eitaa logo
علوم و معارف حدیث
1هزار دنبال‌کننده
605 عکس
182 ویدیو
198 فایل
امام رضا: رَحِمَ اَللَّهُ عَبْداً أَحْيَا أَمْرَنَا. رحمت خدا بر کسی که نام و یاد ما را زنده کند. کانال علوم و معارف حدیث، بستری جهت نشر معارف حدیثی اهل‌بیت علیهم‌السلام است. پاسخگویی ↙️ تبادل ️⬅️ ️ @MaarefHadithi تبلیغ ️↖
مشاهده در ایتا
دانلود
امام رضا علیه السلام فرمودند: كانَ أبي عليه‏السلام إذا دَخَلَ شَهرُ الُمحَرَّمِ لا يُرى ضاحِكا، وكانَتِ الكَآبَهُ تَغلِبُ علَيهِ حَتّى تَمضِيَ عَشرَةُ أيّامٍ، فإذا كانَ يَومُ العاشِرِ كانَ ذلكَ اليَومُ يَومَ مُصيبَتِهِ وحُزنِهِ وبُكائهِ، و يَقولُ: هُوَ اليَومُ الَّذي قُتِلَ فيهِ الحُسَينُ. چون ماه محرّم مى‏‌رسيد كسى پدرم (امام کاظم) را خندان نمى‌‏ديد. غم و اندوه بر او چيره بود تا آن كه ده روز مى‏‌گذشت، روز دهم (عاشورا) روز سوگوارى و اندوه و گريه او بود و مى‏‌فرمود: عاشورا، روزى است كه حسين عليه‌‏السلام در آن كشته شد. 📚لأمالي( للصدوق)، النص، ص: 128 @MaarefHadith
❓آیا این روایت صحیح است که اول ماه محرم، امام حسین بر عرش آویزان می شود؟ ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ 🔰متعدد شنیده ایم که برخی از مداحان و سخنران ها، سخنی را به نقل از امام صادق علیه السلام بیان می کنند. این حدیثی که در ادامه به آن اشاره می شود، در هیچ منبع حدیثی یافت نشد بلکه ظاهرا اولین بار در کتاب «ثمرات الأعواد» جلد 1، صفحه 36 بیان شده است. نویسنده این کتاب: علي بن الحسين، الهاشمي الخطيب متوفی 1328 قمری است. وی هیچ منبع و سندی نیز برای این کتاب بیان نکرده است. در سال های بعدی نیز برخی از افراد همانند سید نورالدین جزایری در «خصائص زینبیه» این حدیث را بیان کرده اند. 🔻حدیث چنین است: قال للصادق علیه السلام: سیدی جعلت فداک! ان المیت یجلسون بالنیاحه بعد موته او قتله، و اراکم تجلسون انتم وشیعتکم من اول شهر بالمأتم و العزا للحسین علیه السلام. فقال: ما هذا… إذا هل هلال محرم نشرت الملائکه ثوب الحسین و هو مخرق من ضرب السیوف و ملطخ بالدماء فنراه نحن و شیعتنا بالبصیره و لا بالبصر فإذا تنفجر دموعنا.(۱) ▪️به امام صادق علیه السلام عرض شد: آقای من به فدایتان شوم!…وقتی کسی می میرد یا کشته می شود جلسه نوحه ای برای او می گیرند، و من مشاهده می کنم که شما و شیعیانتان از اول ماه محرم اقامه ی جلسه عزا می کنید. حضرت فرمودند: این چه حرفی است! هنگامی که هلال ماه محرم دمیده می شود ملائکه پیراهن امام حسین را آویزان می کنند در حالیکه پاره پاره شده از ضربه های شمشیر و آغشته به خون است؛ ما و شیعیانمان این پیراهن را با چشم دل (و نه با چشم ظاهری) می بینیم پس اشک های ما سرازیر می شود. --------------------- ۱_ «ثمرات الأعواد» ج1، ص 36. @MaarefHadith
آیا این سخن حضرت زهرا(س) به امام علی(ع) مستند است که ایشان فرمودند: تنها دو دست بریده فرزندم عباس برای شفاعت ما در روز قیامت کافی است؟ پاسخ: ابتدا باید گفت که حضرت عباس(ع)، فرزند تنی حضرت زهرا(س) نبوده و نیز بعد از شهادت حضرتشان به دنیا آمده‌اند. روایت مورد نظر نیز در منابع و مقاتل معتبر مشاهده نشد، اما ملا آقا دربندی(متوفای 1286 ق) در مقتل خود – که از نگاه اندیشمندان دانش حدیث، مقتل معتبر و قابل استنادی به شمار نمی‌آید – برای اولین بار، آن هم بدون ارائه سند و تنها به نقل از فرد ناشناسی که مورد اطمینان او بوده است، چنین روایتی را نقل کرده است: «إذا صار یوم القیامة و اشتد الأمر على أهل المحشر بعث رسول الله(ص) أمیرالمؤمنین(ع) إلى فاطمة(س) لتحضر مقام الشفاعة. فیقول أمیرالمؤمنین(ع) یا فاطمة، ما عندک من أسباب الشفاعة و ما ادّخرت لأجل هذا الیوم الذی فیه الفزع الأکبر. فتقول فاطمة(س): یا أمیرالمؤمنین، کفانا لأجل هذا المقام الیدان المقطوعتان من ابنی العباس».