eitaa logo
حلقه های مطالعاتی معارف انقلاب اسلامی
689 دنبال‌کننده
272 عکس
95 ویدیو
7 فایل
دوره آموزشی مطالعاتی معارف انقلاب اسلامی @Maaref_Enghelab_Eslami مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی، دفتر قم ۰۲۵۳۷۷۴۴۲۴۳ فروشگاه و نمایشگاه محصولات انقلاب اسلامی ۰۲۵۳۷۷۰۲۸۵۲ برادران: @Ba_Maaref_Enghelab 09927270034 خواهران: @Kh_Maaref_Enghelab 09927400982
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 مسئولیت رهبری، حفظ نظام و انقلاب است. وظیفه اصلی رهبری این است که مراقب باشد بخش‌های مختلف، آهنگ ناساز با نظام و اسلام و انقلاب نزند. هر جا چنین آهنگی به وجود بیاید، جای حضور رهبری است. رهبری هم یک شخص نیست. یک آدم، یک طلبه، یک علی خامنه‌ای، یا علی خامنه‌ای های فراوان دیگری که هستند، نیست. رهبری یک عنوان و یک شخصیت و یک حقیقت برگرفته از ایمان و محبت و عشق و عاطفه مردم و یک آبروست. صدها نفر مثل علی خامنه‌ای در راه این حقیقت، جان و آبرویشان را می دهند؛ اهمیتی هم ندارد. بنده که چیزی نیستم؛ امام بزرگوار ما هم -که به معنای حقیقی کلمه برای این امت، امام دلها بود- همین طور بود. او حاضر بود برای حفظ نظام و حفظ رهبری نظام، آبرویش را بدهد. ۱۹ تیر ماه ۱۳۷۹ @Maaref_Enghelab_Eslami
📣 ♨️ پویش مطالعه‌ی کتاب «طرح کلّی اندیشه‌ی اسلامی در قرآن» 📍ویژه‌ی ماه مبارک رمضان📍 🔹 با بهره‌مندی از اساتید حوزه 🔹 🔸با پشتیبانی علمی و محتوایی🔸 ▪️ در بستر فضای مجازی ▪️ ⏱ آغاز پویش از ۲۴ فروردین ۱۴۰۰ 👈 ثبت‌نام و اطلاعات بیشتر از طریق پیوند زیر: 🆔 https://b2n.ir/y55874 @qom_khamenei_ir
💠 جمهوری اسلامی نظامی است که در آن، حکومت از جنس ولایت و امامت است. بین امام و امت، رابطه دو‌سویه، چند ساحتی و وثیق بر قرار است که از سویی بر اعتقاد و ایمان دینی و از دیگر سو، بر عاطفه و محبت ابتناء دارد؛ و نیز با آگاهی و بصیرت ممزوج است و با دانایی و معرفت به تعالی می رسد. تبیین هر یک از این ارکان چهارگانه، گامی است به سوی بازشناسی رابطه دوسویه‌ی رهبری-رهروی در نظام اسلامی که به تعمیق و تحکیم مناسبات حکومت و جامعه منجر خواهد شد. ناگفته روشن است که قدم گذاردن در این وادی، بسی دشوار است امّا دشواری راه نمی تواند توجیه قابل قبولی برای شانه خالی کردن از زیر بار این مسئولیت خطیر باشد و شاید گریزی از آن نباشد که آهسته و پیوسته در این راه، گام نهاده شود. این نیز اقتضا دارد به جای آن که تلاش شود تا ابعاد گوناگون این مهم، یک‌باره تالیف و منتشر شود، جزء به جزء آن به نگارش در آید و مرحله به مرحله، کامل و به غنای آن افزوده شود. 📚 از نیمه خرداد، صفحه ۵. @Maaref_Enghelab_Eslami
(دادگاه نظامی) ۱ 💠 ضمن عرض تبریک به مناسبت حلول ماه مبارک رمضان، گوشه ای از خاطرات رهبر معظم انقلاب (مدّ ظلّه‌العالی) در ماه مبارک رمضان در دوران مبارزات، تقدیم می شود. 🖋 وقتی در سلول بودم -‌‌پیش از انتقال به اتاق بزرگ- ماه رمضان فرا رسید. با فرا رسیدن این ماه،‌ دلم غرق شادی شد؛ چون از کودکی این ماه را دوست میداشتم. در این ماه، چهره‌ی زندگی روزمره دگرگون میشود و انسان روزه دار خاصی احساس میکند. نخستین روز ماه رمضان سپری شد؛ هنگام فرا رسید، اما چیزی برای من نیاوردند؛ زیرا برای ماه رمضان،‌ در محیط ارتش و زندان ارتش،‌ حسابی باز . نماز خواندم و به سیر در عالم خاطرات این ماه -‌به ویژه خاطرات ساعت افطار و سرور روزه‌داران در هنگام افطار- پرداختم. آن لحظات شادی آور و فرح‌افزای سر سفره‌ی افطار در کنار ،‌ با سماوری که در برابر ما میجوشید،‌ در خاطرم گذشت. همچنین آن خوردنی های و مخصوص افطار را به یاد آوردم؛ به‌ویژه «ماقوت»‌ -‌غذای معروف مشهدی‌ها که ظاهرا مختص خود آنهاست- را به یاد آوردم؛ که از هر غذایی برای افطار،‌ آن را بیشتر دوست میداشتم. «ماقوت»‌ از آب و نشاسته و شکر تهیه میشود و به شیوه خاصی آن را میپزند. همسر من نیز در پختن آن،‌ همانند پختن سایر غذا‌ها،‌ بخوبی وارد است. به خود باز آمدم و از خدا مغفرت طلبیدم. شاید این بود که خاطرات یاد شده را در ذهنم برانگیخت؛‌ شاید هم علت،‌ بود. به هر حال باید میکردم... ادامه دارد... @Maaref_Enghelab_Eslami
