مرکز پژوهشهای تاریخ اسلام برگزار میکند:
«سلسله نشستهای علمی تاریخ و روایت»
نشست اول:
ظرفیتهای احادیث شیعی برای پژوهشهای تاریخی
🎙ارائهدهنده:
آیت الله محمدهادی یوسفی غروی
🔹 دبیر علمی:
حجت الاسلام والمسلمین دکتر محسن الویری
برخی محورهای مهم نشست:
🔹 آیا دسته بندی روایات (صحیح، حسن، ضعیف و ...) در پژوهشهای تاریخی کاربرد دارد؟
🔸 روایات در کدام عرصههای تاریخپژوهی و چگونه قابل استفاده است؟ تاریخ سیاسی، تاریخ اجتماعی ...؛
🔹 آیا روایات فقط برای زیست اهل بیت علیهم السلام قابل استناد است یا برای پژوهشهای تاریخی درباره شیعیان نیز میتوان از آنها استفاده کرد؟
🔸 آیا شیوه استفاده از متون روایی تکنگاشت و جوامع روایی یکسان است؟
🔹 آیا محدث سیره نگار داشته ایم؟ در صورت وجود اهمیت کار این محدثان چیست؟
🔸 نسبت روایات صرف تاریخی در متون روایی مانند آنچه به میلاد معصومان پرداخته، با متون روایی غیر تاریخی مانند کتاب التوحید چگونه است؟
🏢خیابان شهید فاطمی (دورشهر)، کوچه ۱۵, پلاک۴
⏰ دوشنبه ۲ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۸:۳۰ _ ۲۰
🌐 لینک شرکت مجازی:
https://www.aparat.com/CHSIQS/live
@MohsenAlviri
🔹 انتشار مقاله «خط زمان در قرآن؛ بررسی موردی "إذ" و "و إذ"»
در شماره ۵۵ دوفصلنامه تاریخ در آینه پژوهش (سال بیستم، شماره دوم، پاییز و زمستان ۱۴۰۲) مقاله «خط زمان در قرآن؛ بررسی موردی "إذ" و "و إذ"» به چاپ رسیده است. چکیده این مقاله که صفحات ۴۷ تا ۶۶ این شماره از دو فصلنامه را به خود اختصاص داده، چنین است:
مقوله "زمان" یکی از اصلیترین مقومات تاریخ ـ با هر تعریفی از آن ـ است. مفهوم زمان در دانش تاریخ و به عبارتی دقیقتر زمان تاریخی تفاوتی جوهری با مفهوم رایج از زمان در فلسفه و فیزیک دارد. یکی از ویژگیهای زمان تاریخی پیوند آن با مقولهای به نام خط زمان است و این مفهوم هم به نوبه خود در پیوند با مفهومی دیگر به نام "رویدادهای مهم" قرار دارد. "خط زمان" Timeline که اکنون جایگاهی مهم در اطلاعرسانی یافته است حکایتگر یک بازه زمانی برای بازنمایی و یا ارائه منظم گرافیکی یا غیرگرافیکی مهمترین رویدادهای آن بازه است. قرآن به دلیل پیوند تاریخ با هدایت انسان، اهتمامی در خور توجه و البته با شیوه بیانی ویژه خود به تاریخ دارد و به نظر میرسد برجسته ساختن توالی زمانی رویدادها و ارائه الگوهای مختلفی برای خط زمان یکی از مصداقهای این اهتمام باشد.
نوشتار پیش رو، پس از مروری بر تعابیر مختلف قرآنی در این زمینه، با بررسی موارد کاربرد "اذ" و "و إذ" در قرآن، کوشیده است یکی از خط زمانهای مورد نظر قرآن را باز بنمایاند. این بررسی نشان میدهد که "اذ" و "و إذ" به معنای ظرف زمان و متعلق به فعل محذوف "اذکر" یا "اذکروا" یک خط زمان با تکیه بر پارهای رویدادهای مهم زندگی نُه تن از پیامبران (ابراهیم، لوط، موسی، سلیمان، الیاس، یونس، یوسف، عیسی، محمد علیهم السلام)، دو تن از شخصیتهای الهی (لقمان و مریم) و یک گروه (اصحاب کهف) تشکیل میدهند.
