعی حوزه علمیه بروجرد، مرحوم آیة الله آخوند ملا عبدالله بروجردی است. این عالم ربانی علاوه بر تألیف آثار علمی و خدمات اجتماعی، طلاب علوم دینی هم از سرچشمه معارف ایشان سیراب می شدند که از جمله ایشان می توان به مرجع عالی قدر جهان تشیع حضرت آية الله سید حسین بروجردی اشاره کرد. مرحوم شیخ آقا بزرگ تهرانی در نقباء البشر می نویسد: هو الشيخ عبدالله بن المولى عبد الباقي بن محمد بن درويش عالم جليل وفقیه کبیر وكان من تلاميذ المولى أسدالله البروجردي والشيخ محمد باقر الإصفهاني ابن صاحب الحاشية وغيرهما، وقد بلغ درجة عالية في الفقه والحديث والكلام وغيرها من العلوم الإسلامية ورأس في البروجرد وصار من المراجع، كما تصدر للتدريس فقرأ عليه السطوح عدد من طلاب العلم وقد بلغ بعضهم المراتب العالية كالزعيم الحجة السید آغا حسین البروجردي فقد قرأ عليه في بعض السطوح. فرزندان ذکور ملا عبدالله، همگی از شخصیت های شاخص علمی و تأثیرگذار در عرصه خدمات اجتماعی و فقاهت بوده اند. از آن مرحوم آثار گران بهایی در فقه و اصول به جای مانده که می توان به عناوین ذیل اشاره کرد: . کتاب الصلاة ۲. رسالة الاجماع ۳. رسالة في مقدمة الواجب ۴. رسالة في اجتماع الأمر والنهي ۵. رسالة في القطع. مرحوم آیة الله آخوند ملا عبدالله بروجردی در ۲۹ صفر سال ۱۳۲۹ درگذشت و در جوار مسجد رنگینه بروجرد که خود بنیان نهاده بودند آرام گرفت. 📚 مجله کتاب شیعه، سال نهم، شماره اول و دوم، ۱۳۹۷ش. @MaarefHadith
r43520a2078.mp3
2.44M
⏪ كاربرد علم رجال در علوم و تفاسير قرآني(۴) 🎧محمدکاظم رحمان‌ستایش @MaarefHadith
شهادت حضرت امام باقر العلوم علیه الصلوة و السلام، تسلیت باد.
کرسی علمی ترویجی « بیماری های واگیردار و حدیث *لاعدوی*» انجمن حدیث حوزه با همکاری پژوهشگاه قرآن و حدیث، دانشگاه قرآن و حدیث و دبیرخانه هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات برگزار می کند ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین محمود کریمیان ناقد: دکتر غلامرضا نورمحمدی دبیر علمی: حجت‌الاسلام و المسلمین علی اکبر خدامیان 🗓 دوشنبه، 28 تیر ماه ⏰ ساعت: 18 لینک نشست: https://VC1.qhu.ac.ir/p-neshast/ پخش ازشبکه اینترنتی ►pasokh.tvaparat.com/pasokhtv/liveinstagram.com/pasokhtv گواهی حضور برای شرکت کنندگان محترم ارائه می گردد.
دو راهکار روایی برای به موقع بیدار شدن از خواب ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ 1. امام صادق علیه السلام از پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله نقل می‌کند: «مَنْ أَرَادَ شَیْئاً مِنْ قِیَامِ اللَّیْلِ وَ أَخَذَ مَضْجَعَهُ فَلْیَقُلْ» یعنی هر کس که بخواهد شب برای عبادت برخیزد؛ چون در بستر خود خوابید بگوید: بِسْمِ اللَّهِ اللَّهُمَّ لَا تُؤْمِنِّی مَکْرَکَ وَ لَا تُنْسِنِی ذِکْرَکَ وَ لَا تَجْعَلْنِی مِنَ الْغَافِلِینَ أَقُومُ سَاعَةَ کَذَا وَ کَذَا (به جای کذا ساعت را بگوید) امام می فرماید: محققاً خدای متعال برای او فرشته‌‌‏اى می‌گمارد که او را همان ساعت بیدار کند. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ 2. همچنین امام صادق علیه السلام در این زمینه می‌فرماید: «مَا مِنْ أَحَدٍ یَقْرَأُ آخِرَ الْکَهْفِ عِنْدَ النَّوْمِ إِلَّا تَیَقَّظَ فِی السَّاعَةِ الَّتِی یُرِید» یعنی هیچ کس نیست که (آیه) آخر سوره کهف را هنگام خوابیدن بخواند، مگر این‌که در هر ساعتى که بخواهد از خواب بیدار شود. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ 📚 الکافی، (ط-اسلامیه) ، ج ‏2، ص 540. @MaarefHadith
