هدایت شده از علوم و معارف حدیث
تو-میگی-رفیقمی-تو-.mp3
3.67M
رهام نکن تو خونواده ی منی حسین
فقط تورو دارم تو عالمین امام حسین
کمش نکن حرارتیو که تو قلبمه
#کانال_علوم_و_معارف_حدیث
@MaarefHadith
نکتهای پیرامون کتاب #بحار_الأنوار
🔸علامه مجلسی در مرآة العقول در بحث جواز عمل به اخبار موجود در اصول معتبره میفرماید:
« قد فصّلنا القول في ذلك في المجلّد الآخر من كتاب بحار الانوار ... »
🔻و از طرفی میبینیم چنین بحثی در جلد آخر بحار ذکر نشده است، معلوم میشود که علامه مجلسی برخی از مباحث مربوط به بعضی از مجلدات بحار را نوشته بوده است، امّا در بحارالأنوار کنونی موجود نیست.
📚 مرآة العقول، ج۱، ص۲۲.
📚 عابدی، آشنایی با بحارالأنوار، ص۶۰.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
⛔️تنبلی ممنوع
🔹عن الامام الصادق علیه السلام:
" إیَّاکَ وَ الْکَسَلَ وَ الضَّجَرَ فَإِنَّهُمَا یَمْنَعَانِکَ مِنْ حَظِّکَ مِنَ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ "
🔸امام صادق علیهالسلام: از تنبلى و بى حوصلگى بپرهیز، زیرا که این دو خصلت تو را از بهره دنیا و آخرت باز مى دارند.
📗الکافي، ج۵، ص ۸۵.
🎙شرح حدیث توسط مقام معظم رهبری را در لینک زیر بخوانید:↙️
https://eitaa.com/MaarefHadith/1628
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#تاریخ_حدیث
يكى از راههاى اطمينان از صدور حديث، بررسى سيرِ تاريخى حديث است. «سرگذشت حديث»، متون حديثى متداول روزگار ما را با روزگارِ پيامبرِ خدا (ص) و اهل بيت (عليهم السلام) پيوند مىزند و فراز و فرودهاى حديث نگارى را پيشِ روى ما مینهد.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
📝برخی از مقالات حدیثی مربوط به امام خمینی(ره)🔰
🔹آثار حدیثی امام خمینی ره
🔸مبانی رجالی امام خمینی ره
🔸امام خمینی و فقه الحدیث
🔸امام خمینى قدس سره و كاربردهاى روایات تفسیرى
🔹جایگاه احادیث در اندیشههای تفسیری امام خمینی ره
🔸منابع حدیثی امام خمینی (ره) در نقل احادیث تفسیری
🔹پیشفرضها و مبانی فهم و نقد روایات از دیدگاه امام خمینی ره
🔸معیارهای انتخاب كارگزاران دراندیشه امام خمینی (بررسی روایی)
🔹تضارب آرای رجالی امام خمینی و آیتالله خویی در باره محمد بن اسماعیل، استاد کلینی
🆔@hadithnet
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 رحلت حضرت امام خمینی (ره) تسلیت باد.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
هدایت شده از علوم و معارف حدیث
امام صادق (ع): «رَحِمَ اَللَّهُ مَنْ أَحْيَا أَمْرَنَا»
رحمت خدا بر کسی که أمر (نام و یاد) ما را زنده کند.
🔰کانال علوم و معارف حدیث، بستری جهت انتشار #معارف_حدیثی اهلبیت علیهمالسلام، #نگاشتهها و #نکات مرتبط با حدیث، #معرفی_کتب_مقالات_نشریات، #پاسخگویی به شبهات حدیثی، #شرح_احادیث، مطالب مرتبط با #رجال و #درایة و انتشار #یاداشتهای علمی با نام نویسنده میباشد.
جهت حمایت از کانال و سهیم بودن در نشر معارف اهلبیت علیهمالسلام، #کانال_علوم_ومعارف_حدیث را به دوستان خود معرفی کنید.
لینک عضویت↙️
https://eitaa.com/MaarefHadith
🙏در نشر معارف اهل بیت علیهمالسلام سهیم باشید.🌹
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
آیت الله جوادی آملی .mp3
4.33M
#شرح_حدیث
🎤نکاتی جالب از آیةالله جوادی آملی در شرح این👇 حدیث.
