#دلتنگی
نام تو را میبرم قلبم غریبی میکند
چشم انتظاری در دلم درد عجیبی میکند
@mahdiasgariii
••••┈┈••••••✾•🌺•✾•••••┈┈••••
#ورثةالأَنبیاء
#آیت_الله_مجتهدی_رحمهالله:
❇️ جوان ها به شما توصیه میکنم اگر میخواهید هم دنیا داشته باشید هم آخرت، #نماز اوّل وقت بخوانید.
@mahdiasgariii
••••┈┈••••••✾•🌺•✾•••••┈┈••••
#ایمان_و_عمل
#در_محضر_قرآن
« بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ »
❇️ لِيَجْزِيَ الَّذِينَ #آمَنُوا_وَ_عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ ۚ أُولَٰئِكَ لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَرِزْقٌ كَرِيمٌ.
📖 سبا/۴.
✅ [آری، قیامت حتماً می آید] تا خدا کسانی را که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام داده اند، پاداش دهد، اینانند که برای آنان آمرزشی و رزق نیکو و ارزشمندی خواهد بود.
✅ That He may reward those who believe and do good; these it is for whom is forgiveness and an honorable sustenance.
#پیام_ها
1⃣ رستاخيز براى دريافت پاداشهاست. «لِيَجْزِيَ الَّذِينَ آمَنُوا».
2⃣ كسى مىتواند پاداش و كيفر واقعى را بدهد كه از همه چيز آگاه باشد.
عالِمِ الْغَيْبِ ... لِيَجْزِيَ.
3⃣ رحمت خدا بر غضبش مقدّم است. (در اين آيه پاداش و در آيهى بعد كيفر مطرح شده است.) «لِيَجْزِيَ- لَهُمْ عَذابٌ»
4⃣ جز ايمان و عمل صالح، راهى براى دريافت پاداش نيست.
«آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ أُولئِكَ لَهُمْ»
5⃣ بخشودگى، مقدّمهى دريافت نعمتهاست. «مَغْفِرَةٌ»
6⃣ رزق اخروى بسيار وسيع و بزرگ و كريمانه است. «رِزْقٌ كَرِيمٌ»
7⃣ پاداشهاى الهى، هم معنوى است، «مَغْفِرَةٌ» و هم مادّى. «رِزْقٌ كَرِيمٌ».
📖 تفسیر نور، ج۷، ص۴۲۰.
@mahdiasgariii
••••┈┈••••••✾•🌺•✾•••••┈┈••••
#دلتنگی
من صد هزار جُمعه طلب دارم از خُــدا
این جُمعه ها بدون تو آقا حِساب نیست
@mahdiasgariii
••••┈┈••••••✾•🌺•✾•••••┈┈••••
#ورثةالأَنبیاء
#آیتالله_انصاری_همدانی_رحمهالله:
❇️ بالاترین مقامی که برای انسان در #قرآن ذکر شده مقام #لقاء_الله است، و خداوند شرط وصول بدین مقام را دو شرط میداند: #عمل_صالح، و پاک گرداندن قلب از #شرک.
@mahdiasgariii
••••┈┈••••••✾•🌺•✾•••••┈┈••••
#دلتنگی
از ما به جز بدی که ندیدی ببخشمان
از دست ما چه ها که کشیدی ببخشمان
@mahdiasgariii
••••┈┈••••••✾•🌺•✾•••••┈┈••••
#حدیث_مهدوی
عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سِنَانٍ قَال:
✅ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع: سَتُصِيبُكُمْ شُبْهَةٌ فَتَبْقَوْنَ بِلَا عَلَمٍ يُرَى، وَ لَا إِمَامٍ هُدًى، وَ لَا يَنْجُو مِنْهَا إِلَّا مَنْ دَعَا بِدُعَاءِ الْغَرِيقِ.
