eitaa logo
علوم و معارف حدیث
1هزار دنبال‌کننده
611 عکس
189 ویدیو
198 فایل
امام رضا: رَحِمَ اَللَّهُ عَبْداً أَحْيَا أَمْرَنَا. رحمت خدا بر کسی که نام و یاد ما را زنده کند. کانال علوم و معارف حدیث، بستری جهت نشر معارف حدیثی اهل‌بیت علیهم‌السلام است. پاسخگویی ↙️ تبادل ️⬅️ ️ @MaarefHadithi تبلیغ ️↖
مشاهده در ایتا
دانلود
مرحوم شیخ حر عاملی در کتاب «وسائل الشیعه»، جلد3، صفحه 317 بابی را با عنوان «کراهت ترک غسل جمعه» بیان می کند. در این باب، یک روایتی از کتاب کافی نقل می کند که دقت در آن بسیار جالب است. مرحوم کلینی با واسطه از «الْأَصْبَغ‏» نقل می کند که امیرالمومنین علیه السلام هرگاه مى خواست كسى را سرزنش كند مى فرمود: ُ وَ اللَّهِ لَأَنْتَ أَعْجَزُ مِنَ التَّارِكِ الْغُسْلَ يَوْمَ الْجُمُعَةِ یعنی تو حتّى از كسى كه غسل روز جمعه را ترك مى كند نا توانترى! @MaarefHadith
اَللّـهُمَّ صَلِّ عَلى جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّد الصّادِقِ، خازِنِ الْعِلْمِ، الدّاعى اِلَيْكَ بِالْحَقِّ، النُّورِ الْمُبينِ، اَللّـهُمَّ وَكَما جَعَلْتَهُ مَعْدِنَ كَلامِكَ وَوَحْيِكَ وَخازِنَ عِلْمِكَ وَلِسانَ تَوْحيدِكَ، وَوَلِىَّ اَمْرِكَ وَمُسْتَحْفِظَ دينِكَ، فَصَلِّ عَلَيْهِ اَفْضَلَ ما صَلَّيْتَ عَلى اَحَد مِنْ اَصْفِيائِكَ وَحُجَجِكَ اِنَّكَ حَميدٌ مَجيدٌ. 📗مصباح‌المتهجد، ج۱، ص۳۹۹ تسلیت باد @MaarefHadith
مرحوم کلینی در اول «كِتَابُ الرَّوْضَة» حدیثی از حضرت صادق علیه السلام نقل می کند. اسماعیل بن جابر که راوی این حدیث است می گوید: امام صادق عليه السلام نامه ای را به اصحاب خود نوشت و به آن ها دستور داد که آن را به يكديگر درس دهند، در آن تدبّر و تفكّر کنند و به مضامین آن عمل کنند. در این نامه مفصّل، حضرت به مسائل مختلف دینی و اجتماعی اشاره و تکلیف پیروان خود را مشخص کرده است. شیعیان نیز این نامه را در جاى نمازهاى خود در خانه‏هاشان گذاشته بودند و چون از نماز فراغ می شدند در آن مى‏نگريستند. این نامه را می توانید در الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏8، ص2، الجزء الثامن‏، «كِتَابُ الرَّوْضَة» مطالعه کنید. یکی از علمای قرن یازدهم هجری به شرح و تفسیر این نامه پرداخته و آن را در قالب کتابی با عنوان «منهج الیقین (شرح نامه امام صادق (ع) به شیعیان)» منتشر کرده است؛ برای مطالعه این کتاب به کتابخانه مدرسه فقاهت (اینجا👉) مراجعه کنید. این کتاب با تحقيق، آقایان «سید مجتبی صحفی» و «علی صدرایی خویی» توسط انتشارات دارالحدیث در 528 صفحه چاپ شده است. @MaarefHadith
🔶عن امیرالمومنین عليه السلام: إِذَا هِبْتَ أَمْراً فَقَعْ فِيهِ فَإِنَّ شِدَّةَ تَوَقِّيهِ أَعْظَمُ مِمَّا تَخَافُ مِنْهُ. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ 🔸امام علی علیه‌السلام: هرگاه از چیزی ترسیدی، خود را در آن بیفکن، زیرا ترسیدن از چیزی، از خود آن سختر است. 📗نهج‌البلاغه، حکمت۱۷۵. @MaarefHadith