«از حضرت امام کاظم سلام الله علیه سؤال کردند؛ که خدا جواد است؛ يعنی چه؟
امام فرمودند: «فَهُوَ الْجَوَادُ إِنْ أَعْطَی وَ هُوَ الْجَوَادُ إِنْ مَنَعَ»
الکافی، ج۴، ص۳۹.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
ویژگیها و آداب راویان حدیث
🔰انتقال صحیح روایات از نسلی به نسل دیگر، از مهم ترین وظایف محدّثان و راویان است. راویان برای این انتقال، باید ویژگی هایی داشته باشند و آدابی را رعایت کنند: ویژگی هایی مانند اسلام، عقل، بلوغ، عدالت، صداقت و ضبط که در این میان، صداقت، مهم ترین ویژگی راوی است. روایت راوی بدون این ویژگی ها، پذیرفته نیست.
افزون بر این، شایسته است راوی به برخی آداب نیز پای بند باشد. این آداب بر زیبایی و اتقان فرایند تحدیث می افزاید.
همچنین راوی باید از اموری اجتناب ورزد، مانند: انگیزه های غیر الهی داشتن، و نقل خبری که به دروغ بودن آن اطمینان دارد. بنابر این، نقل حدیث دارای دو گونه آداب ایجابی و آداب سلبی است.
📗شناخت نامه قرآن و حدیث ج 1 ص 333 ـ 341.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
از #زمین_خوردن کسی خوشحال مشو
🔹عن امير المؤمنين علي عليه السلام: لا تَفرِحَنَّ بِسَقطَةِ غَيرِكَ لا تَدري ما يُحدِثُ بِكَ الزَّمانُ.
🔸از زمين خوردن كسى شاد مشو ، تو نمى دانى که روزگار براى تو چه در پِی دارد.
📗غرر الحکم: ح۱۰۲۹۰.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#کتابت_حدیث
جريانشناسى تاريخ حديث شيعه، بيانگر اهمّيت نگارش در ميان طرفداران اهل بيت (عليهم السلام) است، در حالى كه جريان خلفا، بنا بر هر دليلى، از نگارش احاديث پيامبر (ص) ممانعت مىكردند و حتّى در مواردى، از نقل سخنان پيامبر (ص) هم باز مىداشتند؛ ولى پيامبر (ص) و جانشينان معصومش، همواره بر نگارش احاديث، پافشارى مىكردند. در روايتى از پيامبر (ص) مىخوانيم:
قَيّدوُا العِلمَ بِالكِتابِ.
دانش را با نوشتن، به بند كشيد.
همچنين هنگامى كه ابو شاة يمنى، يكى از سخنرانىهاى پيامبر (ص) را پس از فتح مكّه شنيد، از ايشان درخواست كرد كه آن سخنان را برايش بنويسد، پيامبر (ص) به ياران خود فرمود:
اكتُبوا لأَبىشاة! «3»
[سخنانم را] براى ابو شاة بنويسيد!
پس از پيامبر (ص) در دوران امير مؤمنان على (ع)، كاتبان رسمى و غير رسمى، به گردآورى سخنان پيامبر (ص) و امامان (عليهم السلام) پرداختند و از اين رو، ميراث حديثى شيعه، بر خلاف ميراث حديثى مكتب خلفا، از آغاز با نگارش همراه شد و شاگردان مكتب اهل بيت (عليهم السلام) با همه سختىها و ناملايمات، بسيارى از نگاشتهها را ثبت كردند و به نسل جديد، منتقل نمودند.
📗برگرفته از کتاب: آشنايى با حديث، ص: 44
@MaarefHadith
✅تاثیر واژه شناسی در فهم حدیث
🔰واژه شناسی در فهم آیات قرآن و احادیث معصومان علیهم السلام بسیار مهم است. به همین جهت، در حوزه های علمیه قدیم، طلاب در بدو ورود، «نصاب الصبیان» می خواندند و با لغت آشنا می شدند همچنین برای این که با لغت به صورت تخصصی آشنا شوند، «معلقات سبع» با شرح «زوزنی» و مقامات حریری را می خواندند.
