گزارش منتشر شده نقد فیلم مصائب مسیح.docx
37.9K
مربوط به یادداشت بالا
متن گزارش منتشر شده در باره نشست بررسی و تحلیل فیلم مصائب مسیح در قالب وُرد
@MohsenAlviri
گزارش منتشر شده نقد فیلم مصائب مسیح.pdf
120.3K
مربوط به یادداشت بالا
متن گزارش منتشر شده در باره نشست بررسی و تحلیل فیلم مصائب مسیح در قالب پیدیاف
@MohsenAlviri
فایل صوتی جلسه نهم اندیشه سینما.mp3
78.56M
مربوط به یادداشت بالا
پوشه شنیداری نشست بررسی و تحلیل فیلم مصائب مسیح
@MohsenAlviri
السَّلامُ عَلَى الْخَدِّ التَّریبِ
درود بر آن گونه به خاک آغشته
◾️برگزاری دومین هماندیشی تدوین منشور همکاریهای تمدنی جهان اسلام
پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ دومین هماندیشی تدوین منشور همکاریهای تمدنی جهان اسلام برگزار شد. به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ( به نشانی B2n.ir/SANAD.TAMADDON) در این هماندیشی، جمعی از تمدن پژوهان با تبادلنظر و گفتوگو در خصوص؛ مسائل تمدنی و ظرفیتهای تمدنی جهان اسلام، به بررسی چگونگی گسترش همکاریهای کنشگران نخبگانی و اجتماعی کشورهای اسلامی برای تقویت و شتاببحشی حرکت به سوی تمدن نوین اسلامی پرداختند.
در بخشی دیگر، اهم محورهای منشور همکاریهای تمدنی جهان اسلام شامل الزامات شکلگیری شبکه همکاریهای تمدنی جهان اسلام، مسائل تمدنی جهان اسلام، ظرفیتهای تمدنی جهان اسلام و نقش کنشگران نخبگانی و اجتماعی در گسترش همکاریهای تمدنی جهان اسلام مورد بررسی قرار گرفت.
محمدرضا بهمنی، معاون همکاریهای علمی و فرهنگی و محمدعلی ربانی، مدیرکل همکاریهای علمی و دانشگاهی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، بابایی، رئیس پژوهشکده مطالعات تمدنی، مدیر پروژه و دبیر هماندیشی، الویری، رئیس گروه تاریخ و تمدن دانشگاه باقرالعلوم(ع)، محمدعلی میرزایی، عضو هیأت علمی المصطفی(ص) و کارشناس مسائل جهان عرب و رهدار، رئیس مؤسسه مطالعات تمدنی فتوح و مدیر پروژه گفتوگوهای نخبگانی جهان اسلام در این نشست علمی حضور داشتند. رسول نوروزی، دبیر کمیته تمدنی پژوهی جشنواره و مدیر پروژه اندیشههای تمدنی آسیای جنوب شرقی، امیر رضایی پناه، کارشناس دبیرخانه جشنواره و مسئول تدوین منشورات جشنواره، سعید هاشمی نسب، عضو هیأت علمی مجمع جهانی اهل بیت(ع)، مدنی، از ترکیه و مدیر پروژه اندیشههای تمدنی در ترکیه و برکت الله، از پاکستان و مدیر پروژه اندیشههای تمدنی شبه قاره از دیگر شرکت کنندگان نشست مذکور بودند.
شایان ذکر است، دور اول این هماندیشی ۳۱ خردادماه و دور دوم در ۱۴ تیرماه با راهبری دبیرخانه نخستین جشنواره تمدن اسلامی که از سوی سازمان فرهنگ و اسلامی در دست اقدام است، برگزار شد.
۲۱ تیر ۱۴۰۳
@MohsenAlviri
🔊#اطلاع_رسانی
📚#مجوز_تأسیس_انجمن_علمی_مطالعات_تمدنی، از سوی شورای اعطای مجوزها و امتیازهای علمی حوزه علمیه صادر شد.
📕#انجمن_علمی_مطالعات_تمدنی حوزه علمیه قم بر پایه کوششهای دهههای اخیر و با درک ضرورت گسترش و بالندگی هر چه بیشتر مطالعات و پژوهشهای معطوف به تمدن و پرداختن به امتداد اجتماعی آن و ورود به جهان انضمامی و پر مسأله عینیتها در آستانه راهاندازی است.
📕این انجمن با توجه به اساسنامه مصوب، قرار است فعالیتهای خود را با هدف تعمیق و توسعه مباحث تخصصی در عرصه تمدنپژوهی و تقویت و گسترش نظریهپردازی، پرسشگری، آزاداندیشی، بهره برداری بهینه از ظرفیتهای تخصصی موجود، شناسائی استعدادها و تقویت ارتباط علمی پژوهشگران این عرصه آغاز کند.