(دادگاه نظامی) ۲ 💠 ضمن عرض تبریک به مناسبت حلول ماه مبارک رمضان، گوشه ای از خاطرات رهبر معظم انقلاب (مدّ ظلّه‌العالی) در ماه مبارک رمضان در دوران مبارزات، تقدیم می شود. 🖋 ... نیم ساعت پس از مغرب،‌ یک فنجان چای . مدتی بعد شام آوردند، که بخاطر ،‌ دل بدان رغبت نمیکرد. اما قدری از آن را خوردم و بقیه را برای سحری گذاشتم. در سحر هم بقیه آن را با خوردم،‌ زیرا این غذا از نامطبوع بود و بعد از مانده شدن نیز نامطبوع تر شده بود. نخستین روز بر این منوال گذشت. روز دوم،‌ نگهبان اطلاع داد که چیزی برای شما فرستاده شده. آن را گرفتم و باز کردم. دیدم انواع غذاهایی که در افطار به آنها میل دارم،‌ در چند بشقاب برایم فرستاده شده. این غذا ها برای چند نفر کافی بود. آن را آماده کرده بود و توانسته بود به زندان برساند. همچنین در همان روز،‌ از منزل برایم وسایل چای آوردند. افطاری خوشمزه و مطبوعی بود که به قدر کفایت از آن برداشتم و باقی را برای فرستادم. این کار هر روز تکرار شد. ادامه دارد... @Maaref_Enghelab_Eslami
(دادگاه نظامی) (بخش دوم) ۳ 💠 ضمن عرض تبریک به مناسبت حلول ماه مبارک رمضان، گوشه ای از خاطرات رهبر معظم انقلاب (مدّ ظلّه‌العالی) در ماه مبارک رمضان در دوران مبارزات، تقدیم می شود. 🖋 ... در شبهای ماه رمضان، فرصت ، و ذکر فراهم شد. به یادم می آید که در شب ، نماز مستحبی هزار‌قل هوالله را خواندم که در آن در رکعت اول پس از حمد، هزار بار سوره ی توحید خوانده میشود. این تجربه ی رمضانی من در بود. در اولین زندانم، از ماه رمضان را داخل زندان گذراندم؛ در این زندان، ماه رمضان را؛ و در پنجمین زندان هم باز ماه رمضان را. اینها علی‌رغم سختی ها و رنجهایی که داشت، بویژه در پنجمین زندان -که شرح آن را خواهم داد- فرصتهایی بود که از جهت و توجه به پروردگار و در آیات قرآن و مفاهیم بلند آن، برایم بسیار سودمند بود. بیشتر خاطراتی که در این زندان یادداشت کرده ام، مربوط به ایام ماه مبارک رمضان است. ادامه دارد... @Maaref_Enghelab_Eslami
(دادگاه نظامی) ۴ 🖋 ... در این زندان و زندان قبلی، آشکارا شاهد فاجعه ی اخلاقی در میان زندانیان نظامی بودم. این فاجعه پیش از آنکه نشانه ی بی توجهی و بوده باشد، حاکی از وجود یک ریزی بود. با آنکه ورود هر چیزی به زندان بدون بازرسی و کنترل شدید بود، اما دیدم که مواد مخدر چگونه میان نظامیان زندانی رواج داشت! به من اطلاع داده شد که برخی در زندانِ درجه داران شراب خواری میکنند. در این زندان و زندان قبلی دیدم که کسانی «بنگ» را به عنوان مواد مخدر استعمال میکنند؛ زندانیان میچرخند و بنگ میکشند و در حالتی شبیه به اغما، هذیان میگویند! یک جوان سالم وقتی وارد این زندانها میشد، به ناچار فاسد میگردید؛ چون بیشتر به یک شبیه بود و هرکس -بجز کسانی که خداوند به آنها رحم کرده باشد- در آن می افتد، به گند و فساد آن دچار میشد. تازه اینجا به عنوان ، تابع یک انضباط دقیق بود؛ حال قیاس کنید که زندانهای غیرنظامی در چه وضعی بودند! بدین جهت، من ضمن تلاشهایم در داخل زندان، تلاش میکردم تا در این جوّ سراسر آلوده، هرکس را بشود نجات داد، نجات دهم. کمی مانده به ، زندانیان را جمع کردم، برایشان وعظ کردم و مرگ و آخرت و حساب قیامت را به یادشان آوردم. آنها به من قول دادند و خوردند که روزه بگیرند. واقعا هم روز اول روزه گرفتند؛ روز دوم هم تا ظهر تحمل کردند؛ اما در اثر جوّ فاسد زندان، اراده ی آنها شد. لذا تاثیر موعظه ی من در آنها به پایان رسید و روزه ی خود را خوردند! @Maaref_Enghelab_Eslami
💠 «از نیمه خرداد» تلاشی ستودنی برای گشودن باب تبیین و تفهّم خطوطی از اندیشه و رفتار رهبر معظّم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه‌ای که توسّط جناب آقای غفّاری به رشته تحریر در آمده و در معرض بهره‌مندی همگان و نیز نقد و داوری پژوهشگران قرار گرفته است. همچنان‌که نویسنده اذعان کرده، این اثر پنجره‌ای برای درک منظومه‌ی فکری و منطق عملی رهبر معظّم انقلاب اسلامی است و ادّعای ارائه‌ی تصویری جامع و مانع ار آنچه بازگو شده است را ندارد. 📚 از نیمه خرداد، صفحه ۵. @Maaref_Enghelab_Eslami
