eitaa logo
| معماری هجری |
392 دنبال‌کننده
163 عکس
70 ویدیو
3 فایل
معماری یعنی تحقق ظرف حیات انسان؛ انسانی که غایتش عبد بودن است ارتباط @AG_094
مشاهده در ایتا
دانلود
امگذاری خیابان پاستور شرقی و بزرگراه بعثت به نام شهید رئیسی 🔹با رای اعضای شورای شهر تهران، خیابان پاستور شرقی و بزرگراه بعثت به نام شهید آیت‌الله رئیسی نامگذاری شد. 🔹همچنین خیابان کوشک (حدفاصل خیابان سی تیر تا خیابان فردوسی) به نام شهید حسین امیرعبدللهیان، وزیر امور خارجه نامگذاری شد. 🏙 معماری هجری @MemariHejri_ir
بسم الله الرحمن الرحیم ✅ پاسخی کارشناسانه و اسلامی درباره ساخت مسجد قیطریه: بخش اول: ✍ چندیست برخی از همکاران سعی در ساخت فضای رسانه‌ای و همراه کردن جمعی از مردم برای تغییر تصمیم شهرداری جهت ساخت مسجد در پارک قیطریهٔ تهران را دارند. ایشان مخالفت خود را با دلایلی همچون، پهنۀ غیر مرتبط شهری با مسجد، نقشۀ مسجد، ارتفاع آن، محل قرار گیری مسجد بر روی گسل، قرار گیری مسجد آتی در تپه‌های باستانی قیطریه و قطع درختان مطرح می‌نمایند. لازم دانستیم در این باره با این همکاران مهاجّه‌ای داشته باشیم. 🔰ابتدا لازم است اطلاعاتی در زمینه این پارک و مسجد را بازگو کنیم: 🌳 پارک قیطریه در منطقه شمال تهران در نزدیکی بزرگراه صدر، محلۀ قیطریه و خیابان قیطریه و بلوار اندرزگو قرار گرفته است. منطقۀ قیطریه به علت گرانی زمین، دارای تراکم بالای مسکونی و تجاری است و مساجد کمی در آن قرار گرفته است. مردم مومن منطقه به علت در دسترس نبودن و دشواری رسیدن به مساجد دورتر، سالها درخواست ساخته شدن مسجدی نزدیک به محل سکونتشان را از شهرداری داشته‌اند. چندین سال پیش از این فردی زمین پارک را وقف عام کرده بود. اکنون شهرداری تصمیم دارد در بخشی از این زمینِ وقفی، مسجدی بنا کند. 1⃣ مخالفان میگویند که این مسجد باعث خرابی میراث فرهنگی درون پارک می‌گردد. چرا که درون این تپه ممکن است گنجی باشد!! ✔️ هرچند وزیر گردشگری و میراث فرهنگی شخصاً قول داده که ناظری هنگام حفاری از طرف وزارتخانه حضور داشته باشد و اگر اشیاء قیمتی و باستانی پیدا شد، آن را به موزه منتقل کند؛ مخالفان این قول وزیر وقت را کافی ندانسته و می‌گویند: خیر! هرطور شده شما قرار است این میراث نایافته و نادیده را بفروشید و از کشور خارج کنید، چون ما اینطوری فکر می‌کنیم! اما ایشان گویا نمی‌دانند که بیشترین میزان خروج اشیاء باستانی از ایران، طی سالهای ۱۳۲۰ تا ۱۳۴۵ صورت گرفته. 😨😰 دقیقا همان زمانی که درِ کشور به روی باستان شناسان اروپایی باز شده بود. اینان که همگی اغلب موزه‌های اروپایی را خوب می‌شناسند، از انگلیس گرفته تا فرانسه و سایر ممالک استعمارگر، چگونه نمی‌دانند اشیاء ایرانی و باستانی که ایشان برای دیدنشان باید به اروپا سفر کرده و کلی هزینه کنند، توسط پهلوی از کشور خارج شده و به این کشورها فروخته شده است و مستدرکات آن را به درستی بررسی نمی‌نمایند؟!! مگر میشود این تاریخ ننگین را نادیده گرفت؟ ✔️ حال اینکه ایران پس از انقلاب بسیاری از میراث فرهنگی ما را از غرب پس گرفت و حتی اجازه نداد مستشرقان دزدی همچون "آرتور پوپ" در ایران دفن شوند. اینان چگونه می‌توانند گنج نایافته را توسط جمهوری اسلامی پیش‌پیش دزدیده شده تلقی کرده و برای آن هوچیگری کنند؟ 2⃣ دومین دلیل ایشان قرار گیری مسجد بر روی گسل است. بر فرض صحت این حرف، گسل تنها در این نقطه قرار ندارد چرا که گسل به معنی یک چاه یا فروچاله نیست. بلکه یک خط و یک پهنه بسیار بزرگ است که بخش گسترده‌ای از منطقه را در بر گرفته و بسیاری از ساختمان‌ها در  صورت وقوع زلزله به درون آن فرو خواهند رفت... 🧐 حتی اگر طبق رویای ایشان هرگز ساختمانی هم بر روی هیچ گسلی ساخته نشود، افراد بسیاری که به هر حال در ساعات زلزله آنجا حضور دارند، قربانی زیر و رو شدن پوستۀ زمین شده و از بین خواهند رفت. 3⃣ دلیل دیگری که ایشان میاورند پهنه‌بندی شهری‌ست که گفته میشود پهنۀ شهری این مکان به مسجد اختصاص داده نشده. ✔️ باید گفت دوستان منتقد آیا از تغییر پهنه‌های شهری در صورت لزوم مبرم، آن هم در کمیسیون‌های شهرداری مطلع نیستند؟ یا خود را به بی‌اطلاعی میزنند؟ ✔️ به طور‌ مثال بسیاری از پهنه‌های شهری مربوط به مال‌سازی و ساختمان‌های اداری و خصوصی بانک‌ها نمی‌شود. بسیاری از این ساختمان‌ها که در پهنۀ غیر مجاز ساخته شده‌اند حتی طبقات و فرم غیر مجازی دارند!! اما با بررسی بیشتر، تمام برگه‌هایشان دارای مهر و  امضای قانونی است!! پس وقتی پای ثروت اندوزی در میان است، خیلی‌ها پهنه‌ها را نادیده و ناشنیده می‌گیرند. اما تا بحال صدایی از این دوستان منتقد امروز به گوش هیچ‌کس در این باب نرسیده است... چرا که خودشان بسیاری از این تخلفات را مرتکب شده‌اند. البته تغییر این پهنه نه من‌باب تخلف، بلکه بر حسب نیاز شهری می‌تواند در کمیسیون مخصوص به همان، بررسی و تائید شود و این غیر قابل تصور و احصاء نیست! ادامه دارد... 🔻ایتا و تلگرام🔻 @Maalekalmolk
پاسخی کارشناسانه و اسلامی درباره ساخت مسجد قیطریه: بخش دوم: 4⃣ تئوری پردازی دیگر این کارشناسان که تنها زمانی لب به مخالفت می‌گشایند که پای از بین بردن منافع دینی جامعه مسلمانان در میان باشد، قطع درختان است. پاسخ‌های بسیار متفاوت و کاملی میتوان به ایشان داد اما ما در ابتدا یک آیه از سورۀ یاسین را برای این خانمها و آقایان مطرح می‌کنیم: قُلْ يُحْيِيهَا الَّذِي أَنْشَأَهَا أَوَّلَ مَرَّةٍ وَهُوَ بِكُلِّ خَلْقٍ عَلِيمٌ : همان کسی آن را زنده می‌کند که نخستین بار آن را آفرید؛ و او عالِم به هر آفرینشی است. (یس:79) مشرکان پیش پیامبر می‌آمدند و می‌گفتند چه کسی میتواند دیگر استخوان‌های پوسیده را زنده کند؟! تا این آیه نازل شد. اینک که این آقایان و خانم ها تا این حد نگران درختان خدا هستند، باید برایشان همین آیه را قرائت نمود. ✔️ همان خدایی که اولین بار این درختان را زنده ساخته، باز هم می‌تواند و علم آن را دارد که مجدداً آنها را از نو سرسبز و شاداب کند و یا به آفرینش دیگری دست بزند. در ادامه همین آیات آمده که خداوند از درختان سبز برای