eitaa logo
| معماری هجری |
397 دنبال‌کننده
187 عکس
80 ویدیو
3 فایل
معماری یعنی تحقق ظرف حیات انسان؛ انسانی که غایتش عبد بودن است ارتباط @AG_094
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 صنعت توریسم، هم بافت اجتماعی و فرهنگی ملت‌ها را تخریب کرده، هم طبیعت و محیط زیست و اکوسیستم طبیعی را بهم ریخته است. و هم تولیدگران اصلی بشر یعنی روستاییان را از کار و فعالیت طبیعی خود (کشاورزی و دامپروری) باز داشته و به سمت صنعت بوم‌گردی سوق داده است! 🏘 معماری هجری @MemariHejri_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⛔️ نمونه‌ای از تخریب فرهنگی توریست‌ها در دیار مردم مسلمان بوشهر... ❗️فکرشو بکنید با سیاست‌گذاری‌های غلط روستاییان‌ ما شغل شریف و انسان‌ساز کشاورزی و دامپروری رو رها می‌کنن و تبدیل میشن به خدمات‌چی این موجودات! 🏘 معماری هجری @MemariHejri_ir
‍ ✍🏻 نسبت فلسفهٔ وحدت و کثرت با انتظام مرکزی در معماری سنتی ایران 🔸 در فلسفهٔ وحدت و کثرت که اشاره به نظام‌سازی اجتماعی مبتنی بر مبحث «ولایت» دارد، همهٔ جامعه حول یک محور خاص تجمع میکنند. این محور موجب انتظام بخشی آحاد کثیر جامعه می‌گردد. با اینکه هیچ یک از اجزا بر یکدیگر تفوق ندارند؛ اما در کنار سایر اجزا سلسله مراتب نیز تعیّن پیدا می‌کند. بدین‌گونه اجزای متکثر به یک کل واحد تبدیل میشوند و عنصر نظم دهنده به آن‌ها، همچون نخ یک تسبیح عمل می‌نماید. ✔️ لذا هر عنصر، به عنوان عنصر واحد با سنجش موقعیت فردی و اجتماعی خود نسبت به موقعیت عنصر مرکزی، جهت‌گیری صحیح خود را خواهد داشت. 🔸 در مبحث انتظام فیزیکی در معماری سنتی ایرانی، ارتباطی دو جانبه بین فضای مرکزی و عناصر جانبی آن دیده می‌شود. از یک سو فضای مرکزی به فضای کناری خود هویت و معنا میبخشد، و از سوی دیگر فضاهای جانبی، فضای مرکزی را مانند نگینی در میان می‌گیرند و آن را از محیط بیرونی جدا می‌نمایند، و با توجه کامل به آن بر ارزشش تاکید می‌کنند. ✔️ بدین ترتیب مجموعه‌ای از عناصر متکثر به یک وحدت میرسند حال این‌که کارکرد هریک نیز در جایگاه واحد درست است؛ اما بدون دیگر عناصر معنای درستی نخواهد داشت. عنصر مرکزی مانند یک نخ تسبیح عملکرده و موجب وحدت عناصر متکثر می‌گردد. 🔸پی‌نوشت: تصویر هوایی متعلق به گل‌باران حرم حضرت فاطمهٔ معصومه(س) در روز ولادت ایشان است. 🌼🌸🌺 در این بنا، نظم دهندگی مرکزی بر عهدهٔ حیاط مرکزی قرار گرفته است. 🏘 معماری هجری @MemariHejri_ir
22.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 هویت و معماری 💢 معماری و ساخت کالبد جامعه هم می‌تواند هویت‌زا باشد هم هویت‌زدایی کند. هویت پیوند عمیقی با مکان و محیط زندگی دارد و هرگاه بنایی ایجاد می‌کنیم یا فضایی به وجود می‌آوریم باید این سوال را از خود بپرسیم که «چه هویتی تولید می‌کنیم؟» اندیشه هجری | امیر گودرزی @Hejri_Thought
