السَّلامُ عَلَيْكَ يَا وَارِثَ آدَمَ صَفْوَةِ اللَّهِ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا وَارِثَ نُوحٍ نَبِيِّ اللَّهِ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا وَارِثَ إِبْرَاهِيمَ خَلِيلِ اللَّهِ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا وَارِثَ مُوسَى كَلِيمِ اللَّهِ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا وَارِثَ عِيسَى رُوحِ اللَّهِ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا وَارِثَ مُحَمَّدٍ حَبِيبِ اللَّهِ ...
◾️انتشار مقاله "راهبردهای تمدنساز قرآن کریم با تأکید بر سوره یوسف علیه السلام"
مقالهای ترویجی با مشخصات کتابشناختی زیر برگرفته از رساله دکتری آقای مهدی نادی منتشر شده است: آقای نادی، مهدی؛ فلاحزاده، سیدحسین؛ الویری، محسن، "راهبردهای تمدنساز قرآن کریم با تأکید بر سوره یوسف علیه السلام"، فصلنامه علمی قرآن، فرهنگ و تمدن، دوره پنجم، شماره ۲، شماره پیاپی ۱۶، خرداد ۱۴۰۳، صص ۱۰۴ ـ ۱۳۱.
رساله آقای دکتر مهدی نادی با عنوان "راهبردهای تمدن ساز قرآن کریم با تأکید بر قصص (قصهی حضرت یوسف علیه السلام)" روز دوشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۱ در دانشگاه باقر العلوم علیه السلام با راهنمایی بنده و مشاوره آقای دکتر سیدحسین فلاحزاده و داوری آقایان دکتر محمدحسین دانشکیا و دکتر حبیب الله بابائی دفاع شده است.
چکیده این مقاله چنین است:
"انسان موجودی اجتماعی است و لازمۀ زیست اجتماعی او قوانین مدنی است که بخشی منبعث از عقل بشر و بخشی منبعث از وحی است. قصص قرآن نیز که هدف از نزول آن عبرت آموزی و نقش آن تمدنسازی است، رسالت بخش دوم را به عهده دارد. این پژوهش که با روش توصیفی تحلیلی سامان یافته، درصدد استخراج راهبردهای تمدن ساز قرآن بر مبنای قصۀ حضرت یوسف علیه السلام است. بنا بر یافته های تحقیق، راهبردهای تمدنی سورۀ یوسف در سه محور قابل شناسایی است که عبارت است از: راهبردهای تربیت نفس و خانواده و مدیریت سیاسی جامعه که محورهای فرعی متعددی ذیل این سه محورقرار دارد: محور اول شامل ترسیم نقش زندگی، کتمان سر، توسل و توکل به خدا،امانت داری، صبر و تقوا؛ محور دوم شامل مهر و عطوفت بین اعضای خانواده، شکیبایی بر ناملایمات فرزندان، ملاک نبودن برتری در توانمندی جسمی و عفو و گذشت؛ محور سوم شامل شایسته سالاری، عدالت اجتماعی، ارتباطات خارجی با محوریت اقتصادی، نظام گزینش کارگزاران و محوریت قانون. براین اساس، مؤلفه های جامعۀ متمدن، از ویژگی هایی نظیر شهروندان خودساخته، برخوردار از فضایل اخلاقی و انسانی، شکیبا در تعاملات خانوادگی و اجتماعی و عطوفت و پیوند عمیق، دور از تعصبات و زمینه ساز مدینۀ متمدن متدین مبتنی بر توحید و محوریت آن برخوردار خواهد بود. به علاوه حکمران جامعه ای با شهروندان فوق، برآیند آرای آن هاست و کارگزاران آن حکومت براساس شایسته سالاری، افرادی متخصص، متعهد و امانت دار هستند. حاکمیت آن نیز مبتنی بر قوانین الهی است و خیانت کار براساس عدالت و انصاف مجازات خواهد شد."
متن کامل مقاله به پیوست در دسترس است.
