eitaa logo
علوم و معارف حدیث
1هزار دنبال‌کننده
625 عکس
206 ویدیو
213 فایل
امام رضا: رَحِمَ اَللَّهُ عَبْداً أَحْيَا أَمْرَنَا. رحمت خدا بر کسی که نام و یاد ما را زنده کند. کانال علوم و معارف حدیث، بستری جهت نشر معارف حدیثی اهل‌بیت علیهم‌السلام است. پاسخگویی ↙️ تبادل ️⬅️ ️ @MaarefHadithi تبلیغ ️↖
مشاهده در ایتا
دانلود
◾️شادی برخی از زنان پیغمبر در شهادت حضرت زهرا علیهاالسلام ◀️ابن أبی الحدید در کتاب "شرح نهج البلاغه" خویش چنین روایت می‌کند: "ثم ماتت فاطمة فجاء نساء رسول الله ص کلهن إلى بنی هاشم فی العزاء إلا عائشة فإنها لم تأت وأظهرت مرضا ونقل إلى علیِِ عنها کلام یدل على السرور"   🏴پس از شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها، تمام همسران رسول خداصلی‌الله ‌علیه‌وآله، به سوی بنی‌هاشم برای تسلیت آمدند، اما عایشه خود را به مریضی زد و حضور نیافت. به امیرالمومنین علیه‌السلام نیز اخباری رسید که عایشه از شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها کرده است. 📗شرح نهج البلاغه، ج۹، ص۱۳۲. @MaarefHadith
حضرت زهرا سلام الله عليها در وصيت خويش جمله ای را می فرماید که در برخی کتاب های روايي چنین نقل شده است: أَسْتَوْدِعُكَ اللَّهَ وَ أَقْرَأُ عَلَى وُلْدِيَ السَّلَامَ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ».(1) متعدد در بنر های سطح شهر دیده ایم که این عبارت را چنین ترجمه می کنند: «یا علی سلام مرا به فرزندانم برسان» اما به نظر می رسد کلمه «أقرء» را مي توان دو گونه خواند، يا فعل امر باشد يعني سلام برسان يا فعل مضارع باشد به معناي درود مي فرستم که ظاهرا اين احتمال با توجه به فعل قبلي (أَسْتَوْدِعُكَ) که مضارع است ترجيح دارد، لذا اين جمله به معناي خداحافظي است، عرب ها از سلام در دو جا استفاده مي کنند، به هنگام ابتداي ديدار که به معناي درود و سلام است و در انتهاي ديدار که به معناي بدرود و خداحافظي است، حضرت در اين سخن مي خواهد بگويد بر فرزندانم بدرود و از آنها خداحافظي مي کنم و ديدار ما با آنان در آن عالم خواهد بود. از اين رو به نظر مي رسد اين برداشت با توجه به متن فوق بهتر باشد و در ترجمه اين فراز اشتباه رخ داده است. پي نوشت: 1.مجلسي، بحار الانوار، بيروت: دار احياء التراث العربي، دوم، 1403ق، ج43، ص214. @MaarefHadith
4_5929407522715731339.mp3
1.2M
◾️مخفی بودن قبر حضرت زهرا (س) از است 🎧آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی ⏮گاهی مصلحت ایجاب می‌کند که خداوند امری را به طور روشن و واضح بیان نکند. مثلاً در معلوم نبودن شب قدر مصلحتي است که ائمه علیهم‌السلام آن شب را برای مردم تعیین نکردند. در مشخص نبودن قبر مطهرّ حضرت زهرا عليها‌السلام [و روز شهادت آن حضرت] مصلحتي وجود دارد كه نشانگر مظلوميت آن حضرت است و مثل آيه بيّنه بايد ثابت و باقی بماند و از بين نرود. در برخی از روایات، حجرالأسود و امثال آن از آيات بيّنات شمرده شده است، يكي از آيات بيّنات نيز مسأله خفاء قبر حضرت زهرا «سلام الله علیها» است. (درس خارج فقه، 16 مهر 1374) 🆔@zanjani_net @MaarefHadith
