eitaa logo
علوم و معارف حدیث
1هزار دنبال‌کننده
628 عکس
211 ویدیو
214 فایل
امام رضا: رَحِمَ اَللَّهُ عَبْداً أَحْيَا أَمْرَنَا. رحمت خدا بر کسی که نام و یاد ما را زنده کند. کانال علوم و معارف حدیث، بستری جهت نشر معارف حدیثی اهل‌بیت علیهم‌السلام است. پاسخگویی ↙️ تبادل ️⬅️ ️ @MaarefHadithi تبلیغ ️↖
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ پیوسته نشست‌های علمی «سید مرتضی (10)» 〽️ «تطور نظریه عصمت در تاریخ تفکر امامیه» 🎙حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد حسین فاریاب 🔖(دانشیار موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی رحمه الله علیه) 🗓 سه شنبه 7 بهمن ۱۳۹۹ ⏰ ساعت 16 🏢 برگزارکننده: موسسه امام خمینی (ره)، دبیرخانه پیوسته نشست های علمی سیدمرتضی (ره) و مجله دانش ها و آموزه های قرآن و حدیث ❗️با توجه به رعایت دستورالعمل های بهداشتی این نشست به صورت مجازی و آنلاین برگزار می‌گردد . 🔗 لینک ورود به جلسه https://ac.ismc.ir/anjomanhawzah2 ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @MaarefHadith
📣 فراخوان جشنواره ادبی رسانه‌ای حضرت ابوطالب(ع) ✔️شعر در قالب: کلاسیک و نو ✔️نثر ادبی در قالب‌: دلنوشته و مینیمال ✔️نثر رسانه‌ای در قالب: یادداشت و گزارش 📌از برترین آثار در دو بخش جایزه ویژه و حق التألیف تقدیر می‌شود. 🔗 زمان ارسال آثار: از بهمن99 تا 30 بهمن 99 🔗ارسال به دبیرخانه گروه نویسندگان حوزوی به نشانی @rahil1357 در شبکه پیام رسان ایتا 🔗برای دریافت اطلاعات بیشتر به کانال نویسندگان حوزوی به نشانی https://eitaa.com/howzavian مراجعه فرمایید. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @MaarefHadith
💠تقابل فلسفه غرب و حکمت اسلامی در جامعه شناسی و تاریخ تمدن انسانی 🎤 آیت الله فرحانی 👈🏻پاسخ آیت الله فرحانی به پرسشی که در مورد ساختگی بودن مسأله ولایت از ایشان کرده بودند. 🔰شرقی ها راجع به دین می گویند که دین، افیون است. دین نمی تواند کاری کند. دین مانند تریاک است و کسی که از آن استفاده کند بیحال در گوشه ای می افتد و اثری در فرد ایجاد نمی کند 🔹اما در غرب دوتفکر فلسفی حاکم است: 🔸 یکی تفکر پوزیتویستی 🔸و دیگری هم اگزیستانسیالیستی. 👈🏻 مخرج مشترک این دوتا تفکر یک جمله است: غربی ها معتقدند که تاریخ سه دوره دارد. تاریخ مانند یک آدم است که سه دوره ی کودکی، جوانی و بلوغ دارد. 🔺 دوره کودکی تاریخ، دوره خداست. دوره ی دین است. لذا می گفتند بشر آن موقع که جاهل بود هرکار اشتباهی که می کرد می رفت پیش خدا. 🔺 اما بعد از دوره جهل در دوره جوانی، بشر بجای دنبال خدا رفتن، به دنبال فلسفه رفت. لذا به این دوره، دوره ی علیت می گویند. علت یعنی فلسفه... 🔺اما دوره سوم، دوره ی علم است. در دوره ی علم ما نه با دین کارداریم نه با فلسفه. بشر با علم مسلح شده و نیازی به دین ندارد. ✅اما شیعیان این سخن غربی ها را که می گویند تاریخ سه دوره دارد را قبول دارند. اما نه با آن کیفیت بلکه سه دوره ی تاریخی که قرآن به آن اشاره دارد. 💢قران معتقد است دوره ی اول تاریخ، دوره ی جهالت است. دوره جهالت را خداوند به بدأ نبوت از آن نام برده است. 💢دوره ی دوم تاریخ، دوره ی ختم نبوت است. 💢دوره سوم تاریخ در قرآن دوره ی ولایت است. 🔅 یعنی بدأ نبوت، ختم نبوت و ولایت سه دوره تاریخ طبق ایات قران کردیم است. 📌 دوره ی سوم تاریخ دوره ی ولایت و غدیر است📌 ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ با تشکر از آقای نواب بهرامی دشتکی جهت ارسال این مطلب @MaarefHadith
دَاوُدَ بْنِ كَثِيرٍ الرَّقِّيِّ می گوید: سَأَلْتُ أَبَا الْحَسَنِ مُوسَى بْنَ جَعْفَرٍ ع عَنْ صَاحِبِ هَذَا الْأَمْرِ قَالَ هُوَ الطَّرِيدُ الْوَحِيدُ الْغَرِيبُ الْغَائِبُ عَنْ أَهْلِهِ الْمَوْتُورُ بِأَبِيهِ علیه السلام. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ از امام كاظم عليه السّلام پرسيدم صاحب الامر كيست؟ حضرت فرمود: «او همان آواره‌ی یکتای غریب و پنهان از خاندانش می‌باشد، که خون‌خواه پدرش می‌باشد». @MaarefHadith
جعل حدیث و چند نکته ✍محمدباقر ملکیان چنان که ابن ابی الحدید در شرح نهج البلاغه اعتراف کرده است، دستگاه خلافت به کمک محدثان و صحابه درباری اش، سعی در نظیره سازی احادیث فضائل اهل بیت علیهم السلام داشت، ولی هر حدیث نامربوطی را تنها از این دیدگاه نمی‌توان بررسی کرد. بلکه گاه بعضی از این احادیث نامربوط و جعلی، تنها ساخته و پرداخته یک جعال نابخرد است، بدون اینکه مثلا توطئه و دسیسه‌ای در کار باشد ، از این رو هیچ گاه، نه تنها با اقبال جامعه رو به رو نمی‌شود، بلکه از همان ابتدا مهر جعلی بودن توسط محدّثان بزرگ عامه بر آن زده می‌شود. به نظر می‌رسد احادیثی از قبیل: «عمر و ابوبکر سیدا کهول اهل الجنة» و... از این دست باشد. از این رو ائمه معصومین علیهم السلام، که معمولا در مورد انحرافات سازمان یافته ( چه فقهی و چه عقیدتی) حاشیه‌ای دارند، در مورد این گونه احادیث کمتر به اظهار نظر می‌پردازند. اما در مورد احادیث مهدویت، بحث فرق می‌کند، چرا که از سویی با اقبال جامعه رو به رو شده و مهر جعلی بودن هم توسط محدثان بزرگ عامه بر آن زده نشده، و از سوی دیگر حاشیه‌ای توسط ائمه اطهار علیهم السلام هم در اصل ثبوت آنها زده نشده است. بنابراین به نظر می‌رسد نمی‌شود به همین راحتی، به جعلی بودن این احادیث (به معنای معهود جعل حدیث)، حکم کرد. تنها کاری که توسط اربابان قدرت پیرامون این احادیث صورت گرفته، جعل در تطبیق است. مثلا احادیث مرتبط با موضوع خراسانی توسط عباسیان جعل نشده است، بلکه تطبیق دادن این احادیث به بنی عباس، جعلی بوده که توسط عباسیان صورت پذیرفته است. ( البته در این که احادیث خراسانی و رایات سود اصلا ربطی به مبحث مهدویت دارد یا نه خود فصلی مفصّل می‌خواهد، ولی به قول معروف در مثل مناقشه نیست.) به نظر می‌رسد نوع جعل در دوران بنی عباس به بعد از همین نوع است، چرا که با وجود محدثان بزرگ، نمی‌شود به همین راحتی حدیثی را جعل نمود به گونه‌ای که هم جامعه آن را بپذیرد و هم مورد مناقشه محدثان قرار نگیرد. نگاهی به احادیث اهل بیت علیهم السلام هم نشان می‌دهد مناقشات آنها در این دوران بیشتر پیرامون همین تطبیقات جعلی بوده نه در اصل احادیث، و به قول ما طلبه ها بحث حول جهت صدور است نه اصل صدور. پرداختن به احادیث جعلی، تاریخچه، گونه ها و... در کتب علوم حدیث (خصوصا مصادر اهل سنت) بسیار مورد توجه قرار گرفته است، اما در این میان، مبحث تطبیقات جعلی از مباحثی است که کمتر بدان پرداخته شده است. دامنه این مبحث (و بالتبع اهمیت آن) تا روزگار ما هم کشیده شده است، که مستند «ظهور نزدیک است» تنها نمونه‌ای از آن است. 🌐https://malekian.kateban.com/post/4511 @MaarefHadith