۲۳ تیر ۱۴۰۳
@MohsenAlviri
راهبردهای تمدن ساز قرآن بر پایه سوره یوسف.pdf
1.14M
مربوط به یادداشت بالا
متن کامل مقاله "راهبردهای تمدنساز قرآن کریم با تأکید بر سوره یوسف علیه السلام"
@MohsenAlviri
السَّلامُ عَلَيْكَ يَا ثَارَاللَّهِ وَ ابْنَ ثَارِهِ وَ الْوِتْرَ الْمَوْتُورَ أَشْهَدُ أَنَّكَ قَدْ أَقَمْتَ الصَّلاةَ وَ آتَيْتَ الزَّكَاةَ وَ أَمَرْتَ بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَيْتَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ أَطَعْتَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ حَتَّى أَتَاكَ الْيَقِينُ
◾️انتشار مصاحبهای در باره عاشورا و فرهنگ عاشورا
روز گذشته ۲۴ تیر ۱۴۰۳ مصاحبهای از سوی خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا) با عنوان "امام حسین علیه السلام؛ سرمایه الهی مشترک برای پیوند دینباوران" به این نشانی منتشر شد:
https://iqna.ir/00HjWX
در این مصاحبه در پاسخ به یک پرسش در باره کارکرد بین الادیانی عاشورا، به این شش محور به عنوان ظرفیتی برای همگرایی بین پیروان ادیان مختلف اشاره همراه با توضیحاتی در باره هر یک از محورها بیان شده است:
معرفی امام حسین(ع) به عنوان میراثبر پیامبرانی همچون موسی کلیم الله و عیسی روح الله، اثرپذیری بخشهایی از سنت عزاداری شیعیان از عزاداری مسیحیان، علاقهمندی یهودیان و مسیحیان به حضور در مراسم عزاداری امام حسین(ع)، بازتاب عاشورا در ادب مسیحی، پژوهشهای پیروان ادیان دیگر درباره عاشورا، یکسانیهای پارهای تحلیلها از عاشورا و مصائب مسیح.
همچنین در پاسخ پرسشی در باره قرائت سازگار با تقویت کارکرد بین الادیان عاشورا نکاتی بیان و سپس در پاسخ پرسشی دیگر در باره عاشورای ایرانی، به تفصیل توضیح داده شده است که این تعبیر از منظر اندیشگی نادرست و از منظر فرهنگی فاقد نوآوری و دلالت خاصی است و لذا بهتر است از این گونه تعابیر رهزن استفاده نشود. پرسش چهارم در باره نگاه امتگرا در باره عاشورا است که در پاسخ، خاستگاه این نگاه و ویژگیهای آن توضیح داده شده است.
متن کامل این مصاحبه به پیوست در دسترس است.
۲۵ تیر ۱۴۰۳
@MohsenAlviri
ایکنا ـ عاشورا سرمایه مشترک دین باوران.docx
21.6K
مربوط به یادداشت بالا
متن کامل مصاحبه با ایکنا در باره عاشورا
@MohsenAlviri
🔰ما، هویّت شیعی و قیام عاشورا
واکاوی و اهمیت درسها و آموزههای قیام امام حسین علیهالسلام
🔹سخنران:
دکتر محسن الویری
زمان: جمعه، ۲۹ تیر ماه ۱۴۰۳ (۱۹ جولای ۲۰۲۴)
ساعت ۲۱ به وقت تهران (۱۸:۳۰ به وقت لندن)
خانه «گفتارها»، کلابهاوس
🔗لینک ورود:
https://www.clubhouse.com/invite/jg0SXpeEOWKg07a4AKQ17j8Y3XWnUwyERJV:nAq9kIO0dd2i3M6QjVXaOkZDdMbW-4HCjRtRMO9civo
۲۷ تیر ۱۴۰۳
@MohsenAlviri
📢جلسه پیش دفاع رساله دکتری با عنوان «اندیشه تاریخی در زیارتنامههای مأثور امیرمومنان (ع)»
🔸زمان: یکشنبه ۳۱ تیر ۱۴۰۳، ساعت ۱۰ صبح
🔸مکان: سالن نشستهای علامه طباطبائی
ــــــــــــ
۳۰ تیر ۱۴۰۳
@MohsenAlviri
🔹 انتشار گزارش مکتوب سخنرانی "ما، هویّت شیعی و قیام عاشورا"
گزارش مکتوب سخنرانی "ما، هویت شیعی و قیام عاشورا" که جمعه ۲۹ تیر ۱۴۰۳ به دعوت آقای دکتر مجید تفرشی در فضای کلابهاوس برگزار شده بود به نشانی زیر منتشر شده است:
https://www.24onlinenews.ir/fa/tiny/news-18536
مدیر و مجری این نشست آقای محمدرضا مهاجر و تهیهکنندگی برنامه و تهیه این گزارش را آقای محمدجواد محمدحسینی عهدهدار بودند.