متن کامل مقاله در نسخه پیدیاف به پیوست در دسترس است.
۷ بهمن ۱۴۰۲
@MohsenAlviri
خط زمان در قرآن.pdf
777.1K
مربوط به یادداشت بالا
متن کامل مقاله «خط زمان در قرآن؛ بررسی موردی "إذ" و "و إذ"»
@MohsenAlviri
هم اندیشی "مردم علیه پوپولیسم" به همت پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی و پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی و با همکاری مرکز همکاری های علمی و بین الملل به صورت مجازی برگزار میشود.
⏳زمان: سه شنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۲
🕣ساعت۸:۳۰ تا ۱۲:۳۰
🌐لینک حضور در جلسه:
dte.bz/scscenter
@MohsenAlviri
🔸 انتشار مقاله "تاریخنگاری و آخرتگرایی؛ درنگی در سودمندی تاریخ بر اساس متون تاریخی مسلمانان"
فصلنامه حیات معنوی وابسته به مؤسسه فرهنگی دینپژوهی بُشری که خود را "نشریهای نو برای ترویج زیست اخلاقی، عقلانیِ بهتر و حیات معنوی برتر" تعریف کرده است، هفدهمین شماره (پاییز ۱۴۰۲) خود را به مناسبات اخلاق و تاریخ ویژه ساخته است. این شماره که سرکار خانم دکتر زهرا روحالهی امیری سردبیری آن را عهدهدار بودهاند، دربردارنده نُه مقاله، سه گفتوگو، یک معرفی و نقد کتاب و دو مقاله میهمان است.
مقاله "تاریخنگاری و آخرتگرایی؛ درنگی در سودمندی تاریخ بر اساس متون تاریخی مسلمانان" در صفحات ۳۱ تا ۳۷ این شماره از فصلنامه به چاپ رسیده است.
فصلنامه شماره برخط رایگان ندارد و دسترسی به نسخه الکترونیکی آن از طریق وب سایت مؤسسه فرهنگی دینپژوهی بشرا www.boshraonline.ir و یا فیدیبو www.fidibo.com و یا طاقچه www.taaghche.com میسور است.
چکیده مقاله چنین است:
تاریخنگاری مسیر بالنده و امیدوار کنندهای را در کشور ما پیش گرفته است. این دانش دست کم برای نگاه داشتن به همپیوستگی با میراث نیاکانمان و ارائه ضوابط و قواعدی در این زمینه، نیازمند واکاوی و بازخوانی نوشتههای بازمانده از مورخان مسلمان پیشین است. این امر یکی از بایستههای بومی شدن پایههای معرفتی و رویکردها و سوگیریهای دانش تاریخ هم هست. مورخان مسلمان متأثر از قرآن که روایتِ تاریخ را "ذِکری" (بر وزن پیدا) یعنی به خودآورنده و یادآورنده دلها (به عنوان مثال هود، ۱۲۰ و ق، ۳۷) نامیده است، سودمندیهای تاریخ و آگاهیهای تاریخی را فراتر از قلمرو زیست اینجهانی آدمی میانگاشتند و سرای زیست جاودانه انسان را هم بهرهمند از آن میشمردند. این نگاه که از دیدگاه تاریخپژوهانی مانند مرحوم زرینکوب تاریخ را تا مرز همسایگی با تجربههای اخلاقی و حتی عرفانی میکشاند، میتواند همه فرایند تاریخپردازی یعنی گردآوری اطلاعات، سنجش و پردازش آنها و سرانجام و به ویژه نگارش متن تاریخی را از خود متأثر کند، و بر همین اساس میتوان از آن به عنوان یک معیار برای ارزیابی نوشتههای تاریخی، بهره جست. این نوشتار کوشیده است با مروری بر مقدمه چند متن برگزیده تاریخی تا پیش از قرن دهم هجری، آخرتگرایی از مسیر پرداختن به تاریخ را به عنوان یکی از انگیزهها و پیامدهای تاریخنگاری در دوره اسلامی بر رسد.
۱۱ بهمن ۱۴۰۲
@MohsenAlviri
مربوط به یادداشت بالا
تصویر روی جلد شماره هفدهم فصلنامه حیات معنوی
@MohsenAlviri
🇮🇷 فرا رسیدن دهه فجر و سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی مبارک باد.
