eitaa logo
خادم المهديّ «عج»
123 دنبال‌کننده
4.3هزار عکس
479 ویدیو
6 فایل
درخانه اگر کس است یک حرف👇 💠 امام صادق (ع) فرمود: ❇️ لَوْ أَدْرَكْتُهُ لَخَدَمْتُهُ أَيَّامَ حَيَاتِي. ✅ اگر او (مهدی) را درک می کردم تمام عمر، #خادم او می‌شدم. الغيبة (للنعماني)، ص ۲۴۵؛ بحارالأنوار (للمجلسي)، ج۵۱، ص۱۴۸. ادمین👈🏻 @MahdiAsgariiiiii
مشاهده در ایتا
دانلود
🌸 💐السَّلامُ عَلَيْكَ يا ناصِرَ دينِ اللّهِ 💐✨ 🌸 💐السَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا الْقاَّئِمُ الاْمينُ 💐✨ 🌸 💐السَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا الْعالِمُ بِالتَّأويلِ💐✨ 🌸 💐السَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا الْحَقُّ الْحَقيقُ💐✨ 🌸 💐السَّلامُ عَلَيْكَ يا اَبا مُحَمَّدٍ الْحَسَنَ بْنَ عَلِي وَ رَحْمَةُ اللّهِ وَ بَرَكاتُهُ💐✨
🌹نوری زحریم مرتضی آمده است 🌹با حلم و وقار مصطفی آمده است 🌹فرمان اجابت دعا در این ماه 🌹از یمن قدوم مجتبی آمده است 🌸🍃 میلاد با سعادت کریم اهل بیت حضرت امام حسن مجتبی (علیه السلام) مبارک باد .
: ❇️ إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ فِيهِ: مَصَابِيحُ النُّورِ، وَ شِفَاءُ الصُّدُورِ، فَلْيَجْلُ جَالٍ بَصَرَهُ، وَ لْيُلْجِمِ الصِّفَةَ قَلْبُهُ. ✅ فَإِنَّ التَّفْكِيرَ حَيَاةُ قَلْبِ الْبَصِيرِ، كَمَا يَمْشِي الْمُسْتَنِيرُ فِي الظُّلُمَاتِ بِالنُّورِ. ❇️ براستى كه در اين ، چراغهاى روشنايى [بخش] و شفاى سينه ها [از بيماريهاى دلها] است. ✅ پس، جلا دهنده، بايد كه به نور آن [ديده دل خويش را] جلا دهد و اوصاف قرآن را [به دل خويش ]پيوند زند؛ زيرا كه انديشيدن [در قرآن] مايه حيات دل شخص با بصيرت است، همچنان كه آدمى در تاريكيها، با كمك نور راه خود را مى پيمايد. 📚منابع: نزهة الناظر، ص۷۳؛ كشف الغمة، ج۱، ص۵۷۳؛ العدد القوية، ص۳۸؛ بحار الأنوار، ج۷۵، ص۱۱۲. @mahdiasgariii ••••┈┈••••••✾•🌺•✾•••••┈┈••••
: ❇️ إِنَّ مِنْ أَخْلَاقِ الْمُؤْمِنِ: 1⃣ قُوَّةً فِي دِينٍ، 2⃣ وَ كَرَماً فِي لِينٍ، 3⃣ وَ حَزْماً فِي عِلْمٍ، 4⃣ وَ عِلْماً فِي حِلْمٍ، 5⃣ وَ تَوْسِعَةً فِي نَفَقَةٍ، 6⃣ وَ قَصْداً فِي عِبَادَةٍ، 7⃣ وَ تَحَرُّجاً مِنَ الطَّمَعِ، 8⃣ وَ بِرّاً فِي اسْتِقَامَةٍ. 9⃣ لَا يَحِيفُ عَلَى مَنْ يُبْغِضُ، 🔟 وَ لَا يَأْثَمُ فِيمَنْ يُحِبُّ، 1⃣1⃣ وَ لَا يَدَّعِي مَا لَيْسَ لَهُ، 2⃣1⃣ وَ لَا يَجْحَدُ حَقّاً هُوَ عَلَيْهِ. 