💠 شاید تا همین چند سال پیش، بسیاری از علاقه‌مندان آیت الله خامنه‌ای گمان می کردند که ایشان متولّد ۲۴ تیر ماه ۱۳۱۸ است. به همین دلیل، سیلی از پیام های تبریک در روزهای پایانی تیر ماه هر سال، میان هواداران رهبر معظّم انقلاب ردّ و بدل می شد و برخی به ابراز شادمانی همراه با اهدای گل و پخش شیرینی نیز اقدام می کردند. اما هنگامی که زمزمه‌ی جشن‌های عمومی‌تر شنیده شد، آیت الله خامنه‌ای با بیان اینکه سالروز تولّد ایشان در تیر ماه نیست، به آن واکنش نشان دادند: «این کار غلط است. این تولّد و امثال آن هیچ جشنی ندارد. برگزار کنندگان مسئول وقت و عمر و اموالی هستند که در این کار صرف و ضایع می شود. من از کسی که برای تولّد من جشن می گیرد، به هیچ وجه متشکّر نمی شوم و او را مسئول زیانهای این کار هم می شناسم». (روزنامه کیهان، ۳ مرداد ۱۳۸۵) 📚 از نیمه خرداد، صفحه ۱۳. @Maaref_Enghelab_Eslami
💠 تنها عضو شورای انقلاب که از جایی غیر از تهران، برای راهبری انقلاب فراخوان شده بود، هنگام ترک مشهد به دوستان و یاران قول داده بود تا در اولین فرصت بعد از انجام ماموریت به شهر خود بازگردد، اما امواج مردمی انقلاب و سلسله مسئولیت‌های سنگینی که یکی‌یکی بر دوش وی افتاد، هیچ‌گاه چنین اجازه ای نداد. آیت الله خامنه‌ای در رخداد‌های منتهی به ۲۲ بهمن ۵۷، در کنار دیگر اعضای شورای انقلاب، نقش آفرینی کرد و در صحنه‌ها و لحظات حسّاسی حضور داشت؛ طرّاحی تحصّن در دانشگاه تهران برای بازگشت امام به کشور و مهار فتنه‌ی کارخانه‌ی جنرال که چپ‌ها می‌خواستند از احساسات انقلابی کارگران آن سوء‌استفاده کنند، نمونه‌هایی پر ماجرا از این دست فعالیت‌هایند. 📚 از نیمه خرداد، صفحه ۲۴. @Maaref_Enghelab_Eslami
💠 در همان چند ساعتی که بین ترور ششم تیر ماه امام جمعه تهران در مسجد ابوذر تا انفجار هفتم آن ماه در دفتر حزب جمهوری اسلامی در سرچشمه‌ی تهران فاصله بود، آیت الله بهشتی به عیادت دوست، همکار و همسنگر خود در بیمارستان قلب (شهید رجایی) رفت؛ در حالی‌که نگران بود آیا با وجود شدّت جراحات وارده به قفسه‌ی سینه، کتف، صورت، دندان‌ها و...، آیت الله خامنه‌ای هنوز قدرت تکلّم دارد یا نه؟ پزشکان معالج پاسخ دادند که خوشبختانه صدمه‌ای به تارهای صوتی وارد نشده و خیال دبیر کلّ حزب جمهوری اسلامی از این بابت راحت شد. دکتر هادی منافی عضو گروه پزشکی درمانگر آیت الله خامنه‌ای می گوید: «زمانی که آقا در بیمارستان به هوش آمدند، اول پرسیدند که از همراهانشان در مسجد کسی آسیب ندیده است؟ گفتیم نه، کسی طوری نشده است. بعد از وضع خودشان پرسیدند. گفتیم راستش این است که ممکن است دست راست شما دیگر کار نکند. گفتند: دست لازم نیست، زبانم کار کند کافی است».‌ (خبرگزاری فارس- ۳ تیر ماه ۱۳۹۲) 📚 از نیمه خرداد، صفحه ۳۵. @Maaref_Enghelab_Eslami
💠 تقریبا در تمامی نظریه‌های کلاسیک و معاصر در مورد رهبری، توانایی سخنوری یک مهارت ضروری برای رهبر شناخته می شود. در واقع، رهبر باید بتواند مخاطبان _مردم یا پیروان یا اعضای سازمان_ را در راستای یک هدف برانگیزد و فنّ بیان در این زمینه، یک عامل اساسی است. شاید این عمومی‌ترین ویژگی شخصیتی آیت الله خامنه‌ای باشد که اغلب مردم، ایشان را به آن می شناسند. همین ویژگی در مقاطعی که به اوج خود رسیده، توانسته در آگاهی بخشی و انگیزش مردم در ارتباط با موضوعات خاصّ، تعیین کننده‌ی سرنوشت کشور باشد. مثلا سخنان آیت الله خامنه‌ای در نماز جمعه‌ی ۲۹ خرداد ۱۳۶۰ و نطق روز بعد از آن در مجلس شورای اسلامی علیه بنی صدر، نقشی کلیدی در اقناع مردم و نمایندگان در مورد عدم کفایت سیاسی وی داشت. هنگامی که قطعنامه ۵۹۸ از سوی جمهوری اسلامی ایران پذیرفته شد نیز آیت الله خامنه‌ای در سفر به نقاط مختلف جبهه‌های جنگ، به تبیین چرایی و چگونگی پذیرش قطعنامه برای رزمندگان پرداخت و با بیان اقناعی خود،در روحیه بخشی به آنان موثّر بود. این ویژگی، در دوره‌ی رهبری ایشان نیز ظهور و بروزهای گوناگونی داشته است. در فضای غبارآلود تیرماه ۱۳۷۸ و خرداد ماه ۱۳۸۸، هر بار سخنان رهبر معظّم انقلاب بود که برای طیف قابل توجّهی از مردم در رابطه با ابهامات در مسائل کشور، روشنگر و آرامش‌بخش شد. 📚 از نیمه خرداد، صفحه ۳۶. @Maaref_Enghelab_Eslami