❌خطبه فدک و تلاش برای حذف آن ✍حسن انصاری در کتاب الفاضل فی صفة الادب الکامل از ابو الطیب محمد بن احمد بن اسحاق بن یحیی الوشاء (د. ۳۲۵ ق) و از شاگردان و راویان عالم شیعی محمد بن زکریا الغلابی با سند نقل شده. او ادیب و نویسنده ای است پر اثر که تمایلات شیعی روشن داشته است. کتاب دیگر او الموشی است که آن هم چاپ شده. جالب است که در دو نسخه خطی از کتاب الفاضل درست تمام خطبه فدک را ناسخان حذف کرده اند (درست نقص نسخه با آغاز متن خطبه فدک شروع می شود و با پایان آن تمام می شود، به همین سادگی). خوشبختانه محقق فاضل امانت به خرج داده و این سند ارزشمند و تاریخی را بر اساس نسخ دیگر کتاب در طبع خود ماندگار کرده است (ص ۲۱۰ تا ۲۱۳). به بسیاری از نسخه ها نمی توان اعتماد کامل داشت و البته دیده ام که به بسیاری از چاپها نیز. @MaarefHadith
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◾️السلام علیک یا فاطمه الزهرا سلام الله علیها◾️ آیات بخوانید که ماه 🌙 علی گرفت😔 دکلمه ای بسیار زیبا و شنیدنی. @MaarefHadith
📜 📖در ميراث حديثى شيعه، مراد از حديث لوح، گزارش جابر بن عبد اللّه  انصارى از لوح اهدائى خداوند به پيامبر(ص) است كه آن حضرت نيز به عنوان تبريك ولادت امام حسين(ع) آن را به (ع) اهدا كرده بود. در اين لوح زيبا و سبز رنگ، اسامى اوصياى پيامبر(ص)، از امام على(ع) تا امام مهدى(ع) ثبت بوده است. جابر بن عبداللّه  اين لوح را نزد حضرت فاطمه(ع) ديده و با اجازه آن حضرت نسخه اى از روى آن نوشته و نزد خود نگه داشته است. مطالب اين لوح به سبب در برداشتن اسرار امامت مخفى بوده و در اختيار كسى قرار نگرفته است. امام باقر(ع) نيز نسخه اى از اين لوح را در اختيار داشته است كه كاملاً همانند نسخه جابر بن عبد اللّه  انصارى بوده و در اواخر عمر جابر با نسخه او، مقابله شده است. مجموعه گزارش هاى حديث لوح، در مصادر حديثى مشهور و كهن شيعى، همانند: كافى،[۱]كتاب من لا يحضره الفقيه،[۲]عيون أخبار الرضا(ع)،[۳]خصال،[۴]ارشاد،[۵]الغيبه طوسى[۶]و...، با اسناد گوناگون نقل شده است كه برخى خلاصه و برخى با تفصيل بيشتر در نقل واقعه و جزئيات مطالب مندرج در لوح هستند. افزون بر اين منابع، بسيارى از كتاب هايى كه در موضوع امامت تأليف شده اند نيز به حديث لوح اشاره كرده اند. فراوانى مصادر كهن، مشهور و معتبر شيعىِ دربردارنده ، همراه با تنوع طرق و اسناد اين گزارش، گونه اى شهرت روايى پديد آورده است كه وثوق نوعى نسبت به اعتبار آن را در پى دارد. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ 📚منابع [۱].الکافی،ص ۱۶۹ ح ۱۲۷ و الكافى، ج ۱ ص ۵۳۲ ح ۹ . [۲]. كتاب من لا يحضره الفقيه، ج ۴ ص ۱۸۰ ح ۵۴۰۸ . [۳]. عيون أخبار الرضا عليه السلام،ج ۱ ص ۴۶ ح ۵ و ۶ . [۴]. الخصال، ص ۴۷۷ ح ۴۲ . [۵].الإرشاد،ج ۲ ص ۳۴۶ . [۶].الغيبة ، طوسى، ص ۱۳۹ ح ۱۰۳ و ص ۱۴۳ ح ۱۰۸. @MaarefHadith
