eitaa logo
علوم و معارف حدیث
1هزار دنبال‌کننده
622 عکس
198 ویدیو
212 فایل
امام رضا: رَحِمَ اَللَّهُ عَبْداً أَحْيَا أَمْرَنَا. رحمت خدا بر کسی که نام و یاد ما را زنده کند. کانال علوم و معارف حدیث، بستری جهت نشر معارف حدیثی اهل‌بیت علیهم‌السلام است. پاسخگویی ↙️ تبادل ️⬅️ ️ @MaarefHadithi تبلیغ ️↖
مشاهده در ایتا
دانلود
در روایت از پیامبر نقل شده است که فرمودند: مَنْ‌ أَرَادَ الْبَقَاءَ وَ لَا بَقَاءَ- فَلْيُبَاكِرِ الْغَدَاءَ وَ لْيَحْتَذِ الْحِذَاءَ- وَ لْيُخَفِّفِ الرِّدَاء؛ یعنی کسی که می‌خواهد زنده بماند و البته جاودانگی نیست، غذا را صبح زود بخورد و کفش خوب بپوشد و پوشش سبک بپوشد. 📚 صحيفة الإمام الرضا عليه السلام، ص: 69 @MaarefHadith
روایات متعددی داریم که داشتن تحت الحنک در هنگام سفر یا رفتن در پی حاجتی را مستحب دانسته اند به عنوان مثال: امام کاظم علیه السلام فرمودند: «براى کسى که هنگام بیرون آمدن براى مسافرت، عمامه بر سر نهد و تحت الحنک آن را بیاویزد، من سه چیز را به عهده مى‏گیرم: گرفتار دزد نگردد، غرق نشود، نسوزد».[1] امام صادق علیه السلام فرمودند: «من در شگفتم از کسى که دست به انجام کارى زند یا شروع به انجام کارى کند در حالى که عمامه بر سر نهاده و تحت الحنک بسته، در چنین حالتى چگونه ممکن است حاجتش برآورده نشود».[2] داشتن تحت الحنک در برخی دیگر از روایات به طور کلی مورد تأکید قرار گرفته است، از جمله این روایات می توان به روایات زیر اشاره کرد: از پیامبر اسلام (ص) نقل شده است: «ایشان از بستن عمامه بدون تحت الحنک، نهی کرده اند».[3] امام صادق علیه السلام می فرماید: «هر کسی عمامه ببندد، ولی تحت الحنک نداشته باشد و آن گاه دردی به او برسد که هیچ درمانی نداشته باشد جز خودش را ملامت نکند».[4] چرا برخی از عالمان دینی به اخبار بستن تحت الحنک عمل نمی کنند؟ اولاً: بیان این نکته لازم است که آنچه از روایات بر می آید، تنها استحباب بستن تحت الحنک است و نه وجوب آن و اگر یک فقیه به هر دلیل - از جمله دشواری نگهداری تحت الحنک در زندگی امروزی- به چنین استحبابی عمل نکند، نمی توان او را مورد بازخواست قرار داد. ثانیاً: برخی از روایات حاکی از آن است که بستن تحت الحنک (به خصوص در غیر وقت نماز) مخصوص به زمانی بوده است که مشرکان در صدر اسلام شعار و علامتی داشتند که تحت الحنک برای خود قرار نمی دادند و نام این عمل را «اقتعاط» مى‏گذاشتند. اگر کسى این کار را مى‏کرد معنایش این بود که من هم جزء آنها هستم‏. در حدیثی از پیامبر اسلام (ص) می فرمایند:«فرق بین مسلمان و کافر، بستن تحت الحنک در عمامه مسلمانان است».[5] لذا حتی برخی از محدثان مانند مرحوم فیض کاشانی، بستن تحت الحنک را منحصر در همان زمان صدر اسلام می دانند که نوعی مبارزه با شعار و علامت کافران بوده است.