💠 توانمندى در عرصه‌ى سخنورى، معمولاً در گرو مطالعات وسيع و متنوّع گوينده به‌عنوان يك شرط ضرورى است؛ يعنى ويژگى ديگرى كه آيت‌الله خامنه‌اى از ديرباز به آن شناخته ميشود و همواره ديگران را نيز به مطالعه و كتاب‌خوانى دعوت نموده است. گذشته از تاريخ اسلام و سيره‌ى معصومان، بخش عمده‌اى از مطالعات ايشان را بايد معطوف به تاريخ معاصر ايران و جهان دانست. آيت‌الله خامنه‌اى در ديدار تاريخى يكم مرداد ۱۳۸۰ خود با برگزيده‌اى از هنرمندان كشور ميگويند: «من سطرسطر ورقهاى تاريخ هفتاد، هشتاد سال گذشته و قبل از آن را مكرّر در مكرّر خوانده‌ام». روشن است كه اين ميزان از تسلّط نسبت به تاريخ، به‌ويژه با زاويه‌ى ديد تحليلىِ مجتهد مبارزى مثل ايشان، چه بازتابى در شاكله‌ى شخصيّتى و الگوى رهبرى‌شان دارد. 📚 از نیمه خرداد، صفحه ۳۷. @Maaref_Enghelab_Eslami
💠 از ويژگى‌هاى آيت‌الله خامنه‌اى، تسلّط و تعلّق خاطر نسبت به شعر و ادب فارسى است. اين علاقه كه از دوران نوجوانى ايشان آغاز شده، در دوره‌ى رهبرى تجلّيّاتى مانند برگزارى شب شعر با پارسى‌سرايان پيش‌كسوت يا جوان ايران و ديگر كشورهاى فارسى‌زبان دارد كه هرساله در شب ميلاد امام حسن مجتبى (عليه‌السّلام) برگزار شده و از سوى رسانه‌ها نيز پوشش داده مى‌شود. آن‌هايى كه جست‌وجوى جدّى‌ترى در آراء و احوال آيت‌الله خامنه‌اى دارند، احتمالاً چيزهايى بيشترى نيز در مورد روابط ايشان با برخى چهره‌هاى برجسته‌ى شعر فارسى - از محمّدحسين شهريار تا مهدى اخوان ثالث و اميرى فيروزكوهى - مى‌دانند يا شايد برخى سروده‌هاى ايشان را نيز خوانده باشند. 📚 از نیمه خرداد، صفحه ۴۰. @Maaref_Enghelab_Eslami
💠 مردمى بودن يكى از ويژگى‌هاى شناخته‌شده‌ى روحانيّون برآمده از حوزه‌هاى علميّه است. حتّى روشنفكرانى كه درباره‌ى مسائل اجتماعى پژوهش كرده و قلم زده‌اند، اغلب به ارتباطات وثيق مردمى و پايگاه اجتماعى روحانيّت اذعان كرده يا به آن غبطه خورده‌اند. آيت‌الله خامنه‌اى نيز به‌عنوان يك روحانى، از چنين ويژگى‌اى برخوردار است و اين يك نگرش ويژه نسبت به مردم را در ذهنيّت ايشان شكل داده كه بر مبناى آن، مردم ولى‌نعمتِ كارگزاران كشور در هر مقام و مرتبه‌اى هستند. فلسفه‌ى وجود بنده و امثال بنده و ديگر مسئولان، خدمت است. ما نوكر و خدمتگزار مردم هستيم. اعتبار و آبروى ما به اين است. اسلام اين را براى ما معيّن كرده است. ما حقّى به گردن مردم نداريم؛ مردم به گردن ما حق دارند. (۱۵ بهمن ۱۳۸۲) 📚 از نیمه خرداد، صفحه ۴۴. @Maaref_Enghelab_Eslami
(رضوان الله تعالی علیه) 💠 كسانى كه با سخنان آيت‌الله خامنه‌اى آشنايى دارند، احتمالاً دريافته‌اند كه يكى از پُربسامدترين واژه‌ها در كلام ايشان، نام «امام خمينى» است. ايشان به‌عنوان جانشين امام (قدّس‌سرّه)، يادآورى‌هاى پُرشمار و درس‌آموزى نسبت به ويژگى‌هاى رهبر كبير انقلاب در قالب خطّ امام يا مكتب امام دارند؛ چون بر اين باورند كه امام شناسنامه‌ى انقلاب است و راه درست و خردمندانه‌ى جمهورى اسلامى در همه‌ى عرصه‌ها، همان است كه ايشان پيش پاى مردم ايران نهاده است. گذشته از اينها، يك نوع شيفتگى نسبت به شخص امام خمينى در سخنان و كنش‌هاى آيت‌الله خامنه‌اى ديده مى‌شود. شايد جرقّه‌ى اين كشش روحانى از روز پُرالتهاب فيضيّه در فروردين ۱۳۴۲ زده شد. وقتى آقاى خامنه‌اى به همراه دوست خود سيّدجعفر شبيرى زنجانى با سختى و در سايه‌ى ترس از خيابان‌هاى قم گذشتند تا اخبار ماجرا را به استاد خود برسانند. آن‌ها در حال اضطراب به خانه‌ى امام رسيدند و همراه گروهى ديگر تصميم گرفتند درهاى خانه را ببندند تا از جان ايشان محافظت كنند امّا با مخالفت حاج‌آقا روح‌الله مواجه شدند. رفتار و كردار امام، آرامش و اميد را در اوج فاجعه به شاگردان و پيروان جوانش برگرداند. 📚 از نیمه خرداد، صفحه ۴۹. @Maaref_Enghelab_Eslami