امیر المومنین علیه‌السلام برای مردان مجرد نمازی را سفارش فرموده که در قنوت آن باید این دعا را خواند: اللَّهُمَّ ارْزُقْنِي زَوْجَةً صَالِحَةً وَدُوداً وَلُوداً شَكُوراً قَنُوعاً غَيُوراً إِنْ أَحْسَنْتُ شَكَرَتْ وَ إِنْ أَسَأْتُ غَفَرَتْ وَ إِنْ ذَكَرْتُ اللَّهَ تَعَالَى أَعَانَتْ وَ إِنْ نَسِيتُ ذَكَّرَتْ وَ إِنْ خَرَجْتُ مِنْ عِنْدِهَا حَفِظَت‏... خدايا! زن صالح، با مودّت، پر اولاد، سپاسگزار، قانع و باغیرت نصيب من گردان كه اگر خوبى كنم سپاسگزار باشد و اگر خدا را فراموش كردم مرا یادآوری كند، آنگاه كه خانه را ترك مى‌كنم حافظ‍‌ زندگى و آبرو باشد... 📚 بحارالأنوار، ج100، ص268. @MaarefHadith
منهج_الیقین_شرح_نامۀ_امام_صادق_علیه_السلام.pdf
16.24M
منهج الیقین شرح نامه امام صادق علیه‌السلام به شیعیان سید علاءالدین محمد گلستانه. با تحقیق سید مجتبی صحفی و علی صدرایی خویی. @MaarefHadith
🔸عن رسول‌الله ص: مَن کانَ لَهُ ابنَهٌ فَاللّهُ فی عَونِهِ ونُصرَتِهِ، وبَرَکَتِهِ ومَغفِرَتِهِ. 🔸پیامبر خدا صلى الله علیه و آله: هر که دختر داشته باشد، خداوند در پى یارى، کمک، برکت و آمرزش اوست. 📗مستدرک الوسائل، ج ۱۵ ص ۱۱۵. @MaarefHadith
نمازبافضیلت روزهای یکشنبه هرماه سید بن طاووس در کتاب اقبال الاعمال، بخش اعمال ماه ذی القعده روایتی را از رسول خدا صلی‌الله ‌علیه‌ وآله نقل می کند که حضرت در آن روایت، چگونگی خواند و همچنین فضیلت این نماز را بیان می فرماید. مختصر فضیلت این نماز چنین است «که هرکه آن را بجا آورد، توبه‌اش پذیرفته حق و گناهش آمرزیده می‌شود و طلبکاران او در قیامت از وی راضی گردند و با ایمان از دنیا برود و ایمانش از او گرفته نشود و قبرش وسیع و نورانی گردد و پدر و مادرش از او راضی شوند و آمرزش حق نصیب پدر و مادر و فرزندان و نژاد او گردد و روزی او توسعه یابد و فرشته مرگ در وقت مردن با او مدارا کند و جانش را به آسانی بستاند». کیفیت آن نماز نیز چنین است: روز یکشنبه غسل به جا آورد و وضو بگیرد و چهار رکعت نماز بخواند، در هر رکعت سوره «حمد» را «یک مرتبه» و سوره «توحید» را «سه مرتبه» و سوره «فلق» را «یک مرتبه» و سوره «ناس» را «یک مرتبه» بخواند و پس از نماز «هفتاد مرتبه» استغفار کند و استغفار را با «لَاحَوْلَ وَلَا قُوَّةَ إِلّا بِاللّهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ» ختم نماید، سپس بگوید: «يَا عَزِيزُ يَا غَفَّارُ اغْفِرْ لِي ذُنُوبِي وَ ذُنُوبَ جَمِيعِ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ فَإِنَّهُ لَا يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلَّا أَنْت‏» یعنی ای توانا، ای آمرزنده، گناهان من و همه مردان و زنان مؤمن را بیامرز که گناهان را جز تو کسی نمی‌آمرزد. زمان این نماز یکی از یکشنبه‌های ماه ذی‌القعده -در هر ساعتی از روز می‌توان آن را خواند- است اما با توجه به فراز پایانی این روایت که از حضرت سوال می شود «يَا رَسُولَ اللَّهِ لَوْ أَنَّ عَبْداً يَقُولُ فِي غَيْرِ الشَّهْرِ» -یعنی اگر کسی در غیر ماه ذی‌القعده این نماز را بخواند چگونه است؟ حضرت فرمود همان فضیلت را دارد-؛ اگر در یکشنبه سایر ماه‌ها نیز به‌جای آورده شود، همین پاداش را خواهد داشت. (1) پی نوشت: 1-سید ابن طاووس، رضی الدین علی، الاقبال بالاعمال الحسنة، تهران: دار الكتب الإسلاميه‏، چاپ دوم، 1409ق، ج‏2، ص20. @MaarefHadith
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
نقش دانش رجال در مطالعات تاريخي 🎧محمدکاظم رحمان‌ستایش @MaarefHadith
🔸عن رسول‌الله صلی‌الله علیه وآله: عُمّالُكُمْ اَعْمالُكُمْ، كَما تَـكونونَ، يُوَلّى عَلَيْكُمْ؛ 🔸رسول خدا صلی‌الله علیه وآله: كارگزاران شما [نتيجه ]اعمال شما هستند، همان گونه كه هستيد، بر شما حكومت مى‌شود. 📗شرح شهاب الاخبار، ص ۲۶۰ @MaarefHadith
4_5945057928275823064.pdf
3.38M
✅ عنوان: مجلات خارجی در حوزه مطالعات دینی ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ 📝 در این کتاب حدود 550 مجله خارجی در حوزه مطالعات دینی معرفی شده است این مجلات در حوزه اسلام، مسیحیت، یهود، سایر ادیان و یا در حوزه مطالعات دینی به طور کلی فعالیت می کنند. @MaarefHadith
✴️اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلَىٰ عَلِيِّ بْنِ مُوسَى الَّذِي ارْتَضَيْتَهُ وَرَضَّيْتَ بِهِ مَنْ شِئْتَ مِنْ خَلْقِكَ . اللّٰهُمَّ وَكَمَا جَعَلْتَهُ حُجَّةً عَلَىٰ خَلْقِكَ، وَقائِماً بِأَمْرِكَ، وَناصِراً لِدِينِكَ، وَشاهِداً عَلَىٰ عِبادِكَ، وَكَمَا نَصَحَ لَهُمْ فِي السِّرِّ وَالْعَلانِيَةِ، وَدَعا إِلَىٰ سَبِيلِكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ، فَصَلِّ عَلَيْهِ أَفْضَلَ مَا صَلَّيْتَ عَلَىٰ أَحَدٍ مِنْ أَوْلِيائِكَ وَخِيَرَتِكَ مِنْ خَلْقِكَ إِنَّكَ جَوادٌ كَرِيمٌ. 📗مصباح‌المتهجد، ج۱، ص۳۹۹ مبارک باد. @MaarefHadith
✅ در بین مردم مشهور است که به امام رضا علیه السلام لقب «شمس الشموس» می گویند و معمولا بعد از نماز، وقتی به حضرت، سلام می دهند با تعبیر «السلام علیک یا شمس الشموس و ...» عرض ارادت می کنند. ❓❓اما سوال این است که آیا این تعبیر برداشت از روایات است یا نه؟ ◀️ ابتدا به این نکته اشاره کنیم که «شمس الشموس» در فارسی به معنای «خورشید خورشیدها» است. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ ✅ با جست‌وجویی که در منابع روایی صورت گرفت، این لقب برای امام رضا علیه السلام نقل نشده است. بلکه فقط در خطبه‌ای که مرحوم کفعمی در کتاب مصباح از بعضی علما نقل کرده، این تعبیر و توصیف برای امام رضا علیه السلام به کار برده است. ⬅️ این خطبه به این صورت است: «اللَّهُمَّ وَ صَلِّ عَلَى الْإِمَامِ الْمَعْصُومِ وَ السَّیِّدِ الْمَظْلُومِ وَ الشَّهِیدِ الْمَسْمُومِ وَ الْبَدْرِ بَیْنَ النُّجُومِ شَمْسِ‏ الشَّمُوسِ‏ وَ أُنْسِ النُّفُوسِ الْمَدْفُونِ بِأَرْضِ طُوسَ‏ الرِّضَا الْمُرْتَضَى وَ السَّیْفِ الْمُنْتَضَى الْعَادِلِ فِی الْقَضَاءِ الْإِمَامِ أَبِی الْحَسَنِ الثَّانِی عَلِیِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا». (1) ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ ⬅️ البته این لقب در بحار الانوار در «باب زیارة الإمام المستتر عن الأبصار الحاضر فی قلوب الأخیار المنتظر فی اللیل و النهار الحجة بن الحسن‏»، در زیارتی برای توصیف امام زمان(عج) نیز به این صورت به کار رفته است: «... السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا شَمْسَ‏ الشُّمُوسِ‏ السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا مَهْدِیَّ الْأَرْضِ وَ مُبِیِّنَ عَیْنِ الْفَرْضِ السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا مَوْلَایَ یَا صَاحِبَ الزَّمَان...».‏(2) 📚 پی نوشت ها: 1. المصباح (جنة الأمان الواقیة و جنة الإیمان الباقیة)، ص 719. 2. بحار الانوار، ج ‏99، ص 85. @MaarefHadith
برخی از منابع علوم حدیث شیعه عبارتند از: 1. بدایة الدرایة نویسنده: زین‌الدین بن علی عاملی، شهید ثانی 2. الرعایة فی شرح بدایة الدرایة نویسنده: زین‌الدین بن علی عاملی، شهید ثانی 3. وصول الاخیار الى اصول الاخبار نویسنده: عز الدین حسین بن عبد الصمد حارثى (پدرشیخ بهایى) 4. الوجیزة فی علم الدرایة نویسنده: شیخ بهایی محمد بن حسین بن عبدالصمد 5. الرواشح السماویه نویسنده: میرداماد 6. سُبل الهدایه فی علم الدرایه نویسنده: ملاّ علی خلیلی تهرانی 7. منظومه الدرایه نویسنده: میرزا محمد تنكابنی 8. توضیح المقال فی علم الدرایة و الرجال نویسنده: ملا علی كنی تهرانی 9. الجوهرة العزیزة فی شرح الوجیزة نویسنده: سید علی محمدبن محمدبن دلدار علی نقوی لكنهویی 10. مبدأ الآمال فی قواعد الحدیث والدرایه والرجال نویسنده: علی بن محمد جعفر شریعتمدار 11. الكفایه فی الدرایه نویسنده: میرزا ابوطالب زنجانی تهرانی 12. مقباس الهدایه نویسنده: عبداللّه مامقانی 13. نهایه الدرایه (شرح الوجیزه) نویسنده: سید حسن صدر 14. اخبار و آثار ساختگی ترجمه «الموضوعات فی الآثار و الاخبار» هاشم معروف حسنی است كه توسط بنیاد پژوهشهای آستان قدس رضوی در 389 ص منتشر شده است. 15. اصول الحدیث و احكامه فی علم الدرایة نویسنده: جعفر سبحانی 16. الاعلام الهادیة الرفیعة فی اعتبارالكتب الاربعة و امثالها نویسنده: علی نمازی شاهرودی 17. الحدیث النبوی بین الروایة و الدرایة نویسنده: جعفر سبحانی 18. درایة الحدیث نویسنده: كاظم مدیر شانه‌چی 19. درایه و حدیث‌شناسی نویسنده: سید موسی شبیری زنجانی @MaarefHadith
28.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ویژگی‌های دوران زندگی امام رضا علیه السلام 🎤سیدمحمدکاظم طباطبایی گفتگوی تلویزیونی در مورد ویژگی‌های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و ... دوران زندگی . @MaarefHadith