[6] برخی دیگر از فقها با توجه به این که امروزه بستن تحت الحنک نوعی لباس شهرت به حساب می آید، نه تنها حکم به استحباب آن نداده اند، بلکه بستن آن را به سبب جلب توجه کردن، از باب حرمت پوشیدن لباس شهرت، حرام دانسته اند. صاحب جواهر بعد از بیان گفتار کتاب "مفاتیح الشرایع" در حرمت بستن تحت الحنک می گوید: «من می گویم: چه بسا سزاوار است که به سبب وجود روایات لباس شهرت، قائل به حرمت شویم».[7] البته ایشان در این مورد نظر قطعی نداده است. شهید مطهری درباره این موضوع می گوید: «در احادیث زیادى امر شده تحت الحنک همیشه در زیر گلو افتاده باشد، نه در حال نماز فقط، بلکه در همه احوال. یکى از آن احادیث این است: الْفَرْقُ بَیْنَ الْمُؤْمِنینَ وَالْمُشْرِکینَ التَّلَحّى یعنى فرق بین مسلمان و مشرک تحت الحنک در زیرگلو انداختن است عده‏اى از اخباری ها به این حدیث و امثال آن تمسک کرده مى‏گویند همیشه باید تحت الحنک افتاده باشد. ولى مرحوم ملامحسن فیض ... اجتهادى دارد و مى‏فرماید: در قدیم مشرکین شعارى داشتند که تحت الحنک را به بالا مى‏بستند و نام این عمل را «اقتعاط» مى‏گذاشته‏اند. اگر کسى این کار را مى‏کرد معنایش این بود که من جزء آنها هستم. این حدیث دستور مبارزه و عدم پیروى از آن شعار را مى‏دهد. ولى امروز دیگر آن شعار از بین رفته پس موضوعى براى این حدیث باقى نیست. حالا برعکس، چون همه تحت الحنک را به بالا مى‏بندند، اگر کسى تحت الحنک را در زیر چانه چرخ بدهد حرام است؛ زیرا لباس شهرت مى‏شود و لباس شهرت حرام است.[8]‏ اگر چه دلیل مرحوم فیض کاشانی درباره روایتی که از پیامبر (ص) رسیده است صحیح است، ولی با توجه به روایاتی که از امامان؛ همانند امام صادق و امام کاظم (ع) (که تشبیه به کفار در آن زمان مطرح نبوده است) در این موضوع رسیده است، نمی توان استحباب آن را منحصر به زمانی دانست که با این شیوه تمایزی میان مسلمانان و مشرکان به وجود می آمد، اما در عین حال، شبهه لباس شهرت بودن تحت الحنک هم چنان قابل طرح است. 📚1. ثواب الاعمال و عقاب الاعمال، ص 361. 2. من لا یحضره الفقیه، ج‏1، ص 403. 3. وسائل الشیعة، ج‏4، ص403. 4. تهذیب الأحکام، ج‏2، ص 215. 5. من لا یحضره الفقیه، ج‏1، ص 266. 6. الوافی، ج‏20، ص 745. 7. جواهر الکلام فی شرح شرائع الإسلام، ج‏8، ص 252. 8. مجموعه ‏آثار شهید مطهری، ج‏20، ص 171. @MaarefHadith
⭕️امیرالمومنین ع و قصاب نسیه فروش! وَ رُوِيَ: أَنَّ عَلِيّاً عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ اِجْتَازَ بِقَصَّابٍ وَ عِنْدَهُ لَحْمٌ سَمِينٌ فَقَالَ يَا أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ هَذَا اَللَّحْمُ سَمِينٌ اِشْتَرِ مِنْهُ فَقَالَ لَهُ لَيْسَ اَلثَّمَنُ حَاضِراً فَقَالَ أَنَا أَصْبِرُ يَا أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ فَقَالَ لَهُ أَنَا أَصْبِرُ عَنِ اَللَّحْمِ روايت شده كه حضرت على عليه السّلام بقصابى گذشت كه گوشتهاى چاق و فربه در دكان داشت مرد قصاب عرض كرد: اى امير المؤمنين ازين گوشتهاى چاق خريدارى كنيد حضرت فرمود:پول همراه من نيست. قصّاب گفت: نسيه ميدهم و صبر می کنم امام فرمود: من به نخوردن گوشت صبر مى‌كنم. 📚ارشاد القلوب ج۱ص۱۱۹ @MaarefHadith