🔹انتشار مقاله "از خودشناسی تا بالندگی اخلاقی؛ نگاهی به یکی از سودمندیهای تاریخ در آثار مورخان مسلمان"
در هفدهمین شماره فصلنامه حیات معنوی که در فرسته قبلی بدان اشارت رفت، مقاله "از خودشناسی تا بالندگی اخلاقی؛ نگاهی به یکی از سودمندیهای تاریخ در آثار مورخان مسلمان" به قلم مشترک آقای سلمان فیاض و بنده در صفحات ۳۸ تا ۵۶ به چاپ رسیده است. این مقاله برگرفته از بخشی از پایاننامه مقطع کارشناسی ارشد آقای فیاض است که با عنوان "گونهشناسی دیدگاه مورخان مسلمان در باره سودمندی تاریخ" روز ۹ آبان ۱۴۰۱ در دانشگاه باقر العلوم علیه السلام دفاع و در همان روز در این کانال یادداشتی در باره آن منتشر شده بود.
چکیده این مقاله چنین است:
سودمندی تاریخ یکی از محورهای مورد اهتمام در فلسفه علم تاریخ و گاه فلسفه انتقادی تاریخ است. یکی از ساحتهای سودمندی تاریخ، سودمندی آن در عرصه اخلاق و معنویت است که پارهای از مورخان مسلمان در آغاز نوشتههای تاریخی خود به این موضوع پرداختهاند. جستار پیش رو، با بهره بردن از شیوه گونهشناسی و دستهبندی کوشیده است دیدگاه مورخان مسلمان را در این باره با تأکید بر نقش و کارکرد خودشناسی برای بالندگی اخلاقی بکاود.
یافتههای این پژوهش نشانگر آن است که از نظر مورخان مسلمان مؤلفههایی مانند انتخاب مسیر درست، غفلتگریزی، درک ناچیز بودن انسان در عالم هستی، آگاهی یافتن به ارزش شکیباییپیشگی و پی بردن به بایستگی سپاسگزاری از خدا و بندگان او تاریخورزان را به سوی پیراستگی روان، آراسته شدن به اخلاق نیک و فروتنی میکشاند. در چنین چشماندازی، دانش تاریخ در فرهنگ اسلامی را میتوان یک منبع و آموزگار برتر اخلاقآموزی و پُلی برای رسیدن به اخلاق بالنده و معنویت شمرد، زیرا اخلاق برآمده از تاریخ همواره همراه با بیان نمونههای تحققیافته عینی و بیرونی است و مورخان مسلمان هم کوشیدهاند این جانب تاریخ را واننهند.
۱۲ بهمن ۱۴۰۲
@MohsenAlviri
🔸 انتشار مقاله "نقش سنتهای عاشورایی مردمی در شکلگیری فرهنگ عاشورایی در ایران (۶۵۶ ـ ۷۰۹ ق)"
مقاله "نقش سنتهای عاشورایی مردمی در شکلگیری فرهنگ عاشورایی در ایران (۶۵۶ ـ ۷۰۹ ق("در صفحات ۸۷ تا ۱۱۲ شماره پیاپی ۹۵ فصلنامه علمی ـ پژوهشی تاریخ اسلام (سال بیست و چهارم، شماره سوم) منتشر شده است.
این مقاله برگرفته از رساله دکتری آقای دکتر محمدعلی رحیمی ثابت است که با عنوان "سنتهای عاشورایی شیعیان ایران از سقوط بغداد تا تأسیس دولت صفویه (۶۵۶ - ۹۰۷ ق)" در تاریخ ۱۳۹۷/۱۱/۱۱ در گروه تاریخ دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی ـ واحد نجفآباد با راهنمایی بنده و مشاوره آقای دکتر علیرضا ابطحی دفاع و گزارشی از آن در تاریخ ۱۳۹۷/۱۱/۱۲ در همین کانال منتشر شد.