🔸ابن رشد اندلسی -فقیه و فیلسوف- علل اختلاف نظر فقیهان را بر شش وجه می شمارد که یکی از آن ها، همین برداشت از واژگان است.
🔻به عنوان مثال حدیث «الْحَسُودُ لَا يَسُودُ» را این گونه ترجمه می کنند:
«حسود سودی نمی برد»
حال آن که با دقت در واژگان این حدیث، یعنی کلمه «لَا يَسُودُ» متوجه می شویم که «یسود» از واژه «سود» نیست چون «سود» فارسی می باشد بلکه از واژه «سؤدد» به معنای بزرگی و آقایی است.
بنابراین معنای صحیح حدیث چنین است: حسود، بزرگ و آقا نمی شود.
مثال دیگر: الْإِيمَانُ مَعْرِفَةٌ بِالْقَلْبِ وَ إِقْرَارٌ بِاللِّسَانِ وَ عَمَلٌ بِالْأَرْكَانِ.
🔻برخی واژه «عَمَلٌ بِالْأَرْكَانِ» را به معنای عمل به ارکان دین معنای کرده اند، حال آن که منظور«عمل با اعضا و جوارح» است.
📚برگرفته از کتاب «در آینه فقه-تاثیر ادبیات عربی و دانش کلام بر فقه-» محمد حسن ربانی
#کانال_علوم_و_معارف_حدیث
@MaarefHadith
✅زیباییِ سخنان اهل بیت را به دیگران بیاموزید.
امام رضا علیه السلام: إِنَّ النّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحاسِنَ کَلامِنا لاَتَّبَعُونا.
🔰اینکه گاه روایت اهل بیت مورد کم مهری قرار میگیرد، نقصِ فاعلی گوینده حدیث نیز موثر در این امر است.
وجود نورانی امام هشتم در حدیثی فرمودند: زیبایی سخن ما را برای مردم بگویید.
🔻انتخاب حدیث با در نظر گرفتن فهم و ذائقه مخاطب و نیاز جامعه هدف، تاثیر مهمی در استقبال از روایت اهل بیت دارد، #انتقال_زیباییِ سخنان اهل بیت و #زیبا_انتقالْ دادن سخن اهل بیت، در این میان وظیفه اصلی گوینده حدیث است.
🔻مقدمه دیگر در تحقق نتیجه مورد نظر، تعلیم (لو علموا) است. یعنی اگر علم به زیبایی سخنانِ اهل بیت برای مخاطب حاصل شد بجهت خاصیت ذاتی علم، اثرگذار خواهد بود.
🔻اینکه در عدهای نتیجه مطلوب حاصل نمیشود بجهت عدم تحقق شروط انتقال و اثرگذاری پیام است. یعنی شرط انتقال، زیبایی انتقال یا انتقال زیبایی پیام است و شرط اثرگذاری، مُتَعلِّم شدن مخاطب به علوم اهل بیت است.
پ.ن؛ زیبایی کلام اهل بیت را، زیبا به دیگران انتقال دهید.
#کانال_علوم_و_معارف_حدیث
@MaarefHadith
دفاع از رسول خدا #حدیث_انتظار
🔹امام صادق علیه السلام:
منتظر ظهور #امام_دوازدهم مانند كسى است كه در ركاب پيامبر خدا شمشير كشيده است و از ايشان دفاع مى كند.
🔸المُنتَظِرُ لِلثّاني عَشَرَ كَالشّاهِرِ سَيفَهُ بَينَ يَدَي رَسولِ اللّهِ يَذُبُّ عَنهُ؛
📗كمال الدّين، ص ۶۴۷.
در نشر أحادیث أهلبیت(ع)سهیم باشیم.🌹
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
❇️ سنگینترین عمل در روز قیامت
امام صادق (علیه السلام) فرمودند :
🖋 سنگین ترین عملی که روز قیامت در ترازوی اعمال گذاشته می شود ، صلوات بر «محمد و اهل بیت» ایشان است.