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴السلام علیک یا سلام الله علیها🏴 🎧میثم مطیعی دل می‌تپد این شبها با نام تو یازهرا با آیه تطیر و با سوره اعطینا @MaarefHadith
🏴صلی الله علیک یا فاطمة‌الزهرا🏴 ◾️فهجموا عليه وأحرقوا بابه، و استخرجواه منه كرهاً، و ضغطوا سيّدة النساء بالباب حتّي أسقطت محسناً. ◾️به أمیرالمؤمنین (علیه السلام) هجوم آورده و درب خانه او را آتش زدند و او را به زور از آن بيرون آوردند و سرور زنان را با در چنان فشار دادند كه سبب سقط محسن گرديد.😔 📗اثبات الوصية ، ص ۱۴۳. @MaarefHadith
◾️عن الصادق علیه‌السلام: وَ لاَکَیوم مِحنَتِنا بِکَربَلاء وَ إن کانَ یَومُ السَّقیفه وَ إحراقُ النّارِ عَلَی بابِ أمیرِالمُؤمِنینَ وَ الحَسَن وَ الحُسَینِ وَ فَاطِمة وَ زَینَب وَ امِ‌کُلثوم وَ فِضة وَ قَتلُ مُحسَنٍ بَالرّفسَه أعظمَ وَ أَدهَی وَ أمرَّ لأنّه أصلُ یَومِ العَذابِ؛ 🏴 هیچ روزی مانند روز مصیبت ما در کربلا نیست. اگر چه روز سقیفه و آتش زدن در خانه امیر مومنان و حسن و حسین و فاطمه و زینب و ام کلثوم و فضه و قتل محسن در اثر لگد، بزرگتر و ناگوارتر و تلخ تر است چرا که آن اصل است. 📗الهدایه الکبری، ص ۴۱۷. @MaarefHadith
🏴السّلام علیک أیّتها الصدّیقة الشهیدة الممنوعة إرثُها، المکسور ضلعها، المظلوم بعلها، المقتولِ وَلَدُها. ◾️عن رسول الله صلی الله علیه و آله: مَنْ اَحَبَّ فاطِمَةَ ابْنَتِی فَهُوَ فِی الجَنَّةِ مَعی وَ مَنْ اَبْغَضَها فَهُوَ فِی النَّارِ ▪️ خدا صلی الله علیه و آله: ای سلمان! هر کس دخترم فاطمه را دوست بدارد او با من در بهشت است و هر کس او را دشمن بدارد پس جایگاهش در آتش است. 📗إرشاد القلوب (للديلمي)، ج‏۲، ص۲۹۴. سالروز سلام الله علیها تسلیت باد. @MaarefHadith
ابیاتی از قصیده معروف مرحوم شیخ محمد حسین اصفهانی(کمپانی) در رثاء حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها. اذ رَضُّ تلک الاضلع الزّکیة رزّیة لا مِثْلُها الرّزیّة و مِنْ نبوع الدّمِ مِنْ ثَدْیَیْها یُعرفُ عَظْمُ ما جری علیها و جاوَزوا الحدَّ للطم الخدّ شلّت ید الطغیان و التعدّی 🏴شهادت علیها السلام تسلیت باد. @MaarefHadith
🏴سخنان حضرت علی علیه السلام هنگام دفن حضرت زهرا سلام الله علیها. ◾️السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا رَسُولَ اللَّهِ عَنِّي وَ عَنِ ابْنَتِكَ النَّازِلَةِ فِي جِوَارِكَ وَ السَّرِيعَةِ اللَّحَاقِ بِكَ. قَلَّ يَا رَسُولَ اللَّهِ عَنْ صَفِيَّتِكَ صَبْرِي وَ رَقَ عَنْهَا تَجَلُّدِي، إِلَّا أَنَّ فِي التَّأَسِّي لِي بِعَظِيمِ فُرْقَتِكَ وَ فَادِحِ مُصِيبَتِكَ مَوْضِعَ تَعَزٍّ، فَلَقَدْ وَسَّدْتُكَ فِي مَلْحُودَةِ قَبْرِكَ وَ فَاضَتْ بَيْنَ نَحْرِي وَ صَدْرِي نَفْسُكَ، فَ "إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ". فَلَقَدِ وَ أُخِذَتِ الرَّهِينَةُ، أَمَّا حُزْنِي