محور مباحث ارائه شده در این سخنرانی که همراه با پاسخ به ملاحظات و نقدها بیش از ۱۴۰ دقیقه به درازا کشید، چنین است:
مفهوم هویت شیعی اثنیعشری و سه عامل اثرگذار بر آن در دوران معاصر: آموزهها و سنتهای شیعی، "دیگریِ" شیعی و مواجهه با غرب؛ مهمترین دوگانههای معرفتی ذیل آموزهها و سنتهای شیعی، شامل: سنتگرایی و نواندیشی، تشیع مناسکی و تشیع معرفتی و فقاهتی، تشیع سیاسی و تشیع غیرسیاسی.
دیگریِ شیعه نیز برای گروههای مختلف شیعی: اهل سنت یا پیروان دیگر ادیان آسمانی یا همه انسانها حتی غیرپیروان ادیان توحیدی؛
مواجهه با غرب که دربردارنده چهار گرایش گوناگون است: غربستیزی، غربگریزی، غربپذیری و غربگزینی.
خردههویتهای گوناگون شیعی متأثر از عوامل هویتی پیشگفته؛ خوانشهای گوناگون شیعی از نهضت امام حسین علیه السلام متناسب با خردههویتهای مختلف، مطلوبیت همگرا ساختن خوانشهای شیعی گوناگون از نهضت امام حسین علیه السلام،
و سه پیشنهاد برای ایجاد این همگرایی: گسترش خوانشهای علمی از قیام عاشورا که برای اکثریت خردههویتهای شیعی و قرائتهای موجود از قیام امام حسین علیه السلام جذاب و کاربردی باشد، تفکیک بین رویداد عاشورا و فرهنگ عاشورا و توجه به ظرفیتهای بالای هر یک از آنها، پژوهشهای تاریخی بر پایه اسناد سدۀ معاصر پیرامون عاشورا.
بخش پایانی این گزارش را پاسخ به پرسشی در باره زنجیرزنی پرحاشیه دختران نوجوان بدون پوشش اسلامی در کرج تشکیل میدهد.
متن کامل این گزارش به پیوست در دسترس است.
۳۱ تیر ۱۴۰۳
@MohsenAlviri
گزارش مکتوب سخنرانی ما، هویت شیعی و قیام عاشورا.docx
93.3K
مربوط به یادداشت بالا
متن کامل گزارش سخنرانی "ما، هویّت شیعی و قیام عاشورا"
@MohsenAlviri
🔸 برگزاری جلسه دفاعیه رساله دکتری با عنوان "اندیشه تاریخی در زیارتنامههای مأثور امیرمؤمنان علیه السلام"
روز یکشنبه ۳۱ تیر ۱۴۰۳ جلسه پیشدفاع رساله دکتری آقای محمدجواد پردل با عنوان "اندیشه تاریخی در زیارت نامه های مأثور امیرمؤمنان علیه السلام" در گروه تاریخ دانشگاه باقر العلوم علیه السلام برگزار شد.
این جلسه به عنوان جلسه پیشدفاع برگزار ولی با تشخیص هیأت داوران به عنوان جلسه دفاعیه پذیرفته شد. راهنمایی این رساله بر عهده بنده و مشاوره آن بر عهده سرکار خانم دکتر روحالهی امیری بود و آقایان دکتر سیدحسین فلاحزاده و دکتر سیدضیاءالدین میرمحمدی داوری آن را برعهده داشتند.
این رساله در شمار سلسله رسالهها و پایاننامههایی است که با هدف نشان دادن دلالتهای تاریخی قرآن و روایات و ظرفیتهای متون اصلی دینی برای پیریزی نگاهی نو به دانش تاریخ تدوین شده است.
آقای دکتر محمدجواد پردل که در پایاننامه مقطع ارشد خود با عنوان "دلالت های تاریخی انگاره بداء در قرآن و سنت" (دفاع شده در تاریخ ۲۹ مهر ۱۳۹۹) به شایستگی در این مسیر گام نهاده بودند، اکنون نیز گام بلند ارزشمند دیگری در این مسیر برداشتهاند.
بخشی از یادداشت ۵ آبان ۱۳۹۹ همین کانال در باره پایاننامه ارشد آقای دکتر پردل چنین است:
"بازخوانی میراث بسیار پربهاء و ناشناخته دینی یعنی قرآن و روایات از منظر تاریخی همواره افقهایی نو در برابر مطالعات تاریخی میگشاید. گروه تاریخ دانشگاه باقر العلوم علیه السلام بر پایه سیاستهای کلی دانشگاه، یکی از اولویتهای خود را گسترش این نوع مطالعات و پژوهشها به دور از شعارزدگیها و شتابزدگیهای متعارف قرار داده است.