📕#اعضای_هیأت_مؤسس_انجمن_علمی_مطالعات_تمدنی بر اساس مصوبه جلسه ۱۳۴ مورخ ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ شورای اعطای مجوزها و امتیازهای علمی عبارتند از:
#آقایان:
۱.حبیب الله بابابی
۲.علیرضا پیروزمند
۳.محسن الويرى
۴.علی الهی تبار
۵.احمد آکوچکیان
۶.محمدحسین دانشکیا
۷.احمد رهدار
۸.سید ضیاءالدین میرمحمدی
۹.محمدعلی میرزایی
۱۰.محمدتقی سبحانی
۱۱.احمدحسین شریفی.
📕هیأت مؤسس این انجمن #به_زودی برای ثبت نام اعضا و تشکیل جلسه مجمع عمومی و انتخاب هیأت مدیره فراخوان صادر خواهد کرد.
۲۲ تیر ۱۴۰۳
@MohsenAlviri
السَّلامُ عَلَيْكَ يَا وَارِثَ آدَمَ صَفْوَةِ اللَّهِ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا وَارِثَ نُوحٍ نَبِيِّ اللَّهِ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا وَارِثَ إِبْرَاهِيمَ خَلِيلِ اللَّهِ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا وَارِثَ مُوسَى كَلِيمِ اللَّهِ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا وَارِثَ عِيسَى رُوحِ اللَّهِ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا وَارِثَ مُحَمَّدٍ حَبِيبِ اللَّهِ ...
◾️انتشار مقاله "راهبردهای تمدنساز قرآن کریم با تأکید بر سوره یوسف علیه السلام"
مقالهای ترویجی با مشخصات کتابشناختی زیر برگرفته از رساله دکتری آقای مهدی نادی منتشر شده است: آقای نادی، مهدی؛ فلاحزاده، سیدحسین؛ الویری، محسن، "راهبردهای تمدنساز قرآن کریم با تأکید بر سوره یوسف علیه السلام"، فصلنامه علمی قرآن، فرهنگ و تمدن، دوره پنجم، شماره ۲، شماره پیاپی ۱۶، خرداد ۱۴۰۳، صص ۱۰۴ ـ ۱۳۱.
رساله آقای دکتر مهدی نادی با عنوان "راهبردهای تمدن ساز قرآن کریم با تأکید بر قصص (قصهی حضرت یوسف علیه السلام)" روز دوشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۱ در دانشگاه باقر العلوم علیه السلام با راهنمایی بنده و مشاوره آقای دکتر سیدحسین فلاحزاده و داوری آقایان دکتر محمدحسین دانشکیا و دکتر حبیب الله بابائی دفاع شده است.
چکیده این مقاله چنین است:
"انسان موجودی اجتماعی است و لازمۀ زیست اجتماعی او قوانین مدنی است که بخشی منبعث از عقل بشر و بخشی منبعث از وحی است. قصص قرآن نیز که هدف از نزول آن عبرت آموزی و نقش آن تمدنسازی است، رسالت بخش دوم را به عهده دارد. این پژوهش که با روش توصیفی تحلیلی سامان یافته، درصدد استخراج راهبردهای تمدن ساز قرآن بر مبنای قصۀ حضرت یوسف علیه السلام است. بنا بر یافته های تحقیق، راهبردهای تمدنی سورۀ یوسف در سه محور قابل شناسایی است که عبارت است از: راهبردهای تربیت نفس و خانواده و مدیریت سیاسی جامعه که محورهای فرعی متعددی ذیل این سه محورقرار دارد: محور اول شامل ترسیم نقش زندگی، کتمان سر، توسل و توکل به خدا،امانت داری، صبر و تقوا؛ محور دوم شامل مهر و عطوفت بین اعضای خانواده، شکیبایی بر ناملایمات فرزندان، ملاک نبودن برتری در توانمندی جسمی و عفو و گذشت؛ محور سوم شامل شایسته سالاری، عدالت اجتماعی، ارتباطات خارجی با محوریت اقتصادی، نظام گزینش کارگزاران و محوریت قانون. براین اساس، مؤلفه های جامعۀ متمدن، از ویژگی هایی نظیر شهروندان خودساخته، برخوردار از فضایل اخلاقی و انسانی، شکیبا در تعاملات خانوادگی و اجتماعی و عطوفت و پیوند عمیق، دور از تعصبات و زمینه ساز مدینۀ متمدن متدین مبتنی بر توحید و محوریت آن برخوردار خواهد بود. به علاوه حکمران جامعه ای با شهروندان فوق، برآیند آرای آن هاست و کارگزاران آن حکومت براساس شایسته سالاری، افرادی متخصص، متعهد و امانت دار هستند. حاکمیت آن نیز مبتنی بر قوانین الهی است و خیانت کار براساس عدالت و انصاف مجازات خواهد شد."
متن کامل مقاله به پیوست در دسترس است.