💠 از يكم ارديبهشت ۱۳۷۹ كه آيت‌الله خامنه‌اى در ديدار با هزاران نفر از جوانان سراسر كشور در مصلّاى تهران، از تبديل شدن برخى مطبوعات وقت به «پايگاه دشمن» گلايه كردند، استفاده‌ى دائمى ايشان از يك چفيّه، تبديل به نمادى از آمادگى انقلابى در كنش‌هاى ايشان شده است. امّا مفهوم انقلابى‌گرى هميشه در ادبيّات سياسى معاصر، محلّ مناقشه بوده است. در دوره‌اى از طرف چپ‌گرايان سياسى، يك ويژگى مثبت تلقّى شده؛ چون از ديد آن‌ها در برابر بى‌تفاوتى يا كم‌تحرّكى روشنفكرى ليبرال پيرامون مسئوليّت‌هايش در جامعه قرار دارد و تا جاى ممكن بايد به آن دامن زد. امّا در نقطه‌ى مقابل، از طرف راست‌گرايان سياسى، انقلابى‌گرى هميشه يك ويژگى منفى تلقّى شده كه ناشى از سركشى ماركسيست‌ها در مقابل ارزش‌هايى مثل عقلانيّت و نظم در جامعه است و بايد مهار شود. امام خمينى (قدّس‌سرّه) با شخصيّت و عملكرد خاص خود در دوران معاصر، هم تصوّرات چپ‌گرايانه و هم قرائت‌هاى راست‌گرايانه از مفهوم «انقلابى‌گرى» را به چالش كشيد. در انديشه‌ى امام، انقلابى‌گرى در برابر سلطه و استبداد، بر مبناى آموزه‌هاى اسلام ارزش تلقّى مى‌شد. همچنان‌كه انضباط و قانون‌گرايى در انديشه‌ى ايشان، متّكى به متن دين بود، نه ايدئولوژى ليبرال. در مكتب امام، انقلابى‌گرى به مفهوم از پاى ننشستن در برابر ديكتاتورى دولت‌ها و همچنين در برابر قدرت‌هاى مستكبرى بود كه پشتيبان خودكامگى و سرسپردگى آن‌ها بودند. 📚 از نیمه خرداد، صفحه ۵۳. @Maaref_Enghelab_Eslami
💠 روشن است كه هر يك از اين داده‌ها يا مجموع آن‌ها، مى‌تواند برداشت‌هاى گوناگونى را در رابطه با شخصيّت آيت‌الله خامنه‌اى به دنبال داشته باشد؛ امّا نكته‌ى درخور تأمّل اينجا است كه ايشان تمامى اين ويژگى‌ها را به‌عنوان يك «عالم دينى» دارا است و آن‌ها را در زمينه‌ى كارويژه‌هاى رهبرى انقلاب به‌كار مى‌گيرد. شايد برجسته‌ترين ويژگى فكرى - شخصيّتى آيت‌الله خامنه‌اى را بتوان همين دانست كه شئون مختلف علمى - اجتماعى يك عالم روحانى را تجربه كرده است؛ از خطابه و منبر تا پيش‌نمازى مسجد، از تدريس فقه و اصول و تفسير قرآن و نهج‌البلاغه تا شاگردپرورى و مردم‌دارى و... . در واقع آيت‌الله خامنه‌اى يك «آخوند» تمام‌عيار است كه خود نيز تمايل دارد كه به همين عنوان شناخته شود. شايد به همين خاطر است كه ايشان در سال ۱۳۸۸ پيشنهاد اعطاى دكتراى افتخارى از سوى هيئت رئيسه‌ى وقت دانشگاه تهران را نمى‌پذيرند. 📚 از نیمه خرداد، صفحه ۶۱. @Maaref_Enghelab_Eslami
💠 نگاهى به سرگذشت فكرى - اجتماعى آيت‌الله خامنه‌اى نشان مى‌دهد كه ايشان در دوره‌ى نوجوانى و جوانى كه به تحصيل و مبارزه سپرى شده، تحت تأثير برخى از شخصيّت‌هاى برجسته‌ى روزگار خود بوده‌اند. البتّه ميزان و كيفيّت اين اثرپذيرى در هر مورد متفاوت بوده است. آشنايى با اين چهره‌ها و نوع اثرگذارى‌شان بر آيت‌الله خامنه‌اى، مى‌تواند يكى از كليدهاى شناخت عميق‌تر نسبت به فكر و عمل رهبر انقلاب باشد. آن‌گونه كه رهبر انقلاب خود روايت كرده‌اند، نخستين بارقه‌هاى انقلابى را نوّاب صفوى در حدود سال ۱۳۳۳ در وجود ايشان بيدار كرده است. سيّدمجتبى نوّاب صفوى در سال ۱۳۲۹ كتابى به نام «راهنماى حقايق» منتشر كرده بود كه دربردارنده‌ى پيش‌نويس قانون اساسى يك «حكومت اسلامى» بود و مانيفست فكرى - مبارزاتى فدائيان اسلام به‌شمار مى‌رفت. 📚 از نیمه خرداد، صفحه ۷۱. @Maaref_Enghelab_Eslami
💠 آرمان‌گرايى و واقع‌گرايى، به‌عنوان دو رويكرد يا دو مكتب، در طيفى از مباحث علمى مطرح هستند؛ از الهيّات و معرفت‌شناسى تا نظريه‌ى اجتماعى و حتّى نظريه‌ى روابط بين‌الملل. اگرچه ميل به حدّ وسط و ميانه‌ى هر چيز در روزگار ما طرف‌داران بسيارى دارد امّا هنوز بسيارى از نظريه‌پردازان و تحليلگران علاقه دارند تا ديدگاه‌هاى خود را ذيل يكى از همين دو عنوان مطرح كنند. آيت‌الله خامنه‌اى به‌عنوان يك متفكّر مسلمان و يك رهبر سياسى، با عبور از اين دوگانه، آرمان‌گرايى را در دل واقع‌بينى مى‌بينند و آن را در برابر محافظه‌كارى معنا مى‌كنند: «آرمان‌خواهى مخالف محافظه‌كارى است، نه مخالف واقع‌گرايى. محافظه‌كارى يعنى شما تسليم هر واقعيّتى - هرچه تلخ، هرچه بد - باشيد و هيچ حركتى از خودتان نشان ندهيد؛ اين محافظه‌كارى است. معناى آرمان‌گرايى اين است كه نگاه كنيد به واقعيّتها و آنها را درست بشناسيد؛ از واقعيّتهاى مثبت استفاده كنيد، با واقعيّتهاى سلبى و منفى مقابله كنيد و مبارزه كنيد. اين معناى آرمان‌گرايى است». (۲۰ تير ۱۳۹۴) 📚 از نیمه خرداد، صفحه ۹۱. @Maaref_Enghelab_Eslami