3⃣1⃣ وَ لَا يَهْمِزُ، 4⃣1⃣ وَ لَا يَلْمِزُ، 5⃣1⃣ وَ لَا يَبْغِي. 6⃣1⃣ مُتَخَشِّعٌ فِي الصَّلَاةِ، 7⃣1⃣ مُتَوَسِّعٌ فِي الزَّكَاةِ، 8⃣1⃣ شَكُورٌ فِي الرَّخَاءِ، 9⃣1⃣ صَابِرٌ عِنْدَ الْبَلَاءِ، 0⃣2⃣ قَانِعٌ بِالَّذِي لَهُ، 1⃣2⃣ لَا يَطْمَحُ بِهِ الْغَيْظُ، 2⃣2⃣ وَ لَا يَجْمَعُ بِهِ الشُّحُّ، 3⃣2⃣ يُخَالِطُ النَّاسَ لِيَعْلَمَ، 4⃣2⃣ وَ يَسْكُتُ لِيَسْلَمَ، 5⃣2⃣ يَصْبِرُ إِنْ بُغِيَ عَلَيْهِ لِيَكُونَ إِلَهُهُ الَّذِي يَنْتَقِمُ لَه‏ُ. 📚منابع: نزهة الناظر(للحلواني)، ص۷۶؛ جامع الأخبار(للشعيري)، ص۱۲۳. @mahdiasgariii ••••┈┈••••••✾•🌺•✾•••••┈┈••••
: ❇️ يا ابْنَ آدَمَ! 1⃣ عفَّ عَنْ مَحَارِمِ اللهِ تَعَالَى تَكُنْ عَابِداً. 2⃣ و ارْضَ بِمَا قَسَّمَ اللهُ سُبْحَانَهُ [لَكَ‏] تَكُنْ غَنِيّاً. 3⃣ و أَحْسِنْ جِوَارَ مَنْ جَاوَرَكَ تَكُنْ مُسْلِماً. 4⃣ و صَاحِبِ النَّاسَ بِمِثْلِ مَا تُحِبُّ أَنْ يُصَاحِبُوكَ تَكُنْ عَدْلًا. ✅ اى آدميزاده! 1⃣ از آنچه خداى متعال شمرده، خويشتندارى كن تا شوى. 2⃣ و به آنچه خداى سبحان قسمتت كرده است، باش تا بى نياز گردى. 3⃣ و با خود خوب رفتار كن تا باشی. 4⃣ و با مردم همان گونه رفتار كن كه دوست دارى با تو رفتار كنند تا باشى. 📚منابع: نزهة الناظر، ص۷۹؛ كشف الغمة، ج۱، ص۵۷۲؛ بحار الأنوار، ج۷۵، ص۱۱۲. @mahdiasgariii ••••┈┈••••••✾•🌺•✾•••••┈┈••••
: ❇️ النِّعْمَةُ مِحْنَةٌ، فَإِنْ شَكَرْتَ كَانَتْ كَنْزاً، وَ إِنْ كَفَرْتَ صَارَتْ نَقِمَةً. ✅ ، آزمون است، اگر بودی اندوخته‌اى (گرانبها) است، و اگر كفرانش كنى مى‌شود. 📚منابع: نزهة الناظر، ص۷۲؛ العدد القوية، ص۳۷؛ بحار الأنوار، ج۷۵، ص۱۱۳. @mahdiasgariii ••••┈┈••••••✾•🌺•✾•••••┈┈••••
💠 فرمود: ❇️ منْ أَدَامَ الِاخْتِلَافَ إِلَى الْمَسْجِدِ أَصَابَ إِحْدَى ثَمَانٍ: 1️⃣ آيَةً مُحْكَمَةً، 2️⃣ و أَخاً مُسْتَفَاداً، 3️⃣ و عِلْماً مُسْتَطْرَفاً، 4️⃣ و رَحْمَةً مُنْتَظَرَةً، 5️⃣ و6️⃣ و كَلِمَةً تَدُلُّهُ عَلَى الْهُدَى أوْ تَرُدُّهُ عَنْ رَدًى، 7️⃣ و8️⃣ و تَرْكَ الذُّنُوبِ حَيَاءً أَوْ خَشْيَةً. ✅ هر كس هميشه به مسجد رفت و آمد داشته باشد يكى از اين هشت چيز نصيبش گردد: 1️⃣ نشانه‏اى محكم، 2️⃣ قابل استفاده [علمى و معنوى‏]، 3️⃣ تازه، 4️⃣ مورد انتظار، 5️⃣و6️⃣ سخنى كه به راه راست نمايد يا از برهاند، 7️⃣و8️⃣ و ترك از روى شرم و حيا يا از ترس خدا. 