وقتی روز قیامت برپا می‌شود و شرایط برای تمام مردم دشوار می‌شود، پیامبر خدا(ص)، توسط امام علی(ع) به حضرت فاطمه(س) پیغام می‌دهد تا برای شفاعت حاضر شود. علی(ع) به فاطمه(س) می‌گوید: ای فاطمه! از اسباب شفاعت چه چیزی نزد توست و برای امروزی که سخت‌ترین روز است، چه چیزی ذخیره کردی؟! فاطمه(س) پاسخ می‌دهد: ای امیر مؤمنان! در جایگاه شفاعت، تنها دو دست قطع شده فرزندم عباس برای ما کافی است. به هر حال؛ روایت موجود در پرسش، از دیدگاه دانش حدیث مورد پذیرش نیست، اما بیان این نکته نیز ضروری است که تمام شهیدان از مقام شفاعت برخوردارند و حضرت ابوالفضل العباس(ع) نیز از برترین شهیدانی است که بر جایگاه برترین شفیعان خواهد نشست، چنانچه امام سجاد(ع) فرموده است: «براى عبّاس، نزد خدای تبارک و تعالى، منزلتى است که همه شهدا در روز قیامت، به او رَشک می‌برند. 🌐http://www.islamquest.ir/fa/archive/fa75157/tmpl/component/printme/1 @MaarefHadith
در فضای مجازی و سایت مختلف چندین نماز به عنوان نماز «کن فیکون» معرفی شده است و برای هر کدام نیز خواصی بیان کرده اند، آیا چنین نمازی از معصومان علیهم السلام صادر شده است؟ ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ آنچه که در برخی سایت ها به عنوان «نماز حضرت ابو الفضل» و یا «نماز کن فیکون» منتشر شده است و برای هر کدام نیز خواصی بیان کرده اند، سندیت ندارد و در هیچ یک از منابع حدیثی شیعه یافت نشد بلکه آنچه در منابع حدیثی آمده، تنها این است که بعد از زیارت حضرت عباس بن علی علیه السلام، مستحب است دو رکعت نماز زیارت مانند دیگر نماز های مستحبی خوانده شود.(1) لازم است به این نکته توجه داشته باشیم که بر اساس آموزه های اسلام، هیچ کسی اجازه ندارد که از سوی خود نمازی جعل کند به عبارت دیگر تشریع نماز و سایر احکام چه واجب و چه مستحب در اختیار انسان های عادی هر چند دارای کرامت و معنویت نیست بلکه فقط معصوم می تواند چنین کاری انجام دهد. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ حتی اهل بیت علیهم اسلام در باره دعا ها نیز دستور فرموده اند که آنچه از سوی آنها وارد شده است مومنان بخوانند. مومنان اگر می خواهند به کمال برسند لازم است با تکیه بر قرآن و سیره معصومان علیهم السلام بر این کار مداومت داشته باشند نه این که از سوی خود دعا و نمازهایی جعل کنند همچنان که وقتی شخصی به نام عبدالله بن سنان نزد امام صادق علیه السلام آمد و از ایشان در مورد دعای غریق سوال کرد؛ حضرت دعا را چنین بیان فرمود: «یا اللَّهُ یا رَحْمنُ یا رَحیمُ یا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ ثَبِّتْ قَلْبى عَلى دینِکَ» آن شخص گفت: «يَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ ثَبِّتْ قَلْبِي عَلَى دِينِكَ» یعنی فقط کلمه «وَالاَبْصار» را به متن دعای غریق اضافه کرد، امام صادق علیه السلام فرمودند: بدرستى که خداوند عَزَّ وجلَّ «مُقَلِّبُ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَار» است ولی همان طور كه من دستور دادم قرائت كن‏ «یا اللَّهُ یا رَحْمنُ یا رَحیمُ یا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ ثَبِّتْ قَلْبى عَلى دینِکَ». (2) با توجه به روایت چه بسا اشکالی نداشته باشد که مثلا شخصی از سوی خود دعایی جعل کند اما قطعا آن اثری که بر دعای صادر شده از سوی معصوم مترتب است در آن دعا غیر ماثور وجود ندارد. اما در باره نماز اولا باید توجه داشت که غیر از معصوم چنین اجازه ای به مردم عادی داده نشده است که از سوی خود نمازی جعل کنند بلکه فقط باید به نماز های صادر شده از سوی معصوم پایبند باشیم. 