هدایت شده از پاتولوژی فرهنگی
هوالحکیم
🔺معماری نهایتِ اروتیک است!
منبع:
https://www.dezeen.com/2015/10/29/federico-babina-kama-sutra-archisutra-architectural-illustrations-graphic-design/
(بخش سیزدهم)
🔬 پاتولوژی فرهنگی
@CuPathology
هدایت شده از پاتولوژی فرهنگی
هوالحکیم
معماری به طور جدایی ناپذیری در تخیلات و هویت جنسی پیوند خورده است.
هویت جنسی و اعمال جنسی را نمی توان از فضاهای معماری که در آن رخ می دهد جدا کرد. موزه داران می گویند که: «معماری کلیشه های جنسیتی را در جامعه ما نشان می دهد.»
معماری، به عنوان طراحی فیزیکی فضا و به عنوان یک اتمسفر، بخش مهمی از فانتزی ما است، زیرا ما مسیر بین میل و لذت را در روابط جنسی خود طی می کنیم. هیچ آرزویی بدون تصویر ساخته شده و طرح ریزی شده وجود ندارد. هیچ میل بدون فضایی برای فرافکنی وجود ندارد.
منبع:
https://www.ribaj.com/culture/spaces-of-desire
(بخش چهاردهم)
🔬 پاتولوژی فرهنگی
@CuPathology
✍تأسیس مدارس بهائی در ایران
سرکردگان فرقهی بهائیت، تلاش دارند تا اقدامات خائنانهی خود را برای تأثیر مخرب بر فرهنگ ایران اسلامی و ترویج فرهنگ غربی را به خدمت خود به این کشور تعبیر کنند. این در حالیست که اساساً بهائیت، با هدف تأثیر مخرب بر فرهنگ اسلامی به وجود آمده و تمامی تلاش خود را برای زمینهچینی نفوذ اربابان خود متمرکز ساخته است.
🔻از اینرو بهائیان در سال ۱۳۲۱ و ۱۳۲۶ ق، اقدام به تأسیس مدارس پسرانه و دخترانهی تربیت در ایران نمودند. به دستور عبدالبهاء و رهبران بهائی، معلّمان آمریکایی همچون «میس کاپیس»، «سوزان مودی» و... برای سرپرستی این مدارس انتخاب میشدند.[۱] این مدارس به صورت رسمی با آمریکا در ارتباط بوده و عمدتاً شاگردان خود را از میان فرزندان طبقهی متمولان و مسؤلان سیاسی و نظامی وقت انتخاب مینمودند.
🙎🏻 دانشآموختگان این مدارس، تمایلات غربگرایانهی شدیدی داشته و طبیعی بود که پس از استخدام و کسب سِمت، به ترویج افکار بهائیت و فرهنگ آمریکایی یپردازند. همچنان که در گزارش محرمانهی ساواک از جلسهی بهائیان در شیراز، ولیالله لقمانی ضمن سخنانی صراحتاً گفته است: «از آمریکا و لندن صریحاً دستور داریم در این مملکت، مد لباس و یا ساختمانها و بیحجابی را رونق دهیم که مسلمانان نقاب از صورت خود بردارند».[۲]
اما با شکلگیری انقلاب اسلامی، فرقهی بهائیت فعالیتهای ضدفرهنگی و مخرب خود را در پس پرده پیگیری نموده که مقابله با این آسیب اجتماعی فرهنگی، هوشیاری مردم و مسئولین را میطلبد.
📚پینوشت:
[۱]. عبدالله شهبازی، فصلنامه تاریخ معاصر ایران، شماره: ۵۰، صص ۶۷_۶۹.
[۲]. روحالله حسینیان، سه سال ستیز مرجعیت شیعه، تهران: مرکز اسناد انقلاب اسلامی، ۱۳۹۰، ص ۴۴۱.
