eitaa logo
علوم و معارف حدیث
1هزار دنبال‌کننده
605 عکس
182 ویدیو
198 فایل
امام رضا: رَحِمَ اَللَّهُ عَبْداً أَحْيَا أَمْرَنَا. رحمت خدا بر کسی که نام و یاد ما را زنده کند. کانال علوم و معارف حدیث، بستری جهت نشر معارف حدیثی اهل‌بیت علیهم‌السلام است. پاسخگویی ↙️ تبادل ️⬅️ ️ @MaarefHadithi تبلیغ ️↖
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ پیوسته نشست‌های علمی «سید مرتضی (17)» 〽️ (تاثیر جن بر سلامتی جسم انسان از نگاه قرآن و حدیث) ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ 🎙حجت الاسلام والمسلمین دکتر علی محمد راهی 🔖(محقق و مدرس جامعه المصطفی العالمیه) دبیر علمی: حجت الاسلام والمسلمین رضا عطایی 🔖(محقق و مدرس حوزه علمیه قم) ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ 🗓 چهار شنبه 26 شهریور 1400 ⏰ ساعت 17 🏢 برگزارکننده: دبیرخانه پیوسته نشست های علمی سیدمرتضی (ره) و مجله دانش ها و آموزه های قرآن و حدیث ❗️با توجه به رعایت دستورالعمل های بهداشتی این نشست به صورت مجازی و آنلاین برگزار می‌گردد . 🔗 لینک ورود به جلسه https://ac.ismc.ir/anjomanhawzah2/ @MaarefHadith
قَالَ الْحُسَيْنُ ع لَمَّا وُضِعَ الْحَسَنُ فِي لَحْدِهِ‌ أَ أَدْهُنُ رَأْسِي أَمْ تَطِيبُ مَجَالِسِي‌ وَ رَأْسُكَ مَعْفُورٌ وَ أَنْتَ سَلِيبٌ‌ أَوْ أَسْتَمْتِعُ الدُّنْيَا لِشَيْ‌ءٍ أُحِبُّهُ‌ أَلَا كُلُّ مَا أَدْنَى إِلَيْكَ حَبِيبٌ‌ فَلَا زِلْتُ أَبْكِي مَا تَغَنَّتْ حَمَامَةٌ عَلَيْكَ وَ مَا هَبَّتْ صَبَا وَ جَنُوبٌ‌ وَ مَا هَمَلَتْ عَيْنِي مِنَ الدَّمْعِ قَطْرَةً وَ مَا اخْضَرَّ فِي دَوْحِ الْحِجَازِ قَضِيبٌ‌ بُكَائِي طَوِيلٌ وَ الدُّمُوعُ غَزِيرَةٌ وَ أَنْتَ بَعِيدٌ وَ الْمَزَارُ قَرِيبٌ‌ غَرِيبٌ وَ أَطْرَافُ الْبُيُوتِ تَحُوطُهُ‌ أَلَا كُلُّ مَنْ تَحْتَ التُّرَابِ غَرِيبٌ‌ وَ لَا يَفْرَحُ الْبَاقِي خِلَافَ الَّذِي مَضَى‌ وَ كُلُّ فَتًى لِلْمَوْتِ فِيهِ نَصِيبٌ‌ فَلَيْسَ  مَنْ أُصِيبَ بِمَالِهِ‌ وَ لَكِنَّ مَنْ وَارَى أَخَاهُ  نَسِيبُكَ مَنْ أَمْسَى يُنَاجِيكَ طَرْفُهُ‌ وَ لَيْسَ لِمَنْ تَحْتَ التُّرَابِ نَسِيبٌ‌ 📗مناقب ابن‌شهرآشوب،ج۴، ص۴۵ @MaarefHadith
📢 فراخوان دعوت به همکاری بسم الله الرحمن الرحیم 📜 پیرو امضای تفاهمنامه بین و سازمان زندان‌های کل کشور در راستای گسترش فرهنگ‌ نهج البلاغه خوانی و کاهش آسیب‌های اجتماعی از طریق نهج البلاغه 1️⃣ گام اول : مقرر شده است که کادر سازمان، سربازان، زندانیان و خانواده‌های آنان در استان‌های خراسان رضوی ، قم ، تهران ، اصفهان و البرز تحت پوشش این طرح قرار بگیرند. لذا از مبلغین و مروجین نهج البلاغه شریف اعم از خواهران و برادران که در استان‌های فوق الذکر حضور و آمادگی همکاری دارند، دعوت می‌شود حداکثر تا پایان شهریور ماه از طریق لینک زیر نسبت به ثبت نام اقدام فرمایند. http://nahjolbalagheh.net/pay/mz 📌 جزئیات برنامه‌های آموزشی، توجیهی و همچنین برنامه حضور در مراکز مربوط به سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی متعاقبا به اطلاع ثبت نام کنندگان خواهد رسید. خادم نهج البلاغه مهدوی ارفع 🆔 @mahdavi_arfae
✍️محمد مهدی احسانی فر بسم الله الرحمن الرحیم کدام طب؟ ‏سالهای قبل، همایشهای بزرگی با عنوان "طب اسلامی" و "طب سنتی" برگزار می شد. کمیته علمی این همایشها از بزرگان و آیات حوزوی و پزشکان و استادان مبرز دانشگاهی تشکیل شده بود. آن روزها که دور هم نیست، هنوز طرفداری از طب اسلامی و سنتی تبدیل به فحش نشده بود؛ بلکه نوعی روشنفکری و جامع نگری به حساب می آمد. ‏کم کم روی این موضوع کار شد و طرفداری از طب سنتی تبدیل به یک فحش مبتذل گشت. ‏معمولا در چنین موقعیت هایی، برخی صلاح خود را در آن می دانند که تغییر موضع دهند. ‏نویسنده، نه طرفدار طب سنتی است و نه طرفدار طب جدید؛ بلکه طرفدار سلامتی و عافیت است. ‏اگر طب سنتی، برای تامین سلامتی بشر، کافی بود، انسانها به سراغ روشهای جدید نمی رفتند. امروزه نیز اگر طب جدید برای تامین سلامتی بشر کافی باشد، مردم به سراغ طب سنتی نمی روند. ‏اساسا مردم، کاری با نامها و شعارها ندارند؛ بلکه به دنبال نتیجه هستند. ‏نگارنده در طول چند سال، دوازده هزار روایت مرتبط با سلامت و درمان روحی و جسمی را از حیث سند و دلالت حدیثی (نه دلالت پزشکی) بررسی کرده است. اما هیچگاه خود را طبیب و حکیم و ... نمی داند؛ چراکه پژوهش رجالی، فقه الحدیثی و اعتبارسنجی روایات، چیزی است و طبابت و پزشکی، چیزی دیگر. نگارنده شاید در جهت نخست، سخن بگوید، ولی در جهت دوم، ترجیح می دهد که نظریه پردازی را به اهالی آزمایشگاه و میکروسکوپ بسپارد. ‏اما چند سوال از طرفداران دو آتشه طب اسلامی و مخالفان و منکران آن برایم پیش آمده که به صورت خلاصه و اجمال، مطرح می کنم. ‏۱. منکران طب اسلامی، چرا منکر اقتصاد اسلامی، روان شناسی اسلامی، جامعه شناسی اسلامی، علوم سیاسی اسلامی و برخی دیگر از دانشها با پسوند اسلامی نیستند؟ تفاوت طب اسلامی با سایر "اسلامی" ها چیست؟ ۲. ‏منکرانی که میگویند، روایات طبی برای مخاطبی خاص صادر شده و باید ویژگی های مخاطب، منطقه صدور و ... را در نظر گرفت، آیا قایل به این هستند که مثلا روایات فقهی، عقیدتی و اخلاقی را می توان بدون در نظر گرفتن مخاطب، فرهنگ و فضای تخاطب، فهمید و اخذ و عمل کرد یا به آن معتقد شد؟ ۳. منکرانی که میگویند برخی از روایات طبی، ضعیف است، آیا قایلند که همه روایات فقهی، عقیدتی، اخلاقی، تفسیری و ... صحیح به مصطلح متاخران است؟ ۴. طرفداران دوآتشه ای که با دیدن هر روایت طبی، آن را تبدیل به نسخه می کنند، آیا قایل اند که هر دستور پزشکی برای هر مخاطبی، درمان است؟ ۵. طرفداران دوآتشه ای که پیش از رسیدن به اجتهاد از روایات پزشکی استفاده قواعدی می کنند، آیا قایل اند که در روایات پزشکی نیازی به اجتهاد نیست و تنها در روایات فقهی و مثلا عقیدتی باید اجتهاد کرد؟ با چه ملاکی این حرف را می گویند یا عمل می کنند؟ ۶. ‏طرفداران دوآتشه ای که هر متن منسوب به معصوم را به عنوان نسخه پزشکی پیشنهاد می دهند، آیا قایل اند که انتساب نسخه ها به جناب ابن سینا باید ثابت شود ولی نیازی به بررسی انتساب گزاره ها به حضرات معصومان علیهم السلام نیست؟ گمان می کنم بهتر است به جای دعوا و کشاندن آن به سطح جامعه و نیز به جای سخن گفتن یک طرفه و ندیدن نظریات مخالف، مباحثات علمی، برای دریافت حقیقت و حل مشکل مردم رونق گیرد. در این میانه، کسانی هم در بین پزشکان جدید و هم در میان طبیبان سنتی و کارشناسان دینی هستند که بدون سر و صدا مشغول کار پژوهشی اند و نتایج تحقیقات خود را بدون کوفتن بر سر دیگران، منتشر می کنند. روش و کار اینها جای تقدیر و الگوگیری دارد. می توان به جای بیانیه دادن، طرح شعارهای کلی و دستوری، باید و نباید گفتن در سطح جامعه علمی و "زنده باد" و "مرده باد" گفتن، عمر گرانبها را صرف مباحثات علمی مفید در خدمت به مومنان کرد. کسی که مسیر خود را حق می داند، بهتر است که راه حق را با منطق دنبال کند چراکه به فرمایش اهل بیت علیهم السلام، حقیقت با عقل و منطق دریافته می شود؛ نه با فریادکشیدن و بیانیه و بخشنامه دادن. به امید روزی که فرصت بزرگ خدمت به قرآن کریم و اهل بیت علیهم السلام را که انقلاب اسلامی برایمان فراهم کرده، ارج نهیم و در این راستا، رشد مردم را مقصد فعالیتها و گفت وگوهای خویش سازیم. ‏والحمدلله رب العالمین @MaarefHadith
✅ ادامه سیر مطالعه حدیث شیعه 👆👆👆 مقاله «سیر مطالعه حدیث شیعه» به صورت فهرستی و نموداری در مجله دانش ها و آموزه های قرآن و حدیث، ش4، منتشر شده است. (برای مطالعه اینجا👈 کلیک کنید) @MaarefHadith
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
أَبُوعَبْدِاللَّهِ مُحَمَّدُ بْنُ مُوسَی‌بْنِ‌نَصْرٍ الرَّازِیُّ قَالَ سَمِعْتُ أَبِی یَقُول قَالَ رَجُلٌ لِلرِّضَا علیه السلام: وَ اللَّهِ مَا عَلَی وَجْهِ الْأَرْضِ أَشْرَفُ مِنْکَ أَباً فَقَالَ التَّقْوَی شَرَّفَتْهُمْ وَ طَاعَهًْ اللَّهِ أَحْظَتْهُمْ فَقَالَ لَهُ آخَرُ أَنْتَ وَ اللَّهِ خَیْرُ النَّاسِ فَقَالَ لَهُ لَا تَحْلِفْ یَا هَذَا خَیْرٌ مِنِّی مَنْ کَانَ أَتْقَی لِلَّهِ عَزَّوَجَلَّ وَ أَطْوَعَ لَهُ وَ اللَّهِ مَا نَسَخَتْ هَذِهِ الْآیَهًْ آیَهًْ وَ جَعَلْناکُمْ شُعُوباً وَ قَبائِلَ لِتَعارَفُوا إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللهِ أَتْقاکُمْ. 📎ترجمه: ابوعبدالله محمّدبن‌نصر رازی گوید: شنیدم پدرم می‌گوید: مردی به امام رضا علیه السلام عرض کرد: «قسم به خدا! روی زمین کسی از نظر نژاد بهتر از شما نیست». فرمود: «تقوی و پرهیزکاری آن‌ها را به این مقام رسانده و اطاعت و بندگی موجب مقام آن‌ها شده است». دیگری عرض کرد: «به خدا تو از تمام مردم بهتری». فرمود: «این قسم را نخور بهتر از من کسی است که پرهیزکارتر از من باشد و بیشتر از خدا اطاعت کند به خدا قسم این آیه نسخ نشده؛ «وَ جَعَلْناکُمْ شُعُوباً وَ قَبائِلَ لِتَعارَفُوا إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللهِ أَتْقاکُمْ». 📚(عیون اخبار الرضا علیه السلام، ج2، ص236) @MaarefHadith
قدیمی‌ترین نسخه رجال شیخ طوسی. نسخه خطی موزه بریتانیا به قلم محمد بن سراهنک بن مرتضی حسنی، نسخه کامل و در ۲۳۲ صفحه. مشاهده در سایت کتابخانه محقق طباطبائی به آدرس زیر.👇 http://mtif.org/imagecopy/68166/%D8%A7%D9%84%D8%B1%D8%AC%D8%A7%D9%84 @MaarefHadith
توحید مفضل در ترازوی نقد.pdf
670.2K
✅ توحید مفضّل بن عمر جعفی در ترازوی نقد ✍️ هادی نصیری ، محمدعلی صالحی ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ رساله توحید مفضل، یکی از میراث‌های حدیثی شیعه است که به عنوان املای امام صادق (ع) به مفضل بن عمر جعفی شناخته می‌شود. وجود مشابهت‌های فراوان میان این رساله با آثار دیگر، به تشکیک در انتساب این رساله به امام صادق (ع) می‌انجامد. مقاله «توحید مفضّل بن عمر جعفی در ترازوی نقد» به بررسی متن این کتاب پرداخته است و میزان اعتبار آن از حیث درستی یا نادرستی انتساب آن به امام صادق (ع) ارزیابی می شود. در صحت انتساب به شواهدی چون شهرت و مقبولیت انعکاس‌یافته در نسخه‌های فراوان و شرح‌ها و ترجمه‌های متعدد، استناد شده است. سپس برای سنجش اصالت این رساله از نقد متن بهره گرفته شده است تا به مدد شیوه‌های مختلف نقد از جمله نقد برون‌متنی و درون‌متنی، به حقیقت نزدیک‌تر شویم. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ همچنین می توانید به صورت مستقیم مقاله را در اینجا مطالعه کنید. @MaarefHadith
محمد بن مسلم از امام باقرعلیه السلام روایت کرده: اگر مردم می‌دانستند، زیارت امام حسین علیه السلام چقدر فضیلت و ثواب دارد، به درستی که از شوق می مردند و نفس‌هایشان از روی حسرت بند می آمد. 💐💐💐💐💐💐💐💐💐 لَوْ يَعْلَمُ النَّاسُ مَا فِي زِيَارَةِ قَبْرِ الْحُسَيْنِ علیه السلام مِنَ الْفَضْلِ لَمَاتُوا شَوْقاً وَ تَقَطَّعَتْ أَنْفُسُهُمْ عَلَيْهِ حَسَرَاتٍ. 📚كامل الزيارات، ص142. @MaarefHadith
✅ روایتی از رسول الله صلی الله علیه و آله نقل شده است که «أَكثرُ أَهل الجنة البُلْه» ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ ⬅️ این روایت در منابع شیعه و اهل تسنن وجود دارد. 1️⃣ كهن‏ترين كتاب حديثى شيعه كه اين حديث در آن مندرج است قرب الاسناد اثر ابوالعباس عبداللَّه بن جعفر حميرى (د. 300 ق.) است. 2️⃣ كهن‏ترين مجموعه حديثى عامّه كه حديث مزبور در آن درج شده المسند الكبير المعلّل اثر ابوبكر احمد بن عمرو بصرى بزّار (د. 292 ق.) می باشد. در میان اهل تسنن، این روایت از سه طریق نقل شده است. سند و منابع حدیثی شیعه و اهل تسنن در تصاویر بالا درج شده است. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ مقاله ای در این زمینه نوشته شده با عنوان-آیا بیشتر بهشتیان نابخردانند؟ پژوهشی درباره حدیث «اکثر اهل الجنه البله»- این مقاله به بررسی سندی و متنی حدیث پرداخته است. برای مطالعه مقاله 👈اینجا کیک کنید @MaarefHadith
هَلَكَ خُزَّانُ الْأَمْوَالِ وَ هُمْ أَحْيَاءٌ وَ الْعُلَمَاءُ بَاقُونَ مَا بَقِيَ الدَّهْرُ أَعْيَانُهُمْ مَفْقُودَةٌ وَ أَمْثَالُهُمْ فِي الْقُلُوبِ مَوْجُودَةٌ. @MaarefHadith
نقش اربعین در مهندسی تمدن اسلامی.docx
91.8K
(نقش اربعین در مهندسی تمدن اسلامی) ﺣﺎدﺛﻪ ﻋﺎﺷﻮرا ﻋﻈﯿﻢﺗﺮﯾﻦ ﺣﺎدﺛﻪ ﻋﺎﻟﻢ اﺳﺖ ﮐﻪ از آن ﻧﻪ ﺗﻨﻬﺎ ﻋﺎﻟﻢ مﻠﮏ ﺑﻠﮑﻪ ﺗﻤﺎﻣﯽ ﻣﻠﮑﻮﺗﯿﺎن ﺑﻬﺮهﻣﻨﺪ ﻣﯽﺷﻮﻧﺪ. اﯾﻦ ﺣﺎدﺛﻪ و ﺟﻠﻮهﻫﺎی ﻣﻠﮑﻮﺗﯽ آن ﻇﺮﻓﯿﺖ ﻫﺪاﯾﺖ ﺑﺸﺮﯾﺖ را دارا ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ و می توان در ﻣﺴﯿﺮ ﺟﺎﻣﻌﻪﭘﺮدازی و ﺗﻤﺪنﺳﺎزی از آن ﺑﻬﺮه ﮐﺎﻣﻞ را ﺑﺮد. ﯾﮑﯽ از ﺟﻠﻮهﻫﺎی اﯾﻦ ﺣﺎدﺛﻪ ﻋﻈﯿﻢ زﯾﺎرت ارﺑﻌﯿﻦ و ﺷﮑﻞ ﺧﺎﺻﯽ از زﯾﺎرت اﺳﺖ ﮐﻪ در ﻃﻮل ﺗﺎرﯾﺦ در ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺷﯿﻌﻪ رواج داﺷﺘﻪ و در ﺳﺎلﻫﺎی اﺧﯿﺮ ﺑﻪ ﮐﻤﺎل و ﺑﻠﻮغ ﺧﻮد ﻧﺰدﯾﮏ ﺷﺪه اﺳﺖ. ﺑﺮرﺳﯽ زواﯾﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ اﯾﻦ ﻫﻤﺎﯾﺶ ﻋﻈﯿﻢ ﻣﺆﻣﻨﯿﻦ ﺑﺮ ﻣﺤﻮرﯾﺖ زﯾﺎرت و ﻋﺰای ﺳﺎﻻر ﺷﻬﯿﺪان در ﺷﮑﻞدﻫﯽ ارﮐﺎن ﺗﻤﺪن اﺳﻼﻣﯽ (ﻧﻈﺎم ﺗﻤﺎﯾﻼت، اﻧﺪﯾﺸﻪ ﺗﻤﺪﻧﯽ، ﺳﺒﮏ زﻧﺪﮔﯽ) ﺑﺴﯿﺎر راﻫﮕﺸﺎ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ. 🖋مصطفی جمالی 📚نشریه مسجد و مهدویت، پاییز و زمستان 1395، شماره 2 @MaarefHadith
امام صادق علیه السلام فرمودند: هر گاه بر شما مسافت و راه بر شما دور بود (و نتوانستید خود را به قبور ما برسانید) پس به بالای خانه بروید و دو ركعت نماز بگزارید و با اشاره به قبرهايمان، سلام بدهید كه آن، به ما مى رسد. •┈┈••✾❀✾••┈┈• إِذَا بَعُدَتْ بِأَحَدِكُمُ الشُّقَّةُ وَ نَأَتْ بِهِ الدَّارُ فَلْيَصْعَدْ أَعْلَى مَنْزِلِهِ فَلْيُصَلِّ رَكْعَتَيْنِ وَ لْيُومِ بِالسَّلَامِ إِلَى قُبُورِنَا فَإِنَّ ذَلِكَ يَصِلُ إِلَيْنَا. 📚 من لا يحضره الفقيه، ج‏2، ص 599 الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏4، ص587 @MaarefHadith
اینترنت، حدیث و صنعت کاغذ ✍حسن انصاری 🔰یکی از علل انتشار حدیث و البته انبوه حدیث سازی در سده سوم و به ویژه سده چهارم قمری آسان شدن دسترسی و ارزان شدن نسبی کاغذ بود در تمدن اسلامی. پیش از آن معمولاً دستگاه های دولتی مانند دبیرخانه های اداری دسترسی بیشتری به کاغذ داشتند. محدثان بیشتر کارشان نقل حدیث به صورت شفاهی بود و اگر بنایی بر تدوین و کتابت داشتند طبعاً باید به شکل محدود و شخصی و با حجم پایین این کار را انجام می دادند. علوم دیگر هم وضعش بهتر از این نبود. با دسترسی آسان به کاغذ و آسانی ساخت و تولید آن محدثان و فقیهان راه ارتباطی با مخاطب عمومی تری پیدا کردند و همین امر موجب شد که آثار حدیثی بیشتر تألیف و بیشتر کتابت شود. بنابراین هر مطلبی و هر حدیثی به دلیل آنکه به هرحال مکتوب می شد و دایره تألیفات و نوشته های اشخاص بیشتر می شد راه و انگیزه ای را می یافت تا گفته و روایت و تدوین شود. اینجا بود که روایات محلی و مهجور و بومی که پیشتر در ابعاد بسیار محدود نقل و روایت می شد مخاطب عامتری پیدا کند و جغرافیای اسلامی شکل گیرد و هویت یکپارچه تری با شکل گیری زنجیره های ارتباطی نقل حدیث و اسناد سامان گیرد. همین امر موجبات تحکیم مرجعیت و مشروعیت علما را در برابر اهالی قدرت فراهم کرد. در عصر ناصری و با آمدن تلگراف و بهره وری علما از آن دایره مرجعیت های محلی توسعه یافت و همین امر مرجعیت های عامه را تسهیل کرد. امروز داشتم به این فکر می کردم با حضور اینترنت و انواع شبکه های اجتماعی آزادی های اجتماعی و آزادی اظهار عقیده و آنچه پیشتر با اعمال سانسورهای حکومتی در بسیاری از کشورهای جهان به انواع مختلف آن محدودیت می یافت و همچنان هم در بسیاری از کشورها ادامه دارد تحولی بی مانند را رقم زده و خواهد زد. با این وصف یکی از پیامدهای آن در عرصه مباحث دینی این است که بسیاری از تفسیرهای غیر رسمی از دین هم می تواند بدین ترتیب به سطح آید. این طبعاً جنبه های مثبتی می تواند داشته باشد و البته جنبه هایی منفی. در عصر تدوین حدیث با ارزان شدن کاغذ بسیاری مجعولات و احادیث ساختگی و یا مأثورات سنت های بومی و خانوادگی مجال طرح عمومی پیدا کرد. بدین ترتیب بسیاری از باورها و روایات ساختگی و عقاید خرافی و ادعاهای بی پایه توسعه یافت (نمونه اش تألیف مناقب نامه ها برای صوفیان و مشایخ بود و یا تألیفات آدم های پر حدیثی مانند ابن ابی الدنیا که برای هر مطلب و هر مسئله ای یک تعداد حدیث و روایت برای نقل و تدوین پیشنهاد می کردند). اینبار باید منتظر بود و دید. بی تردید ادبیات دینی در سطوح مختلف خود چه ادبیات مکتوب و چه ادبیات شفاهی تحولی عظیم را تجربه خواهد کرد: نقل خواب ها و کرامات بی پایه؛ نقل قول های غیر دقیق و آمیخته با توهمات، شایعات عامیانه... ۶ مرداد ۱۳۹۵ 🌐 @MaarefHadith
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
⏪شناخت منابع علم رجال و تاليفات رجالي(۶) 🎧محمدکاظم رحمان‌ستایش @MaarefHadith
♨️ فروش ویژه 🔅به مناسبت آغاز سال تحصیلی 📚 ابراهیم بن هاشم _ بازخوانی فرآیند انتقال حدیث کوفه به قم 💰قیمت با تخفیف ۵۰.۰۰۰ ت 🚫 قیمت روی جلد ۷۵.۰۰۰ ت 🖊 استاد سیدعلیرضا حسینی شیرازی ⚠️ این تخفیف فقط در سایت طرائف ارائه می شود لذا جهت تهیه کتاب به سایت taraef.ir مراجعه فرمایید. 🌐 لینک خرید کتاب #️⃣ 🔗 https://zil.ink/taraef 🆔 @taraef_ir
❇️حمران بن أعین مى‌گويد هنگامى كه از سفر زيارت امام حسين علیه‌السلام برگشتم، حضرت امام باقر عليه السلام به ديدارم آمدند و فرمودند: «أَبْشِرْ يَا حُمْرَانُ‏، فَمَنْ زَارَ قُبُورَ شُهَدَاءِ آلِ مُحَمَّدٍ (عَلَيْهِمُ السَّلَامُ) يُرِيدُ اللَّهَ بِذَلِكَ وُصْلَةَ نَبِيِّهِ، خَرَجَ مِنْ ذُنُوبِهِ كَيَوْم وَلَدَتْهُ أُمُّه‏» ✅اى حمران! به تو مژده مى‌دهم كه هر كس قبور شهيدان آل محمد (صلی الله علیه و آله) را زيارت كند و مقصودش از اين كار جلب رضايت خدا و تقرب به پيامبر باشد، از گناهانش بيرون مى‌آيد مانند روزى كه مادرش او را زاده است. 📗وسائل الشیعه، ج۱۴، ص۳۳۱ @MaarefHadith
وَقَبرٌ بِطُوسٍ يَا لَهَا مِن مُصِيبَة توقّد بِالأحشَاءِ في الحُرُقَات   إِلى الحَشرِ حَتَّى يَبعثُ اللهُ قَائِماً يُفَرِّجُ عَنَّا الهَمَّ وَالكُرُبَاتِ @MaarefHadith
🔴علت تاخیر در دفن پیامبر اکرم(ص) از نگاه ابن‌ابی‌الحدید معتزلی 🔻عایشه درباره دفن پیامبر (ص) می‌گوید: «مَا عَلِمْنَا بِدَفْنِ رَسُولِ اللَّهِ(ص) حَتَّی سَمِعْنَا صَوْتَ الْمَسَاحِی فِی جَوْفِ لَیلَةِ الْأَرْبِعَاءِ» ما از دفن پیامبر اکرم(ص) با خبر نشدیم تا اینکه صدای بیل و کلنگ را در شب چهارشنبه شنیدیم.