📚1. کتاب المزار(مناسک المزار)، صفحه 123. 2. کمال الدین، جلد 2، صفحه 352. @MaarefHadith
وقایع عاشورا.pdf
422.5K
🔹در منابع حدیثی و تاریخی اسلام، از بارش خون در عاشورای ۶۱ هجری و تبدیل شدن برخی پدیده‌ها به خون گزارش کرده‌اند.1️⃣ 🔸در کتاب «»، در وقایع سال ۶۸۵ (یا۶۸۰)میلادی از بارش خون و تبدیل شدن شیر و کره به خون در بریتانیا، سخن به میان آمده است. پس از تبدیل تاریخ ۶۱ هجری به میلادی، به تاریخ ۶۸۰ میلادی می‌رسیم. 📋نگاشته؛ و واقعه کربلا؛ به گزارش این دو واقعه پرداخته است.👆👆👆 🎞مستندی پیرامون این واقعه در لینک زیر قابل مشاهده است.👇👇👇 🌐https://youtu.be/YaYDuFaUmpA 📚منابع 1️⃣امالی طوسی ص۳۳۰. المناقب لابن شهرآشوب،ج۴،ص۵۴. بحار الأنوار، ج۴۵ص۲۱۵. ذخائرالعقبی، ص۱۴۵ الصواعق الحرقه، ج۲ ص ۵۷۰. تذکرة الخواص،ص ۲۴۶. تاریخ الاسلام (ذهبی)، ج ۲،ص۵۷۸. أعلام النبلاء، ج۴ ص۳۶۷. المعجم کبیر(طبرانی) ج۳ ص۱۱۳. الخصائص الکبری (سیوطی)ج۲ ص۲۱۴. تاریخ دمشق (ابن عساکر) ج۱۴ ص ۲۲۷. @MaarefHadith
بسم الله الرحمن الرحیم ✅ نگاهی به شبکه پویا (1) ✍️ محمد مهدی احسانی فر پس از بهبودی نسبی از کرونا، توان انجام کاری را نداشتم و مجبور بودم که بیشتر وقت را استراحت کنم. دختر کوچکم، بخشی از روز را به دیدن شبکه پویا می گذراند. از این فرصت استفاده کردم و به او گفتم: از این به بعد، با هم پویا ببینیم. خیلی خوشحال شد. حتی برنامه ها را برایم معرفی می کرد و گاهی با زبان خودش تحلیل می نمود. البته این همراهی حدود یک هفته تا ده روز طول کشید. در آن روزهایی که پویا می دیدم، متوجه اشکالات زیادی در برنامه های این شبکه شدم. این اشکالات به اندازه ای است که نمی توان شبکه پویا را کانالی اسلامی یا ایرانی دانست و آن را در راستای اهداف انقلاب اسلامی دانست. حتی نمی توان این شبکه را در راستای نیازهای کودک و نوجوان دانست. برخی از آن اشکالات را یادداشت کرده ام. ۱. شبکه ویژه برای کودک و نوجوان، او را از فضای واقعی زندگی دور کرده و گمان می کند که همه چیز باید با دنیای کودکانه او هماهنگ شود. از این رو با جهان واقعی فاصله گرفته و خیال پردازی افراطی در وی شکل می گیرد. ۲. وقتی شبکه ای از صبح تا شب، برنامه کودک و نوجوان پخش کند، معنایش این است که این گروه سنی نیاز به کار دیگری ندارد. تفاوت این گروه با دیگران آن است که دیگران، توان انتخاب دارند ولی در اعضای این گروه، هنوز اراده انتخاب شکل نگرفته است. حال اگر این برنامه ها فقط یکی دو ساعت از روز را پوشش دهد، معنایش آن است که زندگی فقط "شبکه پویا دیدن" نیست. ۳. شبکه پویا شبکه ای سکولار است. در این شبکه به جای بهره گیری از زمینه دینی و تم اسلامی ایرانی، به ظاهرسازی های موقع اذان یا یکی دو سرود تکراری غیر جذاب اکتفا می شود. هیچگاه مخاطب شبکه پویا، عقاید و احکام و برنامه های دینی را در قالبی کودکانه نمی آموزد. بلکه یا اصلا چنین چیزهایی را یاد نمی گیرد و یا در قالبهای مستقیم که جذابیت ندارد، پخش می شود. ۴. شبکه پویا از ضعف