eitaa logo
محسن الویری
343 دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
11 ویدیو
304 فایل
این کانال برای اطلاع‌رسانی در باره رویدادها و بازتاب دادن دیدگاه‌های شخصی و نیز بازنشر پاره‌ای اطلاعات سودمند علمی ایجاد شده است.
مشاهده در ایتا
دانلود
مربوط به یادداشت بالا تصویری از ارائه بحث در جلسه رهیاران تحول @MohsenAlviri
مربوط به یادداشت بالا تصویری از جلسه پرسش و پاسخ رهیاران تحول @MohsenAlviri
بسم الله الرحمن الرحیم 🕔برنامه و ساعات برگزاری مدرسه تابستانه حدیث مشهد مقدس 🔰شنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ 🔸۷ و ربع تا ۸: قرآن/ مرثیه سرایی ✳️ ۸ تا ۸ و نیم: افتتاحیه؛ جناب استاد آیت الله سید جعفر سیدان 🎙۸ و نیم تا ۱۰:  ارائه نخست حجت الاسلام و المسلمین دکتر پسندیده 🍱 ۱۰ تا ۱۰ و ربع: استراحت و پذیرایی 🎙۱۰ و ربع تا ۱۱ و ۳۰:  ارائه دوم حجت الاسلام و المسلمین دکتر پسندیده 🕌 ۱۱ و نیم تا ۱۴: نماز ظهر و عصر و ناهار 🎙۱۴ تا ۱۶: ارائه  نخست حجت الاسلام و المسلمین دکتر سبحانی 🍱 ۱۶ تا ۱۶ و نیم: استراحت و پذیرایی 🎙۱۶ و نیم تا ۱۸ و نیم : ارائه دوم حجت الاسلام و المسلمین دکتر سبحانی 🔰روز دوم؛یکشنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ 🔸۷ و ربع تا ۸ قرآن/ مرثیه سرایی 🎙۸ تا ۱۰: ارائه نخست حجت الاسلام و المسلمین دکتر الویری 🍱 ۱۰ تا ۱۰ و ربع: پذیرایی و استراحت 🎙۱۰ و ربع تا ۱۱ و نیم: ارائه دوم حجت الاسلام والمسلمین دکتر الویری 🕌 ۱۱ و نیم تا ۱۴: نماز ظهر و عصر و ناهار 🎙۱۴ تا ۱۶: ارائه اول حجت الاسلام و المسلمین دکتر نجارزادگان 🍱 ۱۶ تا ۱۶ و ربع: استراحت و پذیرایی 🎙۱۶ و ربع تا ۱۷ و ۴۵: ارائه دوم حجت الاسلام و المسلمین دکتر نجارزادگان ✳️ ۱۷ و ۴۵ تا ۱۸ و ۳۰: اختتامیه؛ جناب استاد آیت الله شیخ مهدی مروارید ــــــــــ @MohsenAlviri
🔹 ارائه بحثی با عنوان "جایگاه حدیث در تاریخ" مدرسه تابستانه حدیث با محوریت "جایگاه حدیث در علوم اسلامی" از سوی پژوهشکده معارف اهل بیت علیهم السلام در مدرسه علوم دینی حضرت ولیعصر عجل الله تعالی فرجه الشریف مشهد در دو روز برگزار ‌شد. روز یکشنبه ۲۹ امرداد ۱۴۰۲، در دومین روز برگزاری این مدرسه، بحثی با عنوان "جایگاه حدیث در تاریخ" در دو جلسه ارائه شد. در این بحث، برای پاسخ به این پرسش که "احادیث چه آورده‌هایی برای دانش تاریخ می‌تواند داشته باشد؟" نخست ساحت‌های چهارگانه تاریخ و محورهای فرعی هر یک از آن‌ها به این شرح برشمرده و به کوتاهی توضیح داده شد: مباحث نظری تاریخ (فلسفه نظری تاریخ، فلسفه انتقادی تاریخ، فلسفه علم تاریخ)؛ تاریخ‌ورزی (پژوهش، نگارش و آموزش تاریخ)؛ تاریخ نقلی ( بیان رویدادهای تاریخی در دوره‌های گوناگون)؛ و شاخه‌های جدید تاریخ مضاف (تاریخ اجتماعی، تاریخ فرهنگی، تاریخ سیاسی و ...). سپس اجزای چهارگانه یک نمونه کامل حدیث به این ترتیب از یکدیگر متمایز شد: سلسله سند (راویان حدیث)؛ ترسیم فضای صدور روایت؛ حالات راوی و امام در حین گفت‌وگو؛ و سخن معصوم علیه السلام. آن گاه مضامین و دلالت‌های هر یک از اجزای چهارگانه حدیث برای ساحت‌های مختلف تاریخ همراه با ذکر چند مثال توضیح داده شد. پاسخ به پرسش‌های حاضران، بخش پایانی این ارائه را تشکیل می‌داد. ۶ شهریور ۱۴۰۲ @MohsenAlviri
مربوط به یادداشت بالا تصویری از ارائه بحث "جایگاه حدیث در تاریخ" @MohsenAlviri
🔸 حضور در ششمین کنگره تاریخ‌دانان روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه ۸ و ۹ شهریور ۱۴۰۲، ششمین کنگره ملی تاریخ‌دانان ایران از سوی انجمن ایرانی تاریخ با عنوان "تاریخ صنعت و صنعتگران ایرانی؛ از صنایع دستی دیروز تا کارخانه‌های امروز" در دانشگاه بین‌المللی امام خمینی قزوین برگزار شد. حضور حقیر در این کنگره به یُمن محبت اعضای محترم هیأت مدیره انجمن و به بهانه خدمت‌گزاری در کارگروه علوم تاریخی وزارت عتف و شورای تحول میسور افتاده بود. چهار برنامه جانبی این کنگره افزون بر نشست افتتاحیه، نشست‌های علمی (پنل‌ها) و میزگرد مرتبط با موضوع کنگره، عبارت بود از: برگزاری کارگاره روش نوین تدریس ویژه دبیران تاریخ استان، نشست مشترک اعضای هیأت مدیره انجمن ایرانی تاریخ با رؤسای شعب استانی انجمن، بازدید از آرامگاه میرزا مسعود شیخ‌الاسلام و مراسم نکوداشت استادان قزوینی پیش‌کسوت تاریخ مرحوم دکتر احسان اشراقی و مرحوم دکتر ناصر تکمیل‌همایون. در لابلای برنامه‌ها، تقدیر از نمایندگان موقوفات و اعطای تندیس به ارائه کنندگان مقاله هم صورت گرفت. در هنگامه‌ای که دست اندر کاران علم و فرهنگ کشور از یک سو و بیگانگان دشمن‌خو و نامهربان این مرز پرگوهر از سوی دیگر هر دو ـ خواه آگاهانه و خواه ناآگاهانه ـ غبار نومیدی در بین جوانان و دانشگاهیان ما می‌پراکنند، برگزاری این کنگره با دستانی خالی اما با انگیزه و اراده‌ای عالی، بی هیچ چشم‌داشتی از این و آن اما پشت‌گرم به سخت‌کوشی، فروتنی و از خودگذشتگی اعضای انجمن و دیگر علاقمندان بارقه امیدی شوق‌آور و نویدبخش و بی هیچ گزافه‌گویی شایسته ساییدن پیشانی شکر به آستان پروردگار بود؛ خدایشان پاداش خیر دهاد و در پی گرفتن این راه استوار گرداناد. آورده‌ها و یافته‌های رسمی و غیررسمی این نوع گرد هم آمدن‌ها فراوان و ماندگار است. سه ویژگی برجسته این کنگره از آن روی که شایسته الگوبرداری از سوی تاریخ‌باوران و تاریخ‌یاوران است، به باور من، چنین بود: • ابتکار در انتخاب موضوع صنعت ـ این موضوع پیوند دانش تاریخ با مردم را با تکیه بر یکی از نقاط کانونی اثرگذار بر همه ابعاد زیست مردم از یک سو و رویارویی تمدنی با غرب از سوی دیگر آسان می‌کند و زمینه بسط و گسترش بسیار دارد. در پاره‌ای از مقالات ارائه شده سرنخ و سرمشق بسیار خوبی برای پژوهش‌های تکمیلی آینده در این زمینه ارائه شد. • همراه ساختن متولیان موقوفات برای پشتیبانی از کنگره ـ پشتیبانی این کنگره از سوی سه موقوفه شیخ الاسلامی، امین الرعایا و مولاوردیخانی ابتکاری ستودنی برای نشان دادن ظرفیت بسیار بالا وفراگیر وقف در همه استان‌های کشور برای پشتیبانی از فعالیت‌های علمی تاریخی بود. تقویت و ادامه این روند نه تنها فعالیت‌های علمی تاریخی در پیوند با زندگی مردم و سرنوشت کشور را تقویت می‌کند، بلکه تقویت استقلال و وجه مدنی انجمن را هم به دنبال دارد. • محدود نکردن مدعوان جلسه به دانشگاهیان ـ دعوت از صاحبان صنایع و یا نهادهای مرتبط با صنعت و به ویژه دعوت از معلمان تاریخ مدارس استان برای حضور در کنگره و حتی ارائه مقاله اقدامی بسیار شایسته برای عمومی‌تر شدن دانش تاریخ و تقویت خانواده بزرگ تاریخ بود که در صورت استمرار، برکات آن در سال‌های آینده آشکار خواهد شد. واکاوی ابعاد و بایدها و نبایدهای هر سه موضوع که ذکر شد، نیازمند گفت‌وگوهایی هم‌افزاست که دوستان انجمن در صورت احساس نیاز بدان خواهند پرداخت. سه درخواست و پیشنهاد نیز به حضور دوستان عزیز برگزار کننده پیش‌کش می‌شود: • پخش مستقل تمام نشست پایانی ویژه نکوداشت استادان قزوینی پیش‌کسوت تاریخ و یا دست کم پخش سخنان آقای دکتر شعبانی و آقای دکتر خیراندیش. این نکوداشت به صورت عام و سخنان این دو استاد بزرگوار به صورت خاص بسیار اخلاقی، عالمانه و درس‌آموز بود. بازیابی هویت خانواده تاریخ که دوستان انجمن در پی آنند، جدای از اخلاق راه به جایی نخواهد برد و بی‌تردید معلمان راستین تاریخ برترین آموزگاران اخلاقند. • تدوین، نگهداری و در صورت صلاح‌دید نشر عمومی گزارش دقیق، مصور و همراه با جزییات این رویداد؛ از چگونگی حضور استادان پیشکسوت در کنگره گرفته تا نام غذاهایی که در این دو روز با آن از میهمانان پذیرایی شد، از نام و نشانی تالارهای محل تشکیل نشست‌ها گرفته تا خاطرات ناب برگزار کنندگان. • درنگی در باره واژه فرانسوی "کنگره" و امکان‌سنجی جایگزین کردن یک واژه فارسی تاریخی به جای آن برای گردهمایی‌های بزرگ آینده. ۱۰ شهریور ۱۴۰۲ @MohsenAlviri
مربوط به یادداشت بالا عکس یادگاری جلسه مشترک اعضای هیأت مدیره انجمن ایرانی تاریخ با رؤسای شعب انجمن @MohsenAlviri
مربوط به یادداشت بالا عکس یادگاری پایانی کنگره - شماره یک @MohsenAlviri
مربوط به یادداشت بالا عکس یادگاری پایانی کنگره - شماره دو @MohsenAlviri
میلاد پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و امام صادق علیه السلام مبارک باد 🔹 مصاحبه با ایکنا در باره سیره امام صادق علیه السلام صبح امروز ۱۱ مهر ۱۴۰۲ خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) گزارش مصاحبه‌ای را با عنوان "همراهی امام صادق علیه السلام با امت اسلام و هویت‌بخشی متمایز به شیعیان" و به نشانی زیر منتشر ساخته است: https://iqna.ir/fa/amp/news/4172596 در این گزارش که با دو قطعه فیلم از بخش‌هایی از مصاحبه همراه است، در باره محورهای زیر مطالبی بیان شده است: باز تولید سیره نبوی در سیره هر یک از ائمه اطهار علیهم السلام متناسب با شرایط و اقتضاءات زمانه هر یک از آن‌ها، ضرورت تحلیل سیره امام صادق علیه السلام در درون یک بازه زمانی گسترده‌تر با عنوان عصر حضور ائمه علیهم السلام که تا آغاز غیبت کبری را در بر می‌‎گیرد و می‌توان آن را دوره هویت‌یابی شیعیان شمرد، نقش بی‌بدیل امام صادق علیه السلام در هویت‌بخشی به شیعیان در عصر حضور در مقایسه با دیگر امامان علیهم السلام، ادله تمدنی بودن الگوی نظری و عملی ارائه شده از سوی امام صادق علیه السلام و تجربه تحقق بیرونی آن، همراهی امام صادق علیه السلام با امت اسلامی و حرکت تمدنی مسلمانان و جدا نکردن راه خود از آن و کوشش برای باقی ماندن به عنوان بخشی از پیکره امت اسلامی و همزمان با آن دنبال کردن خط‌مشی متمایزسازی اندیشه و رفتار شیعیان از دیگر گروه‌های اسلامی با تکیه بر نقطه کانونی آموزه امامت، ضرورت خوانش امروزی سخن و سیره امام صادق علیه السلام و توجه به امتداد تمدنی آن‌ها، توجه به این نکته مهم که بین پیروی واقعی از امام صادق(ع) و ادعای رهروی راه ایشان تفاوت بسیار است و گمان نکنیم که با قال الصادق گفتن و انجام شعائر صادقی، پیرو واقعی و راستین امام صادق علیه السلام می‌شویم. ۱۱ مهر ۱۴۰۲ @MohsenAlviri
حماسه‌آفرینی جبهه مقاومت در سرزمین‌های اشغالی مبارک و مداوم باد 🔸 مصاحبه با نشریه "دیده‌بان اندیشه" در باره دکتر افروغ شماره پنجاه پیاپی (سال چهارم، شماره دوم، خرداد و تیر ماه ۱۴۰۲) دوماهنامه تخصصی "دیده‌بان اندیشه" با عنوان «از خَلوَت تا جَلوَت؛ همراه با مسافر سوادکوه» به بررسی آثار و آرای مرحوم دکتر عماد افروغ اختصاص یافته است. این نشریه ویژه رصد و تحلیل رویدادهای اندیشه‌ای است و از سوی مؤسسه شناخت و با سردبیری آقای سیدمحمدمهدی شرف‌الدین به صورت چاپی و الکترونیکی منتشر می‌شود. این شماره از نشریه، در بردارنده مصاحبه‌ای با عنوان "مواجهه انقلابی با روشنفکری محافظه‌کار" در صفحات ۲۴ تا ۳۱ است که مهمترین محورهای آن چنین است: مفهوم روشنفکری تراز انقلاب و تطبیق آن با مرحوم دکتر افروغ، ارائه تبیینی از کوچیدن مرحوم دکتر افروغ از ساحت علم به ساحت عشق و پیوند این موضوع با مسأله معنوی بودن انقلاب اسلامی، عدم وابستگی روحی دکتر افروغ به ساختار قدرت به اقتضای تبار تاریخی روشنفکری و به پشتوانه استدلال عقلی، توان مرحوم دکتر افروغ برای جمع میان پایبندی به اصول انقلاب و اندیشه‌های امام خمینی و پویایی اجتماعی و محدود و محصور نساختن خود در ساختارهای سیاسی و اداری، ضرورت الگوبرداری حکومت از اندیشه‌های دکتر افروغ و فراخ ساختن مجال برای روشنفکران منتقد، برکات و مزایای ذهن تئوریک ونظریه‌مند مرحوم افروغ و قابل گفت‌وگو و قابل نقد شدن اندیشه کسانی که دارای این ویژگی هستند، رسالت روشنگری به مثابه یک رکن روشنفکری در مرحوم دکتر افروغ و پیوند ایشان با مردم و فراوانی مصاحبه‌های ایشان در همین چارچوب. متن کامل این مصاحبه به پیوست در دسترس است. نسخه کامل چاپی یا الکترونیکی این شماره از نشریه نیز از طریق ارسال درخواست به آی‌دی @m110614 در ایتا و تلگرام قابل تهیه است. ۱۵ مهر ۱۴۰۲ @MohsenAlviri
متن کامل مصاحبه در باره دکتر افروغ.pdf
11.08M
مربوط به یادداشت بالا متن کامل مصاحبه با دیده‌بان اندیشه در باره آثار و آرای دکتر افروغ @MohsenAlviri
روشنفکری و اقامت در دو وطن 👤 دکتر محسن الویری 📌 انقلاب اسلامی یک انقلاب معنوی است؛ بنابراین اصولاً چه فهم گذشته و چه نقش‌آفرینی برای اکنون و آینده انقلاب در گرو و رهینِ توجه به بعد معنوی است و این استثنابردار نیست؛ اگر ما بپذیریم که یک رکن رکین غیرقابل انکارِ انقلاب، معنویت‌گرایی است، بنابراین یک روشنفکر تراز انقلاب اصلاً نمی‌تواند نسبت به این موضوع کم‌توجه باشد. 📌 وجه توجه مرحوم دکتر افروغ به بُعد معنویت و کوچیدن از علم به عشق نیز دقیقاً در همین نکته نهفته است. کوچیدن از علم به عشق، به مفهوم کم‌ارزش و بی‌ارزش‌شمردن علم نیست؛ کسی که با درک درستی از انقلاب در ساحت علم، قدم زده است، به کمال‌یافتگی می‌رسد و این کمال‌یافتگی یعنی ورود به ساحت و عرصه عشق، ریشه در بعد علمی دارد. 📌 یک روشنفکر تراز انقلاب، نه فقط باید رفت و برگشتِ بین ساحتِ علم و عشق داشته باشد، بلکه باید در این دو ساحت مقیم باشد؛ بحث رفت و برگشت نیست، بلکه سخن در اقامت است. یعنی باید یک پای او این‌جا باشد و یک پای او آنجا؛ و إلا نه می‌تواند فهم نماید که چه شد و نه می‌تواند به یک نتیجه و باور و روشی در باره اینکه چه باید بکنم، دست پیدا کند. ⚠️ فرهیختگان و علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه نسخه چاپی یا الکترونیکی این شماره از نشریه درخواست خود را به آیدی @m110614 در ایتا و تلگرام ارسال نمایند. @Didebane_Andisheh __ @MohsenAlviri
▪️و إنی لمشتاق الی أرض غزة ... ـ بخش اول از دو قسمت سرزمین کوچک غزه تاریخی بزرگ دارد. این "مدینة طیبة بین الشام و مصر" (آثار البلاد و اخبار البلاد، زکریا بن محمد قزوینی، ص ۲۲۷) یکی از کهن‌ترین شهرهای جهان است. (المعالم الأثیرة فی السنة والسیرة، محمد محمدحسن شراب، ص ۲۰۹) برخی منابع، غزه و عسقلان را دو عروس خطه فلسطین نامیده‌اند (آثار البلاد و اخبار البلاد، ص ۲۲۷). بر پایه برخی گزارش‌های تاریخی، غزه زادگاه حضرت سلیمان نبی علی نبینا و آله و علیه الصلوة و السلام است. (الأنس الجليل بتاريخ القدس و الخليل، عبدالرحمن بن محمد ابوالیمن علیمی، ج ‏۲، ص ۱۳۶) این شهر یکی از مقاصد تجاری قریش پیش از اسلام بود که بازرگانان قریشی در رحلة الشتاء خود (سورة ایلاف) بدان جا می‌رفتند. هاشم بن عبدمناف جد اعلای پیامبر خدا محمد مصطفی صلی الله علیه و آله که سادات و شرفا (بنوهاشم) بدو منسوبند در یکی از سفرهای تجاری قریش، در سن بیست یا بیست و پنج سالگی در همین شهر بیمار شد و جان خود را از دست داد و همانجا به خاک سپرده شد. (معجم البلدان، ج ۴، ص ۲۰۲) به همین دلیل در متون عربی، غزه را، "غزة هاشم" هم می‌نامیده‌اند. (قلائد الاجياد فيما اتفق فى التسمية من البقاع و البلاد، عبدالرحمن بن ابراهیم حسینی حنبلی، ص ۲۱۹؛ مسالک الأبصار فی ممالک الأمصار، احمد بن یحیی بن فضل الله، ج ۳، صص ۵۵۴) غزه در دوره اسلامی در زمان خلافت خلیفه اول به دست عمرو بن عاص و به احتمال قوی‌تر در زمان خلافت خلیفه دوم فتح شد. (آثار البلاد و اخبار البلاد، ص ۲۲۷) مهمترین رویداد مربوط به دوره اسلامی در شهر غزه، ولادت محمد بن ادریس شافعی در سال ۱۵۰ ق. در این شهر است. محل ولادت او دست کم تا قرن دهم مشخص و محل زیارت مردم بوده است. (الأنس الجليل بتاريخ القدس و الخليل، عبدالرحمن بن محمد ابوالیمن علیمی، ج ۲، ص ۱۳۶) شافعی در خردسالی از غزه به حجاز رفت و پس از بالیدن وارد بغداد شد ولی همواره دلتنگ زادگاه خود بود و این احساس فراق را در قالب این دو بیت به زیبایی به نظم کشیده است (معجم البلدان، یاقوت حموی، ج ۴، ص ۲۰۲): و أنی لمشتاق الی أرض غزة و إن خاننی بعد التفرق کتمانی سقی الله أرضا لو ظفرت بتربها کحلت به من شدة الشوق أجفانی یعنی: همانا من شور و آرزوی غزه دارم  هر چند پس از جدایی، پوشاندن این شور و شوق با من همراهی نکرد و خود را نمایاند خداوند این زمین را سیراب کند که اگر به خاک آن دست یابم از شدت آرزومندی، با آن خاک، پلک‌هایم را سرمه می‌کشم در دوران میانی تاریخ اسلام، غزه شاهد هجوم و غارت مغولان هم بود، مغولان مردان غزه را کشتند و زنان و کودکان را به اسارت بردند (تاریخ مدینة دمشق، ابن عساکر، تحقیق سهیل زکار، ج ۲، ص ۹۲۱). غزه در زمان حکومت ملک ناصر محمد بن قلاوون مملوکی به عنوان یکی از مرکز حکومتی ممالیک برگزیده و همین امر موجب آبادانی ویژه شهر شد. ابن‌بطوطه که سفر شامات خود را پیش از رفتن به الخلیل از غزه آغاز کرد، آبادانی شهر و رونق بازارها و فراوانی مساجد و شکوه مسجد جامع آن را ستوده است (رحله ابن بطوطه، ج ۱، ص ۲۳۹) ... (ادامه دارد) ۲۶ مهر ۱۴۰۲       @MohsenAlviri 
▪️و إنی لمشتاق الی أرض غزة ... ـ بخش دوم از دو قسمت ... غزه اکنون با این پیشینه بار دیگر از آن روی که تبدیل به گرانیگاه معارضه حماسی و از سوی دیگر غم‌بار تمدنی غرب و شرق شده، نظرها را به خود جلب کرده است. رویدادهای دو هفته اخیر غزه به ویژه حادثه بسیار تلخ وتکان‌دهنده بیمارستان المعمدانی صحنه نمایش تکراری سرشت اخلاق‌ستیز ستم‌محور تمدن قسی القلب غرب است که ددمنشان نژادپرست بدسرشت ناپاک صیهونیسم بیش از هفت دهه است آن را نمایندگی می‌کنند.  سرزمین‌های اشغالی آخرین قطعه از سرزمین‌های اسلامی است که عده‌ای خونریز وحشی نادان پست به نمایندگی از نظام استعماری آن را در دست دارند و حماسه خون و شهادت جبهه مقاومت در غزه در شمار آخرین و کارسازترین سیلی‌هایی است که بر چهره کریه چندش‌آور استعمار و نظام سلطه فرود می‌آید. همان گونه که استعمار با وجود همه فجایع و نسل‌کشی‌های آشکار و نهان و غارت‌گری‌های بی‌پایان سرانجام با پاهای شکسته از سرزمین‌های اسلامی بیرون رانده شد، سرنوشت محتوم این نژادپرستان دون‌مایه تفاله نیز همین است.  مبارزه با غده چرکین سرطانی اسرائیل هیچگاه یک مسأله عربی و یک مسأله محدود منطقه‌ای نبوده و از همان آغاز یک مسأله و چالش تمدنی به شمار می‌رفته است، ولی اکنون بیش از هر زمان دیگر مبارزات ملت مظلوم دربند فلسطین در یک سطح تمدنی ظاهر شده است و همان طور که شکست مفتضحانه اسرائیل در جنگ سی و سه روزه یک پیروزی تمدنی نه فقط برای جنبش حزب الله بلکه برای همه جهان اسلام بود، مقاومت کم‌نظیر غرورآفرین و پربهای مردم غزه نیز یک پیروزی بزرگ دیگر را رقم زده است. حماسه حماس و قوام مقاومت دیگر تنها یک حرکت و پیروزی نظامی گروهی اندک در گوشه‌ای از جهان نیست، یک حرکت عمومی همه‌جانبه است که با وجود همه رخوت و خیانت حکمرانان کشورهای اسلامی وجدان بشر دهه سوم قرن بیستم میلادی را هدف گرفته و همگان را جز آنان که خود را به خواب زده‌اند، بیدار کرده است و چه بسا بتوان گفت مردم جهان را به درک ضرورت هویت‌یابی‌های جدید و بازنگری در فراگیری آموزه دولت ـ ملت نزدیک کرده است.  اکنون و در این شرایط، باید سرود: "و انا لنحن مشتاقون الی أرض غزة" را همخوانی کنیم. اکنون این وظیفه بر دوش همه کسانی که به وجدان انسانی خود پای‌بندند، همه کسانی که درکی از نبردهای تمدنی دارند، همه کسانی که از پیشینه ننگین و جوهره ناکارآمد تمدن غرب آگاهی دارند، همه کسانی که مراحل بیداری و خیز تمدنی امت اسلامی را درک می‌کنند، همه کسانی که به پاکی مهر می‌ورزند و از ناپاکی دوری می‌جویند سنگینی می‌کند که به روشنگری بپردازند. اکنون شرایطی نیست که به بهانه سودجویی عده‌ای افراطی که افق نگاهشان دست یافتن به صندلی‌های قدرت کوچک و بزرگ در این نظام است سکوت کرد، اکنون نباید آن‌ها که همه چیز از مقدسات دینی گرفته تا خون شهیدان تا آرمان‌های فلسطین برای آن‌ها چیزی جز ابزار انتقام‌جویی و سکوی پرش به سکوی دنیایی بالاتری نیست، نخبگان دردمند و رهبران میانی اندیشمند جامعه را به دام سکوت بکشانند. اکنون باید به ندای فطرت انسانی لبیک گفت، آیه‌های جهاد خواند، سخنان حماسی مولی الموحدین را زیر لب زمزمه کرد و با روشن‌بینی و نیت راست ( فَانْفُذُوا عَلَى بَصَائِرِكُمْ وَ لْتَصْدُقْ نِيَّاتُكُمْ فِي جِهَادِ عَدُوِّكُمْ، خطبه ۱۹۷)، استوارتر از کوه ایستاد و دندان‌ها را به هم فشرد و سرها را به خدا سپرد و گام‌های خود را در زمین فرو برد و به دورترین نقطه دشمن نگریست و بر همه قدرت پوشالی او چشم بست و از یاد نبرد که یاری و پیروزی از آن خداست (تَزُولُ الْجِبَالُ وَ لَا تَزُلْ، عَضَّ عَلَى نَاجِذِكَ، أَعِرِ اللَّهَ جُمْجُمَتَكَ، تِدْ فِي الْأَرْضِ قَدَمَكَ، ارْمِ بِبَصَرِكَ أَقْصَى الْقَوْمِ وَ غُضَّ بَصَرَكَ، وَ اعْلَمْ أَنَّ النَّصْرَ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ سُبْحَانَهُ (خطبه ۱۱).  ۲۶ مهر ۱۴۰۲       @MohsenAlviri 
و انی لمشتاق الی ارض غزه.docx
31.2K
مربوط به یادداشت بالا متن یکپارچه و أنی لمشتاق الی أرض غزه در قالب وُرد @MohsenAlviri 
و انی لمشتاق الی ارض غزه.pdf
112.6K
مربوط به یادداشت بالا متن یکپارچه و أنی لمشتاق الی أرض غزه در قالب پی‌دی‌اف @MohsenAlviri