💠 به نظر مى‌رسد كه مقولات مهمّى چون دشمن‌شناسى يا خودى و غيرخودى - كه در ادبيّات سياسى آيت‌الله خامنه‌اى بسامد فراوانى دارد - را بايد ذيل نگاه آرمان‌گرايى واقع‌بينانه معنا كرد. ايشان نسبت به كسانى كه پرداختن به دشمن را نشانه‌اى از «توهّم توطئه» مى‌دانند، واكنش نشان داده و معتقدند ديدن حجم و تنوّع دشمنى‌هايى كه با جمهورى اسلامى ايران مى‌شود، خود يكى از مصاديق واقع‌بينى است. رهبر انقلاب همچنين تلاش كرده‌اند تا تبيينى واقع‌بينانه از نحوه‌ى اثرگذارى دشمنى‌ها ارائه دهند: بنده گاهى كه در صحبتها بعضى كسان را به توطئه‌هاى دشمن تنبّه ميدهم، افرادى ميگويند: آقا! شما چرا به دشمن خارجى ميپردازيد؟ چرا به مسائل خودمان، به كمبودهاى خودمان اشاره نميكنيد؟ حرف بايد روشن بشود. اگر دشمن خارجى در مقابل خود كمبودها را، ضعف‌ها را، زمينه‌ها را مشاهده نكند، نميتواند تسلّط پيدا كند. اينكه چيز بديهى و روشنى است؛ بارها هم گفته‌ايم. اصلاً كاميابى دشمن از بيرون در آن صورتى است كه در درون صفوف داخل نظام - داخل كشور و داخل جامعه - نقاط ضعف و نقاط خلأ وجود داشته باشد. در اينكه شكّى نيست. امّا دشمن خارجى را نميشود منكر شد. دشمن خارجى مى‌آيد از همين ضعفها حدّاكثر استفاده را ميكند. هيچ انسانى را، هيچ جامعه‌اى را و بيش از همه هيچ مسئولى را كسى مدح نخواهد كرد كه دشمن را نبيند؛ تلاش دشمن را نفهمد؛ سوءاستفاده‌ى دشمن را از ضعفهاى خودى بجا نياورد... . 📚 از نیمه خرداد، صفحه ۹۵. @Maaref_Enghelab_Eslami
💠 يكى ديگر از ثمرات رويكرد آرمان‌گرايى واقع‌بينانه، اثرى است كه بر موضع رهبر انقلاب در باب نسبت «ارزش‌ها و روش‌ها» گذاشته است؛ به اين شكل كه اگرچه آرمان‌ها و ارزش‌ها كه «هدف» نظام هستند، دگرگون‌پذير نيستند امّا در روش‌ها و برنامه‌هاى دستيابى به آن‌ها مى‌توان و بايد اهل تجربه و تغيير بود. بنابراين استقامت در مورد هدف‌ها معنا مى‌يابد درحالى‌كه در زمينه‌ى روش‌ها كه ممكن است دچار اشتباه و كاستى و ناكارآيى باشند (۱۹ ارديبهشت ۱۳۸۴) جاى انعطاف هست. «به‌هيچ‌وجه عدول از مبانى و عدول از ارزشها جايز نيست؛ اهداف، اهداف الهى است و هيچ ترديد، شك يا ارتدادى از اين اهداف جايز نيست؛ امّا در روشها بايستى تكامل، اصلاح، تغيير و رفع خطا، جزو كارهاى دائمى و برنامه‌هاى هميشگى ما باشد؛ ببينيم كدام روش ما، ولو به آن عادت كرده باشيم، غلط است، آن را عوض و اصلاح كنيم. بايد مراقب باشيم كه جاى اين تعبيرات عوض نشود؛ يعنى ما در زمينه‌ى اهداف، ميگوييم استقامت؛ بايد جاى «هدف» را با «روش» اشتباه نكنيم. استقامت در روشها لازم نيست، استقامت در اهداف لازم است. در كار روشها «آزمون و خطا» جارى است. البتّه بايد از تجربه‌ها استفاده كنيم كه آزمون ما آزمون موفّقى باشد و نخواهيم كه دائم تجربه كنيم و پشت‌سر هم اشتباه؛ امّا در زمينه‌ى اهداف، بايستى قرص و محكم بِايستيم و يك قدم پايين نياييم». (۷ بهمن ۱۳۸۱) 📚 از نیمه خرداد، صفحه ۹۷. @Maaref_Enghelab_Eslami
💠 از ثمرات امتزاج آرمان‌خواهى و واقع‌بينى در افق ديد آيت‌الله خامنه‌اى، تأكيدى است كه ايشان بر «مصلحت» به‌عنوان يكى از واقعيّت‌هاى جامعه دارند و در بسيارى از تحليل‌ها و مواضع خود نيز به آن استناد مى‌كنند. رهبر انقلاب اساساً تمايز اين دو مقوله را خيالى مى‌دانند و «مصلحت‌انديشى» را از «مسلّمات و واضحات اسلام» ارزيابى مى‌كنند. بعضى خيال ميكنند كه «مصلحت» در مقابل «حقيقت» است؛ در صورتى كه مصلحت هم يك حقيقت است؛ كمااينكه حقيقت هم مصلحت است. اصلاً حقيقت و مصلحت از هم جدا نيستند. مصالحِ پندارى و شخصى است كه بد است. وقتى مصلحت شخصى نيست، وقتى مصلحتِ مردم و مصلحتِ كشور است، اين ميشود يك امر مقدّس، يك امر خوب، يك چيز عزيز؛ چرا ما بايد از آن فرار كنيم‌؟ (۴ اسفند ۱۳۷۷) 📚 از نیمه خرداد، صفحه ۹۷. @Maaref_Enghelab_Eslami