🏙 معماری هجری
@MemariHejri_ir
🔴 از مکر خدا کسی ایمن نیست
🔸جمله ذرات زمین و آسمان
🔸لشکر حقند گاهِ امتحان
⛔️ سیل، زلزله، خشکسالی و... تازیانههای عذاب الهی هستند.
❓اما چرا به جای #برکت، از آسمان و زمین بلا نازل میشود؟
🔴 بنا بر روایات متعدد، شیوع #ربا، زِنا و زدوده شدن یکایک #حدود_الهی توسط مردم مسبب قحطی، خشکسالی، کمآبی، خشکیدگی چشمهسارها و رودخانهها، سلب برکت از زندگی و... است: «ظَهَرَ الْفَسَادُ فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ بِمَا كَسَبَتْ أَيْدِي النَّاسِ»
🔹برای ایمن ماندن از این بلایا، چه کنیم؟
🔰 امنیت، در مقابل دو نوع «خوف» است:
1️⃣ خوف از دیگری: امنیت را حوادثی چون مارگزیدگی یا یورش مغول، صدام، دزد و جنایتکار و... نقض میکند. در اینجا باید آماده رویارویی باشیم تا #ایمِن بمانیم.
2️⃣ خوف از خدا؛ اما گاهی خود خداوند امنیت عدهای را سلب میکند! کسانی که با خود و خدا مکر میکنند؛ و در حالی که خودشان را در امنیت میدانند، #عذاب_الهی بر آنها وارد میشود. از مکر خدا هیچ پناهی برای انسان نیست؛ مگر: #ایمان_به_خدا؛ در حالی که بعد از ایمان، لباس ظلم نپوشیده و ستم نکنیم. «الَّذِينَ آمَنُوا وَلَمْ يَلْبِسُوا إِيمَانَهُمْ بِظُلْمٍ أُولَئِكَ لَهُمُ الْأَمْنُ وَهُمْ مُهْتَدُونَ»
❇️ امنیت حقیقی، در گرو #ایمان و قلبهایی مملو از عشق و ایمان به خدا است که بدون آن، هیچ کسی در هیچ کجا در #امنیت نخواهد بود.
💠 «وَ لَوْ اَنَّ اَهْلَ الْقُرى آمَنوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَيْهِم بَرَكاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الاَْرْضِ...» - «و اگر مردمِ آبادىها ايمان مىآوردند و #تقوا پيشه مىكردند، بركات را از آسمان و زمين به روى آنان مىگشوديم...»
✅ به امید اعتلای ضریب ایمان را در جامعه ما؛ عبور از ایمان مستودع به ایمان مستقر و ساخت جامعه و تمدنی #ایمان_بنیان؛ انشاءالله.
#بردگی_هوی_یا_بندگی_خدا
📌 برگرفته از جلسه ۶۷۸ #کرسی_نظریه_پردازی #کلبه_کرامت (دی ۹۵)
🏙 معماری هجری
@MemariHejri_ir
🔰 طرف برای اولین بار رفته قم اطراف کوه خضر، تعجب کرده از فضای ولنگاری که در قم هست...
❌ نایتلایف مخصوص شهرهای پاتایا، آنتالیا، لاسوگاس و... است نه شهر حضرت معصومه (س) و خاستگاه علمای شیعه!
🏙 معماری هجری
@MemariHejri_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 لحظه تکاندهنده زورگیری مسلحانه از دختر جوان وسط شهر!
🔹 سارقان مسلح شب گذشته در ساعات ابتدایی نیمه شب در شیکاگو، یک زن جوان را که تازه از پایانه مسافربری خارج شده بود، مورد حمله قرار دادند و داراییهای ارزشمند او را به سرقت بردند.
🔹 در این بین تهدید یکی از سارقین علیه یک شهروند دیگر نیز، مورد توجه کاربران آمریکایی قرار گرفت و آنها خواستار برخورد قاطع با این مجرمین شدند. پلیس شیکاگو هنوز موفق به شناسایی مجرمین نشده است.
