eitaa logo
علوم و معارف حدیث
1هزار دنبال‌کننده
622 عکس
201 ویدیو
213 فایل
امام رضا: رَحِمَ اَللَّهُ عَبْداً أَحْيَا أَمْرَنَا. رحمت خدا بر کسی که نام و یاد ما را زنده کند. کانال علوم و معارف حدیث، بستری جهت نشر معارف حدیثی اهل‌بیت علیهم‌السلام است. پاسخگویی ↙️ تبادل ️⬅️ ️ @MaarefHadithi تبلیغ ️↖
مشاهده در ایتا
دانلود
🔔چهارمین دوره کارگاه آموزش مجازی مقاله نویسی: معاونت پژوهش حوزه علمیه امام کاظم علیه السلام اقدام به برگزاری چهارمین کارگاه آموزش مجازی مقاله نویسی نموده است. ✅علاقه‌مندان جهت ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر به آیدی @pheekq مراجعه فرمایند و یا با شماره تلفن ☎️37108139 (ازساعت 9 الی 13) تماس بگیرند @MaarefHadith
🔖🔖 «رحمت خدا، حکمتش را نقض نمی‌کند» ✍️احمد فربهی 1) گر چه رحمت خدا، بر غضبش سبقت دارد، اما بر حکمتش سبقت ندارد لذا در دعای افتتاح چنین می‌خوانیم؛ «وَ أَيْقَنْتُ أَنَّكَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ فِي مَوْضِعِ الْعَفْوِ وَ الرَّحْمَةِ وَ أَشَدُّ الْمُعَاقِبِينَ فِي مَوْضِعِ النَّكَالِ وَ النَّقِمَةِ وَ أَعْظَمُ الْمُتَجَبِّرِينَ فِي مَوْضِعِ الْكِبْرِيَاءِ وَ الْعَظَمَة»؛ حکمت یعنی هر کدام در جای خود؛ از این‌رو خدا ارحم الراحمین است اما «فی موضعِ‌العفو و الرَّحمة»، حال اگر کسی خود را در موضع نَکال؛ یعنی عقوبت، و عبرت دیگران، قرار دهد، نسبت به چنین شخصی، از خدا همان‌فعلی سر می‌زند که مقتضای حکمت اوست، زیرا رحمتش، حکمتش را نقض نمی‌کند. خدا همه‌ی گناهان را می‌بخشد، حتی شرک را، اما هر کدام با شرایطش، تا خلاف حکمت پیش نیاید. 2) هر کس بهشت و جهنم مقابل چشمانش باشد، همیشه در حال کار و تلاش‌است‌، خوف، یکی از بهترین بازدارنده‌ها و شوق یکی از بهترین محرک‌هاست؛ هر کدام از این دو، ضعیف شود، تسلط شیطان بیشتر، و شیب رفتاریِ فرد به سوی بدی‌ها تندتر می‌شود، لذا شیاطین تلاش می‌کنند انسان را در مقابل گناهان خلع سلاح کنند. کوتاه سخن‌ این‌که؛ خدا به حکمتش جهان را برای هدفی آفریده، از این‌رو به رحمتش، آن‌هدف را نقض نمی‌کند. @MaarefHadith ______________ https://eitaa.com/farbehi @Habibollah_Babai
امیرالمومنین علیه السلام 🔸خوشا به حال آنکه عیب خودش، او را از پرداختن به عیوب مردم باز دارد. 💠طُوبَى لِمَنْ شَغَلَهُ عَيْبُهُ عَنْ عُيُوبِ النَّاسِ. 📗نهج البلاغه، خطبه ۱۷۶. @MaarefHadith
💠 دو فصلنامه علمی «مطالعات اعتبار سنجی حدیث» 🔹گروه معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان در نظر دارد به منظور تحقق منویات مقام معظم رهبری در راستای تقویت علم رجال، دو فصلنامه علمی «مطالعات اعتبار سنجی حدیث» را منتشر کرده و نسبت به اخذ امتیاز آن اقدام نمایید. از این رو از تمامی علاقه مندان دعوت می شود مقالات پژوهشی خود را جهت انتشار در این دو فصلنامه ارسال نمایند. 🔸محورهای کلی فراخوان ▫️دانش رجال و اعتبار سنجی حدیث؛ ▫️روش شناسی پژوهش های رجالی؛ ▫️جریان های کهن و نو پدید اعتبار سنجی حدیث 🔸 جهت اطلاع 14 ریز موضوع می توانید به سامانه دو فصلنامه به آدرس vsh.journals.hozehkh.com مراجعه نمایید. 🔸شرایط مقاله ارسالی در تصویر ضمیمه موجود است. ➖➖➖➖ 🆔 @rejalkh 🌐vsh.journals.hozehkh.com