فَسَرْمَدٌ وَ أَمَّا لَيْلِي فَمُسَهَّدٌ، إِلَى أَنْ يَخْتَارَ اللَّهُ لِي دَارَكَ الَّتِي أَنْتَ بِهَا مُقِيمٌ. وَ سَتُنَبِّئُكَ ابْنَتُكَ بِتَضَافُرِ أُمَّتِكَ عَلَى هَضْمِهَا، فَأَحْفِهَا السُّؤَالَ وَ اسْتَخْبِرْهَا الْحَالَ؛ هَذَا وَ لَمْ يَطُلِ الْعَهْدُ وَ لَمْ يَخْلُ مِنْكَ الذِّكْرُ. وَ السَّلَامُ عَلَيْكُمَا سَلَامَ مُوَدِّعٍ لَا قَالٍ وَ لَا سَئِمٍ، فَإِنْ أَنْصَرِفْ فَلَا عَنْ مَلَالَةٍ وَ إِنْ أُقِمْ فَلَا عَنْ سُوءِ ظَنٍّ بِمَا وَعَدَ اللَّهُ الصَّابِرِينَ. ◾️سلام بر تو اى رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلّم، سلامى از طرف من و دخترت كه هم اكنون در جوارت فرود آمده و شتابان به شما رسيده است. اى پيامبر خدا، صبر و بردبارى من با از دست دادن فاطمه عليها السّلام كم شده، و توان خويشتندارى ندارم امّا براى من كه سختى جدايى تو را ديده، و سنگينى مصيبت تو را كشيدم، شكيبايى ممكن است. اين من بودم كه با دست خود تو را در ميان قبر نهادم، و هنگام رحلت، جان گرامى تو ميان سينه و گردنم پرواز كرد «پس همه ما از خداييم و به خدا باز مى گرديم». پس امانتى كه به من سپرده بودى برگردانده شد، و به صاحبش رسيد، از اين پس اندوه من جاودانه، و شبهايم، شب زنده دارى است، تا آن روز كه خدا خانه زندگى تو را براى من برگزيند. به زودى دخترت تو را آگاه خواهد ساخت كه امّت تو چگونه در ستمكارى بر او اجتماع كردند، از فاطمه عليها السّلام بپرس، و احوال اندوهناك ما را از او خبر گير، كه هنوز روزگارى سپرى نشده، و ياد تو فراموش نگشته است. سلام من به هر دوى شما، سلام وداع كننده اى كه از روى خشنودى يا خسته دلى سلام نمى كند. اگر از خدمت تو باز مى گردم از روى خستگى نيست، و اگر در كنار قبرت مى نشينم از بدگمانى بدانچه خدا صابران را وعده داده نمى باشد. 📗نهج البلاغه، خطبه ۲۰۲. @MaarefHadith
📝اهمیت «خاتمة » آیت‌الله شبیری زنجانی ✅مرحوم حاج میرزا حسین صاحب مستدرک بسیار محقق و عظیم الشأن بود. «» ایشان در علم رجال بسیار پر فایده است. نزد اهل تحقیق، این کتاب بسیار ارزشمند است. ⭕️ممکن است منشأ قضاوت مخالفان، کتاب «» ایشان باشد که آن نیز درست فهم نشده است. 📗جرعه‌ای از دریا، ج۳، ص۳۳۵. @MaarefHadith
📚کتابخانه و مرکز اطلاع رسانی دانشگاه کوثر برگزار می کند؛ 🖥با ارائه؛ سیدمجید نبوی 🔍 محورها: ضرورت اعتبارسنجی مجلات خارجی، روشهای اعتبارسنجی مجلات، کد ISSN مجله، شناخت وب سایتهای اعتبارسنجی و نحوه کار با آن ها سایتهای اعتبار سنجی جامع سایتهای اعتبار سنجی مجلات خاص(وب آو ساینس، آی اس سی، اسکوپوس، دوآج) ایمپکت فاکتور مجلات 👨‍💻بهتر است شرکت کنندگان با کامپیوتر یا لپ تاپ وارد شوند، زیرا استاد در کارگاه تمرین هایی ارائه می کند که افراد باید در سایتهای معرفی شده اعتبار مجلات را استخراج کنند. 💻لینک ورود به کارگاه در محیط ادوبی کانکت؛ https://vc2.viannacloud.ir/raefm0iq4xaj/? 📣شرکت در کارگاه رایگان است.