🏙 معماری هجری
@MemariHejri_ir
| معماری هجری |
♨️ شهرنشینی مفرط به ویژه با ایجاد کلانشهرها یعنی مشکلات متعدد برای کشور. هر چه این درصد بالاتر برود یعنی باید منتظر چالشها و بحرانهای بیشتری باشیم. از جمله مسائلی که شهرنشینی مفرط به دنبال خود میآورد میتوان به برخی موارد اشاره کرد:
- آلودگیها: آلودگی محیط زیستی (مانند آلودگی هوا، آلودگی خاک، آلودگی آب و...)، آلودگی صوتی و سلب آرامش، آلودگی بصری و...
- فشار بر روی حاکمیت برای اداره امور: اداره شهر و امور شهروند غالبا بر دوش حاکمیت و نهادهای مربوطه است و مردم نقش چندانی ندارند اما در روستا و یا حتی شهرهای کوچک مردم بخشی از نیازهای خدماتی و روزانه را خودشان تامین میکنند و وابستگی کمتری به سیستم دارند.
- افزایش گناه و ناهنجاری: در شهر خصوصا شهرهای بزرگ به دلیل ناشناس بودن و بیتفاوتی اجتماعی بستر برای انواع گناهان و جرمها و ناهنجاریهای اخلاقی فراهم است و آمارها هم این موضوع را تائید میکنند. (نکته: اگر به دنبال حل ریشهای مسئله حجاب هستیم به این مسائل ریشهای باید فکر کنیم)
- افزایش فقر و نابرابری: یکی دیگر از تبعات شهرنشینی افراطی شیوع فقر و افزایش شکاف طبقاتی است. شهرهای آمریکا نماد این شکافاند آنجایی که ثروتمندترین بانکداران و بورسبازان در کنار بیخانمانهایی که شب باید در پارک بخوابند در یک قاب تصویر قابل مشاهدهاند. نحوه توسعهی تهران نیز عاقبتی جز این نخواهد داشت که امروز نشانههای آن هویدا شده است.
- افزایش کنترل: در شهر نیاز به کنترل و وجود پلیس و مامور و دوربین و... است در حالی که چنین نیازی در روستا وجود ندارد. این کنترل خود ساختاری برای زدودن تقوا و نظم درونی افراد درون یک جامعه است؛ افرادی که به خاطر ترس از پلیس و دوربین و کنترل بیرونی خطا نمیکنند نه بخاطر تقوای درونی...
- افزایش بیماریها: به تبع شلوغیها و آلودگیها و فشار زندگی شهری، ریشهی بسیاری از بیماریها (روحی و جسمی)، شهرگرایی مفرط و یا از دلایل اصلی آن است.
پینوشت: آمار شهرنشینی در ایران از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۲
🏙 معماری هجری
@MemariHejri_ir
هدایت شده از بلد طیّب/منان رئیسی
در بازارهای سنتی، از «هورنو» به عنوان نورگیر استفاده میشد. از آنجایی که مکانیابی این هورنوها دقیقا در آکس عمودی و محور تقارن بازار بود لذا در وقت اذان ظهر، ستونی از نور دقیقا عمود بر فضای بازار، زمین را به آسمانه بازار متصل میکرد. این محور مملو از نور، یادآور "نُّورٌ عَلَى نُور"(نور/۳۵) بود تا با هندسه کاملا عمودی، آن هم دقیقا در وقت اذان ظهر، زمین و آسمان را به هم متصل کند و بازار را به نابازار تبدیل کند؛ نابازاری که توامان شدن ستون عمودی نور و صوت ملکوتی اذان در آن، بستری رمزآلود و ذکرآفرین را حتی در مادیترین اجزای شهر برای اهلش فراهم میکرد: "رِجَالٌ لَا تُلْهِيهِمْ تِجَارَةٌ وَلَا بَيْعٌ عَنْ ذِكْرِ اللَّه" (نور/۳۷).
@baladetayyeb
💢 ویژگی اصلی کاپیتالیسم این است که همه چیز را به کالا تبدیل میکند و روی آن قیمت میگذارد.