📚منابع: تحف العقول، ص۲۳۵؛ من لا يحضره الفقيه، ج۱، ص۲۳۷؛ تهذيب الأحكام، ج۳، ص۳۴۹؛ روضة الواعظين، ج۲، ص۳۳۸؛ فلاح السائل، ص۹۰؛ أعلام الدين، ص۳۶۵؛ الوافي، ج۷، ص۵۱۱؛ وسائل الشيعة، ج۵، ص۱۹۷؛ بحار الأنوار، ج۸۰، ص۳۵۱. 📝پ.ن: ۱.این روایت فقط در "تحف العقول" و "بحار الأنوار" از نقل شده، و در ما بقی مصادر از روایت شده است. ۲.متن و موارد موجود در روایت در همه‌ی مصادر فی الجمله با اندکی تغییر و کمی تفاوت در تقدیم و تاخیر به همین صورت است، الا در "فلاح السائل" که این مورد «سُنَّةً مُتَّبَعَةً» را اضافه دارد. @mahdiasgariii •••••••••✾•🌺•✾•••••••••
❇️ و سُئِلَ عَنِ الْمُرُوَّةِ؟ ✅ فقَالَ علیه السلام: شُحُّ الرَّجُلِ عَلَى دِينِهِ، وَ إِصْلَاحُهُ مَالَهُ، وَ قِيَامُهُ بِالْحُقُوقِ. ❇️ از در مورد و مردانگی سوال شد؟ ✅ ایشان فرمودند: (مروت و مردانگی در) حفظ و ، و مال (از حرام، و پرداخت واجبات دینی مثل خمس و زکات و... )، و رعایت و انجام (نسبت به خود، خالق و مخلوق) است. 📚منابع: تحف العقول، ص۲۳۵؛ معاني الأخبار، ص۲۵۷؛ وسائل الشيعة، ج۱۱، ص۴۳۵؛ بحار الأنوار، ج۷۳، ص۳۱۲. @mahdiasgariii ••••┈┈••••••✾•🌺•✾•••••┈┈••••
@mahdiasgariii ••••┈┈••••••✾•🌺•✾•••••┈┈••••
در ماهِ خدا نور ولا آمده است خنده به لب آل عبا آمده است بر حیدر و زهرا و محمّد صلوات میلادِ امام مجتبی آمده است @mahdiasgariii ••••┈┈••••••✾•🌺•✾•••••┈┈••••
اول امام زاده ی دنيا خوش آمدی ابن الكريم اُمّ ابيها خوش آمدی اول پدر به حضرت حيدر تو گفته ای پيش از همه به فاطمه مادر تو گفته ای @mahdiasgariii ••••┈┈••••••✾•🌺•✾•••••┈┈••••
در ماهِ خدا نور ولا آمده است خنده به لب آل عبا آمده است بر حیدر و زهرا و محمّد صلوات میلادِ امام مجتبی آمده است @mahdiasgariii ••••┈┈••••••✾•🌺•✾•••••┈┈••••
✋به تو از دور سلام 😢... فرازی از زیارت نامه : 🤲اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى الْحَسَنِ بْنِ سَيِّدِ النَّبِيِّينَ وَ وَصِيِّ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ. السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ رَسُولِ اللهِ. السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ سَيِّدِ الْوَصِيِّينَ. أَشْهَدُ أَنَّكَ يَا ابْنَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ أَمِينُ اللهِ وَ ابْنُ أَمِينِهِ عِشْتَ مَظْلُوماً وَ مَضَيْتَ شَهِيداً. وَ أَشْهَدُ أَنَّكَ الْإِمَامُ الزَّكِيُّ الْهَادِي الْمَهْدِيُّ. 