چکیده مقاله منتشر شده چنین است:
شناسایی سنتهای عاشورایی در میان مردم عادی و نقش این سنتها در شکلگیری فرهنگ عاشورایی در مقطع مختلف تاریخی دارای اهمیت بسیاری است؛ از همین رو مقاله پیش رو در پی پاسخ به این پرسش تدوین شده است که سنتهای عاشورایی مردمی در بازه زمانی سقوط خلافت عباسی توسط مغولان (۶۵۶ ﻫ.ق) تا روی کار آمدن صفویان (۹۰۷ ﻫ.ق) در ایران کدام است؟ و چه نقشی در شکلگیری فرهنگ عاشورایی متناسب با تحولات سیاسی و اجتماعی شیعیان در این دوران داشتهاست؟ مقاله با یاری گرفتن از چارچوب مفهومی «آیین» در تحلیل گزارههای تاریخی مربوط به این موضوع، چهار سنت زیر را در بین تودههای مردم شناسائی کرده است: رواج نقل مناقب و فضائل اهل بیت، شباهتبخشی و همذاتپنداری میان اشخاص و رویدادهای روزمره با واقعهی عاشورا، آیینی شدن سبک پوشش گروههایی از مردم تحت تأثیرحماسهی عاشورا، و زیارت مراقد ائمه اطهار علیهم السلام. این چهار سنت در شکلگیری فرهنگ عاشورایی در محدودهی جغرافیایی، تمدنی و فرهنگی ایران متناسب با تحولات تشیع در این دوران یعنی: گسترش فعالیت سیاسی اجتماعی شیعیان پس از حمله مغولان، میل و گرایش بعضی از حاکمان به تشیع، و نزدیکی تصوف و تشیع نقش داشت.
متن کامل مقاله که با نام نویسنده مسؤول و همراه با نام استادان راهنما و مشاور منتشر شده به پیوست در دسترس است.
۱۴ بهمن ۱۴۰۲
@MohsenAlviri
نقش سنتهای عاشورایی در شکل گیری فرهنگ عاشورایی.pdf
658K
مربوط به یادداشت بالا
متن کامل مقاله "نقش سنتهای عاشورایی مردمی ..."
@MohsenAlviri
مرکز پژوهشهای تاریخ اسلام برگزار میکند:
سومین جلسه از سلسلهنشستهای تاریخ و ماورا
▪️نقدی بر کتاب «مورخان و امر قدسی»
🎙با حضور:
🔹دکتر حسن حضرتی (نویسنده)
🔸دکتر محسن الویری (ناقد)
🔹دکتر راحله ضائفی (دبیر جلسه)
⏰دوشنبه، ۱۶ بهمن، ساعت: ۱۶-۱۸.
🏢مکان: قم، خیابان دورشهر، کوچه ۱۵، پلاک ۴.
🔻لینک شرکت مجازی در جلسه:
MEET.GOOGLE.COM/PRT-DICO-OBU
@chsiqs
@MohsenAlviri
سالروز شهادت امام موسی کاظم علیه السلام تسلیت باد
🔹 انتشار مقاله "آموزه های اهل بیت (ع) در معماری تدفینی شیعی؛ ..."
مقاله "آموزه های اهل بیت (ع) در معماری تدفینی شیعی؛ بررسی موردی عناصر هویت ساز (از حمله مغول تا ظهور صفویه با محوریت استان قم و مرکزی)" در شماره ۳ از دوره دوم دوفصلنامه تاریخ اهل بیت علیهم السلام (پاییز و زمستان ۱۴۰۱، که البته اخیرا دردسترس قرار گرفته) منتشر شده است. این مقاله با نام مشترک بنده و آقای حمیدرضا نژادرمضانی و برگرفته از پایاننامه مقطع کارشناسی ارشد ایشان با عنوان "بررسی تاریخی کارکرد سلسله مراتب و عناصر هویتساز در معماری تدفینی شیعی (از حمله مغول تا ظهور صفویه)" است که با راهنمایی بنده در تاریخ ۲۸ دی ۱۴۰۱ در دانشگاه باقر العلوم علیه السلام از آن دفاع و در همان روز یادداشتی در باره آن در این کانال منتشر شده است.
