#در_محضر_معصوم✨(۶)
#تفکر
امام حسن مجتبی علیه السلام
علَيكم بِالفِكرِ، فَإنَّهُ حَياةُ قَلبِ البَصيرِ ومَفاتيحُ أبوابِ الحِكمَةِ؛
بر شما باد به تفكّر، كه تفكّر مايه حيات قلب شخص بصير و كليد درِ حكمت است.
📗إعلام الدين، ص ۲۹۷.
@MaarefHadith
#در_محضر_معصوم✨(۷)
#ماه_برکت_مغفرت_آزادی
پیامبراکرم(ص)
«هُوَ شَهرٌ أوَّلُهُ رَحمَةٌ، وأوسَطُهُ مَغفِرَةٌ، وآخِرُهُ الإِجابَةُ وَالعِتقُ مِنَ النّارِ .»
«ماهى است كه آغاز آن رحمت ، ميانه آن آمرزش و پايان آن اجابت [دعا] و آزادى از آتش است .»
📗الكافي ج ٤ ص ٦٧
@MaarefHadith
يَا أَبَا الْحَسَنِ ، يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ ، يَا عَلِىَّ بْنَ أَبِى طالِبٍ ، يَا حُجَّةَ اللّٰهِ عَلىٰ خَلْقِهِ ، يَا سَيِّدَنا وَمَوْلانا إِنَّا تَوَجَّهْنا وَاسْتَشْفَعْنا وَتَوَسَّلْنا بِكَ إِلَى اللّٰهِ وَقَدَّمْناكَ بَيْنَ يَدَيْ حاجاتِنا ، يا وَجِيهاً عِنْدَ اللّٰهِ اشْفَعْ لَنا عِنْدَ اللّٰهِ
@MaarefHadith
#حدیث_قدسی
_حدیث قدسی، نوعی حدیث است که به ذات مقدّس الهی منسوب است و به آن حدیث ربانی و الهی نیز گفته میشود.
_درباره وجه تسمیه احادیث قدسی، چند احتمال دادهاند که براساس قویترین آنها، انتساب این احادیث به ذات مقدّس الهی موجب این نامگذاری شده است.
_در تعاریفِ گوناگونِ حدیث قدسی، این نقطه مشترک وجود دارد که حدیث قدسی سخنی است که آن را پیامبراکرم صلیاللّهعلیه وآله از قول خدا گزارش کرده، اما مانع نبودن این تعریف موجب شده است که محدّثان برای آن شاخصهایی معین و وجوه افتراق آن را از قرآن بیان کنند.
تعداد، اهمیت و جزئیات این شاخصها و وجوه افتراق در منابع بهطور متفاوت ذکر شده است.
مثلا شیخ بهائی در این باره تنها به یک مورد اشاره کرده، حال آنکه بلوشی چهارده مورد ذکر کرده است.
_سید حسن صدر در تعریف حدیث قدسی می نویسد: و من الحديث ما يسمى حديثا قدسيا وهو: ما يحكي كلامه تعالى غير متحدي بشئ منه نحو قوله قال الله تعالى: الصوم لي وانا أجزي عليه
📗نهایة الدراية، ج۱،ص۸۶
@MaarefHadith
#عید_فطر
#ماه_شوال
عن الإمام الباقر عليه السلام :قالَ النَّبِيُّ صلى الله عليه و آله : «إذا كانَ أوَّلُ يَومٍ مِن شَوّالٍ نادى مُنادٍ : أيُّهَا المُؤمِنونَ ، اُغدوا إلى جَوائِزِكُم» . ثُمَّ قالَ : يا جابِرُ جَوائِزُ اللّهِ لَيسَت بِجَوائِزِ هؤُلاءِ المُلوكِ ، ثُمَّ قالَ : هُوَ يَومُ الجَوائِزِ .
از امام باقر عليه السلام ـ : پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود: «چون روز اوّل ماه شوّال شود ، منادى ندا مى دهد: اى مؤمنان! صبحگاهان به سوى جايزه هايتان بشتابيد». سپس فرمود: «اى جابر! جايزه هاى خدا ، جوايز اين پادشاهان نيست». سپس فرمود: «آن روز ، روزِ جايزه هاست»
📗الکافی، ج۴، ص۱۶۸.