r58485a6045.pdf
583K
📝وجوه و نظایر حدیثی ✍قاسم بستانی 🔰حدیث، یکی از ارکان مهم علم و عمل مسلمانان است و رجوع به آن از امور بایسته برای دستیابی به باید و نبایدهای دینی است. از آنجا که حدیث، مشتمل بر الفاظ و جملات است، برای دستیابی به مدلول حدیث، چاره ­ای جز مراجعه به الفاظ تشکیل دهندۀ آن نیست. از سویی دیگر، الفاظ نیز گاهی با وجود یک ریشه و اصل معنایی، در معانی متفاوت بنا بر اسباب و دلایلی مانند سیاق و مجازگویی، گاهی با حفظ ساختار صرفی و گاه با تفاوت‌هایی در ساختار صرفی، به کار می‌روند، شناخت این الفاظ و معانی متنوع آن‌ها از اهمیت به سزایی برخوردار است و موجب رفع ابهام در فهم روایت می­گردد. استخراج و جمع‌آوری چنین الفاظی را - در گسترۀ احادیث و ذکر معانی متعدد آن‌ها و گسترۀ به کار رفته برای هر معنا در احادیث - می‌توان به قیاس وجوه و نظایر قرآنی، وجوه و نظایر حدیثی گفت؛ هرچند چنین تعبیری همچنان مصطلح نشده است. (وجوه و نظایر حدیثی) به روش کتابخانه­ای و گردآوری و تجزیه و تحلیل داده­ها، تلاش کرده به این پرسش اساسی پاسخ دهد که، وجوه و نظایر حدیثی چیست؟ با بیان معنای وجوه و نظایر و حوزۀ کارکرد آن نزد مسلمانان و نیز با ذکر مثال‌هایی از احادیث، کشیده تا جایی که ممکن است با ماهیت چنین علمی آشنا شود و مقدمات کار گسترده در این حوزه را مهیا کند. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ مجله: حدیث و اندیشه، شمار۲۲، پاییز و زمستان ۱۳۹۵ @MaarefHadith
💠إنّ المؤمنَ لَيُهَوَّلُ عليه في مَنامِهِ فتُغفَرُ لَهُ ذُنوبُهُ ، و إنّه لَيُمتَهَنُ في بَدَنِهِ فتُغفرُ لَهُ ذُنوبُهُ. ❇️امام صادق عليه السلام : همانا مؤمن خواب هولناك مى بيند و به سبب آن گناهانش بخشوده مى شود و آسيب بدنى مى بيند و بدان سبب گناهانش آمرزيده مى شود. 📗الامالی (للصدوق)، ص۵۸۹ @MaarefHadith
📚تراث علويان، گنجينه‌ای ناشناخته برای مطالعات تشيع ✍محمدباقر ملکیان 🔰علويون (نصيريه) در طول تاريخ با تقيه شديد می‌زيسته اند و از همين رو کتبشان را هماره از ديد غير همکيشان‌شان مخفی نگه می‌داشته‌اند. اين تقيه و مخفی‌کاری از سويی باعث شده اطلاعات جامع و صحيح نسبت به آنها کم باشد؛ و از سوی ديگر بسياری از مصادر آنها در طول اين چند قرن از بين رفته است، و اکثر قريب به اتفاق آنچه که باقی مانده، نسخه کهن و قابل اعتمادی ندارد. از اين رو در مصادر برجای مانده، با اغلاط فراوان و فاحش رو به رو هستيم. برخی از اين مصادر شهرت بيشتری دارند وبارها چاپ و منشر شده‌اند، مثل الهداية الکبری تأليف حضينی (يا خصيبی). در ساليان اخير موسوعه‌ای دوازه جلدی با نام سلسلة التراث العلوي به همت أبو موسی و الشيخ موسی چاپ و منتشر شده است، چاپی نازيبا، پر از غلط و اشتباه و بدخوانی نسخه و... هرچند غنيمتی است اين لنگه کفش کهنه و پاره. البته بسياری ديگر از اين آثار هنوز مخطوط باقی مانده است، و با توجه به اوضاع و احوال سوريه، که محل سکنای اکثر علويون است، اميدی هم نيست که اتفاق خاصی در زمينه چاپ و نشر آثار مخطوط علويون بيفتد؛ وإلی الله المشتکی. ✴️مطالعه آثار علويون در مطالعات شيعی از چند جهت لازم و ضروری است: 1⃣برخی از مصادر اماميه که البته بسياری از آنها تضعيف شده اند، رد پای آنها در اين مصادر آمده است، مثل رساله مياح مدائنی، و يا کتاب التوحيد محمد بن سنان. 2⃣نشان و يا تفصيل بسياری از درگيری‌ها و ماجراهای عصر حضور ائمه (عليهم