eitaa logo
علوم و معارف حدیث
1هزار دنبال‌کننده
628 عکس
211 ویدیو
214 فایل
امام رضا: رَحِمَ اَللَّهُ عَبْداً أَحْيَا أَمْرَنَا. رحمت خدا بر کسی که نام و یاد ما را زنده کند. کانال علوم و معارف حدیث، بستری جهت نشر معارف حدیثی اهل‌بیت علیهم‌السلام است. @amirmam
مشاهده در ایتا
دانلود
حدیث صحیح نزد قدما همچون صاحبان کتب اربعه و شیخ مفید و دیگر محدثان قرون اولیه با معنای آن در نزد علمای حدیث دوره بعد که از ابن‌طاووس (م673 ه) و علامه حلی (م726ه) آغاز می‌شود متفاوت است. آنان نه به صرف صحت سند به درستی حدیث حکم می‌کردند و نه به صرف ضعف سند آن را کنار می‌گذاشتند، قوت و درستی سند تنها یکی از شیوه‌ها و گاه تنها یکی از قرینه‌ها برای حکم به اعتبار و بی اعتباری روایت بود. بخش دیگر کار در بررسی متن به انجام می‌رسید آنان پس از کاوش‌های دقیق و عمیق و به دست آوردن اطمینان عرفی و عقلائی از مراد نهائی متن به سنجش آن با قرآن و سنت قطعی و اجماعات فقهی و دیگر موازین مقبول و عقلائی می‌پرداختند و در پی قرینه‌های گوناگون دلالت کننده بر درستی و ضعف حدیث به هر سو روان شده کتابهای متعددی را می‌کاویدند، این شیوه گاه به کنار نهادن حدیثی و گاه به قبول کردن و معتبر دانستن آن منجر می‌شد. : (تبیین شرائط قبول خبر از منظر قدما و متاخرین) نوشته سیدمحمد کاظم طباطبایی که در ادامه می‌آید به بررسی این دو روش پرداخته است.👇👇👇 @MaarefHadith
کلثوم ننه.pdf
1.23M
فایل pdf کتاب "" نوشته مرحوم آقا جمال خونساری، با طراحی بیژن اسدی پور. این کتاب پیشتر در بخش معرفی کتابِ معرفی گردید. @MaarefHadith
حدیث بُکش بُکش❗️ در برخی از سایت ها و سخنرانی های سالیان اخیر به روایتی اشاره شده است که «مسلمانان به بيت المقدس که يهوديان در آنجا فساد مي کنند حمله کرده و شعار آنها » است. حال آن که بر اساس جستجوهای انجام شده، چنین حدیثی در منابع روایی شیعه یافت نشدبلکه تنها یک حدیث با مضمون ذیل در کتب اهل سنت آمده است: عن علي بن ابي طلحه قال: يدخلون دمشق برايات سود عظام فيقتتلون فيها مقتله عظيمه شعارهم بُکش بُکش.(1) یعنی گروهي با پرچم هاي سياه بزرگي وارد دمشق مي شوند و در آن جا کشتاری عظيم به راه مي اندازند، شعار آنان خواهد بود. این روایت در کتاب «الفتن» آمده است. نویسنده کتاب: نعیم بن حماد مروزی است. علمای اهل سنت در باره شخصیت وی اختلاف نظر دارند. برخی او را توثیق و برخی تضعیف کرده اند. البته برخی می گویند اين خبر با آن چه در تاريخ رخ داده مطابق است، چون پس از استقرار لشکر خراسان در کوفه، سفاح اولين خليفه عباسي، آنان را به فرماندهي عمويش عبدالله بن علي به شام فرستاد و کشتار عظيمي از بني اميه به راه انداختند. از آن جا که بسياري از اين لشکريان ايراني بودند شعار آنان به فارسي بيان شده است. ●▬▬▬ஜ۩۞۩ஜ▬▬▬▬● پ‌ن: 1-الفتن، صفحه 134. برای مطالعه بیشتر می توانید به مقاله «تاملی در روایت های علایم ظهور» نویسنده: مصطفی صادقی، مجله انتظار موعود، دوره 1، شماره 162، پاییز 1393، مراجعه کنید. https://eitaa.com/MaarefHadith
عن الامام السجاد علیه السلام: يَا أَبَا خَالِدٍ إِنَّ أَهْلَ زَمَانِ غَيْبَتِهِ الْقَائِلُونَ بِإِمَامَتِهِ الْمُنْتَظِرُونَ لِظُهُورِهِ أَفْضَلُ أَهْلِ كُلِّ زَمَانٍ لِأَنَّ اللَّهَ تَعَالَى ذِكْرُهُ أَعْطَاهُمْ مِنَ الْعُقُولِ وَ الْأَفْهَامِ وَ الْمَعْرِفَةِ مَا صَارَتْ بِهِ الْغَيْبَةُ عِنْدَهُمْ بِمَنْزِلَةِ الْمُشَاهَدَةِ وَ جَعَلَهُمْ فِي ذَلِكَ الزَّمَانِ بِمَنْزِلَةِ الْمُجَاهِدِينَ بَيْنَ يَدَيْ رَسُولِ اللَّهِ ص بِالسَّيْفِ أُولَئِكَ الْمُخْلَصُونَ حَقّاً وَ شِيعَتُنَا صِدْقاً وَ الدُّعَاةُ إِلَى دِينِ اللَّهِ سِرّاً وَ جَهْراً. امام سجاد علیه السلام: اى ابو خالد مردم زمان او كه معتقد به امامت وى مي باشند و او هستند، برتر از مردم هر زمانی هستند، زيرا خداوند عقل و فهمى به آنها داده كه غيبت در نزد آنها حكم مشاهده را دارد! خداوند آنها را در آن زمان مثل كسانى مي داند كه با شمشير در پيش روى پيغمبر -عليه دشمنان دين- پيكار كرده‏‌اند، آنها مخلصان حقيقى و شيعيان راستگوى ما هستند كه مردم را به طور آشكار و نهان به دين خدا مي خوانند. 📗بحار الأنوار، ج 52، ص122 @MaarefHadith
به نام خدا ثبت نام کارگاه های به صورت و به همراه پایان دوره مهلت ثبت نام تا تاریخ ۹۹/۳/۲۵ (کلاس ها شامل: ویراستاری، روش پژوهش، مکالمه عربی، مکالمه زبان انگلیسی، مولوی پژوهی و مثنوی خوانی، فن بیان و سخنوری، مجریگری، خبرنگاری، شخصیت‌شناسی، خوشنویسی و.....) ❗️مدارک مورد نیاز، نحوه ثبت نام و توضیحات بیشتر در تصاویر زیر درج گردیده است.👇👇 @MaarefHadith
(۱۴) فِي كِتَابِ عَلِيٍّ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ عن رَسُولَ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: حُرْمَةُ اَلْجَارِ عَلَى اَلْجَارِ كَحُرْمَةِ أُمِّه در كتاب على عليه السّلام از رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله آمده: احترام و بر همسايه چون احترام مادر است. 📗 الکافي ج ۲، ص ۶۶۶ @MaarefHadith
در بین مردم معروف است «اگر کسی 40 روز مقابل خانه‌اش را آب و جارو کند، حضرت خضر (ع) را می‌بیند» آیا این سخن برخواسته از سخن معصوم است و یا این که خرافاتی بیش نیست؟ رفتگران شهرداری هر روز در هر منطقه‌ای مقابل ده‌ها خانه را آب و جارو می‌کنند و بعد از 40 روز یا 40 ماه، آیا حضرت خضر را می بینند و یا این که حتی به دستمزد خود هم نمی رسند؟ در لینک زیر می توانید جواب سوال را مطالعه کنید: http://www.x-shobhe.com/shobhe/2895.html @MaarefHadith
امام صادق (ع): «رَحِمَ اَللَّهُ مَنْ أَحْيَا أَمْرَنَا» رحمت خدا بر کسی که أمر (نام و یاد) ما را زنده کند. 🔰کانال علوم و معارف حدیث، بستری جهت انتشار اهل‌بیت علیهم‌السلام، و مرتبط با حدیث، ، به شبهات حدیثی، ، مطالب مرتبط با و و انتشار علمی با نام نویسنده می‌باشد. جهت حمایت از کانال و سهیم بودن در نشر معارف اهل‌بیت علیهم‌السلام، را به دوستان خود معرفی کنید. لینک عضویت↙️ https://eitaa.com/MaarefHadith 🙏در نشر معارف اهل بیت علیهم‌السلام سهیم باشید.🌹 @MaarefHadith
ابوحمزه ثمالی یکی از راویان بزرگ شیعه است. شهرت فراوان ایشان به دلیل نقل دعای پرمغز و زیبایی(دعای ابوحمزه) است که به نام ایشان معروف شده است. ابوحمزه عالمی بزرگ و راوی جلیل القدری است که محضر چهار امام را درک و از ایشان روایت کرده است. نام ایشان ثابت و نام پدرش دینار و کنیه‌اش ابوحمزه و کنیه پدر ایشان ابوصفیه می‌باشد از این رو در اسناد روایات با عناوین زیر از ایشان یاد شده است: • ثابت بن دینار، • ابوحمزه، • ابوحمزه ثابت بن دینار الثمالی، • ابوحمزه الثمالی، • ثابت الثمالی، • ثابت بن ابی‌صفیه • و الثمالی. ایشان از امام سجاد و امام باقر و امام صادق و امام کاظم(ع) نقل روایت کرده است که بیشترین روایات ایشان از امام باقر(ع) میباشد. نجاشی(1) و شیخ طوسی(2) و شیخ صدوق در مشیخه فقیه(3) ایشان را توثیق کرده‌اند. کشی به سند خود از امام رضا(ع) روایتی نقل میکند که ایشان ابوحمزه را سلمان زمان خود میداند که محضر چهار امام را درک نموده است.(4) این روایت و مانند آن دلالت بر جلالت قدر ایشان دارد. 📗منابع 1- رجال النجاشي/باب الثاء/115 2- فهرست الطوسي/باب الثاء/باب ثابت/105 3- من لا يحضره الفقيه، ج4، ص: 444 4- رجال الكشي، الجزءالأول ‌الجزءالسادس/485 @MaarefHadith
(۱۵) عن النبی صلی الله علیه و آله: طَعَامُ الْجَوَادِ دَوَاءٌ وَ طَعَامُ الْبَخِيلِ دَاء. _________________________ پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله: غذاى شخص سخاوتمند دواست و غذاى شخص بخيل بيمارى است پی نوشت: 📗طب النبي صلى الله عليه و آله و سلم، ص: 21 @MaarefHadith
💠إنَّ حدیثَنا یُحیِی القُلوب💠 👈کانال علوم و معارف حدیث👉 💠نشر معارف و علوم مرتبط با حدیث. 💠انتشار احادیث ناب با موضوعات مختلف. 💠معرفی کتب، مقالات و نشریات در حوزه علوم ومعارف حدیث. 💠پاسخگویی به شبهات حدیثی. 💠نشر مطالب مربوط با رجال و درایة. 💠شرح احادیث اهل بیت علیهم السلام. 💠و....در لینک عضویت👇👇👇 https://eitaa.com/MaarefHadith را به دوستان خود معرفی کنید. @MaarefHadith
آیا رجوع به احادیث پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و امامان علیهم السلام سند قرآنی دارد؟ چگونه می‌توان به صحت و اعتبار احادیث اعتماد کرد؟ علمای دین بر چه مبنایی حدیثی را‌ معتبر قلمداد می‌کنند؟ جهت مشاهده پاسخ سوالات فوق به آدرس زیر مراجعه فرمائید.👇👇👇 http://www.x-shobhe.com/shobhe/9615.html @MaarefHadith
اندیشمندان و علما هر رشته، دارای نظرات ارزشمندی در تخصص خود هستند که ممکن است با ساعت ها مطالعه و صرف عمر گرانبهای خود به آن نظرات دست یافته باشند. یکی از بهترین روش برای اطلاع از نظرات و دیدگاه های متخصصانه اساتید، علما و اندیشمندان مراجعه به مقالات منتشر شده آنها است. از سوی دیگر ممکن است دوستان پژوهشگر، بعد از مطالعاتی که در سالیان عمر خود داشتند، دارای نظرات جدید و نو در موضوعات مختلف باشند،، یکی از راه های انتشار این نظرات، چاپ نوشته های خود در مجلات علمی است. جناب آقای «سید مجید نبوی» در مقاله ای با عنوان «معرفی فهرستی مجله های مرتبط با قرآن و حدیث» به جمع آوری 189 مجلات مرتبط با علوم و معارف قرآن و حدیث به همراه مشخصات آن ها پرداخته است. این مقاله در شماره سوم مجله «دانش ها و آموزه های قرآن و حدیث» منتشر شده است. برای اطلاع اساتید و پژوهشگران محترم، مقاله اشاره شده، در کانال بارگذاری می شود. @MaarefHadith 👇👇👇👇👇👇👇👇
(۱۶) اميرالمؤمنين عليه السّلام از نزديك مردى عبور كردند كه بسيار پر حرفى مي كرد، حضرت در نزد او توقف كردند و فرمودند: اى مرد تو بر دو فرشته نگهبان اعمالت نوشته اى املا مى كنى و به سوى پروردگارت مى فرستى. پس، سخنانى بگو كه برايت سودمند باشدواز سخنان بيهوده دم فرو بند. @MaarefHadith