چکیده این مقاله چنین است:
"هنر معماری از نظر تاریخی جزء نخستین هنرهایی بود که توانست خود را با مفاهیم اسلامی سازگار کند. با ورود اسلام به ایران بناهای آرامگاهی بعد از مساجد ظهور چشمگیری داشت. معماران ایرانی در سایه مفاهیم اسلامی و آموزههای اهل بیت (ع) این هنر ماندگار را درقالب معماری تدفینی شیعی بهویژه بقاع متبرکه امامزادگان (ع) بهیادگار گذاشتند. ازطرفی عناصر هویتساز بهکاررفته در مرقد امامزادگان (ع) علاوهبر کارکرد سازهای، هنری و تاریخی، کارکرد ارتباطی برای تبلیغ و گسترش آموزههای اهل بیت (ع) و باورهای تشیع نیز دارند. پژوهش حاضر با تکیه بر مفاهیم برگرفته از دانش معماری، با هدف بررسی مفهوم و شاخصههای عناصر هویتساز در معماری تدفینی شیعی انجام و نمونههایی از آن در اقلیم فلات مرکزی ایران واقع در استان قم و استان مرکزی تبیین شد. دادهها و اطلاعات پژوهش بهشیوه اسنادی- میدانی گردآوری گردآوری و تحلیل شد. نتایج نشان دهنده بازتاب آشکار باورهای شیعی در فضاهای کالبدی با تکیه بر بقاع متبرکه شیعی است. این موضوع در آن بازه زمانی مورد پژوهش برای گسترش تشیع نقش تبلیغی داشته است."
متن کامل مقاله به پیوست در دسترس است.
۱۷ بهمن ۱۴۰۲
@MohsenAlviri
معماری تدفینی.pdf
1.75M
مربوط به یادداشت بالا
متن کامل مقاله "آموزه های اهل بیت (ع) در معماری تدفینی شیعی؛ ..."
@MohsenAlviri
اللَّهُمَّ وَ بَارِكْ لَنَا فِي يَوْمِنَا هَذَا الَّذِي فَضَّلْتَهُ (برگرفته از دعای روی مبعث)
بار پروردگارا ! و این روزمان را که آن را برتر نهادی، برای ما خجسته گردان
پوشه شنیداری سومین نشست از سلسله نشستهای تاریخ و ماوراء که برای نقد کتاب "مورخان و امر قدسی" روز دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ برگزار شد، از سوی مرکز پژوهشهای تاریخ اسلام در دسترس قرار گرفته است. این نشست بار دیگر این واقعیت تکلیفآور را نشان داد که باورمندان پاردایم الهیاتی به مثابه یک پاردایم جدید در برابر پارادیمهای موجود، باید برای رونق گفتوگوهای علمی اخلاقمدار به منظور شناساندن این پارادایم کوششی بسیار داشته باشند.
۱۹ بهمن ۱۴۰۲
@MohsenAlviri
جلسه تاریخ و ماوار 3.mp3
36.68M
مربوط به یادداشت بالا
پوشه شنیداری نقد کتاب مورخان و امر قدسی
@MohsenAlviri
🔰 سی و هشتمین دوره از دوره های کوتاه مدت مؤسسه امام هادی «علیه السلام»
▫️ امامان شیعی علیهم السلام
از نگاه شیعه پژوهان غربی
🎙 حجت الاسلام والمسلمین محسن الویری
🎙دکتر محمد کاظم رحمتی
🎙دکتر محمد علی موحدی
🎙دکتر سعید طاووسی مسرور
📌۴ جلسه ؛ چهارشنبه ها
از ۲۵ بهمن ماه الی ۱۶ اسفند ماه ۱۴۰۲
🕰 ساعت ۱۸:۴۵
مهلت ثبت نام تا شنبه ۲۱ بهمن ماه ۱۴۰۲
👇👇 لینک ثبت نام 👇👇
❖ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ❖
https://survey.porsline.ir/s/d7XapKT
مؤسسه علمی فرهنگی امام هادی علیه السلام
👇 راه های ارتباطی 👇
02537725225-7
@emamhadi_qom
@MohsenAlviri
🇮🇷 حضور در راهپیمایی ۲۲ بهمن ادای دین به امام خمینی و شهیدان است، همچون سالهای گذشته پرشور در ا ین راهپیمایی حضور مییابیم، شاید که مسؤولان به خود آیند.