۲۳ تیر ۱۴۰۳
@MohsenAlviri
راهبردهای تمدن ساز قرآن بر پایه سوره یوسف.pdf
1.14M
مربوط به یادداشت بالا
متن کامل مقاله "راهبردهای تمدنساز قرآن کریم با تأکید بر سوره یوسف علیه السلام"
@MohsenAlviri
السَّلامُ عَلَيْكَ يَا ثَارَاللَّهِ وَ ابْنَ ثَارِهِ وَ الْوِتْرَ الْمَوْتُورَ أَشْهَدُ أَنَّكَ قَدْ أَقَمْتَ الصَّلاةَ وَ آتَيْتَ الزَّكَاةَ وَ أَمَرْتَ بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَيْتَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ أَطَعْتَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ حَتَّى أَتَاكَ الْيَقِينُ
◾️انتشار مصاحبهای در باره عاشورا و فرهنگ عاشورا
روز گذشته ۲۴ تیر ۱۴۰۳ مصاحبهای از سوی خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا) با عنوان "امام حسین علیه السلام؛ سرمایه الهی مشترک برای پیوند دینباوران" به این نشانی منتشر شد:
https://iqna.ir/00HjWX
در این مصاحبه در پاسخ به یک پرسش در باره کارکرد بین الادیانی عاشورا، به این شش محور به عنوان ظرفیتی برای همگرایی بین پیروان ادیان مختلف اشاره همراه با توضیحاتی در باره هر یک از محورها بیان شده است:
معرفی امام حسین(ع) به عنوان میراثبر پیامبرانی همچون موسی کلیم الله و عیسی روح الله، اثرپذیری بخشهایی از سنت عزاداری شیعیان از عزاداری مسیحیان، علاقهمندی یهودیان و مسیحیان به حضور در مراسم عزاداری امام حسین(ع)، بازتاب عاشورا در ادب مسیحی، پژوهشهای پیروان ادیان دیگر درباره عاشورا، یکسانیهای پارهای تحلیلها از عاشورا و مصائب مسیح.
همچنین در پاسخ پرسشی در باره قرائت سازگار با تقویت کارکرد بین الادیان عاشورا نکاتی بیان و سپس در پاسخ پرسشی دیگر در باره عاشورای ایرانی، به تفصیل توضیح داده شده است که این تعبیر از منظر اندیشگی نادرست و از منظر فرهنگی فاقد نوآوری و دلالت خاصی است و لذا بهتر است از این گونه تعابیر رهزن استفاده نشود. پرسش چهارم در باره نگاه امتگرا در باره عاشورا است که در پاسخ، خاستگاه این نگاه و ویژگیهای آن توضیح داده شده است.
متن کامل این مصاحبه به پیوست در دسترس است.
۲۵ تیر ۱۴۰۳
@MohsenAlviri
ایکنا ـ عاشورا سرمایه مشترک دین باوران.docx
21.6K
مربوط به یادداشت بالا
متن کامل مصاحبه با ایکنا در باره عاشورا
@MohsenAlviri
🔰ما، هویّت شیعی و قیام عاشورا
واکاوی و اهمیت درسها و آموزههای قیام امام حسین علیهالسلام
🔹سخنران:
دکتر محسن الویری
زمان: جمعه، ۲۹ تیر ماه ۱۴۰۳ (۱۹ جولای ۲۰۲۴)
ساعت ۲۱ به وقت تهران (۱۸:۳۰ به وقت لندن)
خانه «گفتارها»، کلابهاوس
🔗لینک ورود:
https://www.clubhouse.com/invite/jg0SXpeEOWKg07a4AKQ17j8Y3XWnUwyERJV:nAq9kIO0dd2i3M6QjVXaOkZDdMbW-4HCjRtRMO9civo
۲۷ تیر ۱۴۰۳
@MohsenAlviri
📢جلسه پیش دفاع رساله دکتری با عنوان «اندیشه تاریخی در زیارتنامههای مأثور امیرمومنان (ع)»
🔸زمان: یکشنبه ۳۱ تیر ۱۴۰۳، ساعت ۱۰ صبح
🔸مکان: سالن نشستهای علامه طباطبائی
ــــــــــــ
۳۰ تیر ۱۴۰۳
@MohsenAlviri
🔹 انتشار گزارش مکتوب سخنرانی "ما، هویّت شیعی و قیام عاشورا"
گزارش مکتوب سخنرانی "ما، هویت شیعی و قیام عاشورا" که جمعه ۲۹ تیر ۱۴۰۳ به دعوت آقای دکتر مجید تفرشی در فضای کلابهاوس برگزار شده بود به نشانی زیر منتشر شده است:
https://www.24onlinenews.ir/fa/tiny/news-18536
مدیر و مجری این نشست آقای محمدرضا مهاجر و تهیهکنندگی برنامه و تهیه این گزارش را آقای محمدجواد محمدحسینی عهدهدار بودند.
محور مباحث ارائه شده در این سخنرانی که همراه با پاسخ به ملاحظات و نقدها بیش از ۱۴۰ دقیقه به درازا کشید، چنین است:
مفهوم هویت شیعی اثنیعشری و سه عامل اثرگذار بر آن در دوران معاصر: آموزهها و سنتهای شیعی، "دیگریِ" شیعی و مواجهه با غرب؛ مهمترین دوگانههای معرفتی ذیل آموزهها و سنتهای شیعی، شامل: سنتگرایی و نواندیشی، تشیع مناسکی و تشیع معرفتی و فقاهتی، تشیع سیاسی و تشیع غیرسیاسی.
دیگریِ شیعه نیز برای گروههای مختلف شیعی: اهل سنت یا پیروان دیگر ادیان آسمانی یا همه انسانها حتی غیرپیروان ادیان توحیدی؛
مواجهه با غرب که دربردارنده چهار گرایش گوناگون است: غربستیزی، غربگریزی، غربپذیری و غربگزینی.
خردههویتهای گوناگون شیعی متأثر از عوامل هویتی پیشگفته؛ خوانشهای گوناگون شیعی از نهضت امام حسین علیه السلام متناسب با خردههویتهای مختلف، مطلوبیت همگرا ساختن خوانشهای شیعی گوناگون از نهضت امام حسین علیه السلام،
و سه پیشنهاد برای ایجاد این همگرایی: گسترش خوانشهای علمی از قیام عاشورا که برای اکثریت خردههویتهای شیعی و قرائتهای موجود از قیام امام حسین علیه السلام جذاب و کاربردی باشد، تفکیک بین رویداد عاشورا و فرهنگ عاشورا و توجه به ظرفیتهای بالای هر یک از آنها، پژوهشهای تاریخی بر پایه اسناد سدۀ معاصر پیرامون عاشورا.
بخش پایانی این گزارش را پاسخ به پرسشی در باره زنجیرزنی پرحاشیه دختران نوجوان بدون پوشش اسلامی در کرج تشکیل میدهد.
متن کامل این گزارش به پیوست در دسترس است.
۳۱ تیر ۱۴۰۳
@MohsenAlviri
گزارش مکتوب سخنرانی ما، هویت شیعی و قیام عاشورا.docx
93.3K
مربوط به یادداشت بالا
متن کامل گزارش سخنرانی "ما، هویّت شیعی و قیام عاشورا"
@MohsenAlviri
🔸 برگزاری جلسه دفاعیه رساله دکتری با عنوان "اندیشه تاریخی در زیارتنامههای مأثور امیرمؤمنان علیه السلام"
روز یکشنبه ۳۱ تیر ۱۴۰۳ جلسه پیشدفاع رساله دکتری آقای محمدجواد پردل با عنوان "اندیشه تاریخی در زیارت نامه های مأثور امیرمؤمنان علیه السلام" در گروه تاریخ دانشگاه باقر العلوم علیه السلام برگزار شد.
این جلسه به عنوان جلسه پیشدفاع برگزار ولی با تشخیص هیأت داوران به عنوان جلسه دفاعیه پذیرفته شد. راهنمایی این رساله بر عهده بنده و مشاوره آن بر عهده سرکار خانم دکتر روحالهی امیری بود و آقایان دکتر سیدحسین فلاحزاده و دکتر سیدضیاءالدین میرمحمدی داوری آن را برعهده داشتند.
این رساله در شمار سلسله رسالهها و پایاننامههایی است که با هدف نشان دادن دلالتهای تاریخی قرآن و روایات و ظرفیتهای متون اصلی دینی برای پیریزی نگاهی نو به دانش تاریخ تدوین شده است.
آقای دکتر محمدجواد پردل که در پایاننامه مقطع ارشد خود با عنوان "دلالت های تاریخی انگاره بداء در قرآن و سنت" (دفاع شده در تاریخ ۲۹ مهر ۱۳۹۹) به شایستگی در این مسیر گام نهاده بودند، اکنون نیز گام بلند ارزشمند دیگری در این مسیر برداشتهاند.
بخشی از یادداشت ۵ آبان ۱۳۹۹ همین کانال در باره پایاننامه ارشد آقای دکتر پردل چنین است:
"بازخوانی میراث بسیار پربهاء و ناشناخته دینی یعنی قرآن و روایات از منظر تاریخی همواره افقهایی نو در برابر مطالعات تاریخی میگشاید. گروه تاریخ دانشگاه باقر العلوم علیه السلام بر پایه سیاستهای کلی دانشگاه، یکی از اولویتهای خود را گسترش این نوع مطالعات و پژوهشها به دور از شعارزدگیها و شتابزدگیهای متعارف قرار داده است.
این پایاننامه نیز که موضوع بداء را از نظر آوردههای آن برای فلسفه نظری تاریخ کاویده، توانسته است به خوبی نشان دهد که چگونه از این مفهوم کلامی شیعی میتوان به مثابه یک قانون تاریخی بهره برد و گامی در مسیر فربه ساختن مطالعات بومی فلسفه نظری تاریخ با رویکرد دینی برداشت. دانشجوی محترم به خوبی از انجام این مهم برآمده و اثری شایسته نشر پدید آورده است."
این رساله از چهار فصل تشکیل شده است. فصل اول با عنوان کلیات دربردارنده توضیحاتی مبسوط در باره مفهوم اندیشه تاریخی و زیارتنامه مأثور و روش پژوهش ترکیبی مورد استفاده در رساله است. فصل دوم رساله با عنوان "رویدادهای تاریخی در زیارتنامههای مأثور امیر مؤمنان علی علیه السلام"به میزان و پراکندگی زیارتنامههای مأثور امیر مؤمنان علی علیه السلام در تراث شیعه و نیز به معرفی رویدادهای تاریخی بازتاب یافته در شانزده زیارتنامه برگزیده پرداخته است. فصل سوم ویژه دلالت زیارتنامهها در عرصه مباحث فلسفه نظری تاریخ است و در آن عامل حرکت تاریخ، مسیر تاریخ و الگوی حرکت تاریخ، دورهبندی تاریخ، سرانجام تاریخ، و قانونهای تاریخی در زیارتنامههای برگزیده مورد بررسی قرار گرفته است و در فصل چهارم نیز که ویژه مباحث فلسفه انتقادی تاریخ است، به مباحثی همچون سودمندی شناخت تاریخ، گزینش در تاریخ، معنا در تاریخ، تفسیر و تبیین در تاریخ و چند موضوع دیگر اختصاص یافته است.
توفیق روزافزون آقای پردل را که در کنار فضل حوزهای و تقید به آداب طلبگی، بحمد الله آراسته به ادب و اخلاق و سختکوشی پژوهشی و ژرفکاوی هم هستند از خداوند متعال خواهانم و امید آن دارم که مطالعه و پژوهش در عرصه مباحث نظری تاریخ با رویکرد دینی را واننهند.
۱ مرداد ۱۴۰۳
@MohsenAlviri
مربوط به یادداشت بالا
عکس یادگاری جلسه دفاعیه آقای دکتر پردل، از راست: آقای دکتر فلاحزاده، آقای دکتر میرمحمدی، آقای دکتر پردل، بنده، سرکار خانم دکتر روحاللهی امیری.
@MohsenAlviri
مربوط به یادداشت بالا
تصویر مرحله اعلام نتیجه داوری رساله آقای دکتر پردل
@MohsenAlviri
📚 #معرفی_کتاب
🌟 عنوان: شیعه و تمدن اسلامی 🌟
✍️ به قلم: محسن الویری
🖨️ سال چاپ: ۱۴۰۳
📚 نوبت چاپ: سوم
📖 تعداد صفحات: ۱۱۲
📓 زبان: فارسی
📔 قطع: وزیری
📝 موضوع: تاریخ اسلام و سیره معصومین
📙 نوع جلد: شومیز
📥 مرجع سفارش: دانشگاه مجازی المصطفی(ص)
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
اين اثر که در ۱۲ درس تنظيم شده، به بيانی ساده و قلمی شيوا، به تبيين نقش شيعه و شيعيان در تمدن اسلامی پرداخته است. از جمله مباحث مطرح شده در اين کتاب، میتوان به موارد زير اشاره کرد:
بررسی انتقادی ادله مخالفين نقش شيعه در تمدن اسلامی؛ فتوحات اسلامی؛ حکومتهای شيعی؛ فرايند تمدنی شيعه؛ نقش شيعيان در تمدن اسلامی و مراحل پنجگانه تأثير شيعيان در تمدن اسلامی.
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
🌐 لینک سفارش:
https://buy-pub.miu.ac.ir/product/3659448
•┈┈••✾🌺🌺🌺✾••┈┈•
📚 @ketab_Et
ـــــــــــ
۳ مرداد ۱۴۰۳
@MohsenAlviri
وَإِذْ يَرْفَعُ إِبْرَاهِيمُ الْقَوَاعِدَ مِنَ الْبَيْتِ وَإِسْمَاعِيلُ رَبَّنَا تَقَبَّلْ مِنَّا إِنَّكَ أَنْتَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ (بقره، ۱۲۷)
◾️ هنیئا لک یا اسماعیل !
شهادت اسماعیل هنیئه رئیس دفتر حماس در ایران بر همه مجاهدان جبهه مقاومت تهنیت و تسلیت باد. این رویداد دل دشمنان ما را شاد کرد که شادی مردممان از برگزاری پرشکوه و آبرومند مراسم تحلیف رئیس جمهور محترم و انقلابی نپایید ولی این پیام را دگر باره در سراسر جهان اسلام طنینافکن ساخت که نه ما و نه جهان اسلام مادام که موجود پست خبیث پلید پلشتی به نام اسرائیل ریشهکن و نابود نشود روی صلح و آرامش را نخواهیم دید و گام نهادن ما در راه پیشرفت با مانعی جدی روبروست.
اکنون جبهه مقاومت همچون همیشه و بیش از پیش نیازمند همه همدلیها و همراهیها و اراده استوار و از خودگذشتگی همه ما برای نابودی کامل اسرائیل است و دریغ است که هر یک از ما در سخن و عمل، ذرهای کوتاهی در این باره داشته باشیم. ای کاش از دست ما توده مردم هم کاری برای بستن راههای رخنه امنیتی دشمنان برمیآمد تا سربازان گمنام و سرداران خوشناممان در این مسیر احساس تنهایی نکنند.