🤲اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَيْهِ وَ بَلِّغْ رُوحَهُ وَ جَسَدَهُ عَنِّي فِي هَذِهِ السَّاعَةِ أَفْضَلَ التَّحِيَّةِ وَ السَّلَامِ . 📚منابع: مصباح المتهجد، ج۱، ص۴۰۱؛ جمال الأسبوع، ص۴۸۷؛ البلد الأمين، ص۳۰۴؛ بحار الأنوار، ج۹۱، ص۷۵. @mahdiasgariii ••••┈┈••••••✾•🌺•✾•••••┈┈••••
❇️ : 1️⃣ إنَّ مَنْ طَلَبَ الْعِبَادَةَ تَزَكَّى لَهَا. 2️⃣ إذَا أَضَرَّتِ النَّوَافِلُ بِالْفَرِيضَةِ فَارْفُضُوهَا. 3️⃣ الْيَقِينُ مَعَاذٌ لِلسَّلَامَةِ. 4️⃣ منْ تَذَكَّرَ بُعْدَ السَّفَرِ اعْتَدَّ. 5️⃣ و لَا يَغُشُّ الْعَاقِلُ مَنِ اسْتَنْصَحَهُ. 6️⃣ بيْنَكُمْ وَ بَيْنَ الْمَوْعِظَةِ حِجَابُ الْعِزَّةِ. 7️⃣ قطَعَ الْعِلْمُ عُذْرَ الْمُتَعَلِّمِينَ. 8️⃣ كلُّ مُعَاجَلٍ يَسْأَلُ النَّظِرَةَ، وَ كُلُّ مُؤَجَّلٍ يَتَعَلَّلُ بِالتَّسْوِيفِ. 1️⃣ هر كه شوق دارد، بايد را كند. 2️⃣ اگر (و مستحب) به زيان رساند تركش كنيد. 3️⃣ پناهگاه سلامت است. 4️⃣ هر كه متذكر دورى راه (و ) باشد مهيا شود. 5️⃣ به نصيحت خواه خيانت نكند. 6️⃣ ميان شما و پرده عزت آويخته (تا كبر و بزرگى برنخيزد موعظه بر دل ننشيند). 7️⃣ علم عذر دانش‏طلبان را برطرف ساخته (كه انسان تا جاهل است معذور است، و البته نه هر جاهلى). 8️⃣ آنها كه مدتشان سرآمده درخواست مهلت كنند. و آنها كه فرصت دارند سهل‏انگارى نمايند. 📚منابع: تحف العقول، ص۲۳۶؛ بحار الأنوار، ج۷۵، ص۱۰۹. @mahdiasgariii ••••┈┈••••••✾•🌺•✾•••••┈┈••••
: ❇️ بيْنَ الْحَقِّ وَ الْبَاطِلِ أَرْبَعُ أَصَابِعَ؛ مَا رَأَيْتَ بِعَيْنَيْكَ فَهُوَ الْحَقُّ، وَ قَدْ تَسْمَعُ بِأُذُنَيْكَ بَاطِلًا كَثِيراً(۱). ✅ بین و چهار انگشت فاصله هست، آنچه را که دیدی همان حقّ است، و الّا خیلی از شنیده ها باطل و خلاف واقعیت است. 📝پ.ن: 1⃣ گوش و چشم دو نعمت از برترین نعمات خداوند است که باید به درستی از آنها استفاده کرد. 2⃣ خیلی از و خوبی ها را، ما به وسیله‌ی این دو ابزار بدست می آوریم. 