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍🏻 رویای سرزمین موعود و هیکل: 🔰 اینجا اورشلیم است و جایی که قبةالصخره در آن قرار دارد. در مرحلهٔ سوم تمدنی صهیونیسم یهودی، این شهر پایتخت اسرائیل شد و در گام نهایی و آخر صهیونیسم تلاش می‌کند تا با تخریب مسجدالاقصی به عنوان مکان مقدس برای مسلمین (چرا که اولین قبله مسلمین و مکان معراج نبی مکرم اسلام است)، به بهانه بیرون کشیدن پایه‌های هیکل(قصر) حضرت سلیمان قصر موعودش را همانجا بازسازی نماید. تا برای خودش یک بنای مقدس بسازد. 🔸 حالا سوال اینجاست که چرا باید مسجدالاقصی تخریب شود تا اسرائیل یک بنای مقدس بسازد؟؟ 🔸 چرا باید فلسطین مسلمان‌نشین را اشغال کند؟ 🔸 چرا حتما پایتختش می‌بایست اورشلیم باشد؟ 🔸چرا باید بنای مقدس آخرالزمانی‌اش را حتما روی مسجدالاقصی و یا از نظر خودشان پایه‌های قدیمی هیکل بنا کند؟ و چرا جای دیگر نه؟ ✅ طبق کتب عهد عتیق، این مکان برای یهودیان یک معنای خاص دارد و آن معنا منجر به هویت‌سازی برای یهودیان می‌گردد. از طرفی یهود به این مسئله که مسلمانان ۲ مکان مهم عبادی دارند حسادت می‌ورزد. آنها شبانه روز تلاش می‌کنند، میمیرند، و میکشند و ترور میکنند و کودکان را گرسنگی میدهند و‌ مردان و زنان را سر می‌برند و علیه دشمنانشان هرگونه دسیسه‌ای می‌کنند، تنها برای اینکه برای خودشان هویت برتر یهودی بسازند... خداوند در قرآن یهود را قوم برگزیده خوانده اما بخاطر افراط در ظلم، آنان را از این درجه عزل کرد. آن‌ها این‌بار ولی با هدایت شیاطین، به دنبال باز پس‌گیری هویت از دست رفته‌شان هستند. ه.بالاپور 🔻ایتا و تلگرام🔻 @Maalekalmolk
🔰 أین الهادم ابنیة الشّرک و النّفاق؟ بخش اول: ✍🏻 در فرازی از دعای ندبه آمده که أینَ الهادمُ ابنیة الشّرک و النّفاق؟ آن روزی که حکومت حقه‌ی حضرت مهدی‌(عج) تشکیل شود، بسیاری از بناهای شرک‌آلود و آغشته به نفاق، منهدم شده و هرآنچه پشت سرشان نیز هست فرو خواهد ریخت. حالا پشت سر این بناها چیست؟ ❌ استکبار، غرور، تبرج، اسراف، حسادت، حسرت دیگران، دزدی از خلق‌الله و در یک کلام ظلم به طرق گوناگون. ✅ به فرمودۀ امام صادق(ع) در کمترین حد شرک، کسی که رأی و عقيده‌ای را بدعت گذارد و به آن حبّ و بغض ورزد هم مشرک است. ❓در معماری، ما این شرک را چگونه تعریف میکنیم؟ 🔻 اول در خود معمار و دوم در اثر شرک آلودی که از او به جای میماند: 🔸 شرک معمار: بسیاری از هنرمندان و معماران به خاطر خلاقیتشان در طراحی و ساخت، خود را خالق می‌پندارند. در این میان آنانی که منشاء خلقشان را خود فرض کرده‌اند و آنانی که چند خط و پاره‌خطی که می‌کشند را بدون داشتن دلیل معتبری به دین اسلام و خدا متصف می‌نمایند، بیش از همه به شرک افتاده‌اند. 