@MaarefHadith
هدایت شده از علوم و معارف حدیث
#عید_فطر
امام علی علیه السلام
إِنَّمَا هُوَ عِيدٌ لِمَنْ قَبِلَ اللَّهُ صِيَامَهُ وَ شَكَرَ قِيَامَهُ؛ وَ كُلُّ يَوْمٍ لَا يُعْصَى اللَّهُ فِيهِ فَهُوَ عِيدٌ.
اين عيد كسى است كه خدا روزه اش را پذيرفته، و نماز او را ستوده است، و هر روز كه خدا را نافرمانى نكنند، آن روز عيد است.
📗حکمت 428 نهج البلاغه
@MaarefHadith
#عکس_نوشته_حدیثی
#آرزوی_پوچ
امام علی علیه السلام
اتَّقُوا باطِلَ الأملِ ، فَرُبَّ مُسْتَقْبِلِ يومٍ ليسَ بِمُسْتَدْبِرِهِ
از آرزوى پوچ و باطل بپرهيزيد؛ زيرا چه بسا كسى كه به اميد فردا بود ، ولى آن را پشت سر نگذاشت .
📗 غرر الحكم : ۲۵۷۲
#دعای_هفتاد_استغفار
دعایی منسوب به امیرالمومنین علیه السلام به نام «هفتاد استغفار» وجود دارد؛ مرحوم «کفعمی» در کتاب «البلد الأمين و الدرع الحصين، ص38» دعاهایی جهت استغفار نقل می کند، از جمله در عنوان «دعاء الاستغفار لأمير المؤمنين علیه السلام» دعاهایی از حضرت علی علیه السلام ذکر می کند که یکی از آن دعاها، همین دعای مورد اشاره است. در ابتدای این دعا، کفعمی می گوید: «وَ كَانَ عَلِيٌّ علیه السلام يَسْتَغْفِرُ سَبْعِينَ مَرَّةً فِي سَحَرِ كُلِّ لَيْلَةٍ بِعَقِبِ رَكْعَتَيِ الْفَجْر» یعنی امیرالمومنین علیه السلام در سحر، بعد از نماز صبح، 70 بار با این الفاظ، استغفار می کرد.
مرحوم علامه مجلسی نیز این دعا را از کتاب کفعمی در بحار الانوار، ج84، ص 326 نقل می کند.
هر چند این دعا با سند صحیح نقل نشده است ولی دعای پر محتوایی، برای سحر ها است.
@MaarefHadith
#راوی_شناسی
#زُرارة_بن_اعين
نام اصلى او «عبد رّبه» نام پدر او، اعين و نام جدّش، سُنسُن بود. از نكات جالب در زندگى او، اين است كه جدّش، كشيشى مسيحى (ايرانى) بوده است.
اعين، پنج پسر به نامهاى: حمُران، بُكَير، عبد الرحمان، عبد الملك و زُراره داشت كه همگى، اهل علم و فضل و ادب بودند و حتّى بسيارى از فرزندان آنان نيز از عالمان و راويان حديث، به شمار مىرفتند. دانشمندترين فرد در اين خانواده، زُراره بوده است. از اين رو، بعدها اين نسل را به خاندان زُراره مىشناختند.
زراره شاگرد سه امام: امام باقر، امام صادق و امام كاظم (عليهم السلام) بوده است. و احادیث فراوانی از این سه امام توسط زراره گزارش شده است به نحوی که کمتر باب فقهی را می توان گشود که در آن حدیثی از زراره وجود نداشته باشد. در آموزههاى روايى شيعه، زُراره، در شمار «حَواريان» امام باقر و امام صادق (عليهماالسلام) معرّفى شده است.
از امام صادق (علیه السلام)درباره وی در ضمن حدیثی چنین روایت شده: نُجَباءُ أُمَناءُ اللَّهِ عَلى حَلالِهِ وَحَرامِهِ، لَولا هؤُلاءِ انقَطَعَت آثارُ النُّبُوَّةِ وَاندَرَسَت.
برگزيده و امينان خدا بر حلال و حرام او. اگر اينان نبودند، آثار نبوّت قطع مىشد و از بين مىرفت.