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 💠 امام عسكرى عليه‌السلام: بهترين برادر تو، آن است كه گناهت (بدى ات نسبت به او) را فراموش كند و خوبى‌ات را نسبت به او به ياد داشته باشد . ❇️الإمام العسكري عليه السلام : خَيرُ إخوانِكَ مَن نَسِيَ ذَنبَكَ ، وذَكَرَ إحسانَكَ إلَيهِ . 📗أعلام الدين: ص۳۱۳. علیه السلام مبارک باد.💐💐💐 @MaarefHadih
هدایت شده از علوم و معارف حدیث
✅ القاب مشهور حضرت فاطمه معصوم ✍️ محمد جواد حسنی 📃 در میان مردم القابی برای معصومان علیهم‌السلام و برخی از خاندان آنها معروف گشته است؛ برخی از این القاب برگرفته از روایات و زیارتنامه ها است و برخی دیگر همچون «باب الحوائج» و «اباصالح» هیچ مبنای روایی ندارند. در مورد حضرت فاطمه دختر امام کاظم علیه‌السلام (مشهور به حضرت معصومه) نیز چنین است یعنی برخی از القاب حضرت بر گرفته از روایات است و برخی نیز مشهور بین مردم است که هیچ مبنای روایی ندارد. در زیارتنامه غیر معروفی که برای حضرت سلام الله علیها به نقل از امام رضا علیه‌السلام گزارش شده، برای حضرت هشت لقب «السلام علیک ایّتها الطاهرة الحمیدة البَرّةُ الرشیدةُ التقیَّة النقیّة الرضیة المرضیة» ذکر شده است. این زیارت‌نامه غیر مشهور در کتابی با عنوان «انوار المشعشعین فی شرافه قم و القمیین» نقل شده است؛ این کتاب در سال 1352 قمری توسط شیخ محمدعلی نائینی اردستانی تالیف شده، است. اما سه لقب که نسبت به دیگر القاب برای حضرت مشهور شده، کریمه، معصومه و ستیا است. 1. کریمه از القاب مشهور و مورد استفاده برای حضرت است؛ ظاهرا این لقب به خوابی مستند است که سید محمود مرعشی نجفی، پدر آیت‌الله مرعشی نجفی دیده و در آن، یکی از امامان علیهم‌السلام، فاطمه مدفون در قم را «کریمه اهل ‌بیت» خوانده است. 2. معصومه یکی از القاب مشهور برای دختر امام کاظم علیهما‌السلام است. برخی از عالمان نیز گفته‌اند که «معصومه» مترادف و هم معنای واژه صدیقه است. (1) در کتاب «مفتاح الجنان» -که مشخص نیست نویسنده آن کیست- گزارش وجود دارد که عنوان معصومه از طرف امام رضا علیه‌السلام برای خواهرشان به کار رفته است، عبارت چنین است: وَ فِی بَعْضِ کُتُبِ الزِّیَارَهِ أَنَّ الْإِمَامَ الرِّضَا عَلَیْهِ السَّلَامُ قَالَ لِسَعْدٍ الْأَشْعَرِیِّ: یَا سَعْدُ، عِنْدَکُمْ قَبْرٌ مِنَّا. قَالَ: فَدَتْکَ نَفْسِی تَقْصِدُ قَبْرَ فَاطِمَهَ بِنْتِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ عَلَیْهِ السَّلَامُ، قَالَ عَلَیْهِ السَّلَامُ: نَعَمْ، مَنْ زَارَهَا عَارِفاً بِحَقِّهَا فَلَهُ الْجَنَّهُ، وَ فِی مَکَانٍ آخَرَ قَالَ: مَنْ زَارَ الْمَعْصُومَهَ فِی قُمٍّ. (2) البته این عنوان در منابع