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 روضه‌خوانی مقام معظم رهبری در مصیبت حضرت اُمّ‌البَنین سلام‌الله‌علیها 🗓 شب تاسوعا ۱۳۵۲/۱۱/۱۲ @MaarefHadith
✳️ نشست حدیثی در آمدی جامعه شناختی بر ادوار علم حدیث ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ 🏢 برگزارکننده: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی«ره» با همکاری دبیرخانه پیوسته نشست‌های علمی «سید مرتضی» و مجله دانش ها و آموزه های قرآن و حدیث 🎙سخنران: حجت الاسلام دکتر قاسم ابراهیمی پور 〽️ ناقد اول: حجت السلام محمد مهدی احسانی فر 〽️ ناقد دوم: حجت الاسلام دکتر صادق گلستانی ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ 🗓 شنبه 11 بهمن ۱۳۹۹ ⏰ ساعت 10 ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ 🔗 لینک ورود به جلسه: 🔹 ورود میهمان: iki.ac.ir/su/?u=1 🔹 ورود اعضای پورتال: iki.ac.ir ❗️با توجه به رعایت دستورالعمل های بهداشتی این نشست به صورت مجازی و آنلاین برگزار می‌گردد . @MaarefHadith
🔰عبدالله بن عباس گوید بعد از سخن رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله از هیچ سخنی همچون این کلام امیرالمومنین علیه‌السلام که بر من نوشت، بهره‌مند نشدم. 💠فَإنَّ المَرءَ قَد يَسُرُّهُ دَركُ ما لَم يَكن لِيَفوتَهُ ، ويَسوؤه فَوتُ ما لَم يَكُن لِيُدرِكَهُ، فَليَكُن سُرورُكَ بِما نِلتَ مِن آخرتِك ، وليكُن أسَفُك عَلَى ما فاتَكَ مِنها ، وما نِلتَ مِن دُنياكَ فلا تُكثِر به فَرَحا ، وما فاتَك مِنها فَلا تأسَ عَلَيهِ جَزَعا ، وليكن هَمُّك فيما بَعدَ المَوتِ. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ ❇️آدمى با دستيابى بر چيزى شاد مى شود كه از دست او رفتنى نبود و از دست رفتن چيزى ناخشنود مى شود كه هيچ گاه به دست او نمى آمد. پس شاد باش به آنچه از آخرتت به دست مى آوردى و اندوهگين باش بر چيزى كه از آن از دست داده اى. شادمانيت را بر آنچه از دنيا به دست آورده اى فراوان مكن و بر هر چه از آن از دست داده اى بى تاب و غمگين مباش، همّ و غم خود را براى پس از مرگ به كار گیر. 📗نهج‌البلاغه، نامه۲۲. @MaarefHadith
QKH_Volume 9_Issue 16_Pages 67-84.pdf
779.4K
📝بررسی مقاله «نقد حدیث» رابسون در دایره المعارف اسلام ✍️مهدی رستم‌نژاد، محمدجواد اسکندرلو 🔰دایرةالمعارف اسلامی عظیم‌ترین کار پژوهشی اسلام‌شناسی است که تا کنون جهان غرب و استشراق به خود دیده است. مدخل در جلد سوم دایرةالمعارف اسلام توسط خاورشناس انگلیسی به نام (جان رابسون) تالیف شده است. رابسون، در جلد سوم دایره المعارف اسلام، مدخلی را به معرفی اختصاص داده است. وی در این مدخل به موضوعاتی از قبیل واژه‌شناسی حدیث در لغت و اصطلاح، تدوین حدیث، معرفی جوامع حدیثی فریقین، نقد حدیث، تبیین اقسام و درجات احادیث صحیح، ذکر و