مجمع الرجال، موسوعه ای جامع و مفید ✍محمدباقر ملکیان در روزگار صفویه کتاب های رجالی متعددی نوشته شد، برخی مختصر و برخی مفصل و برخی میانه. در این میان کتاب مرحوم مولی عنایة الله بسیار سودمند و قابل توجه است. مرحوم قهپایی هر آنچه در مصادر رجالی پنج گانه (رجال کشی، رجال نجاشی، رجال ابن غضائری، رجال و فهرست شیخ طوسی) آمده همه را بدون کوچکترین دخل و تصرفی به ترتیب حروف الفبا آورده است. او حتی خطبه های این مصادر رجالی را نیز آورده است! ✅از خصوصیات و امتیازات این کتاب (علاوه بر نقل همه نصوص مصادر رجالی) می توان به این موارد اشاره کرد: 1⃣نقل رجال ابن غضائری. قبل از قهپایی تنها نقل هایی که از ابن غضائری چشم می خورد منقولات علامه حلی و ابن داود از اوست که نقل این دو هم(خصوصا ابن داود) در بسیاری از موارد اختصاری است. اما مرحوم قهپایی تنها نسخه برجای مانده از رجال ابن غضائری را (که توسط استادش مرحوم ملا عبدالله شوشتری استنساخ شده است) در این کتاب گنجانده است. 2⃣قهپایی تنها به نقل نصوص اکتفا نکرده است بلکه در حاشیه کتاب نکات مهم و سودمند فراوانی را نقل کرده است، نکاتی که بیشتر استنباطات و اجتهادات رجالی خود اوست. 3⃣متن نقل شده در این کتاب از مصادر رجالی از صحیح ترین نسخه های این مصادر به شما می رود. 4⃣خاتمه کتاب نیز مشتمل است بر فوائد سودمند و قابل توجهی از جمله مشیخه صدوق در من لا یحضره الفقیه و مشیخه شیخ طوسی در تهذیبین. ◀️این کتاب ارزشمند تنها یک بار و آن هم به کوشش مرحوم آیت‌الله ضیاءالدین علامه چاپ و منتشر شده است. من هم چند سال پیش قصد داشتم به تصحیح مجدد این اثر مشغول شوم و حتی مقدمات کار را هم فراهم کردم، ولی بازار بی رونق کتاب و بی رغبتی ناشران به انتشار چنین موسوعه های دراز دامن و تخصصی مرا از انجام این کار منصرف کرد؛ لعل الله یحدث بعد ذلک أمراً. ⚠️یک نکته دیگر آقای در کتاب «بررسی های تاریخی دیگر» نوشته است: از مجمع الرجال نسخه ای به قلم نویسنده آن در کتابخانه دکتر علی نقی منزوی موجود بود .... این نسخه طبعا بیشتر از نسخه چاپی رجال قهبائی میتواند در امر تصحیح رجال کشی یاریگر باشد.( ص57 ) نمیدانم این که آقای انصاری میگوید: «این نسخه طبعا بیشتر ...» چه وجهی دارد چرا که نسخه چاپ شده بر اساس همین نسخه آقای منزوی است . این نسخه - چنان که در مقدمه جلد اول مجمع الرجال آمده است - در تملک مرحوم بوده و ایشان این نسخه را به نوه شان (یعنی فرزند علی نقی منزوی) هدیه کرده اند . 🆔@derasatfimabanielmrejal @MaarefHadith
با سلام و احترام نشست علمی «سنت حدیث‌خوانی در مدارس علوم دینی» با حضور آقایان حجت‌الاسلام مسعودی و مولوی سیدزاده از سوی مدرسه علوم دینی عین العلوم گُشت برگزار می‌شود. چهارشنبه ۹ تیر، ساعت: ۱۸ الی ۱۹:۳۰ پخش زنده با اینترنت رایگان: online.dmsonnat.ir/neshast