السلام) در اين مصادر آمده است. مثل درگيری فقهای اصحاب امام صادق عليه السلام (مثل زراره) با طائفه غلات (و يا به تعبير خودشان: موحده). و يا ماجرای قيام ابو الخطاب و کشته شدن او که چيز چندانی از آن در مصادر موجود به چشم نمی‌خورد. 3⃣برخی از آنچه در کتابهای ما آمده ريشه در اين تراث دارد، يا لا اقل در کنار مصادر امامی، در اين مصادر نيز بدان‌ها اشاره شده است، مثل: نه ربيع، و يا روايت معلی بن خنيس درباره نوروز. طبيعتاً اگر کسی دنبال روايات صحيح السند است، جستجو و تورق آثار نصيريه برای او بی فائده است، اما چه بخواهيم و چه نخواهيم، اين مصادر بخشی از تراث طائفه‌ای است که خودشان را به اهل بيت عليهم السلام منتسب می‌کنند، منتسبانی که به دلائل مختلف منحرف شده‌اند و قرائتی غاليانه از امامت و منحرفانه از توحيد عرضه کرده‌اند، البته قرائتی که بی شباهت به مباحث عرفانی ابن عربی نيست. 🌐https://malekian.kateban.com/post/4475 @MaarefHadith
🔷گوشه‌ای از زندگی‌نامه خود نوشت سید .👆 ⬅️ کان الدم یجری من یدي من شدة البرد و كنت لا أشعر به... مشقت‌هایی که این بزرگان در طلب علم می‌کشند حیرت‌انگیز است. باید از خود پرسید اگر اینچنین مردانی در طلب علم بودند ما به چه مشغولیم؟😔 گر علم است آنچه ما آموختیم!!! 📗الانوار النعمانیه، ج۴، ص۲۱۳. @MaarefHadith
فهرست کتابخانه محدث نوری ✍ محمد مهدی احسانی فر بسم الله الرحمن الرحیم فهرست کتاب های کتابخانه شخصی مرحوم میرزای نوری به قلم خود ایشان نوشته شده است. این نگاشته 23 سال قبل از رحلت آن عالم خدوم بود. گاهی تصور می کنیم که برای انجام کارهای بزرگ باید امکانات زیادی در اختیار داشته باشیم. مستدرک الوسائل، کاری بزرگ است که می توان آن را سومین جامع حدیثی متاخران از حیث اهمیت دانست که حتی الوافی فیض کاشانی نیز (از حیث میران توجه اهل علم و کاربرد) به پای آن نمی رسد. خاتمه مستدرک نیز مشتمل بر مباحث ارزشمندی در منبع شناسی و سندشناسی و اعتبارسنجی است. مرحوم میرزا کتاب های مختلف دیگری هم داشته است که هر یک در جای خود دارای اهمیت بسیار است و البته تنها خطای ایشان، نگارش کتابی در تحریف قرآن بود که جنجال بر انگیخت. خدای «مبدل السیئات بالحسنات» رحمتش کند. اما نکته مهم آن است که این همه تلاش مرحوم میرزا بر پایه کتابخانه ای بود که آن را در عین فقر و تنهایی و گرفتاری و زحمت بسیار به دست آورد. این کتابخانه تا تاریخ نگارش فهرست آن توسط خود وی، تنها حدود 700- 800 جلد کتاب دارد! آماری که بخشی از آن، نسخه های مختلف از یک کتاب است و یا مجلدات مختلف یک کتاب! آری با این تعداد کتاب، می توان خدمات بزرگی به اسلام کرد. چه بسا عالمان بسیار دیگری که با همین تعداد نسخه و یا کمی کمتر و بیشتر، خدمات ماندگاری را در کارنامه دنیایی خویش ثبت نمودند. مقدمه ایشان بر این فهرست را که نشان دهنده خوشحالی آن بزرگ مرد با اراده، نسبت به داشتن این کتابهاست را در تصویر مشاهده کنید. @MaarefHadith