🔸 گویش الویری در کتاب "عالمیة الابجدیة العربیة و تعریف باللغات التی تکتب بها"
کتاب "عالمیة الابجدیة العربیة و تعریف باللغات التی تکتب بها" (جهانی بودن الفبای عربی و شناخت زبانهایی که با حروف عربی نوشته میشود) به قلم آقای دکتر عبدالرزاق القوسی در سال ۲۰۱۵ م. / ۱۴۳۶ ق. در دو جلد از سوی مرکز ملک عبدالله بن عبدالعزیز الدولی لخدمة اللغة العربیة (مرکز جهانی خدمات زبان عربی ملک عبدالله بن عبدالعزیز) در ریاض منتشر شده و نشر و توزیع آن را دار وجوه للنشر و التوزیع عهده بوده است. (نسخه الکترونیکی این دو جلد به پیوست در دسترس است.)
مؤلف در این کتاب، زبان را به مفهومی گسترده و فراتر از زبان و گویش و لهجه به کار برده و به این معنا، ۱۴۶ زبان را که به حروف عربی نوشته میشود اعم از زبانهایی که از بین رفتهاند یا همچنان وجود دارند، مورد بررسی قرار داده و در صفحانی که به هر یک از آنها اختصاص یافته، چهارده گام برای معرفی آنها برداشته است؛ تاریخ زبان و پراکندگی جغرافیایی کسانی که به آن زبان سخن میگویند، دو محور نخست این معرفی را تشکیل میدهد.
کتاب در دو جلد و جمعا سه فصل سامان یافته است. جلد اول کتاب شامل فصل اول (ویژه مباحث مقدماتی) و بخشی از فصل دوم (ویژه ۷۴ زبان) و جلد دوم نیز شامل ادامه فصل دوم (ویژه ۷۲ زبان دیگر) و فصل سوم (ویژه چند تذکر) است. کتاب همچنین دارای ضمائمی سودمند است؛ از جمله فهرست صدها منبع مورد استفاده مؤلف که ۲۳ منبع از آنها به زبان فارسی است.
نود و ششمین زبان مورد بررسی این کتاب در صفحات ۱۱۰ تا ۱۱۲ جلد دوم، به "زبان الویری ویدری" (در حقیقت گویش الویری و ویدری) اختصاص دارد. در این سه صفحه دو ارجاع وجود دارد:
حسن رضایی باغ بیدی، گویش ویدری، فرهنگستان زبان و ادب فارسی، مجله گویششناسی، ضمیمه نامه فرهنگستان، جلد ۱، شماره ۳، بهمن ۱۳۸۳، صص ۲۰ ـ ۲۲. (متن این مقاله نیز به پیوست در دسترس است)
سایت www.alvir.org .
این نشانی در حال حاضر ویژه یک شرکت تجاری است و ربطی به روستای الویر ندارد. ولی همه اطلاعات برگرفته از آن در سایتی دیگر به نشانی http://alvir.persiangig.com/ قابل دستیابی است.
در این بخش، دو تصویر نیز مربوط به منطقه جغرافیایی الویر و ویدر و نیز تصویر مربوط به تعدادی سنگ قبر قدیم الویر وجود دارد که روشن نیست مؤلف آن را از کدام سایت برگرفته است. در بخش پایانی این بخش، به عنوان نمونهای از نوشتهها به زبان الویری و با حروف عربی، سرودهای به نام "یاد الویر" از سوی آقای علی محسنی به چاپ رسیده است.
(تصویر این سروده نیز به پیوست در دسترس است). ترجمه غیرمنظوم این سروده چنین است:
برادرم فدایت شوم، دست بر ندار تو از الویر
گاهی بیا و به الویر برو تا صفا ببینی تو در الویر
به برادران و خواهران و پدر و مادرها
سر بزن و خودخواهی نکن در کوچههای الویر
این خاک و این آب، حقی بر گردن تو دارند
تو اگر هر کس که باشی، ریشه داری در الویر
گرت جایگاهی است و یا داری سواد بسیار
افتخارش از آن ماست، مگریز تو از الویر
بیایید همت کنیم مهر و محبت بنا نهیم
بهشت دنیا را بسازیم در میانهی همین الویر
سید و ملا و ارباب و رعیت و کارگر را
شاد کنیم، با دلمان و با دلخوشی در الویر
اگر همه خوب باشیم ، به دست آریم دل خدا را
خدا رحمی کناد به همه ما در الویر
مرحوم آقای علی محسنی، بازنشسته ارتش و رئیس پیشین شورای روستای الویر، دستنوشتهها و سرودههای زیادی به گویش الویری دارد که سوگمندانه همچون اسناد بسیار زیادی از الویر هنوز روشمند نگهدای نمیشود و در دسترس پژوهشگران نیست.