✅ با پیامبر در ساحت عشق و محبت ✍️ عباسعلی شاملی- هادى حسین خانى ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ 📝 این مقاله در بررسی گزارشات مختلف از نبوی معروف «حُبّبَ الىَّ مِن دنیاکم ثلاثٌ: النساءُ و الطّیب و جُعلت قرّةُ عینى فى الصلاةِ.» یعنی از دنیاى شما سه چیز مورد علاقه من قرار داده شده است: زنان، عطر و نور چشم من در نماز است. همچنین دیدگاه برخی از عرفا در این زمینه ارائه و نقد می شود. این نوشتار برگردان فارسى یکى از مقالات دوره کارشناسى ارشد نویسنده در گرایش روان شناسى فلسفى اسلامى (علم النفس فلسفى) در دانشگاه «مک گیل» کشور کانادا است. اصل این مقاله به زبان انگلیسى بوده و در یک نیم سال درسى دوره کارشناسى ارشد زیر عنوان «موضوعات ویژه در کلام اسلامى» به پرفسور «اریک ارمزبی» ارائه شده است. برای مطالعه مقاله 👈 اینجا 👉 کلیک کنید. 📚 مجله معرفت 1382 شماره 64. @MaarefHadith
📣 شماره 11 فصلنامه «دانش ها و آموزه های قرآن و حدیث» منتشر شد. ✅ از مزیتهای بی نظیر مجله انتشار نگاشته های در 28 قالب متنوع است. ❓ توضیح این قالب ها در شماره یکم و ششم مجله منتشر گردیده است. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ ◀️ در شماره 11 نگاشته هایی در قالب های: سرمقاله، مقاله سفید، مقاله شناختی، مقاله نکته نگاری، مقاله ترجمه، یاداشت آزاد، با این عناوین ذیل چاپ شده است: 👇👇👇 • وضعیت شناسی نیاز سنجی های پژوهشی در حوزه دین • راهکار وحدت امت همراه با ویژگی هدایت، در نگاه قرآن و سنت • صفات الهی هم نشین با حاجت ها و استعاذه های معصومان علیهم السلام (با تکیه بر کتاب عدة الداعی) • گزارشی از سازماندهی روایات ذیل آیه بسمله در کتاب «تفسیر الاثری الجامع» • گزارشی از کتاب «مفاتیح الشفاء» • راه هایی برای کشف معنای علائم اختصاری در نسخه های خطی • بررسی تحلیلی میراث حدیثی ابن ابی جمهوی اَحسائی • گزارشی از پایان نامه موانع پیشرفت انسان از منظر صحیفه سجادیه و تطبیق آن با آیات قرآن کریم • نقش شرط و جزاء در خوانش جمله های درهم تنیده با تطبیق بر حدیث «لَو أنَّ العِبادَ إذا جَهِلوا وَقَفوا وَ لَم يَجْحَدوا لَم يَكْفُروا» ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ 📡 تارنمای مجلّه www.majaleh-a.ir 💻 رایانامه majaleh.d.a@gmail.com ☎️ شماره تماس: 09214312651 @MaarefHadith
مقالات شماره یازده مجله «دانش ها و آموزه های قرآن و حدیث» به صورت رایگان در آدرس ذیل قابل دانلود است http://majaleh-a.ir/ نویسندگان و پژوهشگران می توانند مقالات خود را در یکی از 28 قالب معرفی شده، برای این مجله ارسال کنند. فصلنامه مورد نظر با هدف «1- نشر آسان اندیشه ها، 2-کمک به شکل گیری نگاشته ها، 3- نشر نگاشته های مرتبط با پایان نامه و یاداشت های آزاد» منتشر می شود. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ 📡 تارنمای مجلّه www.majaleh-a.ir 💻 رایانامه majaleh.d.a@gmail.com ☎️ شماره تماس: 09214312651 @MaarefHadith