انتفاع شما آتش آفریده. میتوان از این آیه‌ها این را برداشت نمود که چنانچه دیدید نیاز است درختی را هم جابجا یا حتی قطع کنید و از آن به نفع بزرگتری برسید خدا این را برای شما یک نعمتی قرار داده. چون اوست که زمین و آسمان و هر آنچه در آن است را آفریده و باز هم می‌تواند خلق کند. او خالق خیلی بزرگی است. ✅ باید در نظر گرفت که قطعا این امر در جهت منافع فردی یک عدهٔ خاص، برداشت نمی‌شود. بلکه حرف از نفعی بسیار بزرگتر برای جامعه اسلامی است. 5⃣ دیگر آنچه از تئوری پردازی‌های برخی از این کارشناسان شنیده می‌شود این است که این مسجد به خاطر دلایل واهی آنان، یک مسجد ضرار است!! البته باید گفت که مسجد ضرار در اسلام تعاریفی خیلی فراتر از حرف نسنجیدۀ ایشان داراست. بگذارید این مسئله را دقیق‌تر بررسی کنیم: ✔️ این درست است که پارک یک مکان تفریحی است؛ اما با تجمع افرادی که چندان به شئونات اسلامی و الهی معتقد نبوده و با قوانین و قواعد جامعه همراهی نمی‌کنند؛ یک پارک می‌تواند به محیطی منفی مبدل گردد. انواع منکراتی همچون: سگ گردانی، روابط جنسی در ملاء‌عام، رفت آمد افراد لاابالی با ظواهر ناشایست و نادرست فردی و اجتماعی برای یک شهر اسلامی، می‌تواند محیط را به فساد نیل دهد. حال اگر این محیط تفریحیِ خنثی، که توسط یک جمع به محیطی منفی مبدل شده، دارای مولفه‌های ایمانی شود، و فضایی ایجاد گردد که جمع مؤمنین در این مکان تردد کنند، به مکانی مثبت مبدّل خواهد شد. تئوریسین‌هایی که با ساخت این پارک مخالفت می‌کنند در حقیقت و در کنه حرفهای خود، راضی به این تغییر نبوده و دوست ندارند محیط امنی که برای مناسک منکرشان در خیال خود مرز کشی کرده بودند، مختل شده و به محیطی مثبت با تعاملات الهی مبدل گردد. در واقع حریم منکر دارد به حریم معروف تبدیل می‌گردد. از همین روی نمیتوان گفت مسجدی که قرار است در این مکان ساخته شود، به هیچ دلیلی جزو مساجد ضرار قرار دارد. ✔️ مسجد ضرار جایی است که منافقین برای مشروعیت بخشیدن به اسلام قلابی خودشان آن را ساخته بودند و پیامبر نیز اجازه حضور در آن مسجد را نداشت و به مومنین هم اجازه ورود و نماز خواندن در آنجا را نمیداد. 🔸 جالب است بدانید وقتی که اسلام به ایران رسید، آتشکده‌ها به مسجد مبدل شدند و این در تاریخ معماری ایران ثبت شده است. فرم مساجدی که دارای گنبد هستند نیز تکمیل شدۀ همان عبادتگاه‌هاست. یعنی ما فضاهای مهم شهری و جایی که مناسک عبادی مشرکین در آن ظهور و بروز داشته را نیز از آن خود نمودیم و در خود حل کردیم. به طوری که امروز دیگر یادی از آن آتشکده‌ها با فرمی که دیگر از آن ماست در خاطرات باقی نمانده و هرچه هست عبادتگاه توحیدی است. حتی دیگر مشرکان و میترائی‌هایی هم اگر وجود داشته باشند، جرئت نمی‌کنند بگویند در آن چند آتشکده باستانی به جای مانده از چندین هزار سال قبل از این، خورشید عبادت میشده و خداوند یگانه پرستیده نمی‌شده است! و این یعنی قدرت گرفتن معروف در مقابل منکر با تبدیل، توسط تغییر در تصمیمات شهری. ادامه دارد... 🔻ایتا و تلگرام🔻 @Maalekalmolk