قُلْتُ: كَيْفَ دُعَاءُ الْغَرِيقِ؟
✅ قَالَ:يَقُولُ: يَا اللهُ يَا رَحْمَانُ يَا رَحِيمُ يَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ ثَبِّتْ قَلْبِي عَلَى دِينِكَ.
فَقُلْتُ: يَا اللهُ يَا رَحْمَانُ يَا رَحِيمُ، يَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ ثَبِّتْ قَلْبِي عَلَى دِينِكَ. ✅ قَالَ: إِنَّ اللهَ عَزَّ وَ جَلَّ مُقَلِّبُ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ، وَ لَكِنْ قُلْ كَمَا أَقُولُ لَكَ: يَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ ثَبِّتْ قَلْبِي عَلَى دِينِكَ .
✅ #امام_صادق_علیهالسلام:
به زودی شبههای به شما میرسد که در آن نه نشانه آشکار دارید، و نه پیشوای هدایت، و کسی از آن شبهه نجات نمییابد مگر آن کسی که دعای غریق بخواند!
گفتم: دعای غریق چگونه است؟
◀️ فرمود: میگویی: «یا الله یا رحمان یا رحیم یا مقلّب القلوب ثبّت قلبی علی دینک».
و من هم گفتم: «یا الله یا رحمان یا رحیم یا مقلّب القلوب و الابصار ثبّت قلبی علی دینک»،
◀️امام فرمود: خدای تعالی مقلّب القلوب و الابصار است، و لیکن همچنان که من گفتم بگو: «یا مقلّب القلوب ثبّت قلبی علی دینک».
📚منابع:
کمالالدین (للصدوق)، ج۲، ص۳۵۲؛
إعلامُالوَریٰ (للطبرسي)، ج۲، ص۲۳۸؛
مهج الدعوات (لابنطاووس)، ص۳۳۲؛
منتخبالانوار(لعليالنجفي)، ص۸۰؛
اثباتالهداه(للحرالعاملي)، ج۵، ص۹۰؛
بحارالانوار(للمجلسي)، ج۵۲، ص۱۴۹.
@mahdiasgariii
•••┈┈•••••••✾•🌺•✾••••••┈┈•••
#ورثةالأَنبیاء
#آیتالله_بهاءالدینی_رحمهالله:
❇️ حقیقت بندگی، #اخلاص است.
✅ یعنی اگر همه چیز و همه کار را برای #خدا انجام دادید و بقیه را پوچ بدانید، این اخلاص و #بندگی است.
@mahdiasgariii
••••┈┈••••••✾•🌺•✾•••••┈┈••••
#عقل
💠 محَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنِ ابْنِ فَضَّالٍ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ الْجَهْمِ قَالَ:
سَمِعْتُ الرِّضَا ع يَقُولُ:
❇️ صدِيقُ كُلِّ امْرِئٍ عَقْلُهُ، وَ عَدُوُّهُ جَهْلُهُ. (۱)
✅ #امام_رضا_علیهالسلام فرمود:
👌 دوست هر انسانى عقل او است، و دشمن او جهلش.
1⃣📝 #بيان:
لأنّ الصديق من أحبّ للصديق الخير و أوصله إليه، و العدوّ من أحبّ للعدوّ الشرّ و أوصله إليه، و العقل و الجهل كذلك، بل هما الأصل في ذلك.
قاله في الوافي.
2⃣📝 #بیان:
كما أنّ صديق كلّ رجل يجلب له الخير، و يدفع عنه الشرّ و عدوّه بالعكس كذلك عقله يجلب له المنافع و يدفع عنه المضارّ، و جهله بالعكس إذ بالعقل يعرف الحلال و الحرام و أحوال المبدأ و المعاد، و يسلك سبيل الهداية و الرشاد، و يميّز بين الحقّ و الباطل، و يعبد الرحمن و يكتسب الجنان فهو أجدر بإطلاق الصديق عليه و أولى إذ كلّ صديق غيره لا ينفع بدونه و بالجهل يغفل عن جميع ذلك و يسلك سبيل الغيّ و الجهالة و يسعى فى طريق الشرّ و الضّلالة و يعبد الشيطان و يكتسب غضب الرّحمن فهو أليق بإطلاق العدوّ عليه و أحرى إذ كل عدوّ غيره لا يضرّه بدونه.