💠عن الامام الکاظم علیه السلام: انَّ اَبدانَکُم لَیسَ لَها ثَمَنٌ اِلَّا الجَنَّهٌ، فَلا تَبیعُوها بِغَیرِها؛ 🔸از امام کاظم علیه السلام روایت شده: همانا بدنهای شما را بهایی جز بهشت نیست. پس آنها را به غیر بهشت نفروشید. (تحف العقول، ص۳۸۹) ✍️ هر کس به تناسب سطح فکر و افق دید خودش عمل می کند. برخی همه هستی را خلاصه شده در این دنیای محدود می دانند. بعضی هم به افقهای وسیع تر چشم می دوزند و با قرار دادن آخرت در چشم انداز خویش، برای سرای باقی می کوشند. عقیده به بهشت برین، نگاه ما را آخرتی می کند. دانستن قدر و قیمت انسان، آدمی را از ماندن در سطح حیوانات و تنها به خوردن و آشامیدن، فکر کردن، رها می سازد. ❗️انسان به چند می ارزد؟ ، قیمت انسان را «بهشت» می داند؛ یعنی خود را به هر چه کمتر از بهشت بفروشیم، زیان کرده ایم. خداوند، طبق آیات قرآن، مشتری جان و مال ماست و به کسانی که با خدا معامله کنند و جان و مال خود را خرج راه خدا کنند، وعده بهشت داده است.(توبه،۱۱۱.) 🔸وقتی انسان می تواند با ایمان و عمل صالح و جهاد و تقوا، بهشتی شود، حیف نیست که جهنّمی گردد؟ آنان که برای لذایذ زودگذر دنیا، سعادت همیشگی آخرت را از دست می دهند، جاهل و غافلند و از ارزش وجودی خویش بی خبر. و خود را جز به بهشت نفروشیم! 📚حکمت های کاظمی، جواد محدثی @hadithnet @MaarefHadith
💠پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : در هيچ روزى به اندازه  ، خداوند بندگان را از آتش دوزخ ، آزاد نمى كند. 🔸عن رسول الله صلى الله عليه و آله: ما مِن يَومٍ أكثَرَ أن يُعتِقَ اللّه ُ فيهِ عَبدًا مِنَ النّارِ مِن . 📗السنن الكبرى : ج 5 ص 192 ح 9480. @MaarefHadith
❓یکی از سوالات مهم پیرامون دعای عرفه صحت انتساب یا عدم انتساب بخش پایانی این دعا نسبت به امام حسین علیه السلام است. بخش پایانی دعای عرفه از جمله «إِلَهِی أَنَا الْفَقِیرُ فِی غِنَایَ» تا جمله «وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَحْدَهُ» مورد بحث و گفتگو زیادی قرارگرفته است. برخی این بخش را از دعای عرفه امام حسین علیه السلام می‌‌دانند، ولی بعضی انتساب این فقرات از دعا به امام حسین علیه السلام را انکار می کنند. 👈این بخش، نخستین بار در إقبال مرحوم سیّد بن طاوس قدس سره آمده است و در کتاب‌های دیگر این دعا نیامده است. در مصباح کفعمی دعای عرفه مذیّل به این ذیل نیست و حتی در مصباح الزائر که کتاب دیگر سیّد بن طاوس در موضوع دعاست، دعای عرفه بدون این ذیل آمده است. جالب است که حتی برخی چون مرحوم علامه مجلسی مدّعی هستند که در برخی از نسخ قدیمی إقبال هم این بخش پایانی نیامده است. 📒در مجله شماره ۵۱ مقاله ای با عنوان «» به قلم فاضل ارجمند جناب آقای حسن ترابی به چاپ رسیده که به نقد بخش پایانی دعای عرفه پرداخته و انتساب این بخش را به امام حسین علیه السلام انکار می کند. 📋متن این مقاله در آدرس زیر قابل مشاهده است: 🌐http://miqat.hajj.ir/article_37789.html مقاله فوق الذکر از سوی برخی نویسندگان (فاضل ارجمند جناب آقای مهدی حسینیان)مورد نقد قرار گرفته است، از اینروی در نوشته ای با عنوان 《دفاع از بخش پایانی دعای عرفه امام حسین علیه السلام》به دفاع از فقرات پایانی دعای عرفه پرداخته و مقاله مذکور را مورد نقد قرار داده است. ✍متن این نوشته در آدرس زیر قابل مشاهده است: 🌐http://www.ebnearabi.com/amp/2603 @MaarefHadith