از دوست عزیز آقای وحید ملایی برای در اختیار قرار دادن متن کتاب، کمک به ترجمه و در ا ختیار قرار دادن اطلاعات مربوط به مرحوم علی محسنی صمیمانه تشکر میکنم.
۲۲ بهمن ۱۴۰۲
@MohsenAlviri
عالمية الأبجدية العربية ج 1.pdf
34.21M
مربوط به یادداشت بالا
جلد اول کتاب عالمیة الابجدیة العربیة
@MohsenAlviri
عالمية الأبجدية العربية ج 2.pdf
22.7M
مربوط به یادداشت بالا
جلد دوم کتاب عالمیة الابجدیة العربیة
@MohsenAlviri
گویش ویدری ـ حسن رضایی باغ بیدی.pdf
321.2K
مربوط به یادداشت بالا
مقاله گویش ویدری
@MohsenAlviri
🔹 انتشار گزارش سخنرانی "مردم در گستره آیات مکی"
خبرگزاری خبر آنلاین ۲۶ بهمن ۱۴۰۲ گزارشی از سخنرانی ارائه شده در هماندیشی "مردم علیه پوپولیسم" با عنوان "مردم در گستره آیات مکی" به نشانی زیر منتشر کرده است:
https://www.khabaronline.ir/live/1872870/%D8%AE%D8%AF%D8%A7%D9%88%D9%86%D8%AF-%D9%85%D8%B1%D8%AF%D9%85-%D8%B5%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85-%D8%B1%D8%A7-%D8%A8%D9%84%D8%A7%D9%81%D8%A7%D8%B5%D9%84%D9%87-%D9%85%D9%88%D8%A7%D8%AE%D8%B0%D9%87-%D9%86%DA%A9%D8%B1%D8%AF-%D9%87%D9%85%D9%87-%D8%B3%D9%86%D8%AA%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D9%84%D9%87%DB%8C
این گزارش از پایگاه مبلغ به نشانی زیر نقل شده است:
https://www.moballeq.net/news/25874/%d8%ae%d8%af%d8%a7%d9%88%d9%86%d8%af-%d9%85%d8%b1%d8%af%d9%85-%d8%b5%d8%af%d8%b1-%d8%a7%d8%b3%d9%84%d8%a7%d9%85-%d8%b1%d8%a7-%d8%a8%d9%84%d8%a7%d9%81%d8%a7%d8%b5%d9%84%d9%87-%d9%85%d9%88%d8%a7%d8%ae/
یادآور میشود این هماندیشی از سوی پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی و پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی و با همکاری مرکز همکاریهای علمی و بین الملل روز شنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ به صورت مجازی برگزار شده است.
متن گزارش خبر آنلاین بدون هیچ تغییری چنین است:
دکتر محسن الویری درباره جایگاه مردم در نگاه تمدنی میگوید اگر مردم به تربیت تمدنی نرسند، همه پیام ها و آموزه های بلند را به حاشیه می برند مانند اتفاقی که در عزاداری در دوران قاجار افتاد.
به گزارش مبلغ هم اندیشی «مردم علیه پوپولیسم» به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی با حضور چندین تن از اساتید حوزه و دانشگاه در روز سه شنبه ۱۰ بهمن سال جاری برگزار شد. در این هم اندیشی دکتر محسن الویری، به ارائه موضوع خود یعنی مردم در گستره آیات مکی پرداخت. گزارش سخنان دکتر محسن الویری را در ادامه می خوانید:
دکتر محسن الویری در ابتدای سخنان خود گفت: در مجموع، ۸۹ آیه مکی داریم که واژه (ناس) در آنها آمده است. محور اول آیات مربوط هست به گستره مخاطبان رسالت پیامبران که که مردم مخاطبان اصلی آن هستند.