سیاست گذاری و یا نداشتن سیاست رنج می برد. دیده نشدن سیاست واحد در تولید و پخش برنامه، بی توجهی به سیاست های کلان تربیتی، دوری از فضای آموزشی متناسب با کودک و نوجوان، حرکت نکردن به سمت اهداف انقلاب اسلامی و نداشتن خروجی تربیتی در میان مخاطبان، برخی از دلایل این ادعاست. آیا پس از راه اندازی شبکه پویا و تربیت دست کم یک نسل پای گیرنده های آن، کسی، غیر از نهادهای آماری و تبلیغی سازمان صداوسیما، می تواند ادعا کند که برنامه های این شبکه موجب پیشرفت او شده است؟ ۵. تاکنون کارتون های ایرانی مختلفی تولید شده است. یکی از عجایب برخی از این کارتون ها، شخصیت پردازی خارجی و به ویژه غربی در کارتون ایرانی است! یعنی بیننده گمان می کند که با یک شخصیت خارجی رو به روست؛ چون هیچ نشان و نمادی از ایرانی بودن ندارد. بعد در پایان کارتون می بیند که تولید داخل بوده است! @MaarefHadith
بسم الله الرحمن الرحیم ✅ نگاهی به شبکه پویا (2) ✍️ محمد مهدی احسانی فر ۶. برخی از کارتون های ایرانی داستان ندارد. داستان تعریف خاصی دارد که متشکل از آغاز و گره و اوج و بازشدن گره و فرود است. ولی گویا برخی از کارتون های ایرانی "بساز، برو" بوده است! ۷. عروسک ها در بیشتر برنامه های عروسکی ایرانی، دارای کیفیت پایین، چهره های زشت و برخی از آنها غیر ایرانی و یا ترکیبی از چهره ایرانی و غربی است! ۸. کارتون های کامپیوتری ایرانی، معمولا کیفیت پایینی دارند. این کارتون ها از نداشتن فرهنگ ایرانی در پس زمینه خود، رنج می برند. ۹. برخی از برنامه های شبکه پویا بازسازی ناقصی از داستانهای غربی است؛ گویا سازندگان این برنامه ها نمی دانند که داستان های ایرانی بسیار جذاب و متناسب با فرهنگ ما هستند. ۱۰. بسیاری از کارتون ها و برنامه های ایرانی شبکه پویا، تیتراژ تقریبا مشترکی دارد. گویا یک تیم به صورت کنتراتی تولید برنامه این شبکه را بر عهده گرفته اند. البته باید رابطه این تیم را با مدیران شبکه و سازمان بررسی کرد. ۱۱. بهتر است برنامه سازان و کارشناسانی با شبکه پویا همکاری کنند که درک درستی از کودک و نوجوان و نیازهای در مسیر رشد او داشته باشند؛ وگرنه کپی کردن برنامه های خارجی سرگرم کننده و زدن برچسب ایرانی بر روی آن مشکلی را حل نمی کند بلکه بر مشکلات موجود، می افزاید. ۱۲. افتخار به تولید ایرانی به تنهایی مشکلی را حل نمی کند؛ بلکه تولید ایرانی متناسب با سبک زندگی اسلامی ایرانی است که کارگشاست. اگر قرار باشد که شبکه پویا برنامه ای با زمینه غربی بسازد، تفاوت تربیتی آن با کارتون های اصلی غربی چیست؟ ۱۳. در کارتون های خارجی ای که از شبکه پویا پخش می شود، آموزه های شیطان پرستی، عرفان یهودی، وحشت و خشونت نهادینه شده و به آسانی به خورد کودک و نوجوان ایرانی می دهند. ۱۴. شایسته است که برنامه های کودک و نوجوان ارتباط میان مخاطب و محیط اطرافش شامل خانواده و طبیعت، اشیا را برقرار کند؛ نه اینکه با منزوی کردن کودک و تربیت نادرست او، ارتباط وی را با اطراف قطع کند. ۱۵. آموزش مهارتهای ارتباطی متناسب با سبک زندگی اسلامی ایرانی، یکی از نیازهای شبکه پویاست؛ چون پخش پشت سر هم برنامه موجب قطع ارتباط کودک و نوجوان با محیط اطرافش می شود. ۱۶. میان برنامه های پشت سر هم این شبکه ارتباطی دیده نمی شود. نمی دانم آیا مدیران پخش می توانند محور ارتباطی مشترکی برای برنامه های یک روز یا یک هفته، برشمرند؟ آیا کودک یا نوجوان می تواند در یک روز پیام های مختلف و بسیار متعدد را با محورهای متفاوت، درک کند و به کار بندد؟ ۱۷. گاهی میان پخش برنامه ها و وضعیت جاری جامعه یا مناسبتها و ... نیز تناسبی دیده نمی شود. مثلا در گرمترین روزهای سال که به بهانه گرمای بی سابقه، ناگهان برق ها قطع می شد، شاهد بودم که روش ساخت آدم برفی را آموزش می دادند! ۱۸. فرهنگ غیر ایرانی در شبکه پویا ترویج می شود. شاید اگر کارتون های متعدد خارجی که برخی از آنها رایانه ساز بوده و کیفیت بسیار پایینی دارد به همراه برنامه های به ظاهر ایرانی که کپی برداری از مشابه خارجی است، از جدول پخش شبکه حذف شود به همان روزی یکی دو ساعت برنامه برسیم. ۱۹. گویا "پرکردن برنامه به هر قیمتی" از سیاست های اصلی شبکه پویاست همانگونه که گویا از سیاست های اصلی سازمان صدا و سیماست. زمانی می گفتند: این کار را می کنیم تا مردم به سراغ ماهواره نروند. کسانی که این استدلال را مطرح کرده بودند، آیا اکنون پاسخگو هستند؟ والحمد لله رب العالمین @MaarefHadith
ادب نقل حديث‌ 🔰يكى از آداب مهمّ نقل حديث، چگونگى نسبت دادن آن به پيامبر صلى الله عليه و آله و اهل بيت عليهم السلام است. كلينى رحمه الله، از امام على عليه السلام روايت كرده است كه فرمود: إذا حَدَّثتُم بِحَديثٍ فَأسنِدوهُ إلَى الَّذي حَدَّثَكُم؛ فَإِن كانَ حَقّا فَلَكُم وَ إِن كانَ كَذِبا فَعَلَيهِ.(الكافى، ج۱، ص۵۲) هنگامى كه حديثى را نقل مى‌كنيد، آن را به كسى كه آن را روايت نموده، نسبت دهيد، كه اگر درست باشد، به سود شماست و اگر دروغ باشد، به زيان راوى است. 🔸بنابراين، براى رعايت احتياط، توصيه اكيد داريم كه هر كس مى‌خواهد از اين كتاب يا ساير كتب روايى، حديثى را نقل كند، آن را مستقيما به پيامبر صلى الله عليه و آله و اهل بيت عليهم السلام نسبت ندهد؛ بلكه حديث را از طريق منبعى كه آن را روايت كرده است، به آنان منسوب نمايد. براى نمونه، نگويد: «پيامبر صلى الله عليه و آله چنين فرمود» يا: «امام عليه السلام چنين فرمود»؛ بلكه بگويد: «فلان كتاب، از پيامبر صلى الله عليه و آله چنين روايت كرده‌است» و يا بگويد: «از پيامبر صلى الله عليه و آله چنين روايت شده است». 📗کتاب تحكيم خانواده از نگاه قرآن و حديث، ج۱، ص۹. @MaarefHadith
یَا ابْنَ آدَمَ لاَ تَحْمِلْ هَمَّ یَوْمِکَ الَّذِی لَمْ یَأْتِکَ عَلَی یَوْمِکَ الَّذِی قَدْ أَتَاکَ فَإِنَّهُ إِنْ یَکُ مِنْ عُمُرِکَ یَأْتِ اللَّهُ فِیهِ بِرِزْقِکَ. @MaarefHadith
به مناسبت هفتمین روز درگذشت اسلام شناس عدالتخواه مرحوم حکیمی ✍ محمد مهدی احسانی فر مرحوم محمد رضا حکیمی را از کتابهایش می شناختم. همه کتابهای او در کتابخانه پدرم بود و همه آنها را در سنین ابتدایی و راهنمایی و دبیرستان خوانده بودم. برخی را بیش از یک بار خوانده بودم. پس از آمدن به حوزه، کتابهای جدیدش را نیز می خریدم و می خواندم. شخصیت این شخص را می شد از کتابهایش شناخت؛ آرمان خواهی علوی، شجاعت در تعبیر، صبر و حوصله، احترام به دیدگاه مخالف، تلاش برای اصلاح جامعه، قدرت تحلیل اجتماعی، اعتقاد راسخ به توانایی دین در ساختن دنیا و آخرت انسان، اعتقاد به اختیار و جایگاه انسان به همراه مسوولیت او، اعتقاد به نقصان انسان غیر معصوم و لزوم اعتراف به این حقیقت، بخشی از ویژگی های آن مرحوم بود که در کتابهایش نمود داشت. با کتابهای او روح انقلاب و اصلاح در انسان زنده می شد. به این شخصیت علاقه پیدا کرده بودم؛ تا اینکه شبی در مدرسه شهیدین ایشان را دیدم. تواضع، سادگی و آرامش او بیش از گذشته جذبم کرد و این اولین دیدار بود و الحمدلله آخرین