عن الامام الصادق علیه‌السلام: تخَيَّرْ لِنَفْسِكَ مِنَ اَلدُّعَاءِ مَا أَحْبَبْتَ وَ اِجْتَهِدْ فَإِنَّهُ (يَومَ عَرَفَة) يَوْمُ دُعَاءٍ وَ مَسْأَلَةٍ. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ امام صادق علیه‌السلام: هر چه مى خواهى براى خود دعا بخوان و (در دعا كردن) بكوش كه آن روز (روز عرفه) روز دعا و درخواست است. 📗الکافي ج۴ص۴۶۳. @MaarefHadith
هدایت شده از علوم و معارف حدیث
❓یکی از سوالات مهم پیرامون دعای عرفه صحت انتساب یا عدم انتساب بخش پایانی این دعا نسبت به امام حسین علیه السلام است. بخش پایانی دعای عرفه از جمله «إِلَهِی أَنَا الْفَقِیرُ فِی غِنَایَ» تا جمله «وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَحْدَهُ» مورد بحث و گفتگو زیادی قرارگرفته است. برخی این بخش را از دعای عرفه امام حسین علیه السلام می‌‌دانند، ولی بعضی انتساب این فقرات از دعا به امام حسین علیه السلام را انکار می کنند. 👈این بخش، نخستین بار در إقبال مرحوم سیّد بن طاوس قدس سره آمده است و در کتاب‌های دیگر این دعا نیامده است. در مصباح کفعمی دعای عرفه مذیّل به این ذیل نیست و حتی در مصباح الزائر که کتاب دیگر سیّد بن طاوس در موضوع دعاست، دعای عرفه بدون این ذیل آمده است. جالب است که حتی برخی چون مرحوم علامه مجلسی مدّعی هستند که در برخی از نسخ قدیمی إقبال هم این بخش پایانی نیامده است. 📒در مجله شماره ۵۱ مقاله ای با عنوان «» به قلم فاضل ارجمند جناب آقای حسن ترابی به چاپ رسیده که به نقد بخش پایانی دعای عرفه پرداخته و انتساب این بخش را به امام حسین علیه السلام انکار می کند. 📋متن این مقاله در آدرس زیر قابل مشاهده است: 🌐http://miqat.hajj.ir/article_37789.html مقاله فوق الذکر از سوی برخی نویسندگان (فاضل ارجمند جناب آقای مهدی حسینیان)مورد نقد قرار گرفته است، از اینروی در نوشته ای با عنوان 《دفاع از بخش پایانی دعای عرفه امام حسین علیه السلام》به دفاع از فقرات پایانی دعای عرفه پرداخته و مقاله مذکور را مورد نقد قرار داده است. ✍متن این نوشته در آدرس زیر قابل مشاهده است: 🌐http://www.ebnearabi.com/amp/2603 @MaarefHadith
💠امير المؤمنين عليه السلام در خطبه روز عيد قربان فرمود: 🔹إنَّ هَذَا يَوْمٌ حُرْمَتُهُ عَظِيمَةٌ وَ بَرَكَتُهُ مَأْمُولَةٌ وَ اَلْمَغْفِرَةُ فِيهِ مَرْجُوَّةٌ فَأَكْثِرُوا ذِكْرَ اَللَّهِ تَعَالَى وَ اِسْتَغْفِرُوهُ وَ تُوبُوا إِلَيْهِ إِنَّهُ هُوَ اَلتَّوّٰابُ اَلرَّحِيمُ 🔸حرمت امروز زياد و آرزوى بهره ورى از بركات آن بجا و اميد مغفرت الهى در آن پسنديده است. پس ذكر خداى بزرگ را زياد گوييد و استغفار كنيد و توبه نماييد كه او توبه پذير و مهربان است. 📗من لا یحضره الفقیه ج1 ص518 @MaarefHadith
مقاله. واکاوی دلالت حدیث غدیر (1).pdf
11.13M