🔸 شرک در اثر معماری: در اغلب موارد بسیاری از برساخت‌های آن‌ها هیچ بویی از اسلام نبرده و به دلیل انحراف فکری هنرمند و معمار به غلط اسلامی خوانده میشود. مثلا وقتی یک قوس جناغی، یا یک مشبک چوبی یا یک گره اسلیمی یا بته‌جقه و مقداری رنگ و لعاب و کاشی در یک بنا استفاده شود، به هیچ عنوان دلیل بر اسلامی بودن آن بنا نیست. ✅ باید بدانیم هر هنر و هر بنا و هر ساختمان و شهری که اسلامی باشد، ۲ نشانه دارد: ۱- مومن بودن هنرمند و معمار و شهرساز ۲- متذکر شدن مردم به سوی خدا اگر ابنیه و شهر این دو خصیصه را نداشتند، بنا اسلامی و توحیدی نیست و پس از ظهور حضرت منهدم می‌شود. این را از کجا میگویم؟ ✅ در سوره توبه آیات ۱۷ و ۱۸ خداوند عمران مساجد را فقط حق کسانی می‌داند که مومن و بلکه موقنند و کاملا به دین اسلام پایبند هستند. لذا مشرکان از این کار باز داشته می‌شوند و چنانچه معمار این شرایط را نداشته باشد، صلاحیت عمران مساجد خدا را هم ندارد. منظور از مساجد الله، صرفا مسجدهای معمول نیستند، بلکه هر جا بتوان خدا را عبادت کرد، مساجد الله هستند ✅ چرائی این مطلب را در آیۀ دیگری از قرآن کریم می‌توان جست: در بخشی از آیۀ ۲۲ سورۀ «مجادله» خداوند می‌فرماید: خداوند در قلبهای کسانی که مؤمنند ایمان را پایدار کرده و به روحی از جانب خودش آن را تأیید فرموده است و آنها را به بهشت‌هایی که زیرش نهرها جاریست وارد می‌کند. خدا از آنها راضی است و آنها هم از خدا راضی هستند. آن‌ها حزب خدایند و حزب خدا رستگار هستند. ‼️ ببینید خداوند چقدر از مومنان تمجید می‌کند و آنها را دوست دارد و به آنها بها می‌دهد... او همهٔ خیرها را به مؤمنان می‌دهد. افتخار ساخت ابنیه الهی را هم به آنها می‌سپارد. ✅ پس معلوم میشود ابنیه‌ای مانند برخی مساجد که سازنده و طراحش به نماز و اصول و فروع دین پایبند نیستند و حین طراحی بنا و ساخت آن درگیر شرک هستند، ابنیه شرکند. چرا که معمار خود را خالقی می‌پندارد که اثرش را از خدا نگرفته. همان "کوژیتو ارگو سام" دکارت. می‌اندیشم پس هستم!... ادامه دارد... 🏘 معماری هجری @MemariHejri_ir
🔰 أین الهادم ابنیة الشّرک و النّفاق؟ بخش دوم و نهایی: معلوم میشود ابنیه‌ای مانند برخی مساجد که سازنده و طراحش به نماز و اصول و فروع دین پایبند نیستند و حین طراحی بنا و ساخت آن درگیر شرک هستند، ابنیه شرکند. چرا که معمار خود را خالقی می‌پندارد که اثرش را از خدا نگرفته. همان "کوژیتو ارگو سام" دکارت. می‌اندیشم پس هستم!... 🕌 انواع قوسها و گره‌های اسلیمی هم که در بنا استفاده می‌شود به اسلام وصل نمی‌گردد. چرا که اسرافی که برای نماسازی‌های کذایی می‌شود و هزینه‌ای که از بیت‌المال خرج آن می‌گردد، و تبرجی که در نهایت نصیب این بناها می‌شود، هیچ کس را متذکر به خدا نمی‌نماید. 🌆 البته اینطور هم نیست که حضرت بعد از ظهور فقط مساجد را تخریب کنند. بلکه بسیاری از هتل‌ها و ساختمان‌های مسکونی و ورزشگاه‌ها، برج‌ها، مال‌ها، بانک‌ها و اتوبان‌ها و پل‌های همیشه شلوغ و خسته کننده، سدهای ظالمی که دریاچه‌ها را خشک می‌کنند و طبیعت را نابود می‌نمایند و حتی برخی مقابر (که در پادکست مقبره شهدا توضیحاتی درباره آن دادیم) و هر بنای ظالم غیر توحیدی دیگری را هم منهدم می‌کنند. 