تعریف اصطلاحات مختلف حدیثی مربوط به ماهیت سند، مرتبط با متن حدیث و سرانجام به طرق تحمل حدیث می‌پردازد. (بررسی مقاله «نقد حدیث» رابسون در دایره المعارف اسلام) به نقد و بررسی دیدگاه‌های او در خصوص «تدوین حدیث» اختصاص دارد که می‌نویسد سنت در آغاز جزء منابع دین نبوده و به تدریج از منابع دین شمرده شده است، ضمن آنکه در برخی از بلاد اسلامی، در آغاز، متن حدیثی وجود نداشته و تدوین حدیث به همراه سند به قرن‌های بعد برمی‌گردد؛ نگارندگان در این مقاله، با بررسی‌های تاریخی، نادرستی این ادعا را نشان داده‌اند. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ مجله: قرآن‌پژوهی خاورشناسان، شماره۱ (پیاپی۱۶)، بهار و تابستان ۱۳۹۳. @MaarefHadith
💠عَن حُمرانَ، قالَ: قالَ أبو عَبدِ اللَّهِ عليه السلام ألا تَعلَمُ أنَّ مَنِ ، وصَبَرَ عَلى‌ ما يَرى‌ مِنَ الأَذى‌ وَالخَوفِ، هُوَ غَداً في زُمرَتِنا؟ ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ ❇️حمران از امام صادق عليه السلام روایت میکند که ایشان فرمود: «... آيا نمى‌دانى كسى كه امر ما باشد و بر آزار و هراسى كه مى‌بيند، شكيب ورزد، فردا [ى قيامت‌] در زمره ما خواهد بود. 📗الکافی، ج۸، ص۳۶. @MaarefHadith
چرا بعد از قرائت سوره توحید، ذکر «کذالک الله ربی» گفته می شود؟ سورۀ توحید دارای مضامین بلندی است که به نوعی شناسنامه خداوند است، در این سوره خداوند را به توحید و بی‌نیازی معرفی می‌کند؛ در روایتی آمده است که امام باقر(ع) بعد از قرائت سورۀ توحید، می‌فرمود: کذلک الله ربّی؛ یعنی خدای من همان‌گونه است که در این سوره بیان شده است.[1] به همین خاطر عبارت «کذلک الله ربّی» تأکید و اعترافی است از طرف قاری و خواننده، که خداوند همین گونه است که این سوره مبارکه معرفی می‌کند. لذا فقها در باب قرائت سوره توحید در نماز (فرقی ندارد که رکعت اول باشد و یا دوم) گفته‌اند: مستحب است بعد از خواندن سورۀ «قل هو اللّه احد»، یک، یا دو، یا سه مرتبه «کَذَلِکَ اللّهُ ربّى» یا سه مرتبه «کَذَلِکَ اللّهُ رَبُّنا» بگوید.[2] 1. وسائل الشیعه، ج 6، ص 71. 2. توضیح المسائل(محشی)، ج 1، ص 560. @MaarefHadith
«علامه حلی، اعتبارسنجی رجال محورِ احادیث و پیامدهای آن» ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین احسان سرخه ای (عضو هیات علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه) ناقد اول: حجت الاسلام و المسلمین دکتر مهدی غلامعلی ناقد دوم: حجت الاسلام و المسلمین جمال الدین حیدری فطرت ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ 🗓زمان: پنجشنبه99/11/16 ⏰ساعت 10 🏢مکان: قم، خیابان صفائیه، کوچه 19، مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام پخش زنده:https://www.instagram.com/mfeb.ir ———————————————————- @MaarefHadith
💠عن الامام علی عليه‌السلام: اِحذَروا  ضَياعَ الأعمارِ فيما لا يَبقى لَكُم، فَفائتُها لا يَعودُ. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ ✴️امام على عليه السلام: از عمر در آنچه ماندگار نیست، بپرهیزید؛ زيرا عمرهاى رفته بر نمى‌گردد. 📗غررالحکم، ح ۲۶۱۸. @MaarefHadith