@MaarefHadith
نرم افزار اندرویدی «پرسش کرونا»
✅پرسش و پاسخ هایی با رویکرد
🔹قرآنی
🔸حدیثی
🔹کلامی
🔸تاریخی
🔹اخلاقی
🔸مشاوره و روانشناسی
🔹احکام شرعی
✅ارائه پاسخ ها به دو صورت اجمالی و تفصیلی
✅ذکر منابع پاسخ ها
✅ارائه پاسخ ها به دو صورت متنی و صوتی
✅امکان ارسال پرسش
✅دریافت از سایت مرکز ملی پاسخگویی
لینک نرم افزار در کافه بازار:
https://cafebazaar.ir/app/com.pasokhgoo.corona
@MaarefHadith
#مسند_نگاری
مسندنگارى، گونه اى از نگارش است كه در آن، احاديث يك راوى را بدون در نظر گرفتن موضوعات آن، كنار هم مى نهد.
نگارش مسند در ميان شيعيان، چندان مرسوم نبود و دانشوران شيعى، به گردآورى حديث در باره يك موضوع، بيشتر اهمّيت مى دادند؛ زيرا نگارشهاى موضوعى در يافتن نظر نهايى معصومان مفيدتر است. در سدههاى چهارم و پنجم هجرى، پاره اى از مسند نويسىها در ميان شيعه پديد آمد، با اين تفاوت كه به گردآورى حديث يك راوى نپرداختند، بلكه احاديثِ هر امامى را جداگانه، گِرد آوردند. كتاب تحف العقول ابن شعبه حَرّانى و نزهة الناظر حُلوانى، كتابهايى هستند كه احاديث امامان معصوم را به تفكيك، ذكر كرده اند و خواننده، براى خواندن احاديثِ هر امام، مىتواند به آنها مراجعه كند.
@MaarefHadith
13970714164770-F (1).pdf
332.2K
#معرفی_مقاله
#اجازه_نقل_حدیث
مقاله《اهمیت اجازه حدیث در دوران گذشته》نوشته آقایان رسول طلائیان و مهدی لاهیجی است.
این مقاله در سال۱۳۹۷ توسط #مجله_دانشها_و_آموزههای قرآن و حدیث به چاپ رسید.
#خلاصه_مقاله:
اجازه حدیث در روزگار پیشین، دروازه ورود به قلمرو نشر حدیث بود. حتی کسانی که از این دروازه وارد شده بودند، برای ادامه کار، نیاز به اجازه های گوناگون داشتند. این گواهی علمی چنان اهمیت داشت که بزرگان حدیث هم نیازمند آن بودند. شیخوخیت، فقاهت و استادی برخی از محدثان، موجب بی نیاری آنها از اجازه و حتی اجازات موردی نمی شد.
#فایل_اصلی_مقاله 👆👆
#لینک_دانلود👇👇
http://majaleh-a.ir/Article/13970714164770
@MaarefHadith
#رجال_شناسی
#محمد_بن_اورمه_قمی
در منابع رجالی که درباره شخصیت محمد بن اورمه سخن گفته اند، پیرامون وثاقت و مقام او سه نظریه دیده می شود: بعضی از بزرگان او را از نظر روایتی ضعیف شمرده اند(۱). جمعی دیگر در قبول و یا عدم قبول روایاتش دچار تردید شده اند(۲). و عده زیادی از دانشوران و بزرگان شیعه به این محدث توانمند اعتماد کرده اند و ضمن قبول اخباری که از او نقل می شود به بزرگی شخصیتش اعتراف دارند(۳).
وی دارای تالیفات زیادی بوده و از بزرگانی همچون #حسن_بن_محبوب و یحیی بن یحیی روایت نقل کرده است. از مهمترین شاگردان او نیز می توان به #سهل_بن_زیاد اشاره کرد.
📗#منابع
(۱)رجال شیخ طوسی، ص392
(۲)خلاصة الاقوال، علامه حلی، ص253.
(۳)تنقیح المقال، علامه ممقانی، ج2، ص84 و معجم رجال الحدیث، آیه الله خوئی، ج15، ص115
@MaarefHadith
#لاعدوی
#حدیث_لاعدوی
یکی از جملاتی که در ایام کرونایی مورد سوال واقع می شود، عبارت «لا عدوی» در حدیث پیامبر صلی الله علیه و آله است.
برخی با استناد به این جمله، می گویند که ویروس کرونا و... یک توطئه سیاسی است و اصلا قابل سرایت نمی باشد بلکه مافیای صهیونیستی پشت این قضیه است و....