🔻 از یک جهت دیگر هم میشود این مسئله را بررسی کرد که در یک بنا شرک و نفاق هست یا نه؟ و این بنا و شهر، بنای ذکر و توحیدی که قرار بود پس از انقلاب ساخته شود، هست یا نه؟ ⁉️به تعبیری این بنا اصلا متعلق به پارادایم‌های توحیدی جمهوری اسلامی می‌باشد یا خیر؟ در این باره باید دید اگر روزی حکومت جمهوری اسلامی عوض شود، حکومت جایگزین از هر نوعی که باشد، کدام یک از این بناها را تخریب می‌کند؟ مثلا اگر پسر‌ شاه بیاید و حکومت طاغوت سر کار بیاید، این بناها را تخریب میکند؟ چرا بکند ما که خیلی از دولت پدرش هم وفادارانه‌تر، طرح شهر تهران را پیاده کردیم حالا کمی شلخته‌تر! اگر شاه فقط چندتا برج اسکان و پارک پرنس و اکباتان و پلاسکو و شهیاد را ساخت، جمهوری اسلامی بعد از بیرون کردن شاه، ▪️برج‌بانکهای رباخوار ▪️ انواع مال‌های مناسب پرسه زدن‌های بی‌دلیل و خود فروشی که جولانگاه شیطان هستند ▪️اتوبانهایی که شده محل دور دور و تلف کردن عمر و وقت ▪️ برج‌های مسکونی گرانی که هیچ مستضعفی توان اسکان در آن را ندارد ولی اتفاقا در ملک مستضعفین ساخته شده و از مستکبرین مصادره شده تا مستکبر دیگری ساکنش شود ▪️ انواع کافه‌ها و رستوران‌هایی که در آن‌ها همه‌جور خوردنی و نوشیدنی آزاد است و همه کس برای شکم چرانی آنجا دیت می‌کند. ▪️برجهای بلند بالا و نزدیک به همی که در مسیر باد ساخته شده‌اند تا مانع گذر هوا و خروج دود شوند و هوای شهر را خفه کنند. ▪️ ساختمان‌های بی‌قواره‌ای که اسمش مسکن است ولی بویی از سکینت و آرامش از آن‌ها به مشام نمی‌رسد و بیشترین هزینه سازنده در نما استفاده می‌شود که ساختمان تبرج کند تا خوش‌فروش باشد. ▪️بناهایی که مثل کوه‌های به هم‌ریخته بر سر مردم ایستاده‌اند و آسمان را خراب و زمین را اشغال کرده‌اند و برای انسان هیچ حق حیاتی قائل نیستند را خود رضاشاه هم اگر زنده شود خراب نمی‌کند... ❤️ اما حضرت صاحب‌الزمان که بیایند چرا. چون قرار است شرک و ظلم از بین برود و این شهر و ابنیه ظالمند. ✅ اگر کسی مومن بود، بنایی هم که طرح میکند و می‌سازد، ظالم، متبرج، مغرور و متکبر نیست. حالا میخواهد مسجد باشد یا مدرسه یا مسکن. ✨ هنری هم که معمار مومن به خرج میدهد از آن خودش نیست. چون فطرتش پاک است، خدا با روحی که خودش در آیات قرآن آورده موید این پاک فطرتی‌ست و از همان نوری که درون مومن است برای ایجاد هنر و معماری و شهرسازی مومنانه نیز استفاده می‌شود. 🚫 اما اگر خود هنرمند مشرک باشد، هر بنایی که میسازد هم هرچند آن را بیاراید ظالم است. مگر مساجدی نبودند در صدر اسلام که منافقان آن را بنا کرده بودند؟ خداوند آیه نازل کرد و فرمود: ای پیامبر به آن مسجد نرو و آنجا نماز نخوان. ⚠️⛔️ گاهی میندیشم حضرت که ظهور کنند این‌همه نخاله ساختمانی را چه می‌کنند؟ زیرا بسیاری از ساختمانهایی که در ۱۰۰ سال اخیر ساخته شده‌اند، و سازمان‌ها و وزارت‌خانه‌ها و شهرداری و تشکلهای شهرسازی و معماری با صرف هزینه و ایجاد کمپین‌های گوناگون سعی در حفظ و نگهداری از آنها را دارند، می‌بایست منهدم شوند. حالا این را در ابعاد جهانی تصور کنید... ✍🏻 ه.بالاپور 🏘 معماری هجری @MemariHejri_ir
این مسجد در بلوار اندرزگوی تهران در حال ساخت است، متاسفانه حجم سازی و قوس‌های آن با وجود هزینه‌های گزافی که از بیت‌المال مسلمین برایش می‌شود، بیشتر شبیه به بناهای فراماسونری است تا همان بناهای مرسوم دوره اسلامی. برای تقریب مطالب بالا به ذهن این بنا را ببینید. 🏘 معماری هجری @MemariHejri_ir
✅ وجود قوس و آرک و آجر و کاشی، در بنا لزوماً آن را اسلامی نمی‌کند. این ابنیه با وجود استفاده از المان‌های معماری ایرانی، خصوصا در دوره اسلامی، نه لزوما در تعریف بناهای مؤمنانه قرار می‌گیرند و نه مردم را مؤمن‌تر می‌کنند. نقطهٔ اشتراک آن‌ها با اسلام، کپی‌برداری از بناهایی است که در دورهٔ اسلامی ساخته شده...‌ همین!! 🏘 معماری هجری @MemariHejri_ir
🔰 تأثیر حیوان‌انگاری انسان در غرب، بر معماری و شهرسازی 🔅 هویت اصل اساسی انسان: یک عامل مهم و تأثیرگذار در معماری، نحوه تعریف ما از انسان و هویت اوست. بسته به اینکه چه تعریفی از انسان را مبنا قرار دهیم طراحی فضای معماری متفاوت خواهد شد. در معماری سعی بر این است که فضا به شکل متناسب به نیازهای انسان پاسخ دهد و منطبق بر ویژگی‌های رفتاری او باشد. با توجه به این موضوع، تعریف‌های متفاوت از انسان باعث شکل‌گیری معیارهای متفاوت و شیوه‌های متمایز برای خلق فضا می‌شوند. ⁉️ حال باید این سؤال را پرسید که انسانی که معماری برای او شکل می‌گیرد کیست؟ ✅ در فرهنگ قرآن از انسان به عنوان حی متأله یاد می‌شود، که حی جنس و تأله فصل انسان است. بر مبنای این تعریف انسان موجود زنده‌ی الهی (خدا‌خواه) است، یعنی روح انسان جنبه اصلی وجود اوست و بدن جنبه فرعی او را تشکیل می‌دهد و حیات انسان نیز به واسطه این روح تأمین می‌شود. ❎ اما در فرهنگ غرب، بین تعاریف مختلفی که از انسان وجود دارد یک اصل مشترک دیده می‌شود، و آن تأکید بر حیوان بودن انسان است!! این حیوان‌انگاری باعث فروکاست انسان به بدن و توجه صرف به جنبه مادی و جسمانی او شده است. در مورد این انحراف رهبر انقلاب این مطلب را بیان کرده‌اند که: «بسیاری از مباحث علوم انسانی، مبتنی بر فلسفه‌‌‌‌‌‌‌‌‌هائی هستند که مبنایش مادیگری است، مبنایش حیوان انگاشتن انسان است» و به جامعه علمی کشور نسبت به پیامدهای منفی این نگاه غلط هشدار داده‌اند. بر همین مبنا و در نظر گرفتن اینکه این تلقی به حوزه معماری نیز راه یافته و آن را تحت تأثیر قرار داده، باید به این سؤال پاسخ داد که: ⁉️ پیامدهای منفی این مسئله چگونه در معماری نمود یافته است؟ ❌ با مبنا قراردادن هویت انسان به عنوان نوعی حیوان و نگاه مادی به حیات آن می‌بینیم که برخی معماران درحوزه طراحی به سمت الگوگیری از آناتومی بدن انسان متمایل شده‌اند، اما غفلت از جنبه روحی انسان باعث شده که این الگوگیری از نگاه زیبایی‌شناسانه و کارکردگرایانه صرف فراتر رود و به سمت خلق آثاری مبتنی بر شهوت و بازنمایی انگاره‌های جنسی در معماری سوق پیدا کند. ❌ این نوع معماری با تحریک شهوت انسان به قصد لذت علاوه بر اینکه باعث سقوط بیشتر انسان در ورطه حیوانیت می‌شود، باعث ایجاد مشکلات اجتماعی همچون احساس ناامنی در کودکان و زنان، دامن‌زدن به تخیلات جنسی و از بین بردن عفت عمومی جامعه نیز شده است. متن کامل این مقاله را در این لینک بخوانید: https://memarihejri.ir/856/تأثیر-حیوانانگاری-انسان-در-غرب-بر-مع/ ✍🏻 محمد سلیمی 🏘 معماری هجری @MemariHejri_ir
🚨بن گویر در اورشلیم: ما به اینجا آمده ایم تا ماجرای تخریب معبد را یادآوری کنیم، اما باید صادقانه بگوییم: پیشرفت بزرگی در حکومت وجود دارد - سیاست ما اجازه دادن به دعا است. ما باید در این جنگ پیروز شویم. ما باید پیروز شویم و به کنفرانس های دوحه یا قاهره نرویم و حماس را شکست دهیم، آن را به زانو در آوریم این پیام ما است. ✍🏻 استراتژی یهود یک استراتژی بلند مدت است که در پی تمدن‌سازی در شهر اورشلیم می‌باشد. غایت این برنامهٔ تمدنی ساختن معبد سلیمان در بیت المقدس است. نزدیک‌ ۳۰۰۰ سال قبل یهود توانست به این غایت تمدنی سرزمین محور برسد. اما به گفته تاریخ و تورات عهد عتیق، آنقدر ستم کرد و کفر ورزید و گناهان عجیب و غریب انجام داد، که حتی قوم سدوم همجنس‌باز از یهودی‌ها کمتر گناه می‌کردند!! عاقبت هم این قوم‌الظالمین به دست بخت النصر از اورشلیم‌ بیرون شده و به اسیری برده شدند. از آن زمان به بعد یهودیان با دراماتیزه کردن این ماجرا توسط افسانه‌های گوناگون، می‌خواهند هرطور که شده باز به اورشلیم‌ بازگشته، آنجا را پایتخت کرده و معبد سلیمان را دوباره بنا نمایند تا خدا را عبادت کنند!! سه مرحله اول موفق بوده و مرحلهٔ چهارم باقی مانده‌. بن گویر در این ویدیو به همان اشاره می‌نماید. ‼️ عجیب است یهودیان از پس ظلم‌های خود عذاب و سرگردان و اسیر شدند، اما همچنان میخواهند با ظلم بنای معبد سلیمان را بگذارند. ✅ اما قطعا خدا نمیگذارد چون خودش بیرونشان کرده. ه‌بالاپور 🏘 معماری هجری @MemariHejri_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨بن گویر در اورشلیم: ما به اینجا آمده ایم تا ماجرای تخریب معبد را یادآوری کنیم، اما باید صادقانه بگوییم: پیشرفت بزرگی در حکومت وجود دارد - سیاست ما اجازه دادن به دعا است. ما باید در این جنگ پیروز شویم. ما باید پیروز شویم و به کنفرانس های دوحه یا قاهره نرویم و حماس را شکست دهیم، آن را به زانو در آوریم این پیام ما است. ادامه در پست بعد... 🏘 معماری هجری @MemariHejri_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🛳🗽 ببینید چگونه غرب برای جامعه آرمانی خودش (پورنوتوپیا) را تبلیغ می‌کند!! 🔥 عدهٔ زیادی از زنان و مردان عمر خود را زیر آفتاب تابستان تلف می‌کنند، تا از قبر کسانی که بیش از صد سال قبل، مشغول عیاشی و قماربازی و دانسینگ و مستی روی عرشه کشتی تفریحی تایتانیک بودند و خدا غرقشان کرد، بازدید نموده و یادشان را گرامی بدارند!! ✨در عوض وقتی ما برای رضای خدا بر سر مزار کسانی حاضر میشویم که راه و منش و کنششان تقوا و ایثار برای رضای خداوند بوده، و به آن‌ها متوسل می‌شویم تا از نورشان بهره‌مند گردیم، به مرده‌پرستی متهم میشویم. 🌗 این تقابل دو نگاه است‌: 🔥نگاه اول پیروی از نار است در مسیر ✨نگاه دوم پیروی از نور است در مسیر ✍🏻 ه.بالاپور 🏘 معماری هجری @MemariHejri_ir
شهر نار و شهر نور 🔹تصمیم جناب پزشکیان برای معرفی نامزد وزارت راه و شهرسازی، که رویکردش در تضاد با نگرش توحیدی و اسلامی است، و از سوی دیگر، اقبال دوستان به مبحث «نار و نور»، ما را بر آن داشت تا نقد و تبیین کوتاهی در این زمینه ارائه دهیم. در یادداشت‌های قبل اشاره شد که دو جبهه وجود دارد: جبهه نار و جبهه نور. و همچنین دو سبک معماری و شهرسازی وجود دارد: معماری و شهرسازی نار؛ و معماری و شهرسازی نور. 🔹مبنای پرومتئوس در افسانه‌های یونان باستان به همه علوم مدرن غرب تسری یافته و این امر در تاروپود علوم مدرن نهفته است. بسیاری از شهرها و بناهای غربی از همان ابتدا با محوریت فساد و فحشا پدید آمده‌اند و در دوران اخیر منتج به یک معماری مضطرب وحشی شده‌اند که آیتی از آتش جهنمی است که در قلب و فؤاد فلاسفه و تئوریسین‌های غربی وجود داشته است. 🔹خانه‌های بسیار کوچک و قوطی‌کبریتی مدرن -که استادان لیبرال ایران نیز آن را تبلیغ می‌کنند- آیت همان ضیق صدر فلاسفه است که در آتش جهنم به صورت «مَكاناً ضَيِّقاً مُقَرَّنِينَ» ظهور می‌یابد. از همین ضیق بودن خانه‌ها مفاسد فراوانی برمی‌خیزد و بخشی از عذاب‌های وزرای مسکن لیبرال، وزر و وبال همین مفاسد خواهد بود زیرا آن‌ها نیز در گناه این افراد شریک‌اند. 🔹در دنیا، این بناها اساساً بر لبه نار هستند أَسَّسَ بُنْيَانَهُ عَلَىٰ شَفَا جُرُفٍ هَارٍ فَانْهَارَ بِهِ فِي نَارِ جَهَنَّمَ. مدیران این بناها نیز در قیامت مَأْوَاهُمُ النَّارُ. و سپس در آتش جهنم فَالنَّارُ مَثْوًى لَّهُمْ. اگرچه معماری جنسی و شهوانی، نمود اخصّ معماری نار محسوب می‌شود اما عموم معماری و شهرسازی مدرن که موجب اضطراب و تشویش و نه تسکین انسان می‌شود، مشمول قواعد پارادایم نار هستند. 🔹اما در جامعه هجری و با مبانی فکری نور، بسیاری از شهرهای تمدن اسلامی با محوریت زیارت پدید آمده‌اند ازقبیل مکه، کربلا، مشهدالرضا، قم، بیت‌المقدس و ... . و ازسوی دیگر طبق مبانی دینی، ما مأمور به دار واسعه و خانه‌های وسیع و همراه با درخت شده‌ایم نه خانه‌های چوب‌کبریتی. دار واسعه موجب شرح صدر و افزایش سعه و قدر در افراد می‌شود. 🔹 بعنوان مثال پیاده‌روی اربعین، یک مدل شهرسازی خاص ارایه می‌دهد که در آن زیارت محوریت دارد و مسیرها و جاده‌های منتهی به کربلا نیز با همین دغدغه ایجاد شده‌اند. در این مدل شهرسازی، صیرورت افراد به سمت امام است و مسأله اساسی این مسیر هجرت به سمت اوست. لذا بیوت و مساکن و منازلی هم که در مسیرها احداث می‌شوند فقط با هدف خدمت‌رسانی به زوار امام تأسیس می‌گردند. 🔹 چند رویکرد قرآنی به معماری وجود دارد ازقبیل رویکرد معمارمحور؛ رویکرد مقیم‌محور؛ و رویکرد اساس‌محور. در پارادایم نور، معمار و مقیم و اساس بنا، همگی از نور هستند. اولیای الهی مسکن‌شان نور است زیرا فرمود «سکنوا فی نورک». نور الهی در خانه‌های آن‌هاست: «مثل نوره... فی بیوت اذن الله». خط‌مشی‌گذاری آن‌ها نیز از نور است: «نورا تمشون به». 🔹نمونه معماری و هنر نار، مجسمه‌هایی نظیر مجسمه آزادی در آمریکاست که منظورش آزادی آتش هوا و هوس غربی است و نمونه معماری نور، کعبه است که به تعبیر قرآن، کعبه بیت عتیق است یعنی خانه آزاد. و ابراهیم نبی، پدر معماری موحدانه است. قرآن کریم ما را مأمور نموده که واجعلوا بیوتکم قبلۀ. یعنی خانه‌های خود را قبله قرار دهید. یکی از برداشت‌های مستفاد از این آیه این است که همانگونه که کعبه بیت عتیق است و از هرگونه پیرایه شرک آزاد است، ما مؤمنان نیز مأموریم که خانه‌هایمان از لوث و غل و زنجیرهای شرک و الحاد آزاد باشد و عتق از نار یا آزادی از آتش جهنم در تاروپود بیت ما محسوس باشد. ✍️ اندیشکده تثبیت| امیر حسینی @tasbit1444
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 یادمان شهدا در شهر و خارج از شهر، چگونه میتواند انسان‌ها را به سمت هدف شهید بزرگوار و به سوی خداوند متذکر کند؟ 👈 مشاهده فیلم کامل در یوتیوب 👈 مشاهده فیلم کامل در آپارات 🏙معماری هجری @MemariHejri_ir
23.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 دو مفهوم و دو مفهوم کلیدی در منظومه فکری امام خمینی(ره) بنیانگزار جمهوری اسلامی است که این دو معنا به مرور زمان کمرنگ و ناقص شده است. حال اینکه اگر بخواهیم قسط را در جامعه اقامه کنیم به این دو مفهوم نیاز مبرم وجود دارد. ♦️در شهرسازی و معماری اسلامی هم این مفاهیم بسیار کاربردی، عمیق و اثر گزار هستند. 👈 مشاهده فیلم کامل در یوتیوب 👈 مشاهده فیلم کامل در آپارات 🏙معماری هجری @MemariHejri_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 متأسفانه امروز فضاهایی خلق می‌کنیم که هویت و ایمان دینی در آن باید سانسور شود. یعنی برخلاف حکم رهبر انقلاب که فرمودند حفظ ایمان مردم واجب است، شهرسازی و معماری ما ایمان‌سوز است! ◀️ ویدئوی کامل youtu.be/-k-nTwCX_-k?si=5iKNVTkgp2v3dfmD اندیشه هجری | امیر گودرزی @Hejri_Thought