✴️تفاوت "رُوِیَ" با "قال" در کلام مرحوم صدوق 👤آیة‌الله مددی دام‌ظله 🔰فرق کلام مرحوم صدوق در این که بگوید عن رسول الله یا رسول الله صلی الله علیه و آله مرحوم شیخ عبدالکریم حائری و بعضی از شاگردان ایشان بین این دو کلام مرحوم صدوق فرق گذاشته اند و فرموده‌اند اگر صدوق بگوید رُوِیَ علامت ضعف است و اگر بگویند قال علامت اعتماد است. ⚠️این مطلب صحیح نیست و صدوق بر هردو اعتماد کرده است و ممکن است نکته دیگری در این تعابیر باشد مثلاً شاید بتوان گفت جایی که می‌گوید قال یعنی مشایخ مرحوم صدوق این روایت را پذیرفته‌اند و جایی که می گوید )رُوِیَ( یعنی من اعتماد می‌کنم ولو اینکه مشایخ نپذیرفته باشند. 🆔@rejaleMadadi @MaarefHadith
📜نگاه تاریخی به روایات 🔰نگاه تاریخی به مسأله موجب می شود تا به جای صرف فکر در تجریدیات و انتزاعیات، به واقعیتهای خارجی بپردازیم. یک مرحله از این واقعیات خارجی، نگاه تاریخی است. بحث های تاریخی زاویه ها و ریشه های یک بحث، نقطه تأثیر آن بحث در کل تفکر دینی، و چگونگی شکل گیری معارف دینی را روشن می کند و بر نتیجه نهایی کاملاً تأثیر می گذارد. نگرش تاریخی نه تنها در فقه و اصول، در شکل گیری نیز دخالت دارد، مثلاً روایات طبی نقل شده از پیامبر اکرم (ص) اگر با خصایص تاریخی و جغرافیایی در نظر گرفته شود، با روایات امام رضا و یا عسکریین (ع) که در سامرا بودند، متفاوت است؛ چرا که مدینه و مکه گیاهان دارویی کمی دارند. مکه وادی غیر ذی زرع است و طبیعتاً اقتضا می کند که داروهای گیاهی زمان رسول الله بسیار محدود بوده باشد. بر این اساس باید را در نظر گرفت. 📗نگاهی به دریا، ص۶۱۵. @MaarefHadith
💠عن رسول‌الله صلی‌الله‌علیه‌وآله: الدُّنيا دُوَلٌ؛ فَما كانَ لَكَ مِنها أتاكَ عَلى ضَعفِكَ ، وما كانَ مِنها عَلَيكَ لَم تَدفَعهُ بِقُوَّتِك ، ومَن انقطَعَ رَجاؤه مِمّا في أيدي الناسِ استراح بَدَنُه ومَن قَنِعَ بِما رَزَقَهُ اللّهُ قَرَّت عَيناهُ. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ ❇️دنيا دست به دست مى چرخد ، هر چه سهم تو باشد ، با وجود ناتوانى ات به تو مى رسد و هر چه به زيان تو باشد با نيرويت، رانده نمى شود و هر كس كه اميدش به آنچه در دست مردم است نباشد ، جانش آسوده گردد و هر كه به آنچه خدا روزيش كرده خرسند باشد ، چشمانش روشن شود. 📗الخصال، ص۲۵۸. @MaarefHadith
💠فاطمةُ الزَّهراءُ عليها السلام: مَن أصعَدَ إلى اللّهِ خالصَ عبادَتِهِ أهبَطَ اللّهُ عزّ و جلّ له أفضَلَ مَصلَحَتِهِ. 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 ✴️فاطمه زهرا عليها السلام : هر كه عبادت خالصانه خود را به درگاه خدا فرا برد ، خداوند عزّ و جلّ بهترين كارى را كه به صلاح اوست برايش فرو فرستد. مبارک باد 📗تبیه‌الخواطر، ص۱۰۸. @MaarefHadith