قدیمی‌تر وجود ندارد و نخستین بار در این کتاب آمده است. دست‌کم این لقب در ادبیات عالمان قرن یازدهم به بعد مانند علامه مجلسی رایج بوده و در کتاب‌هایشان، حضرت را با عنوان فاطمه معصومه سلام الله علیها یاد کرده‌اند. 3. لقب مشهور دیگر «ستیا» است. این که چرا به حضرت فاطمه دختر امام کاظم علیهما السلام ستیا می گویند مشخص نیست. احتمال دارد که واژه «ستی» از کلمه «سیدتی» اخذ شده باشد. ممکن هم هست که از فرهنگ های دیگر مانند عربی (3) و هندی به زبان و فرهنگ ایران وارد شده است. در هر صورت «ستی یا ستیا» را نمی توان لقبی برای حضرت معصومه سلام الله علیها دانست بلکه این یک عنوان محاوره‌ای شبیه به عناوینی مانند خانم، بانو، خاتون و ... در فرهنگ ایرانیان است. 📚1. روضه المتقین فی شرح من لا یحضره الفقیه، ج5، ص345. 📚2. مفتاح الجنان‏، ص547. 📚 3. فرهنگ فارسی عمید، واژه ستی. @MaarefHadith
کاری که سرکه با عسل می کند.👆👆 @MaarefHadith
کتاب «صهیونیسم مسیحی».pdf
1.54M
✅ تالیف و انتشار کتاب «صهیونیسم مسیحی» محتوای این کتاب با موضوعات زیر می باشد 1. صهیونیسم مسیحی و یهودیت 2. ایونجلیسم و صهیونیسم مسیحی 3. مورمون‌های صهیونیست 4. صهیونیسم مسیحی و نشانه‌های آخرالزمان 5. جنگ آرماگدون علاقمندان می‏توانند جهت استفاده و نشر این کتاب از طریق پیوند http://mmps.ir/mcJGl فایل کتاب را دریافت نمایند. در این آدرس هم فایل صورتی و هم مکتوب وجود دارد. @MaarefHadith
📗بلادنا فلسطین کتاب نوشته مصطفی مراد الدباغ، مجموعه ای در زمینه تاریخ میراث است که در آن نویسنده اطلاعات بسیار مهمی در مورد تمام مناطق فلسطین جمع آوری کرده است . این کتاب یکی از مراجع مهم در مسئله فلسطین و مردم آن را بشمار میرود. این کتاب شامل یازده جلد بزرگ است که جلد اول آن به بررسی جغرافیای و تاریخ آن از قدیم الایام تا ورود اعراب مسلمان به آن و همچنین تقسیمات و تاریخ از آن زمان به بعد اختصاص دارد. @MaarefHadith
یکی از اذکار توصیه شده در روایات، ذکر سُبْحَانَ اللَّهِ وَ بِحَمْدِهِ سُبْحَانَ اللَّهِ الْعَظِيم‏ است. مثلا امام صادق علیه السلام فرمودند: مَنْ قَالَ سُبْحَانَ اللَّهِ وَ بِحَمْدِهِ سُبْحَانَ اللَّهِ الْعَظِيمِ ثَلَاثِينَ مَرَّةً اسْتَقْبَلَ الْغِنَى وَ اسْتَدْبَرَ الْفَقْرَ وَ قَرَعَ بَابَ الْجَنَّةِ. یعنی: هر كه سى بار گويد سبحان اللَّه و بحمده سبحان اللَّه العظيم و بحمده رو بتوانگرى كرده و پشت به فقر داده و در بهشت را كوبيده. 📚 الأمالي( للصدوق)، النص، ص: 281 @MaarefHadith
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
از سوره‌ یوسف (ع) آموختم غایب، بازخواهد گشت بیمار، شفا خواهد یافت غمگین خوشحال می‌شود آرزوها تحقق خواهند یافت سختی‌ها بر طرف خواهد شد خدا به هر کس بخواهد عزت می‌دهد و اگر خدا نخواهد، کسی را نمی‌توان خوار و ذلیل کرد. پس دلت را به خدا وابسته کن و جز او از کسی امید نداشته باش.