💢 انسان جامعه کاپیتالیستی مدام در حال محاسبه قیمت پدیدهها و سود و زیان ناشی از آن است.
💢 این انسان در دورهی بعد از رنسانس و در عصر مدرن در غرب، دنیاگرا و معادناباور شد. حال که پس از مرگ خبری نیست پس باید حداکثر لذت مادی را در همین دنیا برد، که اینجا هدونیسم و لذتگرایی اصالت یافت.
💢 یکی از اصلیترین محملهای لذتگرایی برای این انسان مدرن و ماتریالیست، کسب سود شد. پس باید از همه چیز سود درآورد و سود روی سود گذاشت. وقتی کسب سود معیار شد، همه چیز را باید قیمتگذاری و خرید و فروش کرد.
🏙 معماری هجری
@MemariHejri_ir
30.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🕸 چپاولگری و بی اهمیتی نسبت به زندگی شهری مردم فقیر در عصر پهلوی.
این فیلم بخشی از وضعیت ایران پیش از انقلاب است که در سال ۱۳۵۷ از تلویزیون شوروی پخش شده است.
🔸 فقر و فلاکت در محلههای تهران موج میزند در حالی که شاه روزانه ۶ میلیون بشکه نفت میفروخت، هیچ تحریمی وجود نداشت، روابط با آمریکا و اروپا در بالاترین سطح بود و جمعیت ایران فقط ۳۵ میلیون نفر بود.
فیلم مربوط به عصری است که در بازهای از آن فقط ۹ وزیر به همراه تعداد بسیاری از فرماندهان و سران کشوری را افراد بهایی تشکیل میدادند.
و نهایتا در آخر این فیلم پیداست که یک برج یادمان به نام شهیاد با هزینه گزافی، برای خودنمایی شاه ساخته شد. از قضا این برج هم طرح یک فرد بهاییمسلک بود که پس از انقلاب از ایران گریخت. با این هزینههای گزاف و اینگونه برجسازیها فقرا فقیرتر شدند و ثروتمندان ثروتمندتر...
امروز نیز، اگر حواسمان نباشد سرمایهسالاران و طاغوتمسلکان، دوباره ما را به آن سمت خواهند برد.
🏙 معماری هجری
@MemariHejri_ir
◾️تبلیغات فرهنگیِ شهری
در چند سال اخیر اگر تبلیغات شهری را مشاهده کنید، متوجه خواهید شد که مخاطب آنها قشر نوکیسه و تازهبهدوارنرسیده است. دستگاه تبلیغاتی تصور میکند با تقسیم هویت خود و ایدۀ سفیهانۀ «جذب حداکثری» میتواند همه را خشنود نگاه دارد و هویتی واحد جعل کند.
ریشو-تکنوکراتها و متدینهای پوشالی با نمدمالی در حال از بین بُردن عنصر اساسی تمدن شیعی هستند. شریعت همانقدر آنان را آزار میدهد که بهائی ملّیگرا را. این سیاست نه تنها یاران معتقد را سرخورده کرده، بلکه تازهبهدورانرسیده را گستاختر نموده است.
📝 از کانال پولیتیکه
🏙 معماری هجری
@MemariHejri_ir
هدایت شده از روحالله ایزدخواه 🇮🇷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پیشنهاد اعطای مجوز به مدارس مسجدمحور
به تصویب مجلس رسید.
@dr_izadkhah
هدایت شده از اندیشهجویان استاد حسن عباسی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 هجوم فرهنگی با طعم اقتصادی
🔹 بازار، مناسک میسازد و مناسک وارد میکند تا مصرف را دامن بزند. بلکفرایدی و کریسمس و ولنتاین هیچ ربطی به فرهنگ ما ندارند اما آنقدر تبلیغشان میکنند تا جا بیافتند و مردم در مناسبتهای بیشتری به مراکز خرید هجوم ببرند.