📖 (1) در مورد حضرت ابوطالب علیه السلام کتاب های مختلفی منتشر شده است، مرحوم سید شمس الدین، فخار بن معد موسوی از علمای قرن ششم هجری نیز کتابی با عنوان «الحجة علی الذاهب الی تکفیر ابی طالب» نگاشته است. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ ایشان در خاتمه کتاب می گوید: آنچه آورده ام، قطره‌ای از دریا بوده و درخواست اجر و ثواب از خداوند تا همه اعمالش را لوجه الله قرار دهد. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ عناوین تشکیل دهنده فصول این کتاب موارد زیر است: فصل اول: در معنای ایمان و اثبات ایمان ابو طالب از راههای مختلف. فصل دوم: ادله قائلین به کفر ابو طالب از جمله آیه «انک لا تهدی من احببت» و جواب از آنها. فصل سوم: اثبات محبت پیامبر نسبت به ابو طالب که با توجه به حرمت دوستی کفار ایمان ابو طالب را اثبات می‌کند. فصل چهارم: کلمات و اشعار ابو طالب که دلالت بر ایمان او می‌کند. فصل پنجم: جریان مفقود شدن پیامبر و علی علیهما السلام و امر ابو طالب به فرزندش جعفر بر نماز با آنان. فصل ششم: وفات ابو طالب و امر پیامبر به غسل و دفن او. فصل هفتم: مهربانی‌های ابو طالب نسبت به پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم و اشعار دال بر اسلام او. فصل هشتم: قصیده معروفی از ابو طالب و چند واقعه تاریخی که ایمان ابو طالب را اثبات می‌کند. فصل نهم: وصیتهای ابوطالب به اطرافیان برای حمایت از پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم و انگیزه‌های سیاسی ایجاد تردید در ایمان ابو طالب. فصل دهم: دلیل کتمان اسلام ابوطالب از سوی خودش و تشبیه ابوطالب به اصحاب کهف و مؤمن آل فرعون که ایمانشان را مخفی می‌کردند @MaarefHadith
الحجة علی الذاهب الی تکفیر ابی طالب.pdf
6.54M
📗 کتاب: الحجة علی الذاهب الی تکفیر ابی طالب ✍️ نویسنده: مرحوم سید شمس الدین، فخار بن معد موسوی از علمای قرن ششم هجری @MaarefHadith
r43517a2075.mp3
2.31M
⏪ كاربرد دانش رجال در مطالعات اسلامي 🎧محمدکاظم رحمان‌ستایش @MaarefHadith
❗️روایت مساوق با حکایت نیست 👤آیة‌الله مددی دام‌ظله ⬅️الآن «روایت» مساوق شده با «حکایت» و این درست نیست! در گذشته اینگونه نبود بلکه روایت یک نوع اجتهاد بود، چرا که وقتی [راوی] بیان روایت می کرد در کلمه کلمه آن دقت می کردند؛ مثلاً اگر تنها شنیده بود می گفت: «حدثنی» اگر با دیگران شنیده بود می گفت: «حدثنا» که با «اخبرنا» و «انبأنا» تفاوت می کرد. در آخر هم می گفت: «اجزت لک ان تروی عنی». بنابراین صرف حکایت نبود بلکه یک مجموعه حدیث شناسی کامل بود. در «أمَّا الحَوادِثُ الواقِعَةُ فَارجِعوا فيها إلى رُواةِ حَديثِنا»، روات به معنای مجتهد است نه حاکی؛ این نیست که بتواند روایت بخواند، بعد بگوید امام زمان عج من را ولی امر قرار داد! مقصود این نیست بلکه یعنی فقهائنا. درآن زمان هم با وجود اینکه ارتباط با امام ممکن بود نحوی از اجتهاد و حدیث شناسی بوده، لذا در اصطلاح آنها روایت با اجتهاد همراه بوده است. درس خارج فقه؛ ۹۶/۶/۱۵ @MaarefHadith
عن رسول‌الله صلى‌الله‌عليه‌وآله: أكثِروا مِنَ الصَّلاةِ عَلَيَّ في يَومِ الجُمُعَة ِولَيلَةِ الجُمُعَةِ؛ فَمَن فَعَلَ ذلِكَ كُنتُ لَهُ شَهيدا وشافِعا يَومَ القِيامَةِ. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ پيامبر خدا صلى الله عليه و آله: در ، فراوان بر من درود بفرستيد، كه هر كس چنين كند، در روز قيامت، گواه و شفيع او مى شوم. 📗کنزالعمال، ج۱، ص۴۸۹. @MaarefHadith