صحبتی از آیت الله شبیری زنجانی حفظه‌الله در مورد متن ذیل دعای عرفه: «شناخت متن حديث و اینکه از عبارات يك متن بتوان آن را به معصوم علیه السلام استناد داد، كار بسیار مشكلى است و شخصى مثل مرحوم مجلسى مى‏‌تواند در اين ميدان اظهار نظر كند. آقاى خمينى چون با عرفان سروكار داشت و مضامين ذيل دعاى عرفه را بلند و والا يافته بود، معتقد بود كه اين ذیل حتماً از حضرت سيدالشهداء علیه السلام است... ولى بعداً معلوم شد كه اين ذيل از منشآت ابن عطاءالله‏ اسكندرانى از بزرگان صوفيه در قرن هفتم و اوائل قرن هشتم است كه شروح بسيارى بر كتابش نوشته‌اند. اين را مرحوم جلال همايى در مولوى‏ نامه‌اش (٢/١٨) تذكّر داده است. 👈🏻 مرحوم مجلسى در بحارالأنوار (٩٥/٢٢٧) تصريح كرده است كه اين عبارات از امامان نيست و با نوشته‌هاى صوفيه مسانخ است. البته علامه مجلسى اطلاع نداشت كه قائل اين عبارات كيست، ولى آن را از صوفيه مى‏‌دانست.» 📚 جرعه ای از دریا، ٣/٢٥٦ @MaarefHadith
امام باقر علیه السلام فرمودند: شیعیان ما سه دسته اند، گروهی ما را وسیله درآمد از مردم قرار داده اند و گروهی همچون شیشه اند که زود می شکنند (و هرچه اسرار دارند، آشکار می سازند) و گروهی چون طلای سرخ اند. که هر چه بیشتر داخل آتش شوند، بر خوبی آنها افزوده می شود (و هرچه سختی و رنج در راه دین ببینند، آبدیده تر و مقاوم تر می شوند). شِيعَتُنَا ثَلَاثَةُ أَصْنَافٍ صِنْفٌ يَأْكُلُونَ النَّاسَ بِنَا وَ صِنْفٌ كَالزُّجَاجِ يَتَهَشَّمُ وَ صِنْفٌ كَالذَّهَبِ الْأَحْمَرِ كُلَّمَا أُدْخِلَ النَّارَ ازْدَادَ جَوْدَةً. كشف الغمة في معرفة الأئمة، ج‏2، ص: 133 @MaarefHadith
همایش علل و پیامدهای فقر فرهنگی و فرهنگ فقر در سیره حضرت علی (ع) Causes and consequences of cultural poverty and the culture of poverty in the life of Imam Ali لینک مراجعه: http://espconf.uast.ac.ir/fa/ @MaarefHadith
1_401725193.zip
4.99M
📝📝📝📝📝📝 مجموعه مقالات فقه الحدیث در موضوعات مختلف @MaarefHadith
حضرت آیت الله احمد عابدی حفظه الله 🖍اصل قربانی برای سلامتی است یا دفع بلا است؟ ✍🏼این تفکر که قربانی برای دفع بلاست این مال دین یهود است در دین یهود بود در دین ما این جوری نیست که بگویند قربانی کنید برای سلامتی بلکه قربانی کنید برای قرب الی الله فقط به فقط برای همین است روز عاشورا یا روز تاسوعا گوسفندی را قربانی کردن فقط باید برای خدای متعال باشد ارزش آن فقط برای تقرب الی الله و نزدیک شده به خدا باشد اما قربانی برای سلامتی یا دفع بلا یا امتحان از امتحان خدا سربلند در آمدن مال تعالیم ادیان دیگر است دین ما می گوید قربانی کنید فقط قربه الی الله برگرفته از کانال: مشاوره پایان نامه و مقاله نویسی _________________________ @MaarefHadith
آیت الله مصباح یزدی: 🔸️در یکی از کشورهای آمریکای جنوبی، برزیل، مجلس بزرگی از کشیش‌ها و اسقف‌های کاتولیک تشکیل شده بود و از ما دعوت کرده بودند در این مجلس سخنرانی کنیم. همه به اصطلاح از رجال دینی بودند. 🔹️من درباره محبت و معرفت خدا صحبت کردم و به مناسبت، چند قسمت از دعای عرفه را برایشان خواندم. دیدم این کشیش‌ها و اسقف‌های مسیحی از کنار چشمشان اشک جاری شده است. 🔹️آنها امام حسین (ع) را نمی ‌شناختند، و اسلام را قبول نداشتند، اما آن قدر مضامین دعای عرفه بلند است که برای کسانی که اسلام را نمی‏شناسند هم چنین اثری را می‏ تواند ببخشد. آن وقت حیف نیست که ما از مضامین این دعا بهره‏‌مند نشویم و فقط به خواندن الفاظش اکتفا کنیم؟ @MaarefHadith @mesbahyazdi_ir
یکی از آسیب‌های مربوط به فهم حدیث، آسیب است. 🔸فرآيند اين آسيب در کار با حديث، به اين گونه است که شباهت شكلى و شنيدارى برخى از واژه هاى عربى با واژه هاى فارسى، موجب مي‌شود که خواننده يا شنونده بپندارد كه مفهوم واژه عربىِ به کار رفته را مي‌داند و ديگر نيازي به مراجعه به کتاب‌هاي لغت نمي‌بيند، و در مرحله دوم، همان مفهوم فارسي واژه را در حديث مي‌نشاند و آن را معنا مي‌کند. 💠نمونه‌ای که بر اثر پيوند دو زبان فارسي و عربي، به این آسیب مبتلا شده و برخي در معناي آن اشتباه کرده‌اند، حديث «» است. برخى ريشه فعل «يسود» را «سود» فارسى پنداشته، چنين ترجمه کرده اند: «حسود، هرگز سود نمى بَرد». برخي ديگر براى رعايت وزن و آهنگ، ترجمه آن را «» آورده‌اند؛ ❗️حال آن‌ كه «يسود» از «سُؤْدَد» و «سيادت» به معناى سَروَرى است. پس معناي حديث اين است که: 《حسود هيچ گاه سَروَرى نمى يابد.》 📗برگرفته از کتاب؛آسیب شناخت حدیث، ص۱۹۳. @MaarefHadith
📙📙معرفی کتاب المعتمد من المنقول فیما اوحی الی الرسول ✍ محمد مهدی احسانی فر بسم الله الرّحمن الرّحیم نگاهی به کتاب «المعتمد من المنقول فیما اوحی الی الرسول» این کتاب دو جلدی نگاشته حیدر بن علی بن حیدر قاشی است. وی کتابش را در سال 776ق نگاشت. این کتاب در سال 1420ق یعنی بیش از 20 سال پیش در ریاض چاپ شد ولی بنده چند ماه پیش با آن آشنا شدم و آن را مطالعه کردم. کتابی است بسیار خوب و قابل استفاده. برخی از ویژگی های آن را در ادامه می آورم: 1. نویسنده روایاتش را از 11 کتاب اهل سنت گرفته شامل صحاح سته و سنن دارمی و مسند ابن حنبل و سنن نسائی و شرح السنة بغوی و تجرید الصحاح الستة از رزین بن معاویة عبدری سرقسطی. چنین ترکیبی را در کتابهای دیگر سراغ ندارم. هرچند مشابه دارد ولی این ترکیب، جدید است و میتواند نشان دهنده نکاتی باشد به ویژه نسبت به بغوی. جالب اینکه او در مقدمه به این نکته اشاره کرده که در تجرید صحاح، روایاتی وجود دارد که در نسخه های صحاح یافت نمیشود. این نکته نشان میدهد که این نسخه ها در دوره ایشان مورد دس واقع شده بود. در واقع دس نسخه ویژه وهابی های دوره ما نیست بلکه از قدیم در اهل سنت رواج داشته است! 2. خود نویسنده شخصیت شناخته شده ای ندارد و با حیدر بن علی بن حیدر طبری حسینی شیعی اشتباه میشود. اما با کتاب او میتوان پی به توان علمی ویژه اش برد. شخصیتهای متعددی، اینچنین هستند که خودشان شناخته شده نیستند ولی با کتابشان میتوان پی به جایگاه بالا یا پایین علمی آنها برد. نمونه های شیعی اش، ابن شعبه حرانی و آمدی است. 3. نویسنده کتابش را به سه قسم دسته بندی کرده است. قسم اول را به مباحثی از علوم و احکام قرآن اختصاص داده که مختصر اما مفید و عالمانه است. قسم دوم به تفسیر اختصاص دارد که همه قرآن را در بر دارد. یعنی بسیار خلاصه است اما تلاش کرده که مهم ترین مطالب را بیاورد و از این حیث، خواندنی است. قسم سوم را نیز به برخی دیگر از احکام و علوم قرآن اختصاص داده است. در مجموع، مباحث علوم قرآنی خوبی را ارائه کرده و از احکام و آداب قرآن نیز سخن گفته است. نکته مهم دیگر این است که او مباحث علوم قرآنی خود را نیز کاملا در قالب حدیث آورده است. روشی که پس از وی فراموش شد و نیازمند احیاست. 4. نکته دیگری که نشان از دانش قابل توجه نویسنده دارد آن است که در آغاز هر سوره، واژگان مشکل آن سوره را می آورد و معنا می کند. او برای این معانی نیز از روایات - معمولا - تابعان استفاده کرده است. 5. گزینش وی از روایات تفسیری منابع یازده گانه، جالب است به گونه ای که اولا تلاش کرده تا روایات مورد اعتماد اینها را بیاورد و همین نکته نشان دهنده آن است که حتی صحاح سته نیز در میان همه اهل سنت، مورد اعتماد کامل نبود. از سوی دیگر تلاش کرده تا روایات، خوش خوان را بیاورد تا بتواند فضایی را برای سوره تصویر کند. 6. نکته دانی وی در احادیث مشکل نیز خوب است. به هر حال خوب است برای معرفی این کتاب، مقاله ای نوشته شود تا شاید مورد استفاده دیگران هم قرار گیرد؛ به ویژه اینکه تفسیر روایی سنی آن هم در قرن این نویسنده، جزو نوادر است. والحمد لله رب العالمین @MaarefHadith‌
✍منع نقل حدیث از انگاره تا آگاهی؛نوشتاری در نقد عبدالعلی بازرگان ❗️در روزهای اخیر در فضای مجازی از آقای پیرامون اعتبار احادیث، نهی پیامبر از نقل سخنان ایشان و عدم تشویق ائمه نسبت به نشر و کتابت حدیث، سخنانی منتشر شده است. 📣 سخنان آقای بازرگان حاوی که در ادامه به آن اشاره می شود: ۱. به فراوانی از رسول خدا(ص) نقل شده که فرمودند: «از من چیزی نقل نکنید» ۲. امامان شیعه نه خود چیزی نوشته­ اند نه کسی را به نوشتن تشویق کرده­ اند. ۳. اولین جوامع حدیث اهل سنت پس از سال ۲۲۰ هجری نوشته شده است. ۴. اولین کتابهای حدیثی شیعه پس از سال ۳۳۰ هجری نوشته شده است. 💠حجت‌الاسلام محمدرضا جباران، عضو هیئت علمی گروه اخلاق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در نوشتاری به برخی ادعاهای عبدالعلی بازرگان درباره تدوین حدیث در اسلام پاسخ داده است. مشروح یادداشت ایشان در پاسخ به این مسائل در آدرس زیر قابل مشاهده است.👇👇👇 🌐http://hadith.net/post/69993/منع-نقل-حدیث-از-انگاره-تا-آگاهی/ @MaarefHadith
📝📝دلال نباشید؛ تولیدکننده و نوآور باشید! 🎤🎤آیت الله جوادی آملی (6 دی ماه 1397) من به حوزه خیلی ارادتمند هستم؛ اما ما یک دلّال داریم، یک مبتکر! فلان آقا اینطور گفته، مبنای فلان کس اینطور است! ... آقای نائینی اینطور گفته، آقا ضیاء اینطور گفته، آخوند اینطور گفته، این دلّال علم شدن است؛ این فضیلت نیست! دلّال بودن، آشنا بودن به آرای دیگران، آشنا بودن به اقوال دیگران، غیر از نوآوری است. راه دلّال شدن را باید ببندیم. علم محدود نیست و تقسیم نکردند. خدا شیخ اشراق را غریق رحمتش کند! گفت تاکنون وقف‌نامه‌ای در نیامده که علم را خدا وقف فلان زمان و زمین کرده باشد. چرا ما نباشیم؟ چرا به دست ما نباشد؟ دلّال بودن، آشنا بودن به آرای دیگران، آشنا بودن به اقوال دیگران، غیر از نوآوری است. @MaarefHadith
📖📖📖📖📖📖📖📖 هشتمین شماره از مجله «دانش ها و آموزه های قرآن و حدیث» منتشر شد. 📝📝📝📝📝📝📝📝📝 در این شماره نگاشته‌هایی در قالب‌های سرمقاله، مقالۀ سفید، مقالۀ شناختی، مقالۀ فهرستی، مقالۀ ترجمه، مقالۀ پایان‌نامه و یادداشت‌های آزاد، چاپ شده است. نشر آموزه‌های دینی در قالب‌های سنتی و نوین، قوت‌ها و ضعف‌ها؛ جامعیت حداکثری قرآن بر پایه بهره‌های روش‌شناختی علوم از قرآن و ضرورت وجود الگوهای روش‌شناسانه در دین و قرآن و اصالت نظریه «نزول سوره‌ای» بررسی موردی سوره حج از جمله مقالات این شماره است. آشنایی فهرستی با مجله‌های الهیات و مطالعات اسلامی به زبان عربی، احکام و تاریخ ترجمه قرآن کریم، شناخت محدثان هویزه و تلاش‌های علمی و حدیثی آنان، نگاهی به فراز «بَدَنُهُ غافِلٌ لِسُکونِ عُروقِهِ» و عواقب کم‌تحرّکی و برخی از اشکالات نرم‌افزار جامع الاحادیث از دیگر مقالات این شماره محسوب می‌شوند. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ این مجله، نگاشته‌های علمی را در «۲۸ قالب» مختلف چاپ می‌کند. همچنین امکان انتشار نگاشته‌های عربی، مقالات پیوسته و یادداشت‌های آزاد قرآنی و حدیثی هم در این فصلنامه علمی وجود دارد. 🏢🏢🏢🏢🏢🏢 تارنمای مجله به نشانی www.majaleh-a.ir و رایانامه به آدرس majaleh.d.a@gmail.com در دسترس بوده و آماده جذب نگاشته‌های علمی نویسندگان است. 📞📞📞📞📞شماره ۰۹۲۱۴۳۱۲۶۵۱ @MaarefHadith
ولادت با سعادت مبارک باد. 💐💐💐💐💐💐 @MaarefHadith
💠عن رسول اللّه صلى الله عليه و آله: يَومُ غَديرِ خُمٍّ أفضَلُ أعيادِ اُمَّتي 🔸پیامبر  خدا صلى الله عليه و آله : روز غدير خم، برترين عيد امّت من است. 📗بحارالانوار،ج۳۷،ص۱۰۹ @MaarefHadith
صحیفه اهل بیت علیهم السلام-امام هادی ع.pdf
29.2M
📝📝📝📝📝📝📝 نشریه علمی، تخصصی صحیفه اهل بیت علیهم السلام، در زمینه امام شناسی است. مقالات این مجله در شماره 3 و 4 سال 1395، اختصاص به امام هادی علیه السلام دارد. سبب صدور زیارت غدیریه امام هادی علیه السلام، نگاهی به زیارت نامه غدیریه، درس های امامت از زیارت غدیریه، خوانش درستِ زیارت جامعه کبیره، زیارت جامعه کبیره و نقد ادبی، تصحیح منتخب شرح الزیارة الجامعة الکبیرة، مثنوی کوتاهی در نظم فقراتی از زیارت جامعه کبیره، پاسخ های امام هادی به پرسش های یحیی بن اکثم، نظری به کتاب نور البصر لحل مسئله الجبر و القدر، کتاب شناسی سه زبانه امام هادی و..... از جمله مقالات این شماره است. 👆👆👆👆👆👆👆👆