دیدار نبود. از پدرم شنیدم که مرحوم حکیمی از سخنرانان پیش از انقلاب بود و سخنان جذاب وی علیه رژیم شاه، نوجوانان و جوانان بسیاری را جذب انقلاب اسلامی کرد. او پس از انقلاب نیز سخنرانی های سیاسی در دفاع از حکومت اسلامی می کرد؛ ولی هنگامی که عملکردها و به ویژه برخی از انتصابات مانند صدا و سیما و نیز بعضی از مقررات همچون مقررات بانکی را دید، آنها را غیر اسلامی دانست و پس از آن همانند بسیاری دیگر از صاحب نظران متعهد و متقی همانند مرحوم آیت الله انصاری شیرازی، سکوت سیاسی را بر حمله به حکومت ترجیح داد و از فرصت ایجادشده در جمهوری اسلامی برای تحقیق و تبلیغ دین بهره برد. وی که با سران نهضت رابطه داشت، بزرگ منشانه، انتقادهای خود را به آنها منتقل می کرد ولی قدمی برای تضعیف نظام بر نمی داشت. او که همواره مورد بی مهری رسانه های رسمی کشور بود، بدون خروج از مسیر انصاف، همواره حرفهایش را در جلسات با شاگردان و ... به صورت محترمانه بیان می کرد. اندیشه های عدالت خواهانه وی در پیروی از نهج البلاغه بود. او با قرآن و حدیث آشنایی خوبی داشت و می توان وی را در عداد مفسران و محدثان برشمرد. آن مرحوم با اینکه اهل تفکیک بود ولی در منش علمی از مسیر بزرگان شیعه خارج نشد و هیچگاه علم مخالفت با کلیت برهان و عرفان را بلند نکرد؛ بلکه خود عارفی دلسوخته بود و اهل دلیل. وی وصی اصلی مرحوم شریعتی بود و حتی اجازه اصلاح همه کتابهای او را به نام خود وی داشت؛ ولی وقتی از ایشان علت انجام نشدن این کار را پرسیدم، گفت: این کار خلاف امانت است و نیز در بین علمای شیعه مرسوم نبوده. همچنین اصلاح کتابهای ایشان موجب تغییر ماهوی آن خواهد شد. خدا رحمتش کند که عمرش را در راه قرآن و سنت خرج کرد و در بین زمینیان شناخته شده نبود. به روح آن خادم شریعت، صلوات و فاتحه ای نثار کنیم. والحمد لله رب العالمین @MaarefHadith
✅ سیر مطالعه حدیث شیعه 👆👆👆 ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ ✍️ رضا عطائی دست یازیدن به سنت معصومان علیهم السلام به عنوان ثقل اصغر در کنار قرآن کریم، سفارش پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در حدیث ثقلین است. فهم درست احادیث معصومان و ترسیم اندیشه های اسلام بر پایه آن، نیازمند برنامه ای برای «حدیث خوانی روشمند» است. مدیر پژوهشکده علوم و معارف حدیث، «حجت الاسلام و المسلمین سید محمد کاظم طباطبائی» برنامه ای را با عنوان «هفت وادی، چهل منزل» برای طلاب و دانشجویان رشته علوم حدیث ارائه کرده اند. بر اساس این برنامه، علاقه مندان به حدیث خوانی در هفت مرحله، به متن خوانی برخی از کتاب های حدیثی می پردازند. برای گذراندن این هفت وادی، چهل منزل، وجود دارد که میانگین مطالعه هر کتاب حدیثی در هر منزل 25 ساعت است. ان شاء الله این هفت وادی جهت مطالعه علاقه مندان به حدیث خوانی ارسال می شود تا با سیر مطالعاتی خاص به این مهم اهتمام ورزند. این مقاله به صورت فهرستی و نموداری در مجله دانش ها و آموزه های قرآن و حدیث، ش4، منتشر شده است. (برای مطالعه اینجا👈 کلیک کنید) @MaarefHadith