3⃣ فرمایش امام (ع) اشاره به ظرافت و حساسیت مرز حقّ و باطل دارد. 4⃣ انسان برای در زندگی دنیا، و خود، باید اهل تحقیق و تفحّص باشد، و نباید هر چیزی را که شنید و یا حتّی دید، قبول کند. 5⃣ اینکه حضرت فرمود:« هر چه دیدی همان حق است»، خیلی واضح و روشن است که مراد حضرت "همیشه و همه‌جا" نیست، بعضی اوقات حتّی دیده را هم نمی‌شود باور کرد چه برسد به شنیده‌ها (مخصوصا با وجود امکانات پیشرفته‌ی امروز)، البته میزان بطلان در شنیده ها معمولا بیشتر است. 6⃣ شاید مراد از باطل لزوما باطل محض نباشد بلکه خلاف واقع باشد، بعضی اوقات مردم دروغ نمی گویند ولی بقول معروف: "یک کلاغ چهل کلاغ می‌کنند" و "از کاه کوه می‌سازند". 📚منابع: (۱) تحف العقول، ص۲۲۹؛ الخصال، ج۲، ص۴۴۱؛ روضة الواعظين، ج۱، ص۴۶؛ الخرائج و الجرائح، ج۲، ص۵۷۲؛ المناقب (لابن شهرآشوب)، ج۴، ص۱۳؛ الإحتجاج (للطبرسي)، ج۱، ص۲۶۸؛ حلية الأبرار، ج۴، ص۲۵؛ بحار الأنوار، ج۱۰، ص۱۳۰. @mahdiasgariii ••┈•••✾•🌺•✾••┈•••
👌رمضان میدان مسابقه👌 ❌پرهیز از سهل انگاری❌ 💎 فرمود: ❇️ إِنَّ اللهَ جَعَلَ شَهْرَ رَمَضَانَ مِضْمَاراً لِخَلْقِهِ فَيَسْتَبِقُونَ فِيهِ بِطَاعَتِهِ إِلَى مَرْضَاتِهِ، فَسَبَقَ قَوْمٌ فَفَازُوا، و قَصَّرَ آخَرُونَ فَخَابُوا.الحدیث(۱). ✅ خداوند متعال را برای بندگان خود قرار داد. پس عده ای در آن ماه با و عبادت با سعادت و خشنودی الهی از یکدیگر خواهند گرفت، و گروهی از روی بی توجهی و سهل انگاری خسارت و ضرر می ببینند. 📝پ.ن: در این تمثیل بسیار زیبا، امام حسن ع ماه رمضان را به میدان مسابقه تشبیه می‌کنند. از نکات مهم در میدان مسابقه: 1⃣ تمرین کردن و داشتن آمادگی قبل از مسابقه است، بیشترین امتیاز را در ماه مبارک کسی می‌برد که قبل رمضان، در رجب وشعبان تمرین کرده وآماده شده باشد. 2⃣ در مسابقه باید از تک تک ثانیه ها استفاده کرد، گاهی بُرد وباختها در ثانیه هاست، در ماه رمضان هم باید همه‌ی لحظات را غنیمت شمرد. 3⃣ مسابقات در چند لحظه یا ساعت ونهایتا در چند روز برگزار می‌شوند، ولی لذتِ بردن وحسرت باختن همیشگی است، رمضان هم چند روزی بیش نیست ولی پیروز میدان کسی است که اطاعت خدا را کرده؛ چون هم در این دنیا سربلند می‌شود، وهم در آخرت سر فراز خواهد بود. 4⃣ برندگان مسابقات، همگی در یک مقام ومرتبه نیستند، ارزش وعیار روزه‌ی مومنین هم با هم متفاوت است. (۱)📚منابع: تحف العقول، ص۲۳۶؛ من‌لایحضره‌الفقیه، ج۱، ص۵۱۱؛ الإقبال‌، ج۱، ص۴۶۸؛ بحار الانوار، ج۷۵، ص۱۱۰. @mahdiasgariii •✾•🌺•✾•
💠 فرمود: ❇️ «لقي الحسن بن علي عليهماالسلام عبدَ الله بن جعفر، فقال: ✅ يا عبدالله، كَيْفَ يَكُونُ الْمُؤْمِنُ مُؤْمِناً وهُوَ يَسْخَطُ قِسْمَهُ، ويُحَقِّرُ مَنْزِلَتَهُ، والْحَاكِمُ عَلَيْهِ اللهُ؟ وأَنَا الضَّامِنُ لِمَنْ لَمْ يَهْجُسْ فِي قَلْبِهِ إِلَّا الرِّضَا أَنْ يَدْعُوَ اللهَ، فَيُسْتَجَابَ لَهُ». 💎 قوله: (كيف يكون المؤمن مؤمنا): «كيف»: للانكار و المقصود نفى الكمال ان لم يقصد تحقير الحاكم. (و هو يسخط قسمه): الواو: للحال. و القسم بالكسر: الحصّة و النصيب المقدّر له لصلاح حاله. (و يحقّر منزلته): عند الله تعالى لانّه تعالى جعل ذلك قسما له لرفع منزلته فتحقير القسم السبب لها تحقير لها. (و الحاكم عليه الله): عطف على منزلته. و «الله»: بدل عن الحاكم أى و يحقّر الحاكم عليه و هو الله لانّ تحقير حكم الحاكم تحقير له؛ و يحتمل أن يكون الواو للحال و الحاكم حينئذ مبتدأ و الله خبره. و المقصود: أنّ تحقير القسم و المنزلة مستلزمة لتحقير الله لانّه الحاكم عليه؛ أو أنّه لا جور في تقسيمه فكيف يحقّر ما قدره له من القسم. (و أنا الضامن لمن لم يهجس في قلبه الاّ الرضاء): هجس الامر في القلب أى وقع و خطر. (أن يدعو الله فيستجاب له): الرضاء بالقسم شكر للنعمة و المنعم و هو يوجب الزيادة فكيف اذا طلبها من الله فانّه لا يرده. قاله ره (۲). 📚منابع: (۱). الكافي، ج۳، ص۱۶۲؛ مشكاة الأنوار، ج۱، ص۳۰۲؛ الوافي، ج۴، ص۲۷۸؛ بحار الأنوار، ج۴۳، ص۳۵۱. (۲). شرح الكافي، ج۸، ص۲۸۶. @mahdiasgariii ••••••✾•🌺•✾••••••
💠 عَنْ جَابِرٍ قَالَ: ❇️ قَالَ الْحَسَنُ بْنُ عَلِيٍّ ع لِرَجُلٍ: ✅ يَا هَذَا لَا تُجَاهِدِ الطَّلَبَ جِهَادَ الْعَدُوِّ، وَ لَا تَتَّكِلْ عَلَى الْقَدَرِ اتِّكَالَ الْمُسْتَسْلِمِ. فَإِنَّ إِنْشَاءَ الْفَضْلِ مِنَ السُّنَّةِ وَ الْإِجْمَالَ فِي الطَّلَبِ مِنَ الْعِفَّةِ. وَ لَيْسَتِ الْعِفَّةُ بِدَافِعَةٍ رِزْقاً وَ لَا الْحِرْصُ بِجَالِبٍ فَضْلًا؛ فَإِنَّ الرِّزْقَ مَقْسُومٌ، وَ اسْتِعْمَالَ الْحِرْصِ اسْتِعْمَالُ الْمَآثِمِ . 💠 جابر می‌گوید: ❇️ به مردی فرمود: ✅ در طلب مانند كسى كه براى پيروزى می‌جنگد مكوش، و به نيز آنچنان تكيه مكن كه مانند شخص تسليم شده هيچ تلاشى نكنى. در جستجوى و روزى خدا برآمدن، از سنّت است. و انتخاب راه در طلب روزى از است. نه مانع روزى است، و نه سبب افزايش روزى است؛ چرا كه روزى قسمت شده است، و حرص‏‌ورزى موجب افتادن در ورطه است. 📚منابع: التمحيص(للاسکافي)، ص۵۲؛ تحف العقول(للحراني)، ص۲۳۴؛ الحكايات(للمفید)، ص۹۵؛ السرائر(لابن‌ ادریس)، ج۳، ص۶۵۰؛ بحار الأنوار(للمجلسي)، ج۷۵، ص۱۰۶. @mahdiasgariii ••••┈┈••••••✾•🌺•✾•••••┈┈••••
🌷بسم الله الرحمن الرحیم🌷 ❇️ وَاسْتَفْزِزْ مَنِ اسْتَطَعْتَ مِنْهُمْ بِصَوْتِكَ وَأَجْلِبْ عَلَيْهِمْ بِخَيْلِكَ وَرَجِلِكَ وَشَارِكْهُمْ فِي الْأَمْوَالِ وَالْأَوْلَادِ وَعِدْهُمْ ۚ وَمَا يَعِدُهُمُ الشَّيْطَانُ إِلَّا غُرُورًا. 📖/۶۴. ✅ از آنان هر که را توانستی با آوازت [به سوی باطل] برانگیز، و [برای راندنشان به سوی طغیان و گناه] با سواره ها و پیاده هایت بر آنان بانگ زن، و با آنان [از راه سوق دادنشان به حرام] در اموال و [از طریق وسوسه کردنشان به زنا] در اولاد شریک شو، و به آنان وعده [دروغ] بده [که از قیامت، حسابرسی، بهشت و دوزخ خبری نیست] و شیطان آنان را جز از روی باطل و دروغ وعده نمی دهد. @mahdiasgariii ••••┈┈••••••✾•🌺•✾•••••┈┈••••
خادم المهديّ «عج»
#قرآن #در_محضر_قرآن #ماه_مبارک_رمضان 🌷بسم الله الرحمن الرحیم🌷 ❇️ وَاسْتَفْزِزْ مَنِ اسْ
1⃣ قدرت ابليس محدود است. «مَنِ اسْتَطَعْتَ» 2⃣ تبليغات فاسد، در انحراف مردم نقش دارد. «بِصَوْتِكَ» 3⃣ تهاجم تبليغاتى و فرهنگى دشمن، مقدّم بر تهاجم نظامى است. «صوت» قبل از «خيل» آمده است. «بِصَوْتِكَ‌ أَجْلِبْ عَلَيْهِمْ بِخَيْلِكَ» شيطان ابتدا با تبليغات، انگيزه‌ى توحيدى انسان را مى‌گيرد، سپس با تسليحات و لشكريانش بر او هجوم مى‌آورد. 4⃣ ابليس، هم خود مايه‌ى گمراهى است، «اسْتَفْزِزْ» وهم نيروهاى او. «بِخَيْلِكَ» 5⃣ شيوه‌ى شيطان، در كمين نشستن و جلب و ربودن است. «أَجْلِبْ» 6⃣ شركت ابليس در مال و فرزند انسان، از آغاز آن شروع مى‌شود و تا لقمه‌ى حرام و مشتبه و زنا ادامه مى‌يابد. «شارِكْهُمْ» 7⃣ هر آزادى و اختيارى نشان لطف الهى نيست، گاهى قدرت مانور، نوعى قهر الهى است. «اسْتَفْزِزْ أَجْلِبْ‌ شارِكْهُمْ‌ وَ عِدْهُمْ» 8⃣ بستر نفوذ شيطان، آرزوهاى انسان است كه با وعده‌هاى خيالى شيطان تقويت مى‌شود. «عِدْهُمْ وَ ما يَعِدُهُمُ الشَّيْطانُ إِلَّا غُرُوراً» 9⃣ شيطان، علاوه بر فريب، گناه را توجيه مى‌كند، وعده‌ى دروغ شفاعت مى‌دهد و توبه را به تأخير مى‌اندازد. «وَ ما يَعِدُهُمُ الشَّيْطانُ إِلَّا غُرُوراً» 📖 ، ج۵، ص۸۸. @mahdiasgariii ••••┈┈••••••✾•🌺•✾•••••┈┈••••