📗 وسائل الشیعة ، ج۷ ، ص۱۹۷
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
May 11
علوم و معارف حدیث
✅ از آداب نقل حدیث🔰 يكى از آداب مهمّ نقل حديث، چگونگى نسبت دادن آن به پيامبر صلىاللهعليهوآله و ا
🔰
⭕️اهمیت بیان سند و منبع حدیث
یکی از فوائد بیان سند و منبع حدیث این است که؛ گوینده حدیث با ذکر سند و منبع حدیث گزارش شده، امکان تحقیق و راستی آزمایی پیرامون حدیث بیان شده را برای مخاطب فراهم میکند.
🔸اطلاع مخاطب از سند و منبع یک روایت زمینه تحقیق، ارزیابی، پذیرش یا رد روایت را تسهیل میبخشد.
🔸این مسئله از سوی معصومان نیز مورد توجه بوده به نحوی که پایبندی بر این امر مسئولیت نادرستی یک روایت را متوجه شخص منقول عنه میکند.
🔸کلینی با سند متّصل خود از امام علی(ع) روایت کرده است که:هنگامی که حدیثی را نقل می کنید، آن را به کسی که آن را روایت کرده، نسبت دهید که اگر درست باشد، به سود شماست و اگر دروغ باشد، به زیان راوی است.
#کانال_علوم_و_معارف_حدیث
@MaarefHadith
#جهاد_تبیین
🔹امیرالمومنین علیهالسلام: جاهِدوا فى سَبیلِ اللّهِ بَأَیدیكُم فَإِن لَم تَقدِروا فَجاهِدوا بِأَلسِنَتِكُم فَإِن لَم تَقدِروا فَجاهِدوا بِقُلوبِكُم.
🔸در راه خدا با دستهاى خود جهاد كنید، اگر نتوانستید با #زبانهاى_خود و اگر باز هم نتوانستید با قلب خود جهاد كنید.
پ.ن؛ در مقابل ناهنجاریها اجتماعی بیتفاوت نباشیم.
#حجاب #امر_به_معروف #نهی_از_منکر #جهاد_تبیین
بحارالأنوار، ج100، ص49.
#کانال_علوم_و_معارف_حدیث
@MaarefHadith
علوم و معارف حدیث
ویژه گی تاریخ حدیث در بازه های زمانی مختلف ✍ محمد مهدی احسانی فر بسم الله الرحمن الرحیم در تاریخ حد
🔰
🔻حدیث در گذر تاریخ
حديث در گذر زمان و در طى مسير طولانىاش براى رسيدن به مخاطبان امروز، از دستكارىهاى درست و نادرست مصون نماندهاست.
▪️گاه، تقطيع و اختصار آن، بخشهاي اثرگذار از متن را به ما نرسانده و گاه، نقل معناهايى نهچندان دقيق، در كنار ناتوانى از بازگردانى كامل زبان شفاهى به زبان نوشتارى، ما را از قرينههايى مؤثّر، محروم كردهاست.
▪️گاهى نيز افزودههاى شارحان و كاتبان و اشتباهات و كم دقتىهاى ناسخان، آسيبهاى درج، سقط، قلب و تصحيف را پديد آورده است و در مواردى هرچند اندك، چنان اضطراب و نابسامانىهايى در حديث به وجود آوردهاند كه آن را از اعتبار ساقط كردهاند.
⚠️بنابراین شایسته است قبل از انتساب یک روایت به معصوم و عمل به آن، #آسیبهای محتمل درباره متون حدیثی مورد بررسی قرار بگیرد.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
📱نرم افزارهای همراه مرکز تحقیقات کامپیوتری نور
🌐قرآن نور
🌐نهج البلاغه
🌐جامع الحادیث
🌐صحیفه سجادیه
🌐نورالجنان
🌐قاموس نور
🌐و سایر نرم افزارهای مفید دیگر...