❗️تفاوت (فلان عن فلان) و (روی فلان عن فلان) نوع گزارش یک حدیث توسط راوی آن، گاه اشاره به نحوه ارتباط آن راوی با راوی قبل از خود دارد. از اینرو در أسناد روایات گاه به این دو تعبیر بر می‌خوریم (روی فلان عن فلان) و (فلان عن فلان)، این دو عبارت هر چند در نگاه اول تفاوت چندانی از لحاظ معنا با هم ندارند، ولی با دقت نظر علماء این دو تعبیر هر کدام معنای خاصی را إفاده می‌کنند. چنانچه گفته شده؛ عبارت (فلان عن فلان) اشاره به نقلِ بی‌واسطه حدیث توسط راوی از راوی دیگر دارد. ولی عبارت (روی فلان عن فلان) أعم از تعبیر قبل است یعنی هم شامل نقل حدیث با واسطه و هم نقل حدیث بدون واسطه می‌باشد. مرحوم تستری (شوشتری) در فصل پنجم از مقدمه کتاب قاموس الرجال خود می‌نویسد: فرق بين قولهم:«فلان عن فلان»و قولهم:«روى فلان عن فلان» فالأوّل يستلزم الرواية بلا واسطة،و أمّا الثاني فأعمّ.و لذا قال في أحكام الجماعة في التهذيب و في باب المهور منه:«روى أحمد بن محمّد بن عيسى عن عبد اللّه بن المغيرة»مع أنّ الكشّي و النجاشي قالا:إنّه لم يرو عنه قطّ. 📗قاموس الرجال، ج1، ص14. @MaarefHadith
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
به مناسبت شهادت امام صادق علیه السلام کتاب تلخیص «مُسند امام صادق علیه السلام» تالیف عالم محقق مرحوم «شیخ عزیزالله عُطاردی» که حاوی احادیث حضرت می باشد به تازگی به چاپ رسیده است. فایل این کتاب خدمت دوستان و سروران گرامی ارسال می شود؛ کتاب حاضر با عنوان «زندگانی، سیره و اصحاب امام صادق علیه السلام» با همکاری سیدمجید نبوی، دکتر سمیه خلیلی آشتیانی و تحت نظارت دکتر عبدالحسین طالعی تلخیص و تدوین شده است. این کتاب بخشی از سلسله کتابهای تلخیص امام صادق علیه السلام است که جلدهای بعدی ان شاء الله در آینده نزدیک به چاپ خواهد رسید. @MaarefHadith 👇👇👇👇👇👇👇فایل کتاب
زندگانی، سیره و اصحاب امام صادق علیه السلام.pdf
693.8K
👆👆👆👆👆👆👆 کتاب «زندگانی، سیره و اصحاب امام صادق علیه السلام» نویسندگان: سیدمجید نبوی، دکتر سمیه خلیلی آشتیانی تحت نظارت دکتر عبدالحسین طالعی @MaarefHadith
78.pdf
673.5K
📖📖📖📖ـ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ عبارت «لولا السنتان لهلک النعمان» منصوب به ابوحنیفه و برخی آنرا در وصف امام صادق علیه السلام می دانند. چنانچه گفته شده: هذا أبو حنيفة و هو بين أهل‌السنة كان يفتخر ويقول بأفصح لسان«لولا السنتان لهلك النعمان» يريد السنتين اللتين صحب فيهما لأخذ العلم الإمام جعفر‌الصادق رضي‌الله تعالى‌عنه.[۱] اما در مقابل گفته شده: زمينه هاي گرايش ابوحنیفه به زيدبن علي (ع) نشان می دهد که اين سخن به زيد اشاره دارد و هموست که در اين جمله بحث برانگيز مورد ستايش قرار گرفته است. مقاله: (بررسي سخن پيشواي حنفيان: «لو لا السنتان لهلک النعمان») نوشته آقای رستگار پرويز به بررسی این سخن و مراد از آن پرداخته است. 👆🏻👆🏻👆🏻👆🏻 📗(1) مختصر التحفة الاثني عشرية، ج1، ص8 @MaarefHadith
چند نکته رجالی جالب، مفید و مختصر از شیخ بهائی. [من إفادات شیخنا (ره) فی الرجال علی جهة الاختصار] ۱)كلّ جميل جميل ۲)كلّ حميد حميد ۳)كلّ صفوان صاف ۴)كلّ عبد السلام صالح غير عبد السلام بن صالح ۵)كلّ يعقوب بلا خيبة إلّا يعقوب بن شيبة ۶)كلّ عاصم حسن إلّا عاصم بن حسن ۷)كلّ شعيب بلا عيب ۸)كلّ سالم غير سالم ۹)كلّ طلحة طالح @MaarefHadith