پاسخی کارشناسانه و اسلامی دربارهٔ ساخت مسجد قیطریه: بخش نهایی: 🔹امروز هم بسیاری از منکراتی که ملزوماتش مناسکی غیر خدایی و معارض جامعه اسلامی است، می‌توانند با ساخت کالبدهایی که محیط را به "نور" و به "معروف" سوق میدهند، از بین بروند. 📛 ادعای امروز تئوریسین‌های مخالف ساخت مسجد در پارک قیطریه، نه بر سر مسائل شهری بلکه بر سر مرزهایی است که خودشان در دل جامعۀ اسلامی با جامعه اسلامی کشیده‌اند. نقاطی است که فتح کرده‌اند و نمیخواهند به این راحتی آن را از دست بدهند. شهرداری هم هوشمندانه این مرزها را شناسایی کرده و مشغول باز پس‌گیری آنها به نفع جامعه مسلمین است. . 6⃣ و اما بهانۀ دیگری که این تئوریسین‌ها بر زبان عوام جامعه انداخته‌اند خراب کردن شهر است!! 🏞🗿 بیایید به نمونه‌های قرآنی برای شهرهای آبادی که خداوند به شدت آنها و اهالیشان را در هم کوبیده رجوع کنیم که یکی از آنها شهر "ایکه" است. 🛣 از نظر قرآن کریم شهری آباد است که مردم آن مؤمن باشند. در صورتی که شهرها و قریه‌ها بسیار سرسبز بوده و اهالی آن سرخوش و ساختمان‌های آن استوار باشند؛ اما مردم کفر بورزند یا گرفتار انواع گناهان شوند، از نظر خداوند پشیزی ارزش ندارد. لذا آنها را بر سر ساکنانش ویران می‌کند و بقایایی از آن باقی می‌گذارد تا عبرتی برای دیگران شود. 🌳از طرفی این چند درخت پارک قیطریه را که میگویند قرار است برای مسجد جابجا شوند، خالقی که علم به خلقت اشیاء از هر نوع آن دارد، میتواند باز شاداب کند. ❌ آنجایی خانمها و آقایان منتقد فعلی می‌بایست مقابل تخریب باغ‌های تهران می‌کوشیدند که هیچ نگفتند؛ مبادا همکارانشان از دستشان دلخور شده و در "مسابقات جایزه بگیری" آنها را زیاد به حساب نیاورند؛ زمانی بود که باغ‌های تجریش یکی‌یکی برای ساخت برج‌باغ و مال تخریب و خشک می‌شدند و حقیقتاً ریه‌های تهران آنجا می‌خشکیدند... اما همه شاهد بودند که صدایی از این عزیزان در نیامد. 📢 حال به خاطر جابجایی ۱۰-۱۲ اصله درخت به نقطۀ دیگری از پارک، گوش عالم را کر نموده‌اند و این در نوع خود یعنی با تئوری‌هایی که پشتوانهٔ علمی ندارد، به جان جامعه اسلامی افتاده‌اند، تا مرزهای فحشا و منکر را هر روز بیشتر به نفع خود جابجا کنند. 🔻ایتا و تلگرام🔻 @Maalekalmolk
بررسی منظومه فکری امام خمینی (ره) و نسبت آن با معماری 💠 معماریِ مفاهیم پیش‌نیازِ معماری فضا است. به تعبیر دیگر تمدن‌ها در فضاهای معماری شده زیست نمی‌کنند، بلکه در مفاهیم معماری شده زیست می‌کنند. 💠 امام خمینی (ره) به عنوان معمار کبیر انقلاب اسلامی، معمار مفاهیم بنیادینی است که وقتی با روی‌کرد معماری و شهرسازی به سراغ آن‌ها می‌رویم سخنان قابل توجهی برای ما در این حوزه دارد. مشاهده در یوتیوب youtu.be/CiLDpiiSfW4 مشاهده در آپارات aparat.com/v/eca507z 🏙 معماری هجری @MemariHejri_ir