حدیث مورد نظر این است
امام صادق علیهالسلام فرمود: «إِنَّ أَعْرَابِيّاً أَتَى رَسُولَ اللَّهِ ص فَقَالَ يَا رَسُولَ اللَّهِ إِنِّي أُصِيبُ الشَّاةَ وَ الْبَقَرَةَ وَ النَّاقَةَ بِالثَّمَنِ الْيَسِيرِ وَ بِهَا جَرَبٌ فَأَكْرَهُ شِرَاءَهَا مَخَافَةَ أَنْ يُعْدِيَ ذَلِكَ الْجَرَبُ إِبِلِي وَ غَنَمِي فَقَالَ لَهُ رَسُولُ اللَّهِ ص يَا أَعْرَابِيُّ فَمَنْ أَعْدَى الْأَوَّلَ ثُمَّ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص لَا عَدْوَى وَ لَا طِيَرَةَ وَ لَا هَامَةَ وَ لَا شُؤْمَ وَ لَا صَفَرَ وَ لَا رَضَاعَ بَعْدَ فِصَالٍ وَ لَا تَعَرُّبَ بَعْدَ هِجْرَةٍ وَ لَا صَمْتَ يَوْماً إِلَى اللَّيْلِ وَ لَا طَلَاقَ قَبْلَ النِّكَاحِ وَ لَا عِتْقَ قَبْلَ مِلْكٍ وَ لَا يُتْمَ بَعْدَ إِدْرَاك»
این حدیث علاوه بر «روضه الکافی» با عبارت های دیگر از معصومان دیگر نیز ذکر شده است
در منابع اهل سنت نیز با عبارت های مختلف در صحاح سته آمده است
در مورد این که مراد از عبارت «لاعدوی» چیست، مؤلفان و شارحان شیعه و سنی سعی کردهاند معنایی قابلپذیرش برای آن ذکر کنند و توجیهی نیز در جمع بین این حدیث و احادیثی که معارض آن به نظر میرسد ارائه دهند
آقای کریمیان در مقاله حدیث «لا عدوی»: انتساب و مفهوم شناسی (پژوهشی درباره خاستگاه واگیردار نبودن بیماریها در اسلام)،
نظرات متعدد را جمع آوری کرده است و نتیجه آن را با استناد به ضعف سند گرفته است .
یاداشت دیگری با عنوان ایضاحی بر حدیث «لا عدوی»، توسط آقای علی امیری نگاشته شده است که با نگاهی متفاوت، حدیث را پذیرفته و تحلیل کرده است
این دو نگاشته در ادامه ارسال می شود.
@MaarefHadith
#در_محضر_معصوم✨(۸)
#گناه_کبیره
امام باقر علیه السلام:
َإِذَا دَعَتْکَ نَفْسُکَ إِلَى کَبِیرَةٍ مِنَ الْأَمْرِ فَارْمِ بِبَصَرِکَ إِلَى السَّمَاءِ فَإِنْ لَمْ تَخَفْ مَنْ فِیهَا فَانْظُرْ إِلَى مَنْ فِی الْأَرْضِ لَعَلَّکَ أَنْ تَسْتَحْیِیَ مِمَّنْ فِیهَا فَإِنْ کُنْتَ لَا مِمَّنْ فِی السَّمَاءِ تَخَافُ وَ لَا مِمَّنْ فِی الْأَرْضِ تَسْتَحِی فَعُدَّ نَفْسَکَ فِی الْبَهَائِم.
زمانی که نفس تو به گناه کبیره ای دعوتت کرد، به آسمان نگاه کن! پس اگر از کسی که در آسمان است، نترسیدی، به کسی که در زمین است، نگاه کن! شاید از کسانی که در زمین هستند، شرم کنی. پس اگر کسی هستی که از خدا و مردم حیا نمی کنی، خودت را در شمار چهارپایان به حساب آور.