✅ تاثیر دانش بلاغت در فهم قرآن و حدیث ✍ محمد مهدی احسانی فر بسم الله الرحمن الرحیم بلاغت، دانشی اثرگذار بر معناست. تصور اینکه بلاغت تنها برای زیبایی سخن است، وهمی‌ ناقص می‌باشد. کتاب‌های بلاغی فراوانی در ایران و جهان عرب نگاشته شده که بیشتر طلبه‌ها با آن آشنایی ندارند. در فهرست زیر چند کتاب خوب بلاغی را که در فهم برتر قرآن و حدیث کاربرد دارد، آورده‌ام. این کتاب‌ها توسّط بزرگان ادب شیعی نگاشته و با تحقیق قابل تحمّلی منتشر شده است. 1. انوار الربیع فی انواع البدیع، سید علی خان مدنی، هفت جلد، مطبعة النعمان، عراق، تحقیق شاکر هادی شکر (کتاب‌های دیگر مرحوم سید علی خان نیز با همین تحقیق، منتشر شده است.) 2. کشکول (المخلاة فی المحاضراة)، سید علی خان مدنی 3. التذکرة فی الفوائد النادر، سید علی خان مدنی 4. سلوة الغریب و اسوة الادیب، سید علی خان مدنی 5. حدیقة العلم، سید علی خان مدنی 6. اغالیط الفیروزآبادی فی القاموس، سید علی خان مدنی 7. الکلم الطیب و الغیث الطیب، سید علی خان مدنی 8. سلوة الغریب و خلوة الحبیب، شیخ بهایی 9. حدائق الصالحین فی شرح صحیفة سید الساجدین، شیخ بهایی 10. کتاب مرحوم دکتر محمود بستانی، چاپ آستان قدس امید است با بهره‌گیری از این کتاب‌ها، دانش بلاغت در حوزه‌های علمیه، به سمت فضای شیعی حرکت کرده و محتوای آن به سوی قرآن و حدیث میل کند. والحمد لله رب العالمین @MaarefHadith
✅ سیر مطالعه حدیث شیعه 👆👆👆 مقاله «سیر مطالعه حدیث شیعه» به صورت فهرستی و نموداری در مجله دانش ها و آموزه های قرآن و حدیث، ش4، منتشر شده است. (برای مطالعه اینجا👈 کلیک کنید) @MaarefHadith
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
⏪ آشنايي با منابع علم رجال و تاليفات رجالی(۵) 🎧محمدکاظم رحمان‌ستایش @MaarefHadith
4_5877246935907175371.pdf
3.31M
📚📚📚کتاب الفوائد الرجالیة فی مصباح المنهاج دربردارنده نکات رجالی مرحوم آیت الله سید محمد سعید حکیم است که از مطالب کتاب دیگر ایشان باعنوان «مصباح المنهاج» استخراج شده است. مصباح المنهاج شامل مباحث فقه استدلالی باب طهارت است كه به عنوان شرحى بر كتاب منهاج الصالحین حضرت آية الله خويى (ره) تأليف گرديده است. @MaarefHadith
r61226a7110.pdf
606.6K
🔴آیا ماه صفر نحس است؟ روایت بشارت دادن به خروج از در مجموعه­ های روایی شیعه نقل نشده و تنها در دو - سه کتاب معاصر آمده است. هیچ کدام از این کتاب­ها سندی برای آن ذکر نکرده و منبع حدیثی کهن یا معتبری برای آن نیاورده ­اند. در میان اهل سنت نیز، محدثانِ مشهور به این خبر تصریح کرده ­اند. حدیث مشابه این خبر با متن: «مَنْ بَشَّرَنِی‏ بِخُروجِ آذارَ فَلَهُ الْجَنَّةُ» نیز نقل شده که اهل تسنن آن را هم ساختگی دانسته­ اند، اما محدثان شیعه هرچند آن را ساختگی نخوانده­ اند، ولی با توجه به فضا و ، با موضوع و ماه صفر مرتبط ندانسته ­اند. 📋مقاله: (پنداره نحوست ماه صفر) به بررسی این موضوع و روایات مرتبط پرداخته است. 👆👆👆 @MaarefHadith
پنداره نحوست ماه صفر .pdf
606.6K
🔴آیا ماه صفر نحس است؟ روایت بشارت دادن به خروج از در مجموعه­ های روایی شیعه نقل نشده و تنها در دو - سه کتاب معاصر آمده است. هیچ کدام از این کتاب­ها سندی برای آن ذکر نکرده و منبع حدیثی کهن یا معتبری برای آن نیاورده ­اند. در میان اهل سنت نیز، محدثانِ مشهور به این خبر تصریح کرده ­اند. حدیث مشابه این خبر با متن: «مَنْ بَشَّرَنِی‏ بِخُروجِ آذارَ فَلَهُ الْجَنَّةُ» نیز نقل شده که اهل تسنن آن را هم ساختگی دانسته­ اند، اما محدثان شیعه هرچند آن را ساختگی نخوانده­ اند، ولی با توجه به فضا و ، با موضوع و ماه صفر مرتبط ندانسته ­اند. 📋مقاله: (پنداره نحوست ماه صفر) به بررسی این موضوع و روایات مرتبط پرداخته است. 👆👆👆 @MaarefHadith
با عرض پوزش، ظاهرا این فایل pdf برای برخی دانلود نمی شود، به همین خاطر در فرسته بعدی، فایل دیگری بارگذاری گردید.