مرحوم آیت‌الله میرزا حسنعلی مروارید، از علمای نامدار مشهد نقل می کند: همراه با حاج شیخ عباس قمی مهمان باغ کسی بودیم، دیدیم که شروع به نوشتن کرد، بعد از سلام و احوالپرسی! گفتند: امروز، روز تفریح است. تألیف را کنار بگذارید.  صاحب مفاتیح الجنان فرمود: روا نیست! سهم امام خوردن و تلف کردن عمر به تفریح!  میزبان گفت:  سهم امام نیست، مال شخصی است، این میوه ها و غذاها!  امروز را مهمان سفره و باغ من هستید! استراحت کنید!  فرمود: «نامردی نیست؟ بعد عمری کار نکنم برای مولا، چون مهمان سفره دیگری بوده ام؟! عمر، از خدا بگیرم و برای حجّت او کار نکنم؟!» ترک نخواهم کرد، هیچ وقت و هیچ کجا، خدمت به امام زمانم را! ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ اول بهمن ماه، سالروز درگذشت شیخ عبّاس قمی، صاحب کتاب مفاتیح الجنان. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ با تشکر از آقای محمدحسین فیض اخلاقی @MaarefHadith
✳️ پیوسته نشست‌های علمی «سید مرتضی (10)» 〽️ «تطور نظریه عصمت در تاریخ تفکر امامیه» 🎙حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد حسین فاریاب 🔖(دانشیار موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی رحمه الله علیه) 🗓 سه شنبه 7 بهمن ۱۳۹۹ ⏰ ساعت 16 🏢 برگزارکننده: موسسه امام خمینی (ره)، دبیرخانه پیوسته نشست های علمی سیدمرتضی (ره) و مجله دانش ها و آموزه های قرآن و حدیث ❗️با توجه به رعایت دستورالعمل های بهداشتی این نشست به صورت مجازی و آنلاین برگزار می‌گردد . 🔗 لینک ورود به جلسه https://ac.ismc.ir/anjomanhawzah2 ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @MaarefHadith
📣 فراخوان جشنواره ادبی رسانه‌ای حضرت ابوطالب(ع) ✔️شعر در قالب: کلاسیک و نو ✔️نثر ادبی در قالب‌: دلنوشته و مینیمال ✔️نثر رسانه‌ای در قالب: یادداشت و گزارش 📌از برترین آثار در دو بخش جایزه ویژه و حق التألیف تقدیر می‌شود. 🔗 زمان ارسال آثار: از بهمن99 تا 30 بهمن 99 🔗ارسال به دبیرخانه گروه نویسندگان حوزوی به نشانی @rahil1357 در شبکه پیام رسان ایتا 🔗برای دریافت اطلاعات بیشتر به کانال نویسندگان حوزوی به نشانی https://eitaa.com/howzavian مراجعه فرمایید. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @MaarefHadith
💠تقابل فلسفه غرب و حکمت اسلامی در جامعه شناسی و تاریخ تمدن انسانی 🎤 آیت الله فرحانی 👈🏻پاسخ آیت الله فرحانی به پرسشی که در مورد ساختگی بودن مسأله ولایت از ایشان کرده بودند. 🔰شرقی ها راجع به دین می گویند که دین، افیون است. دین نمی تواند کاری کند. دین مانند تریاک است و کسی که از آن استفاده کند بیحال در گوشه ای می افتد و اثری در فرد ایجاد نمی کند 🔹اما در غرب دوتفکر فلسفی حاکم است: 🔸 یکی تفکر پوزیتویستی 🔸و دیگری هم اگزیستانسیالیستی. 👈🏻 مخرج مشترک این دوتا تفکر یک جمله است: غربی ها معتقدند که تاریخ سه دوره دارد. تاریخ مانند یک آدم است که سه دوره ی کودکی، جوانی و بلوغ دارد. 🔺 دوره کودکی تاریخ، دوره خداست. دوره ی دین است. لذا می گفتند بشر آن موقع که جاهل بود هرکار اشتباهی که می کرد می رفت پیش خدا. 🔺 اما بعد از دوره جهل در دوره جوانی، بشر بجای دنبال خدا رفتن، به دنبال فلسفه رفت. لذا به این دوره، دوره ی علیت می گویند. علت یعنی فلسفه... 🔺اما دوره سوم، دوره ی علم است. در دوره ی علم ما نه با دین کارداریم نه با فلسفه. بشر با علم مسلح شده و نیازی به دین ندارد. ✅اما شیعیان این سخن غربی ها را که می گویند تاریخ سه دوره دارد را قبول دارند. اما نه با آن کیفیت بلکه سه دوره ی تاریخی که قرآن به آن اشاره دارد. 💢قران معتقد است دوره ی اول تاریخ، دوره ی جهالت است. دوره جهالت را خداوند به بدأ نبوت از آن نام برده است. 💢دوره ی دوم تاریخ، دوره ی ختم نبوت است. 💢دوره سوم تاریخ در قرآن دوره ی ولایت است. 🔅 یعنی بدأ نبوت، ختم نبوت و ولایت سه دوره تاریخ طبق ایات قران کردیم است. 📌 دوره ی سوم تاریخ دوره ی ولایت و غدیر است📌 ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ با تشکر از آقای نواب بهرامی دشتکی جهت ارسال این مطلب @MaarefHadith