📗نزهه الناظر و تنبیه الخاطر، ص۱۶۲
@MaarefHadith
#پاداش_روزه
#الصوم_لی
منظور از اينكه هر عملي براي خود انسان است به جز روزه كه براي خداست چيست؟
این مفهوم در روایات متعددی ذکر شده است مثلا از امام صادق علیه السلام نقل شده است که فرمود: «إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى يَقُولُ الصَّوْمُ لِي وَ أَنَا أَجْزِي عَلَيْهِ» (1)
همچنین رسول الله صلی الله علیه و آله فرمودند: قَالَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى الصَّوْمُ لِي وَ أَنَا أَجْزِي بِهِ وَ لِلصَّائِمِ فَرْحَتَانِ حِينَ يُفْطِرُ وَ حِينَ يَلْقَى رَبَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ وَ الَّذِي نَفْسُ مُحَمَّدٍ بِيَدِهِ لَخُلُوفُ فَمِ الصَّائِمِ عِنْدَ اللَّهِ أَطْيَبُ مِنْ رِيحِ الْمِسْكِ.(2)
ترجمه: خداى تبارك و تعالى فرموده است: روزه براى من است و من پاداش آن را مي دهم، و روزه دار دو شادى دارد، يكى آنگاه كه افطارمي كند، و ديگر آنگاه كه به لقاء پروردگارش عزّ و جلّ نائل مىشود، و به آن خدايى كه جان محمّد در قبضه قدرت او است، هر آينه بوى دهان شخص روزهدار، نزد خدا از بوى مشك خوشتر است.
توضیحات مختلفی برای این حدیث بیان شده است که به برخی از آنها اشاره می شود:
1- برخی علت این اختصاص را به این دلیل می دانند که چون روزه عبادتی است که تمام لذتها و شهوات و لذت های فرج و بطن در آن ترک میشود و این امر بزرگی است که سبب شرافت این عبادت شده است.(3)
2- مرحوم مجلسی در مرآة العقول این وجه را نقل میکند «أن الاستغناء من الطعام صفة الله تعالى فإنه يطعم و لا يطعم فكأنه يقول: إن الصائم يتقرب بأمر هو صفة من صفاتي» چون انسان در صوم غذا نمیخورد پس با این صفت به خدا نزدیک میشود.(4)
3- ابن اثیر میگوید جمیع عباداتی که بندگان به خدای عزوجل تقرب پیدا میکنند در میان مشرکین هم بوده و از تعظیم و رکوع و سجده و دعاء و توسل و قربانی به یک نحوی برای عبادت آلههی خود استفاده میکردند. تنها عبادتی که در بین مشرکین رایج نبوده روزه است. روزه را ادیان آسمانی و خدای تبارک و تعالی آورد. از این جهت خداوند می فرماید الصوم لی (5)
4- برخی از محققان گفته اند که منظور روایت این است که روزه عبادت قابل اهداء به خداوند است. توضیح این عبارت چنین است:
با توجه به روایت دوم که فرمودند: «كُلُّ عَمَلِ ابْنِ آدَمَ هُوَ لَهُ غَيْرَ الصِّيَامِ هُوَ لِي وَ أَنَا أَجْزِي بِهِ» باید جمله «أَنَا أَجْزِي بِهِ» را به مجهول بخوانیم یعنی «أَنَا اُجْزي بِهِ» بخوانیم در آن صورت معنای روایت چنین می شود «در میان تمام عبادات آنچه قابل اهدای به خداست روزه است». به دلیل این که اگر معلوم خوانده شود معنایش اختصاص به روزه ندارد بلکه مثلا جزای شهید نیز فقط به دست خداوند است. بنابراین اُجزَی به (مجهول) یعنی پاداش و شکر من صوم است. اگر بندهی من بخواهد هدیهای به من بدهد، و شکر نعمتهای من را بجا آورد روزه جزای من است به عبارت دیگر در مقابل این همه نعمت بی شمار که به خداوند داده اگر بخواهیم پاداشی به او بدهیم، فقط روزه است که برای خداوند است.(6)
5- ابو حامد غزّالى نیز در شرح این حدیث، می گوید: روزه، سركوبى دشمن خداست؛ چون ابزار شیطان ملعون، شهوتها هستند و شهوات با خوردن و آشامیدن، نیرو مىیابند؛ از این رو، پیامبر صلىاللهعلیهوآله فرموده است: «إنَّ الشَّیطانَ لَیَجرى مِنِ ابنِ آدَمَ مَجرَى الدَّمِ؛ فَضَیِّقوا مَجارِیَهُ بِالجوعِ» شیطان، همچون خون، در وجود آدمى جارى مىشود، پس گذرگاههاى او را با گرسنگى، تنگ كنید.