@nedaye_tahzib
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
علوم و معارف حدیث
🔰 🔻حدیث در گذر تاریخ حديث در گذر زمان و در طى مسير طولانىاش براى رسيدن به مخاطبان امروز، از دستكا
🔰
متاسفانه برخی از افراد به دلائل کاملا واهی و دلسوزی جاهلانه سخنانی را به معصومان نسبت داده اند که در هیچ منبع حدیثی یافت نمی شود. به عنوان مثال صلوات بر محمد و آل محمد ثواب فراوانی دارد و اثرات معنوی و مادی نیز در پی دارد اما حدیث زیر که در فضای مجازی منتشر می شود در هیچ منبع حدیث یافت نمی شود:
از امام صادق علیه السلام پرسیدند: یوم الحسرة کدام روز است که حق تعالی میفرماید: «وَأَنذِرْهُمْ یوْمَ الْحَسْرَةِ»؛ (بترسان ایشان را از روز حسرت). حضرت جواب داد: آنروز، قیامت است و حسرت همهی خلق را فرو خواهد گرفت؛ زیرا انسانهای نیکوکار حسرت میخورند که چرا از این بیشتر نیکی نکردیم و انسانهای بدکردار حسرت میخورند که چرا به سلوک راه حسنات مشغول نگشتیم. از ایشان پرسیدند: «آیا کسی خواهد بود که در آنروز حسرت نداشته باشد؟» گفت: «آری، کسی که در این دنیا مدام بر رسول خدا صلوات فرستاده باشد، در روز قیامت حسرت چیزی را نمیخورد».
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
هدایت شده از علوم و معارف حدیث
#دحوالارض
در برخی از آیات و روایات به جریان دحو الارض و گسترش زمین از کعبه اشاره شده است. مفسران نیز ذیل آیات همچون «سوره شوری، آیه 7، سوره انعام، آیه 92، سوره ق، آیه 7، سورة رعد، آیه 3، سوره شمس، آیه 6، سوره نازعات، آیه 30» به بحث «دحوالارض» پرداخته اند.
از مجموع سخنان چنین برداشت می شود که همه زمين ابتدا زير آب غرق بود و خشكي ها تدريجا نمایان شد و نخستين نقطهاى كه از زير آب بیرون آمد «كعبه» بود و سپس خشكي هاى زمين از كنار آن گسترش يافت كه از آن به عنوان دحو الارض (گسترش زمين) ياد شده است.
در روایات به صراحت، مسئله «دحوالارض» بیان شده است مثلا امام رضا علیه السلام فرمودند: «در شب بيست و پنجم از ذى قعده زمين از زير كعبه گسترش يافت». (1)
علامه طباطبایی پس از نقل این روایت میگوید: اولین بقعهای که از زمین آفریده شد، کعبه بود، پس از آن سایر نقاط زمین از آن گسترش یافت. سپس می افزاید: اخبار درباره «دحو الارض» و گسترش یافتن زمین از زیر خانه کعبه، بسیار زیاد است و این روایات نه مخالف قرآن است و نه برهان عقلی آن را ردّ می کند». (2)
📚1. من لا يحضره الفقيه، ج2، ص 242.
2. المیزان فی تفسیر القرآن، ج3، ص356.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
✅ کرامت بینظیر إمام صادق علیهالسلام به مردی که به آن حضرت، تهمت دزدی زد...
در روایت آمده است:
روزی یکمردی در مسجد مدینه خوابیده بود و سراسیمه از خواب بیدار شد و توهم کرد که هَمیان پولش را دزدیدهاند.
از جای خود برخاست؛ در نزدیکیِ او، امام صادق علیهالسلام مشغول عبادت بودند.
آن مرد آمد و دامن إمام علیهالسلام را گرفت و گفت:
تو هَمیان(کیسه پول) مرا دزدیدهای!
امام علیهالسلام فرمود:
در هَمیانت چه داشتی؟
گفت: هزار دینار.
🔹إمام علیهالسلام آن مرد را به منزل خود بُردند و هزار دینار به او دادند.
وقتی که آن مرد، پول را گرفت و به منزل خود برگشت، دید همیانش در خانه است.
با عذرخواهی خدمت امام صادق علیهالسّلام رسید و پول را تقدیم کرد.
امام علیه السّلام از گرفتن آن پول خودداری نمودند و فرمودند:
شَیْ ءٌ خَرَجَ مِنْ یَدِی لَا یَعُودُ إِلَیَّ
🔻ما چیزی را که دادهایم، پَس نمیگیریم.
آن مرد بعداً در مورد امام علیهالسلام پرس و جو کرد و به او گفتند:
هَذَا جَعْفَرٌ الصَّادِقُ علیهالسلام
🔻ایشان، جعفر بن محمّد الصادق علیهالسلام است
📚المناقب، ج۱۱، ص۴۱۰.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith