هیئت مدیریّه بحث جنجالی
⚫️ #بررسیِ_عمومیِ عبارت ✋نسبت به فرازِ مذکور، می توان نکاتی را بیان کرد که عبارت اند از:👇
👈 #نکته سوّم:
🤔 واو در {يَتَعَلَّمُ عُلُومَنا وَ يُعَلِّمُها الناسَ} مفيد چه مطلبى است؟
👈قبل از بیانِ پاسخ فوق، لازم است بیانی را از برخی نحویُّون در این باره ذکر نماییم؛
👤جنابِ ابن هشام در کتابِ {شرح قطر الندی وبل الصدی} ذیل بحثِ {عطفُ النسق} در شرحِ {و هِیَ [ای الواو] لِمُطلقِ الجَمعِ} می فرماید: 《و اَقولُ: اذا قیلَ: {جاء زید و عمرو} فمعناهُ اَنّهُما اشتَرکا فی المَجیء ثُمَّ یَحتَمِلُ الکلامُ ثلاثَهَ معان: اَحَدُهما اَن یکونا جاءا معاُ و الثَّانی اَن یکونَ مَجیئُهما علی التَّرتب و الثَّالث ان یکونَ علی عَکسِ التَّرتیب؛ فَاِن فُهِمَ اَحدُ الاُمورِ بِخُصوصِهِ فَمنِ دلیل آخرَ...》؛ #یعنی جنابِ ابن هشام نسبت به دلالت {واو} معتقدند که این کلمه برایِ {مطلق جمع} وضع شده است لذا معنایِ کلامِ {جاء زید و عمرو}، چنین می شود: {زید و عمرو در حدث مجیء مشترک بودند} سپس می فرماید: این کلام، سه احتمال در آن مطرح است: یکی این که زید و عمرو هر دو باهم آمدند؛ دیگری این که آمدن آن ها مبنی بر ترتیب باشد یعنی ابتداء معطوف علیه یعنی زید آمده باشد و سپس معطوف یعنی عمرو آمده باشد؛ سوّم این که آمدن آن ها مبنی بر ترتیب باشد لکن نه به نوع ترتیب سابق بلکه به این صورت که ابتداء معطوف یعنی عمرو آمده باشد و سپس معطوف علیه یعنی زید آمده باشد؛ #سپس می فرماید: از آن جایی که نسبت به دلالتِ کلمه {واو} قائل به {مطلق جمع} آن شده ایم لذا کلامی که در آن واو استفاده شده است، دلالت بر مطلق جمع می نماید و تعیین یکی از سه احتمال گذشته، بر عهده قرینه است یعنی اگر قرینه دلالت نمود که مثلاً زید و عمرو با هم آمده باشند، آن گاه واو در آن کلام دلالت بر معیّت می نماید و اگر قرینه دلالت نمود که مثلاً آمدنِ زید و عمرو مبنی بر ترتیب به این که ابتداء زید آمده باشد و سپس عمرو، آن گاه واو در آن کلام، دلالت بر ترتیب می نماید و ... .
🧐با توجُّه به بیان فوق، به نظر می رسد کلمه {واو} در فراز مذکور، عاطفه و مفيد مطلق جمع می باشد لکن از آن جایی که قرینه عقلی موجود است که یاد دادن (تعلیم) فرع بر یاد گرفتن (تعلُّم) است لذا واو در این روایت بر ترتیب دلالت می کند یعنی ابتداء معطوف علیه: {يَتَعَلَّمُ} محقّق می شود و سپس معطوف: {يُعَلِّمُ} محقّق می گردد زیرا به دیدِ عُقلایی اوّل بايد {يَتَعَلَّمُ} صورت بپذيرد تا بعد {يُعَلِّمُ} امکان تحقُّق داشته باشد.
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
📝 #مقرّر: هیئت تحریریّه بحث جنجالی
📝لینک گروه: بـَـحث جَنجالے طَلبگے:
╭─═ঊঈ⭕️👇⭕️ঊঈ═─╮
⚫️ eitaa.com/joinchat/670302231C6b64d14cba
╰─═ঊঈ❌👆❌ঊঈ═─╯
هیئت مدیریّه بحث جنجالی
⚫️ #بررسیِ_عمومیِ عبارت ✋نسبت به فرازِ مذکور، می توان نکاتی را بیان کرد که عبارت اند از:👇
👈 #نکته چهارم:
🔺عبارتِ {يَتَعَلَّمُ عُلُومنا و يُعَلِّمُها الناسَ}، به دلالت التزامى دلالت بر دانشجو، دانش آموز و دانش پژوه بودن و بعد دلالت بر استاد و معلّم بودن دارد.
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
📝 #مقرّر: هیئت تحریریّه بحث جنجالی
📝لینک گروه: بـَـحث جَنجالے طَلبگے:
╭─═ঊঈ⭕️👇⭕️ঊঈ═─╮
⚫️ eitaa.com/joinchat/670302231C6b64d14cba
╰─═ঊঈ❌👆❌ঊঈ═─╯
هیئت مدیریّه بحث جنجالی
⚫️ #بررسیِ_عمومیِ عبارت ✋نسبت به فرازِ مذکور، می توان نکاتی را بیان کرد که عبارت اند از:👇
👤ترجمه عبارت تا بدین جا طبقِ تفسیر ادبی فوق:
💢راوی می فرماید: شنیدم از ابا الحسن که به صورتِ مستمرّ می فرمود: هر شخصی که در دایره عبودیّت و با دید توحیدی (عبد باشد یا کنیز)، این چنین صفتی داشته باشد: 《امر ما اهل بیت (علیهم السّلام) که تمامِ جوانبِ زندگی را دربر می گیرد از مطالب اجتماعی و اخلاقی گرفته تا مطالب شرعی را زنده نماید و #ادامه دهد》، به تحقیق موردِ رحمتِ خاصّ پروردگار الهی قرار می گیرد به گونه ای که وی را در دنیا و آخرت موردِ بخشش و شادی قرار می دهد؛ سپس راوی از امام سوال مینماید: {چگونه آن عبد امرِ شما را زنده و ادامه دهد؟}؛ امام (صلوات الله علیه) در مقام پاسخ از این سوال می فرماید: {خواستارِ یاد گرفتن علومِ ما اهلُ البیت به صورتِ مستمرّ باشد و #سپس بعد از این که آن علوم را فرا گرفت، آن ها را به صورت مستمرّ به تمامِ مردمِ جهان بفهماند و آن ها را از حقایقِ عالم آگاه سازند}.
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
📝 #مقرّر: هیئت تحریریّه بحث جنجالی
📝لینک گروه: بـَـحث جَنجالے طَلبگے:
╭─═ঊঈ⭕️👇⭕️ঊঈ═─╮
⚫️ eitaa.com/joinchat/670302231C6b64d14cba
╰─═ঊঈ❌👆❌ঊঈ═─╯
هیئت مدیریّه بحث جنجالی
⭕️ #محور_پنجم:
👆👈این که امام فرمود: 《فَإِنَّ النَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ كَلَامِنَا لَاتَّبَعُونَا》؛
❌ #شرح:
🔍این فراز از روایت، متضمّنِ نکات بسیار جالبی از حیث ادبی می باشد امّا از بابِ نمونه به چند مورد از آن می پردازیم:👇
هیئت مدیریّه بحث جنجالی
⭕️ #محور_پنجم: 👆👈این که امام فرمود: 《فَإِنَّ النَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ كَلَامِنَا لَاتَّبَعُو
🔴۱)🧐در نگاه علمِ بلاغت، زمانی استفاده از #تاکید از جانبِ متکلّمِ بلیغ، نیاز است که مخاطب یا متردّد در حکم باشد یا منکر اصلِ حکم باشد مثلاً مخاطب نسبت به اصلِ اسنادِ {ذهاب} به {زید} در یک قضیّه ای، شکّ و تردید دارد لذا متکلّم برای این که تردید و شکّ مخاطب را زائل کند، می فرماید: {انَّ زیداً ذهب} یا مثلاً مخاطب در یک قضیّه ای اصلِ حکم را منکر است لذا متکلّم برای این که این انکارِ مخاطب را زائل کند، از ادوات تاکید بهره می برد لذا به مقتضایِ اولیّه برای مخاطبی که خالی الذهن است، تاکید معنا ندارد مگر این که نکته ای دیگر لحاظ شود که در این صورت تاکید معنا دارد؛
✅با توجُّه به این بیان و لحاظ فرازی که امام مطرح نمودند یعنی:《فَإِنَّ النَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ كَلَامِنَا لَاتَّبَعُونَا》، دانسته می شود که امام در این فراز از {انّ} برای بیان تاکید به هدفِ حدّاقلّ، رفع شکِّ مخاطب و تردید سائل، استفاده نموده است یعنی بعد از این که امام (علیه السّلام) فرمود:《يَتَعَلَّمُ عُلُومَنَا وَ يُعَلِّمُهَا النَّاس》، در مقابل برایِ روای چنین سوالی به وجود می آید که: 《لِمَاذا يُحْيِي ذلك أمرَكم؟: چرا اين تعليم و تعلُّم امر شما را إحياء مى كند؟》