در برخی از آیات و روایات به جریان دحو الارض و گسترش زمین از کعبه اشاره شده است. مفسران نیز ذیل آیات همچون «سوره شوری، آیه 7، سوره انعام، آیه 92، سوره ق، آیه 7، سورة رعد، آیه 3، سوره شمس، آیه 6، سوره نازعات، آیه 30» به بحث «دحوالارض» پرداخته اند. از مجموع سخنان چنین برداشت می شود که همه زمين ابتدا زير آب غرق بود و خشكي ها تدريجا نمایان شد و نخستين نقطه‏اى كه از زير آب بیرون آمد «كعبه» بود و سپس خشكي هاى زمين از كنار آن گسترش يافت كه از آن به عنوان دحو الارض (گسترش زمين) ياد شده است. در روایات به صراحت، مسئله «دحوالارض» بیان شده است مثلا امام رضا علیه السلام فرمودند: «در شب بيست و پنجم از ذى قعده زمين از زير كعبه گسترش يافت‏». (1) علامه طباطبایی پس از نقل این روایت می‌گوید: اولین بقعه‌ای که از زمین آفریده شد، کعبه بود، پس از آن سایر نقاط زمین از آن گسترش یافت. سپس می افزاید: اخبار درباره «دحو الارض» و گسترش یافتن زمین از زیر خانه کعبه، بسیار زیاد است و این روایات نه مخالف قرآن است و نه برهان عقلی آن را ردّ می کند». (2) 📚1. من لا يحضره الفقيه‏، ج‏2، ص 242. 2. المیزان فی تفسیر القرآن، ج3، ص356. @MaarefHadith
شیخ طوسی در کتاب «مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، جلد ‏2، صفحه 669» می گوید در روز 25 ذی القعده مستحب است این دعا خوانده شود ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ اللَّهُمَ‏ دَاحِيَ‏ الْكَعْبَةِ وَ فَالِقَ‏ الْحَبَّةِ وَ صَارِفَ‏ اللَّزْبَةِ وَ كَاشِفَ كُلِّ كُرْبَةٍ أَسْأَلُكَ فِي هَذَا الْيَوْمِ مِنْ أَيَّامِكَ الَّتِي أَعْظَمْتَ حَقَّهَا وَ أَقْدَمْتَ سَبْقَهَا وَ جَعَلْتَهَا عِنْدَ الْمُؤْمِنِينَ وَدِيعَةً وَ إِلَيْكَ ذَرِيعَةً وَ بِرَحْمَتِكَ الْوَسِيعَةِ أَنْ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ عَبْدِكَ الْمُجِيبِ‏ فِي الْمِيثَاقِ الْقَرِيبِ‏ يَوْمَ التَّلاقِ‏ فَاتِقِ كُلِّ رَتْقٍ وَ دَاعٍ إِلَى كُلِّ حَقٍّ وَ عَلَى أَهْلِ بَيْتِهِ الْأَطْهَارِ الْهُدَاةِ الْمَنَارِ دَعَائِمِ الْجَبَّارِ وَ وُلَاةِ الْجَنَّةِ وَ النَّارِ وَ أَعْطِنَا فِي يَوْمِنَا هَذَا مِنْ عَطَائِكَ الْمَخْزُونِ غَيْرِ مَقْطُوعٍ وَ لَا مَمْنُونٍ تَجْمَعُ لَنَا بِهِ التَّوْبَةَ وَ حُسْنَ الْأَوْبَةِ يَا خَيْرَ مَدْعُوٍّ وَ أَكْرَمَ مَرْجُوٍّ يَا كَفِيُ‏ يَا وَفِيُّ يَا مَنْ لُطْفُهُ خَفِيٌّ الْطُفْ لِي بِلُطْفِكَ وَ أَسْعِدْنِي بِعَفْوِكَ وَ أَيِّدْنِي بِنَصْرِكَ وَ لَا تُنْسِنِي كَرِيمَ ذِكْرِك‏ بِوُلَاةِ أَمْرِكَ وَ حَفَظَةِ سِرِّكَ احْفَظْنِي مِنْ شَوَائِبِ الدَّهْرِ إِلَى يَوْمِ الْحَشْرِ وَ النَّشْرِ وَ أَشْهِدْنِي أَوْلِيَاءَكَ عِنْدَ خُرُوجِ نَفْسِي وَ حُلُولِ رَمْسِي وَ انْقِطَاعِ عَمَلِي وَ انْقِضَاءِ أَجَلِي اللَّهُمَّ وَ اذْكُرْنِي عَلَى طُولِ الْبِلَى إِذَا