قاله المازندراني، شرح الکافي،ج۱ ص۸۴.
(۱) 📚منابع:
الكافي، ج۱، ص۲۶؛
المحاسن، ج۱، ص۱۹۴؛
تحف العقول، ص۴۴۳؛
علل الشرائع، ج۱، ص۱۰۱؛
مشكاة الأنوار، ص۲۵۱؛
كشف الغمة، ج۲، ص۲۹۳؛
الدر النظيم، ص۶۹۱؛
العدد القوية، ص۳۰۰؛
الوافي، ج۱، ص۸۱؛
وسائل الشيعة، ج۱۵، ص۲۰۵؛
بحار الأنوار، ج۷۵، ص۳۳۵.
📝پ.ن:
#الحدیث_موثّق.
لأنّ ابن فضّال کان فطحیّا.
@mahdiasgariii
••••┈┈••••••✾•🌺•✾•••••┈┈••••
#انتظار
#دلتنگی
اى آنكه در نگاهت حجمى زنور دارى
كى از مسیر كوچه قصد عبور دارى؟
چشم انتظار ماندم، تا بر شبم بتابى
اى آنكه در حجابت دریاى نور دارى
@mahdiasgariii
••••┈┈••••••✾•🌺•✾•••••┈┈••••
#ایمان_و_عمل
#در_محضر_قرآن
« بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ »
❇️ الَّذِينَ كَفَرُوا لَهُمْ عَذَابٌ شَدِيدٌ ۖ وَالَّذِينَ #آمَنُوا_وَ_عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَأَجْرٌ كَبِيرٌ.
📖فاطر/۷.
✅ آنان که به خدا کافر شدند کیفر آنها عذاب سخت دوزخ است و آنان که ایمان آوردند و نیکوکار گردیدند پاداش آنها مغفرت (خدا) و اجر بزرگ (بهشت ابد) خواهد بود.
✅ There is a severe punishment for the faithless; but for those who have faith and do righteous deeds, there will be forgiveness and a great reward.
#پیام_ها
1⃣ براى انجام يا ترك فرمانهاى الهى، حساب و كتابى در كار است. كَفَرُوا لَهُمْ عَذابٌ ... آمَنُوا ... لَهُمْ مَغْفِرَةٌ
2⃣ براى حفظ روحيهى خوف و رجا، بايد وعده و وعيد در كنار هم باشد. «عَذابٌ شَدِيدٌ- أَجْرٌ كَبِيرٌ»
3⃣ عاقبت انديشى و توجّه به پايان كار، در تربيت مؤثّر است. «لَهُمْ عَذابٌ- لَهُمْ مَغْفِرَةٌ»
4⃣ براى عذاب شدن، كفر كافى است، «كَفَرُوا لَهُمْ عَذابٌ» ولى براى رسيدن به پاداش، علاوه بر ايمان، كار نيك نياز است. «آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَهُمْ مَغْفِرَةٌ»
5⃣ تا گناهان آمرزيده نشود، زمينه براى ورود به بهشت و دريافت پاداش فراهم نمىشود. «لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَ أَجْرٌ كَبِيرٌ»
6⃣ ابتدا اتمام حجّت، سپس تهديد به كيفر. (آيات قبل اتمام حجّت بود و اين آيه اعلام كيفر و پاداش.)
📖تفسير نور، ج۷، ص۴۷۷.
@mahdiasgariii
••••┈┈••••••✾•🌺•✾•••••┈┈••••
#ورثةالأَنبیاء
#آیتالله_ملکیتبریزی_رحمهالله:
❇️ سعی کن نجاست گناهان را با تضرع و #خشوع و شب زنده داری و #استغفار در سحرگاهان زایل کنی.