چقدر این روایت زیبا است 👌 امیر بیان حضرت علی علیه السلام می فرماید: الظَّفَرُ بِالْحَزْمِ، وَ الْحَزْمُ بِإِجَالَةِ الرَّأْيِ، وَ الرَّأْيُ بِتَحْصِينِ الْأَسْرَارِ. یعنی پيروزى در گرو تدبير است، حزم و دورانديشى در گرو به كار گرفتن فكر، و تفكر صحيح در گرو نگه دارى اسرار است. امام(علیه السلام) در این گفتار حکیمانه و پرمایه در سه جمله کوتاه رمز پیروزى را در کارها بیان مى کند. نخست مى فرماید: «پیروزى در گرو تدبیر است»; (الظَّفَرُ بِالْحَزْمِ). سپس امام(علیه السلام) در جمله دوم مى فرماید: «حزم و دوراندیشى در گرو به کار گرفتن فکر است»; (وَ الْحَزْمُ بِإِجَالَةِ الرَّأْیِ). گاه براى رسیدن به پیروزى باید از نقشه پیچیده و مختلفى استفاده کرد که آگاهى دشمن بر آن سبب نابود شدن وى است، از این رو امام(علیه السلام) در سومین و آخرین جمله حکمت آمیز فوق مى فرماید: «تفکر صحیح در گرو نگه دارى اسرار است»; (وَ الرَّأْیُ بِتَحْصِینِ الاَْسْرَارِ). @MaarefHadith
سه عامل محرومیت از لذت👆👆 @MaarefHadith
دیروز بسیاری از افراد در سرتا سر دنیا منتظر صحبت های سید مقاومت بودند. ایشان با صحبت های خود صهیونیست را در بیم و ترس نگه داشت. این سخنان از جمله مواردی هست که می توان گفت چه بسا نافذتر از حمله مسلّحانه بود. 🔸امیرالمومنین علیه السلام : 🔻رُبَّ قَوْلٍ أَنْفَذُ مِنْ صَوْلٍ ♦️چه بسا سخنی که اثرش از حمله مسلّحانه نافذتر و مؤثّرتر است. 📚 نهج البلاغه حکمت ۳۹۴ @MaarefHadith ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌
💰بدترین تجارت 🔹امام علی علیه‌السلام: بدترین تجارت این است که دنیا را بهای جان خویش بدانی! 🔸لَبِئْسَ الْمَتْجَرُ اَنْ تَرَى الدُّنْيا لِنَفْسِكَ ثَمنَاً. 🔅پ‌ن؛ این ، فروش جان و نفس خود در مقابل دنیاست، دنیایی که امیرالمومنین در همین خطبه درباره آن می فرمایند: (فلْتَكُنِ الدنيا في أعيُنِكُم أصغَرَ مِن حُثالَةِ القَرَظِ ، و قُراضَةِ الجَلَمِ _ بايد در چشم شما ناچيزتر از برگهايى باشد كه جز در دباغى به كار نيايد، و بى ارزش تر از پشم بز باشد كه موقع چيدن از دم قيچى مى ريزد). 📗نهج البلاغه, خ۳۲. @MaarefHadith
✅ سنگین‌ترین عمل بر شیطان!👆 @MaarefHadith
✅با دقت این روایت را بخوانید ‼️ امام صادق علیه السلام فرمود: إِذَا ذُكِرَ النَّبِىُّ فَأَكْثِرُوا الصَّلَاةَ عَلَيْهِ فَإِنَّهُ مَنْ صَلَّى عَلَى النَّبِىِّ صَلَاةً وَاحِدَةً صَلَّى اللّهُ عَلَيْهِ أَلْفَ صَلَاةٍ فِي أَلْفِ صَفٍّ مِنَ الْمَلَائِكَةِ وَ لَمْ يَبْقَ شَيءٌ مِمَّا خَلَقَهُ اللَّهُ إِلَّا صَلَّى عَلَى [ذلِكَ] الْعَبْدِ لِصَلَاةِ اللّهِ عَلَيْهِ وَ صَلَاةِ مَلائِكَتِهِ فَمَنْ لَمْ يَرْغَبْ فِي هَذَا فَهُوَ جَاهِلٌ مَغْرُورٌ قَدْ بَرِئَ اللّهُ مِنْهُ وَ رَسُولُهُ وَ أَهْلُ بَيْتِهِ؛ هنگامى كه نام پيامبر برده شود بر او بسيار صلوات بفرستيد؛ چراكه هر كس يك صلوات بر پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله) بفرستد خداوند هزار صلوات و درود در هزار صفّ از ملائكه، بر او مى فرستد و چيزى از مخلوقات خدا باقى نمى ماند، مگر اين كه به خاطر صلوات خدا و فرشتگانش بر او صلوات مى فرستند و هر كس به چنين پاداش عظيمى علاقه نداشته باشد، جاهل مغرورى است كه خدا و رسول خدا و اهل بيتش از او بيزارند. 📚 کافی، ج2، ص492. @MaarefHadith
عن ابِی بصیرٍ عن ابی عبداللهِ علیه السلام قالَ سَمِعتُهُ یقولُ قالَ رسولَ اللهِ صلی اللهُ علیه و آله:«طوبَی لِعبدٍ نُوَمَةٍ عَرَفَهُ اللهُ وَ لَم یَعرِفُهُ النّاسُ اولئکَ مَصابیحُ الهدَی و یَنابیعُ العلمِ یَنجلِی عنهُم کلُّ فِتنةٍ مُظلِمَةٍ لَیسُوا بِالمَذاییعِ البُذُرِ وَ لا بِالجُفَاةِ المُراءِینَ» ابوبصیر گوید: از امام صادق علیه السلام شنیدم که می فرمود: رسول خدا صلی الله علیه و آله فرموده اند: «خوشا به حال بنده ی گمنامی که خدا او را بشناسد و مردم او را نشناسند؛ آن ها چراغ های هدایت و سرچشمه های دانش هستند؛ به واسطه ی آن ها هر فتنه ی تیره و تاری برطرف گردد؛ آنان نه فاش کننده و پرده بردار از اسرارند و نه ناسپاس، ریاکار و خودنما.» 📚 اصول کافی، ج2، ص 225 @MaarefHadith
چه زیبا فرمود امیر بیان که «إِنَّ فِي الْخُمُولِ لَرَاحَة؛ یعنی آسایش در گمنامی است».
دعای توصیه شده آیت الله بهجت به رهبر معظم انقلاب👆 @MaarefHadith
معاوية بن عمار گويد: حضرت صادق عليه السلام بدون سخن و پرسشى بمن فرمود: اى معاوية آيا نميدانى كه مردى خدمت امير المؤمنين عليه السلام آمد و از اينكه اجابت دعايش دير شده بود بآن حضرت شكايت كرد، آن حضرت باو فرمود: چرا دعاى سريع الاجابة را (يعنى دعائى كه زود باجابت رسد) نخواندى؟ آن مرد عرض كرد: آن دعا كدام است؟ فرمود: بگو: قُلِ اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِاسْمِكَ الْعَظِيمِ الْأَعْظَمِ الْأَجَلِّ الْأَكْرَمِ الْمَخْزُونِ الْمَكْنُونِ النُّورِ الْحَقِّ الْبُرْهَانِ الْمُبِينِ الَّذِي هُوَ نُورٌ مَعَ نُورٍ وَ نُورٌ مِنْ نُورٍ وَ نُورٌ فِي نُورٍ وَ نُورٌ عَلى‏ نُورٍ وَ نُورٌ فَوْقَ كُلِّ نُورٍ وَ نُورٌ يُضِي‏ءُ بِهِ كُلُّ ظُلْمَةٍ وَ يُكْسَرُ بِهِ كُلُّ شِدَّةٍ وَ كُلُّ شَيْطَانٍ مَرِيدٍ وَ كُلُّ جَبَّارٍ عَنِيدٍ لَا تَقِرُّ بِهِ أَرْضٌ وَ لَا تَقُومُ بِهِ سَمَاءٌ وَ يَأْمَنُ بِهِ كُلُّ خَائِفٍ وَ يَبْطُلُ بِهِ سِحْرُ كُلِّ سَاحِرٍ وَ بَغْيُ كُلِّ بَاغٍ وَ حَسَدُ كُلِّ حَاسِدٍ وَ يَتَصَدَّعُ لِعَظَمَتِهِ الْبَرُّ وَ الْبَحْرُ وَ يَسْتَقِلُّ بِهِ الْفُلْكُ حِينَ يَتَكَلَّمُ بِهِ الْمَلَكُ فَلَا يَكُونُ لِلْمَوْجِ عَلَيْهِ سَبِيلٌ وَ هُوَ اسْمُكَ الْأَعْظَمُ الْأَعْظَمُ الْأَجَلُّ الْأَجَلُّ النُّورُ الْأَكْبَرُ الَّذِي سَمَّيْتَ بِهِ نَفْسَكَ وَ اسْتَوَيْتَ بِهِ عَلَى عَرْشِكَ وَ أَتَوَجَّهُ إِلَيْكَ بِمُحَمَّدٍ وَ أَهْلِ بَيْتِهِ أَسْأَلُكَ بِكَ وَ بِهِمْ أَنْ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْ تَفْعَلَ بِي كَذَا وَ كَذَا. (و به جاى «كذا و كذا» حاجت خود را ذكر كند). 📚 الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏2، ص: 582 @MaarefHadith