35.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹🔸 اصل تفاوت در هنر و معماری بین غرب و اسلام، بر سر شناخت انسان است که از هستی‌شناسی این دو نشئت می‌گیرد. همین نگاه فلسفی غرب به انسان که وی را نوعی حیوان شناسایی میکند و جهان را مادی میشناسد، باعث می‌شود در هنر و در معماری به مجسمه سازی روی بیاورد. ✅ حال اینکه غایت در اسلام جسمیت و جسد نیست. ⚠️ فلسفه هنر غرب به تو میگوید: این مجسمه زیباست ولی تو نمیتوانی مانند آن زیبا باشی، فقط تماشایش کن! 👀 ☀️ اما از نگاه امام خمینی (ره) اسلام میفرماید: چند قدم خودت جلو بیا و زیبا شو... 🦋 👈 مشاهده فیلم کامل در یوتیوب 👈 مشاهده فیلم کامل در آپارات 🏙معماری هجری @MemariHejri_ir
14.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹🔸 طبق نظریه پیشرفت امام خمینی (ره) ، جامعه اسلامی باید صورت قرآن شود. در این نگاه معماری و شهرسازی به عنوان کالبد حیات، به ظرف تحقق عبودیت تبدیل میگردد. 👈 مشاهده فیلم کامل در یوتیوب 👈 مشاهده فیلم کامل در آپارات 🏙معماری هجری @MemariHejri_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❗️وضعیت مترو در ژاپن! اوضاعی که در متروی تهران هم دیده می‌شود البته نه با این شدت... 🌆 الگوی توسعه غلط در ایجاد کلانشهرهای متراکم و فشرده که آسیب‌های فراوانی تولید می‌کند. در همین نمونه کرامت آن افراد و عزت نفس‌شان آسیب می‌بیند؛ وقتی هر روز باید اینگونه رفت و آمد کنند. 🏙 معماری هجری @MemariHejri_ir
🔻 فهم سطحی و حداقلی از حضور اسلام در معماری و شهرسازی 🏙 معماری هجری @MemariHejri_ir
💠 به نام خدا ‼️به تقلید از هالیوود! یکی از موضوعاتی که امروزه در مدیریت شهری به عنوان نقص مدیریتی و طراحی دیده می شود، عدم توجه به "ورودی" شهرهاست. موضوع "ورودی" در مدیریت شهری و در معماری دارای اهمیت بالایی است. کیفیت ورودی شهر دارای مولفه های مختلفی از جمله : خوانایی و تشخص و سرزندگی و پذیرندگی است. هر شخصی انتظار دارد که در ورود به یک شهر حس خوشایندی داشته باشد. ورودی، معرف خصوصیت ها و هویت آن شهر باشد. منظر ورودی شهرها باید ترجیحا نمادی ایرانی-اسلامی باشد. سایر عوامل نیز مانند : در بستر طبیعی و بدون عوامل مزاحم بصری و حس خوشامد گویی و خاطره انگیز باشد و در شب نیز دارای نورپردازی مناسب باشد. البته که عوامل مهم دیگری نیز تاثیر گذار هستند اما غرض از نوشتن این سطور، موضوع دیگری است. مدتی است که برای مشخص کردن نام هر شهر در ورودی اکثر شهرهای ایران ، نام آن شهر را به صورت حروف انگلیسی و در حد و اندازه های بزرگ نوشته اند که هر سواره و پیاده ای در ابتدای شهر بتواند آن را بخواند. اما اگر غرض از این کار فقط نوشتن نام شهر هست، که خوب برای ما ایرانیان که فارسی می نویسیم، نیازی به حروف لاتین نیست. برای گردشگران خارجی هم معمولا تابلو ها با زیرنویس لاتین کفایت می کند کما این که آنها معمولا همراه گروه و جمع گردشگر هستند که یک سرپرست و بلد نیز همراه آنان هست. آیا بهتر نیست که نام هر شهری به صورت فارسی و با خطوط زیبا نوشته شود؟ چه بسا که خط و خطاطی در ایران از جایگاهی دیرینه و اصیل برخودار است و امروزه نیز هنرمندان، با تلفیق با هنرهای دیداری و تجسمی و گرافیکی، جلوه های زیبایی خلق کرده اند. در ایران انواع خط خوشنویسی وجود دارد که تعداد آن‌ها بسیار است اما از بین این خطوط، خط‌ های خوشنویسی تعلیق، نستعلیق و نستعلیق شکسته امروزه بیشتر از سایر خطوط مورد استفاده قرار می‌گیرند. حتی در گذشته، ابن مقله که خط نسخ را ابداع کرده بود، برای هر رشته و امری، خطی خاص قرار داده بود. مانند : خط ریحان برای نوشتن قرآن و دعاها، خط ثلث برای تعلیم و کتیبه نگاری آیات و احادیث و تزیین در معماری و بناها، خط نسخ برای نوشتن تفسیر و حدیث ، خط محقق برای نوشتن اشعار و قصاید ، و ... . غنای فرهنگ ایرانی-اسلامی و خط و هنر فارسی بسیار زیاد ، عمیق ، استوار و جذاب است . آیا با وجود انواع خطوط زیبای فارسی ، بهتر نیست که بررسی شود تا نمای ورودی هر شهری، با خط و زبان فارسی باشد؟ تایپوگرافی یا نویسه‌نگاری، هنر و فن حروف‌چینی (حروف‌نگاری) برای نمایش زبان است. هنر چیدمان حروف برای زبان تصویری. تقویت ویژگی بصری حروف و نزدیک کردن نوشتار به وجه تصویری. بنابراین از تلفیق هنر حروف نگاری با هنرهای دیداری و الهام هنری، می توان کارهای زیبایی را خلق کرد. ملاحظه بفرمایید که چه خلاقیت های بی نظیری را برای واژگانی مانند ایران ، محمد و علی و حتی بسم الله ، خلق کرده اند. به طور قطع باید از این توانایی ها استفاده بیشتری کرد. همانطور که مستحضر هستید، مقام معظم رهبری نیز خودشان برای پاسداشت زبان فارسی بسیار می کوشند و رعایت می کنند. بنابراین وقتی اینچنین الگویی وجود دارد، بهتر است ما نیز زبان فارسی را در هر زمان و هر مکان پاس بداریم و ورودی شهرهای کشورمان را با واژگان زیبای فارسی تزیین کنیم. 📝 آرش غفرانی - کارشناس ارشد مدیریت شهری 🏙 معماری هجری @MemariHejri_ir
✍ هوالحکیم 💢 در سی‌وسومین سالگرد ایجاد شبکه‌ی اندیشکده‌ای انقلاب اسلامی، اندیشکده یقین برگزار می‌کند: 🔻 اختتامیه نخستین جشنواره نظام اندیشکده‌ای جمهوری اسلامی 🗓 پنج‌شنبه ۲۵ مردادماه ۱۴٠۳ @StrategicNews_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌇 وقتی‌در مرورگرهای وب پاریس را سرچ کنید، تصاویری از شهری بسیار تمیز، زیبا، رؤیایی و عاشقانه خواهید یافت... از کنسرتهای موسیقی، از کافه‌های خیابانی، از برج عجیب ایفل! که البته همهٔ آن‌ها تبلیغات است!! ⛔️این تصاویر حقیقی پاریس است.‼️ 🤢 شهری کثیف و پر از زباله و خیابان‌خواب و به گفتهٔ شاهدان مملو از بوی ادرار! چرا که مردم پاریس ابایی از ادرار کردن در ملأ عام، گوشهٔ خیابان‌ها و روی دیوارها ندارند... البته پاریس شهری پر از دزد هم هست. به طوری که اگر موقع عکاسی با گوشی حواست نباشد، دار و ندارت را باخته‌ای!! ❌ بدی ماجرا اینجاست که تحت تاثیر تبلیغات و سفید نمایی‌ها از این شهر، در پیاده‌روهای تهران هم میزهای شلوغ کافه‌ها را میشود به وفور دید که توسط کافه‌چی بیرون گذاشته شده‌اند و مردم با باور عمیق به باکلاسی اروپا، از آنان تقلید می‌کنند و سعی می‌کنند همانند آن‌ها رفتار کنند. 🏘 معماری هجری @MemariHejri_ir