(2) ✅ ابن ابی‌الحدید معتزلی، در ضمن شرح فداکارى‏هاى حضرت ابوطالب، مى‏گوید: «یک نفر از علماى شیعه درباره ایمان ابوطالب کتابى نوشت و نزد من آورد که من تقریضى بر آن بنویسم. من به جاى تقریض این اشعار را که شماره آنها به هفت بیت مى‏رسد، در پشت کتابش نوشتم، که مضمون بخشى از آنها چنین است: « هرگاه ابوطالب و فرزندش على(ع) نبودند، هرگز اسلام قد راست نمى‏کرد؛ پدر در مکه از آن حمایت کرد و فرزند در یثرب (مدینه)، جانش را نثار کرد.»(1) ✅ همچنین ایشان در باره علت کتمان ایمان ابوطالب می نویسد: «ابوطالب، بدین جهت ایمانش را در میان دشمنان اسلام اظهار نکرد، تا آمادگى دفاعى بیشترى در یارى از رسول خدا داشته باشد، و اگر خود را مسلمان نشان مى‏داد، همانند سایر صحابه، نمى‏توانست در برابر خیانتهاى قریش کارى از پیش ببرد...» (2) 📚 پی نوشت ها: 1. شرح نهج البلاغه، ج 14، ص84. 2. همان، ج14، ص81. @MaarefHadith
13980129178757-F.pdf
155K
📝ناقدان حدیث شیعه در اردن؛ کتابشناسی جدیدترین کتب اهل سنت اردن درباره حدیث شیعه ✍مهدی غلامعلی 🔰از دیرباز برخی نویسندگان اهل سنت بامطالعه متون روایی شیعه به نقد روایات شیعی پرداخته اند. در سال های اخیر حجم نگارش های این چنینی نسبت به قبل افزایش یافته است. در (ناقدان حدیث شیعه در اردن؛ کتابشناسی جدیدترین کتب اهل سنت اردن درباره حدیث شیعه) با سه اثر جدید از کتاب های منتشرشده در اردن آشنا می شویم که هر یک از زاویه ای به احادیث امامیه توجه کرده اند. کتاب های «کافی السنه من کافی الشیعه» و «صریح الإمامه» هر دو اثر محمد الصالح الضاوی است. نویسنده در کتاب اول مجموعه احادیث نبوی در اصول کافی را ارزیابی می کند و در کتاب دوم احادیث مربوط به اثبات امامت را نقد کرده است. کتاب «دراسات فی طرق الحدیث عن الائمه» اثر سودد الالوسی به ارزیابی طرق روایات اهل بیت پرداخته و گمان کرده که بسیاری از راویان اهل بیت انسان های فاسد و غیرقابل اعتماد هستند. هر سه کتاب از پژوهش ضعیف نویسندگان، بیگانه بودن ایشان با شیوه های ارزیابی شیعه و عدم تتبع کافی حکایت دارد. مولفان بیشتر به منابع اینترنتی یا واسطه اعتماد کرده و به نظرمی رسد این آثار تنها قابل استفاده برای جوانان عامه ای است که امکان مطالعه منابع شیعی را ندارند. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ مجله؛ حدیث حوزه، شماره دوم(پیاپی۱۷)، سال ۱۳۹۷. @MaarefHadith
🔴 دوره تخصصی از مسأله یابی تا انتشار برگزار می شود 🌐 در 10 دوره آموزشی مجزا 👈با حضور 15 تن از اساتید برجسته حوزه و دانشگاه 💻 برگزاری به صورت مجازی آنلاین 📆 زمان دوره: از 23 بهمن لغایت 18 اسفند 🔖با اعطای گواهینامه معتبر دانشگاهی 🔘مخاطبان دوره: اساتید حوزه و دانشگاه، دانشجویان کارشناسی، ارشد و دکتری، طلاب سطح دو، سه و چهار و دبیران نشریات علمی ❇️ برگزارکنندگان و حامیان: دانشگاه ارومیه، مرکز پژوهشیار، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه کوثر، حوزه علمیه خواهران، جامعة المصطفی، انجمن علمی دانشگاه فردوسی، قم و دانشگاه معارف اسلامی، دانشگاه معارف قرآن و عترت، دانشکده علوم قرآنی مشهد، خوی و آمل، مرکزتخصصی آخوند خراسانی، انجمن مطالعات قرآنی و فرهنگ اسلامی و ... 📌لینک ثبت نام و اطلاعات بیشتر: https://survey.porsline.ir/s/AKSicNu/ 🆔 شناسه پشتیبانی: @pajoohesh_20