دَاوُدَ بْنِ كَثِيرٍ الرَّقِّيِّ می گوید: سَأَلْتُ أَبَا الْحَسَنِ مُوسَى بْنَ جَعْفَرٍ ع عَنْ صَاحِبِ هَذَا الْأَمْرِ قَالَ هُوَ الطَّرِيدُ الْوَحِيدُ الْغَرِيبُ الْغَائِبُ عَنْ أَهْلِهِ الْمَوْتُورُ بِأَبِيهِ علیه السلام. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ از امام كاظم عليه السّلام پرسيدم صاحب الامر كيست؟ حضرت فرمود: «او همان آواره‌ی یکتای غریب و پنهان از خاندانش می‌باشد، که خون‌خواه پدرش می‌باشد». @MaarefHadith
جعل حدیث و چند نکته ✍محمدباقر ملکیان چنان که ابن ابی الحدید در شرح نهج البلاغه اعتراف کرده است، دستگاه خلافت به کمک محدثان و صحابه درباری اش، سعی در نظیره سازی احادیث فضائل اهل بیت علیهم السلام داشت، ولی هر حدیث نامربوطی را تنها از این دیدگاه نمی‌توان بررسی کرد. بلکه گاه بعضی از این احادیث نامربوط و جعلی، تنها ساخته و پرداخته یک جعال نابخرد است، بدون اینکه مثلا توطئه و دسیسه‌ای در کار باشد ، از این رو هیچ گاه، نه تنها با اقبال جامعه رو به رو نمی‌شود، بلکه از همان ابتدا مهر جعلی بودن توسط محدّثان بزرگ عامه بر آن زده می‌شود. به نظر می‌رسد احادیثی از قبیل: «عمر و ابوبکر سیدا کهول اهل الجنة» و... از این دست باشد. از این رو ائمه معصومین علیهم السلام، که معمولا در مورد انحرافات سازمان یافته ( چه فقهی و چه عقیدتی) حاشیه‌ای دارند، در مورد این گونه احادیث کمتر به اظهار نظر می‌پردازند. اما در مورد احادیث مهدویت، بحث فرق می‌کند، چرا که از سویی با اقبال جامعه رو به رو شده و مهر جعلی بودن هم توسط محدثان بزرگ عامه بر آن زده نشده، و از سوی دیگر حاشیه‌ای توسط ائمه اطهار علیهم السلام هم در اصل ثبوت آنها زده نشده است. بنابراین به نظر می‌رسد نمی‌شود به همین راحتی، به جعلی بودن این احادیث (به معنای معهود جعل حدیث)، حکم کرد. تنها کاری که توسط اربابان قدرت پیرامون این احادیث صورت گرفته، جعل در تطبیق است. مثلا احادیث مرتبط با موضوع خراسانی توسط عباسیان جعل نشده است، بلکه تطبیق دادن این احادیث به بنی عباس، جعلی بوده که توسط عباسیان صورت پذیرفته است. ( البته در این که احادیث خراسانی و رایات سود اصلا ربطی به مبحث مهدویت دارد یا نه خود فصلی مفصّل می‌خواهد، ولی به قول معروف در مثل مناقشه نیست.) به نظر می‌رسد نوع جعل در دوران بنی عباس به بعد از همین نوع است، چرا که با وجود محدثان بزرگ، نمی‌شود به همین راحتی حدیثی را جعل نمود به گونه‌ای که هم جامعه آن را بپذیرد و هم مورد مناقشه محدثان قرار نگیرد. نگاهی به احادیث اهل بیت علیهم السلام هم نشان می‌دهد مناقشات آنها در این دوران بیشتر پیرامون همین تطبیقات جعلی بوده نه در اصل احادیث، و به قول ما طلبه ها بحث حول جهت صدور است نه اصل صدور. پرداختن به احادیث جعلی، تاریخچه، گونه ها و... در کتب علوم حدیث (خصوصا مصادر اهل سنت) بسیار مورد توجه قرار گرفته است، اما در این میان، مبحث تطبیقات جعلی از مباحثی است که کمتر بدان پرداخته شده است. دامنه این مبحث (و بالتبع اهمیت آن) تا روزگار ما هم کشیده شده است، که مستند «ظهور نزدیک است» تنها نمونه‌ای از آن است. 🌐https://malekian.kateban.com/post/4511 @MaarefHadith