کنفرانس بین المللی آسیب شناسی مطالعات تاریخ اهل بیت در دوره معاصر مقالات ارسالی به سامانه کنفرانس، در صورت تأیید داوران و هیأت تحریریه دوفصلنامه علمی-ترویجی سیره پژوهی اهل بیت، در کوتاه ترین زمان در نشریه مزبور منتشر خواهد شد. مهلت ارسال مقالات:۲۰ شهریورماه @MaarefHadith _____ 🔴 http://ahlalbaytconf.rihu.ac.ir
حدیث الغدیر مع سیدنا علی بن ابی طالب فی غدیر خم .pdf
1.6M
کتاب: حدیث الغدیر مع سیدنا علی بن ابی طالب فی غدیر خم نویسنده: عبدالوهاب هریری
📝📝توضیح در مورد کتاب «حدیث الغدیر مع سیدنا علی بن ابی طالب فی غدیر خم» 👆👆👆👆👆👆👆👆👆👆👆 ✍✍رسول جعفریان در حج سال 1396 که این اثر را در باره غدیر از مکه خریدم، این یادداشت را در باره آن نوشتم: امروز از مکتبة الاسدیه، کتابی درباره حدیث غدیر خریدم که به تازگی در ریاض منتشر شده است. عنوان دقیق آن این است: حدیث الغدیر مع سیدنا علی بن ابی طالب علیه السلام فی غدیر خم، عبدالوهاب الطریری، دار وجوه للنشر و التوزیع، 1437، 132 صفحه. کتاب بسیار همدلانه با غدیر نوشته شده، و فارغ از این که موالات رو به معنای دوستی و ولاء گرفته، حدیث غدیر را از هرجهت بحث و شکل‌های مختلف روایتی آن را مورد تأیید و بررسی قرار داده است. بلافاصله باید گفت در سعودی که همه علمای آن همه وقتشان را روی حدیث و ارزیابی آن می‌‌گذارند، فکر می‌‌کنم اولین بار است که کتابی درباره حدیث الغدیر منتشر می‌‌شود. برخی از عناوین آن: غدیر خم، ما قبل الغدیر، غیر خم.. الزمان و المکان، ذاکرة المکان، خطبة الغدیر، اثر خطبة الغدیر، مولی کل مؤمن، روایات اخری لحدیث الغدیر، تأملات فی روایة الوصیة، الغدیر و فریضة التفکیر، تکوین الکتاب، شکر و تقدیر، اهداء، الخرائط و الصور، الهوامش. مولف می‌‌گوید بیست سال قبل فکر تألیف این کتاب در ذهنش آمده، و روش آن را مثل کتاب دیگرش «کأنک تراه» و «قصص نبویه» که هر دو درباره رسول خدا (ص) است، تنظیم کرده است. (ص 101). وی یک لیست بلند بالا از کسانی که در این کار کمکش کردند، از مورخ و محدث، در صفحه 103 ارائه کرده که شیخ حمد الغطاس که فکر تألیف این اثر رو در او پدید آورده، نخستین آنهاست. در بخش نقشه‌ها و تصاویر، بجز یک نقشه کلی از راه مکه ـ مدینه و تعیین موقعیت غدیر خم در حجة الوداع، چند تصویر قدیمی از غدیر که بر اثر مرور زمان، آثار آن تغییر کرده، تصویری همراه چند تن از دوستانش از جمله سالم الغانمی و دیگران که در جای فعلی غدیر خم گرفته «عند مکان الغدیر»، موقعیت فعلی غدیر که نزدیک مسیر قطار تازه تأسیس مکه ـ مدینه است، تصویری از برخی از درختان وادی غدیر، جایی که رسول زیر درختی مانند آن خطبه خواند، و تصویری از مورخ دکتر احمد النعمانی که دقیقا در جایی ایستاده که گفته می‌‌شود مصلای رسول در غدیر خم بوده به صورت رنگی منتشر کرده است. یکی از صفحات شیرین آن ذیل عنوان «ولی کل مؤمن» هست که با عبارتی رسا، ویژگی‌های امام علی علیه السلام را برای شایستگی رسیدن به این مقام از ولاء و موالات نشان می‌‌دهد. این ستایش به معنای تأیید هر آنچه در این اثر آمده نیست، اما به نظرم در این شرایط کار جالبی صورت گرفته و شایسته تأمل است. @MaarefHadith