به روایت کریمه ۱۲۷ سوره بقره وقتی ابراهیم و اسماعیل علیهما السلام پایههای خانه خدا را بالا میبردند از او خواستند که کار آنها را بپذیرد، چرا که او شنوای داناست. اکنون ابراهیم و اسماعیل ما نیز که به نوبه خود و در همه عمر، برای بالا بردن پایههای جامعه خدایی کوشیدند نزد خدا شنوای دانا از رزق پذیرفته شدن اعمال خود متنعّم هستند.
بهشت جاودان مأوایشان باد.
۱۰ مرداد ۱۴۰۳
@MohsenAlviri
🔹 برگزاری جلسه دفاعیه رساله دکتری با عنوان "إتجاهات الإحياء الحضاري في القرنين الأخيرين (دراسة تحليلية)"
روز پنجشنبه ۱۸ امرداد ۱۴۰۳ جلسه دفاع رساله دکتری آقای علی تحسین محسن السعدی دانشجوی عراقی دانشکده علوم و معارف جامعه المصطفی العالمیه با عنوان "إتجاهات الإحياء الحضاري في القرنين الأخيرين (دراسة تحليلية)" (بررسی تحلیلی گرایشهای احیای تمدن اسلامی در دو سده اخیر) برگزار شد. راهنمایی این رساله بر عهده بنده و مشاوره آن بر عهده آقای دکتر سیدرضا مهدینژاد بود و حجج اسلام آقایان دکتر سیدحسین البدری، دکتر سیدمحمد نوری و مهدی موری داوری رساله را بر عهده داشتند.
این رساله مهمترین گرایشهای احیای تمدن اسلامی را در سه دسته کلی گرایش سیاسی (با بررسی زندگی و آرای سه چهره شناخته شده سیدجمالالدین اسدآبادی، سیدقطب و امام خمینی)، گرایش فرهنگی و اجتماعی (با بررسی زندگی و آرای سه چهره برگزیده محمد عبده، مالک بن نبی و شریعتی) و گرایش علمی (با بررسی زندگی و آرای سه چهره برجسته شهید مطهری، طه جابر العلوانی و حسن حنفی) مورد توجه قرار داده و کوشیده است ذیل هر یک از شخصیتها مهمترین محورهای اندیشههای تمدنی آنان در باره مسائلی همچون میراث تمدنی پیشین مسلمانان، عوامل انحطاط تمدن پیشین اسلامی، مفهوم نوگرایی، ظرفیتهای کنونی جهان اسلام و چگونگی تعامل با تمدن غرب را بکاود.
این رساله گامی به جلو برای مطالعات تمدنی و الگویی برای چگونگی آشنایی تحلیلی با آرای متفکران معاصر مسلمان در باره احیای تمدنی جهان اسلام است. برای آقای دکتر علی السعدی که در آخرین سفر به عتبات از سر لطف زحمت هماهنگی، راهنمایی و همراهی بنده را برای بازدیدی به یاد ماندنی از ایوان مدائن متقبل شدند (گزارش این بازدید در ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ در همین کانال منتشر شده است) و اکنون در یکی از دانشگاههای عراق مشغول خدمتند آرزوی توفیق دارم و امیدوارم مقاله یا مقالاتی از این رساله در نشریات علمی منشتر سازند و نیز امید آن دارم دوستان عزیز جامعه المصطفی نیز در قالب رسالههایی دیگر کلانطرح بررسی اندیشههای تمدنی متفکران معاصر مسلمان را تداوم بخشند.
۱۹ مرداد ۱۴۰۳
@MohsenAlviri
مربوط به یادداشت بالا
عکس یادگاری جلسه دفاعیه از چپ: آقای موری، آقای دکتر البدری، آقای دکتر نوری، آقای دکتر علی السعدی، بنده، آقای دکتر مهدینژاد.
@MohsenAlviri
🔸 چهار پادپخش در باره تمدن نوین اسلامی
دفتر تبلیغات اسلامی ـ نمایندگی تهران با همکاری میز تمدن اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی اقدام به تهیه یک سلسله پادپخش (برابر فارسی پادکست که اخیرا از سوی فرهنگستان زبان فارسی اعلام شده است) در باره تمدن نوین اسلامی کرده است. شماره ۱۵ تا ۱۸ این پادپخشها با میزبانی آقای مجید نقدی به ترتیب ویژه این محورهاست:
💠 پادپخش شماره ۱۵ ـ مفهوم تمدن نوین اسلامی و چگونگی پیوند آن با گذشته تمدنی مسلمانان. آیا تمدن نوین اسلامی به مفهوم احیا گذشته تمدنی مسلمانان است یا پدید آوردن یک تمدن کاملا جدید و یا نوسازی میراث تمدنی گذشته و یا احیای مجد و عظمت گذشته؟
💠 پادپخش شماره ۱۶ ـ مشکلات کنونی جامعه و امکان حرکت تمدنی. با توجه به انواع مشکلات ریز و درشت موجود چگونه میتوان به وقوع تمدن نوین اسلامی امید بست؟ تراز حرکت تمدنی چیست؟ حرکت به سوی تمدن نوین اسلامی در سطح امت اسلامی با توجه به انبوه چالشها و مشکلات کنونی چگونه میتواند صورت بندد؟
💠 پادپخش شماره ۱۷ ـ درسها و تجربههای تمدن پیشین اسلامی. تمدن پیشین اسلامی مگر در یک جامعه آرام و آزاد پدیدار شد؟ مگر نه این که پس از رحلت پیامبر صلی الله علیه و آله بلافاصله جنگهای موسوم به رده آغاز شد و پس از آن ناآرامیها و جنگهای داخلی و ستمگریهای زیادی در عهد خلافت اموی و عباسی در جامعه اسلامی وجود داشت؟ آیا تمدنها همسان حکومتها هستند؟
💠 پادپخش شماره ۱۸ ـ نقطه آغاز برای حرکت تمدنی. برای سهمآفرینی در تمدن نوین اسلامی از کجا باید آغاز کنیم؟ چرا تغییر نگاه و کوشش برای برخوردای یکایک مردم از بینش تمدنی نقطه آغاز به شمار میرود؟
پوسترهای معرفی این چهار پادپخش به پیوست در دسترس است.
۲۳ مرداد ۱۴۰۳
@MohsenAlviri
🎙 شماره پانزده: احیای تمدن اسلامی - بازگشت
🔹 میزبان: مجید نقدی
🔸 میهمان: دکتر محسن الویری
در این شماره، مجید نقدی با دکتر محسن الویری به بهانه پرسش «آیا صحبت از احیای تمدن گذشته اسلامی، نوعی بازگشت به گذشته نیست؟» به بحث پرداخته است.
📎 شنوتو
| کستباکس
💠 تهیه شده در دفتر تبلیغات اسلامی نمایندگی تهران
@RadioVad
@MohsenAlviri
🎙 شماره شانزده: احیای تمدن اسلامی - اکنون
🔹 میزبان: مجید نقدی
🔸 میهمان: دکتر محسن الویری
در این شماره، مجید نقدی با دکتر محسن الویری به بهانه پرسش «آیا میشود در جامعه امروز ایران و کشورهای اسلامی، به یک آینده تمدنی امیدوار بود؟» به بحث پرداخته است.
📎 شنوتو | کستباکس
💠 تهیه شده در دفتر تبلیغات اسلامی نمایندگی تهران
@RadioVad
@MohsenAlviri
🎙 شماره هفده: احیای تمدن اسلامی - ظهور
🔹 میزبان: مجید نقدی
🔸 میهمان: دکتر محسن الویری
در این شماره، مجید نقدی با دکتر محسن الویری به بهانه پرسش «تمدن گذشته اسلامی در چه دورانی به وجود آمد؟» به بحث پرداخته است.
📎 شنوتو | کستباکس
💠 تهیه شده در دفتر تبلیغات اسلامی نمایندگی تهران
@RadioVad
@MohsenAlviri
🎙 شماره هجده: احیای تمدن اسلامی - آغاز
🔹 میزبان: مجید نقدی
🔸 میهمان: دکتر محسن الویری
در این شماره، مجید نقدی با دکتر محسن الویری به بهانه پرسش «برای ساخت تمدن از کجا آغاز کنیم؟» به بحث پرداخته است.
📎 شنوتو | کستباکس
💠 تهیه شده در دفتر تبلیغات اسلامی نمایندگی تهران
@RadioVad
@MohsenAlviri
🔹 انتشار مصاحبهای در باره پیوند مناسک و افزایش فضیلتهای اخلاقی در روزنامه وطن امروز
مصاحبهای با عنوان "میل جهانی به مناسک" در صفحه گفتوگو (صفحه ۵) شماره ۴۱۱۳ دوشنبه ۲۹ امرداد ۱۴۰۳ روزنامه وطن امروز با پیوند زیر منتشر شده است:
http://vatanemrooz.ir/newspaper/page/4113/5/290429/0
در این مصاحبه که با پیگیری آقای عباس بنشاسته انجام شد، به این محورها پرداخته شده است:
ضرورت فضیلتآوری مناسک چه در رویکرد دینی و چه در رویکرد جامعهشناختی و مردمشناختی به دلیل پیوند مناسک با یک حقیقت والا و قدسی، منجر نشدن گسترش مناسک در ایران به گسترش فضائل اخلاقی به دلیل اهتمام بیش از حد به شکل و قالب و عدم اهتمام بایسته به محتوا و روح مناسک، دینی شمرده شدن مناسک با وجود دور ماندن آن از دستاوردهای اخلاقی و ضرورت توجه به درجات امر دینی و امر ایمانی در نگاه اسلامی، چرایی افزایش اهتمام به مناسک دینی در سطح جهانی، راز اقبال ایرانیان به مناسک با وجود فاصله گرفتن نسبی از رعایت پارهای احکام شرعی و عبادی، تأملی در باره شاخصهای سنجش دینداری ایرانیان، تمایز بین دینی بودن و دیندارانه زیستن، و سرانجام ریشهها و عوامل کم بودن نسبی ثمرات اخلاقی مناسک به ویژه نقش سیاستزدگی در آن.
متن کامل مصاحبه مطابق نسخه چاپ شده در روزنامه و نیز نسخه غیرصفحهبندی شده به پیوست در دسترس است.
۲۹ مرداد ۱۴۰۳
@MohsenAlviri
میل جهانی به مناسک ـ روزنامه وطن امروز.pdf
1.33M
مربوط به یادداشت بالا
متن کامل مصاحبه مطابق نسخه چاپ شده در روزنامه وطن امروز
@MohsenAlviri
متن کامل مصاحبه با روزنامه وطن امروز در باره مناسک.docx
34.6K
مربوط به یادداشت بالا
متن کامل مصاحبه با روزنامه وطن امروز در نسخه وُرد
@MohsenAlviri
🔸 انتشار کتاب "درآمدی بر تفسیر تمدنی قرآن"
چندی پیش کتاب "درآمدی بر تفسیر تمدنی قرآن؛ گفتارهایی از اندیشهورزان قرآنی ـ تمدنی" به اهتمام سرکار خانم نجمه نجم و از سوی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در ۵۴۰ صفحه منتشر شد.
این کتاب نخستین دفتر از مجموعهای است که به تدریج و برآمده از جلسات هفتگی "حلقه علمی قرآن و تمدن" وابسته به میز تمدن اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی به جامعه علمی و تمدنپژوه کشور پیشکش میشود.
کتاب پس از فهرست مطالب و قدردانی پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی با مقدمه کوتاه و گویای آقای دکتر حبیبالله بابائی رئیس پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی با عنوان "سخنی با خواننده" (صص ۳۲ ـ ۲۵) در باره فرآیند فراهم آمدن این دفتر و آورده اصلی آن آغاز میشود و سپس مقدمه توضیحی سرکار خانم نجم آگاهیهایی در باره شیوه ساماندهی گزارش نشستهای علمی و تدوین آن به صورت کنونی (صص ۴۰ ـ ۳۳) در اختیار مینهد.
پس از آن، ده گفتار و سه پیوست از یازده سخنران و نویسنده به شرح زیر پیکره اصلی کتاب را به خود اختصاص داده است:
یک. استنطاق تمدنی از آیات قرآن، استاد محمدعلی مهدوی راد
دو. درآمدی بر معنای تفسیر تمدنی، استاد محمدتقی سبحانی
سه. مقدمهای در باره تفسیر تمدنی، استاد محمدعلی مهدوی راد
چهار. روشهای تفسیر تمدنی، استاد عبدالکریم بهجتپور
پنج. مدل کشف و استخراج دادههای تمدنی قرآن، استاد سعید بهمنی
شش. روششناسی تفسیر تمدنی از قرآن، استاد احمد مبلغی
هفت. قرآن و خطاب گفتمانی اجتماعی با رویکرد تمدنی، استاد محمدعلی میرزایی
هشت. طرحواره بازنمایی تمدن در قرآن، محسن الویری
نه. مرجعیت قرآن و موضوع تمدن، استاد محمدعلی میرزایی
ده. امکان نظریهپردازی تحول تاریخی تمدنی با سوره بقره، استاد احمد آکوچکیان
پیوست ۱: روششناسی تفسیر فرهنگی از قرآن، استاد احمد پاکتچی
پیوست ۲: مبانی قرائت فرهنگی قرآن، استاد علیرضا قائمینیا
پیوست ۳: پیشنهاد عناوین پژوهشی، سرکار خانم نجمه نجم (این پیوست، دربردارنده ۷۹ موضوع پیشنهادی برای رساله و پایاننامه و مقاله است.)
در گفتار هشتم این مجموعه با عنوان "طرحواره بازنمایی تمدن در قرآن" (صص ۳۲۹ ـ ۳۰۳) ابتدا مُراد از بازنمایی و گونههای آن بیان و سپس با اشاره به تفکیک دلالتهای متنی و فرامتنی قرآن در عرصه تمدن، نقش واژگان و گزارههای قرآنی برای بازنمایی تمدن به صورت جداگانه توضیح داده شده است.
همسانی و همپوشانیهای تاریخ و تمدن و ارائه دیدگاهی در باره تفسیر تاریخی به مثابه رویکردی متفاوت از تفسیر ترتیبی، تفسیر تنزیلی و تفسیر موضوعی بخش دیگری از این گفتار را تشکیل میدهد. بخش پایانی این گفتار گزارش نقدها و گفتوگوها در باره مباحث ارائه شده است.
انتشار این گونه آثار میتواند نقطه آغاز خوبی برای گفتگو در باره مسأله تمدن به مثابه یکی از چالشبرانگیزترین مسألههای کنونی جهان اسلام در سطح ملی و فراملی باشد.
۸ شهریور ۱۴۰۳
@MohsenAlviri