💠 مفهوم آزادانديشى - و كرسى‌هاى نظريّه‌پردازى - در سطح جامعه‌ى ايران، از زمستان ۱۳۸۱ و در پى سخنرانى تاريخى آيت‌الله خامنه‌اى در ديدار با گروهى از «انجمن قلم ايران» وارد مرحله‌اى تازه از تطوّر خود شد. در آن دوره، به دنبال فراگيرى گفتمان اصلاحات سياسى در ايران، فضايى از تجديدنظرطلبى در لواى نام آزادى پديد آمده بود امّا از ديد رهبر انقلاب، آزادانديشى به‌عنوان يك موهبت خدادادى بايد نقطه‌ى عزيمت نهضت نرم‌افزارى قرار مى‌گرفت. «اگر بخواهيم رشد كنيم، بايستى بتوانيم در فضاى لايتناهىِ فكر بال و پَر بزنيم؛ بايد حركت كنيم... جمهورى اسلامى آزادى را به معناى حقيقى كلمه وارد جامعه‌ى ما كرد؛ امّا استفاده از آزادى ادبى دارد. ما ادب استفاده از آزادى را هم بايد ياد بگيريم و ياد بدهيم. اين هم وظيفه‌ى جمهورى اسلامى است... ما بايد علم و فرهنگ را توليد نماييم و بايد كار اساسى كنيم. حكومت بايد به‌صورت آشكار از برخورد افكار به‌صورت سالم حمايت كند. يكى از وظايف نظام جمهورى اسلامى، حمايت صريح از برخورد افكار به شكل سالم است. اين كار، ظرف و مجرا لازم دارد و اين مجرا بايستى به‌وسيله‌ى خودِ دوستان دانشگاهى و حوزوى در بخشهاى مختلف تنظيم شود. آنها بايد اين مجرا را درست كنند و امكان بدهند». (۷ بهمن ۱۳۸۱) 📚 از نیمه خرداد، صفحه ۹۹. @Maaref_Enghelab_Eslami
💠 در سيره‌ى رهبر معظم انقلاب (مدّ ظلّه‌العالی)، پشتيبانى از جريان آزادانديشى علمى و فرهنگى در كشور، به‌صورت يك رشته كنش‌هاى دنباله‌دار ديده مى‌شود: ✅ يكم: گفتمان‌سازى. ايشان به‌طور مستمر ايده‌ى آزادانديشى بى‌تعصّب و به دور از لجاجت را در ديدارهاى متعدّد، به‌ويژه با نخبگان مطرح كرده‌اند. البتّه با اين ملاحظه كه اين حركت، نه با تحريك جريانات و احزاب سياسى - كه با مقاصد انتخاباتى شعار آزادى مى‌دهند - بلكه معطوف به حلّ مسائل پيش روى پيشرفت كشور باشد. (۱۹ ارديبهشت ۱۳۸۴) آيت‌الله خامنه‌اى ضمن حضور مستمر در جمع‌هاى دانشجويى در تمام سال‌هاى دوره‌ى رهبرى خود، از نقدها و پيشنهادهاى نخبگان و پژوهشگران نيز در اين ديدارها استقبال كرده‌اند. 📚 از نیمه خرداد، صفحه ۱۰۲. @Maaref_Enghelab_Eslami
💠 در سيره‌ى رهبر معظم انقلاب (مدّ ظلّه‌العالی)، پشتيبانى از جريان آزادانديشى علمى و فرهنگى در كشور، به‌صورت يك رشته كنش‌هاى دنباله‌دار ديده مى‌شود: ✅ يكم: گفتمان‌سازى. ✅ دوّم: مطالبه از مسئولان. هم‌زمان با مورد پيشين، رهبر انقلاب بر مسئوليّت مديران علمى و فرهنگى كشور در زمينه‌ى آزادانديشى تأكيد داشته‌اند. به همين دليل حضور مسئولان بلندپايه‌ى كشور در دانشگاه‌ها و مراكز علمى و ايجاد فضايى براى آزادانديشى و تضارب افكار را به‌طور جدّى از دستگاه‌هاى دانشگاهى و حوزوى مطالبه كرده‌اند. به‌خصوص وقتى دولت نهم با شعار دولت اسلامى روى كار آمد، آيت‌الله خامنه‌اى در نخستين ديدار با هيئت دولت جديد، پشتيبانى از آزادانديشى را در برنامه‌هاى آن خواستار شدند: «دولت اسلامى بدون گسترش علم و دانايى به جايى نخواهد رسيد. گسترش آزادانديشى هم مهم است. واقعاً انسانها بايد بتوانند در يك فضاى آزاد فكر كنند. آزادى بيان تابعى از آزادى فكر است... اشكالى كه ما همواره به بخشهاى فرهنگى داشته‌ايم، اين بوده كه به نقش خودشان به‌عنوان يك دولت اسلامى در صحنه‌ى كارزار فكرى درست عمل نميكنند. كارزار فكرى بايد باشد؛ منتها عملاً به اين شكل درنيايد كه ما به قول سعدى، سگ را بگشاييم و سنگ را ببنديم... ما به تجربه دريافته‌ايم كه آنجايى‌كه سخن حق با منطق و آرايش لازم خودش به ميدان مى‌آيد، هيچ سخنى در مقابل آن تاب پهلو زدن و مقاومت كردن نخواهد داشت». (۸ شهريور ۱۳۸۴) 📚 از نیمه خرداد، صفحه ۱۰۳. @Maaref_Enghelab_Eslamiم
💠 در سيره‌ى رهبر معظم انقلاب (مدّ ظلّه‌العالی)، پشتيبانى از جريان آزادانديشى علمى و فرهنگى در كشور، به‌صورت يك رشته كنش‌هاى دنباله‌دار ديده مى‌شود: ✅ يكم: گفتمان‌سازى. ✅ دوّم: مطالبه از مسئولان. ✅ سوم: تخصّصى بودن. از نگاه آيت‌الله خامنه‌اى، آزادانديشى موضوع خاصّى ندارد و حتّى مى‌تواند در قلمرو «اصول عقايد دينى» يا «بيّنات انقلاب» و «مسائل اساسى نظام» هم معنا يابد؛ امّا مشروط به آنكه ابتدا در محافل تخصّصى به دور از اغراض آلوده مورد بحث قرار بگيرد و سپس به صحن عمومى جامعه كشيده شود. «بنده به‌معناى حقيقى و وسيع كلمه معتقد به آزادى بيانم؛ منتها برخى از حرفها جايش در منبرهاى عمومى نيست؛ جايش در مباحث تخصّصى است. بله، چند نفر فقيه بنشينند، چند نفر حقوق‌دان بنشينند، چند نفر فيلسوف بنشينند، چند نفر جامعه‌شناس بنشينند درباره‌ى اساسى‌ترين مسائل و درباره‌ى اصل توحيد با هم بحث كنند؛ يكى رد كند، يكى قبول كند، يكى استدلال كند؛ بعد هم پخش بشود و جلوى چشم مردم قرار بگيرد؛ امّا در محافل تخصّصى اين كار بايد انجام بگيرد». (۸ آبان ۱۳۸۴) 📚 از نیمه خرداد، صفحه ۱۰۴. @Maaref_Enghelab_Eslami