از آن جا كه به خصوصِ روزه، سركوبى شیطان و بستن و تنگ ساختن گذرگاههاى اوست، شایسته است كه ویژه خدا گردد؛ زیرا سركوبى دشمن خدا، یارى نمودن خداست، و یارىرسانىِ خداوند به بندهاش، در پىِ یارى كردن بنده به خداست. خداوند فرموده است: «إِن تَنصُرُواْ اللهَ یَنصُرْكُمْ وَ یُثَبِّتْ أَقْدَامَكُمْ» اگر خدا را یارى كنید، خدا یارىتان مىكند و گامهایتان را استوار مىسازد . پس شروع تلاش، از بنده است و پاداش دادن به هدایت، از خدا . (7)
پی نوشت ها:
1- الكافي، جلد4، صفحه 63.
2- من لا يحضره الفقيه، جلد 2، صفحه 75.
3- الشهيد الأول، القواعد و الفوائد، جلد ،2 صفحه 37.
4- مرآة العقول، جلد 16، صفحه 200.
5- النهاية جلد 1، صفحه 270.
6- فاضل لنکرانی، http://fazellankarani.com/persian/news/20464/
7- إحياء علوم الدين، جلد 3، صفحه. 34
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#مدرسه_حدیثی
#مدرسه_حديثى، اصطلاحى است كه بيانگر نوعى نگرش در شيوه دريافت، انتقال و نقد حديث است. در دو سده چهارم و پنجم، دو نوع نگرش به حديث و تعامل با آن، وجود داشته است:
1- نگرشى كه بيشتر به متن حديث، اهمّيت میداد و از نقد عقلى احاديث، كمتر استفاده میكرد كه به «مدرسه حديثى قم»، مشهور شد؛
2- نگرش ديگر، براى عنصر عقل در ارزيابى احاديث، اهمّيت ويژه اى قائل بود كه به «مدرسه حديثى بغداد»، مشهور شد.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#امام_زمان_عج
#منتظران_ظهور
عن الامام الصادق عليه السلام: يا أبا بَصيرٍ ، طُوبى لِشِيعَةِ قائمِنا المُنتَظِرِينَ لِظُهورِهِ في غَيبَتِهِ ، وَالمُطيعينَ لَهُ في ظُهورِهِ ، اُولئكَ أولِياءُ اللّهِ الَّذينَ لا خَوفٌ عَلَيهِم وَلا هُم يَحزَنونَ.
امام صادق عليه السلام : اى ابوبصير! خوشا به حال پيروان قائم ما كه در زمان غيبت او منتظر ظهورش هستند و در زمان ظهورش فرمانبردار اويند.آنان، دوستان خدايند كه نه بيمى بر آنان است و نه اندوهگين مى شوند.
📗کمال الدین، ص۳۵۷
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#در_محضر_معصوم (۹)
#صلوات
#یوم_الجمعه
#الصلاه_علی_النبی_وآله_فی_یوم_الجمعه
عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ أَبِي أَيُّوبَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَحَدِهِمَا ع قَالَ: مَا فِي الْمِيزَانِ شَيْءٌ أَثْقَلَ مِنَ الصَّلَاةِ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ إِنَّ الرَّجُلَ لَتُوضَعُ أَعْمَالُهُ فِي الْمِيزَانِ فَتَمِيلُ بِهِ فَيُخْرِجُ الصَّلَاةَ عَلَيْهِ فَيَضَعُهَا فِي مِيزَانِهِ فَيَرْجَحُ بِهِ.
در ترازوی سنجش اعمال چیزی سنگین تر از صلوات بر محمّد و آل محمّد نیست، کسانی هستند که اعمالشان را در ترازوی سنجش عمل می گذارند، سبک و ناچیز است سپس صلوات بر آن حضرت را بیرون آورده و بر آن می نهند سنگینی می کند و برتری می یابد
📙 الكافي: ج 2، ص494
@MaarefHadith
#سند_شناسی
#عدة_من_أصحابنا
#عده_هاي_الكافي
#مشایخ_کلینی
در أسناد روایات کتاب الکافی مرحوم کلینی گاه به این عبارت بر میخوریم، (عِدَةُ مِن أصحابِنا عَن....)
منظور از این عِدَةُ مِن أصحابِنا مشایخ حدیثی کلینی میباشد. که به ۲ دسته معلوم و مجهول تقسیم میشوند.