(۱) 🔻ابن ابی الحدید معتزلی درباره علت تاخیر در دفن پیکر مطهر پیامبر اکرم (ص) این گونه می نویسد:  «لِیثبِتَ عِندَ النَّاسِ أَنَّ الدُّنیا شَغَلَتهُم عَن نَبِیهِم ثَلَاثَةَ أَیامِِ حَتَی أَمَرَهُ إلَی مَا تَرَون وَ قَد کانَ یتَطَلَّبُ الحَیلَةَ فِی تَهجِینَ أَمرِ أَبِی بَکرِِ حَیثُ وَقَعَ فِی مَا وَقَعَ بِکلِّ طَرِیقِِ وَ یتَعَلَّقُ بِأَدنَی سَبَبِِ مِن أُمُورِِ کانَ یعتَمِدُهَا»  علی(ع) بدین خاطر بدن رسول اکرم(ص) را تا سه روز دفن ننمود، تا به مردم بفهماند که دنیا آن چنان اهل سقیفه را به خود مشغول نموده بود، که تا سه روز حتی سراغ بدن رسول اکرم(ص) را نگرفتند! چرا که علی(ع) پس از جریان سقیفه برای رسوا کردن هیات حاکمه از هر راهی که می توانست کوتاهی نکرد.(۲) 1⃣تاریخ الاسلام ذهبی، ج۱، ص۵۸۲. 2⃣شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج۶، ص۵_۱۰. @MaarefHadith
🛑ابلیس اولین بیعت کننده با أبوبکر❗️ 🔰سلیم بن قیس هلالی نقل می کند: بعد از شهادت حضرت رسول اکرم(ص)، امام علی(ع) در حال آماده سازی مقدمات غسل و تکفین و تدفین رسول اکرم(ص) بود که سلمان فارسی خبر آورد که، ای علی(ع)! مردم در مسجدالنبی(ص) جمع شده و ابوبکر از آنان به عنوان خلیفه ی رسول خدا(ص) بیعت می گیرد! 🔻امام علی(ع) فرمود: «هَلْ تَدْرِی أَوَّلَ مَنْ بَایعَهُ عَلَی مِنْبَرِ رَسُولِ اَللَّهِ(ص)؟»  ای سلمان! هیچ می دانی نخستین کسی که بر منبر رسول اکرم(ص) با او بیعت کرد، چه کسی بود؟ 🔻سلمان گفت: «لاَ! وَ لَکنِّی رَأَیتُ شَیخاً کبِیراً مُتَوَکئاً عَلَی عَصَاهُ بَینَ عَینَیهِ سَجَّادَةٌ شَدِیدُ اَلتَّشْمِیرِ صَعِدَ إِلَیهِ أَوَّلَ مَنْ صَعِدَ وَ هُوَ یبْکی وَ یقُولُ: اَلْحَمْدُ لِلَّهِ اَلَّذِی لَمْ یمِتْنِی مِنَ اَلدُّنْیا حَتَّی رَأَیتُک فِی هَذَا اَلْمَکانِ، اُبْسُطْ یدَک فَبَسَطَ یدَهُ فَبَایعَهُ، ثُمَّ نَزَلَ فَخَرَجَ مِنَ اَلْمَسْجِدِ»  نه! ولی پیری کهنسال را دیدم که بر عصای خویش تکیه زده بود و میان دو دیده اش اثر سجده زیادی بود و او نخستین کسی بود که از پله منبر بالا رفت؛ در حالی که می گریست و می گفت: ستایش خدایی را که مرا از دنیا نبرد تا تو را در این جایگاه ببینم، دستت را باز کن! ابوبکر دستش را باز کرد و پیرمرد با او بیعت نمود و سپس از منبر پایین آمد و از مسجد بیرون رفت. 🔻امام علی(ع) فرمود: «هَلْ تَدْرِی مَنْ هُوَ؟»  آیا شناختی او چه کسی بود؟ 🔻سلمان گفت: «لاَ! وَلَقَدْ سَاءَتْنِی مَقَالَتُهُ کأَنَّهُ شَامِتٌ بِمَوْتِ اَلنَّبِی(ص)!» نه! ولی از کلامش بدم آمد؛ زیرا گویی از مرگ پیامبر(ص) خوشحالی می کرد. 🔻امام(ع) فرمود: «ذَاک إِبْلِیسُ لَعَنَهُ اَللَّهُ» او ابلیس بود. 📗کتاب سلیم بن قیس هلالی، ص۱۴۴. @MaarefHadith