ایشان افزود: آیات مکی مقدمه جامعه سازی هست و روح حاکم بر این آیات، دگرگون ساختن فرهنگ ها، ارزش ها، باورهای بنیادین مردم و آماده سازی آنان برای نقش آفرینی در بنا نهادن یک جامعه دینی است.
دکتر الویری گفت : محور دوم در آیات مکی، مربوط هست به قوانین و سنت های عمومی مربوط به مردم که ۹ سنت و قانون عمومی در آیات مکی برای مردم بیان شده است. به گفته ایشان همه سنت های الهی به دلیل فراگیر بودن و محدود نبودن به یک زمان و مکان خاص، وجه تمدنی دارند مثل سنت مؤاخذه نکردن مردم به صورت سریع و بلافاصله یا عمومی بودن عذاب ها.
عضو هیئت علمی دانشگاه محور سوم آیات مکی را مربوط به جایگاه وارزش مردم و توجه دادن خداوند به جایگاه مردم دانست مثل آیه قُلْ أعُوذُ بِرَبِّ النّاس یعنی پناه می برم به پروردگار مردم.
محسن الویری گفت :محور چهارم آیات مکی مربوط هست به آیاتی که برخی ویژگی های عمومی را از مردم سلب می کند مثلا می فرماید اکثر مردم تعقل نمی کنند یا اکثر مردم ایمان نمی آورند یا اکثر مردم نمی دانند و… . بیشترین آیات مکی درباره مردم، در این محور قرار می گیرند و ۳۱ آیه از آیات مکی به همین ویژگی های سلبی مردم اشاره می کنند.
دکتر الویری گفت : محور پنجم آیات مکی، بخشی از افت ها، آسیب ها و هشدار هایی است که خداوند در این آیات برای مردم بیان کرده است مثل آیه: إنَّ اللَّهَ لَا یَظْلِمُ النَّاسَ شَیْئًا وَلَکنَّ النَّاسَ أَنفُسَهُمْ یعنی خداوند به مردم هیچ ظلمی نمی کند بلکه خود مردم هستند که به خود ظلم می کنند. یا آیه ظَهَرَ الْفَسَادُ فِی الْبَرِّ وَالْبَحْرِ بِمَا کَسَبَتْ أَیْدِی النَّاسِ یعنی فساد، در صحرا و دریا به خاطر کارهایی که مردم انجام داده اند آشکار شده است.
الویری افزود: محور ششم آیات مکی، مربوط به مردم در روز قیامت هست که در شش آیه به آن اشاره شده است. مثل آیه ذلِکَ یَومٌ مَّجْمُوعٌ لَّهُ النَّاسُ یعنی روزی که مردم در آن جمع می شوند.
دکتر محسن الویری در آخر گفت: اگر مردم به تربیت تمدنی نرسند، همه پیام ها و آموزه های بلند را به حاشیه می برند مانند اتفاقی که در عزاداری در دوران قاجار افتاد. به گفته وی برای شناخت مردم و جایگاه مردم، در کنار دیگر منابع، حتما نیاز به آشنایی با کلام وحی داریم و آیات قرآن نقش مرجعیت دارند و دیگر یافته ها را باید طبق این آیات سنجش کرد.
۲۸ بهمن ۱۴۰۲
@MohsenAlviri
🕌 نشست تخصصی تحلیل مسجد به مثابه نهاد اجتماعی
همایش ملی مسجد و نظم اجتماعی در ایران
◀️ نشست سوم: مسجد و مناسبات اجتماعی در تاریخ ایران و اسلام
با حضور:
🎙دکتر محسن الویری
عضو هیئت علمی دانشگاه
باقرالعلوم علیه السلام
🎙دکتر جبار رحمانی
عضو هیئت علمی پژوهشگاه
مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی
🗓️ دوشنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۲
🕙 ساعت ۱۴ تا ۱۶
📍پل گیشا، دانشکده علوم اجتماعی
📱پخش زندهی نشست:
skyroom.online/ch/ricac/culture
پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
@ricac_ac_ir
@MohsenAlviri