حَلَلْتُ بَيْنَ أَطْبَاقِ‏ الثَّرَى وَ نَسِيَنِي النَّاسُونَ مِنَ الْوَرَى وَ أَحْلِلْنِي‏ دَارَ الْمُقَامَةِ وَ بَوِّئْنِي مَنْزِلَ الْكَرَامَةِ وَ اجْعَلْنِي مِنْ مُرَافِقِي أَوْلِيَائِكَ وَ أَهْلِ اجْتِبَائِكَ وَ أَصْفِيَائِكَ‏ وَ بَارِكْ لِي فِي لِقَائِكَ وَ ارْزُقْنِي حُسْنَ الْعَمَلِ قَبْلَ حُلُولِ الْأَجَلِ بَرِيئاً مِنَ الزَّلَلِ وَ سُوءِ الْخَطَلِ اللَّهُمَّ وَ أَوْرِدْنِي حَوْضَ نَبِيِّكَ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ أَهْلِ بَيْتِهِ‏ وَ اسْقِنِي مِنْهُ مَشْرَباً رَوِيّاً سَائِغاً هَنِيئاً لَا أَظْمَأُ بَعْدَهُ وَ لَا أُحَلَّأُ وِرْدَهُ وَ لَا عَنْهُ أُذَادُ وَ اجْعَلْهُ لِي خَيْرَ زَادٍ وَ أَوْفَى مِيعَادٍ يَوْمَ يَقُومُ الْأَشْهادُ اللَّهُمَّ وَ الْعَنْ جَبَابِرَةَ الْأَوَّلِينَ وَ الْآخِرِينَ وَ بِحُقُوقِ أَوْلِيَائِكَ الْمُسْتَأْثِرِينَ اللَّهُمَّ وَ اقْصِمْ دَعَائِمَهُمْ وَ أَهْلِكْ أَشْيَاعَهُمْ وَ عَامِلَهُمْ وَ عَجِّلْ مَهَالِكَهُمْ وَ اسْلُبْهُمْ مَمَالِكَهُمْ وَ ضَيِّقْ عَلَيْهِمْ مَسَالِكَهُمْ وَ الْعَنْ مُسَاهِمَهُمْ وَ مُشَارِكَهُمْ اللَّهُمَّ وَ عَجِّلْ فَرَجَ أَوْلِيَائِكَ وَ ارْدُدْ عَلَيْهِمْ مَظَالِمَهُمُ وَ أَظْهِرْ بِالْحَقِّ قَائِمَهُمْ وَ اجْعَلْهُ لِدِينِكَ مُنْتَصِراً وَ بِأَمْرِكَ فِي أَعْدَائِكَ مُؤْتَمِراً اللَّهُمَّ احْفُفْهُ بِمَلَائِكَةِ النَّصْرِ وَ بِمَا أَلْقَيْتَ إِلَيْهِ مِنَ الْأَمْرِ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ مُنْتَقِماً لَكَ حَتَّى تَرْضَى وَ يَعُودَ دِينُكَ بِهِ وَ عَلَى يَدَيْهِ جَدِيداً غَضّاً وَ يُمَحِّضَ الْحَقَّ مَحْضاً وَ يَرْفَضَ الْبَاطِلَ رَفْضاً اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَيْهِ وَ عَلَى جَمِيعِ آبَائِهِ وَ اجْعَلْنَا مِنْ صَحْبِهِ وَ أُسْرَتِهِ وَ ابْعَثْنَا فِي كَرَّتِهِ حَتَّى نَكُونَ فِي زَمَانِهِ مِنْ أَعْوَانِهِ اللَّهُمَّ أَدْرِكْ بِنَا قِيَامَهُ وَ أَشْهِدْنَا أَيَّامَهُ و صَلِّ عَلَيْهِ وَ عَلَيْهِ السَّلَامَ‏ وَ ارْدُدْ إِلَيْنَا سَلَامَهُ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَكَاتُهُ. @MaarefHadith
آیا خداوند در شب معراج، با گفتن «یا علی» با پیامبر(ص) خداحافظی فرمود؟! در بخشی از متن عربی این روایت چنین آمده است: «یا رَبِّ أَنْتَ خَاطَبْتَنِی أَمْ عَلِی‏؟»؛ یعنی: پروردگارا! تو مرا مخاطب قرار دادى و با من صحبت می‌کنی یا این‌که على با من سخن می‌گوید؟ ✅ در برخی پایگاه‌ها مشاهده می‌شود که از ترجمه «َامْ عَلِی» که به معنای «یا علی؟» به معنای استفهام است، برداشت نادرست شده است که گویا «یا علی!» به معنای ندائی آن در خداحافظی خداوند با پیامبر مورد استفاده قرار گرفته است! پاسخ را در آدرس ذیل مطالعه کنید https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa54850 @MaarefHadith