لذا امام (علیه السّلام) در مقامِ پاسخ از این سوال و رفع شکّ و تردیدِ مخاطب از اداتِ تاکیدِ {انّ} بهره برده است و فرمود: {فَإِنَّ النَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ كَلَامِنَا لَاتَّبَعُونَا} به تعبیری راوی با این که سوالی که در آن گفته شد: {لِمَاذا يُحْيِي ذلك أمرَكم؟} را در روایت بیان ننمودند یعنی با این که روای خالی الذهن بود ولی امام نیز آن را به #منزله سائل قرار داده است لذا در جواب بیان داشتند: 《زیرا قطعاً اگر مردم محاسنِ کلامِ ما را فرا بگیرند، از ما تبعیّت می کنند》و این نشان از اهمیّت فراوان مطلب در نزد امام دارد یعنی قطعاً مردم اگر محاسن و زیبایی های کلام و سخنانِ ما اهل بیت را بفهمند، ما را تبعیّت می نمایند؛
🤔 #طَردَاً_لِلبَابِ:
📛《روشن است یکی از ابزاری که قدرت نشان دادن محاسن و زیبایی های کلام و سخنان اهل بیت را دارا است، علومِ ادبی می باشد علی الخصوص #علم_صرف، #علم_نحو و #علم_بلاغت که عالم با فراگیری تمامِ آن ها، می تواند محاسن و زیبایی هایی از کلام اهل بیت را به عمومِ مردم نمایان کند که باعثِ شگفتی دو چندان می شود یکی از آن ها همین تعبیر {انّ} که گویای اهمیّت مطلب نزد امام دارد که اگر چنین تعبیری نبود، نمی توانستیم به این نکته پی ببریم》.
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
📝 #مقرّر: هیئت تحریریّه بحث جنجالی
📝لینک گروه: بـَـحث جَنجالے طَلبگے:
╭─═ঊঈ⭕️👇⭕️ঊঈ═─╮
⚫️ eitaa.com/joinchat/670302231C6b64d14cba
╰─═ঊঈ❌👆❌ঊঈ═─╯
هیئت مدیریّه بحث جنجالی
⭕️ #محور_پنجم: 👆👈این که امام فرمود: 《فَإِنَّ النَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ كَلَامِنَا لَاتَّبَعُو
🔴۲)🗣بیان شد امام توسُّط {فإنَّ} به توكيد كلام پرداختند؛ اکنون گفته می شود: امام با چنین تعبیری (فإنَّ)، درصدد بيان علّت مطالبِ قبل هستند و براى اين كه كسى به انكار اين بيانِ امام نپردازد امام {عليه السّلام} مخاطب خود كه نسبت به علّت مطالب قبل خالى الذهن است را به منزله ى انسان سائل مى داند مثل اين كه مخاطب از امام پرسيده كه: {لِمَاذا يُحْيِي ذلك أمرَكم؟} به اين دليل است که عرض شد امام {عليه السّلام} كلام را توسُّط (إنَّ) توكيد كرده اند.
👈منظور از {مَحَاسِنَ كَلَامِنَا} اين امر نيست كه بعضى از كلام هاى اهل البيت (عليهم السّلام) -العیاذ بالله- داراى محاسن نيستند زيرا در عبارت {لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ كَلَامِنَا لَاتَّبَعُونَا}، {مَحَاسِنَ كَلَامِنَا} لقبِ اصولى است زيرا {مَحَاسِنَ كَلَامِنَا} یكى از اجزاء كلام است و لقب در اين جا مفهوم مخالف ندارد يعنى نمى توان گفت: {لو لم يَعْلَموا غير َمحاسن كلامنا... }زيرا امام (عليه السّلام) در مقام بيان محاسن كلام اهل البيت (عليهم السّلام) است و نسبت به جنبه هاى ديگر حكمى بيان نكرده اند.
👆👈مراد از {مَحَاسِنَ كَلَامِنَا}، لطائف و ظرائف كلام اهل البيت (عليهم السّلام) مى باشد زيرا عموم مردم ظاهر بسيارى از كلام اهلُ البيت (عليهم السلام) را متوجّه مى شوند حال امام (عليه السلام) از شاگردان و خواصِّ اين مكتب مى خواهد كه لطائف و ظرائف كلام ما كه عوامّ متوجّه نمى شوند را براى آنان بيان كنند؛ و اين كه لطائف و ظرائف هستند كه به كلام زيبايى و حُسن عطا مى كنند.
👥مردم بايد اين محاسن را بفهمند نه اين كه فقط گوش دهند يعنى وظيفه ى شاگرد مكتب اهلُ البيت (عليهم السّلام) اين است كه اين محاسن را به مردم آموزش دهند و بفهمانند تا آن ها اين ظرائف را بفهمند چون امام (عليه السّلام) فرمودند {لَوْ #عَلِمُوا مَحَاسِنَ كَلَامِنَا لَاتَّبَعُونَا} نه این که: {لو #سمعوا محاسن كلامنا}.
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
📝 #مقرّر: هیئت تحریریّه بحث جنجالی
📝لینک گروه: بـَـحث جَنجالے طَلبگے:
╭─═ঊঈ⭕️👇⭕️ঊঈ═─╮
⚫️ eitaa.com/joinchat/670302231C6b64d14cba
╰─═ঊঈ❌👆❌ঊঈ═─╯
هیئت مدیریّه بحث جنجالی
⭕️ #محور_پنجم: 👆👈این که امام فرمود: 《فَإِنَّ النَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ كَلَامِنَا لَاتَّبَعُو
🔴۳) 👏تعبیر به {لو} در اين عبارت براى مستقبل و به معناى {إنْ} شرطيه است.
🤔 چرا امام (عليه السّلام) فرمودند: { #لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ كَلَامِنَا لَاتَّبَعُونَا} و نفرمودند: { #إن علموا محاسن كلامنا اتبعونا}؟
🔸به نظر می رسد این تغییر، از آن جهت است که در {لو} شرطيه نکته ای است كه در {إن} شرطيه موجود نيست و آن اين است كه {لو} در اين روايت علاوه بر این كه شرطيّت در آينده را مى فهماند مُشعر به شرطیّت در گذشته است يعنى: اگر مردم ظرائف كلام ما را در آینده بفهمند از ما تبعیّت می کنند و همچنین اگر مردم در گذشته ظرائف کلامِ ما را مى فهميدند از ما تبعيت مى كردند و حال آن كه برخى نفهميدند و از ما تبعيت نكردند و هلاك شدند.
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
📝 #مقرّر: هیئت تحریریّه بحث جنجالی
📝لینک گروه: بـَـحث جَنجالے طَلبگے:
╭─═ঊঈ⭕️👇⭕️ঊঈ═─╮
⚫️ eitaa.com/joinchat/670302231C6b64d14cba
╰─═ঊঈ❌👆❌ঊঈ═─╯
هیئت مدیریّه بحث جنجالی
⭕️ #محور_پنجم: 👆👈این که امام فرمود: 《فَإِنَّ النَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ كَلَامِنَا لَاتَّبَعُو
🔴۴) امام (عليه السّلام) فهم محاسن كلام اهلُ البيت (عليهم السّلام) از جانبِ مردم را مشروط به آن می دانند که عبد دو امر را محقّق نماید: یک) {يَتَعَلَّمُ عُلُومَنا} و دو) {يُعَلِّمُها الناسَ} #زيرا امام (عليه السّلام) در ابتداء فرمودند: {يَتَعَلَّمُ عُلُومَنا و يُعَلِّمُها الناسَ} و بعد فرمودند: {لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ كَلَامِنَا لَاتَّبَعُونَا} يعنى: {ياد گرفتنِ محاسن كلام اهلُ البيت (عليهم السّلام) از سویِ مردم، مشروط بر یاد گرفتن و یاد دادنِ علوم اهل البيت (عليهم السّلام) به آن ها است زيرا ايشان فرمودند: {لَوْ عَلِمُوا} و {دانستنِ مردم} مشروط بر {تعلیم و تعلُّم علوم اهلُ البيت (عليهم السّلام) } از جانب آن عبد مى باشد.
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
📝 #مقرّر: هیئت تحریریّه بحث جنجالی
📝لینک گروه: بـَـحث جَنجالے طَلبگے:
╭─═ঊঈ⭕️👇⭕️ঊঈ═─╮
⚫️ eitaa.com/joinchat/670302231C6b64d14cba
╰─═ঊঈ❌👆❌ঊঈ═─╯
هیئت مدیریّه بحث جنجالی
⭕️ #محور_پنجم: 👆👈این که امام فرمود: 《فَإِنَّ النَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ كَلَامِنَا لَاتَّبَعُو
🔴۵) 📝در اين روايت امام (عليه السّلام) مى فرمايند: {فَإِنَّ النَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ كَلَامِنَا لَاتَّبَعُونَا} و تمامِ مردم را مورد نظر قرار مى دهند و مى گويند: اگر آن ها لطائف كلام ما را بفهمند از ما پيروى مى كنند يعنى همه ى مردم بالقوة توانايى تبعيّت از اهلُ البيت (عليهم السّلام) را دارند زيرا فطرت اوليّه ى انسان كاملاً پاك و خداجو است و وظيفه ى شاگردان مكتب اهلُ البيت (عليهم السّلام) اين است كه اين تبعيّت را كه بالقوة موجود است را بالفعل كنند و در صورتى مى توان ديگران را به اين امر مهمّ هدايت كرد كه خود بالفعل تابع اهلُ البيت (عليهم السّلام) باشند و به اين علّت بود كه امام (عليهم السّلام) فرمودند: {رَحِمَ اللهُ عبداً أحيا امرنا} و نفرمودند: {رَحِمَ اللهُ رجلاً} چون بايد عبد و مطيع خداوند متعال و تابع بالفعل اهلُ البيت (عليهم السّلام) باشد تا 《رحمتِ خاصّ الله تعالى》 شامل حال آن شود.
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
📝 #مقرّر: هیئت تحریریّه بحث جنجالی
📝لینک گروه: بـَـحث جَنجالے طَلبگے:
╭─═ঊঈ⭕️👇⭕️ঊঈ═─╮
⚫️ eitaa.com/joinchat/670302231C6b64d14cba
╰─═ঊঈ❌👆❌ঊঈ═─╯
هیئت مدیریّه بحث جنجالی
⭕️ #محور_پنجم: 👆👈این که امام فرمود: 《فَإِنَّ النَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ كَلَامِنَا لَاتَّبَعُو
👤ترجمه عبارت تا بدین جا طبقِ تفسیر ادبی فوق:
💢راوی می فرماید: شنیدم از ابا الحسن که به صورتِ مستمرّ می فرمود: هر شخصی که در دایره عبودیّت و با دید توحیدی (عبد باشد یا کنیز)، این چنین صفتی داشته باشد: 《امر ما اهل بیت (علیهم السّلام) که تمامِ جوانبِ زندگی را دربر می گیرد از مطالب اجتماعی و اخلاقی گرفته تا مطالب شرعی را زنده نماید و #ادامه دهد》، به تحقیق موردِ رحمتِ خاصّ پروردگار الهی قرار می گیرد به گونه ای که وی را در دنیا و آخرت موردِ بخشش و شادی قرار می دهد؛ سپس راوی از امام سوال مینماید: {چگونه آن عبد امرِ شما را زنده و ادامه دهد؟}؛ امام (صلوات الله علیه) در مقام پاسخ از این سوال می فرماید: {خواستارِ یاد گرفتن علومِ ما اهلُ البیت به صورتِ مستمرّ باشد و #سپس بعد از این که آن علوم را فرا گرفت، آن ها را به صورت مستمرّ به تمامِ مردمِ جهان بفهماند و آن ها را از حقایقِ عالم آگاه سازند}؛ در اینجا امام، راوی را با این که سائل نبود، به منزله سائل لحاظ می کنند و گویا راوی چنین سوال کرده است: {چرا این تعلیم و تعلُّم، امر شما را احیاء می کند؟}؛ #سپس امام در مقامِ پاسخ از این سوال و بیان علّتِ این که چرا تعلیم و تعلُّم، باعثِ احیاء امر اهل بیت شود، فرمود: {قطعاً اگر مردم ظرائف و لطائف های کلام و سخنِ ما اهلُ البیت را در آینده #بفهمند (نه بشنوند)، از ما تبعیّت می نمایند و همچنین اگر در گذشته می فهمیدند از ما تبعیّت می کردند و حال برخی چنین ظرائفی را نفهمیدند و از ما تبعیّت نکردند و نتیجه منجرّ به هلاک شدنِ آن ها گشت}.
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
📝 #مقرّر: هیئت تحریریّه بحث جنجالی
📝لینک گروه: بـَـحث جَنجالے طَلبگے:
╭─═ঊঈ⭕️👇⭕️ঊঈ═─╮
⚫️ eitaa.com/joinchat/670302231C6b64d14cba
╰─═ঊঈ❌👆❌ঊঈ═─╯