💠 در سيره‌ى رهبر معظم انقلاب (مدّ ظلّه‌العالی)، پشتيبانى از جريان آزادانديشى علمى و فرهنگى در كشور، به‌صورت يك رشته كنش‌هاى دنباله‌دار ديده مى‌شود: ✅ يكم: گفتمان‌سازى. ✅ دوّم: مطالبه از مسئولان. ✅ سوم: تخصّصى بودن. ✅ چهارم. رسانه‌اى شدن. رهبر انقلاب همزمان با مطالبه از كارگزاران كشور براى پافشارى بر تحقّق فضاى آزادانديشى، در ديدار با بزرگ‌ترين و مؤثّرترين مجموعه‌ى رسانه‌اى ايران يعنى صداوسيما كه دُور جديدى از مسئوليّت خود را در آن مقطع شروع مى‌كرد، وظايف اين نهاد رسانه‌اى براى ترويج آزادانديشى را يادآور شدند: «رسانه ميتواند در نهضت توليد علم و فكر و نظريه و انديشه در زمينه‌هاى مختلف - چه در زمينه‌ى فنّى و چه در زمينه‌ى انسانى و غيره - نقش ايفا كند. شما ميتوانيد خطّ توليد علم و فكر و نظريه را برنامه‌ريزى‌شده دنبال كنيد؛ به بحثهاى منطقى و مفيد دامن بزنيد؛ كرسى‌هاى نوآورى را تلويزيونى كنيد و چهره‌هاى علمى نوآور خوب را مطرح نماييد». (۱۱ آذر ۱۳۸۳) 📚 از نیمه خرداد، صفحه ۱۰۴. @Maaref_Enghelab_Eslami
💠 در سيره‌ى رهبر معظم انقلاب (مدّ ظلّه‌العالی)، پشتيبانى از جريان آزادانديشى علمى و فرهنگى در كشور، به‌صورت يك رشته كنش‌هاى دنباله‌دار ديده مى‌شود: ✅ يكم: گفتمان‌سازى. ✅ دوّم: مطالبه از مسئولان. ✅ سوم: تخصّصى بودن. ✅ چهارم. رسانه‌اى شدن. ✅ پنجم. آسيب‌زدايى. يكى از چالش‌هايى كه پيرامون مقوله‌ى آزادانديشى به‌ويژه در يك جامعه‌ى دينى - انقلابى مانند ايران مى‌تواند پيدا شود، سركوب آزادى به بهانه‌هاى گوناگون است. شايد مهم‌ترين عامل، ترس سوءاستفاده‌ى دشمنان بيرونى از باز بودن مجارى فكرى - اجتماعى باشد كه مسئولان را به محافظه‌كارى در اين زمينه مى‌كشاند. رهبر انقلاب به‌عنوان كسى كه چه از حيث شخصى و چه از لحاظ مسئوليّت، بيشترين دغدغه را نسبت به حفظ ارزش‌هاى دينى و سيرت انقلابى جامعه دارند، در رابطه با اين آسيب، هشدار داده‌اند: «بدون آزادانديشى، اين رشد اجتماعى، علمى، فكرى و فلسفى امكان ندارد. در حوزه‌هاى علميّه، دانشگاه و محيطهاى فرهنگى و مطبوعاتى، هُو كردن كسى كه حرف تازه‌اى مى‌آورد، يكى از بزرگ‌ترين خطاها است؛ بگذاريد آزادانه فكر كنند. البتّه من فهم غلط از آزادى را تأييد نميكنم؛ من باز گذاشتن دست دشمن را در داخل براى اينكه مرتّباً گاز سمّى توليد كند و در فضاى فرهنگى يا سياسى كشور بدمد، تأييد نميكنم؛ من براندازى خاموش را برنميتابم و رد ميكنم؛ امّا توسعه‌ى آزادى و رها بودن ميدان براى پرورش فكر و انديشه و علم و فهم، ربطى به اينها ندارد... 📚 از نیمه خرداد، صفحه ۱۰۵. @Maaref_Enghelab_Eslami
؛ ولایت فقیه با سلام خدمت همراهان محترم و تسلیت شهادت حضرت امام جعفر صادق (علیه‌السلام)، ایام رحلت حضرت امام خمینی (ره) و واقعه جانسوز جنایت تاسف‌بار ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ بحول و قوه الهی مرحله دیگری از دوره آموزشی معارف انقلاب اسلامی با مطالعه را شروع مینماییم. مراحل: 1️⃣ تهیه‌ی کتاب ؛ عزیزانی که تمایل به خرید کتاب (ولایت و حکومت) دارند جهت تهیه کتاب با تخفیف ۳۰درصد؛ نام و نام خانوادگی، شماره همراه، کد پستی و آدرس دقیق خود را بهمراه تصویر پرداخت مبلغ ۳۰۰/۰۰۰ ریال (۱۴۰/۰۰۰ریال هزینه کتاب + ۱۶۰/۰۰۰ ریال هزینه پست) به شماره کارت ۶۰۳۷۹۹۷۷۵۰۰۰۱۶۱۳ بنام موسسه انقلاب اسلامی، به شناسه 🌐 @ersale_ketab ارسال نمایند تا کتاب برای آنها ارسال گردد. 📌 این شیوه ، تنها شامل حال کسانی خواهد شد که در این کانال عضو هستند ✅ مرحله هفتم با ارسال کتب مرحله پنجم: ۲۵۹/۰۰۰ ریال - دغدغه های فرهنگی با تخفیف ۳۰ درصد: ۲۱۰/۰۰۰ریال - آتش به اختیار با ۳۰ درصد تخفیف: ۴۹/۰۰۰ ریال 2️⃣ پس از آنکه کتاب بدست شما رسید، به رابط کانال اطلاع دهید. 3️⃣ شروع مطالعه و مباحثه کتاب طبق برنامه ریزی 4️⃣ با توجه به بودن مراحل، مستدعی است در مباحثات بصورت فعال و طبق برنامه ریزی سرگروه‌های محترم حضور داشته باشید. 5️⃣ شرکت در مباحثات و کلاس‌ها در امتیاز ارزیابی نهایی این مرحله تاثیرگذار است @Maaref_Enghelab_Eslami