@mahdiasgariii
••••┈┈••••••✾•🌺•✾•••••┈┈••••
#انتظار
#دلتنگی
دیدن روی تو بر دیده جلا می بخشد
قدم یار به هر خانه صفا می بخشد
بدتر از درد جدایی به خدا دردی نیست
خاک پاهای تو گفتند دوا می بخشد
@mahdiasgariii
••••┈┈••••••✾•🌺•✾•••••┈┈••••
#حدیث_مهدوی
#امام_صادق_علیهالسلام:
❇️ هوَ الْمُفَرِّجُ لِلْكَرْبِ عَنْ شِيعَتِهِ بَعْدَ ضَنْكٍ شَدِيدٍ وَ بَلَاءٍ طَوِيلٍ وَ جَزَعٍ وَ خَوْفٍ فَطُوبَى لِمَنْ أَدْرَكَ ذَلِكَ الزَّمَانَ.
✅ او(امام مهدی عج) پس از (گرفتار شدن مردم به) سختی شدید و بلای طولانی و ترس و وحشت و اضطراب، (ظهور میکند و) غم و اندوه شیعیان را از بین می برد.
👌خوشا به حال کسانی که آن زمان را درک کنند.
📚 منابع:
الغیبة(للنعماني) ص ۹۱؛
کمال الدین(للصدوق) ج۲ ص۳۳۵؛
إعلامُ الوَریٰ(للطبرسي)، ج۲ ص۲۳۵؛
منتخبالانوار(لعليالنجفي)، ص۱۹۷؛ الصراط المستقيم(للنباطي)،ج۲، ص۲۲۸؛
الإنصاف(لهاشمالبحراني)، ص۳۲؛
بحارالانوار(للمجلسي)، ج۳۶، ص۴۰۲.
@mahdiasgariii
••••┈┈••••••✾•🌺•✾•••••┈┈••••
#انتظار
#ورثةالأَنبیاء
#رهبر_انقلاب:
❇️ باید جامعه را آماده #ظهور کرد.
✅ جامعه ای می تواند پذیرای #مهدی موعود باشد که در آن آمادگی وقابلیت باشد، والا مثل حرکت انبیاء واولیای تاریخ می شود.
@mahdiasgariii
••••┈┈••••••✾•🌺•✾•••••┈┈••••
#عقل
#ادب
#حدیث
💠 علِيٌّ عَنْ أَبِيهِ عَنْ أَبِي هَاشِمٍ الْجَعْفَرِيِّ قَالَ:
كُنَّا عِنْدَ الرِّضَا ع، فَتَذَاكَرْنَا الْعَقْلَ وَ الْأَدَبَ،
❇️ فقَالَ:
يَا أَبَا هَاشِمٍ الْعَقْلُ حِبَاءٌ مِنَ اللهِ وَ الْأَدَبُ كُلْفَةٌ، فَمَنْ تَكَلَّفَ الْأَدَبَ قَدَرَ عَلَيْهِ، وَ مَنْ تَكَلَّفَ الْعَقْلَ لَمْ يَزْدَدْ بِذَلِكَ إِلَّا جَهْلًا.
✅ ابو هاشم میگويد:
خدمت #امام_رضا_عليهالسلام بودم و از عقل و ادب گفتگو ميكرديم، حضرت فرمود:
اى ابو هاشم عقل موهبت خدا است، و ادب با رنج سختى بدست آيد.
پس كسى كه در كسب ادب زحمت كشد آن را بدست آرد، و كسى كه در كسب عقل رنج برد بر نادانى خويش افزايد.
📚منابع:
الكافي (للکلیني)، ج۱، ص۵۳؛
تحف العقول (للحرّاني)، ص۴۴۸؛
الدرّ النظيم (یوسفالشامي)، ص ۶۹۱؛
العدد القوية (عليالحلي)، ص۳۰۰؛
الوافي (للفیض)، ج۱، ص۱۰۹؛
بحار الأنوار (للمجلسي)، ج۷۵، ص۳۴۲.
📝پ.ن:
#الحدیث_صحیح.
@mahdiasgariii
••••┈┈••••••✾•🌺•✾•••••┈┈••••
خادم المهديّ «عج»
#عقل #ادب #حدیث 💠 علِيٌّ عَنْ أَبِيهِ عَنْ أَبِي هَاشِمٍ الْجَعْفَرِيِّ قَالَ: كُنَّا عِنْدَ الرِّ
1️⃣📝 #بیان:
و الحباء بالكسر: العطاء يعني أن العقل غريزة من الله موهبة ليس للكسب فيه أثر.
أما مطبوعه فظاهر، و أما مكتسبه فلأن كل إنسان ليس له صلاحية اكتساب العقل بل يختص ذلك بمن كان في جبلته قبوله فالقابلية للاكتساب موهبة.
و الأدب: كلفة أي السيرة العادلة و الطريقة الحسنة في المحاورات و المعاشرات و المكاتبات و ما يتعلق بمعرفتها و تحصيل ملكتها مما يتكلفه الإنسان و يتجشمه و يمكن له تحصيله بالكسب و إن لم يكن في جبلته.
قاله #الفیض رحمهالله.(۱)
2️⃣📝#بیان:
أي العقل عطية من الله تعالى، و الأدب الطريقة الحسنة في المحاورات و المكاتبات و المعاشرات و ما يتعلق بمعرفتها و ملكتها كلفة، فهي مما يكتسب فيتحمل بمشقة، فمن تكلف الأدب قدر عليه، و ما يكون حصوله للشخص بحسب الخلقة و العطاء من الله سبحانه كالعقل، فلا يحصل بتكلف و احتمال مشقة، فمن تكلف العقل لم يقدر عليه و لم يزدد بتكلفه ذلك إلا جهلا و قيل: المراد أنه من أراد أن يظهر التخلق بالأخلاق الحسنة و الآداب في الجهالة، و الأول أظهر.
قاله #المجلسي رحمهالله.(۲)
3⃣📝#بیان:
و الادب ادب النفس و هو التعلم و الدرس و المراد به السيرة العادلة، و قد ادب بالضم فهو اديب و ادبه غيره فتأدب و استأدب، و عن ابى يزيد الادب اسم يقع على كل رياضة محمودة يتخرج بها الانسان فى فضيلة من الفضائل، و الكلفة ما يتكلفه الانسان و يتجشمه و كلفه تكليفا اى امره بما يشق عليه.
اعلم ان كلامه عليه السلام يحتمل وجهين:
احدهما: الظاهر المتعارف و هو ان العقل غريزة من اللّه ليس للكسب فيه اثر و الادب مما يمكن تحصيله بالكسب، و يقدر الانسان على ان يتكلف الآداب و ان لم يكن فى جبلته و لا يقدر ان يكتسب العقل اذا لم يكن فى جبلته.
و الثانى: ان الادب بحيث متى شاء الانسان ان يتكلفه يمكنه و ان لم يكن مما قد حصله سابقا بخلاف العقل، فان الرجل العامى لو اراد ان يتصنع بالعلم و الفضل لم يمكنه ذلك كما فى قوله تعالى: لا إِكْراهَ فِي الدِّينِ (البقرة- 256)، لان الدين بالحقيقة هو الايمان و الايمان هو العلم باللّه و اليوم الاخر علما يقينيا و تصديقا قلبيا و ليس ذلك مقدورا لكل احد، انما الّذي يقدر عليه جميع الانسان هو الاقرار باللسان و العمل بالاركان و هو امر جسمانى كسائر امور الدنيا من الهيئات و الحركات و الاشكال و غيرها.
و لذلك، الفرق ثابت بين الاسلام و الايمان.
قالَتِ الْأَعْرابُ آمَنَّا قُلْ لَمْ تُؤْمِنُوا وَ لكِنْ قُولُوا أَسْلَمْنا وَ لَمَّا يَدْخُلِ الْإِيمانُ فِي قُلُوبِكُمْ (الحجرات- 14)، لان القلب من عالم الغيب و الملكوت و هو بيد اللّه يقلبه كيف يشاء ليس لاحد التصرف فيه و فى احواله، و اللسان و الجوارح من عالم الخلق و الشهادة يتصرف فيه النفس بالتحريك و التشكيك.
فمن رام ان يتكلم بالشهادة او يصلى او يصوم او يعطى الصدقة بماله او يحج براحلته و ماله او يغزو فيمكنه فى كل وقت، و من رام ان يؤمن كما آمن اهل الحق لا يمكنه ذلك الا ان يتنور قلبه بالهام اللّه و هداه، فالايمان عطاء من اللّه فكذا العقل، سواء كان اصله او كماله حباء من اللّه، فان تكرر الادراكات و الافكار و كثرة التأملات و الاذكار و ان كان لها تأثير فى ازدياد العقل و اشتداده و تنوير القلب و انفتاح بابه الى الملكوت، لكن الفاعل المعطى هو الحق تعالى بلا توسط الخلق و تلك الامور معدات و مهيئات، و لهذا قال بعض العرفاء: ان كل من سلك سبيل اللّه على الاستقامة يصير مجذوبا.
قاله #ملّاصدرا رحمهالله.(۳)
۱. الوافي، ج۱، ص۱۰۹؛
۲. مرآة العقول، ج۱ ص۷۷.
۳. شرح اُصول الکافي، ج۱، ص۵۴۳.
@mahdiasgariii
••••┈┈••••••✾•🌺•✾•••••┈┈••••
#ورثةالأَنبیاء
#آیتالله_بهجت_رحمهالله:
❇️ وقتی که روح انسان به عالم دیگر رفت میفهمد این همه تشریفات در دنیا لازم نبود.
@mahdiasgariii
••••┈┈••••••✾•🌺•✾•••••┈┈••••
#ایمان_و_عمل
#در_محضر_قرآن
« بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ »
❇️ قَالَ لَقَدْ ظَلَمَكَ بِسُؤَالِ نَعْجَتِكَ إِلَىٰ نِعَاجِهِ ۖ وَإِنَّ كَثِيرًا مِنَ الْخُلَطَاءِ لَيَبْغِي بَعْضُهُمْ عَلَىٰ بَعْضٍ إِلَّا الَّذِينَ #آمَنُوا_وَ_عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَقَلِيلٌ مَا هُمْ ۗ وَظَنَّ دَاوُودُ أَنَّمَا فَتَنَّاهُ فَاسْتَغْفَرَ رَبَّهُ وَخَرَّ رَاكِعًا وَأَنَابَ .
📖 ص/۲۴.
✅ (داوود) گفت: «مسلّماً او با درخواست یک میش تو برای افزودن آن به میشهایش، بر تو ستم نموده؛ و بسیاری از شریکان (و دوستان) به یکدیگر ستم میکنند، مگر کسانی که ایمان آورده و اعمال صالح انجام دادهاند؛ امّا عدّه آنان کم است!» داوود دانست که ما او را (با این ماجرا) آزمودهایم، از این رو از پروردگارش طلب آمرزش نمود و به سجده افتاد و توبه کرد.
✅ He said, ‘He has certainly wronged you by asking your ewe in addition to his own ewes, and indeed many partners bully one another, except such as have faith and do righteous deeds, and few are they.’ Then David knew that We had tested him, whereat he pleaded with his Lord for forgiveness, and fell down in
prostration and repented.
@mahdiasgariii
••••┈┈••••••✾•🌺•✾•••••┈┈••••
خادم المهديّ «عج»
#ایمان_و_عمل #در_محضر_قرآن « بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ » ❇️ قَالَ لَقَدْ ظَلَمَكَ
پیام ها
1- قضاوت، نبايد عجولانه و بر اساس شنيدن سخن يكى از طرفين باشد.
(حضرت داود با شنيدن سخن يك نفر از طرفين دعوا قضاوت كرد و فرمود:
«لَقَدْ ظَلَمَكَ» و به همين دليل از خداوند عذر خواست).
2- افزونطلبى ظلم است گرچه انسان موفق به افزودن نشود. «ظَلَمَكَ بِسُؤالِ نَعْجَتِكَ إِلى نِعاجِهِ»
3- انسان مىتواند مالك اموال زياد باشد. حضرت داود از داشتن 99 ميش انتقاد نكرد، بلكه از افزونطلبى ظالمانه برادر انتقاد كرد). لَقَدْ ظَلَمَكَ ...
4- در انتخاب همكار و شريك بايد محور كار، ايمان و عمل صالح باشد وگرنه خطر كلاهبردارى و تجاوز به حقوق شركاء در پيش است. كَثِيراً مِنَ الْخُلَطاءِ لَيَبْغِي ... إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا
5- ايمان و عمل صالح در كنار هم كارسازند. «آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ»
جلد 8 - صفحه 97
6- شركت، بسترى براى لغزش و ضايع كردن حقّ شريك است. «كَثِيراً مِنَ الْخُلَطاءِ لَيَبْغِي»
7- اقتصاد سالم در سايهى ايمان و عمل صالح است. لَيَبْغِي ... إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ
8- كسانى كه حقّ ديگران را مراعات كنند بسيار كمند. «قَلِيلٌ ما هُمْ»
9- آزمايش حتّى براى پيامبران الهى مطرح است. «أَنَّما فَتَنَّاهُ»
10- سفارش به ايمان و عمل صالح و مراعات حقوق مردم بهترين رهنمود است.
(از حضرت داود رهنمود خواستند: «اهْدِنا إِلى سَواءِ الصِّراطِ» حضرت فرمود: كَثِيراً مِنَ الْخُلَطاءِ لَيَبْغِي ... إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا ...
11- انبيا به خاطر سادهترين لغزش، بهترين نوع انابه و توبه را از خود نشان مىدادند. (ترك اولاى حضرت داود اين بود كه قبل از شنيدن سخن هر دو طرف قضاوت كرد). «فَاسْتَغْفَرَ رَبَّهُ وَ خَرَّ راكِعاً وَ أَنابَ»
12- توبهى فورى ارزش زيادى دارد. «فَاسْتَغْفَرَ» (حرف فاء)
13- ربوبيّت الهى زمينه درخواست آمرزش است. «فَاسْتَغْفَرَ رَبَّهُ»
14- حقوق مردم به قدرى مهم است كه عجله در داورى حتّى اگر از پيامبر معصوم سر زند بايد همراه با استغفار باشد. «فَاسْتَغْفَرَ رَبَّهُ»
15- ركوع در نماز، قبل از اسلام نيز بوده است. «خَرَّ راكِعاً»
16- توبه بايد هم ظاهرى باشد و هم درونى و عمقى. «خَرَّ راكِعاً وَ أَنابَ»
17- توبهى فورى، پذيرش فورى را به دنبال دارد. فَاسْتَغْفَرَ ... فَغَفَرْنا لَهُ
18- توبه، غير از جبران گذشته، آينده را نيز تأمين مىكند. «فَغَفَرْنا لَهُ ذلِكَ وَ إِنَّ لَهُ عِنْدَنا لَزُلْفى وَ حُسْنَ مَآبٍ»
19- مقام معنوى، آن گاه ارزش دارد كه همراه با حسن عاقبت و تأمين آينده باشد. «لَزُلْفى وَ حُسْنَ مَآبٍ»
20- گاهى دنيا و آخرت براى يك نفر جمع مىشود. «شَدَدْنا مُلْكَهُ- سَخَّرْنَا الْجِبالَ مَعَهُ- عِنْدَنا لَزُلْفى وَ حُسْنَ مَآبٍ»