com.talieenoor.allameh-1.0.apk
42.72M
📱دانلود رایگان اپلیکیشن آثار علامه سید محمدحسین طباطبایی (ره) @MaarefHadith
هدایت شده از علوم و معارف حدیث
عَنِ اَلسَّكُونِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: أَطْرِفُوا أَهَالِيَكُمْ‏ فِي كُلِّ جُمُعَةٍ بِشَيْ‏ءٍ مِنَ الْفَاكِهَةِ أَوِ اللَّحْمِ حَتَّى يَفْرَحُوا بِالْجُمُعَةِ. از امام صادق، از رسول خدا (صلوات‌الله‌علیهما) نقل شده است: خانواده‌هایتان را در تمام روز‌های جمعه، با مقداری میوه یا گوشت شگفت‌زده کنید تا در روز جمعه شادمان باشند. 📚الكافي، ج‏۶، ص۲۹۹. @MaarefHadith
«عباده بن صامت» از اصحاب رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم می گوید: «ما حلال زادگی و صحت نسب فرزندانمان را با حبّ علی بن ابی طالب علیه السلام آزمایش می نمودیم؛ هر کدامشـان که علـی علیه السلام را دوست نداشتـند، می فهمیدیم از ما نیستند». «ابن الجزری» دانشمند مشهور اهل سنت در واکنش به این روایت می گوید: «این کار از قدیم مشهور بوده و تا امروز نیز بین ما معروف است که جز زنا زاده دشمن علی علیه السلام نیست». @MaarefHadith
رسول اللّه صلي الله عليه و آله ـ في صِفَةِ عَلِيٍّ عليه السلام ـ : يا أيُّهَا النّاسُ ، امتَحِنوا أولادَكُم بِحُبِّهِ ، فَإِنَّ عَلِيًّا لا يَدعو إلى ضَلالَةٍ ولا يُبعِدُ عَن هُدًى ، فَمَن أحَبَّهُ فَهُوَ مِنكُم ، ومَن أبغَضَهُ فَلَيسَ مِنكُم؛ (1) پيامبر خدا صلي الله عليه و آله : اى مردم! فرزندان خود را با محك محبّت على بيازماييد؛ زيرا على هرگز به گمراهى فرا نمى خواند و از راه راست دور نمى شود. پس، هريك از فرزندان شما على را دوست داشت از شماست وهر كدام او را دشمن داشت، از شما نيست. همچنین رسول اللّه صلي الله عليه و آله فرمودند : يا عَلِيُّ ، مَن أحَبَّني وأحَبَّكَ وأحَبَّ الأَئِمَّةَ مِن وُلدِكَ فَليَحمَدِ اللّه َ عَلى طيبِ مَولِدِهِ ، فَإِنَّهُ لا يُحِبُّنا إلاّ مَن طابَت وِلادَتُهُ ، ولا يُبغِضُنا إلاّ مَن خَبُثَت وِلادَتُهُ؛ (2) پيامبر خدا صلي الله عليه و آله : اى على! هر كه مرا و تو را و امامان از نسل تو را دوست دارد پس خدا را برحلال زادگى خود سپاس گويد؛ زيرا ما را دوست ندارد، مگر حلال زاده و ما را دشمن ندارد، مگر حرام زاده. روایات متعددی در این زمینه وجود دارد که در این آدرس می توانید مطالعه کنید https://www.hadithlib.com/rolls/view/80025/%D9%86%D8%B4%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%AD%D9%84%D8%A7%D9%84-%D8%B2%D8%A7%D8%AF%DA%AF%D9%89 1. تاريخ دمشق «ترجمة الإمام عليّ عليه السلام»، ص 225. 2. معاني الأخبار ، ج3، ص161. @MaarefHadith