🔹 حال و روز جامعهشناسها این وسط جالب است: عمدتا خودشان را چپهای فرهنگی، منتقد بازار و ضد مصرفگرایی میدانند اما درباره این چیزها تقریبا صدایی ازشان شنیده نمیشود. درباره مناسک دینی اما انتقاداتِ شفاف و مصرانهای دارند.
🔹 از آن مضحکتر وضعیت آن ژورنالیستها و کاربران مجازی است که خیرات مذهبی را اسراف میدانند اما از مصرف و تجمل در طبقه متوسط و مرفه هیچ چیز نمیگویند. جو دانشگاه و رسانههای ما حقیقتا آلوده و ناامیدکننده است.
@Hasanabbasi_students
⭕️ معماران ارمنی، در دوره پهلوی
🔶 حمید ناصری، تهرانپژوه، میگوید: «تاثیر سه معمار ارمنیتبار به نامهای آندره گدار، نیکلای مارکوف و وارطان هاوانسیان روی معماری تهران قابل توجه است. آندره گدار فرانسوی موزه ملی ایران و حافظیه را ساخت، مارکوف روس عمارتهای باشکوهی مثل دبیرستان البرز، مدرسه دارالفنون و ورزشگاه امجدیه را طراحی و اجرا کرد و هاوانسیان معروف به آرشیتکت وارطان که ایرانی بود بناهای مهمی مثل کاخ سعدآباد و هتل لاله تهران را بنا کرد. این سه نفر از مهمترین معماران ارمنی بودند که بیشترین تاثیر را روی معماری تهران گذاشتند.»
🔶 این معماران ارمنی در کنار ساخت بناهای بزرگ از تربیت شاگردان غافل نبودند. معماران و طراحانی مثل هوشنگ سیحون که آرامگاههای خیام، نادرشاه افشار، فردوسی، کمالالملک و ابن سینا را طراحی کرد یا عبدالعظیم فرمانفرمایان که ورزشگاه آزادی، فرودگاه مهرآباد و موزه فرش ایران را طراحی کرد و محسن فروغی، طراح و سازنده ساختمان دانشگاه تهران و طراح آرامگاه سعدی از شاگردان معماران ارمنی به شمار میروند.
📝 همشهری آنلاین
🏙 معماری هجری
@MemariHejri_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❓برکت از آسمان و زمین چطور میجوشد؟
▫️علتالعلل خشکسالیها و بلایای طبیعی در جهان و ایران چیست؟
💢 امروز ساینس و دانش غربی و نظام سرمایهداری در حل مشکلات محیط زیست به بنبست مطلق رسیده است. شاخصترین کشور تمدن غرب یعنی ایالات متحده آمریکا در میان انواع مصیبتهای محیط زیستی مانند خشکسالی، آتشسوزی، آلودگی آب، آلودگی هوا، آلودگی خاک، سیل و... دست و پا میزند.
✅ زمان آن رسیده که برای ساخت جامعه قرآنی به سراغ خود قرآن برویم و از نظریات کفرآمیز انسان خودبنیاد غربی تبری بجوئیم. اگر قرار بود با طرحهای ساینتیفیکِ زیستمحیطی که عالم خلقت را بدون خالق تصور میکند اتفاق مثبتی رخ بدهد وضعیت کشورهای به اصطلاح توسعهیافته هر روز بدتر نمیشد.
🏙 معماری هجری
@MemariHejri_ir
نصیف الخطابی، استاندار کربلا، با گردش در بازار برای حفظ فرهنگ دینی کربلاء و احترام به امام حسین علیه السلام به مغازه داران در مورد فروش هرگونه نماد یا درخت کریسمس جشن سال نو هشدار داد و هرکس اقدام به فروش نماد کریسمس کند یک ماه مغازه او را تعطیل میکند و به آنها دستور داد که تزئینات و نماد کریسمس را از خیابانها حذف کنند.
🏙 معماری هجری
@MemariHejri_ir