واکاوی دلالت حدیث غدیر بر امامت امام علی(ع) از دیدگاه علامه میرحامدحسین در کتاب عبقات الانوار ✍علی حسن بیگی ، علیرضا طبیبی ، محمد تیموری مسئله جانشینی پیامبر اسلام(ص) از مهمترین مسائل در بین مسلمانان از صدر اسلام تاکنون بوده است. شیعه قائل به منصوص بودن نصب امام علی(ع) از سوی خدا و رسول(ص) است. یکی از دلائل متقن شیعه جهت اثبات امامت و خلافت امیرالمومنین(ع)، حدیث متواتر غدیر است، اما اهل سنت حدیث مزبور را در حد محبوبیت و نصرت و مفاهیمی غیر از امامت تنزل داده اند. علامه میرحامدحسین، که از عالمان شیعی است، مفاد حدیث غدیر را در کتاب «عبقات الانوار فی امامه الائمه الاطهار» تبیین کرده و دلائل متعددی برای اثبات دیدگاه شیعه اقامه کرده است. این پژوهش بر آن است تا با رویکرد توصیفی- تطبیقی- تحلیلی، دلائل علامه را بازشناسی کرده و شیوه استخراج این ادله را واکاوی کند. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ نشریه امامت پژوهی، پیاپی ۱۹ (بهار و تابستان ۱۳۹۵) @MaarefHadith
✅عَنْ اَبى جَعْفَر عليه السلام قالَ: ما ضَرَّ مَنْ ماتَ مُنْتَظِرا لامْرِنا اَلاّيَمُوتَ فى وَسَطِ فُسْطاطِ الْمَهْدِىِّ وَعَسْكَرِهِ. ❇️امام باقر عليه السلام: كسى كه در حال انتظار امام زمان عليه السلام مرده باشد، زيـان نـكرده كه در ميان خيمه يا لشگر حضرت نمرده است. (يعنى هر جا بميرد، پاداش شهيد را دارد. 📗منتخب الأثر، ص 498 @MaarefHadith
1574510798-9769-24-9.pdf
372.9K
  📝روش هاي نقد و ارزيابي شبهات واقعه غدير در کتاب الغدير ✍زهرا حاجی عسگری، فتحیه فتاحی زاده، فرشته معتمد لنگرودی، بی بی سادات رضی اهمیت موضوع ولایت امام علی(ع) به عنوان جانشین پیامبر اکرم(ص)، اندیشمندان اسلامی را با توانمندی ها و بضاعت های مختلف علمی بر آن داشته تا به این موضوع اهتمام ویژه داشته باشند. کتاب «الغدیر فی الکتاب و السنه و الادب»  نگاشته علامه امینی در قرن چهاردهم یکی از مهم ترین و مبسوط ترین کتاب ها در این زمینه است. یکی از جهات اهمیت این اثر پاسخگویی به شبهاتی است که در زمینه غدیر و فضائل امام علی(ع) مطرح شده است. محور این پژوهش تبیین روش شناسانه کتاب الغدیر در پاسخ گویی به شبهات غدیر و فضائل امام علی(ع)  می باشد. استناد به آراء علمای اهل سنت، تبیین تناقض در گفتار مخالفان، استناد به احادیث، ابطال اجماع مورد ادعای شبهه کنندگان، بهره گیری از شیوه های نقضی و حلی، استناد به قواعد بلاغت و آیات قرآن کریم از مهم ترین مولفه هایی است که در این زمینه مورد اهتمام علامه امینی قرار گرفته است. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ نشریه مطالعات قرآن و حدیث، سال دوازدهم شماره ۲ (پیاپی ۲۴، بهار و تابستان ۱۳۹۸) @MaarefHadith
🔻 سلسله نشست‌های تخصصی نهج‌البلاغه 🔹 موضوع: ریشه‌های قرآنی و تاریخی واقعه‌ی غدیر - بر مبنای کتاب «غدیر در پرتو کتاب و سنّت» 🔸 سخنران: دکتر مجید معارف 🌀 دبیر نشست: دکتر سید مجید نبوی 🔹 زمان: چهارشنبه 6 مرداد 1400 - ساعت 18 الی 20 🔻 به شرکت کنندگان محترم، گواهی حضور داده می‌شود. (جهت ثبت نام و اعطای گواهی حضور، مشخصات خود را به شماره 30006230 پیامک نمایید.) 🌹🍃🌹🍃🌹 🌐 لینک حضور در نشست: http://Meeting.tpnu.ac.ir/nahad ♉️ پخش زنده اینستاگرام لایو هم‌زمان: kpna.ir 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 🆔 @saaberann 🆔 @ostadmaaref
✴️عن ابی عَبْدِ اللّه ِ عليه السلام: اَلْعَجَبُ يا حَفْصُ لِما لَقِىَ عَلىُّ بْنُ اَبىطالِبٍ!! اِنَّـهُ كانَ لَهُ عَشْـرَةَ الآفِ شاهِـدٍ لَمْ يَقْـدِرْ عَلى اَخْـذِ حَقّهِ وَالرَّجُـلُ يَأْخُذُ حَقَّـهُ بِشاهِـدَيْنِ. ❇️امام صادق عليه السلام فرمود: اى حفص! شگفتا از آنچه على بن ابى طالب عليه السلام با آن مواجه شد! او با ده هزار شاهد وگواه (در روز غدير) نتوانست حق خود را بگيرد، در حالى كه شخص با دو شاهد حقّ خود را مى گيرد. 📗بحارالانوار، ۳۷، ۱۴۰. @MaarefHadith