این پایاننامه نیز که موضوع بداء را از نظر آوردههای آن برای فلسفه نظری تاریخ کاویده، توانسته است به خوبی نشان دهد که چگونه از این مفهوم کلامی شیعی میتوان به مثابه یک قانون تاریخی بهره برد و گامی در مسیر فربه ساختن مطالعات بومی فلسفه نظری تاریخ با رویکرد دینی برداشت. دانشجوی محترم به خوبی از انجام این مهم برآمده و اثری شایسته نشر پدید آورده است."
این رساله از چهار فصل تشکیل شده است. فصل اول با عنوان کلیات دربردارنده توضیحاتی مبسوط در باره مفهوم اندیشه تاریخی و زیارتنامه مأثور و روش پژوهش ترکیبی مورد استفاده در رساله است. فصل دوم رساله با عنوان "رویدادهای تاریخی در زیارتنامههای مأثور امیر مؤمنان علی علیه السلام"به میزان و پراکندگی زیارتنامههای مأثور امیر مؤمنان علی علیه السلام در تراث شیعه و نیز به معرفی رویدادهای تاریخی بازتاب یافته در شانزده زیارتنامه برگزیده پرداخته است. فصل سوم ویژه دلالت زیارتنامهها در عرصه مباحث فلسفه نظری تاریخ است و در آن عامل حرکت تاریخ، مسیر تاریخ و الگوی حرکت تاریخ، دورهبندی تاریخ، سرانجام تاریخ، و قانونهای تاریخی در زیارتنامههای برگزیده مورد بررسی قرار گرفته است و در فصل چهارم نیز که ویژه مباحث فلسفه انتقادی تاریخ است، به مباحثی همچون سودمندی شناخت تاریخ، گزینش در تاریخ، معنا در تاریخ، تفسیر و تبیین در تاریخ و چند موضوع دیگر اختصاص یافته است.
توفیق روزافزون آقای پردل را که در کنار فضل حوزهای و تقید به آداب طلبگی، بحمد الله آراسته به ادب و اخلاق و سختکوشی پژوهشی و ژرفکاوی هم هستند از خداوند متعال خواهانم و امید آن دارم که مطالعه و پژوهش در عرصه مباحث نظری تاریخ با رویکرد دینی را واننهند.
۱ مرداد ۱۴۰۳
@MohsenAlviri
مربوط به یادداشت بالا
عکس یادگاری جلسه دفاعیه آقای دکتر پردل، از راست: آقای دکتر فلاحزاده، آقای دکتر میرمحمدی، آقای دکتر پردل، بنده، سرکار خانم دکتر روحاللهی امیری.
@MohsenAlviri
مربوط به یادداشت بالا
تصویر مرحله اعلام نتیجه داوری رساله آقای دکتر پردل
@MohsenAlviri
📚 #معرفی_کتاب
🌟 عنوان: شیعه و تمدن اسلامی 🌟
✍️ به قلم: محسن الویری
🖨️ سال چاپ: ۱۴۰۳
📚 نوبت چاپ: سوم
📖 تعداد صفحات: ۱۱۲
📓 زبان: فارسی
📔 قطع: وزیری
📝 موضوع: تاریخ اسلام و سیره معصومین
📙 نوع جلد: شومیز
📥 مرجع سفارش: دانشگاه مجازی المصطفی(ص)
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
اين اثر که در ۱۲ درس تنظيم شده، به بيانی ساده و قلمی شيوا، به تبيين نقش شيعه و شيعيان در تمدن اسلامی پرداخته است. از جمله مباحث مطرح شده در اين کتاب، میتوان به موارد زير اشاره کرد:
بررسی انتقادی ادله مخالفين نقش شيعه در تمدن اسلامی؛ فتوحات اسلامی؛ حکومتهای شيعی؛ فرايند تمدنی شيعه؛ نقش شيعيان در تمدن اسلامی و مراحل پنجگانه تأثير شيعيان در تمدن اسلامی.
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
🌐 لینک سفارش:
https://buy-pub.miu.ac.ir/product/3659448
•┈┈••✾🌺🌺🌺✾••┈┈•
📚 @ketab_Et
ـــــــــــ
۳ مرداد ۱۴۰۳
@MohsenAlviri