📘«منطق شناخت شبهه» روانه بازار نشر شد. کتاب «منطق شناخت شبهه» اثر حجت الاسلام والمسلمین دکتر مسعود حکیمیان است که به همت انتشارات دار العلم راهی بازار نشر شد. ♨️ این کتاب محصول سال‌ها تدریس و برگزاری کارگاه‌ها و کلاس‌های «شبهه‌شناسی و جریان‌های تولیدکننده شبهه» در سراسر کشور بوده است. 👈 علاقه‌مندان می‌توانند جهت تهیه کتاب علاوه بر مراجعه به کتاب‌فروشی انتشارات دارالعلم (واقع در میدان روح‌الله)، با شماره 09306348486 تماس بگیرند. @MaarefHadith
❓ در بین مردم شایع و معروف گشته که ماه صفر نحس و شوم است، آیا بر اساس روایات، نحوست ماه صفر حقیقت دارد؟ ✅ پاسخ: ماه صفر در میان مردم به نحس و شوم بودن شهرت دارد، اما در منابع دینی اشاره‌ای به نحوست این ماه نشده است. کسانی که معتقد به نحس بودن این ماه هستند، به چند دلیل متمسک می شوند: 1. رخدادهای ماه صفر دلیل وقایعی که در این ماه اتفاق افتاده یعنی «ورود کاروان اسرای کربلا به شهر شام، رحلت رسول الله صلی الله علیه و آله، شهادت امام حسن و امام رضا علیهما السلام». 2. حدیث «من بشرنی بخروج الصفر بشرته بالجنه» 3. حدیث «مَنْ بَشَّرَنِي بِخُرُوجِ آذَارَ فَلَهُ الْجَنَّة» ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ حال آنکه رخدادهای ماه صفر را نمی‌توان دلیل بر نحس بودن آن دانست و سپس آن را به کل ماه سرایت داد. از سوی دیگر حدیث «من بشرنی بخروج الصفر بشرته بالجنه» از صحت سندی برخوردار نیست و حدیث «مَنْ بَشَّرَنِي بِخُرُوجِ آذَارَ فَلَهُ الْجَنَّة» نیز هیچ دلالتی بر نحوست ماه صفر ندارد. توضیح کامل پاسخ را در لینک زیر مطالعه کنید: https://pasokhgoo.ir/content/نحوست-ماه-صفر @MaarefHadith
نرم افزار تحت ویندوز کشف الرجال برنامه‌ای كاربردي تحقيقاتي در علم رجال. 🔸فهرست حدود 355 جلد از كتب رجالي شيعه و سني 🔸متن كامل 112 جلد كتاب از كتب فریقين 🔸مصادر ترجمه حدود 40000 راوی از روات فریقين 🔸طبقات روات كتب اربعه حدیثي شيعه 🔸طريق شيخين (شيخ صدوق و شيخ طوسي) و ارزيابي آن. دانلود👈http://ganjineh.valiasr-aj.com/software/view/20/ @MaarefHadith
جهان پس از امام مهدی(عج) از دیدگاه روایات.pdf
365.1K
✅ جهان پس از امام مهدی(عج) از دیدگاه روایات ✍️ محمدکاظم رحمان ستایش-منیره قضاوی ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ ظهور و قیام امام زمان(عج) سبب ساز تغییرات و دگرگونی های وسیع می شود و جهان را در جایگاهی مطلوب و ایده آل قرار می دهد. در روایات، تصویری روشن و شفاف از عصر ظهور ارائه شده است؛ اما درباره وضعیّت جهان پس از پایان زندگی امام(عج) و ماندگاری دولت عدل جهانی تا برپایی قیامت، ابهاماتی وجود دارد. در این مقاله ، وضعیّت حاکمیّت جهان پس از پایان زندگی حضرت مهدی(عج) و به دنبال آن، پایایی یا عدم پایایی وضعیّت مطلوب عصر ظهور بررسی می شود. در این زمینه سه نظریه: «رجعت معصومین»، «جانشینی اولیای صالح»، و «برپا شدن قیامت با پایان یافتن زندگی حضرت مهدی(عج)» مطرح شده است. @MaarefHadith
به مناسبت آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه همزمان با آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه سراسر کشور در سال 1400، از تخفیف ویژه محصولات نور استفاده نمایید: *پیشخوان برخط نرم‌افزارهای نور با عضویت در این سایت و خرید اشتراک، برای اجرای 232 عنوان نرم افزار نور، فقط به اینترنت و مرورگر نیاز خواهید داشت! اجرای نرم افزار بر روی هر سخت افزاری که امکان مرور اینترنت را دارد، اامکان پذیر است. * طرح همراهان نور بدون نیاز به نصب و فعال سازی! می توانید 95 عنوان از محصولات نور را داشته باشید! این پیشخوان بر روی هارد قابل حمل (external) یا رایانه همراه، قابل اجراء است. اطلاع از تخفیف: www.noorsoft.org/fa/News/View/111121 مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور) پیشگام در ارائه محصولات نرم افزاری علوم اسلامی و انسانی www.noorsoft.org ▫️▫️▫️ 📢 @noorsoft کانال رسمی نور در ایتا @MaarefHadith
20120325205608-1114-293.pdf
310.2K
📝منابع تحریف‌گستر در حادثه عاشورا ✍سیدحسن فاطمی مقاله‌ای که به معرفی و بررسی کتبی پرداخته که ضمینه برخی تحریفات حادثه کربلا را بوجود آورده‌اند. در این مقاله کتبی همچون؛ اسرارالشهادات، تذکرة‌الشهدا، روضة‌الشهدا، عنوان‌الکلام، محرق‌القلوب، معالی‌السبطین، مقتل ابو‌مخنف، المنتخب، ناسخ‌التواریخ، نورالعین فی مشهدالحسین؛ معرفی شده و سپس به ارائه مواردی با عنوان نمونه‌های تحریف پرداخته و دیدگاه صاحب‌نظرانی را پیرامون این کتب بیان نموده است. @MaarefHadith