عده های معلوم خود به ۴ دسته تقسیم میشوند که در نمودار فوق به آنها اشاره شده است.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#کتاب_شناسی
#صحیح_الدعوات
#الشّيخ_ياسرعودة
یکی از کتاب هایی که با هدف تصحیح کتاب «مفاتیح الجنان» نوشته شده، کتاب «صحیح الدعوات» است. نویسنده این کتاب «الشّيخ ياسر عودة» از روحانی های شیعه لبنانی است.
ایشان نظرات خاصی دارد و با بحث های به ظاهر اصلاح طلبانه و آزاد اندیش، به نقد و رد برخی از مسائل فقهی و اعتقادی شیعه می پردازد و ظاهرا همین ویژگی او باعث شده است که حتی وهابی ها در شبکه های خود برخی از قطعه های مختلف سخنرانی های ایشان را بازتاب دهند و با آن به مذهب شیعه حمله کنند.
کتاب «صحیح الدعوات» تقریبا همانند کتاب «مفاتیح الجنان» گردآوری شده است؛ «یاسر عوده» خود را شاگرد مرحوم «سید محمدحسین فضلالله» می داند و اعتقاد دارد که در کتاب «مفاتیح الجنان» برخی موارد بی سند و کفر آمیز وجود دارد و به همین جهت به اعتقاد خود، در کتاب «صحیح الدعوات» آن موارد را حذف کرده و ادعیه و زیارت نامه هایی را آورده است که سند صحیح دارند و کفر آمیز نیز نیستند.
وی در مقدمه کتاب چنین می گوید:
أيها الأحبة، لمّا رأينا كَثرة كتب الأدعية والزيارات وما تحويه من الغَثّ والسّمين من أدعية نسجها خيال مؤلّفها، أو لم تثبت بسند مُعتبر عن الأئمة الطاهرين (ع) أو زاد على فقرات الأدعية والزيارات المتصوّفةُ والحشويّون، وفي بعضها فقرات تخدش التوحيد وتخالف أصول العقيدة، کما فی دعاء الفرج من قولهم: یا محمد یا علی انصرانی فانکما ناصران، و اکفیانی فانکما کافیان، الی غیرها من ادعیه و زیارات تخالف فی بعض فقراتها القران صراحع، کما فی فقرات الزیاره الجامعه من القول: وایاب الخلق الیکم، و حسابهم علیکم. والله تعالی یقول فی سوره الغاشیه: «إِنَّ إِلَيْنا إِيابَهُمْ* ثُمَّ إِنَّ عَلَيْنا حِسابَهُمْ» ....
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
◾️ السَّلامُ عَلَيْكُمْ أَئِمَّةَ الْهُدىٰ
◾️ السَّلامُ عَلَيْكُمْ أَهْلَ التَّقْوىٰ
◾️ السَّلامُ عَلَيْكُمْ آلَ رَسُولِ اللّٰهِ
◾️ وأَشْهَدُ أَنَّكُمُ الْأَئِمَّةُ الرَّاشِدُونَ الْمُهْتَدُونَ، وَأَنَّ طاعَتَكُمْ مَفْرُوضَةٌ
____________________________
کاش اینجا داشت تکه سایه بانی لااقل
کاش میدادند بر گریه زمانی لااقل
کاشکی می شد بریزی آب بر قبر حسن
کاش اینجا داشت شب ها روضه خوانی لااقل
____________________________
هشتم شوال، سالروز تخریب بارگاه ملکوتی ائمه بقیع توسط وهابیت، روز مظلومیت اهل بیت علیهم السلام و روز حزن شیعیان تسلیت باد.
#هشتم_شوال
#بقیع
@MaarefHadith
🔸پایگاه تخصصی فقه حکومتی #وسائل به مناسبت رحلت رهبر کبیر انقلاب اسلامی، برگزار می کند:
«مکتب امام خمینی (ره)؛ مکتب تمدن ساز»
🔹با حضور:🔻
▪️حجت الاسلام و المسلمین دکتر عبدالحسین خسروپناه
▪️حجت الاسلام و المسلمین محمد خواجوی
▪️حجت الاسلام و المسلمین احسان مرادی
◽️دبیر علمی: حجت الاسلام محمد حائری شیرازی
🔹زمان: سه شنبه، 13 خرداد، ساعت 16 🕓
🔹مکان: 45 متری شهید صدوقی، خیابان بهشت، بعد از شهرداری، خبرگزاری رسا
🔹این نشست به صورت زنده در لینک زیر قابل مشاهده است:
▶️ aparat.com/rasa_news
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith